Hi-Fi forretninger Erfaring med forhandlere i Oslo ?

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Jeg syntes at hi-fi bransjen og Oslo (som det spørres om) har så mange gode forretninger og utrolige hyggelige og kunnskapsrike folk, at det nesten er både vanskelig og urettferdig å kåre noen til bedre enn andre...

I motsatt ende syntes jeg de to store "hi-fi kjedene" i Oslo er vesentlig dårligere, på den måten at det er få entusiaster å komme i tale med her som de andre butikkene.

Allikevel, en butikk jeg har lyst til å fremheve spesielt - fordi butikken i seg selv ikke er den flotteste eller mest prangende - men med en sjel hos innehaver for musikk og hi-fi overfor oss kunder i sin egen klasse. Ja, de fleste gjetter vel at jeg tenker på Norsk Audio Teknikk.

NAT har også har bransjens "mest-for-pengene-høyttaler" i sortimetet dersom man søker FULLFREKVENS høyttalere som tåler å bli sammenlignet med konkurenter pluss/minus 200.000; PMC Twenty5.26 til 83.000 paret.
Hør hør. Jeg har ikke dyre ting i det hele tatt, men har kjøpt det meste hos Morten i NAT. Alltid ekstremt hyggelig og imøtekommende. Har tatt meg seriøst hver gang, gitt gode tilbud og gode råd på veien også. Kommer til å handle der i framtiden også hvis (når) jeg skal oppgradere mitt "lo-fi" anlegg :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har også bare gode opplevelser hos OHC. Er der mye og titter så hva de tenker om meg egentlig vet jeg jo ingenting om. Har vel lagt igjen et greit beløp der over tid. Og kommer helt sikkert til å handle der igjen. Er ikke vanskelig å be om å høre på det og det.

Men har jo forstått at det kan vere hektisk der. Men jeg forlanger ikke at en av de skal holde meg i handen hele tiden. Ofte så får jeg fjernkontrollen en mappe med cd plater, eller ett nettbrett. Så sier personen kos deg, lukker døra og gjør noe annet imens jeg koser meg. Ikke føler jeg noe press på salg heller. Og jeg har diskutert kabel og strømrens med Tømmervik mange ganger.

Men klart, alle kan ha en dårlig dag på jobben.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Har også bare gode opplevelser hos OHC. Er der mye og titter så hva de tenker om meg egentlig vet jeg jo ingenting om. Har vel lagt igjen et greit beløp der over tid. Og kommer helt sikkert til å handle der igjen. Er ikke vanskelig å be om å høre på det og det.

Men har jo forstått at det kan vere hektisk der. Men jeg forlanger ikke at en av de skal holde meg i handen hele tiden. Ofte så får jeg fjernkontrollen en mappe med cd plater, eller ett nettbrett. Så sier personen kos deg, lukker døra og gjør noe annet imens jeg koser meg. Ikke føler jeg noe press på salg heller. Og jeg har diskutert kabel og strømrens med Tømmervik mange ganger.

Men klart, alle kan ha en dårlig dag på jobben.
Samme her når det gjelder service. Når det gjelder drittungene som er nevnt tidligere her så må man bare se ut som om man ikke finner seg i en dritt så er de oppdragene som fy Hehe ;)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.405
Antall liker
1.551
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
En ting som går igjen er at når man er i butikken så får jeg hjelp, men går det via tlf eller mail så er svarene så som så.
Velger butikkene å ha flere kontaktflater (mail, telefon, facebook, twitter etc etc) så må de være berett på å bruke de. Hvis ikke så er mitt råd å fjerne muligheten til å kontakte de.

Hederlig unntak blant mine opplevelser er Mono, de har alltid svar på mail og telefon.
Nå er kanskje BigDipper mer av ei platesjappe, men de svare også alltid og de svarer bra.

Sånt er ganske kjedelig når man bor langt unna.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.489
Antall liker
35.336
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvor langt unna hverandre er disse Oslobutikkene? Jeg har en formiddag på slutten av mars da jeg kan kaste bort noen timer i Tigerstaden.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Tror mye av hvordan du blir tatt imot kommer an på hvordan du selv fremstår og de er ikke der for å bli beste venn med deg. Men de ønsker å selge deg noe som kan få anlegget ditt til å låte bedre eller gi deg gode råd. De lever av salg og ikke av å demonstrere alt av utstyr som er i butikken.
Ja, jeg har alltid fått en ubehagelig følelse av å bli målt opp og ned de gangene jeg har beveget meg innenfor dørene der. Men det er greit det, jeg handler mye heller hos folk som driter i hva jeg har på meg, og ikke lar det bestemme hva slags service de vil vise meg når jeg er ute etter å handle noe. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har også bare gode opplevelser hos OHC. Er der mye og titter så hva de tenker om meg egentlig vet jeg jo ingenting om. Har vel lagt igjen et greit beløp der over tid. Og kommer helt sikkert til å handle der igjen. Er ikke vanskelig å be om å høre på det og det.

Men har jo forstått at det kan vere hektisk der. Men jeg forlanger ikke at en av de skal holde meg i handen hele tiden. Ofte så får jeg fjernkontrollen en mappe med cd plater, eller ett nettbrett. Så sier personen kos deg, lukker døra og gjør noe annet imens jeg koser meg. Ikke føler jeg noe press på salg heller. Og jeg har diskutert kabel og strømrens med Tømmervik mange ganger.

Men klart, alle kan ha en dårlig dag på jobben.
Samme her når det gjelder service. Når det gjelder drittungene som er nevnt tidligere her så må man bare se ut som om man ikke finner seg i en dritt så er de oppdragene som fy Hehe ;)
Ja, jeg har fått en del tilbakemeldinger på at jeg ser veldig snill og medgjørlig ut, så det er nok derfor.


Men altså, for å balansere ut litt: jeg har også fått bra service der flere ganger. Det er bare det at når noen oppfører seg litt klysete, så ødelegger det for helheten.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.101
Antall liker
17.030
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
I rettferdigheten navn skal jeg legge til at jeg har hatt gode og dårlige opplevelser hos OHC. Har ingen problemer med å handle der. Men en blir målt. Spørsmål som hva jobber du med, er jo hyggelig hvis selger er interessert, men får inntrykk av at informasjonen legges til hva en tjener. Tror mange selgere er ute etter den informasjonen, bare det at enkelte avslører seg selv litt mye. Alt i alt skal vi kanskje heller sette pris på alle store og små aktører. Det viktigste er at de oppføre seg i evt reklamasjon saker.
 
Sist redigert:

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Har ikke gode erfaringer i fra Stereofil, når jeg skulle kjøpe mine Sennheiser HD 800 der så ble jeg mistenkeliggjort under hele handelen som om jeg var ute etter å svindle dem. Av han som virket som daglig leder, mens hun som betjente meg var flau over hans oppførsel. Når jeg skulle betale med kort så visket denne personen inn i øret på henne om noe som jeg kan tenke meg var å skjekke og være obs på et eller annet.
Dette var en såpass nedverdigende opplevelse, etter handelen så fikk pipen en annen tone når han innså at det ikke var svindel, han virker rett og slett flau over sine egne fordommer i etterkant når han selv valgte å betjene meg og anbefalte meg forsterker til disse.

En annen gang jeg igjen var hos Stereofil og skulle hente mine øretelefoner som var tilbake i fra reperasjon, så ble jeg mistenkeliggjort for svindel igjen. Jeg hadde papirer og mail som bekreftet at det var jeg som skulle hente disse, men nei da han skulle absolutt ringe importøren og dobbeltskjekke med han. Hvor han pratet om alt annet enn disse, jeg pekte også ut til han og sa at det gjelder de og de. Men mistenkeliggjort ble jeg gjort igjen, ja hadde vært enklere for meg å takle å bli nedprioritert pga mangel på resusser til en handel enn å automatisk bli mistenkliggjort pga etnisk bakgrunn. Men dette er noe jeg kun har opplevd hos dem så langt av forhandlere der ute. HELDIGVIS.
Leit å høre at du har opplevd mistenkligjøring pga. etnisitet, det er ikke bra.
Takk for støttende ord, setter virkelig pris på det:)
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.627
Antall liker
4.276
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Kan bare gi mine beste anbefalinger til PlanetSnapa - Håvar Snapa.
Han opererer med høy servicegrad, og holder demo hjemme med de produktene han har til rådighet.
aldri kjøpepress, aldri anbefaling av dyrere produkter hvis du ikke viser interesse. Gode tips om ting som fungerer sammen. Synd at mannen ikke driver på heltid, i butikk.

M
 

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
I rettferdigheten navn skal jeg legge til at jeg har hatt gode og dårlige opplevelser hos OHC. Har ingen problemer med å handle der. Men en blir målt. Spørsmål som hva jobber du med, er jo hyggelig hvis selger er interessert, men får inntrykk av at informasjonen legges til hva en tjener. Tror mange selgere er ute etter den informasjonen, bare det at enkelte avslører seg selv litt mye. Alt i alt skal vi kanskje heller sette pris på alle store og små aktører. Det viktigste er at de oppføre seg i evt reklamasjon saker.
OFC har vært eksemplariske når det kommer til reklamasjon for min del ihvertfall.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Hvor langt unna hverandre er disse Oslobutikkene? Jeg har en formiddag på slutten av mars da jeg kan kaste bort noen timer i Tigerstaden.
Det et ca et kvarters gåtur fra OHC til NAT, og da passerer du både stereofil og duet (og hifi-klubben) på veien. Meget overkommelig å rekke over disse fire sentrumsbutikkene en lørdag. Kontrapunkt er en kort taxi eller trikketur unna, ev omlag 20-25 min gåtur unna alle de fire andre.
 

lp45

Medlem
Ble medlem
03.02.2015
Innlegg
49
Antall liker
22
Sted
Drammen
Mitt besøk hos OHC var SJOKKERENDE. Jeg og en kamerat var der. Selgeren var spydig fra første sekund. Nærmest kjeftet ut kameraten min fordi han ikke hadde med seg masse penger der og da. Selgeren var drittlei av å spille musikk for folk som ikke ville kjøpe. Han spurte aldri hva jeg hadde selv, men antok nok at det var et JVC anlegg selv om vi sa at det var JAS sine toppmodeller som stod hjemme til låns av kameraten min.
Demoen låt ikke slik det hadde gjort på messa uka før, men selgeren gadd ikke å prøve å gjøre noe med det. Jeg var så imponert over Audio Insight at jeg ville høre de en gang til, og også la kameraten min vurdere de.
Har desverre lignende opplevelse selv for mange år siden. De har nok tapt en del kroner på slik oppførsel. Dra til Lyric hifi i Sandvika.
 

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Innlegg
190
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Alle forhandlere skryter av det som de selger.
Du får ikke en BMW forhandler til å indrømme at MB er en bedre bil selv om den er det med god margin:cool:
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.593
Antall liker
1.325
Sted
Oslo
Alle forhandlere skryter av det som de selger.
Du får ikke en BMW forhandler til å indrømme at MB er en bedre bil selv om den er det med god margin:cool:
Bedre bil nei 😂Mercedes designet er jo ødelagt. Var bedre før. Bmw har like god kvalitet og mye bedre kjøre egenskaper
 

Loui

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.08.2007
Innlegg
190
Antall liker
113
Sted
Skudeneshavn
Torget vurderinger
13
Det er det samme som blir diskutert i denne tråden, hvordan føles det å gå inn i hifi butikk. mottagelsen, hva ser man etter.

gleder meg til påske for da skal min SL500 ut å lufte seg og da blir det lite tid til HFSO0
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hvor langt unna hverandre er disse Oslobutikkene? Jeg har en formiddag på slutten av mars da jeg kan kaste bort noen timer i Tigerstaden.
Det et ca et kvarters gåtur fra OHC til NAT, og da passerer du både stereofil og duet (og hifi-klubben) på veien. Meget overkommelig å rekke over disse fire sentrumsbutikkene en lørdag. Kontrapunkt er en kort taxi eller trikketur unna, ev omlag 20-25 min gåtur unna alle de fire andre.
Det er desse stasjonane i det eg kallar "lydløypa".
Elles vil eg melde at eg ikkje har opplevd uhøvisk butikkpersonale i nokon hifibutikk i dette årtusenet.....
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.489
Antall liker
35.336
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Får ta meg en tur til noen av de, trist at vi i Stavangerområdet har så dårlig med hifibuttikker for tiden.
 
M

MusicBear

Gjest
Får ta meg en tur til noen av de, trist at vi i Stavangerområdet har så dårlig med hifibuttikker for tiden.
Du har rett. Og det er trist for alle utenfor "Oslo 3"

På den annen side, hi-fi har blitt så billig i Norge at de som selger det knapt har penger igjen dersom det skal distribuerers rundt til forhandlere rundt omkring, disse igjen med for små marginer om de skulle ville selge det. Nesten bare Hifiklubben som har en distribusjon av en viss størrelse som dekker opp dette - dessverre har de nesten bare NAD og Denon og by på...

Hva dyr hi-fi angår (og jeg selv bor heller ikke på Østlandet) tenker at en billigbillett på en expressbuss, tog eller fly til "Oslo 3" er småpenger, mot hva du ville betalt for hi-fi dersom det skulle vært fremvist rundt omkring i distriks-Norge. Ei hotellnatt i Oslo og med dette tur på byn' burde i seg selv (også) være opplevelsen verdt :)

Desuten opererer de fleste med tilbakelevering dersom man skulle ha kjøpt aldeles feil...
 
C

cruiser

Gjest
Når ble HiFi så billig i Norge? Syns ikke det er spesielt mye billigere(eller dyrere) enn i det store utland. Om noe så kan det være hakket billigere i større markeder.

Grunnen til at færreste tjener penger er fordi det er en hel skog av importører og veldig liten omsetning på hver av dem.
 

aloz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
442
Antall liker
124
Torget vurderinger
2
Vurderer å anskaffe nytt hifianlegg, budsjett 100 til 150 K. Lurer på erfaringer med aktuelleforhandlere i Osloregionen.
Har vært innom nesten alle HiFi-sjapper i Oslo de siste 35 åra.
Det tok meg litt tid før jeg skjønte at den eneste jeg kunne stole på var meg selv,
og at butikkene selvfølgelig har et ønske om å overleve:)
 
Sist redigert:

Hifimontøren

Medlem
Ble medlem
21.05.2012
Innlegg
48
Antall liker
26
Torget vurderinger
2
Kan anbefalle en tur innom Oslo Hifi Senter.


De har det meste av det beste for en hver smak.
Meget hyggelig personale med god kompetanse samt flere lytterum der det meste står koblet opp for demo.
Vil anbefale deg en demo av Adyton og Wadia.

Det kan være hektisk der til tider så jeg vil anbefalle deg og ringe på forhånd og avtale tid for et besøk.
Spør etter Geir Tømmervik og du vil garantert bli godt motatt.
Han er vel kansje den i norge med best og lengst hifi kompetanse .
Ta med deg din favoritt musikk og jeg vil tro du blir kjempefornøyd.

Min favoritt butikk gjenom over tretti år som hifi intresert.

Mvh. Frode Kolstad
 
Topp Bunn