O
om.s
Gjest
Du fikk med ett godt filter i prisen da?Jeg skifta strømleverandør fra Hafslund til Tinde i går. Samme vare, stor forskjell i prisen.
mvh
mvh
Du fikk med ett godt filter i prisen da?Jeg skifta strømleverandør fra Hafslund til Tinde i går. Samme vare, stor forskjell i prisen.
mvh
Hvis man kan låne penger til hifi med sikkerhet i huset så er jo det bra.Det JEG mente var å pantsette huset for å kjøpe hifi. For MITT vedkommende "smaker" ting jeg har spart lenge til, mye bedre. Ett sted går liksom grensen for hva der faktisk er nødvendig å betale for hifi. Da tenker jeg på de tingene jeg ser på bruktbørsen...ex betalte 50 tusen for 3 uker siden, selges for 30 tusen fordi jeg ikke ble fornøyd o.s.v. Jeg har selv opplevd å ikke kjøpe div. hifi fordi det ikke er det "rette" merket.
Man bør vel ikke låne penger med mindre man har fått ett godt kjøp, dvs at total kostnadene inkl lånekostnader overstiger veil pris på produktet.......apr. å låne penger til hifi.
mvh. s.
Eller man kan si det slik.Det är ofta i de dyraste segmenten man hittar det som är allra bäst och det som är allra sämst.
Når det gjelder dyrt, så pleier dette å bety "balanserte komponenter" ...Hvorfor er dyre komponenter som oftest de som blir sett på som best?
Er det rett og slett ikke mulig å lage f.eks en cd spiller til 5000,- eller 6000,- som spiller på høyde med en til 30 000,- pluss pluss?
Hvis nei, hvorfor?
Tja.. To år gammel bil: -30% av ny pris. To dager gammel forsterker: -30% av ny pris.Ja det vil jeg si. En bil taper seg jo mye mer i verdi i løpet av noen år.
Jeg har inntrykk av at folk reagere mye mer her i Norge enn i mange andre land, og det til tross for at vi har mye bedre råd en de fleste.
Mvh
Høres ut som en riktig prioritering...Ja. Men 6 år gammel forsterker -50%......6 år gammel bil -??%
Dessuten bruker jeg betraktelig mer tid til å høre på musikk en å kjøre bil. Dersom jeg hadde bil. ;D
Mvh
Dyrt er vel i hovedsak normalt bedre enn billig?
Det som likevel kanskje er det mest vesentlige spørsmål, er hvor dyrt det har noen HENSIKT å kjøpe? Når passerer man grensen for hva vårt skrøpelige øre klarer å følge med? Det er nok liten tvil om at mange betaler for kvaliteter som bare instrumenter kan måle![]()
Hva er "virkeligheten"? En konsert kan f.eks. i mange tilfeller gi en langt dårligere lydopplevelse enn et godt anlegg hjemme. Det henger i begge tilfeller sammen med akustiske og utstyrsmessige forhold.Er helt uenig dette!
Har aldri hørt noe anlegg som kan måle seg med virkeligheten, om det er målet.....
Jeg mener forøvrig at om man skal få noe dynamikk å snakke om så må være masse bevegelig membran og det koster fryktelig mye om kvaliteten skal være ok!
Etter hva jeg har forstått er målinger kun i stand til å fortelle deler av sannheten om musikkgjengivelse. Vi har instrumenter som kan måle forskjeller vi ikke kan høre. Men samtidig er det også hørbare forskjeller i musikkgjengivelse som ikke kan måles. Til syvende og sist er det våre egne ører som skal tilfredsstilles..Hva er "virkeligheten"? En konsert kan f.eks. i mange tilfeller gi en langt dårligere lydopplevelse enn et godt anlegg hjemme. Det henger i begge tilfeller sammen med akustiske og utstyrsmessige forhold.
Vil du påstå at det menneskelige øre kan høre alle målbare forskjeller i et utstyr?
Jeg påstår i hvert fall at det ikke kan, men er enig med deg at på en del av utstyret har vi hørbare forskjeller basert på investering i det øvre prisleie.
Hva er "virkeligheten"? En konsert kan f.eks. i mange tilfeller gi en langt dårligere lydopplevelse enn et godt anlegg hjemme. Det henger i begge tilfeller sammen med akustiske og utstyrsmessige forhold.
Vil du påstå at det menneskelige øre kan høre alle målbare forskjeller i et utstyr?
Jeg påstår i hvert fall at det ikke kan, men er enig med deg at på en del av utstyret har vi hørbare forskjeller basert på investering i det øvre prisleie.
Jeg er ikke nødvendigvis uenig i dette. Det er uansett en påstand som hverken kan måles eller verifiseres ;DEtter hva jeg har forstått er målinger kun i stand til å fortelle deler av sannheten om musikkgjengivelse. Vi har instrumenter som kan måle forskjeller vi ikke kan høre. Men samtidig er det også hørbare forskjeller i musikkgjengivelse som ikke kan måles. Til syvende og sist er det våre egne ører som skal tilfredsstilles..![]()
Hehe! Kanskje er det rett og slett en primitiv «rettferdighetssans» som kommer til uttrykk her? Mange tror, nesten uforbeholdent, på forestillingen om at dyrt er best. På mange måter er det en lettvindt utvei. Da trenger man ikke bruke tid på å sette seg inn i tingene, men kan heller bare legge en haug penger på disken til en vilkårlig hifi-pusher og rusle fornøyd ut med bilen full av dyrt utstyr. Paradoksalt nok kan sånne folk sikkert bli minst like fornøyde som oss andre som er mer bevisste i forhold til musikkgjengivelsen.Jeg er ikke nødvendigvis uenig i dette. Det er uansett en påstand som hverken kan måles eller verifiseres ;D
Det rokker dog ikke på min egen påstand. At på et eller annet stadium, betaler vi for målbare forskjeller som vårt øre ikke kan oppfatte. Hvordan de forskjeller som ikke kan måles, men som våre ører likevel kan oppfatte, relaterer til topikens overskrift, har jeg ingen avgjørende mening om![]()
Si ikke det!Den veteranbilen ble neppe kjøpt på grunnlag av rene tekniske kvaliteter.
Sakset fra et intervju med Ingvar Öhman....Er helt uenig dette!
Har aldri hørt noe anlegg som kan måle seg med virkeligheten, om det er målet.....
Jeg mener forøvrig at om man skal få noe dynamikk å snakke om så må være masse bevegelig membran og det koster fryktelig mye om kvaliteten skal være ok!
Svaret er selvfølgelig er rungende nei! Det burde ikke være mulig å lage f.eks en forsterker som koster mer enn 20.000,- kr i 2006. Dette fordi ICE baserte forsterkere nå koster mindre enn 15.000,- Normale markedskrefter burde derfor tilsi at når de topp moderne tingene koster 15.000,- burde all gammel teknologi falle i pris til langt under dette. Særlig fordi dette er veldig lett sammenlignbart utstyr.
Når man stadig får kjøpt gammeldags teknologi, hørte jeg rør, klasse A, klasse AB etc?, til skyhøye priser er det fordi man kjøper prestisje og navn. Dersom du tviler på dette - ta en titt opp i en forsterker og tell sammen komponent kostnader, og husk at det er vel en velrennomert bygger vi snakker om, med gunstige priser? Dersom det er et absolutt high end merke vi snakker om burde det vel nesten være om å gjøre å gi bort denne stakkers lille trafoen å benytte salget som en referanse? Dersom du har litt øvelse og et snev av markedskunnskap ser du at innmaten i en 90.000,- kr. forsterker kanskje er verd 4.000,- som komponenter, gitt at de har gode innkjøpere.
Liker du ikke lyden av ICE sa du? Ok kjøp nye høytalere i samme slengen og ta tre uker ferie fra hobbyen din før du monterer greiene, da er hele referansesystemet ditt borte og du vil garantert få kjempelyd. Svært få. kanskje bare to til tre personer i hele Norge vil kunne huske lydbildet korrekt etter tre uker.
Derfor - alle som har kjøpt forsterker for mer en 20k i den senere tid - dere er blitt lurt.
Sakset fra et intervju med Ingvar Öhman....
Kapitel 18 - Hur nära "det Perfekta ljudet"?
Du känner till humordevisen: "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet."
Tror du att det finns några framkomliga vägar till det perfekta ljudet överhuvudtaget, och vad är den största stötestenen på vägen dit?
Det handlar väl egentligen om hur man definierar "det perfekta ljudet".
Menar man kanske att "det perfekta ljudet" är en återgivning som är så god att man vid uppspelning av ett "perfekt phonogram", inte kan skilja det från levande musik, ens när man reser sig upp och går fram till "musikerna" i ljudbilden? Skall man rent av kunna gå fram och knäppa på en av de inspelade musikernas fioler? J
Isåfall är svaret enkelt: Vi kan aldrig nå "det perfekta ljudet".
Om man däremot kan begränsa sig till att man med "det perfekta ljudet" menar en överföring som är så holografisk att den inte går att skilja från levande musik som spelas framför en, inbegripet att man som lyssnare skall kunna röra sig i förhållande till ljudbilden mellan olika platser i lyssningssoffan, utan att det hörs att ljudet kommer från högtalare, så blir svaret:
Visst kan man åstadkomma det! Men lätt är det inte, varken med vanlig tvåkanalig, flerkanalig eller med någon annan nu känd teknik. Tyvärr är det alltför ofta inspelningarna snarare än uppspelningsapparaterna som sätter gränsen.
Jag tycker dock återgivningsambitioner strävande till "det perfekta ljudet" är helt rimliga. I varje fall om man talar om lite mera kvalificerade anläggningar.
Hur skall det gå till?
Jag arbetade med just denna fråga - de olika stereosystemens begränsningar och möjligheter - under nära ett år. Omkring 1982 tror jag att det var.
Min slutsats blev att det, faktiskt, går att åstadkomma en nära 100 % illusorisk återgivning av frontalt anländande musik inom ett för lyssnaren begränsat men ändå tillräckligt generöst rörelseområde - större än soffan man sitter i. Men det ställer mycket stora krav på utrustningen.
Man behöver till att börja med hela sju kanaler. Dessutom förstås extremt linjära och bredbandiga högtalare samt ett superbt lyssningsrum, extremt hårt dämpat. Så hårt dämpat att det känns som om man var utomhus mitt i snöiga vintern.
Då kan man överföra all live-upplevd akustisk information, alltså både musiker, lokalen, buller från trafiken utanför och så vidare, på ett för de lyssnare jag hade tillgängliga, fullständigt illusoriskt sätt.
Med illusoriskt menar jag att lyssnarna med jämna intervall gissade fel på huruvida det var de levande musikerna bakom skynket som hördes - eller om det var den sjukanaliga anläggningen som spelade och simulerade både musiker och väggarna i inspelningsrummet. Väggarna var alltså fällda i det senare fallet.
De sju kanalerna i en "optimalanläggning" är dock inte alls orienterade på det sätt man ser i hemmabiosammanhang. Den ordningen är inte optimal utan har nog tagits fram med stora möbleringsmässiga hänsyn.
Det är naturligtvis svårt att bevisa att sju kanaler alltid räcker för att åstadkomma en perfekt ljudholografi för "allt tänkbart programmaterial". Men det räcker i varje fall väldigt långt. Kraven på anläggningen måste dock ställas extremt högt om "nära perfekt" återgivning skall uppnås.
Svaret er selvfølgelig er rungende nei! Det burde ikke være mulig å lage f.eks en forsterker som koster mer enn 20.000,- kr i 2006. Dette fordi ICE baserte forsterkere nå koster mindre enn 15.000,- Normale markedskrefter burde derfor tilsi at når de topp moderne tingene koster 15.000,- burde all gammel teknologi falle i pris til langt under dette. Særlig fordi dette er veldig lett sammenlignbart utstyr.
Når man stadig får kjøpt gammeldags teknologi, hørte jeg rør, klasse A, klasse AB etc?, til skyhøye priser er det fordi man kjøper prestisje og navn. Dersom du tviler på dette - ta en titt opp i en forsterker og tell sammen komponent kostnader, og husk at det er vel en velrennomert bygger vi snakker om, med gunstige priser? Dersom det er et absolutt high end merke vi snakker om burde det vel nesten være om å gjøre å gi bort denne stakkers lille trafoen å benytte salget som en referanse? Dersom du har litt øvelse og et snev av markedskunnskap ser du at innmaten i en 90.000,- kr. forsterker kanskje er verd 4.000,- som komponenter, gitt at de har gode innkjøpere.
Liker du ikke lyden av ICE sa du? Ok kjøp nye høytalere i samme slengen og ta tre uker ferie fra hobbyen din før du monterer greiene, da er hele referansesystemet ditt borte og du vil garantert få kjempelyd. Svært få. kanskje bare to til tre personer i hele Norge vil kunne huske lydbildet korrekt etter tre uker.
Derfor - alle som har kjøpt forsterker for mer en 20k i den senere tid - dere er blitt lurt.