K
knutinh
Gjest
Følgende setning vil gi meg masse pepper og de vanlige "krigerne" vil stemple meg som ond, dum, døv og ødeleggende for hobbyen deres: Det er umulig for meg å bevise at alle firmaer som selger magneter som skal plasseres på drivstoff-røret og som skal gjøre at man bruker mindre bensin er svindlere. Mye indikerer dog at lettlurte mennesker er en større faktor i suksessen deres enn en oppegående R&D-avdeling. Såvidt jeg vet finnes det ingen teori som forklarer dette, eller empiri som beviser at det er tilfelle, ikke en gang fra produsent. Det hindrer ikke postordrefirmaer fra å selge disse tingene, og fornøyde kjøpere fra å bruke dem.Her gjør du en mental kortslutning. Selv om ingen(?) har publisert en vitenskapelig (?) test (?) betyr jo ikke det at kabler produseres etter vodoo metoden. Det betyr utelukkende at ingen har publisert slike tester som du beskriver. Kablene kan jo godt være produsert etter vitenskapelig verifiserbare prinsipper for alt vi vet.
...
Hypotesen er at alle kabler er bygd av seriøse produsenter som ved fysisk analyse og/eller ren lyttebasert forskning og utvikling har kommet fram til kabler hvor det er en monoton sammenheng mellom pris og kvalitet (en kabel til 10.000 er alltid bedre enn en til 1000 om ikke 10x så bra).
Som jeg skrev over så må man da legge til grunn at alle kabelprodusenterbesitter unik kunnskap som jeg aldri har sett publisert i seriøse tidsskrifter eller lærebøker.
Nå påstår ikke jeg at jeg leser eller forstår alle artikler som skrives innenfor "audio/persepsjon" og tilgrensende emner, men jeg tør påstå at en slik artikkel ville være så grensesprengende at den ville komme meg for øre gitt mine interesser.
Hvordan ser man for seg at hundrevis (?) av kabelprodusenter enten utveksler kunnskap om hemmelige fysiske fenomener, eller finner ut av dem selv, uten at en eneste av dem benytter sjansen til en nobelpris i fysikk ved å skrive en artikkel, eller at en av utallige doktorgradsstudenter greier å finne samme sammenheng (hvis det er så lett at mange har funnet den uavhengig av hverandre)? Dette virker totalt usannsynlig på meg.
For meg er det altså opplagt at kabel-produsenter umulig kan blind-teste sine produkter (med signifikant resultat annet enn trivielle sammenligninger) eller beregne seg fram til optimale fysiske parametre. Det eneste de da har mulighet til er synse-lytting ala Lyd&Bilde, og liksom-fysikk som er akkurat nok til at ukritiske hifi-eiere biter på.
-k