Digitale avspillere Er Audio Note (Uk) religion?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Til mitt siste innlegg. Her er amerikansk high-end til 100k +

    Skjermbilde 2022-05-02 kl. 19.11.01.png
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Hei. Jeg er enig i mye av det du sier der, EspenR. Det finnes mye dritt der ute, men det går ikke an å "ta alt under en kam". Men det jeg ikke liker og vil frem til er at det virker som det er en "klikk" her på Sentralen som skal sette seg til doms over hva andre skal og bør kjøpe og hvor mye penger de skal bruke. Og koster det mye, ja da er vedkommende som har kjøpt dette blitt lurt bare fordi "klikken på Sentralen" har sagt at det skal være sånn. Alle andre er lettlurte idioter, bare ikke "klikken på Sentralen" med kalkulator og måleinstrumenter?
    Alt dyrt utstyr er ikke juks og fanteri som noen mener. Og Audio Note er dyrt, ja. Men tenk på at det blir brukt blant annet sølv, ja masse sølv på de dyreste komponentene de lager. Og sølv gjør lyden bedre på mange områder. Pluss at de bruker mange andre dyre deler. De som ikke hører dette, har ikke evnen. Og det er greit. Sånn er det bare.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Hei. Jeg er enig i mye av det du sier der. Det finnes mye dritt der ute, men det går ikke an å "ta alt under en kam". Men det jeg ikke liker og vil frem til er at det virker som det er en "klikk" her på Sentralen som skal sette seg til doms over hva andre skal og bør kjøpe og hvor mye penger de skal bruke. Og koster det mye, ja da er vedkommende som har kjøpt dette blitt lurt bare fordi "klikken på Sentralen" har sagt at det skal være sånn. Alle andre er lettlurte idioter, bare ikke "klikken på Sentralen" med kalkulator og måleinstrumenter?
    Alt dyrt utstyr er ikke juks og fanteri som noen mener. Og Audio Note er dyrt, ja. Men tenk på at det blir brukt blant annet sølv, ja masse sølv på de dyreste komponentene de lager. Og sølv gjør lyden bedre på mange områder. Pluss at de bruker mange andre dyre deler. De som ikke hører dette, har ikke evnen. Og det er greit. Sånn er det bare.
    Forstår deg. Og det er ikke meningen å ta alle under kam. Det er absolutt seriøse aktører der ute.
    Det viktigste er at hver og en får finne sin vei og kose seg med musikken :)

    Sølv...alt av mine kabler er rent sølv. Samt interkabling i høyttalere + sølv-i-olje kondiser fra Mundorf. Og sånn blir det nok fremover.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker som så AN (UK) er helt ok om målet er at stereoen skal være et musikkinstrument i seg selv.
    Og det er som sagt helt ok. Det hadde vært kjedelig om alle hadde denne dilla på samme vis.
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Forstår deg. Og det er ikke meningen å ta alle under kam. Det er absolutt seriøse aktører der ute.
    Det viktigste er at hver og en får finne sin vei og kose seg med musikken :)

    Sølv...alt av mine kabler er rent sølv. Samt interkabling i høyttalere + sølv-i-olje kondiser fra Mundorf. Og sånn blir det nok fremover.
    I like that. Very much. (y) Har også mye sølvkabler. Og som du sier, slik blir det nok fremover;)

    Mvh
    Kjell
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Ny dac? Synes det er skuffende at Audio Note kaster seg på den moderne digitale bølgen. Hadde håpet at de skulle komme med en anstendig fonograf nå etter hvert. Skal det liksom ikke være mulig å få spille av sine vokssylindre lenger?
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Jeg for min del synes virkelig oppriktig synd på de som ikke vet hva for eksempel musikalitet og musikalsk utrykk i et anlegg(hvis og når det har det) er eller at de ikke kan høre dette. Og mange tror alt i lyd og musikk også musikalitet og musikalsk utrykk kan måles med måleapparater. Dette er tull og svada. Og de går virkelig glipp av det musikken i et anlegg burde handle om. Og når jeg leser mange innlegg, så skjønner jeg egentlig ikke hva mange her på Sentralen bruker anleggene til. Dette er nå en av mine meninger. Og jeg synes det burde bli slutt med å rakke ned på folk som bruker seks og syv siffrede beløp på anlegg. At motstanderne av slike kjøp ikke forstår hva dette handler om burde stå for deres egen regning og ikke la det gå ut over andre med alle disse nedsettende innlegg som stadig kommer her på Sentralen. At blant annet Peter Qvortrup og Andy Grove lager produkter(Audio Note England) med et helt univers av forskjellig god lyd er en berikelse for de av oss som har og kjenner til dette merke.

