Er dyrt alltid best?

O

om.s

Gjest
En ting som er interessant og observere er at i Norge er man idiot dersom man velger legge en betydelig sum i et stereoannlegg. Men dersom man kjøper Ferrari eller Stor Mercedes er man bare kul.
Sånn er det, desverre!.....

mvh
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det har vel kommet noen svar! En bedre komponent er stort sett en dyrere komponent, en bedre diskant fra seas er dyrere en den dårligere. Så finnes det selvfølgelig unntak når produsent eller importør vil ha en høyere fortjeneste enn andre som tilbyr samme vare. Da blir ikke komponentprisen i f.eks forstekeren avgjørende på sluttprisen. Eller en teknologi kan gi mer pr krone en andre. Jeg er overbevist om at små ice-lignende forsterkere vil overta markedet en dag.

Hva ting er verdt, blir vel opp til hver enkelt. Finnes det  en bil som er verdt 600.000,-  Er det fornuftig å betale 6 mill. for å bo i et hus i oslo?
Hei!
Et hus til 6 mill kan fort vise seg å være et svært godt kjøp det, særlig dersom en er litt smart ved valg av sted (i Oslo) og kanskje type hus.
Jeg går ut i fra at du snakker om et kjøp (av huset) og ikke leie i et år eller tre eller ti.
Kjøpe ny bil til 600k er nok en dårligere investering, men en gitt bil (veteran elle annen særegenhet) kan også vise seg å kunne være en grei investering.

Disse her er nok heller ikke noe å satse på som investering, men har man MYE penger og er glad i godlyd så ::)



Disse var om.s (som han nevnte over her) og jeg og lyttet til på onsdag 3 mai.
Jeg ser at om.s hevder at de koster 1,8 mill. og akkurat det fikk ikke jeg med meg (jeg trodde de kostet 1,2 ;D)
Diamanter varer evig og de er dyre ::) og lyden var trolig den beste jeg har opplevd.

Mvh.KW
 
T

timc

Gjest
Hvilke forsterkere ble brukt?

Dette ser ut som noe jeg har lyst å høre ;)

Mvh
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
En ting som er interessant og observere er at i Norge er man idiot dersom man velger legge en betydelig sum i et stereoannlegg. Men dersom man kjøper Ferrari eller Stor Mercedes er man bare kul.
"Hvorfor synes folk at det er sprøtt å betale hundre millioner for et stereoanlegg, når det er en helt normal pris for et fly?"

Det er et svakt argument. Mengden mekanikk, elektronikk, teknologi og råvarer er utrolig mye høyere i en bil enn i et stereoanlegg, det er ikke engang sammenlignbart. Råvareprisen på en bil er hundrevis ganger høyere enn på selv den dyreste Mark Levinson, antallet komponenter kanskje tusen ganger større. Siden det er en langt mer avansert (og større) innretning, er det helt naturlig at prisen på biler er mye høyere enn prisen på stereoanlegg, følgelig vil de fleste mene at et stereoanlegg til "bilpris" er meningsløst dyrt.

De fleste ville funnet det pussig om man blåste fem hundre tusen på en tråsykkel eller et fotoapparat, selv om det er en helt normal pris for en bil. Ditto for stereoanlegg, det er bare sunn fornuft.
 
O

om.s

Gjest
Hei!
Et hus til 6 mill kan fort vise seg å være et svært godt kjøp det, særlig dersom en er litt smart ved valg av sted (i Oslo) og kanskje type hus.
Jeg går ut i fra at du snakker om et kjøp (av huset) og ikke leie i et år eller tre eller ti.
Kjøpe ny bil til 600k er nok en dårligere investering, men en gitt bil (veteran elle annen særegenhet) kan også vise seg å kunne være en grei investering.

Disse her er nok heller ikke noe å satse på som investering, men har man MYE penger og er glad i godlyd så ::)



Disse var om.s (som han nevnte over her) og jeg og lyttet til på onsdag 3 mai.
Jeg ser at om.s hevder at de koster 1,8 mill. og akkurat det fikk ikke jeg med meg (jeg trodde de kostet 1,2 ;D)
Diamanter varer evig og de er dyre ::) og lyden var trolig den beste jeg har opplevd.

Mvh.KW
Hei igjen og takk for sist KW..

Det stemmer, dette er til dags dato det beste jeg også har hørt, og det var/er, mener jeg 1.8 mill, senere utgaver kommer i en kombinasjon av bassforsterker og el-delefilter (høyre på bildet) kommer i en boks... dette kan man oppleve i Gøteborg  ;D


OBS OBS!!!! Høytaler systemet er Morten Design Coltrane Supreme......
mvh
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.596
Antall liker
3.134
Torget vurderinger
0
Nei, på ingen måte - det er bissniss! Nissen lenge leve! ;D
 
T

timc

Gjest
"Hvorfor synes folk at det er sprøtt å betale hundre millioner for et stereoanlegg, når det er en helt normal pris for et fly?"

Det er et svakt argument. Mengden mekanikk, elektronikk, teknologi og råvarer er utrolig mye høyere i en bil enn i et stereoanlegg, det er ikke engang sammenlignbart. Råvareprisen på en bil er hundrevis ganger høyere enn på selv den dyreste Mark Levinson, antallet komponenter kanskje tusen ganger større. Siden det er en langt mer avansert (og større) innretning, er det helt naturlig at prisen på biler er mye høyere enn prisen på stereoanlegg, følgelig vil de fleste mene at et stereoanlegg til "bilpris" er meningsløst dyrt.

De fleste ville funnet det pussig om man blåste fem hundre tusen på en tråsykkel eller et fotoapparat, selv om det er en helt normal pris for en bil. Ditto for stereoanlegg, det er bare sunn fornuft.
Dette har absolutt ingenting med saken å gjøre. Det jeg vil frem til at det må da være opp til hver og en hvilken hobby man vil dyrke, i større eller mindre grad, uten å bli sett skjevt på. Og når det gjelder valutta for pengene når det gjelder bil, så ligger jo rundt 50% av prisen i avgifter, og har absolutt ingenting med produksjonskost å gjøre.Dessuten er grunnen til de enorme prisforskjellene på biler, i likhet med hifi ofte størrelsen på produksjonsseriene. Dessuten; hvor mye bedre ytelse har en bil til 1mill kontra en til 500k? Det ligger jo stort sett i brukerkomfort og styling.

Og kunne nyte god musikk over et skikkelig annlegg er for meg med på å høyne livskvaliteten, noe som er vanskelig å sette noen pris på. 100 mill var uansett å sette det kraftig på spissen. Flesteparten av nordmenn ler jo av folk som bruker mer enn 8-10k på musikkannlegget. Dette har jeg selv opplevd flere ganger. Ikke engang du med din faglige ekspertise har klart å sette sammen et annlegg du kan leve med for den summen. Eneste jeg vet om som har frekventert sentralen er muligens Kjell_B? (Mulig du kan klare det?)

At en del varer er overpriset er jeg imidlertid enig i.

Mvh
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Selvfølgelig er det overpriset. Legg sammen prisen på elementene, og så tenk deg hva det koster å lage et kabinett og et delefilter... Samt et stativ i stål.
Man kommer sikkert opp i en del tusenlapper, men ikke så veldig veldig mange.

Angående prisen på biler... husk også da at halvparten av bilprisen er avgifter. Det er det ikke på stereo. Så skjevheten er faktisk ennå værre enn det i utgangspunktet kan se ut som.

Men så lenge det er folk som er villig til å betale 20 kroner for en halv liter vann, er det folk som er villig til å betale hundre tusner av kroner for lyd som ikke engang er i nærheten av live lyd. Sånn er det bare.

LeifA
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.342
Sted
Østfold
teori og praksis er heller ikke alltid helt samstemt
Dette har vi vel diskutert før? Teori og praksis er selvsagt to sider av samme sak såfremt teoriene stemmer. At en ujevn frekvenskurve krever mye korreksjon i filteret er vel noe du sikkert vet. Og da vet du sikkert også at korreksjoner ikke er udelt positive for sluttresultatet?
 
O

om.s

Gjest
Selvfølgelig er det overpriset. Legg sammen prisen på elementene, og så tenk deg hva det koster å lage et kabinett og et delefilter... Samt et stativ i stål.
Man kommer sikkert opp i en del tusenlapper, men ikke så  veldig veldig mange.

Angående prisen på biler... husk også da at halvparten av bilprisen er avgifter. Det er det ikke på stereo. Så skjevheten er faktisk ennå værre enn det i utgangspunktet kan se ut som.

Men så lenge det er folk som er villig til å betale 20 kroner for en halv liter vann, er det folk som er villig til å betale hundre tusner av kroner for lyd som ikke engang er i nærheten av live lyd. Sånn er det bare.

LeifA
Vel, det man refererte til lenger opp i tråden, er det nærmeste man kommer "live", selv kommer jeg dessverre aldri ha råd til å legge 1,8 mill på ett par høyttalere, men skulle gjerne gjort det det om det hadde vært mulig.
Man er da vel ikke HiFi Freak bare i signaturen?......

Forøvrig blir dette mer synsing og pjatt fra din side, du har nok ikke engang hørt det du her utttaler deg om.....

Om alt dette er verdt prisen derimot, er en annen diskusjon...men det har vist for noen, i denne sammenheng, at dyrt er er best!......

mvh
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Du har helt rett. Men jeg er ikke enig i at det er pjatt det jeg sier allikevel.
Du får bare ikke sånne høyttalere til å gi deg følelsen av å være på Pink Floyd konsert, eller å høre et storband for den saks skyld. Og en bitte liten diskant sammen med noen små mellomtoner, vil aldri kunne gjengi cymbaler og lignende med et nogenlunde realistisk lydtrykk og realisme.
Du er en mil unna sannheten med et vanlig godt anlegg. Med dette millionanlegget er du kanskje bare 9,8 kilometer unna.
Synsing, uten å ha hørt det, ja.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.052
Antall liker
33.673
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Skal man veie alt man gjør (og kjøper) i penger, kan man like gjerne gå å deppe med en gang.
Når det gjelder prisen på Hi-Fi så er det dyre som regel bedre enn billigere utstyr.Men jo dyrere, dess mindre "value for Money".
Produkter som er alt for høyt priset i forhold til ytelse vil sannsynligvis ikke overleve lenge i markedet.
Om noe i det hele tatt er verd prisen får bli opp til hver enkelt.

Jeg slutta å røyke som 20 åring og er nå 49 år. Hadde garantert "røyka opp" hele anlegget på de årene hvis jeg hadde fortsatt å røyke.

Jeg er glad jeg brukte pengene på Hi-Fi for å si det sånn :)
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.163
Antall liker
689
Torget vurderinger
1
Men så lenge det er folk som er villig til å betale 20 kroner for en halv liter vann, er det folk som er villig til å betale hundre tusner av kroner for lyd som ikke engang er i nærheten av live lyd. Sånn er det bare.

LeifA
Man er tørst - og betaler 20 kr for å drikke. Er man tørst nok så er det helt ok. (om det er vann eller ikke er uinteressant. Det er helt underordnet, man betaler for ikke være tørst.)

Dette kan naturlig nok overføres til Hifi. Folk må slutte å tenke på prisen på råvarene, det er formålet og totale opplevelsen man betaler for.
 
O

om.s

Gjest
Du har helt rett. Men jeg er ikke enig i at det er pjatt det jeg sier allikevel.
Du  får bare ikke sånne høyttalere til å gi deg følelsen av å være på Pink Floyd konsert, eller å høre et storband for den saks skyld. Og en bitte liten diskant sammen med noen små mellomtoner, vil aldri kunne gjengi  cymbaler og lignende med et nogenlunde realistisk  lydtrykk og realisme.
Du er en mil unna sannheten med et vanlig godt anlegg. Med dette millionanlegget er du kanskje bare 9,8 kilometer unna.
Synsing, uten å ha hørt det, ja.
Nå ja, for å være imøtekommende, 5 km unna sannheten ;)
Dette blir jo aldri stadiumkonsert opplevelse, men du verden alikevel.....

mvh
 
O

om.s

Gjest
Veldig bra! ;)
Det er vel mere idioti å kjøpe vann her som vi har det reneste vann i hele verden eller å låne penger til HIFI.
Hvorfor er det å låne penger penger til HiFi mer idioti enn å låne til alt annet man låner penger ti?!....
edit. (ser litt bort fra bolig her....)

mvh
 

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Innlegg
758
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Hei.

Er det ikke omtrent som med alle andre produkter som biler, klokker, kikkerter osv.

Av og til det finnes kvalitet til lav pris og dritt til høy pris, men oftest er det motsatt.

Så det gjelder vel å stole på egne ører samt å ha nese for kvalitet.  ;D

God helg

Puma
Heelt riktig nightpuma ørene er alfa å omega opp til en ver å enkelt godt smaken er som baken ;D Hisen tyngde i bånn
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
hifisentralen sin blindest burde indikere at stereoanlegg til flere hundre tusen IKKE er nødvendig
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
hifisentralen sin blindest burde indikere at stereoanlegg til flere hundre tusen IKKE er nødvendig
Hvis blindtesting ble regelen og ikke unntaket, så er det nok svært mange som må finne seg noe annet å gjøre.
Sannheten er ofte det som svir mest.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.052
Antall liker
33.673
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
hifisentralen sin blindest burde indikere at stereoanlegg til flere hundre tusen IKKE er nødvendig

Ikke nødvendig i forhold til hva ? Man kan høre musikk på en reiseradio. Selv har jeg et OK anlegg i TV-stua (veil.ny-pris ca 40.000,-). Kan absolutt kose meg med musikk der, men når jeg går ned trappa til et anlegg som nesten koster det 10-dobbelte så går jeg fra et stereoanlegg til en stor musikalsk opplevelse.
Personlig synes jeg prisforskjellen kan forsvares.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Ikke nødvendig i forhold til hva ?  Man kan høre musikk på en reiseradio.  Selv har jeg et OK anlegg i TV-stua (veil.ny-pris ca 40.000,-). Kan absolutt kose meg med musikk der, men når jeg går ned trappa til et anlegg som nesten koster det 10-dobbelte så går jeg fra et stereoanlegg til en stor musikalsk opplevelse.
Personlig synes jeg prisforskjellen kan forsvares.
Yes, helt enig, synd at det er få som får oppleve det samme. De aller fleste, har desverre hifi-klubben eller centeret som referanse.....
 
B

brand-x

Gjest
forstår ikke helt att det med klubben eller centeret er ett negativt begrep for kvalitet. Det er meget mulig B&W og classe er for "dårlig" for noen. Men "dårlig" er vel en smule ubalansert ? Jeg mener det vitner om dårlig skjønn å påberope att noe er dårlig fordi man ikke liker det. I alle fall i den prisgruppen de dyreste modellene til B&W og classe befinner seg hvis pris som det går frem er ett kvalitetsbegrep.

B&W 801N "dårlig" det smaker litt underlig. Men på den annen side sikkert virkelig for noen.
 
O

om.s

Gjest
hifisentralen sin blindest burde indikere at stereoanlegg til flere hundre tusen IKKE er nødvendig
Tror du for mye på det, anbefales ørelegen, du misser mye god lyd om du følger det rådt blindt...

mvh
 
O

om.s

Gjest
Hvis blindtesting ble regelen og ikke unntaket, så er det nok svært mange som må finne seg noe annet å gjøre.
Sannheten er ofte det som svir mest.
Nå får det nesten være litt grenser for realisme her, blindtesting er IKKE veien til nirvana, for egen del referer jeg til bla følgende personlige observasjoner...

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=kabler;action=display;num=1146741853

Dette ble ikke gjennomført med blindtester, men det understreker det jeg har sagt tidligere, kvalitet og pris henger ikke nødvendigvis sammen, hva kabler gjelder vel og merke...

mvh
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
forstår ikke helt att det med klubben eller centeret er ett negativt begrep for kvalitet. Det er meget mulig B&W og classe er for "dårlig" for noen. Men "dårlig" er vel en smule ubalansert ? Jeg mener det vitner om dårlig skjønn å påberope att noe er dårlig fordi man ikke liker det. I alle fall i den prisgruppen de dyreste modellene til B&W og classe befinner seg hvis pris som det går frem er ett kvalitetsbegrep.

B&W 801N "dårlig" det smaker litt underlig. Men på den annen side sikkert virkelig for noen.
Ikke det som er poenget, snakker om det som normalt står oppkoblet hos disse kjedene, sjelden bra tunet og sjelden god lyd, og dermed veldig dårlig referanse for dem som aldri får hørt skikkelig tunet hifi, og da får vi lett uttalelser basert på erfaringer som er langt under par.....
 
O

om.s

Gjest
forstår ikke helt att det med klubben eller centeret er ett negativt begrep for kvalitet. Det er meget mulig B&W og classe er for "dårlig" for noen. Men "dårlig" er vel en smule ubalansert ? Jeg mener det vitner om dårlig skjønn å påberope att noe er dårlig fordi man ikke liker det. I alle fall i den prisgruppen de dyreste modellene til B&W og classe befinner seg hvis pris som det går frem er ett kvalitetsbegrep.

B&W 801N "dårlig" det smaker litt underlig. Men på den annen side sikkert virkelig for noen.
Klubben og Centeret representerer Ola Normann HiFI i gjennom snitt, de peaker til topps av og til, men er å regne i mange sammenheger som el-kjøp er for hvitvarene, se det i hvit øyet og bli "frelst" ;D

De virkelige godbitene ligger utenfor deres lokaler...

mvh
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Jeg tror ikke at blindtesting alltid er nøkkelen når du vil velge et av to eller flere produkter. Blindtesting sier deg ingenting om hvilke produkt du helst ville levd lenge med, det finner vi som regel ut på den harde måten (på samme måte som når du oppdager hvor god venn Steinar egentlig var den dagen han forsvinner):D.
Måten du lytter til musikk under en blindtest er overhodet ikke den samme som når du sitter hjemme i godstolen.
Som tidligere selger av hifi, merket jeg meg at de dynamiske produktene lettere ble solgt ved korte lytteseanser, mens de musikalske/varme (mindre imponator faktor?) lettere ble solgt etter hjemlån. Det som imponerer ved korte seanser kan spille en liten eller ingen rolle når det kommer til timelange seanser, tror jeg!
Jeg snakker om prisklassen 10 000,- pr komponent og oppover og kjøpere som ikke har hifi som sin største lidenskap. Likevel tror jeg vi også kan lære av dette.
 
B

brand-x

Gjest
om.s !

janhellas, det med mangel på tuning !
Vet også att det finnes mange godbiter andre plasser, men føler att klubben i det minste har mye bra som f.eks B&W(nautilus), classe,lyngdorf og dali (helicon).
Hvordan det blir presentert er en annen sak og i så måte neppe positivt.

mvh
brand-x
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Re: Er dyrt alltid best?   Nei!

Selvsagt er dyrt ikke alltid best. Dette er naturligvis butikk, som alt annet. Produsent og selger setter den prisen han mener han kan tillate seg å ta. Produktet er verd det kjøper er villig til å betale. Mange får en god magefølelse av å eie et dyrt statusprodukt, og er villig til betale for den følelsen. For mange betyr dette utvilsomt minst like mye som lyden. Blindtester som er gjort, bl.a. av CD-spillerei Fidelity, viser også tydelig at dyrt ikke alltid er best.
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
Måten du lytter til musikk under en blindtest er overhodet ikke den samme som når du sitter hjemme i godstolen.
Som tidligere selger av hifi, merket jeg meg at de dynamiske produktene lettere ble solgt ved korte lytteseanser, mens de musikalske/varme (mindre imponator faktor?) lettere ble solgt etter hjemlån. Det som imponerer ved korte seanser kan spille en liten eller ingen rolle når det kommer til timelange seanser, tror jeg!
Jeg snakker om prisklassen 10 000,- pr komponent og oppover og kjøpere som ikke har hifi som sin største lidenskap. Likevel tror jeg vi også kan lære av dette.
du har ikke lest denne blindtesten har du vel?
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb3/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=div54;action=display;num=1103185900

" Lyttepanelet har ikke greid å påvise noen kvalitetsdegradering eller lydendring i en kjede bestående av en Tandberg 4025 CD-spiller, fem meter signalkabel av typen "lakrissnøre" og analoginngangen samt AD-konverteringen i et 600-kroners PC-hovedkort. "

likevel betaler noen flere titalls tusen ekstra for preamp med litt mer oppløst diskant... bjeller burde begynne å ringe for å si det slik....
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.850
Antall liker
8.836
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
om.s !

janhellas, det med mangel på tuning !
Vet også att det finnes mange godbiter andre plasser, men føler att klubben i det minste har mye bra som f.eks B&W(nautilus), classe,lyngdorf og dali (helicon).
Hvordan det blir presentert er en annen sak og i så måte neppe positivt.

mvh
brand-x
Hei!
Selvsagt har klubben og senteret bra produkter, men jeg har ikke hørt virkelig imponerende god lyd i noen butikk. Og det som for meg er hele poenget med hifi-interesser er å bli dratt inn i musikk og få en opplevelse ut av det. Det er det utrolig få anlegg som får til, og de jeg har hørt som greier har ikke vært billig.

Jeg hadde for et 3-4 år siden, et ålreit anlegg som kostet rundt 100k nytt. Jeg trodde på den tiden at jeg tangerte det som var fysisk mulig å prestere av lydkvalitet. Jeg syntes rett og slett det spilte helt fantastisk, og var 100% sikker på at nå var jeg i mål.

I dag er jeg mange mange skritt videre, og i dag engasjerer anlegget - det gjorde det ikke den gangen.

For å oppsummere - har du ikke opplevd et skikkelig high-end anlegg så vet man rett og slett ikke hva man snakker om.

Mvh
OMF
 
B

brand-x

Gjest
OMF !

Det har du sikkert rett i .
Var innom hifi-stasjonen utenfor elverum i fjor og hørte ett oppsett bestående av jm-lab, nye meridian og cj som pr dags dato er noe av det mest troverdige jeg har hørt. Lytterommet er neppe av den helt opptimale sorten men gud bedre for ett lydbilde likevel. Prisen på det hele var noen 100tusen. Det er ikke lett å glemme slike opplevelser.
Men har også hørt oppsett til over millionen i kontrollerte former som jeg føler ikke forsvarer innvisteringen. Og sammenlignet med hifi-stasjonens opplevelse blir parkert i min verden.

mvh
brand-x
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.052
Antall liker
33.673
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Ikke det som er poenget, snakker om det som normalt står oppkoblet hos disse kjedene, sjelden bra tunet og sjelden god lyd, og dermed veldig dårlig referanse for dem som aldri får hørt skikkelig tunet hifi, og da får vi lett uttalelser basert på erfaringer som er langt under par.....

Enig her, veldig synd at så få har optimale forhold når det gjelder å demonstrere utstyr.
Jeg blir fremdeles overrasket over hvor små marginer som skal til ,særlig ved høyttalerplassering før resultatet er alfa/omega. Opplevde at alt falt på plass sist jeg vinklet høyttalerene 8 mm innover på hver side !
Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har krabbet rundt med målebånd og tape mellom lytteøktene, men sist så kom "magien" for alvor.

Har også hørt på oppsett til godt over millionen, som slett ikke var særlig "musikalske". Sånn sett er jeg enig i at man kan faktisk kan oppnå større opplevelser med langt billigere utstyr.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Hvorfor er det å låne penger penger til HiFi mer idioti enn å låne til alt annet man låner penger ti?!....
edit. (ser litt bort fra bolig her....)

mvh

Ja, hvorfor er det idioti??
 
T

Thomas1

Gjest
Det JEG mente var å pantsette huset for å kjøpe hifi. For MITT vedkommende "smaker" ting jeg har spart lenge til, mye bedre. Ett sted går liksom grensen for hva der faktisk er nødvendig å betale for hifi. Da tenker jeg på de tingene jeg ser på bruktbørsen...ex betalte 50 tusen for 3 uker siden, selges for 30 tusen fordi jeg ikke ble fornøyd o.s.v. Jeg har selv opplevd å ikke kjøpe div. hifi fordi det ikke er det "rette" merket.
 
O

om.s

Gjest
Det JEG mente var å pantsette huset for å kjøpe hifi. For MITT vedkommende "smaker" ting jeg har spart lenge til, mye bedre. Ett sted går liksom grensen for hva der faktisk er nødvendig å betale for hifi. Da tenker jeg på de tingene jeg ser på bruktbørsen...ex betalte 50 tusen for 3 uker siden, selges for 30 tusen fordi jeg ikke ble fornøyd o.s.v.   Jeg har selv opplevd å ikke kjøpe div. hifi fordi det ikke er det "rette" merket.
Å pantsette og låne til er jo to helt forskjellige ting, viktig å skille begrepene her....

mvh
 

usb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2005
Innlegg
108
Antall liker
0
Jeg skifta strømleverandør fra Hafslund til Tinde i går. Samme vare, stor forskjell i prisen.

mvh
 
Topp Bunn