Digitale avspillere Er Audio Note (Uk) religion?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Audio Note har kommet med en ny 16-bits D/A converter, seff uten streaming, fjernkontroll og app styring :D
    Prisen er 1,43 millioner kroner. Audio Note fifth element DAC.
    Helt korrekt er prisen i USA $153753. På den måten signaliserer man en seriøs prissetting av varene ;)

    I dette intervjuet sier høvdingen i Audio Note at bit-oppløsning lavere enn 16-bits, muligens kan gi enda bedre lyd. Ja, du leste riktig.


    Mastering-guru Steve Hoffman ble jo en del av menigheta for noen år siden. I dag snakker han kun Audio Note når det gjelder HiFi og beklager seg at han ikke oppdaget merket tidligere i livet.

    Enten har Audio Note rett mht digitalteknologi og alle andre feil, eller motsatt.
    Peter Qvortrup i Audio Note sier i snutten jeg har linket til at digital er langt, langt mer følsom på ren strømforsyning enn analoge komponenter. Og det kan han godt ha rett i, Imo.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Det fine med digital er at det ikke trenger å koste så mye for å låte bra. Ellers får folk bruke penga som de vil. Hadde jeg hatt 1.43 millioner er en DAC omtrent det siste jeg hadde brukt dem på...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Det fine med digital er at det ikke trenger å koste så mye for å låte bra. Ellers får folk bruke penga som de vil. Hadde jeg hatt 1.43 millioner er en DAC omtrent det siste jeg hadde brukt dem på...
    På Horten messa i rommet til Yamaha/Usher ble det spilt på en platespiller fra Yamaha til ca 90k. Men så ble det byttet over til en ganske rimelig CD spiller fra samme merke. Jeg var ganske sjokka over hvor godt det spilte. Stort luftig lydbilde med masse klangfarver.
    Så helt enig i at man ikke trenger å bruke all verdens penger på digital for å få god lyd.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Frontene er steile i HiFi.
    Hvis man snakker CD-transport, altså selve mekanismen som snurrer CD plata, så vil jo mange her inne hevde at man har en skrue løs under topplokket hvis man hevder at selve CD-transporten har noe å si for lyden.

    I snutten med Audio Note ser man den to-delte CD transporten fra Audio Note. Hvor selve drivverket er i en boks, mens en rørbasert strømforsyning i en annen kasse. Og selve strømforsyninga er så tung at man helst må være 2 personer til å løfte den for å spare ryggen.

    Skulle gjerne hatt en kommentar fra @Valentino på dette :D
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    AVequipmentReviews på youtube er helt freakshow og går leverandørenes ærend til fulle.
    Steve Hoffmann fikk komplett level5 oppsett av AN "gratis". Dvs. Ongaku forsterker etc.. Selvsagt skryter han av det og det er veldig god markedsføring.
    AN er på en måte religion som endel andre merker også.
    Alt PQ sier til menigheten blir trodd på. Likevel er filosofiene deres gjennomførte og alt er "business".

    Når det er sagt. Jeg liker AN jeg og har noen produkter og eid flere tidligere men et visst filter kan være smart.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    AVequipmentReviews på youtube er helt freakshow og går leverandørenes ærend til fulle.
    Steve Hoffmann fikk komplett level5 oppsett av AN "gratis". Dvs. Ongaku forsterker etc.. Selvsagt skryter han av det og det er veldig god markedsføring.
    AN er på en måte religion som endel andre merker også.
    Alt PQ sier til menigheten blir trodd på. Likevel er filosofiene deres gjennomførte og alt er "business".
    Hoffman har vært tydelig på at han bare låner komponentene fra AN, på ubestemt tid. Men seff er Hoffman en god markedsføringskanon for merket.
    Men har lest noen innlegg fra Hoffman, og det skinner igjennom ekte entusiasme. Den er ikke faket.

    Hørte en integrert Audio Note forsterker hos Stereofil i Oslo for et par år siden. Den låt absolutt godt. Den låt veldig riktig mht klang og overtoner, der hvor mye «vanlig» HIFI feiler, også dyr HiFi.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.776
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Audionote lager både dac, forsterkere, platespillere og pick up. Og høyttalere hvor kabinettet "spiller med" A N er decent brand og låter decent. De lager kabler også. Det er bare decent når man spiller på så mange strenger samtidig.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    AN er nok litt religion. De har en hard kjerne som kun ser til AN, noe annet er liksom ikke interessant å lytte til, pr definisjon.

    Hvis vi snakker digital og den youtube snutten jeg linket til, så har høvdingen noen interessante synspunkter.
    Han sier jo jo nærmere de digitale «rådatane» man kommer, jo bedre låter det. F eks at up-sampling, oversampling, jitter korrigerene kretser osv, det skader mer enn det gavner.

    Er nok noe i det. Husker folk da up-sampling kom på tidlig 90-tallet? Først var det halleluja fordi up-sampling gjorde at man ikke trengte steile filtre i toppen, og det ble liksom «mere detaljer» i toppen. Så ble det helomvending da man konkluderte med at det skapte støy og det ble vanskeligere å komme inn i musikken med up-sampling.
    Jitter: Mark Levinson kom med den revolusjonerende FIFO-kretsen (First In First Out) på de svindyre No 30/31 komponentene. Dette var også på begynnelsen av 90-tallet. Skulle minimere jitter. Først var det halleluja, men så ble det avdekket at selve FIFO-kretsen i seg selv induserte jitter, ett steg frem og kanskje to tilbake.

    Men AN er nok dessverre sjanseløs mot fremtiden. For nå utvikler teknologien seg så raskt at man lett kommer rundt mange av de teknologiske utfordringene som AN adresserer, ved å ta i bruk ny teknologi. Dette ser man tydelig i Technics sin nye reference amp SU-R1000. PWM-teknologien er bare halve frukten her. Resten ligger i de andre pantentbeskyttede kretsene som skal hindre støy, minimere jitter, optimalisere høyttaler mot amp, optimalisere pick-up mot amp, osv.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Om det er religion vet jeg ikke, men anti-Hifi er det synes jeg. Det er litt sånn i den leiren at gode specs og moderne komponenter er fyfy.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Så mye penger er tull å gi for en dac, hvis du ikke er oligark. Men når oligarken skal selge den for halv pris🤔😏
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Så mye penger er tull å gi for en dac, hvis du ikke er oligark. Men når oligarken skal selge den for halv pris🤔😏
    …ja, det var jo nevnt i video snutten at AN kjøpte tilbake en Dac 5 fra Russland. Og siden det er tusenvis av oligarker der, er sannsynligheten stor :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Men AN er nok dessverre sjanseløs mot fremtiden. For nå utvikler teknologien seg så raskt at man lett kommer rundt mange av de teknologiske utfordringene som AN adresserer, ved å ta i bruk ny teknologi.

    Ser ikke helt hvorfor dette gjør AN "sjanseløs mot fremtiden". AN er jo i stor grad for folk som ikke vil ha noe med fremtiden å gjøre.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Ser ikke helt hvorfor dette gjør AN "sjanseløs mot fremtiden". AN er jo i stor grad for folk som ikke vil ha noe med fremtiden å gjøre.
    Joda, tar poenget ditt. Sikkert en gruppe mennesker som mener at jo eldre teknologien er, og desto dyrerer og mer uoppnåelig komponentene er for folk flest, jo bedre og mer eksklusiv føler man seg. ;)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.289
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert en gruppe mennesker som mener at jo eldre teknologien er, og desto dyrerer og mer uoppnåelig komponentene er for folk flest, jo bedre og mer eksklusiv føler man seg. ;)
    Dette er drittkasting. Helt unødvendig på et lite hobbyfurum som HFS.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    An er svært musikalske, om enn relativt dyre produkt som mange likar. Verre er det ikkje.
    Hmm…skjærpe deg no…du vet tråden til Snickers, det at et produkt er «musikalsk», det er blomsterspråk, og ord uten mening :p

    Apropos Dac’n til 1,4mill…den gamle D/A chipen fra Anlog Devices dem bruker og er selve hjertet i konverteren, den koster ca 20 kroner. Og lyden kan aldri bli bedre enn det svakeste punkt.

    Men nå skal jeg være snill og grei og ikke skrive så mye mer :)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.470
    Antall liker
    3.289
    Torget vurderinger
    1
    Det var jo skrevet med et glimt i øyet da ;) Men et merke som priser en 16-bits Dac til en 1,43 mill, må jo tåle litt sarkasme.
    Du adresserte brukerne av Audio Note. Mange som eier/har eid AN her på HFS. Og garantert ingen av de - eller andre i Norge - som kommer til å kjøpe denne dacen.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Du adresserte brukerne av Audio Note. Mange som eier/har eid AN her på HFS. Og garantert ingen av de - eller andre i Norge - som kommer til å kjøpe denne dacen.
    Jeg adresserte brukerne av de komponentene som er langt utenfor vanlige folks rekkevidde, og som jeg mener er priset helt ut av alle proposjoner, ikke AN brukerne generelt.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Som ex-AN eier burde jeg føle meg krenket... men kan ikke skjønne hvorfor jeg skulle bli det.
    Bingo! Og selv om du i dag var AN-eier burde du heller ikke ta deg det minste nær av mine kommentarer. Fordi du vet hva du har kjøpt og hva du står inne for.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.130
    Antall liker
    2.652
    Jeg syns det e interessant å belyse ståstedet til AN, hvor sjefen kommer med påstander om at lavere bit-oppløsning enn 16, muligens, ja muligens kan gi bedre lyd. Fordi dette er så motsatt fra alle andre, som det er mulig.

    Blant annet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    For å ha det på det rene. Ad1865n-k chippen koster ikke 20NOk
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Det kan selvsagt fleipes med AN og alle de andre merkene som nesten alle har komponenter til millioner, og begrunnelsen til hvorfor. Men at det er knalllyd i AN kommer vi ikke unna.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Bingo! Og selv om du i dag var AN-eier burde du heller ikke ta deg det minste nær av mine kommentarer. Fordi du vet hva du har kjøpt og hva du står inne for.
    Jeg er blant brukerne, også, og er heller ikke krenket! :)
    Har i mange år vært fra mildt til etter hvert sterkt kritisk til prisnivået, da, ettersom det etter hvert har beveget seg fra "veldig dyrt" via "absurd dyrt" over til "irrasjonelt". Dessverre finner ikke jeg personlig noen produkter som koster betalbare summer, og samtidig gir meg den samme musikalske tifredsstillelse, så jeg eier dermed to produkter derfra, men disse ligger hhv. på innstegsnivå (DAC 0.1X) og en på nivå 3 i AN's mystiske nivåmåling, men sistnevnte er en effektforsterker med en pris som en nokså velbrukt bruktbil.
    Så får det være så religiøst som det vil, men det man opplever i religiøs ekstase, skal man ikke kimse av! :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn