Erfaring med HRT Music Streamer Pro

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    nb skrev:
    Per_Olsen skrev:
    A 96kHz, 24 bit DAC with asynchronous USB input, the Streamer II goes spec for spec against excellent multi-thousand dollar DACs from Ayre, dCS and Wavelength… and does so at just $150! Its bigger brothers offer improved performance at slightly higher price points and the upcoming Streamer HD brings 192kHz sampling rates. Even on the briefest of auditions, it’s clear this really is a game-changer.
    Alan Sircom AVguide.com[/i]
    Specmessig er dette ikke mer imponerende enn et hvilketsomhelst lydkort til en PC. Støtte for 96 eller 192 kHz er ikke veldig originalt. Jeg mener at det interne lydkortet mitt samt lydkortet på skjermkortet mitt også takler det uten at jeg skal vedde altfor mye på det. Om jeg husker riktig var ytelsen til Asus til ca like mange penger betraktelig bedre når Stereophile testet/målte de.

@Isbjørn og Per_Olsen: Jeg har ikke hørt den, kan godt være utmerket for alt jeg vet. Poenget mitt er imdilertid at jeg lurer på hvorfor så mange plutselig har gjort helomvending for hva som skal til for at noe kan kalles High End og hvor mye det trenger å koste og hvordan det må se ut/være laget. Som nevnt har lydkort med svært god ytelse vært tilgjengelig ganske så lenge - først og fremst mot rettet mot det profesjonelle markedet. Hvorfor store deler av HiFI-pressen ikke har fått med seg det må de nesten svare på selv.

Og som nenvt tidligere er det ikke noe som tilsier at USB er en lydmessig fordel og en del som tilsier at det medfører seg en del ulemper.
    Siden du uttaler deg generelt og støtter deg på tekniske spesifikasjoner, kan jeg da anta at du også mener at Ayre, dCS og Wavelengt sine produkter er like gode/dårlige som ditt interne lydkort?

N

nb

Gjest
    Per_Olsen skrev:
    Siden du uttaler deg generelt og støtter deg på tekniske spesifikasjoner, kan jeg da anta at du også mener at Ayre, dCS og Wavelengt sine produkter er like gode/dårlige som ditt interne lydkortet?
    Nå var det specs som var tema. Sier ikke noe om noe er bra eller dårlig, men det sier litt når artikkelforfatteren trekker frem støtte for 96 og 192 som noe å slå i bordet med.

I HTPCen min har jeg et ATI skjermkort med digital lyd ut til ca 300 kroner. Det støtter følgende samplingfrekvenser
    32 44.1 48 88.2 96 176.4 192 med 16, 20 eller 24 biters bitdybde.

Det støtter følgende lydformater
    DTS Audio
    Dolby Digitsl Plus
    DTS-HD
    Dolby TrueHD
    Dolby Digital

Har dog kun Digital ut via HDMI

Onboard-lydkortet mitt (som også har multikanal analog ut)
    Støtter 44.1 48 96 192
    DTS Audio og Dolby Digital

Så at noe takler 96 eller i fremtiden 192 er ikke særlig imponerende. Nå påstår jeg ikke at mitt interne lydkort er top notch (er det neppe på noen måte) men bred formatstøtte er ganske normalt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Per_Olsen skrev:
    Hei Orso,
    Her plasserer du deg der du kanskje hører hjemme; - helt på sidelinjen av det etablerte hifi miljøet og helt på sidelinjen av gjengs oppfatning av HRT produktene.
    Jeg stiller meg på sidelinjen i veldig mye i forhold til det typiske hifi miljøet. ;)

Det var en bransjeaktør som utførte en liten blindtest av DACen i en skikkelig billig Behringer EQ sak mot mye dyrere CD spillere for en god del år siden for noen kunder. Og du kan jo gjetta hvilke de foretrakk. :)

Det spørs vel helt hvilke marked man har vært borti. Jeg snakker i stor grad om proff markedet, men det har også vært kommersielle lydkort/DACer lenge i markedet med ekstrem god ytelse pr.krone. Greien er vel heller at de fleste i hifi miljøet har ikke visst om det fordi de er ikke kjente merkenavn som man leser om i hifi blad. Dessuten hersker det nok ikke så rent lite fordommer blant hifi folk.

Men noen skyttergravskrig orker jeg ikke. Jeg har testet produktet og kommet til min konklusjon. Målingene i Stereophile bekrefter også mine observasjoner. Et greit nok produkt i sin prisklasse.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.920
    Sted
    Phobos
    nb skrev:
    Siden du uttaler deg generelt og støtter deg på tekniske spesifikasjoner, kan jeg da anta at du også mener at Ayre, dCS og Wavelengt sine produkter er like gode/dårlige som ditt interne lydkortet?
    Ayre QB9 er nok et eksempel på en dings som har blitt hauset opp, men som heller ikke måler spesielt high-end når man sammenligner med andre DACer

Her er en måling jeg ikke aner betydningen av men som jeg finner fascinerende å se på grunnet det visuelle:

"D/A waveform of undithered 1kHz sinewave at –90.31dBFS, 24-bit data (left channel blue, right red). "

Ayre QB9

Esoterics nye D-07

Asus Xonar STX (internt lydkort til over tusenlappen)

Bryston BDA-1

Benchmark DAC1 USB

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    orso skrev:
    Per_Olsen skrev:
    Hei Orso,
    Her plasserer du deg der du kanskje hører hjemme; - helt på sidelinjen av det etablerte hifi miljøet og helt på sidelinjen av gjengs oppfatning av HRT produktene.
    Jeg stiller meg på sidelinjen i veldig mye i forhold til det typiske hifi miljøet. ;)

Det var en bransjeaktør som utførte en liten blindtest av DACen i en skikkelig billig Behringer EQ sak mot mye dyrere CD spillere for en god del år siden for noen kunder. Og du kan jo gjetta hvilke de foretrakk. :)

Det spørs vel helt hvilke marked man har vært borti. Jeg snakker i stor grad om proff markedet, men det har også vært kommersielle lydkort/DACer lenge i markedet med ekstrem god ytelse pr.krone. Greien er vel heller at de fleste i hifi miljøet har ikke visst om det fordi de er ikke kjente merkenavn som man leser om i hifi blad. Dessuten hersker det nok ikke så rent lite fordommer blant hifi folk.

Men noen skyttergravskrig orker jeg ikke. Jeg har testet produktet og kommet til min konklusjon. Målingene i Stereophile bekrefter også mine observasjoner. Et greit nok produkt i sin prisklasse.
    Takk for redegjørelsen.
    Mht fordommer, så er det nå vist at disse i høyeste grad også forekommer i "proff markedet"... ;)

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    marsboer skrev:
    nb skrev:
    Ayre QB9 er nok et eksempel på en dings som har blitt hauset opp, men som heller ikke måler spesielt high-end når man sammenligner med andre DACer
    Og hvordan skal man så konkludere?
    - at måling og opplevd ytelse ikke alltid henger sammen?, eller
    - at målinger viser at flertallet av hifi skibenter tar feil?

N

nb

Gjest
    Per_Olsen skrev:
    Har ennå ikke møtt noen som mener at ulikt resultat i høyre og venstre kanal er et pluss for lyden;)

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.920
    Sted
    Phobos
    Per_Olsen skrev:
    Jeg ville konkludert med at det å lytte til et produkt alene ikke er nok for å vurdere hvor bra et produkt er.
    De gangene man opplever forskjeller mellom produkter lydmessig bør man optimalt sett gå inn med målinger slik at man objektivt kan avgjøre hvem som er mest korrekt, altså best. I dag ender det så godt som alltid opp med at den som matcher det gitte anlegget best lydmessig eller farger lyden på en tiltrekkende måte foretrekkes og automatisk defineres som bra eller best.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.920
    Sted
    Phobos
    For å ta et tenkt eksempel på konklusjon:

Dårlig konklusjon:
    Jeg elsker lyden av QB9! Den henter frem hittil uante mengder informasjon fra filene mine og låter utrolig organisk og naturlig for ikke å si nøytralt. Helt klart en av de beste DACene jeg har vært borti.

God konklusjon:
    Jeg elsker lyden av QB9! Målingene viser at denne nok ikke er like transparent som enkelte andre alternativer, men i testanlegget ble den totale balansen uvanlig vellykket med en nøytral og organisk lyd som resultat.

Målingene utelukker ikke at øra har siste ord, men kan gi en mer objektiv pekepinn på hva som gjør at et testobjekt utmerker seg i en eller annen retning. Med andre ord tilbyr målinger en teknisk informativ kontekst til all synsingen og de subjektive og anleggsmessige variablene.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Disse klikkene som du refererer til har ikke noe med DAC'en å gjøre. Klikken har med at Buffer størrelsen i ASIO driveren ikke er riktig justert inn, samt at avspillingsbuffer i avspillings-software er ikke korrekt justert.
    Justerer man disse så er klikkene borte ;)

OMF skrev:
    Per_Olsen skrev:
    orso skrev:
    nistad skrev:
    Det som ofte undervurderes er effekten av teknologiutviklingen generelt sett – og at den gir en pris ytelse mulighet som var utenkelig for kun noen få år siden. Vi produserer en god del lyd/bilde hos oss i Itera Gazette, og både vi og våre samarbeidspartnere leverer i dag en teknisk kvalitet som var utenkelig for noen år tilbake, på utstyr som kanskje koster 1/10 eller mindre.
    Helt uenig. Gode DACer som leverer enda bedre kvalitet pr. krone har eksistert i mange år.
    Hei Orso,

Not just bargain of the year but one of the greatest audiophile bargains of all time, the HRT Music Streamer II is going to change the computer audio map forever. A 96kHz, 24 bit DAC with asynchronous USB input, the Streamer II goes spec for spec against excellent multi-thousand dollar DACs from Ayre, dCS and Wavelength… and does so at just $150! Its bigger brothers offer improved performance at slightly higher price points and the upcoming Streamer HD brings 192kHz sampling rates. Even on the briefest of auditions, it’s clear this really is a game-changer.
    Alan Sircom AVguide.com
    Det interessante spørsmålet må jo være hvordan denne spiller i forhold til Edge CD spilleren fra samme leverandør...? Begge er jo åpenbart high-end ifølge tilhengerne..

Som sagt jeg har hørt en eller annen versjon av denne hjemme hos importøren, og da klikket og hang den regelmessig - så i mine øyne er denne et godt stykke fra High end!

Mvh
    OMF

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Endre Askeland skrev:
    Disse klikkene som du refererer til har ikke noe med DAC'en å gjøre. Klikken har med at Buffer størrelsen i ASIO driveren ikke er riktig justert inn, samt at avspillingsbuffer i avspillings-software er ikke korrekt justert.

OMF skrev:
    Per_Olsen skrev:
    orso skrev:
    nistad skrev:
    Det som ofte undervurderes er effekten av teknologiutviklingen generelt sett – og at den gir en pris ytelse mulighet som var utenkelig for kun noen få år siden. Vi produserer en god del lyd/bilde hos oss i Itera Gazette, og både vi og våre samarbeidspartnere leverer i dag en teknisk kvalitet som var utenkelig for noen år tilbake, på utstyr som kanskje koster 1/10 eller mindre.
    Helt uenig. Gode DACer som leverer enda bedre kvalitet pr. krone har eksistert i mange år.
    Hei Orso,

Not just bargain of the year but one of the greatest audiophile bargains of all time, the HRT Music Streamer II is going to change the computer audio map forever. A 96kHz, 24 bit DAC with asynchronous USB input, the Streamer II goes spec for spec against excellent multi-thousand dollar DACs from Ayre, dCS and Wavelength… and does so at just $150! Its bigger brothers offer improved performance at slightly higher price points and the upcoming Streamer HD brings 192kHz sampling rates. Even on the briefest of auditions, it’s clear this really is a game-changer.
    Alan Sircom AVguide.com
    Det interessante spørsmålet må jo være hvordan denne spiller i forhold til Edge CD spilleren fra samme leverandør...? Begge er jo åpenbart high-end ifølge tilhengerne..

Som sagt jeg har hørt en eller annen versjon av denne hjemme hos importøren, og da klikket og hang den regelmessig - så i mine øyne er denne et godt stykke fra High end!

Mvh
    OMF
    Du skal ikke ha noen klikk uanvhengig av bufferstørrelse.

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Vel, der tar du feil.
    Dette kan du lese mye om hvis du går inn på JRiver sin Wiki.

Og i forhold til de fleste som har skrevet i denne tråden, så har jeg testet dette ut i praksis.

Du kan også lese om dette hvis du laster ned brukermanualen til ASIO4ALL.

Anonym skrev:
    Endre Askeland skrev:

OMF skrev:
    Per_Olsen skrev:
    orso skrev:
    nistad skrev:
    Hei Orso,

Alan Sircom AVguide.com

Mvh
    OMF

N

nb

Gjest
    Okay, det er mulig å til avspilling uten klikk. Skal vi skåle nå?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Endre Askeland skrev:
    Vel, der tar du feil.
    Dette kan du lese mye om hvis du går inn på JRiver sin Wiki.

Og i forhold til de fleste som har skrevet i denne tråden, så har jeg testet dette ut i praksis.

Du kan også lese om dette hvis du laster ned brukermanualen til ASIO4ALL.

Anonym skrev:
    Endre Askeland skrev:

OMF skrev:
    Per_Olsen skrev:
    orso skrev:
    nistad skrev:
    Hei Orso,

Alan Sircom AVguide.com

Mvh
    OMF
    Selv om du svelger agn og søkke hver gang det er snakk om et nytt og hypet produkt er du ikke alene om å bruke pc som avspiller.

Det at et lydkort må ha høy latency sier sitt om kortet, i pro verdene hvor en bruker lydkort til innspilling er det viktig med lav latency og det fungerer uten knitring. Selv mitt Sound Blaster X-Fi fungerer uten å falle ut selv med lav latency. I J. River har jeg allikevel ganske høy latency og spiller av musikk fra minne istedenfor disk for å være på den sikre siden.

Mitt 1500 kroners M-Audio USB lydkort fungerer også med lav latency.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.920
    Sted
    Phobos
    Dette er min erfaring med det interne PCI-e Asus Xonar STX. Kortet kommer med egne ASIO drivere, så ikke noe ASIO4ALL.

Windows 7:
    Foobar2000 (default alt, inkl bufferstørrelse) -> foobar ASIO-plugin (default) -> drivere (default) -> SPDIF -> DAC, alternativt de analoge utgangene direkte.
    Resultat: Ingen hikks, klikks eller annen variable ytelse uansett aktivitet og tilkoblet utstyr. Bitstreaming på alle nivåer opp til 192kHz.

Ubuntu 10.10:
    Kortet fungerer out-of-the box uten noen form for tweaks. Kjeden er Mpd -> ALSA -> SPDIF -> DAC.
    Resultat: Ingen hikks, klikks eller annen variable ytelse uansett aktivitet og tilkoblet utstyr. Bitstreaming på alle nivåer opp til 192kHz.

Dette med avspillerproblematikk, bufferstørrelser, generiske drivere osv er problematikk man kun kommer borti når man benytter uegnede løsninger, det vil si USB-baserte løsninger i 99% av tilfellene. Robuste og 100% stabile løsninger out-of-the-box uten øvrig tweaking har vært tilgjengelig lenge for alle utenom såkalte "high-endere" i hi-fi verdenen.

N

nb

Gjest
    Det er helt utrolig at det gjøres et poeng ut av at det er mulig å til avspilling uten klikk "om man bare gjør det riktig". På nerde-PCen min har jeg et Asus Xonar-kort, det spiller av musikk uten noe dilldall med miste mulige bufferstørrelse i Foobar samtidig som det kjøres Prime95 torture test på alle kjernene på CPUen og det kopieres filer på flere GB i bakgrunnen.

Hvor bra kortet mitt låter skal jeg ikke ha ment så mye om, det brukes uansett kun til bakgrunnsmusikk og spillelyd, men det funker i det minste uten at man trenger å ta noen form for spesialhensyn.

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.920
    Sted
    Phobos
    Ingen er vel ute etter å disse hi-fi produkter.

Det går vel mer på harselering rundt de som ser bort fra alle objektive fakta, ukritisk klistrer på den subjektive merkelappen high-end og deretter fronter produktet som nettopp det.
    Med andre ord er det ikke noe galt med produktet i seg selv, det er enkelte av brukerne som er problemet ;D

Forøvrig er det fullt lov å være grisefornøyd med et hvilket som helst produkt, men godta at produktet ikke er mer enn det er.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.275
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    marsboer skrev:
    Dette er jo egentlig ganske enkelt. De som koser seg med HRT får bare fortsette med det, mens vi som ønsker å få ut mer av våre digitale filer enn det HRT kan levere kan velge andre løsninger.
    Helt enig, det er en god løsning. Min HRT II+ brukes kun når laptopen skal brukes på fest, og brutterns HRT Pro spiller på billig anlegget på hytta hans...

Personlig opplever jeg begge som langt unna high-end, men det er jo hyggelig at de kan gjøre den nytten for andre!

Takk til Orso for tilbakemeldingen..!

N

nb

Gjest
    Ketil skrev:
    Er det ikke ganske komisk at noen prøver et produkt før de uttaler seg også? Noe så latterlig som førstehåndserfaring.
    Førstehåndserfaringene ser ut til å variere en del. Om denne dingsen er bra eller ikke er ikke så interessant for meg, jeg lurer primært på hva det er som har fått en del av utøvere av denne hobbyen til å kaste det meste de tidligere har hevdet på havet når en slik dings dukker opp.

Før var f.eks. dette high-end (er det muligens ennå)

Men nå er også dette i kategorien

Det er åpenbart nye tider.

Vedlegg

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Per_Olsen skrev:
    Ketil skrev:
    Hadde det vært mulig å innføre et nytt underforum i HFS3: "Dissing av Hifi produkter" ?
    Glimrende! Dette er helt i tråd med hva HFS har utviklet seg til, og ikke minst i tråd med en del av de som er mest aktive her inne. Før gjerne på undertittelen; " - uten å ha hørt produktet." Da er man i boks... :) Ingen vits i å gå rundt grøten eller vagt mistenke noen for skult agenda lenger...
    Vel - trådstarter gjør vel i grunn det du etterlyser...han har gjort en grundig test av et produkt som han har kjøpt og hatt hjemme på test og meddeler dette på forumet. Allerede i innlegg 6 er du på banen og lurer på "hva som gikk feil" hos han.....det skyldes sikkert USB kabelen (...mon tro hva det skal være....enheten skrytes jo opp i skyende fordi den er asynkron...så datastrømmen kan det jo ikke skyldes, da må det være strømmen....men da er nok kilden (PC) viktigere en kabelen spør du meg....)

Men slik er det jo med produkter fra denne leverandøren.....høytalere med defekte elementer, CD spiller med kinamikk på innsiden og USB dacer til noen få tusenlapper danker ut absolutt alt annet....og kommer noen med en liten kritisk kommentar - så mobiliseres det og det krangles på titalls sider.....

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    kurtis skrev:
    Å huffa meg, OMF - nå synes jeg det virkelig ser ut som det er på tide at du får lettet ditt hjerte. Hva kan du ha vært utsatt for?
    Vel - relevant for denne tråden så er jeg vel utsatt både for mitt eget oppsett med et Lynx AES16 + DAD AX24 og en god del andre oppsett med PC avspilling, i tillegg til å være tilstede på demo med en slik HRT sak.

Men som andre har påpekt tidligere..."Whatever floats your boat..."

Mvh
    OMF

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.01.2006
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    3
    OMF skrev:
    Per_Olsen skrev:
    Ketil skrev:
    Hadde det vært mulig å innføre et nytt underforum i HFS3: "Dissing av Hifi produkter" ?
    Glimrende! Dette er helt i tråd med hva HFS har utviklet seg til, og ikke minst i tråd med en del av de som er mest aktive her inne. Før gjerne på undertittelen; " - uten å ha hørt produktet." Da er man i boks... :) Ingen vits i å gå rundt grøten eller vagt mistenke noen for skult agenda lenger...
    Vel - trådstarter gjør vel i grunn det du etterlyser...han har gjort en grundig test av et produkt som han har kjøpt og hatt hjemme på test og meddeler dette på forumet. Allerede i innlegg 6 er du på banen og lurer på "hva som gikk feil" hos han.....det skyldes sikkert USB kabelen (...mon tro hva det skal være....enheten skrytes jo opp i skyende fordi den er asynkron...så datastrømmen kan det jo ikke skyldes, da må det være strømmen....men da er nok kilden (PC) viktigere en kabelen spør du meg....)

Men slik er det jo med produkter fra denne leverandøren.....høytalere med defekte elementer, CD spiller med kinamikk på innsiden og USB dacer til noen få tusenlapper danker ut absolutt alt annet....og kommer noen med en liten kritisk kommentar - så mobiliseres det og det krangles på titalls sider.....

Mvh
    OMF
    Er spørsmål om bruk av kabler å "krangle"? Er ikke dette relevant informasjon?
    Nå har trådstarter redegjort for hvilke kabler han har benyttet på begge sider av DAC èn (hentet fra sin "proff verden"), bla en lang kabelovergang fra mini XLR til XLR, som han ikke benytter fra sitt Lynx kort.
    For meg er slik informasjon både relevant og svært opplysende som årsaksforklaring til resultatet. At trådstarter nærmest utelukker at kabler kan ha innvirkning på resultatet legger ytterligere en årsksforklaring til grunn for min del.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, jeg har ingen tro på kablene spilte noen rolle i dette tilfellet, eller i så mange andre for den saks skyld!

Mvh
    OMF

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, og for noen er en slik godt nok...

For andre ikke.....

Mvh
    OMF

kurtis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Antall liker
    21
    Tror nok, OMF, at du skjønte at det ikke var det (en oppramsing av hva du har) jeg mente. Jeg blir sjeldent fornærmet eller "djupt vonbråten" - til det har jeg levd for lenge.

Men jeg behøver ikke like og stilltiende akseptere at du insinuerer at det er typisk at leverandøren (Soundgarden i mitt tilfelle eller kanskje importøren, eller hvem mener du og hvorfor?) har mobilisert meg og event. andre som er rimelig fornøyd med ett av disse produktene til å skrive i tråden.

En liten historie kan kanskje forklare hovedgrunnen.
    I 1985 kjøpte meg min første CD-spiller, en liten Phillipsgreie. 1987 kjøpe jeg en ny, i den tida relativt dyr spiller til 10-12000,-. Jeg delte da åpent kontor med 4-5 ing./siviling. og de fikk seg en god latter. De hadde jo lest spec. på min og de rimelige de selv hadde. Vennskapelig "mobbing" i ett års tid før jeg klarte å overtale 2 av dem til å stikke innom for en lytt. Slutt på "mobbing"!

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.920
    Sted
    Phobos
    Så du sier at så lenge det låter bra så må produktet også være det beste du får til prisen?

Selv om lyden hjemme hos deg er helt krem så betyr ikke det at komponentene dine nødvendigvis er bra og ikke kan slås regelrett ned i støvlene av annet utstyr.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    kurtis skrev:
    Tror nok, OMF, at du skjønte at det ikke var det (en oppramsing av hva du har) jeg mente. Jeg blir sjeldent fornærmet eller "djupt vonbråten" - til det har jeg levd for lenge.

Men jeg behøver ikke like og stilltiende akseptere at du insinuerer at det er typisk at leverandøren (Soundgarden i mitt tilfelle eller kanskje importøren, eller hvem mener du og hvorfor?) har mobilisert meg og event. andre som er rimelig fornøyd med ett av disse produktene til å skrive i tråden.

En liten historie kan kanskje forklare hovedgrunnen.
    I 1985 kjøpte meg min første CD-spiller, en liten Phillipsgreie. 1987 kjøpe jeg en ny, i den tida relativt dyr spiller til 10-12000,-. Jeg delte da åpent kontor med 4-5 ing./siviling. og de fikk seg en god latter. De hadde jo lest spec. på min og de rimelige de selv hadde. Vennskapelig "mobbing" i ett års tid før jeg klarte å overtale 2 av dem til å stikke innom for en lytt. Slutt på "mobbing"!
    Da er det kansje på sin plass å spørre hva du insinuerte at jeg var blitt utsatt for som kunne være relevant i denne tråden...?

Vi behøver jo ikke gå rundt grøten....forhandleren det her er snakk om er Audiofreaks. En forhandler som har en meget spennende produktportefølge, er veldig flinke til å stille opp på messer i Norge, har en forbilledelig nettside og har så vidt jeg har skjønt god service ovenfor sine kunder. Derimot blir det alltid rabalder når det nevnes noe negativt i relasjon til Audiofreaks. De lengste krangletrådene på sentralen er vel nevnte importør sin Edge CD spiller, de ødelagte Avalon (Edit: Eidalon)Sentinel høytalerene som ble brukt til en shoot-out mellom DP og CJ, i tillegg har det vært mang en krangletråd om de store Edge monoblokkene, om representanten på Østlandet som spilte i mono inntil han fikk lyttebesøk som avslørte dette, om norsk presse sin ros til norske forstekrere og kanskje DP spesielt, og nå selvsagt nå i denne tråden hvor noen hevder noe så uskyldig som at en liten PC DAC til 5k, som får strøm fra PCen ikke nødvendighvis er high-end!

Jeg er på ingen måte såret eller vondbroten....kan vel ikke en gang si jeg er irritert....må vel dessverre til og med innrømme at jeg faktisk synes det er litt småartig at det alltid oppstår diskusjoner rundt dette temaet!

Mvh
    OMF

Dr.No

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    15
    Hvor oppstår kanalforskjeller i et digitalt produkt som består av et antall chips? Kontruktøren har jo ikke gitt høyre og venstre kanal forskjellige betingelser, får man tro. Altså melder spørsmålet seg om det kan være en viss spredning på kvaliteten i et eller annet ledd. Med andre ord at muligheten åpner seg for at det er forskjeller mellom de enkelte eksemplarene. Man skulle tro slike individuelle forskjeller var reservert høyttalere, analoge forsterkere, pickupper osv og ikke digitale signalbehandlere, men det er like før man nesten begynner å lure. Forslag: De som har godt inntrykk av dingsen kunne bytte med de som har dårlig inntrykk (inkludert de anvendte kabler, host kremt) og så poste sine inntrykk på nytt. 50% seriøst. No

Vedlegg

kurtis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.12.2005
    Antall liker
    21
    OMF:
    Jeg har ikke noe forhold, hverken personlig eller proffesjonelt, med Audiofreaks. Jeg skriver som sagt heller ikke her fordi jeg event. måtte synes synd på eller at jeg bør forsvare forhandleren eller de produktene som inngår i vedkommendes portefølje. That`s it!

Marsboer:
    Takk for en "fortryllende og klok" konklusjon - kunne sikkert ikke ha sagt det bedre selv!

nistad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2002
    Antall liker
    9
    Det eneste vi trenger å gjøre er jo å definere kvalitetskravene til “HigEnd” begrepet litt tydligere og enklere! Jeg foreslår følgende:

For å kunne benevnes som en "HighEnd" USB-DAK skal:

- Produktet måle minst 350 x 70 x 250 mm.
    - Produktet veie minst 8.0 kg
    - Utførelsen skal være i stål, stein eller aluminium.
    - Alle overflater skal være polert, børstet eller i høyglanset lakk.
    - Det skal være minst fem lysende dioder, fortrinnsvis i blått på fronten
    - Alternativt kan det utstyres med display, fortrinnsvis i blått – som må kunne dempes eller skrus helt av.
    - Fjernkontroll bør veie minst 500 gram og være i samme design som hovedproduktet.
    - Alle knapper/brytere skal være i gull, messing eller annet materiale som virker dyrt og eksklusivt.

Hmmm … ja det var vel i grunnen alt .... ;)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    566
    Sted
    Bergensregionen
    nistad skrev:
    Det eneste vi trenger å gjøre er jo å definere kvalitetskravene til “HigEnd” begrepet litt tydligere og enklere! Jeg foreslår følgende:

For å kunne benevnes som en "High end" USB-DAK skal:

- Produktet måle minst 350 x 70 x 250 mm.
    - Produktet veie minst 8.0 kg
    - Utførelsen skal være i stål, stein eller aluminium.
    - Alle overflater skal være polert, børstet eller i høyglanset lakk.
    - Det skal være minst fem lysende dioder, fortrinnsvis i blått på fronten
    - Alternativt kan det utstyres med display, fortrinnsvis i blått – som må kunne dempes eller skrus helt av.
    - Fjernkontroll bør veie minst 500 gram og være i samme design som hovedproduktet.
    - Alle knapper/brytere skal være i gull, messing eller annet materiale som virker dyrt og eksklusivt.

Hmmm … ja det var vel i grunnen alt .... ;)
    ... og dermed falt McIntosh ut på flere punkter inkl.
    • Kabinettutførelse
    • Diodefarge
    • Display
    • Fjernkontroll
    • Knappeutførelse

... men de pleier jo å overgå minimumsgrensene for vekt og størrelse med god margin. ;)

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.181
    Torget vurderinger
    4
    Med telefoneksempelet har det vært en utvikling.

Det med et nytt produkt som presterer dårligere enn eksisterende og rimeligere produkter er ikke store utviklingen.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    566
    Sted
    Bergensregionen
    Lynx lydkort har vært diskutert att og fram tidligere i tråden, og noen som antagelig ikke helt har fulgt med i timen(e), har trukket dem i tvil.

Jeg mente å huske at kjente hifiskribenter i både Stereophile og TAS både har snakket pent om Lynx-kort og aktivt brukt dem fast i egne oppsett. Derfor søkte jeg litt på http://www.stereophile.com og http://www.avguide.com etter "Lynx". Det gav noen treff (prøv selv, og gjerne også med Google mot de samme stedene fordi det gjerne gir supplerende resultater).

Jeg plukket ut noen smakebiter:

Michael Fremer, kjent vinyl- og analogguru, benyttet Lynx L22 i en artikkel om "Pure Vinyl LP recording & editing software" 19.08.2010.
    http://www.stereophile.com/content/pure-vinyl-lp-recording-amp-editing-software-page-3

Lynx L22 soundcard, thought by many to be among the best of its type
    [...]
    add a high quality soundcard like the Lynx L22
    John Atkinson, Stereophiles redaktør og "målemann", 14.12.2009 i en artikkel om "dCS Puccini SACD playback system"
    On the other side of the fence, manufacturers such as Lynx, RME, and ASUS are making soundcards with true high-end performance
    Jeg fant ikke noe TAS-relatert i farten.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    566
    Sted
    Bergensregionen
    Ketil skrev:
    Det vil antagelig være et brudd på regel 3 i "Regelverk for bruk av Hifisentralen":
    3) Ubegrunnet kritikk av produkter, eller av navngitte eller identifiserbare enkeltpersoner i magasiner, butikker og fabrikker o.l. tillates ikke, men Hifisentralen oppfordrer til kritiske produkt- og butikkerfaringer, både positive og negative, under forutsetning av saklig begrunnelse for innlegget. Det er tillatt å diskutere produkt- og lydopplevelser på godt og vondt, men vi tillater ikke dedikerte tråder som har til hensikt å oppsummere de beste og verste produktene du har hørt, av hensyn til at bransjen da lett kan stigmatiseres og uthenges.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn