Har det vært rekommandert ifra utlandet?Det er det som er rart jeg har appen og pakken var registrert der, men jeg får ingen notifikasjoner fra appen , selv om notifikasjon er påslått. Går jo ikke inn og sjekker daglig som om jeg får pakke.
Har det vært rekommandert ifra utlandet?Det er det som er rart jeg har appen og pakken var registrert der, men jeg får ingen notifikasjoner fra appen , selv om notifikasjon er påslått. Går jo ikke inn og sjekker daglig som om jeg får pakke.
Sjekk konto´n din ommgående.eller kan jeg ha vært utsatt for et forsøk på nettsvindel? Det siste virker usannsynlig ettersom betalingen ikke gikk gjennom.
Det har jeg gjort og alt er ok. Dette er dessuten en konto jeg passer på å holde svært liten, f.eks med tanke på netthandel.Sjekk konto´n din ommgående.
En kompis råkte ut for noe liknende, der betaling heller ikke gikk igjennem.
10 min. senere vare det hevet 22.500,- på konto´n hans.
Om ikke annet, så er jo metoden der en såkalt text-book metode for å svindle (aka få tilgang til bankid/konto/kredittkort/++).Det har jeg gjort og alt er ok. Dette er dessuten en konto jeg passer på å holde svært liten, f.eks med tanke på netthandel.
Fort gjort å bli lurt.Sjekker du avsenderadressen på e-posten er det som regel lett å se om den er ekte eller om det er svindel.
Bra tips med app takk. Jeg har funnet det påfallende at mengden svindel meldinger som utgir seg som akkurat disse to aktørene øker i omfang nettopp når man venter på levering fra dem. Nesten som om deres data lekkes eller fraktbrev dobbeltskannes.Etter min erfaring så er svindelforsøk standard prosedyre når det kommer til FedEx og DHL, når jeg får pakker som er sendt med nevnte så drøsser det inne med slike ting... rett og slett håpløst, men med tunga i rett munn går det fint!!
Anbefaler alle om og skaffe App ifra de kjente speditørene, der får man korrekt beskjed.
Jeg har Apps ifra PostNord, Posten, UPS, FedEx og DHL, det er der jeg får korrekt info, det som dropper inn på mail er som regel bare svindelforsøk, ingen av dem som ber om penger før fraktgebyr og sånt kommer.Bra tips med app takk. Jeg har funnet det påfallende at mengden svindel meldinger som utgir seg som akkurat disse to aktørene øker i omfang nettopp når man venter på levering fra dem. Nesten som om deres data lekkes eller fraktbrev dobbeltskannes.
Alt virket veldig ekte og mailen som utga seg å være fra fedex kom samme dag som pakken kom til Norge, noe jeg hadde sett på postens sporing med pakkens kollinummer fra senderen. Jeg stusset likevel da det ble påstått at fedex hadde prøvd å kontakte meg, noe som ikke stemte, og at de heller ikke svarte på mail der jeg påpekte dette. For å spare tid og unngå at pakken gikk i retur, og siden gebyret var så lite, valgte jeg likevel å følge linken for å "bekrefte riktig kontaktinforma og ombooke leveransen". I ettertid er det lett å se at det skulle jeg ikke gjort, men der og da ble jeg litt stresset.Om ikke annet, så er jo metoden der en såkalt text-book metode for å svindle (aka få tilgang til bankid/konto/kredittkort/++).
Var eposten fra Fedex med rett referanse til det du hadde bestilt? -Innhold, avsender? Linken du skulle betale til, var den til Fedex?
Ofte så er det lurt å ikke følge slike linker, men heller logge inn rett på websiden til eks Fedex og finne det man skal der.
Jeg ville nok vurdert å melde saken til banken din med ærlig beskrivelse av hva du gjorde og hva som skjedde.
Da kan de ev holde et øye på tingene fra sin side, bare for å være sikker.
De får nok info direkte ifra fedex server og internasjonale søketjenester... dem søker på pakkenummer og alt som er.. alt virker "utrolig ekte" og dem ber om småbeløp nettopp for det er lettere og gi fra seg... og få orden på "pakken" sin... dessverre.Alt virket veldig ekte og mailen som utga seg å være fra fedex kom samme dag som pakken kom til Norge, noe jeg hadde sett på postens sporing med pakkens kollinummer fra senderen. Jeg stusset likevel da det ble påstått at fedex hadde prøvd å kontakte meg, noe som ikke stemte, og at de heller ikke svarte på mail der jeg påpekte dette. For å spare tid og unngå at pakken gikk i retur, og siden gebyret var så lite, valgte jeg likevel å følge linken for å "bekrefte riktig kontaktinforma og ombooke leveransen". I ettertid er det lett å se at det skulle jeg ikke gjort, men der og da ble jeg litt stresset.