    Mvh Kjell
    Jeg for min del forstår ikke hva "musikalsk uttrykk i et anlegg" skal bety. Det blir såklart umulig å si imot deg på det når ingen vet hva det innebærer.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jeg leste gjennom den tråden i dag etter at du gjenopplivet den, men kan ikke si at jeg ble noe særlig klokere på begrepet "musikalsk".

    Derimot lærte jeg mye om frekvensområder, romkansellering og fase. Asbjørn er helt fantastisk til å forklare kompliserte ting på en enkel måte. Bare det i seg selv gjør tråden verdt å lese :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.377
    Antall liker
    35.129
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har en lyst til å betale såpass så står det nok i stil til økonomien...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.911
    Antall liker
    11.300
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Har faktisk ingen problemer med at noen kjøper en DAC eller en forsterker til prisen av en enebolig på landet.... Det er når argumentet blir at det blir "verdens beste forsterker fordi den koster så mye".... At Audionote bruker trafoer med sølvtråd i viklinger er bare et tulleargument for godtroende sjeler... For det første så koster ikke sølvtråd allverden, gitt at trafoene også må lages, dernest har ikke sølv magiske egenskaper for lyden, - også det et argument for troende. Teknisk sett hadde den lille motstandforskjellen enkelt vært kompensert med litt større kvadrat i kopper... osv osv. Øvrige magiske komponenter er også mat stort sett mat for de troende, og om noen, - i svært liten grad med rot i tekniske fakta. Om det hadde vært tilfelle, hadde en rekke andre og faktisk seriøse produsenter også brukt slike mirakelkomponenter, noe de ikke gjør. Typiske "HiEnd"-argumenter som at det er dette som "gjør magien" er også mat for troende. Like lite som jeg tror på at produsenter av mirakelkabler sitter på egne kabelgater, like sikkert er det at produsentene av "mirakelkondensatorer" ikke sitter med egne viklemaskiner for kondensatorer....
    Jaja.... vi har vel alle vår tro, - innerst inne...:cool:
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    …og da forstår en fort at det er utviklingskosten som fordyrer og ikke komponentmengde/pris på komponenter…..😎 Gjelder de fleste «dyre» bokser.
    Ja, ikke sant? Du var ironisk nå? :)

    Leverandøren av boksen sier på hjemmesiden at det ikke bare er high-end, men «state of the art», et begrep som i mitt hode er toppen av det øvre sjikt.

    Hva om du gikk inn på HiFi klubben eller Soundgarden og så på en integrert Marantz forsterker til 7500,-. På hylleskiltet stod det skrevet: « her får du high-end lyd i det absolutte toppsjiktet». Hvordan ville du ha reagert? Du ville ledd litt inni deg og sagt…»ja, særlig til 7500 kroner»😅

    Men med Marantzen hadde du fått et gjennomført design, kjøleribber som tilstrekkelig leder bort varme for jevn specs på komponentene, samt lang levetid. Du hadde også fått en kvalitetssikret produksjon som gir ensartede produkter med en kvalitetskontroll som sørger for at produktene overholder oppgitte specs. (Objektive parametre) I tillegg hadde du fått god lyd (Subjektiv opplevelse).

    I vår hobby som jeg ser det, er det nå kun ett parameter som definerer om et produkt kan defineres som High-end, det er høy pris, ingenting annet.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Audio Note lager seriøs elektronikk, ikke fake elektronikk.
    Det er mulig jeg er dum, men hva mener du er fake med den enheten – en integrert forsterker med DAC og streamer? At det er mye luft i boksen? De kunne kanskje fått plass i en skoeske, men så skal det kanskje passe inn med andre komponenter i samme bredde? Blir det mer high-end om boksen er fullproppet?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Det er mulig jeg er dum, men hva mener du er fake med den enheten – en integrert forsterker med DAC og streamer? At det er mye luft i boksen? De kunne kanskje fått plass i en skoeske, men så skal det kanskje passe inn med andre komponenter i samme bredde? Blir det mer high-end om boksen er fullproppet?
    Skjønner du ikke?
    Ikke tilstrekkelig kjøling, dårlige målinger med ulik specs mellom de to kanalene, dårlige loddinger som ikke tåler transport..

    Hva forventer du i denne prisklassen?
    Spør du meg, så er absolutt minimum at det er en standard kvalitetskontroll før produktet går ut til kunde.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Skjønner du ikke?
    Ikke tilstrekkelig kjøling, dårlige målinger med ulik specs mellom de to kanalene, dårlige loddinger som ikke tåler transport..

    Hva forventer du i denne prisklassen?
    Spør du meg, så er absolutt minimum at det er et standard kvalitetskontroll før produktet går ut til kunde.
    Dette visste jeg ikke. Vanskelig å se ut fra bildet. Men hvis det er tilfellet, er det absolutt for dårlig til å være et apparat i den prisklassen. (En Marantz-integrert til 3500 kr oppfyller de kravene.)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Dette visste jeg ikke. Vanskelig å se ut fra bildet. Men hvis det er tilfellet, er det absolutt for dårlig til å være et apparat i den prisklassen. (En Marantz-integrert til 3500 kr oppfyller de kravene.)
    Andre tilsendte eksemplar Atkinson i Stereophile målte var jevn mellom kanalene, noe som han idikerte at det var kald-lodding på første eksemplar.

    Atkinson skriver også at undersiden av forsterkeren ble så varm at den ikke kunne berøres. Da kan du tenke deg dårlige loddinger + høy varme over tid😁
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Fra testen i Dagogo:
    Then again, fortune favors the bold. (At the time of publish, Peter just informed me they have sold 31 Ffith Element/Sixth Force system thus far with another 2 on order. Each system takes over 100 hours to make. –Pub.)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Dette visste jeg ikke. Vanskelig å se ut fra bildet. Men hvis det er tilfellet, er det absolutt for dårlig til å være et apparat i den prisklassen. (En Marantz-integrert til 3500 kr oppfyller de kravene.)
    …det leveres ei trefjele med forsterkeren som produsenten anbefaler å ha under (for bedre lyd).

    Trefjele har du råd til, men kjøleribber har du f..n ikke råd til 😂
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Mange såkalte high-end produkter må være dyre fordi det selges få av de. Alle kostnadene skal dekkes av relativt få solgte produkter. Mens merker som selger i langt større kvanta kan selge billigere, uten at det nødvendigvis betyr at de bruker dårligere materialer eller mindre penger på utvikling.
    Betaler man mye får man gjerne eksklusivitet, men får man noe særlig annet?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Mange såkalte high-end produkter må være dyre fordi det selges få av de. Alle kostnadene skal dekkes av relativt få solgte produkter.
    Det er nok riktig. Hvis vi går fra lyd til bilde, så har man et godt eksempel på en ny Tv. Sony har nå kommet med en skjerm med helt ny teknologi. QD OLED, som er kvanteprikker kombinert med OLED. Panelet er produsert av Samsung, «motoren», altså de avanserte prosessorne som skaper bildet, er designet av Sony. Tek.no skriver at dette er bilder i en ny klasse.

    Hele denne herligheten i 65 tommer med «state of the art bilde» får du til den latterlige lave prisen av 43.000,-. Hvis du sammenligner kostnaden med å utvikle teknologien som ligger til grunn for Tv’n, fra selve panelet fra Samsung, til de avanserte bildebehandlings prosessorne til Sony, sammenlignet med teknologien i den forsterkeren ovenfor, så tror jeg ikke det holder å gange med 100, du må nok gange med 1000.

    Det at svært avansert elektronikk selges til mange mennesker, gir billigere priser og er definitivt et gode for oss.
    Jeg har i mange år savnet en helt ny retning for HiFi. Tegnene til at dette skjer ser vi når f eks Technics som merke gjenfødes og kommer opp med et produkt som SU-R1000. En forsterker som gjør noe som ingen andre forsterkere gjør, etter de mange anmeldelser å bedømme, som i Stereophile og Absolute Sound.

    Etterhvert som ny teknologi nå skrider frem, vil det å vikle en trafo i kobber eller sølv, være helt irrelevant for lyden.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men Audio Notes kundegruppe couldn’t care less.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    258
    Antall liker
    156
    Det er nok riktig. Hvis vi går fra lyd til bilde, så har man et godt eksempel på en ny Tv. Sony har nå kommet med en skjerm med helt ny teknologi. QD OLED, som er kvanteprikker kombinert med OLED. Panelet er produsert av Samsung, «motoren», altså de avanserte prosessorne som skaper bildet, er designet av Sony. Tek.no skriver at dette er bilder i en ny klasse.

    Hele denne herligheten i 65 tommer med «state of the art bilde» får du til den latterlige lave prisen av 43.000,-. Hvis du sammenligner kostnaden med å utvikle teknologien som ligger til grunn for Tv’n, fra selve panelet fra Samsung, til de avanserte bildebehandlings prosessorne til Sony, sammenlignet med teknologien i den forsterkeren ovenfor, så tror jeg ikke det holder å gange med 100, du må nok gange med 1000.

    Det at svært avansert elektronikk selges til mange mennesker, gir billigere priser og er definitivt et gode for oss.
    Jeg har i mange år savnet en helt ny retning for HiFi. Tegnene til at dette skjer ser vi når f eks Technics som merke gjenfødes og kommer opp med et produkt som SU-R1000. En forsterker som gjør noe som ingen andre forsterkere gjør, etter de mange anmeldelser å bedømme, som i Stereophile og Absolute Sound.

    Etterhvert som ny teknologi nå skrider frem, vil det å vikle en trafo i kobber eller sølv, være helt irrelevant for lyden.
    Mens du er inne på TVer, så tror jeg det er ganske stor enighet om at det er store produsenter som Samsung og Sony som lager TVer i toppsjiktet. Finnes det obskure småskala produsenter av TVer som selger TVer i 500 000 kroners klassen med rørbaserte strømforsyninger og annen heksekunst? Eller er tv-tilhengerne av en litt annen type enn audiofile?
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    564
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Det er nok riktig. Hvis vi går fra lyd til bilde, så har man et godt eksempel på en ny Tv. Sony har nå kommet med en skjerm med helt ny teknologi. QD OLED, som er kvanteprikker kombinert med OLED. Panelet er produsert av Samsung, «motoren», altså de avanserte prosessorne som skaper bildet, er designet av Sony. Tek.no skriver at dette er bilder i en ny klasse.

    Hele denne herligheten i 65 tommer med «state of the art bilde» får du til den latterlige lave prisen av 43.000,-. Hvis du sammenligner kostnaden med å utvikle teknologien som ligger til grunn for Tv’n, fra selve panelet fra Samsung, til de avanserte bildebehandlings prosessorne til Sony, sammenlignet med teknologien i den forsterkeren ovenfor, så tror jeg ikke det holder å gange med 100, du må nok gange med 1000.

    Det at svært avansert elektronikk selges til mange mennesker, gir billigere priser og er definitivt et gode for oss.
    Jeg har i mange år savnet en helt ny retning for HiFi. Tegnene til at dette skjer ser vi når f eks Technics som merke gjenfødes og kommer opp med et produkt som SU-R1000. En forsterker som gjør noe som ingen andre forsterkere gjør, etter de mange anmeldelser å bedømme, som i Stereophile og Absolute Sound.

    Etterhvert som ny teknologi nå skrider frem, vil det å vikle en trafo i kobber eller sølv, være helt irrelevant for lyden.
    Uansett ny teknologi, får du ikke den samme gode nærverende lyden som via rør og gammel teknologi. Jeg har ikke opplevd det ennå, og tror ikke det vil skje. Men fabrikantene bruker det for det det er verdt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Mens du er inne på TVer, så tror jeg det er ganske stor enighet om at det er store produsenter som Samsung og Sony som lager TVer i toppsjiktet. Finnes det obskure småskala produsenter av TVer som selger TVer i 500 000 kroners klassen med rørbaserte strømforsyninger og annen heksekunst? Eller er tv-tilhengerne av en litt annen type enn audiofile?
    For å svare litt direkte på spørsmålet ditt, så tror jeg ikke bilde-entusiastene er så manipulert i hjernen at dem kunne tenke seg sølv i trafoen, eller et rør i strømforsyninga på Tv’n. Tror ikke det er et marked der ute for sånne typer produkter.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.129
    Antall liker
    2.089
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha lest alt dette her, får jeg fryktelig lyst til å høre på AN merker jeg. Noe som skaper såpass mye splid bare være interessant!
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    så tror jeg ikke bilde-entusiastene er så manipulert i hjernen at dem kunne tenke seg sølv i trafoen, eller et rør i strømforsyninga på Tv’n. Tror ikke det er et marked der ute for sånne typer produkter.
    Jeg tror heller iike det er noen tv-entusiaster som lengter tilbake til billedrør :p
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.424
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Sørlandet
    Etter å ha lest alt dette her, får jeg fryktelig lyst til å høre på AN merker jeg. Noe som skaper såpass mye splid bare være interessant!
    Da stikker du bare innom Stereofil. Dem har bra med AN utstyr inne akkurat nå;

    78F2DE91-DF2C-49A5-8028-AB01915CEEB4.jpeg


    24392427-8EEF-4121-AACC-A3392E8D990D.jpeg


    1C1C9853-C577-420E-B39F-1860CC07B917.jpeg


    4FF85FEE-F0DB-466E-9731-DA6D6ADF4375.jpeg


    Ikke AN men siden OMA er nevnt i denne tråden:

    4AB5B768-2751-4AB0-89A0-0932247C57E4.jpeg


    -BB-
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.114
    Antall liker
    2.648
    Angående platespillere og Audio Note, så er det interessant at dem på en måte går mot strømmen i bransjen, i det at selve spilleren er relativt rimelig priset.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Seså! Sånn skal det se ut. Men disse koster ca bare 15% av den dac’en…
    93489EC9-928F-49D7-8308-BFF34D844207.jpeg
    14F2E135-78C2-4A07-B7B1-67B0A6AF748F.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn