Erfaring med HRT Music Streamer Pro

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Føles ikkje det litt som å kjøpe ny, flott sykkel og så måtte sette på støttehjul for å kunne sykle?
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Gå på "kontrollpanel", deretter "enhetsbehandling", åpne "USB-kontrollere" og så åpne en "USB Root Hub. Trykk på "strøm" og se hvor mye den leverer.

    Min 3 år gamle Acer Aspire 5920G leverer 500mA per port, og driver alle HRT dac`ene uten noen form for problem og forstyrrelser.

    Dersom USB porten din leverer like mye (eller over 350mA) så skulle problemet ligge andre steder en strøm fra USB.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Brasse skrev:
    Føles ikkje det litt som å kjøpe ny, flott sykkel og så måtte sette på støttehjul for å kunne sykle?
    Husk at støttehjulene er av titan....
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Endre Askeland skrev:
    Da har jeg i noen måneder spilt med den nye Transparent Audio USB kabelen mellom min Mac mini og asynkron HRT PRO USB DAC. Jeg har i denne perioden sammenlignet den opp mot billige USB kabler, og også opp mot USB kabler til mange tusen kroner. Ja, det finnes faktisk
    USB kabler som koster ganske mange tusenlapper!
    Transparent USB kabelen har vært en stor positiv overraskelse for meg. I mitt system hører jeg lett forskjell på kabler som overfører analoge signaler, men jeg hadde ikke forventet at det skulle være såpass lett hørbare forskjeller mellom USB kablene som jeg har testet ut i oppsettet mitt. Jeg jobber med elektronikk til dagen, og der overføring av digitale signaler er en viktig faktor i produktene som vi produserer. Så jeg kan en ting eller to om fagområdet ;)
    Når jeg startet med å teste ut lyd via PC og USB DAC benyttet jeg meg av to billige USB kabler fra to forskjellige produsenter. Selv mellom disse to kablene var det en lett hørbar forskjell. Hovedforskjellen mellom disse to kablene lå i at den ene presenterte et betydeligere større og luftigere lydbilde, samt at bassen var kraftigere og bedre definert. Klangsignaturen mellom de to kablene var tilnærmet identisk. Jeg spilte på den "beste" av disse to kablene i 3 måneder før Transparent Audio USB kabelen kom i hus. Lydbildet som jeg fikk fra den "billige" USB hadde derfor fått satt seg skikkelig i hukommelsen min når jeg nå koblet inn Transparent kabelen.
    Stor ble min overraskelse når musikken nå ble formidlet via Transparent kabelen. Plutselig hadde lyden fått et organisk preg over seg. Mellomtone er vel det riktige ordet. Nå låt musikken som musikk, ikke tynt og pistretet som jeg nå i ettertid kan slå fast at det gjorde med den billige kabelen. Transparent kabelen tilførte også mer luft i lydbildet i kombinasjon med at lydbildet fikk et mer 3D preg over seg. Hva Transparent har gjordt med denne kabelen som gjør at den i mine ører er så totalt overlegen i forholdt til de andre USB kablene som jeg har testet skal være usagt.
    Noe er det i hvert fall.
    Men historien slutter ikke her. Jeg fikk muligheten til å testen Transparent kabelen opp mot en annen USB kabel til rundt 7000 kroner. I mine ører var også her Transparent kabelen overlegen. Den hadde en mer organisk fremføring av musikken som i mine ører låter riktig. Den dyre kabelen hadde mer energi i diskanten som medførte at fremføringen av musikken ble litt tynn og pistretet. Med denne økte energien i diskanten fikk man følelsen av at lydbildet ble luftigere. Mer luft i lydbildet er positivt i mine ører, men det blir feil når det går på bekostning av kjøtt, blod og substans i gjengivelsen av musikken.
    Jeg skal ikke begi meg inn på en forklaring om hvorfor Transparent kabelen spiller så bra som den gjør. Det viktige for meg er at det aldri før har spilt så organisk fra oppsettet mitt som det nå gjør.
    Og da er jeg fornøyd jeg :D
    Transparent Audio USB kabel - pris 1200,-
    Er det noen som kan gi en logisk forklaring på hvorfor dette skjer?
    Skjerming?
    Bedre egenskaper i forhold til refleksjoner?
    Bedre egenskaper i forhold til vibrasjonsdemping?
    Bedre jitter egenskaper?
    Jeg bare lurer!
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    nistad skrev:
    Er det noen som kan gi en logisk forklaring på hvorfor dette skjer?
    Skjerming?
    Bedre egenskaper i forhold til refleksjoner?
    Bedre egenskaper i forhold til vibrasjonsdemping?
    Bedre jitter egenskaper?
    Jeg bare lurer!
    Noen kritiske men nødvendige innspill fra min side:

    - Det er ikke fastslått med overveiende sannsynlighet at det i det hele tatt er forskjell med tanke på alle de menneskelige faktorene som kan spille inn. Det er likevel rimelig å anta at sannsynligheten for at forskjellene er der er marginalt større enn at de ikke er der siden vi ikke har indikatorer på noe annet fra annet hold så langt

    - Når det gjelder spørsmålet ditt er det viktig å huske på at siden de andre kablene alle har samme "pistrete" lydsignatur er det naturlig å anta at det er transparent-kabelen som farger lyden og de andre ikke. Rett og slett fordi vi har flere ulike løsninger som alle låter relativt likt, mens ett alternativ skiller seg ut. Med andre ord kan listen like gjerne se slik ut når det gjelder Transparent-kabelen:

    Dårligere skjerming?
    Dårligere egenskaper i forhold til refleksjoner?
    Dårligere egenskaper i forhold til vibrasjonsdemping?
    Dårligere jitter egenskaper?


    Spørsmålet om hvilke påvirkninger på det digitale signalet som rent teoretisk kan gi seg lydmessig utslag i den retningen som beskrives er selvfølgelig like relevant og interessant, men det er greit å ha en realistisk tilnærming. Personlig heller jeg (ikke overraskende) i den retningen at den menneskelige faktoren nok er større enn den tekniske faktoren ut fra beskrivelsen som gis.
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Hei Nistad,

    Jeg lurer også. Jeg har selv hørt til dels store forskjeller på USB kabler, og det får meg til å tenke at her være en rekke (til nå?) ukjente parametre.

    Når det gjelder en del av inleggende over, så kommer de fra personer som har null (0!!) tiltro til egne observasjoner. Dette har de redegjort for tidligere i tråden. Disse krever som kjent "dokumentasjon". Hva om slik dokumentasjon (som de ikke aner hva skulle være) pt ikke kan fremlegges, grunnet manglende forståelse/bevisshet rundt de parametre som forutsaker forskjellene...?
    De samme personene vil fortsette å rakke ned på dine (og andres) observasjoner, fordi vi ikke kan tilfredstille deres absurde dokumentasjonskrav.

    Det er en meget interessant diskusjon du legger opp til, men det vil ikke komme noe konstrutivt ut av den ved dialog med de tidligere nevnte elementene har på tråden. For dem er hverken spørsmålsstillingen eller svaret viktig. Deres agenda er å rakke ned på enhver som mener å observere noe som ikke "dokumenteres".
    Det er selvsagt slitsomt og irritrende med slike repiterende elementer i tråden, men det må nok i demokratites ånd aksepteres. Det beste vil være å ignorere disse.....

    Ha en fin dag :) !!!
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Per_Olsen skrev:
    Jeg lurer også. Jeg har selv hørt til dels store forskjeller på USB kabler, og det får meg til å tenke at her være en rekke (til nå?) ukjente parametre.
    Hvis forskjellene er reelle vil jeg tro at det ikke dreier seg om ukjente frenomener, men høyst målbare parametre. Det hadde vært interessant om en fagekspert hadde tatt en skikkelig målesesjon mellom to kabler du opplever som forskjellige for å se om de opplevde forskjellene gjenspeiles i ulike målinger også.

    Forøvrig mener jeg det er forskjell på å ikke ha tiltro til egne, og andres, opplevelser, og det å utvise en sunn skepsis, hovedsaklig basert på at det er godt dokumentert at menneskets opplevelser lett lar seg påvirke av andre eksterne og mentale faktorer.
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    I vinter har jeg brukt to snøfresere. Den ene er en Yanmar og går på belter. Den andre er en Husquerna som går på hjul. Den ene funker - den andre funker ikke fordi den har for lite kraft. Den ene “måler 13 HK". Den andre “måler 7.5 HK”. Hvem tror dere funker? Yanmar på 7.5 er en på alle måter mye bedre maskin – til tross for at den går på belter som pr.def krever mer energi å drive enn hjul. Leverandøren sier – hallo en HK er da ikke en HK. Det kommer an på HVORDAN du måler!

    - Jeg foreslår at "stridsøksne begraves"
    - Jeg synes det kunne være spennede å forsøke å finne ut hvilke parametere som evt. kunne påvirke signaloverføringen i en USB kabel i den grad at det endrer lyden - og hvorfor?
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    marsboer skrev:
    - Når det gjelder spørsmålet ditt er det viktig å huske på at siden de andre kablene alle har samme "pistrete" lydsignatur er det naturlig å anta at det er transparent-kabelen som farger lyden og de andre ikke. Rett og slett fordi vi har flere ulike løsninger som alle låter relativt likt, mens ett alternativ skiller seg ut.
    Dette er kun og utelukkende statistikk. Har du 5 kabler som kun gjengir lyder og en som faktisk får det til å høres ut som levende musikk er valget ganske enkelt for meg. Det er dette som er fasiten for denne hobbyen.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    ayaboh skrev:
    Dette er kun og utelukkende statistikk. Har du 5 kabler som kun gjengir lyder og en som faktisk får det til å høres ut som levende musikk er valget ganske enkelt for meg. Det er dette som er fasiten for denne hobbyen.
    Jeg er selvfølgelig helt enig i dette! Om man velger den ene eller andre veien til målet er opp til hver enkelt, og sluttresultatet blir utrolig bra gitt nok tid, kunnskap, erfaring og ressurser ved de fleste tilnærminger.

    Men det er da også svært viktig at man også er klinkende klar på at en rent subjektiv opplevelse kun er gyldig for de rammebetingelser man hadde ved testen, spesielt når man fremmer dette i offentlige fora slik at også helt uerfarne folk vil kunne påvirkes. Dette er jo en selvfølge for de fleste av oss, men det virker likevel som om flere erfarne HFS'ere likevel velger å ukritisk se bort fra dette essensielle poenget.
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Sitat Marsboer:
    I motsetning til deg holder jeg definitivt muligheten åpen for at jeg påvirkes sterkt av placebo, eierglede og dagsform og tar derfor alle subjektive erfaringer med en ekstremt stor klype salt med mindre de støttes opp av harde fakta.
    [/quote]
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Per_Olsen skrev:
    Sitat Marsboer:
    I motsetning til deg holder jeg definitivt muligheten åpen for at jeg påvirkes sterkt av placebo, eierglede og dagsform og tar derfor alle subjektive erfaringer med en ekstremt stor klype salt med mindre de støttes opp av harde fakta.
    Fint at du gjentar mine synspunkter om noen fremdeles skulle være usikre, men om du tar med litt kontekst neste gang så er det lettere å forstå intensjonen med innlegget ditt.

    Nistad:
    Jeg forsøkte å finne noen papers med informasjon rundt dine spørsmål og da kom jeg over dette dokumentet hvor en del relevant informasjon angående USB-kabling med skjerming, stråling, støy fra PC gjennomgås.

    http://www.ti.com/sc/docs/apps/msp/intrface/usb/emitest.pdf
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    139
    Sted
    Bergen
    Tenkte jeg skulle helle litt mer bensin på bålet!

    Den nye Crystal Cable Dreamline USB kabel er betydelig bedre enn Transparent Audio sin USB kabel på alle områder.

    Den satt tenker jeg! :D
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Endre Askeland skrev:
    Tenkte jeg skulle helle litt mer bensin på bålet!

    Den nye Crystal Cable Dreamline USB kabel er betydelig bedre enn Transparent Audio sin USB kabel på alle områder.

    Den satt tenker jeg! :D
    Om du kan si noe mer om de opplevde forskjellene så kan jo dette være nyttig informasjon for enkelte :)
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    139
    Sted
    Bergen
    Hvis du gidder å se et par innlegg ovenfor så vil du finne et innlegg fra Nistad der han siterer et tidligere innlegg fra meg om Transparent kabelen.
    Der finner du det du etterspør.

    marsboer skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Tenkte jeg skulle helle litt mer bensin på bålet!

    Den nye Crystal Cable Dreamline USB kabel er betydelig bedre enn Transparent Audio sin USB kabel på alle områder.

    Den satt tenker jeg! :D
    Om du kan si noe mer om de opplevde forskjellene så kan jo dette være nyttig informasjon for enkelte :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Endre Askeland skrev:
    Hvis du gidder å se et par innlegg ovenfor så vil du finne et innlegg fra Nistad der han siterer et tidligere innlegg fra meg om Transparent kabelen.
    Der finner du det du etterspør.
    Jeg så ikke noen erfaringer med Crystal Cable kabelen der. Ser jeg på feil post?

    Eller mener du at det er mer av de samme egenskapene Transparent-kabelen ga i forhold til resten, men denne gang i forhold til Transparent-kabelen?
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    139
    Sted
    Bergen
    Det er korrekt.

    På det tidspunktet da Transparent kabelen kom på markedet eksisterte ikke CC Dreamline kabelen.
    Basert på de gode egenskapene til Transparent kabelen hadde jeg små forventninger om at det skulle være mulig å få en annen kabel til prestere noe vesentlig bedre enn Transparent sin USB kabel.
    Stor ble min overraskelse da jeg måtte krype til korset og innrømme at CC Dreamline var betydelig bedre enn Transparent.
    Så hva gjør man da? Beholder man den løsningen som man har vært fornøyd med, eller går man for den nye løsningen som er betydelig bedre?
    For meg var det en stor nedtur å koble tilbake til Transparent. Så da var det bare å bite i det sure eplet og anskaffe CC Dreamline USB.


    Eller mener du at det er mer av de samme egenskapene Transparent-kabelen ga i forhold til resten, men denne gang i forhold til Transparent kabelen?
    [/quote]
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Endre Askeland skrev:
    Det er korrekt.

    På det tidspunktet da Transparent kabelen kom på markedet eksisterte ikke CC Dreamline kabelen.
    Basert på de gode egenskapene til Transparent kabelen hadde jeg små forventninger om at det skulle være mulig å få en annen kabel til prestere noe vesentlig bedre enn Transparent sin USB kabel.
    Stor ble min overraskelse da jeg måtte krype til korset og innrømme at CC Dreamline var betydelig bedre enn Transparent.
    Så hva gjør man da? Beholder man den løsningen som man har vært fornøyd med, eller går man for den nye løsningen som er betydelig bedre?
    For meg var det en stor nedtur å koble tilbake til Transparent. Så da var det bare å bite i det sure eplet og anskaffe CC Dreamline USB.
    Vet du noen detaljer om konstruksjonen på disse kablene og eventuelle ulike tilnærminger disse har valgt?
     

    endrea

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    1.700
    Antall liker
    139
    Sted
    Bergen
    Desverre nei. Dette er det Nistad og andre etterspør. Og jeg skulle også likt å fått svar på dette spørsmålet. Det er vel lite trolig at CC og Transparent går ut med denne informasjonen. Det ville jo gjøre det enkelt for konkurrentene til å lage tilsvarende kabler. Det kan jo tenkes at det vil komme andre USB kabler som vil være bedre enn CC sin, men pr i dag så mener jeg at Dreamline USB kabelen er i en egen klasse. Det er mange her i Bergensområdet som nå har hørt kabelen, og alle som jeg har snakket med har fått den samme overraskelsen som jeg.

    marsboer skrev:
    Endre Askeland skrev:
    Det er korrekt.

    På det tidspunktet da Transparent kabelen kom på markedet eksisterte ikke CC Dreamline kabelen.
    Basert på de gode egenskapene til Transparent kabelen hadde jeg små forventninger om at det skulle være mulig å få en annen kabel til prestere noe vesentlig bedre enn Transparent sin USB kabel.
    Stor ble min overraskelse da jeg måtte krype til korset og innrømme at CC Dreamline var betydelig bedre enn Transparent.
    Så hva gjør man da? Beholder man den løsningen som man har vært fornøyd med, eller går man for den nye løsningen som er betydelig bedre?
    For meg var det en stor nedtur å koble tilbake til Transparent. Så da var det bare å bite i det sure eplet og anskaffe CC Dreamline USB.
    Vet du noen detaljer om konstruksjonen på disse kablene og eventuelle ulike tilnærminger disse har valgt?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Det var dumt. Om vi skulle forsøke å få til en noenlunde konstruktiv diskusjon rundt dette med USB-kabler hadde det vært greit med en case der opplevd forskjell var betydelig mellom de involverte kablene og hvor detaljer rundt konstruksjon og spesifikasjoner samtidig er tilgjengelig.
     

    nistad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Innlegg
    168
    Antall liker
    9
    Jeg har ikke testet dette veldig nøye, men jeg opplever ikke så dramatiske forskjeller som andre beskriver – selv om det er klare forskjeller. Det jeg registrerer er at Dreamline kabelen er mye bedre skjermet enn tradisjonelle kabler og også har en veldig solid og stabil fysisk konstruksjon.

    I anlegget mitt, har jeg vært ekstremt nøye med å skille kabler fra hverandre og at strøm forsyninger plasseres lengst mulig vekk fra signalkabler etc. Jeg bruker skjermede strømkabler til alle apparater samt nettestøyfilter, skilletrafoer mm. Det betyr at jeg tror jeg har redusert både nettstøy, jordlooper og inn- og utstrålingstråling fra ulike kabler og apparater til et minimum.

    Kan det rett og slett være skjermingen som er bedre og egenskaper som evt. demper støy i andre frekvensområder enn det båndet som brukes til USB signalet? Det kan i så fall rime bra med at forskjellene ikke er dramatiske hos meg, fordi jeg har ganske god kontroll på de parameterne en bedre skjermet USB kable løser?

    Gir en bedre USB kable rett og slett mindre forrurensing som forplanter seg inn i analogsignalet. I så fall har det ikke noe med overføringen av digitalsignalet å gjøre?
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    marsboer skrev:
    Det var dumt. Om vi skulle forsøke å få til en noenlunde konstruktiv diskusjon rundt dette med USB-kabler hadde det vært greit med en case der opplevd forskjell var betydelig mellom de involverte kablene og hvor detaljer rundt konstruksjon og spesifikasjoner samtidig er tilgjengelig.
    Hva som oppleves som "konstruktivt" er tydeligvis individuelt.
    Skeptikerne kan jo bare vente noen år, til kabler er dissekert, kunnskapen blitt allmenn (og akseptert av dem selv), og prisene kommet ned på et fornuftig nivå. I mellomtiden kan vi som er i stand til å glede oss over egne opplevelser (med eller uten teknisk dokumentasjon) kose oss.

    For meg er det "konstruktivt" å høre hva Nistad, Askeland og andre opplever ved forskjellige produkter. For eksempel førte Nistad sin "oppskrift" på JRiver og ASIO installasjon til en dramatisk lydforbedring hjemme hos meg selv (takk Nistad!!:). En nærmere teknisk forklaring på hva som skjedde ved denne installasjonen tror jeg har liten interesse for de aller fleste.
    De få som finner selve det tekniske grunnlaget (dokumentasjonen) viktigst, kan sikkert få slukket "dokumentasjonstørsten" sin andre steder, - hvor det tekniske aspektet er det viktigste.
     

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Per_Olsen: Har du virkelig ikke noe bedre å finne på enn å kommentere alt hva Marsboer skriver? Det må da være lov å stole på ørene sine samtidig som man ønsker å dokumentere hvorfor det (eventuelt) er forskjeller.
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    Enig med deg, Per Olsen - det er veldig konstruktivt å høre andres personlige opplevelser generelt og om hifi spesielt (siden vi nå engang er på dette forumet) Godt at noen har denne evnen til å kunne gi en slik muntlig/skriftlig beskrivelse, men det kanskje viktigste er at de samtidig har den menneskelige trygghet og erfaring som skal til for å forsøke å dele dette med oss andre.

    Dette gir meg interesse, motivasjon og lyst til selv å forsøke å skaffe meg min egen personlige efaring.
    Samtidig kan det sikkert oppleves som direkte demotiverende for enkelte å lese innlegg fra de som har gjort det til en "livsoppgave" å fortelle meg og andre at man nærmest "ikke kan" ha slike opplevelser dersom dette ikke kan dokumenteres gjennom målinger og teknisk underlag (vel og merke IKKE gjort av "hvem som helst" eller etter "hvilken som helst metode"). Utryggheten og mangelen på personlig erfaring enkelte av disse personlighetene forsøkes ofte skjult ved å nærmest tilfeldig vifte høyt og tydelig med de velkjente "krykkene"; - høgskolefag - ingeniøreksamen fra ...osv og dermed dokumenterte fagkompetanse til å kunne fortelle at andres opplevelse er bare tull eller i beste fall tvilsom.

    Når det gjelder Marsboer spesielt så har jeg spurt før hva hans personlige erfaring (og opplevelse) er med HRT`ene, uten å få svar. Så, selv om dette sikkert er fullstendig uten relevans for Marsboer, så vil det likevel kanskje være artig å høre noe om dette.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    kurtis skrev:
    Når det gjelder Marsboer spesielt så har jeg spurt før hva hans personlige erfaring (og opplevelse) er med HRT`ene, uten å få svar. Så, selv om dette sikkert er fullstendig uten relevans for Marsboer, så vil det likevel kanskje være artig å høre noe om dette.
    Mitt engasjement i denne tråden skyldes at enkelte prøvde å undergrave tre forskjellige målinger uten dokumentasjon på at disse var feil, rett og slett fordi de var stikk i strid med egen erfaring. Det lydmessige på HRT'en har jeg ikke uttalt meg om annet enn at jeg er uenig i at den kan benevnes high end i offentlige fora når dokumentasjonen såpass entydig sier noe annet.
    Med andre ord gjelder det problematikk rundt det å legge frem rene subjektive opplevelser i det offentlige (som leses av mange uerfarne uten det samme "filteret" mer erfarne forummedlemmer har) og ikke HRT's subjektive opplevde kvalitet.

    Jeg har presisert dette gang på gang, men det hjelper jo lite.
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    Takk for presiseringen Marsboer, så du var inne på noe av dette også i #451 men jeg må ærlig talt si at jeg av en eller annen grunn ikke tok dette helt på alvor etter å ha lest dine innlegg gjennom diskusjonen. Beklager dette!

    Så for å presisere igjen - i motsetning til deg så liker og ønsker jeg å få høre andres subjektive opplevelser og trenger ikke beskyttes mot disse. Heldigvis så er det veldig mange som er villig til å fortelle deler villig sitt engasjement (jamfør de aller fleste trådene på sentralen) og dette er viktig for at jeg skal få lyst til å prøve noe nytt eller søke andre erfaringer.

    Jeg TROR IKKE (som du sier du gjør) at faren er veldig stor for at "uerfarne forummedlemmer" trenger faglig beskyttelse og kan bli skadelidende i noe stor grad om de skulle finne på å lese en subjektiv mening en gang for mye.

    Etter mitt syn ville det kanskje heve nivået generelt på "sentralen" dersom du, eller andre med relevant fagkomp., av og til også brukte deres store engasjement og faglige grunnlag til å fortelle HVORFOR enkelte faktisk MULIGENS kan ha hatt en stor personlig opplevelse.
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Vi skal vel være glad for at noen engasjerer seg til vårt eget beste og beskytter oss mot oss selv, og den vederstyggeligheten det er å bli engasjert av andres opplevelser....? :)

    Noen mennesker er født med, eller har utviklet denne egenskapen som medfører at man vet å ha rett i alt, og at de andre "uerfarne" (les: dumme) sårt trenger ens velsignende veiledning og beskyttelse.

    Marsboers engasjement i denne tråden har han redegjort for selv. Hvordan HRT låter er for han likegyldig. Hans (selvutnevnte) rolle er å veilede de "uerfarne" og holde "orden" i den faktabaserte delen av tråden. Gud forby at noen skulle bli forledet av andres innbilning....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Per_Olsen skrev:
    Vi skal vel være glad for at noen engasjerer seg til vårt eget beste og beskytter oss mot oss selv, og den vederstyggeligheten det er å bli engasjert av andres opplevelser....? :)

    Noen mennesker er født med, eller har utviklet denne egenskapen som medfører at man vet å ha rett i alt, og at de andre "uerfarne" (les: dumme) sårt trenger ens velsignende veiledning og beskyttelse.

    Marsboers engasjement i denne tråden har han redegjort for selv. Hvordan HRT låter er for han likegyldig. Hans (selvutnevnte) rolle er å veilede de "uerfarne" og holde "orden" i den faktabaserte delen av tråden. Gud forby at noen skulle bli forledet av andres innbilning....
    Du kaster ikke stein i glasshus når du samtidig indikerer at mine tilbakemeldinger (basert på lytting) ikke er gjeldende og bedømmer anlegget mitt utifra hvilke kabler og pris det har?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Per_Olsen skrev:
    Vi skal vel være glad for at noen engasjerer seg til vårt eget beste og beskytter oss mot oss selv, og den vederstyggeligheten det er å bli engasjert av andres opplevelser....? :)

    Noen mennesker er født med, eller har utviklet denne egenskapen som medfører at man vet å ha rett i alt, og at de andre "uerfarne" (les: dumme) sårt trenger ens velsignende veiledning og beskyttelse.

    Marsboers engasjement i denne tråden har han redegjort for selv. Hvordan HRT låter er for han likegyldig. Hans (selvutnevnte) rolle er å veilede de "uerfarne" og holde "orden" i den faktabaserte delen av tråden. Gud forby at noen skulle bli forledet av andres innbilning....
    Selv om bjellesauen går utfor stupet trenger ikke resten av flokken å gå etter.

    Ut fra beskrivelsen av lydkortet (problemer med latency, jitter osv) trenger man ikke å høre produktet for å avskrive det, i beste fall er det et eksempel på at en middels kilde vil fungere godt i eget oppsett.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Per_Olsen skrev:
    Marsboers engasjement i denne tråden har han redegjort for selv. Hvordan HRT låter er for han likegyldig. Hans (selvutnevnte) rolle er å veilede de "uerfarne" og holde "orden" i den faktabaserte delen av tråden. Gud forby at noen skulle bli forledet av andres innbilning....
    Satt på spissen men i all hovedsak korrekt.
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    orso skrev:
    Per_Olsen skrev:
    Vi skal vel være glad for at noen engasjerer seg til vårt eget beste og beskytter oss mot oss selv, og den vederstyggeligheten det er å bli engasjert av andres opplevelser....? :)

    Noen mennesker er født med, eller har utviklet denne egenskapen som medfører at man vet å ha rett i alt, og at de andre "uerfarne" (les: dumme) sårt trenger ens velsignende veiledning og beskyttelse.

    Marsboers engasjement i denne tråden har han redegjort for selv. Hvordan HRT låter er for han likegyldig. Hans (selvutnevnte) rolle er å veilede de "uerfarne" og holde "orden" i den faktabaserte delen av tråden. Gud forby at noen skulle bli forledet av andres innbilning....
    Du kaster ikke stein i glasshus når du samtidig indikerer at mine tilbakemeldinger (basert på lytting) ikke er gjeldende og bedømmer anlegget mitt utifra hvilke kabler og pris det har?
    Innlegget var ment på Marsboer. Så vidt jeg kan se har han ikke vært særlig opptatt av å beskytte de "uerfarne" mot din opplevelse (les: innbilning).

    Når det gjelder din "test" så har jeg følgende kommentar:
    Det er noe litt muggent med det at man etter å ha hørt et produkt i et annet oppsett, - velger å kjøpe det (brukt?), når utgangspunktet er at man er strålende fornøyd med egen løsning (Lynx) til over dobbel pris. Deretter velger man å publisere en "test" med en konklusjon om at produktet ikke holder mål.

    Dersom man reflekterer litt over dette, og forutsetter at kjøpet var motivert ut fra ønsket om en utskiftning i eget oppsett til noe bedre, burde ikke da et skuffende resultat medført undring og søken etter hva som som kunne ha gått galt?
    Har du Orso noen gang i denne "testen" fundert på dette, og søkt råd andre steder?
    Hva jeg lurer på er;
    - Hva fikk deg til å kjøpe dette produktet?
    - Hva har du gjort for å forsøke å bedre ytelsen til produktet?
    - Hvorfor dette behovet for å publisere dine negative erfaringer?
    Hva er det som driver deg Orso...?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Per_Olsen: Har du noen tilknytning til en bransjeaktør? Gikk en rask tur tilbake i innleggshistorikken og produkter du gjerne forsvarer er Crystal Cable, Edge og HRT. Er det bare en ren tilfeldighet?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Per_Olsen HRt produktet er helt ok, midt på treet. Greit på hyttaprodukt. Det er ikke noe mer enn det.
     

    kurtis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Innlegg
    141
    Antall liker
    21
    En kort tilbakemelding til Marsboer og #471;

    Modig er du og det skal du ha ros for!

    Mitt inntrykk ble desverre befestet. Verdensmestre på ski og skøyter er fantastiske og forbilder for mange - de selvutnevnte må vi desverre bare tåle og lære å leve med så godt vi kan!
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Per_Olsen skrev:
    Så vidt jeg kan se har han ikke vært særlig opptatt av å beskytte de "uerfarne" mot din opplevelse (les: innbilning).
    Til info så stoler jeg ikke noe mer på orso's ører enn andres ører. Men han har heller ikke kommet med noe annet enn sin subjektive opplevelse uten å gjøre noe forsøk på å proklamere produktet som best eller dårligst på markedet (eller noe i den duren). Jeg tror nøkternt er det ordet jeg er ute etter. Det er som kjent dette jeg har problemer med, og ikke det at folk lytter med øra og danner seg sine egne konklusjoner.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Per_Olsen skrev:
    Dersom man reflekterer litt over dette, og forutsetter at kjøpet var motivert ut fra ønsket om en utskiftning i eget oppsett til noe bedre, burde ikke da et skuffende resultat medført undring og søken etter hva som som kunne ha gått galt?
    Har du Orso noen gang i denne "testen" fundert på dette, og søkt råd andre steder?
    Hva jeg lurer på er;
    - Hva fikk deg til å kjøpe dette produktet?
    - Hva har du gjort for å forsøke å bedre ytelsen til produktet?
    - Hvorfor dette behovet for å publisere dine negative erfaringer?
    Hva er det som driver deg Orso...?
    Dette blir bare for dumt. Skal jeg stå skolerett framfor deg? Apropos tilbakemelding av produktet, så var det noe jeg lovte å komme med før et kjøp. Jeg liker å holde det jeg lover.

