T
timc
Gjest
Tror nok han mente om du kunne måle om stemmen var forvrengt dersom du ikke har "før"signalet.
Mvh
Mvh
Men opplevelsen var der.
Du satte bortimot likhetstegn mellom antall elementer og kvalitet.
Jo, absolutt. En mengde "stash" blir framsatt som høyst nødvendig - i år. Neste år er det noe helt annet, og ingen av disse "påståtte nødvendighetene" tåler dagslys, evt blindtest.
En høyttaler kan være tung pga avstiving ja. Men også pga sandfylling, granitt-sokkel, svigermors urne på toppen eller noe annet. Vekt alene kan aldri være en kvalitets-parameter.
-k
Dette er viktig ett prinsipp mange synes å glemme i sin forbannelse av dyrt og eksklusivt utstyr, selvsagt gjelder det ikke bare kablene som her, men jeg uttaler meg på generellt grunnlag om komponentene i hele kjeden.Derfor konkluderer jeg med at selv om de ledningsstumpene jeg betaler dyrt for, ikke kan forsvare sin pris i form at komponenter, så er det vel verd å betale andre for å drive forskning og utvikling på dette området.
Jeg setter ikke likhetstegn mellom PA og antall elementer! men det har ofte en lydforbedring å bruke flere enheter fremor få! Mer dynamikk og mindre forvregning.
Hvilken interesse har det?Tror nok han mente om du kunne måle om stemmen var forvrengt dersom du ikke har "før"signalet.
Mvh
Hva da med elektrostater, høykvalitets hodetelefoner, høy-kvalitets 2-veis systemer?Jeg setter ikke likhetstegn mellom PA og antall elementer! men det har ofte en lydforbedring å bruke flere enheter fremor få! Mer dynamikk og mindre forvregning.
Eksempelet jeg beskrev vedr. tyngden på høyttaler var pga avstivning og ingen urner...
Hvilken interesse har det?
-k
Hva da med elektrostater, høykvalitets hodetelefoner, høy-kvalitets 2-veis systemer?
Argumentet mitt er at PA låter dårligere på GRUNN av stort antall elementer. Det skaper store utfordringer fordi avstanden mellom elementene er signifikant i forhold til bølgelengden. Det gir som regel komplekse polardiagrammer.
-k
Stor PA har helt andre (og unike) problemstillinger som man aldri ser i hifi. Feks er nesten ingen i sweet spot (altså må man ha god total spredning, gjerne distribuerte systemer), og lydhastigheten begynner å få betydning (bl.a. derav delay-tårn/sidefills).Line-arrays er jo den store hypen innen PA idagHar vel dog like mye med dekningsgrad å gjøre, som noe annet...
Der møter du vel en viss motbør. stativhøyttaler 6.5" + diskant har vel vært en av de mest solgte og utbredte konstruksjoner i alle prisklasser i mange 10-år.2-veis systemer kan låte fantastisk om du bruker flere elementer! En diskant og en 7 tommer blir for meg alt for mye kompromiss, og er ingen god musikkgjengiver uansett!
...eventuelt at de låter bra fordi man unngår å ha flere elementer som overlapper hverandre i frekvens.Elektrostater låter bra bla pga stort membranareal, det samme får man ved flere tradisjonelle elementer.
Evt pga denne:...eventuelt at de låter bra fordi man unngår å ha flere elementer som overlapper hverandre i frekvens.
Eventuelt at de låter bra fordi de er akustiske dipoler. En dipol har to fordeler: Den eksiterer rom-resonnanser i mindre grad enn en boks-høyttaler, og den har en mye større off-axis linearitet. Dessuten unngår dipolen langt på vei problemene med resonnanser og energiforsinkelser som konvensjonelle bokser er beheftet med.Elektrostater låter bra bla pga stort membranareal, det samme får man ved flere tradisjonelle elementer.
[..klippe..]
Men poenget var vel ikke en diskurs i elektrostaters fordeler og ulemper, men snarere å vise at Vals utsagn om at flere elementer gir bedre lyd er tullball.Eventuelt at de låter bra fordi de er akustiske dipoler. En dipol har to fordeler: Den eksiterer rom-resonnanser i mindre grad enn en boks-høyttaler, og den har en mye større off-axis linearitet. Dessuten unngår dipolen langt på vei problemene med resonnanser og energiforsinkelser som konvensjonelle bokser er beheftet med.
Det store membranarealet er snarere en ulempe mht. "sweet spot" og "soundstaging".
Eksempel på møkkahøyttaler:En diskant og en 7 tommer blir for meg alt for mye kompromiss, og er ingen god musikkgjengiver uansett!
Der møter du vel en viss motbør. stativhøyttaler 6.5" + diskant har vel vært en av de mest solgte og utbredte konstruksjoner i alle prisklasser i mange 10-år.
-k
Eksempel på møkkahøyttaler:
![]()
Thiel CS1.6
De behøver ikke nødvendigvis låte bra pga at de er dipoler! Dette kan gjøre de vanskelig å plassere.Eventuelt at de låter bra fordi de er akustiske dipoler. En dipol har to fordeler: Den eksiterer rom-resonnanser i mindre grad enn en boks-høyttaler, og den har en mye større off-axis linearitet. Dessuten unngår dipolen langt på vei problemene med resonnanser og energiforsinkelser som konvensjonelle bokser er beheftet med.
Det store membranarealet er snarere en ulempe mht. "sweet spot" og "soundstaging".
Enkelt, billig, smått og stålbra!!! Forsterker + høytalere ca. 40kkroner og 30kg vekt tilsammen
Med risiko for å skyte meg selv i foten som teknolog: Hva godt gjør moderne teknologi hvis den innføres på misforstått grunnlag, og ikke fører til forbedring??Alt for lite moderne teknologi i høytaler kassene. Det snakkes om materialer, kost, sammenstilling etc. Hva er galt med kevlar, sandwich konstruksjoner, støping etc. Et stabilt og død chassis er ikke det samme som et blytungt chassis - det var før, ikke i 2006.
Større enheter kan like gjerne være enklere å designe mekanisk pga toleranser. De problemer du henviser til tror jeg bare befinner seg i hodene til subjektivister...Om antall elementer - noe fysisk sier meg at jo større en membran er jo verre er den å designe mekanisk, styre med magnet, oppheng etc. Mindre membraner har ikke denne typen problemer.
Så lenge ingen enighet finnes for funksjonalitets-kriteria er det ikke mulig å sammenligne de to. Enkelte vil hevde at en analog klasse A/B forsterker til 4000,- gjør jobben, og det kan ingen digitale aktive systemer konkurere med...Med hensyn til aktiv deling - et høytaler/forsterker system med tre forsterkere, dersom man ønsker det, koster ikke mye (ice) sammenlignet med de remediene man velger å gå for, gamle blytunge forsterkere til blodpris, digre delefiltre og obskure kabler....
Og romkorreksjon er enkelt?Inversalgoritme for frekvenskurve styring er enkelt - romkorreksjon.
Du er direkte og noen ganger bastant, val. Kjekt å melde tilbake da vet duNå må du ikke overdrive
Mora mi er fornøyd med reiseradio, men det bringer ikke diskusjonen noe videre ;-)Selvfølgelig, det er enkelt, billig og smått.... det er uansett ikke noe jeg blir fornøyd med!
Hvor stor måtte 7"eren være for at du skulle bli fornøyd, for det er vel "slam" i dypbassen du sikter til?Elektrostater låter bra bla pga stort membranareal, det samme får man ved flere tradisjonelle elementer.
Høykvalitets hodetelefoner låter fryktelig dårlig tre meter fra lytteposisjon, så det blander jeg ikke inn her...
2-veis systemer kan låte fantastisk om du bruker flere elementer! En diskant og en 7 tommer blir for meg alt for mye kompromiss, og er ingen god musikkgjengiver uansett!
Men poenget var vel ikke en diskurs i elektrostaters fordeler og ulemper, men snarere å vise at Vals utsagn om at flere elementer gir bedre lyd er tullball.
-k
Hvor stor måtte 7"eren være for at du skulle bli fornøyd, for det er vel "slam" i dypbassen du sikter til?
Nå er vel membranets lineære vandringsområde like viktig som areal?Nå har jeg hatt Magnepan 3.5 og Are Moe trans, så jeg er ikke ukjent med fordeler å ulemper med en slik konstruksjon..
Jeg har forøvrig ikke skrevet at flere elementer alltid gir bedre lyd (prøv å les før du argumenterer imot), men det er ofte tilfellet. Hvert element må anstrenge seg mindre for å gi samme lydtrykk. Det fører til mindre forvrengning, større lydbilde og mer dynamikk, som er det jeg er ute etter. Men poenget med det hele var at forbedring av lyd koster penger!
Nå er vel membranets lineære vandringsområde like viktig som areal?
Og hvis lyttenivå/avstand/romstørrelse er slik at en gitt konstruksjon leverer, ser jeg ikke forbedringen i å øke antall elementer?
-k
Hvorfor? Merk at jeg sa "lineær slaglende"Større slaglengde er ikke nødvendigvis noen god ting, da kan heller flere elementer bevege seg mindre!
Ja til hundehus-subber =)Mange store ( og gode ) elementer er veien å gå synes jeg ;D
Mvh
Ja til hundehus-subber =)Mange store ( og gode ) elementer er veien å gå synes jeg ;D
Mvh
Premissene for det du skriver er jo at man opererer med elementer som ikke har nok dynamisk kapasitet til å gjøre en skikkelig jobb. Og slik er det jo ofte - dessverre. Men må det være slik?Du glemte spredningsmønsteret som også skiller store og små elementer i vesentlig grad, og som påvirker hvordan de låter rent subjektivt.
Ellers er vel egentlig harmonisk forvrengning noe man ofte har en del av i høyttalere, men så lave ordner at de gir ikke spesiellt sjenerende effekter.
Dynamisk kompressjon derimot er på mange måter en ønsket faktor. Dersom man lager en høyttaler som har uendelig kapasitet vil man slippe å tenke på dette, men når man begynner å tenke realistisk så vil en hver høyttaler på noen felter i blant jobbe ganske nær sin fysiske begrensning. Om man ikke evner å komprimere litt når dette skjer vil man få langt kraftigere og langt mer uønskede effekter enn en liten kompressjon.
Spørsmålet er jo om man trenger samme linearitet ved lave frekvenser (hvor problemet er størst). Hvis overharmoniske filtreres tilstrekkelig akustisk så er vel følsomheten ganske så lav i bass-området.Premissene for det du skriver er jo at man opererer med elementer som ikke har nok dynamisk kapasitet til å gjøre en skikkelig jobb. Og slik er det jo ofte - dessverre. Men må det være slik?
Ja det må det. Det finnes ikke høyttalere uten begrensninger.Premissene for det du skriver er jo at man opererer med elementer som ikke har nok dynamisk kapasitet til å gjøre en skikkelig jobb. Og slik er det jo ofte - dessverre. Men må det være slik?
Totalt sett er "en skikkelig jobb" lydtrykk over 100dB i lytteposisjon, IMO. Men hva dette betyr i det enkelte frekvensbånd er noe jeg har lurt på lenge. Og ikke funnet noe nyansert svar på.Hva er forresten en skikkelig jobb? Hvor mange dB SPL trenger du, og med hvilken grad av linearitet? Hornhøyttalere?=)
-k