HeHe - ja ja.musicman skrev:NEI ! En rørforsterker måler ikke så bra som en transistorforsterker. Derfor er den ikke så musikalsk.
Eller har målemafian villedet meg? ;D ;D ;D ;D ;D
|
HeHe - ja ja.musicman skrev:NEI ! En rørforsterker måler ikke så bra som en transistorforsterker. Derfor er den ikke så musikalsk.
Eller har målemafian villedet meg? ;D ;D ;D ;D ;D
Jeeeeeezzzzez - er det mulig ??? Å oppfatte lydopplevelsen så snevert........... ???Isbjorn skrev:Pinpointing finnes jo ikke i virkeligheten, hvorfor bry seg med det ved reproduksjonen?
Men hva har det med transistor kontra rør å gjøre? Er rør noe dårligere på det?Flageborg skrev:Jeeeeeezzzzez - er det mulig ??? Å oppfatte lydopplevelsen så snevert........... ???Isbjorn skrev:Pinpointing finnes jo ikke i virkeligheten, hvorfor bry seg med det ved reproduksjonen?
Både rør og transistor er musikalske - for all del - men transistor er mer "nøyaktig"Isbjorn skrev:Men hva har det med transistor kontra rør å gjøre? Er rør noe dårligere på det?
Kanskje transistor er mer nøyaktig ved oppstart av signalet, mens rør er mer nøyaktig i opprettholdelse og utklinging / avslutning?Flageborg skrev:Både rør og transistor er musikalske - for all del - men transistor er mer "nøyaktig"Isbjorn skrev:Men hva har det med transistor kontra rør å gjøre? Er rør noe dårligere på det?
Er det en "egenskap" som gjør rør dårligere? - svaret er nei ! - subjektivt avhengig av lytteren![]()
;D ;D ;D ;D ;DAudiomix skrev:JA og NEI.
Det er egentlig ikke mulig å formulere spørsmålet slik.
Smaker norsk vann bedre enn svensk for eksempel?
Eller smaker vann med kullsyre bedre enn uten?Audiomix skrev:JA og NEI.
Det er egentlig ikke mulig å formulere spørsmålet slik.
Smaker norsk vann bedre enn svensk for eksempel?
Enig i mye av dette men synes samtidig å registrere at det er mange som "konverterer" til rør når en kommer i satt alder, eventuelt holdt på med dette noen år, det kan jo være flere årsaker til dette. Jeg for min del har vært en svoren tilhenger av digre transistorsaker med "klar" lyd i ett par tre tiår, grunnet diverse, bl.a. salg av noen komponenter etc., ble det en mulighet for og teste utstyr jeg ikke har hørt før, og må jo bare si med en gang at jeg nok fikk meg en aha opplevelse med rør utstyr, jeg tok meg selv på fersken og si noe sånn som "hva i h...e er det jeg har holdt på med i de siste årene?". Jeg fant et eple, bet i det, og kom med en erkjennelse; nærmere musikken har jeg aldri vært.Back_Door skrev:Tror at populariteten til både rør og vinyl også har en vesentlig sammenheng med sider av hobbyen som ikke har med selve lydgjengivelsen å gjøre også.
"Glødende rør", tweaking, snu en vinylplate osv osv, har kanskje en del tilfelles med generell fascinasjon over "snurrepipperier" å gjøre? Uansett kan opplevelesen av musikk være påvirket av både psykologiske og reelle faktorer. For den beste lydkvalitet er nok riktig matching av det aktuelle oppsett det mest vesentlige.
For meg personlig er det da uvesentlig hva det måtte innebære av teknologi, bortsett fra at jeg ønsker et brukervennlig oppsett. Derfor er jeg glad om jeg slipper både rør og vinyl..
Når det gjelder begrepet "musikalsk", satser jeg på at det er utøvere av og lyttere til musikken som er de som skal inneha slike egenskaper. Dette i hvert fall frem til vi får utviklet utstyr med en egen intelligens.. :![]()
Betyr "pinpointing" det samme som fokus på norsk??Flageborg skrev:"ER RØRFORSTERKERE MER "MUSIKALSKE" ENN TRANSISTORFORSTERKERE?"
Nei, og "pinpointingen" er dårligere........
Men en dag får jeg kanskje invitasjon til lydopplevelse av en som har rør av en slik kvalitet - at mitt nåværende inntrykk blir bekreftet/avkreftet ?
Akkurat. Når en hører rør føler en med engang et eget nærvær og at dette hadde en egen realisme, selv om andre insisterer på å kalle det målbar støy.LMC skrev:MEN det er IKKE den mest vesentlige saken å fokusere på, for å gjenskape troverdig lyd
OG det finnes ingen grunn til at rør skal ha større problemer med dette, enn transistorer
IMO
Mvh
Leif
Enig... men skeivt lydbilde kan være irriterende da...LMC skrev:MEN det er IKKE den mest vesentlige saken å fokusere på, for å gjenskape troverdig lyd
OG det finnes ingen grunn til at rør skal ha større problemer med dette, enn transistorer
IMO
Mvh
Leif
Jeg hater tweakig, kabler og annet møl, bullshit.Back_Door skrev:Tror at populariteten til både rør og vinyl også har en vesentlig sammenheng med sider av hobbyen som ikke har med selve lydgjengivelsen å gjøre også.
"Glødende rør", tweaking, snu en vinylplate osv osv, har kanskje en del tilfelles med generell fascinasjon over "snurrepipperier" å gjøre? Uansett kan opplevelesen av musikk være påvirket av både psykologiske og reelle faktorer. For den beste lydkvalitet er nok riktig matching av det aktuelle oppsett det mest vesentlige.
For meg personlig er det da uvesentlig hva det måtte innebære av teknologi, bortsett fra at jeg ønsker et brukervennlig oppsett. Derfor er jeg glad om jeg slipper både rør og vinyl..
Når det gjelder begrepet "musikalsk", satser jeg på at det er utøvere av og lyttere til musikken som er de som skal inneha slike egenskaper. Dette i hvert fall frem til vi får utviklet utstyr med en egen intelligens.. :![]()
Nej men hvorfor har de det så ?LMC skrev:MEN det er IKKE den mest vesentlige saken å fokusere på, for å gjenskape troverdig lyd
IMO
Mvh
Leif
Yepp, og jeg vil også legge til skjev/feil demping av rommet.theStig skrev:Enig... men skeivt lydbilde kan være irriterende da...LMC skrev:MEN det er IKKE den mest vesentlige saken å fokusere på, for å gjenskape troverdig lyd
IMO
Mvh
Leif
De komponentene som påvirker pin-pointing mest er rom og høyttaler.
Dem jeg har hørt, selv hos folk der praler med hvor godt det er i forhold til transistorer, lægger et lidt romantisk, forskønnende og slørende skær over det hele. Instrumenterne vokser i størrelse ligesom ved anvendelse af de graffitinficerede Black Gate kondensatorer. Bevares det gør en istand til at høre flere af ens Lp/Cd og det kan da være en klar gevinst. Mere "rigtig" mener jeg imidlertid ikke de er.LMC skrev:says who?