Transport og import Erfaringer med Posten(Bring), Postnord og andre fraktselskap

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.565
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    er så mye tull med det der. Det beste hadde vært hvis man gjorde som før, enten fortollet det selv eller betalte noen for å gjøre det.
    dagens løsning skaper usikkerhet og man sitter med svarteper den dagen varen kommer og ting ikke er gjort riktig.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.264
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er klar over reglene. Derfor jeg ikke skjønner hvorfor jeg har fått ei sånn regning. Jeg har som sagt bestilt mye, også over 3000 kr faktisk, uten å ha fått regning som dette i ettertid. Der jeg handlet fra er VOEC registrert, og har handlet derfra flere ganger de siste 2 åra uten at det dukket opp ei regning i posten. (av alle ting)
    Da tror jeg du er nødt til og ta kontakt med de som har sendt deg varene, og spørre om at dem har gjort noe feil...
    Fordi du har mått betale gebyrer i Gnore og...

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Eller PostNord har gjort en feil. Minst like sannsynlig. De brukte en måned på å levere en pakke til meg helt nylig og samme dag som pakken ankom fikk jeg beskjed på mail om at den ikke hadde blitt funnet og nå var borte for godt.

Ang. Billbobs problem så ville jeg kontaktet PostNord på mail (igjen) og inkludert faktura fra selger, eller evt. screenshot av bestillingen, som viser at MVA er betalt, samtidig som du henviser til reglene. Hvis MVA er betalt og selger har merket forsendelsen med sitt VOEC-nummer har ikke PostNord et ben å stå på.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.546
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    6
    Hjelpeside for toll og sendinger til og fra utlandet

"Hvorfor blir det feil med importavgifter på VOEC-sendinger?
    Fra 01.01.2024 må selger merke VOEC-sendinger med sitt gyldige VOEC-nummer digitalt på forhånd. Hvis dette ikke er gjort korrekt, krever myndighetene at sendingen må avgiftsberegnes, mva. og eventuell toll må betales. Posten krever da inn importavgifter på vegne av myndighetene, samt tar en pris for jobben med fortolling.
    Kravet om digital informasjon er førende for avgiftsbetalingen, derfor hjelper det ikke at VOEC-nummeret er skrevet et annet sted på sendingen. VOEC-selgeren er den eneste som har myndighetenes tillatelse til å korrigere og refundere avgiftene. Posten har ikke tillatelse til å korrigere slike feil. Se informasjon fra Skatteetaten."

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.264
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Eller PostNord har gjort en feil. Minst like sannsynlig. De brukte en måned på å levere en pakke til meg helt nylig og samme dag som pakken ankom fikk jeg beskjed på mail om at den ikke hadde blitt funnet og nå var borte for godt.

Ang. Billbobs problem så ville jeg kontaktet PostNord på mail (igjen) og inkludert faktura fra selger, eller evt. screenshot av bestillingen, som viser at MVA er betalt, samtidig som du henviser til reglene. Hvis MVA er betalt og selger har merket forsendelsen med sitt VOEC-nummer har ikke PostNord et ben å stå på.
    PN gjør definitivt feil dem og, men kjekt og starte i rett ende, for så og luke ut evnt feil... deretter har man PN i saksa :cool:
    Feil i overføringer (fra sender) kan skje, og da ser PN kun det dem vil se og få penger inn i kassa.

Bonus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    621
    Sted
    Trondheim
    Noen erfaringer her med forsendelse av hifi- utstyr med verdi over 10K og forsendelse, innenfor Norge? Så langt jeg kan se, forsikrer verken Posten, PostNord eller Bring varer utover 10K. Antar tjenester som DHL, UPS etc er løsningen?

Sist redigert:

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    549
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Noen erfaringer her med forsendelse av hifi- utstyr med verdi over 10K og forsendelse, innenfor Norge? Så langt jeg kan se, forsikrer verken Posten, PostNord eller Bring varer utover 10K. Antar tjenester som DHL, UPS etc er løsningen?
    Norgespakke ekspress er vel forsikret for opptil 50K

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    8
    Norgespakke ekspress er vel forsikret for opptil 50K
    Ja siste Posten Norgespakke ekspress fra Østlandet til Vestlandet til meg (over natten), gikk med siste fly fra Gardemoen og ble levert i perfekt stand på døra hos meg neste morning kl 07:30. (En gitar med ca 40K verdi) Frakt var da ca kr 950. Blir vel generelt også bedre behandlet. Max erstatning fra posten er da 50K

Bonus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    621
    Sted
    Trondheim
    Tusen takk til dere alle, denne har jeg oversett, helt perfekt :)

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.324
    Sted
    Holmestrand
    Ja siste Posten Norgespakke ekspress fra Østlandet til Vestlandet til meg (over natten), gikk med siste fly fra Gardemoen og ble levert i perfekt stand på døra hos meg neste morning kl 07:30. (En gitar med ca 40K verdi) Frakt var da ca kr 950. Blir vel generelt også bedre behandlet. Max erstatning fra posten er da 50K
    Modig mann(?)!
    Med en gitar til 40 laken så tror jeg nesten jeg hadde tatt turen og hentet.
    😂

atletico

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    8
    Modig mann(?)!
    Med en gitar til 40 laken så tror jeg nesten jeg hadde tatt turen og hentet.
    😂
    Joda, jeg har også tatt noen bilturer for hi-fi og gitar i stedet for postgang...😀
    Har generelt meget god erfaring med posten og express sendingen gikk smertefritt og tok 16 timer fra innlevering til levering hos meg.
    For 2 mnd siden fikk jeg en ny gitar som jeg betalte 55K for med vanlig postgang fra butikk i Tyskland. (avsender sitt ansvar) Gikk smertefritt det også og tok 3 døgn. Var meget godt pakket i original koffert + 2 par esker.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.324
    Sted
    Holmestrand
    De
    Joda, jeg har også tatt noen bilturer for hi-fi og gitar i stedet for postgang...😀
    Har generelt meget god erfaring med posten og express sendingen gikk smertefritt og tok 16 timer fra innlevering til levering hos meg.
    For 2 mnd siden fikk jeg en ny gitar som jeg betalte 55K for med vanlig postgang fra butikk i Tyskland. (avsender sitt ansvar) Gikk smertefritt det også og tok 3 døgn. Var meget godt pakket i original koffert + 2 par esker.
    Jeg har også hatt en god periode med problemfrie forsendelser nå!
    Bank i bordet og alt mulig slikt!
    😄

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.264
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Ikke inærheten av HELT HJEM :mad:

Ordre bekreftelse for torsdag for en uke siden, OG sendt samme dag.
    Fra Sandefjord og noen få mil nordover.

Men først til Nesten HELT HJEM sin terminal (hadde dem enda vært det så....)
    Og så fikk jeg beskjed på tirsdag at ting var gått skeis og at dem nå hadde bestemt seg for og videresende med POSTNORD
    Det der er virkelig håpløs logistikk, et firma som blir dårligere og dårligere.
    Før så fikk jeg plater og slikt i postkassa, eller på døren, men det skjer aldri lengre her, må på samme hentested som alt annet...
    Har ikke for så lenge siden opplevd at de TRØKTE vinylplata ned i postkassa... joda jeg fikk ny og ble sendt med Posten, og fikk den på butikken istedet.
    Nå får man se hva PN får til da....

Aldri mer Helt Hjem 😤

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Motsatt erfaring her. Jeg bestiller alltid med Helt Hjem eller Porterbuddy når jeg kan, fordi jeg så langt ikke har hatt et eneste problem med dem og fordi de leverer mye raskere enn Posten og Post Nord.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kommer nok an på hvor man bor. Her leverer både HJ og PB typisk samme dag hvis du bestiller tidlig på dagen, eller dagen etter hvis ikke. Null problemer eller forsinkelser så langt, etter kanskje 40-50 leveringen mellom dem. Kan ikke si det samme for Posten og Post Nord, på langt nær.

Musikkmannen

Helårsstemmer
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    26.110
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Her plasserte Helt Hjem dyr platespiller på trappen, selv etter jeg hadde ringt til dem å vi hadde blitt enige om at den skulle leveres til butikken/postkontor. Men nei da... den havnet utenfor hoveddøren i regnvær, mens jeg var på ferie i Trondheim.

Heldigvis hadde jeg en observant nabo som bar den inn til seg i mens.

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    549
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Dette er nok veldig individuelt. Tidligere bestilte jeg en del vinyl, noe ble sendt med postnord og ble alltid levert til mitt faste hentested - no problemo.
    Platekompaniet sender med helt hjem. I starten ble de lagt på dørmatta og det er ikke helt ideelt. Heldigvis var det et fast og stabilt bud på denne ruten så jeg spurte pent om han kunne legge forsendelsene i putekasse som sto inne i carporten vår - no problemo med dette også.
    Når det gjelder posten - don’t Get me started.

Nå kjøper jeg ikke vinyl lenger så da er det ikke et problem for meg lenger. Jeg var heldig med et fast bud fra helt hjem men man vet jo ikke når tid dette budet slutter på min rute.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    11.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Posten spesial

Jepp. Sett mer enn nok av de meldingene.

Her plasserte Helt Hjem dyr platespiller på trappen, selv etter jeg hadde ringt til dem å vi hadde blitt enige om at den skulle leveres til butikken/postkontor. Men nei da... den havnet utenfor hoveddøren i regnvær, mens jeg var på ferie i Trondheim.

Heldigvis hadde jeg en observant nabo som bar den inn til seg i mens.

Det kan utmerket godt hende at det samme ville skjedd her, men jeg er påpasselig med aldri å bestille noe før jeg drar på ferie. Jeg stoler ikke på noen speditør og gir dem minst mulig sjanse til å føkke opp.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.533
    Torget vurderinger
    12
    Bestilte litt småtteri fra Hifi collective 31/3-2025. Det ble sendt med DHL express. Mottatt 29/5-2025, dog tilgjengelig 28/5-2025. Bestilte også litt fra Modushop i italia lørdag 24/5-2025 som ble levert i dag 30/5-2025 av Fedex. Ikke spesielt dyrt fraktvalg heller. Ellers har jeg best erfaring med posten, litt variabelt med postnord. Helt hjem er aldri aktuelt. Det er litt for mye hit-and-run takter over leveransene der.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.264
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Ingen statistikk og vise til, men det er med "Helt Hjem" at jeg har hørt om mest tyverier - og pakker "borte".

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.533
    Torget vurderinger
    12
    Ingen statistikk og vise til, men det er med "Helt Hjem" at jeg har hørt om mest tyverier - og pakker "borte".
    Det stemmer sikkert, men når de erfaringsmessig stikker en pakke med LP-plater ned i brevsprekken slik at mesteparten synes, natt til lørdag rett ved en trafikkert vei og sender sms-varsel lørdag morgen, så gjør de ikke nok for å unngå at det skjer.

Jeg vil heller ikke ha ting levert hjem uansett, jeg vil hente det selv på et utleveringssted. Har aldri skjønt hvorfor det er så stas å finne igjen ting utenfor huset uansett vær og anledning.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.264
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er det jeg har opplevd og , to plater returnert til PK en våt og en krøsja :rolleyes:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.264
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Ikke inærheten av HELT HJEM :mad:

Ordre bekreftelse for torsdag for en uke siden, OG sendt samme dag.
    Fra Sandefjord og noen få mil nordover.

Men først til Nesten HELT HJEM sin terminal (hadde dem enda vært det så....)
    Og så fikk jeg beskjed på tirsdag at ting var gått skeis og at dem nå hadde bestemt seg for og videresende med POSTNORD
    Det der er virkelig håpløs logistikk, et firma som blir dårligere og dårligere.
    Før så fikk jeg plater og slikt i postkassa, eller på døren, men det skjer aldri lengre her, må på samme hentested som alt annet...
    Har ikke for så lenge siden opplevd at de TRØKTE vinylplata ned i postkassa... joda jeg fikk ny og ble sendt med Posten, og fikk den på butikken istedet.
    Nå får man se hva PN får til da....

Aldri mer Helt Hjem 😤
    Og det endte med retur til Nettbutikken !!!!!!! :mad: 😤 :mad:
    Så da har denne plukket de samme varene engang til og sendt dem enda engang med Nesten Helt Hjem :rolleyes:
    Jeg har sagt til nettbutikken at dem henger i en tynn tråd for at jeg handler der omigjen.... Og det var hilsen DENG

Så da får man se til uka... fortsettelse følger tydeligvis :sick:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn