er hi-end virkelig hi-end ?

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
etter å ha lest tråden "hva er vits med hi-end cd-spillere", og mange andre tilsvarende tråder, prøver jeg å vinkle hele greia noe anderledes.
det er ikke tvil om at bevisene for at en kopiert cd, er like god som orginal, er veldig godt dokumentert. videre så er jo kabeldebatten like god. fysiske lover "beviser" at de fleste kabler er tull og tøys, når det kommer til såkalt bedere lyd.

likevell.................jeg kommer ikke bort fra at jeg tross alle disse totalt overbevisende "bevis" hører til tider ganske dramatiske forskjeller.
det gjeller ved egen testing, om andre kobler og tester, om det er blindtesting, eller om jeg er "på kjøkkenet" og noen gjør forskjell, eller om jeg er "i gangen" på vei inn i ett rom på en hi-fi messe.

om jeg faktisk hører dette, eller noe av det. hva i hell..... er det som skjer ??
må jeg virkelig legge meg inn på avrusning fordi jeg egentlig ikke hvet hva jeg hører, eller er jeg helt på vidda (en eller annen vidde)
finnes det belegg idet hele tatt for det jeg hører(eller tror jeg hører)
er egentlig lei av alt hokus-pokus rundt dette, liker best håndfaste beviser. og alle disse peker i min dissfavør.

håper vi med denne tråden kan få en konstruktiv diskusjon, uten de forskjellige leirene som alltid må kaste "skitt" på hverandre.
det er ikke meningen her.
så alle...kom med konstruktive innlegg.
venter med spennig.

håpeløst teknisk fustrert hi-fi freak.

B

Back_Door

Gjest
håper vi med denne tråden kan få en konstruktiv diskusjon, uten de forskjellige leirene som alltid må kaste "skitt" på hverandre.
det er ikke meningen her.
så alle...kom med konstruktive innlegg.
venter med spennig.

.
Du er i hvert fall en stor optimist.. ;D
Kanskje bør vi alle respektere at det som er high end for meg, ikke nødvendigvis er high end for deg..

H

hobby

Gjest
Interessant forresten å lese Hifi news sin test av Slim Devices transporter. De plasserte den IKKE i high end land. Så det kommer nok an på hva man sammenligner med...

B

Back_Door

Gjest
Interessant forresten å lese Hifi news sin test av Slim Devices transporter. De plasserte den IKKE i high end land. Så det kommer nok an på hva man sammenligner med...
Da var det jammen bra at jeg heller valgte Squeezebox for så å koble den til en ekstern DAC av høyere kvalitet ;D

jfinneru

Bransjeaktør
Ble medlem
24.02.2004
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
Transporter utfordrer definitivt high-end spillere, men det er kanskje ikke politisk korrekt for et slikt blad å si sannheten? Jeg solgte sporenstreks min Marantz SA-11S1 etter å ha testet Transporter over lengre tid. Så kan man eventuelt diskutere om high-end kun skal gjelde prisen, eller om det er lydkvaliteten som skal avgjøre.

A

Aubi

Gjest
Når folk skifter høytalerkabler i 50K klassen fire ganger i løpet av et år, fire ganger opplever "et betydelig løft", så lurer jeg virkelig på hva som foregår. Hvorfor må alt være så magisk? Av å til er panikken til å ta å føle på. Skrekken for at alt man har invstert i penger og prestisje kansje består for en stor del av "keiserens nye klær", er mer en tydelig. Samtidig har vi denne grenseløse kobinasjonen av konservativitet og nostalgi som preger dette miljøet.
Jeg tror det for mange ville være det verste som kunne skje at virkelig god lyd ble tilgjengelig fo 3990 på Elkjøp. Da ville det eksklusive være borte, og interessen for god lyd ville sansynligvis bli borte der og da.

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
For min del handler denne hobbyen om en konstant søken etter forbedringer. I mitt anlegg har jeg strebet etter å få musikken gjengitt på en behagelig måte der ikke noen imponatoreffekter tiltrekker seg unødig oppmerksomhet. De anlegg jeg har hørt og likt, og følgelig prøver å "kopiere" lyden av, har spilt på en måte slik at eks. bass og diskant bare er der. De prøver ikke å tiltrekke seg ekstra oppmerksomhet. Da blir fokuset mer på dynamikk (det er mer enn bass), perspektiv, gjengivelse av instrumenter og rom. For at man skal få fokuset på disse parameter, må frekvensresponsen være lytefri. Da først snakker vi high end i mine ører :) For at dette skal lykkes, er det utallige variabler som skal stemme. Det er vel i denne prosessen at man føler det mest presserende å frekventere slike fora som dette. For å få impulser, tips og andres erfaringer! For min egen del, har jeg atter vendt meg til den analoge siden og spiller vinyl på ny vinylrigg. Cd kontra pc baserte drivverk, pøh det er den gamle gode vinylen som fortsatt ruler! Nærmere målet har jeg i hvertfall aldri kommet.

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
har ivertfall fått tankene på vift hos noen. men mitt spørsmål om mine "fantasiører" har jeg ikke blitt noe klokere på.
har også testet digitale drivverk opp mot hverandre, og hører (eller kansje ikke) også der klare forskjeller.
å det er jo helt bort i veggene så lenge det er bevist at selv ett billig drivverk ikke avviker i avlesningen fra det som er på platen.
jeg skjønner mindre å mindre !!
håper fortsatt på hjelp.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Swans du skrev:
videre så er jo kabeldebatten like god. fysiske lover "beviser" at de fleste kabler er tull og tøys, når det kommer til såkalt bedere lyd.

Nå skal vel du hjem til meg snart, da kan du jo høre om mine nye kabler har gjort jobben? :)

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
klart jeg kommer(hmm, må bare ta meg i sammen for å huske :-/) er det noen helt nye eller ??
Swans du skrev:
videre så er jo kabeldebatten like god. fysiske lover "beviser" at de fleste kabler er tull og tøys, når det kommer til såkalt bedere lyd.

Nå skal vel du hjem til meg snart, da kan du jo høre om mine nye kabler har gjort jobben?  :)

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Alle kablene er byttet! Kom når du vil........ :)

O

om.s

Gjest
Så kan man eventuelt diskutere om high-end kun skal gjelde prisen, eller om det er lydkvaliteten som skal avgjøre.
Dette har jeg hevdet lenge, og det er ikke noe nytt og eksepsjonellt som er bragt til torgs på den senere tid som får meg å endre syn.....

Jeg tror, og mener det hele er mer ett spm om egenskaper/kvaliteter enn pris....

Støtter meg litt til nevnte definisjon:  

What is High End?...  

"High end audio is about passion-passion for the music and for how well it is reproduced. High End audio is the quest to re-create in the listners home the musical message of the composer or performer with the maximum realism, emotion, and intensity.Because music is important, re-creating it with the highest possible fidelity is important.  
High End audio products constitute a unique subset of music-reproduction that bear little similarity to the "stereo systems" sold in department stores.  

High -end products are designed by ear, built by hand, and exist for one reason; to enhance the experience of music listening.  

A common misperception among the the hi-fi consuming public is that high-end audio means high-priced audio. In mass market mind, high end audio is nothing more than elaborate stereo equipement with fancy features and price tags aimed millionaires.  

Finally, the goal of high end audio is to make the equipement "disappear", when that happens, we know that we reached the highest state of communication between musician and listener. High End audio isnt about equipement; its about music...  

Sitat slutt.  

Utdrag fra boken
"The complete guide to High End Audio" av Robert Harley"

mvh  

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Jeg har det litt motsatt av deg... Byttet signalkabler for litt siden, med både anderledes oppbygningsmetode og av annet materiale. Sitter i nesten nærfelt med akustisk dempet rom, så burde ha ganske gode forhold til å høre tonale forskjeller i oppsettet. Ingen forskjell, i alle fall ikke noen større enn at jeg måtte lure på om det faktisk var en forskjell eller, hva skjer nå?

I denne testen hadde jeg VENTET å høre en relativt stor forskjell, så placebo er det ikke i dette tilfellet.
Har tidligere hørt forskjell på kabler, men da var det snakk om matching.

Jeg mener at det er viktig å beholde litt hode når man bruker penger på anlegg. Jeg ønsker i alle fall å bruke pengene der jeg hører de mest. Nye kabler til 1000 eller akustikkplater til 1000? Akustikkplatene jeg kjøpte gjorde anlegget....50% bedre, 1000kr dyrere signalkabler av diverse merker gjorde nada forskjell.

Blir også litt demotivert av å høre anlegg i high-endklassen som står å spiller i rom som enten er for små eller for hvor anlegget er dårlig integrert\lite akustiske tiltak. På den andre siden er det moro å komme hjem å høre på et anlegg til en brøkdel av prisen, som kanskje ikke er BEDRE når det er snakk om mikrodynamikk og oppløsning, men som har et lydbilde hvor man kan plukke ut plassering til instrumenter, vokalister, ha en stille bakgrunn og luft og letthet rundt det hele. Og dette koster heller ikke mye i forhold til nye "klass A-rated"-komponenter, kabler, DAC'er etc.

Når det er sagt, om man får mest glede ut av å bruke pengene sine på kabler for å hente inn ditt eller datt, kanskje placeboeffekt, kanskje ikke, så er jo det bare fint. Har vært småblind av placeboeffekt selv, det er fort gjort. Poenget er at det blir feil for meg å bruke 10k på f.eks kabler eller teite tweaks, når jeg kan bruke halvparten eller mindre og få MYE bedre lyd.

Jaja, nå plaprer jeg.

O

om.s

Gjest
Ja selvfølgelig!, alle skaper seg sin sannhet der de bor, flytter du vil virkeligheten være anderledes igjen, stå på....

(ps: billigere å bytte ett par rimelige kabler enn å endre hele byggningstrukturen dit man kommer).....

(ps2: placebo er også velkommen, så lenge den bringer noe positivt, forøvrig har det gått inflasjon i dette begrepet).....

mvh

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
Placebobegrepet har tydeligvis kommet så langt at det er nesten og regne som et komponent av enkelte. Er det akseptert av de som hører forskjeller som andre ikke hører at dette må være placebo fordi noen "kloke" hoder sier det må være det ?

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Jeg tror det for mange ville være det verste som kunne skje at virkelig god lyd ble tilgjengelig fo 3990 på Elkjøp. Da ville det eksklusive være borte, og interessen for god lyd ville sansynligvis bli borte der og da.
Forskjellen er vel egentlig den samme. Den dagen du kan gå på Elkjøp og skaffe deg "virkelig god lyd" for 3990,-, vil du fremdeles få vesentlig bedre lyd for 100k et annet sted.

B

Back_Door

Gjest
Det interessante for den enkelte må vel være den totale lydgjengivelse i det aktuelle rom? Om du har enkelte high end komponenter, nytter det lite dersom helheten mangler. Det er den riktige sammensetningen av alle aktuelle komponenter, sammen med rommet, som kan gi deg high end lyd. Det burde ikke ha en automatisk sammenheng med pris, men det normale er nok at totalprisen blir høyere enn det du finner på Elkjøp. ;)
Jeg tror uansett at man tjener på å tenke system, i stedet for enkeltkomponenter.

O

om.s

Gjest
Placebobegrepet har tydeligvis kommet så langt at det er nesten og regne som et komponent av enkelte. Er det akseptert av de som hører forskjeller som andre ikke hører at dette må være placebo fordi noen "kloke" hoder sier det må være det ?
Godt spm! nei det må ikke være det fordi noen kloke hoder mener, og misbruker betydningen, men du verden så mye dette begrepet får bære på sine skuldre....

mvh

K

kathrine

Gjest
Eller personlige preferanser!
Vh
S

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
346
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Da var det jammen bra at jeg heller valgte Squeezebox for så å koble den til en ekstern DAC av høyere kvalitet
Da kan jeg bekymre deg med at du nok hadde fått bedre lyd med Transporter via ekstern DAC. Jeg har tre stk Squeezebox (en med power fra Bolder Cables) og en Transporter. Transporter spiller bedre (i mine ører - og konas) enn Squeezebox'n med Bolder Cables power. Og da snakker jeg om via en Audio Note DAC 2.1 Signature i begge tilfellen. Hvorfor aner jeg ikke ;)

K

kbwh

Gjest
Jeg har notert meg at en del av den hifielektronikk som regnes som high end har sin spesielle soniske signatur, og at denne signaturen er det viktigste salgsargumentet for produktet.

Jeg kunne godt tenkt meg en Slimdevices Transporter. Bortimot null egenlyd gjør den enkel å integrere.

Folk glemmer at høyttaler og rom er det viktigste i et oppsett. emokid bidrar med vesentligheter i debatten. ROI burde være målbart, også innen hifi.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Jeg har notert meg at en del av den hifielektronikk som regnes som high end har sin spesielle soniske signatur, og at denne signaturen er det viktigste salgsargumentet for produktet.

Jeg kunne godt tenkt meg en Slimdevices Transporter. Bortimot null egenlyd gjør den enkel å integrere.
Hvordan vet du at Transporter har "bortimot null egenlyd" og at "en del av den hifielektronikk som regnes som high end har sin spesielle soniske signatur, og at denne signaturen er det viktigste salgsargumentet for produktet."?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.433
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2

Folk glemmer at høyttaler og rom er det viktigste i et oppsett. emokid bidrar med vesentligheter i debatten. ROI burde være målbart, også innen hifi.
Meget bra innlegg, Valentino! 100% enig på alle punkter.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Jeg har valgt mine komponenter nettopp ut fra at de skal tilføre minst mulig farging av lydresultatet.

"Hva er den viktigste egenskapen for et hifianlegg? Å gjengi lyden mest mulig som "the absolute sound", altså ufarget og upåvirket.

“The Edge just have a remarkable sense of neutrality, openness and detail that does not draw attention to itself but instead serves the music. Outstanding achievements!”

The Absolute Sound Editor’s Choice Award Winner, review by Wayne Garcia, Issue 149"

Mine komponenter er vel det man kan kalle high-End.
Men i henhold til dine argumenter så har jeg tabbet meg ut, nettopp fordi High-End komponenter tilfører egensignatur til lydbildet.

Jeg kan nok ikke si meg enig i vurderingen din. Ut fra mine erfaringer og min oppfattning av begrepet High-End, tilfører High-End komponenter mindre farging av lydbildet enn hifi, mid-fi og low-fi.

Endre

K

kbwh

Gjest
Jeg har valgt mine komponenter nettopp ut fra at de skal tilføre minst mulig farging av lydresultatet.
Mine komponenter er vel det man kan kalle high-End.
Men i henhold til dine argumenter så har jeg tabbet meg ut, nettopp fordi High-End komponenter tilfører egensignatur til lydbildet.
[...]
Jeg kan nok ikke si meg enig i vurderingen din. Ut fra mine erfaringer og min oppfattning av begrepet High-End, tilfører High-End komponenter mindre farging av lydbildet enn hifi, mid-fi og low-fi.
Les innlegget mitt en gang til, Endre. Bemerk ordene en del. Slik du beskriver ditt lydideal og dine komponenter skulle jeg tro at du var enig med meg og ikke uenig.

@Viking. Det er greit. Vi to blir aldri enige om dette. Du vurderer (slik jeg har forstått det) lydkvalitet ut fra subjektive kriterier. Jeg forsøker å bruke objektive kriterier så langt det går (og det er ganske langt). Men musikknytelse er subjektivt. Det er opplevelse.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.433
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
mer eller mindre 100% uenig ;)
Jeg skal ikke påberope meg å ha innsikt i alle "hi-end" produsenters utviklingsmetodikk, men jeg de jeg kjenner litt til bruker en hel del tid i siste faser av utviklingen av nye produkter på lytte-seanser for å fin-tune og tweake lyden for å oppnå sin signatur-sound og lyd-ideal. Det er vanskelig å oppfatte dette som annet enn skritt vekk fra den absolutte nøytralitet. Det er også en av de tingene som gjør at matching av utstyr ofte er en dyd av nødvendig.

Jeg er mildt overrasket over at du protesterer, Viking. Ut fra slik jeg har oppfattet deg og dine innlegg, hadde jeg forventet at du mottok dette med åpne armer. ;)

B

BjornE

Gjest
Er ikke de fleste her tekno freaker / shopping freaker som har funnet et mantra man kan jobbe med?

Svært mye innenfor "high end" matcher perfekt med shopping addict's behov, tilnærmet uendelige muligheter for å kjøpe produkter, store diskusjoner om hva som er finest, store diskusjoner om objektiv kvalitet etc.

Dette er tydeligvis et behov som karakteriserer menneskeheten slik vi kjenner den i Norge. Andre områder som brukes er moteklær (typisk kvinner, men noen menn), andre hobbies som dykking, foto, skyting, jakt, bil etc.

I motsetning til dette har vi fotball fraks som kjører Norge rundt for å se laget sitt.

Ser på dette som et interessant fenomen, og noe som ligger tett opptil en diagnose. Personlig er jeg en form for periode dranker, lange perioder bare nyter jeg, andre perioder får jeg kjøpe noia og leter med lys og lykte etter noe som innehar et visst kjøpe potensial. Dette er imidlertid sjeldent.

Accuphase

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2005
Antall liker
7
High- end er også eier følelse, men lyden i første rekke.

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Siden BjørnE kommer inn på shopping kan det vel også være slik at å kjøpe noe nytt kanskje ikke gjør en lykkelig, men humøret blir en stund veldig mye bedre.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.885
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Det interessante for den enkelte må vel være den totale lydgjengivelse i det aktuelle rom? Om du har enkelte high end komponenter, nytter det lite dersom helheten mangler. Det er den riktige sammensetningen av alle aktuelle komponenter, sammen med rommet, som kan gi deg high end lyd. Det burde ikke ha en automatisk sammenheng med pris, men det normale er nok at totalprisen blir høyere enn det du finner på Elkjøp. ;)
Jeg tror uansett at man tjener på å tenke system, i stedet for enkeltkomponenter.

Enig med Back_Door her. Har man f.eks høyttalere som ikke fungerer i rommet, kan man bytte kabler og komponenter til krampa tar en - uten å få til det optimale.
Matching er alfa/omega. Forsøker selv å finne komponenter som er mest mulig nøytrale. Har hørt mellomklasse-anlegg som låter "nesten hi-end", men det mangler alltid det lille ekstra. Man vil alltid mangle siste biten med dynamikk, de laveste frekvensene, litt begrenset holografi osv.
En norm for hva som virkelig er hi-end er egentlig helt uinteressant. Får anlegget musikken til virkelig å engasjere, uten at man savner noe i en eller annen retning - vel så er det hi-end for meg.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.086
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
High-end begrepet detter ned i hodet mitt de gangene jeg hører musikk på anlegg som formidler sjela i musikken uten å stå i veien for denne.

Hva som er nøytralt er jo helt uinteressant, da ingen av oss vet det.

Hvordan kan jeg påstå det ? Jo, vi vet stort sett ikke hva slags lyd og klangmessig ideal den enkelte artist har.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Er ikke de fleste her tekno freaker / shopping freaker som har funnet et mantra man kan jobbe med?

2. ...Ser på dette som et interessant fenomen, og noe som ligger tett opptil en diagnose(...), andre perioder får jeg kjøpe noia og leter med lys og lykte etter noe som innehar et visst  kjøpe potensial. Dette er imidlertid sjeldent.
1. Eit utfordrande svar/spørsmål.
2. Kanskje du har eit poeng. Men det irriterande er at "alle" andre med tilsvarande sjukdomsbilde har si eiga hylle på Narvesen. Og i Dagbladet sitt Narvesen-vedlegg for ei veke eller to sidan var dei ulike tema nemnde eitt etter eitt. Berre ikkje vårt. Ein stad står det MC-hylle. Og tenke seg - her var det blad med fotografi av MOTORSYKLAR! Tenke seg til!
Eigentleg vert akkurat vår diagnose utsett for stemoderleg omtanke. Vi er dei handlingslystne sin paria-kaste. Vi bør organisere oss og starte ei rørsle for å få vår rettmessige plass. Trass alt - det må vere fleire intense opplevingar med RMR (Realistisk Musikk-Reproduksjon) enn med konjakk, sigarar og mopedar (som alle hadde langt betre eksponeringsplass enn RMR i dei Narvesenutsala eg var innom i Trondheim i helga.
Eg kastar ballen vidare til bransjen!

S

slowmotion

Gjest
...... Og tenke seg - her var det blad med fotografi av MOTORSYKLAR! Tenke seg til!
.
Og hva er galt med motorsykler, om jeg tør spørre?
De er da ofte både penere og mer interessante på se på en
såkalte high end komponenter.....

;)

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum

"High end audio is about passion-passion for the music and for how well it is reproduced. High End audio is the quest to re-create in the listners home the musical message of the composer or performer with the maximum realism, emotion, and intensity.Because music is important, re-creating it with the highest possible fidelity is important.  
Liker denne definisjonen.

Jeg trodde vi for år siden hadde lagt bak oss det jeg ser på som floskelen om det "nøytrale anlegg" som ikke tilfører eller fjerner noe.

High End har intet med pris å gjøre. Min hobby har intet med imponator eller shopping-syke å gjøre. Det dreier seg om en jakt på å i egen stue bringe inn "the musical message of the composer or performer with the maximum realism, emotion, and intensity"

Jeg ønsker ikke noe nøytralt anlegg. Hvordan i alle dager skulle det da bli "the musical message of the composer or performer with the maximum realism, emotion, and intensity" når vi alle vet at det mellom innspillingsstudio og min CD spiller ligger en haug med parametere som alle påvirker lyden og er utenfor vår kontroll?
Nevner i fleng:
Valg av mikrofoner, mikrofonplassering, mixing, diverse lydkorrigeringer, studioakustikk, opptaksutstyr, instrumenter +++.

Jeg satt denne uke på bra plass i Sandvika kulturhus å hørte Andsnes i en Mozart pianokonsert med Oslo Kammerorkester og det var et påtagelig fravær av både HiFi bass og ditto diskant. Men det magiske og luftige mellomregisteret skapte MUSIKK!

Dagen før hørte jeg Dolly Parton i Spectrum, motsatt opplevelse. Det lår som et stereoanlegg med dyp PA punch i bassen og mye hyl og skrik i diskanten. Dama har jo en viss stemme, men her framkom bare Donald Duck kvakkingen og bass puchet.

Kulturhus konserten vil jeg ha gjengitt som den var, for det låt musikk.
Spectrum konserten var allerede ødelagt av teknikken i Spectrum og den slags innspillinger (som man kan tenke seg) vil trenge et anlegg som farger kraftig.

Jeg håper vi en gang for alle kan legge bak oss drømmen om det "nøytrale" anlegg, i alle fall de av oss som vil oppleve "the musical message of the composer or performer with the maximum realism, emotion, and intensity"

mvh Ole

A

Aubi

Gjest
Og hva er galt med motorsykler, om jeg tør spørre?
De er da ofte både  penere og mer interessante på se på en
såkalte high end komponenter.....

;)
Dette var svært så avslørende. Nå vet vi at anlegget ditt ikke er hi-end. Et viktig kriterium for akurat det er at ingenting annet betyr noe. Bilen bør være en Hyundai kassevogn, TV'en bør bare så hvidt vise et sort/hvitt bilde og brødet du spiser bør være billig og tørt!

S

slowmotion

Gjest
Dette var svært så avslørende. Nå vet vi at anlegget ditt ikke er hi-end.
Et viktig kriterium for akurat det er at ingenting annet betyr noe. Bilen bør være en Hyundai kassevogn, TV'en bør bare så hvidt vise et sort/hvitt bilde og brødet du spiser bør være billig og tørt!
Du har rett. Anlegget mitt er ikke hi-end. ;)

Topp Bunn