    Eller er jeg ikke spesielt glad i tester som feilinformerer lesere. Det mener jeg både Hjemmekino og Fidelity har gjort her. Men jeg hadde delt erfaringene uavhengig av hva resultatet ble, noe jeg altså hadde lovt på forhånd. Og ingen ting hadde vært bedre enn om produktet hadde hatt en fantastisk ytelse. På bakgrunn av skriveriene i de nevnte testene, så forventet jeg det.

    Hva er det som driver deg Per_Olsen? Måten du forsvarer HRT og stadig prøver å sette spørsmålstegn ved mine erfaringer og testmetoder er vanskelig å tolke som noe annet enn at du har en forbindelse til Audiofreaks. Har du det?
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    kurtis skrev:
    Mitt inntrykk ble desverre befestet. Verdensmestre på ski og skøyter er fantastiske og forbilder for mange - de selvutnevnte må vi desverre bare tåle og lære å leve med så godt vi kan!
    Jeg vil nå påstå at det er forskjell på å stille kritiske spørsmål og det å forsøke å fremstå som mer kunnskapsrik enn det man er.
    Jeg beklager om jeg på noe vis har fremstått med informasjon, spørsmål eller kritikk som ikke er berettiget eller korrekte.
    Imidlertid er det slik at det er ditt inntrykk som betyr noe, så konklusjonen min blir at man kan dessverre ikke kan være venn med alle. Men rosenrød idyll er jo ikke akkurat et konsept jeg forfekter så det kan jeg leve med :D
     

    Per_Olsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    Anonym skrev:
    Per_Olsen: Har du noen tilknytning til en bransjeaktør? Gikk en rask tur tilbake i innleggshistorikken og produkter du gjerne forsvarer er Crystal Cable, Edge og HRT. Er det bare en ren tilfeldighet?
    Jeg skal svare med å stille noen spørsmål;
    - om man til stadighet er på jakt etter å "tyne" en bransjeaktørs produkter, hva er man da..? Har man da "tilknytning" til bransjeaktør, og i så fall hvilken...? Er det OK å være det noen definerer som drittsekk, men ikke OK å være et bekjentskap basert på gjensidig respekt og felles interesse?
    - Dersom jeg kjenner en bransjeaktør (jeg driver ikke selv), gjør det meg atomatisk til en talsperson for denne?
    - Dersom jeg kjenner en bransjeaktør, har jeg da mistet enhver troverdighet?

    Når det gjelder produktene du siterer over, så er forholdet slik:
    - Jeg eier en Edge forsterker. Denne kjøpte jeg brukt og har eid i ca 5 år nå.
    - Jeg eier en HRT MS2+, men har testet alle (inkl iStreamer). Disse produktene mener jeg er helt fantastiske og da spesielt mht pris. Jeg finner filosofien befriende og på vegne av meg selv, venner og familie synes jeg det er fantastisk at en kan oppnå slike ytelser for så lite penger. Her snakker vi etter min mening om et kvantesprang mht pris/ytelse. Jeg forstår samtidig at dette kan være vanskelig å "spise" for andre aktører i bransjen.
    - Jeg eier ikke en CrystalCable. Jeg har kun testet en CC kabel og det er den tidligere nevnte USB kabelen. Denne gav som jeg tidligere har nevt er betydelig løft (i positiv retning) i lyden. Dette skjedde til tross for stor skepsis i forhold til en digital kabels mulige innvirkning på lyden (hørte du det Marsober..?!).
    I likhet med mange andre finner jeg imidlertid prisingen på de fleste HigEnd kabler på markedet fullstendig vanvittig, og unnlater derfor å invistere i disse. Men det hindrer meg ikke av den grunn å erkjenne de forskjeller som jeg hører.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn