Er dyrt alltid best?

O

om.s

Gjest
Jeg skifta strømleverandør fra Hafslund til Tinde i går. Samme vare, stor forskjell i prisen.

mvh
Du fikk med ett godt filter i prisen da? ;)

mvh

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
apr. å låne penger til hifi.

for veldig mange er det å handle "på krita" eneste mulighet for å få oppfylt drømmen. la gå at den totale endelige summen blir omtrent det doble. er man vant til å gå rundt raka fant, merker en liten forskjell i hverdagen. uansett har man et fint musikk-anlegg og hygge seg med :)

det er alltid en prioriteringsak, som med alt annen materealisme.

mvh. s.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.898
Det JEG mente var å pantsette huset for å kjøpe hifi. For MITT vedkommende "smaker" ting jeg har spart lenge til, mye bedre. Ett sted går liksom grensen for hva der faktisk er nødvendig å betale for hifi. Da tenker jeg på de tingene jeg ser på bruktbørsen...ex betalte 50 tusen for 3 uker siden, selges for 30 tusen fordi jeg ikke ble fornøyd o.s.v.   Jeg har selv opplevd å ikke kjøpe div. hifi fordi det ikke er det "rette" merket.
Hvis man kan låne penger til hifi med sikkerhet i huset så er jo det bra.

I praksis gjør svært mange noe som har akkurat samme konsekvens: Man har et huslån som man betaler på jevnt og trutt. Men i stedet for å betale dette ned raskest mulig, så bruker man noen penger på å kjøpe bil, inventar og sist men ikke minst hifi utstyr. Forutsatt at man har rygg til å bære lånet er dette fornuftig økonomistyring.

Det man bør styre unna er handel på kreditt og forbrukerlån uten sikkerhet. Dette er rådyr finansiering og slike lån er ikke bra for husholdningsøkonomien.

O

om.s

Gjest
apr. å låne penger til hifi.

mvh. s.
Man bør vel ikke låne penger med mindre man har fått ett godt kjøp, dvs at total kostnadene inkl lånekostnader overstiger veil pris på produktet.......

mvh

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

ja der har du rett. evt. avslag kompenserer for kreditt-kostnadene.

mvh. s.

T

timc

Gjest
På en måte enig. På den andre siden: Hvorfor er det værre å låne penger til Hifi en båt? Dette bør være en prioriteringssak for hver enkelt.

Mvh

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0
et anlegg til 20-30k er et godt anlegg for 99.9% av verdens befolkning. og materialet i high end systemer er ikke verdt en brøkdel i forhold til en bil.
er det rart folk reagerer?

T

timc

Gjest
Ja det vil jeg si. En bil taper seg jo mye mer i verdi i løpet av noen år.

Jeg har inntrykk av at folk reagere mye mer her i Norge enn i mange andre land, og det til tross for at vi har mye bedre råd en de fleste.

Mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.893
Sted
Østfold
Hvorfor ikke sammenlikne prisene med smykker, dyre møbler, kunst, golfkøller, fiskeutstyr, high end sykler osv osv?

Er det riktig å sammenlikne high end audio med low end biler? Er det så forbasket mye mer stål, aluminium, plast og tekstil osv i en Rolls enn i en Citroen Jumper?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Innen hi-fi utnyttes folks vilje til å betale store summer for marginale forbedringer i kvalitet på akkurat samme måte som innen andre bransjer - det være seg klokker, biler, kjøkkenutstyr eller møbler. Hi-end hifi er luksus-artikler, og her begynner utviskingen av grensene mellom reelle, målbare verdier og psykologiske faktorer. Slik jeg opplever det er det en ganske fin linje mellom det å bli lurt av «føleriet» som er delvis skapt av kløktig markedsføring og det å kjøpe utstyr som gir deg den beste verdien for pengene dine.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det är ofta i de dyraste segmenten man hittar det som är allra bäst och det som är allra sämst.
Eller man kan si det slik.

- Noen lager kvalitet.
- Andre bruker kvalitetsdeler...

Dette er IKKE det samme!!!

Begge nytter seg av idiomet "Kvalitet koster / Kvalitet er verd sin pris"

Den ene øser av sin kunnskap.
- Den andre øser penger...

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Det jeg lurer på er hvorfor den beste lyden jeg har hørt er via anlegg som koster 3-500k samtidig som jeg kjøpte meg nye rør til cd spilleren min her om dagen, det kostet meg 700 kr.-, og lyden hjemme hos meg er nå bare helt fantastisk.... Det er rart. Det er pussig. Mye penger kan kjøpe fantastiske musikalske opplevelser. Mye mindre penger kan også kjøpe fantastiske musikalske opplevelser. Det er et paradoks, og det er veldig fint.

T

Thomas1

Gjest
Jeg ser at det blir brukt litt klipp og lim på mitt utsagn ang å pantsette huset for hifi. For å rette opp div inntrykk og synsing, skrev jeg dette for å vise til høytalerene til 1.8 mill som ble tatt opp i tråden.

Bør visst lære meg å klippe og lime for å unngå misforståelser.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Hvorfor er dyre komponenter som oftest de som blir sett på som best?
Er det rett og slett ikke mulig å lage f.eks en cd spiller til 5000,- eller 6000,- som spiller på høyde med en til 30 000,- pluss pluss?
Hvis nei, hvorfor?
Når det gjelder dyrt, så pleier dette å bety "balanserte komponenter" ...
Akkurat som om dette var en fordel (som regel er det ikke det...)
Tenk på den her: Dobbelt så mange komponenter = dobbelt så dyrt eller halvparten så dyre komponenter...

F.eks Holfi sin NB250 (250watter) vil skremme livskiten av
uhyggelig mye der ute til betraktelig mye mer i en "duell"...

Denne er single ended så det holder!!! Ittno balansert over denne...
Derimot brutalt mye bra... (koster ca 30k...)

B

brand-x

Gjest
Tror det handler mye om invistering i følelse og pga. nullene bak første tall blir opplevelsen fullkommen. Hvis det er mange nok selvfølgelig. Tror man skal lete lenge for å finne en innrømmelse som forteller en annen historie... Lykke kan som sagt i noen tillfeller kjøpes. I og med att respekten for enkelte "overprisede" produkter er så påtagelig både blant audiobladene og brukerne vil det bestandig være dyrt som er best. Skulle likt å lest noen fagblad kritisere AUDIO RESEARCH eller CJ for å være overpriset i forhold til kvalitet. Og for den saks skyld flere velrenomerte produkter.... Kommer aldri til å bli en realitet 100% sikkert.. Det er mulig man er for forutinntatt men jeg tviler på noen overhodet ville finne en Philips cd-spiller like bra eller bedre enn EC hvis de kostet like mye, selv om philipsèn var det... Det er noe de fleste med litt fartstid i lidenskapen ikke hadde fått seg til å gjøre.. Selv med vissheten om att Philips var først ute med teknologien og derfor skulle ha det største fortrinnet rent teknisk...

Dyrt er alltid best, nå og sikkert om 50 år...

mvh
brand-x

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Ja det vil jeg si. En bil taper seg jo mye mer i verdi i løpet av noen år.

Jeg har inntrykk av at folk reagere mye mer her i Norge enn i mange andre land, og det til tross for at vi har mye bedre råd en de fleste.

Mvh
Tja.. To år gammel bil: -30% av ny pris. To dager gammel forsterker: -30% av ny pris.

T

timc

Gjest
Ja. Men 6 år gammel forsterker -50%......6 år gammel bil -??%

Dessuten bruker jeg betraktelig mer tid til å høre på musikk en å kjøre bil. Dersom jeg hadde bil. ;D

Mvh

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Ja. Men  6 år gammel forsterker -50%......6 år gammel bil -??%

Dessuten bruker jeg betraktelig mer tid til å høre på musikk en å kjøre bil. Dersom jeg hadde bil. ;D

Mvh
Høres ut som en riktig prioritering... :)
Selv kjøper jeg somregel både bil og hifi brukt for å unngå de helt store tapene.

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Jeg har solgt mine Sonus Fabere (kjøper ble lagt inn på sykehus i går pga overdose lykke...) og har koblet opp mine gamle ProAc Tablette III - - - ok, de spiller ikke som SF, men de er BITTEsmå og kostet ikke mye - og de spiller faenmeg Bachs cellosuiter så det holder, tross alt, liksom. Egentlig er det bare tull å legge mye penger i høyttalere. Men jeg kommer til å gjøre det likevel... Venter vel på Martin Logan Vista før jeg bestemmer meg.

B

Back_Door

Gjest
Dyrt er vel i hovedsak normalt bedre enn billig?
Det som likevel kanskje er det mest vesentlige spørsmål, er hvor dyrt det har noen HENSIKT å kjøpe? Når passerer man grensen for hva vårt skrøpelige øre klarer å følge med? Det er nok liten tvil om at mange betaler for kvaliteter som bare instrumenter kan måle ;)

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Dyrt er vel i hovedsak normalt bedre enn billig?
Det som likevel kanskje er det mest vesentlige spørsmål, er hvor dyrt det har noen HENSIKT å kjøpe? Når passerer man grensen for hva vårt skrøpelige øre klarer å følge med? Det er nok liten tvil om at mange betaler for kvaliteter som bare instrumenter kan måle ;)

Er helt uenig dette!

Har aldri hørt noe anlegg som kan måle seg med virkeligheten, om det er målet.....

Jeg mener forøvrig at om man skal få noe dynamikk å snakke om så må være masse bevegelig membran og det koster fryktelig mye om kvaliteten skal være ok!

B

Back_Door

Gjest
Er helt uenig dette!

Har aldri hørt noe anlegg som kan måle seg med virkeligheten, om det er målet.....

Jeg mener forøvrig at om man skal få noe dynamikk å snakke om så må være masse bevegelig membran og det koster fryktelig mye om kvaliteten skal være ok!
Hva er "virkeligheten"? En konsert kan f.eks. i mange tilfeller gi en langt dårligere lydopplevelse enn et godt anlegg hjemme. Det henger i begge tilfeller sammen med akustiske og utstyrsmessige forhold.

Vil du påstå at det menneskelige øre kan høre alle målbare forskjeller i et utstyr?
Jeg påstår i hvert fall at det ikke kan, men er enig med deg at på en del av utstyret har vi hørbare forskjeller basert på investering i det øvre prisleie.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Hva er "virkeligheten"? En konsert kan f.eks. i mange tilfeller gi en langt dårligere lydopplevelse enn et godt anlegg hjemme. Det henger i begge tilfeller sammen med akustiske og utstyrsmessige forhold.

Vil du påstå at det menneskelige øre kan høre alle målbare forskjeller i et utstyr?
Jeg påstår i hvert fall at det ikke kan, men er enig med deg at på en del av utstyret har vi hørbare forskjeller basert på investering i det øvre prisleie.
Etter hva jeg har forstått er målinger kun i stand til å fortelle deler av sannheten om musikkgjengivelse. Vi har instrumenter som kan måle forskjeller vi ikke kan høre. Men samtidig er det også hørbare forskjeller i musikkgjengivelse som ikke kan måles. Til syvende og sist er det våre egne ører som skal tilfredsstilles.. :)

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94

Med virkeligheten mener jeg lyden av en fiolin, piano, trommer, kontrabass, stemmer/kor osv uten hjelp av elektronikk.

Er ikke interessert i hvilke målbare forskjeller øre kan høre og har heller ingen kunnskap om dette.

Vedr. forskjeller på kostbart utstyr, så mener jeg ikke at det nødvendigvis blir mindre forskjeller jo dyrere man kommer. Ofte er det motsatte tilfellet ved høyttalere.

B

Back_Door

Gjest
Etter hva jeg har forstått er målinger kun i stand til å fortelle deler av sannheten om musikkgjengivelse. Vi har instrumenter som kan måle forskjeller vi ikke kan høre. Men samtidig er det også hørbare forskjeller i musikkgjengivelse som ikke kan måles. Til syvende og sist er det våre egne ører som skal tilfredsstilles..  :)
Jeg er ikke nødvendigvis uenig i dette. Det er uansett en påstand som hverken kan måles eller verifiseres ;D
Det rokker dog ikke på min egen påstand. At på et eller annet stadium, betaler vi for målbare forskjeller som vårt øre ikke kan oppfatte. Hvordan de forskjeller som ikke kan måles, men som våre ører likevel kan oppfatte, relaterer til topikens overskrift, har jeg ingen avgjørende mening om ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.893
Sted
Østfold
Først og fremst er det jo vesentlig hvorvidt selve plateprodukjsonen i noen som helst grad er ment å representere virkeligheten.

Ellers synes jeg det er påfallende at man føler man er 50% unna virkeligheten og velger å skifte en komponent med 0,001% forvrengning.

Sist men ikke minst kan man måle seg frem til alt mulig, imidlertid ligger det en del utfordring i forståelsen av målingene, samt å vise disse riktig. Man kan for eksempel sammenlikne inn og utgåenge kurver på et komponent, inn og utgående frekvensgang på et komponent og ingen av disse ser ut til å vise noen forskjell. Så kjører man en FFT på inn og utgående kurve og ender opp med at det ligger betydelig grad av høye harmoniske som er umulig å se før man han konvertert målingen.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Jeg er ikke nødvendigvis uenig i dette. Det er uansett en påstand som hverken kan måles eller verifiseres ;D
Det rokker dog ikke på min egen påstand. At på et eller annet stadium, betaler vi for målbare forskjeller som vårt øre ikke kan oppfatte. Hvordan de forskjeller som ikke kan måles, men som våre ører likevel kan oppfatte, relaterer til topikens overskrift, har jeg ingen avgjørende mening om ;)
Hehe! Kanskje er det rett og slett en primitiv «rettferdighetssans» som kommer til uttrykk her? Mange tror, nesten uforbeholdent, på forestillingen om at dyrt er best. På mange måter er det en lettvindt utvei. Da trenger man ikke bruke tid på å sette seg inn i tingene, men kan heller bare legge en haug penger på disken til en vilkårlig hifi-pusher og rusle fornøyd ut med bilen full av dyrt utstyr. Paradoksalt nok kan sånne folk sikkert bli minst like fornøyde som oss andre som er mer bevisste i forhold til musikkgjengivelsen. ;)

Men for å komme litt tilbake til poenget. Kanskje har vi alle behov for lettvindte løsninger innimellom? ;)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Et visdomsord sier at det kan være dyrt å handle billig...

Noen som har opplevd det? ;D

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Helt på generelt grunnlag (og for "varer" flest) så er nok dette veldig individuelt.
Jeg var innom Centra på Høvik for en tid siden for å kjøpe min favorittpølse (pepperoni til pizza og samme som Peppes bruker) og denne har jeg brukt i ca.35 år ::)
Nok om det, mens jeg sto der og ventet på at det skulle skjæres opp en halv kilo, kom jeg til å se spekeskinke for 1900 kroner kiloen :eek:
Det trodde jeg ikke fantes, men det gjør det og noen kjøper det.
Jeg regner med at "verten" ganske sikkert vil nevne det for eventuelle gjester (prisen altså) ::)
Visstnok spansk og grisen er helt og holdent (tror jeg) foret opp på en spesiell type nøtter.
Er spekeskinke verdt dette, ikke for meg men sikkert for noen ellers hadde de neppe hatt den i butikken,
Jeg har vært på sportsbiltreff på Øvrevoll i dag (egen laaang bildetråd på off topic) og der snakket vi med eieren av denne MG TS drophead

Den hadde kostet ham 400k og nå skulle han selge den for 275K og han hadde kjørt i alt 4 mil med den siden han kjøpte den i 96.
Ikke særlig god investering (noe jeg trodde at veteranbiler var) og ikke særlig til kjørelengde.
Verdt det? Jeg spurte ham ikke om det, men jeg vil mene at svare burde bli nei.
Han har likevel foretatt seg noe som han likte(tror jeg)
Jeg skjønner ikke hvorfor dette egentlig skal være noe diskusjonsgrunnlag, medmindre personer som ikke "burde" tatt steget til et kjøp av hverken det ene eller det andre, dersom de "egentlig" ikke har råd.
Lev livet mens du kan og eventuelt har råd ;)

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Den veteranbilen ble neppe kjøpt på grunnlag av rene tekniske kvaliteter.
Si ikke det!
Forhjulsdrift og dobble forgassere, kan jo tenkes å være grunnen ::)
Samt plass til bagasje bak setene ;)
Forøvrig skulle det vært artig om noen hadde blindtestet nevnte spekeskinke, og ikke vet jeg om den kan måles (i penger) ::)

Mvh.KW

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
KW: Bra poeng. Men jeg tror nok de fleste her «lever livet» og gleder seg over de fine opplevelsene et bra stereoanlegg gir. Muligens gleder forumets medlemmer seg enda mer? :) For min egen del blir det bare mer og mer fascinerende desto mer jeg oppdager og lærer om denne hobbyen. Tidligere har jeg for eksempel knapt tenkt over ting som perspektiv, dybde og dynamikk. Selv om økt bevissthet om dette naturlig nok har en dramatisk effekt på budsjettet mitt framover (!) er jeg glad for at dette forumet er så aktivt og er med på å spre kunnskap om noe så positivt som musikkformidling. Men siden de fleste av oss har begrenset med midler er det bare sunt å reflektere litt over hvor pengene gjør mest nytte for seg.

PS: Nydelig bil! Hva med et lydopptak? Har foreløpig ikke penger nok til enda en hobby. :)

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Min beste musikalske opplevelse, er den jeg skaper selv. Følelsen av å skape noe flott er det ingen pris på.

B

BjornE

Gjest
Svaret er selvfølgelig er rungende nei! Det burde ikke være mulig å lage f.eks en forsterker som koster mer enn 20.000,- kr i 2006. Dette fordi ICE baserte forsterkere nå koster mindre enn 15.000,- Normale markedskrefter burde derfor tilsi at når de topp moderne tingene koster 15.000,- burde all gammel teknologi falle i pris til langt under dette. Særlig fordi dette er veldig lett sammenlignbart utstyr.

Når man stadig får kjøpt gammeldags teknologi, hørte jeg rør, klasse A, klasse AB etc?, til skyhøye priser er det fordi man kjøper prestisje og navn. Dersom du tviler på dette - ta en titt opp i en forsterker og tell sammen komponent kostnader, og husk at det er vel en velrennomert bygger vi snakker om, med gunstige priser? Dersom det er et absolutt high end merke vi snakker om burde det vel nesten være om å gjøre å gi bort denne stakkers lille trafoen å benytte salget som en referanse? Dersom du har litt øvelse og et snev av markedskunnskap ser du at innmaten i en 90.000,- kr. forsterker kanskje er verd 4.000,- som komponenter, gitt at de har gode innkjøpere.

Liker du ikke lyden av ICE sa du? Ok kjøp nye høytalere i samme slengen og ta tre uker ferie fra hobbyen din før du monterer greiene, da er hele referansesystemet ditt borte og du vil garantert få kjempelyd. Svært få. kanskje bare to til tre personer i hele Norge vil kunne huske lydbildet korrekt etter tre uker.

Derfor - alle som har kjøpt forsterker for mer en 20k i den senere tid - dere er blitt lurt.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
309
Er helt uenig dette!

Sakset fra et intervju med Ingvar Öhman....

Kapitel 18 - Hur nära "det Perfekta ljudet"?
Du känner till humordevisen: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet."
Tror du att det finns några framkomliga vägar till det perfekta ljudet överhuvudtaget, och vad är den största stötestenen på vägen dit?

Det handlar väl egentligen om hur man definierar "det perfekta ljudet".
Menar man kanske att "det perfekta ljudet" är en återgivning som är så god att man vid uppspelning av ett "perfekt phonogram", inte kan skilja det från levande musik, ens när man reser sig upp och går fram till "musikerna" i ljudbilden? Skall man rent av kunna gå fram och knäppa på en av de inspelade musikernas fioler? J
Isåfall är svaret enkelt: Vi kan aldrig nå "det perfekta ljudet".

Om man däremot kan begränsa sig till att man med "det perfekta ljudet" menar en överföring som är så holografisk att den inte går att skilja från levande musik som spelas framför en, inbegripet att man som lyssnare skall kunna röra sig i förhållande till ljudbilden mellan olika platser i lyssningssoffan, utan att det hörs att ljudet kommer från högtalare, så blir svaret:
Visst kan man åstadkomma det! Men lätt är det inte, varken med vanlig tvåkanalig, flerkanalig eller med någon annan nu känd teknik. Tyvärr är det alltför ofta inspelningarna snarare än uppspelningsapparaterna som sätter gränsen.
Jag tycker dock återgivningsambitioner strävande till "det perfekta ljudet" är helt rimliga. I varje fall om man talar om lite mera kvalificerade anläggningar.

Hur skall det gå till?

Jag arbetade med just denna fråga - de olika stereosystemens begränsningar och möjligheter - under nära ett år. Omkring 1982 tror jag att det var.
Min slutsats blev att det, faktiskt, går att åstadkomma en nära 100 % illusorisk återgivning av frontalt anländande musik inom ett för lyssnaren begränsat men ändå tillräckligt generöst rörelseområde - större än soffan man sitter i. Men det ställer mycket stora krav på utrustningen.
Man behöver till att börja med hela sju kanaler. Dessutom förstås extremt linjära och bredbandiga högtalare samt ett superbt lyssningsrum, extremt hårt dämpat. Så hårt dämpat att det känns som om man var utomhus mitt i snöiga vintern.
Då kan man överföra all live-upplevd akustisk information, alltså både musiker, lokalen, buller från trafiken utanför och så vidare, på ett för de lyssnare jag hade tillgängliga, fullständigt illusoriskt sätt.
Med illusoriskt menar jag att lyssnarna med jämna intervall gissade fel på huruvida det var de levande musikerna bakom skynket som hördes - eller om det var den sjukanaliga anläggningen som spelade och simulerade både musiker och väggarna i inspelningsrummet. Väggarna var alltså fällda i det senare fallet.
De sju kanalerna i en "optimalanläggning" är dock inte alls orienterade på det sätt man ser i hemmabiosammanhang. Den ordningen är inte optimal utan har nog tagits fram med stora möbleringsmässiga hänsyn.
Det är naturligtvis svårt att bevisa att sju kanaler alltid räcker för att åstadkomma en perfekt ljudholografi för "allt tänkbart programmaterial". Men det räcker i varje fall väldigt långt. Kraven på anläggningen måste dock ställas extremt högt om "nära perfekt" återgivning skall uppnås.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Svaret er selvfølgelig er rungende nei! Det burde ikke være mulig å lage f.eks en forsterker som koster mer enn 20.000,- kr i 2006. Dette fordi  ICE baserte forsterkere nå koster mindre enn 15.000,- Normale markedskrefter burde derfor tilsi at når de topp moderne tingene koster 15.000,- burde all gammel teknologi falle i pris til langt under dette. Særlig fordi dette er veldig lett sammenlignbart utstyr.

Når man stadig får kjøpt gammeldags teknologi, hørte jeg rør, klasse A, klasse AB etc?, til skyhøye priser er det fordi man kjøper prestisje og navn. Dersom du tviler på dette - ta en titt opp i en forsterker og tell sammen komponent kostnader, og husk at det er vel en velrennomert bygger vi snakker om, med gunstige priser? Dersom det er et absolutt high end merke vi snakker om burde det vel nesten være om å gjøre å gi bort denne stakkers lille trafoen å benytte salget som en referanse? Dersom du har litt øvelse og et snev av markedskunnskap ser du at innmaten i en 90.000,- kr. forsterker kanskje er verd 4.000,- som komponenter, gitt at de har gode innkjøpere.

Liker du ikke lyden av ICE sa du? Ok kjøp nye høytalere i samme slengen og ta tre uker ferie fra hobbyen din før du monterer greiene, da er hele referansesystemet ditt borte og du vil garantert få kjempelyd. Svært få. kanskje bare to til tre personer i hele Norge vil kunne huske lydbildet korrekt etter tre uker.

Derfor - alle som har kjøpt forsterker for mer en 20k i den senere tid - dere er blitt lurt.

Hadde det bare vært så enkelt..... du er tydeligvis svært fornøyd med dine forsterkere og det er jo bra, men folk har forskjellig referanser og Ice (Embla) førte ikke til noe bytte for meg, da det var dårligere enn det jeg sitter med i dag!

Nå leste jeg at Midgard kommer med vesentlig dyrere greier, så alt er vel ikke helt perfekt bare ved å bruke Ice-moduler!?

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Sakset fra et intervju med Ingvar Öhman....

Kapitel 18 - Hur nära "det Perfekta ljudet"?
Du känner till humordevisen: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet."
Tror du att det finns några framkomliga vägar till det perfekta ljudet överhuvudtaget, och vad är den största stötestenen på vägen dit?

Det handlar väl egentligen om hur man definierar "det perfekta ljudet".
Menar man kanske att "det perfekta ljudet" är en återgivning som är så god att man vid uppspelning av ett "perfekt phonogram", inte kan skilja det från levande musik, ens när man reser sig upp och går fram till "musikerna" i ljudbilden? Skall man rent av kunna gå fram och knäppa på en av de inspelade musikernas fioler? J
Isåfall är svaret enkelt: Vi kan aldrig nå "det perfekta ljudet".

Om man däremot kan begränsa sig till att man med "det perfekta ljudet" menar en överföring som är så holografisk att den inte går att skilja från levande musik som spelas framför en, inbegripet att man som lyssnare skall kunna röra sig i förhållande till ljudbilden mellan olika platser i lyssningssoffan, utan att det hörs att ljudet kommer från högtalare, så blir svaret:
Visst kan man åstadkomma det! Men lätt är det inte, varken med vanlig tvåkanalig, flerkanalig eller med någon annan nu känd teknik. Tyvärr är det alltför ofta inspelningarna snarare än uppspelningsapparaterna som sätter gränsen.
Jag tycker dock återgivningsambitioner strävande till "det perfekta ljudet" är helt rimliga. I varje fall om man talar om lite mera kvalificerade anläggningar.

Hur skall det gå till?

Jag arbetade med just denna fråga - de olika stereosystemens begränsningar och möjligheter - under nära ett år. Omkring 1982 tror jag att det var.
Min slutsats blev att det, faktiskt, går att åstadkomma en nära 100 % illusorisk återgivning av frontalt anländande musik inom ett för lyssnaren begränsat men ändå tillräckligt generöst rörelseområde - större än soffan man sitter i. Men det ställer mycket stora krav på utrustningen.
Man behöver till att börja med hela sju kanaler. Dessutom förstås extremt linjära och bredbandiga högtalare samt ett superbt lyssningsrum, extremt hårt dämpat. Så hårt dämpat att det känns som om man var utomhus mitt i snöiga vintern.
Då kan man överföra all live-upplevd akustisk information, alltså både musiker, lokalen, buller från trafiken utanför och så vidare, på ett för de lyssnare jag hade tillgängliga, fullständigt illusoriskt sätt.
Med illusoriskt menar jag att lyssnarna med jämna intervall gissade fel på huruvida det var de levande musikerna bakom skynket som hördes - eller om det var den sjukanaliga anläggningen som spelade och simulerade både musiker och väggarna i inspelningsrummet. Väggarna var alltså fällda i det senare fallet.
De sju kanalerna i en "optimalanläggning" är dock inte alls orienterade på det sätt man ser i hemmabiosammanhang. Den ordningen är inte optimal utan har nog tagits fram med stora möbleringsmässiga hänsyn.
Det är naturligtvis svårt att bevisa att sju kanaler alltid räcker för att åstadkomma en perfekt ljudholografi för "allt tänkbart programmaterial". Men det räcker i varje fall väldigt långt. Kraven på anläggningen måste dock ställas extremt högt om "nära perfekt" återgivning skall uppnås.

Det var spennende, men skulle gjerne lest mer om dette!

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.176
Sted
Sjælland. Danmark.
Svaret er selvfølgelig er rungende nei! Det burde ikke være mulig å lage f.eks en forsterker som koster mer enn 20.000,- kr i 2006. Dette fordi  ICE baserte forsterkere nå koster mindre enn 15.000,- Normale markedskrefter burde derfor tilsi at når de topp moderne tingene koster 15.000,- burde all gammel teknologi falle i pris til langt under dette. Særlig fordi dette er veldig lett sammenlignbart utstyr.

:) :) :)
Jeg er en af dem, der ikke er tilfreds med lyden fra ICE power. Jegh har godt nok hørt mange udgaver. Standard, forskelligt hjemmebyg med større trafoer, en havde Lundhall udgangstrafoer som var en kopi af en meget dyr amerikansk forstærker med flotte test. Nej dur ikke, syntes jeg.
Bestemt gode højttalere. Jeg har næppe hørt dem bedre.
De 4000 kr er nok ikke rigtig. Man kan vel sige, at 9000 kr er mere rigtig. Derfor undre det at mange flere ikke bygger selv eller modificere deres ting. Tag f.eks. Accuphase cd afspiller, der har billige 85 cents modstande. Istedet for at sætte nogle gode i.
Mvh.
Sven Palvig
:)

Topp Bunn