Da jeg prøvde å betale gebyret foregikk dette helt som vanlig. Mine kontoopplysninger knyttet til kortet kom opp automatisk og jeg la inn engangskoden for betaling, men der stoppet det opp, to ganger. Gebyret er heller ikke belastet kontoen. Hva kan egentlig skje galt videre? Er det virkelig slik at jeg likevel bør kontakte banken? Jeg tar vel heller dette med meg som en viktig lærepenge og en påminnelse om hvordan verden dessverre har utviklet seg, med kjeltringer overalt. Man lærer så lenge man lever.....
Ellers har jeg registrert på postens sporing at pakken nå er i bevegelse, forhåpentligvis oppover til meg. Dette tilsier vel også at fedex ikke er innblandet her på noen måte. Det jeg likevel ikke forstår er hvordan folk med uærlige hensikter kunne vite om at pakken var ankommet Norge for så å kontakte meg samme dag.
I scam så er det nok gjerne slik at de som scam'er vil bruke nettopp innloggings/kortinfo++ og engangskoder for å logge seg inn som deg, samtidig som du får en feilmelding ("noe gikk feil") på nettsiden der du forsøker å betale.Alt virket veldig ekte og mailen som utga seg å være fra fedex kom samme dag som pakken kom til Norge, noe jeg hadde sett på postens sporing med pakkens kollinummer fra senderen. Jeg stusset likevel da det ble påstått at fedex hadde prøvd å kontakte meg, noe som ikke stemte, og at de heller ikke svarte på mail der jeg påpekte dette. For å spare tid og unngå at pakken gikk i retur, og siden gebyret var så lite, valgte jeg likevel å følge linken for å "bekrefte riktig kontaktinforma og ombooke leveransen". I ettertid er det lett å se at det skulle jeg ikke gjort, men der og da ble jeg litt stresset.
Da jeg prøvde å betale gebyret foregikk dette helt som vanlig. Mine kontoopplysninger knyttet til kortet kom opp automatisk og jeg la inn engangskoden for betaling, men der stoppet det opp, to ganger. Gebyret er heller ikke belastet kontoen. Hva kan egentlig skje galt videre? Er det virkelig slik at jeg likevel bør kontakte banken? Jeg tar vel heller dette med meg som en viktig lærepenge og en påminnelse om hvordan verden dessverre har utviklet seg, med kjeltringer overalt. Man lærer så lenge man lever.....
Ellers har jeg registrert på postens sporing at pakken nå er i bevegelse, forhåpentligvis oppover til meg. Dette tilsier vel også at fedex ikke er innblandet her på noen måte. Det jeg likevel ikke forstår er hvordan folk med uærlige hensikter kunne vite om at pakken var ankommet Norge for så å kontakte meg samme dag.
Gitt mengden pakker/fraktbrev de har hver eneste dag, så er det nok ytterst tvilsomt at noen manuelt eller på annen måte deler/kopierer data direkte.Bra tips med app takk. Jeg har funnet det påfallende at mengden svindel meldinger som utgir seg som akkurat disse to aktørene øker i omfang nettopp når man venter på levering fra dem. Nesten som om deres data lekkes eller fraktbrev dobbeltskannes.
Gebyret er heller ikke belastet kontoen. Hva kan egentlig skje galt videre? Er det virkelig slik at jeg likevel bør kontakte banken?
Scammerne utvikler seg hele tiden.I scam så er det nok gjerne slik at de som scam'er vil bruke nettopp innloggings/kortinfo++ og engangskoder for å logge seg inn som deg, samtidig som du får en feilmelding ("noe gikk feil") på nettsiden der du forsøker å betale.
Kanskje noe feilet for scam'ers denne gangen, eller de håpet du skulle bruke annen innlogging de kunne kapre. Mange varianter.
Anyways,jeg ville ha meldt dette til banken din, for om scam'ers likevel klarte å lage noe ugang (som du ikke oppdager før det har gått en tid) så stiller du sterkere.
Ja, jeg har nå vært i kontakt med banken og fått sperret kontoen. Vil få nytt kort tilsendt i løpet av ca. 10 dager. Nå føler jeg meg trygg. I alle fall til neste gang jeg gjør en blunder.Scammerne utvikler seg hele tiden.
Og JA.... som adre har sagt...... kontakt banken.
Inntil nå har pengene blitt "stjålet" 3 sek. etter du har forsøkt å betale.
Ny metode kunne klart vært, at det ingenting skjer i en måned eller to Da har du glemt det,
hvoretter det plusselig mangler x-antal kroner på konto´n din ..
Så bra det ser ut til å ha ordnet seg.Ja, jeg har nå vært i kontakt med banken og fått sperret kontoen. Vil få nytt kort tilsendt i løpet av ca. 10 dager. Nå føler jeg meg trygg. I alle fall til neste gang jeg gjør en blunder.
Regninga er på 400 kr for fortolling, og 100 kr for MVA. Jeg betalte VAT i nettbutikken, siden det er en VOEC registrert butikk. Jeg har bestilt mye de siste årene, men har aldri mottatt en sånn regning fra Postnord før.Ja, firma skal jo ha en slant for å gjøre fortollingen. Regningen er sikkert spesifisert til å inneholde utlagt mva og ev gebyrer de har.
Gebyr kan være avhengig av beløp også.
Selvsagt greit å sjekke at man har fått forsendelsen og alt er korrekt sånn sett.![]()
Varer som kommer ifra utlandet skal tolldeklareres, og for det skal speditørene enten det er postnord, posten Fedup eller UPS + andre ha et gebyr for, at man noen ganger slipper unna må man ta som en ren bonus !!! Men det blir flinkere og flinkere til og få inne pengene sineRegninga er på 400 kr for fortolling, og 100 kr for MVA. Jeg betalte VAT i nettbutikken, siden det er en VOEC registrert butikk. Jeg har bestilt mye de siste årene, men har aldri mottatt en sånn regning fra Postnord før.
Det er mulig jeg har vært heldig da. Hva tar andre selskaper for tollklarering? 400 kr er jaggu stivt. Jeg hørte med Postnord via mail, men blei ikke noe klokere.Varer som kommer ifra utlandet skal tolldeklareres, og for det skal speditørene enten det er postnord, posten Fedup eller UPS + andre ha et gebyr for, at man noen ganger slipper unna må man ta som en ren bonus !!! Men det blir flinkere og flinkere til og få inne pengene sine![]()
Jeg vet at noen selgere på eks Aliexpress er blitt dårlige til å merke eller registrere pakken slik at den klareres som VOEC/VAT-klar, og da kommer det fortolling med gebyr på ved innførsel.Regninga er på 400 kr for fortolling, og 100 kr for MVA. Jeg betalte VAT i nettbutikken, siden det er en VOEC registrert butikk. Jeg har bestilt mye de siste årene, men har aldri mottatt en sånn regning fra Postnord før.
Etter siste hendelse er jeg kommet til at jeg framover, så langt som mulig skal handle her hjemme, selv om det gjerne koster noe mer. Da slipper man i det minste alt av toll og gebyr, og det er enklere å forholde seg til hjemlige aktører om det oppstår noe som gjør retur nødvendig. Vanligvis går det vel raskere også. Ellers gir det en bra følelse å støtte norske forhandlere og dermed kanskje bidra til at de overlever og er der en annen gang også. Samtidig skjønner jeg at andre velger annerledes, særlig om man handler hyppig.
Slettes ikke gæærrntDet er mulig jeg har vært heldig da. Hva tar andre selskaper for tollklarering? 400 kr er jaggu stivt. Jeg hørte med Postnord via mail, men blei ikke noe klokere.
Mener du at det ikke skal komme gebyr visst man har handla hos en VOEC registrert selger/butikk?Jeg vet at noen selgere på eks Aliexpress er blitt dårlige til å merke eller registrere pakken slik at den klareres som VOEC/VAT-klar, og da kommer det fortolling med gebyr på ved innførsel.
-Da sitter man som kunde litt i saksen, selger (eller Aliexpress) har tjent 25% extra og man må holde på i en evig runddans for å forsøke å få penger igjen fra selgeren....
Posten har vel 2 ulike gebyrer for fortolling avhengig av sum som skal deklareres, kanskje Postnord bare har 1 sats?
Hvorfor har jeg fått ei regning på 500 kr da, tru?Stemmer, null gebyr i din ende. MVA betales når du sjekker ut i kassa til butikken.
Kontakt Postnord og spørHvorfor har jeg fått ei regning på 500 kr da, tru?
Du det har jeg gjort. Fikk bare til svar at faktura gjaldt fortolling, ikke moms. Som jeg jo skjønte..Kontakt Postnord og spør
Google: Sendinger fra VOEC-autoriserte nettbutikker får ingen fortollingsprosess der det påløper nye importavgifter, så lenge nettbutikken har forhåndsvarslet varene elektronisk med korrekt VOEC-identifisering.Du det har jeg gjort. Fikk bare til svar at faktura gjaldt fortolling, ikke moms. Som jeg jo skjønte..
Jeg er klar over reglene. Derfor jeg ikke skjønner hvorfor jeg har fått ei sånn regning. Jeg har som sagt bestilt mye, også over 3000 kr faktisk, uten å ha fått regning som dette i ettertid. Der jeg handlet fra er VOEC registrert, og har handlet derfra flere ganger de siste 2 åra uten at det dukket opp ei regning i posten. (av alle ting)Google: Sendinger fra VOEC-autoriserte nettbutikker får ingen fortollingsprosess der det påløper nye importavgifter, så lenge nettbutikken har forhåndsvarslet varene elektronisk med korrekt VOEC-identifisering.
Edit
Når må man betale toll på netthandel?
Når du handler en vare for under 3000 kroner fra en nettbutikk som er registrert i VOEC-registeret, betaler du mva. når du handler. Du får se totalprisen for varen når du betaler. Du slipper å betale toll fordi varen får en forenklet tollbehandling.