Enkel platevasker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    I tilfelle det er av interesse, her er link til platevasker fra Audiorevita i Polen.
    http://audiorevita.pl/

    Pris varierer fra ca 3000kr plus frakt og moms og oppover.
    Byggekvaliteten er ikke på Scrooge sitt nivå, men om en kjøper UL vaskeren sammen med noen andre så blir prisen i mine øyne veldig attraktiv.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ser det er en del som vil bruke Zalo her. Det ville ikke jeg gjort. Zalo er ganske etsende og en dråpe har sånn z ingen misjon. Når det gjelder vannkvalitet her på berget så er det ingen ting å være skeptisk til
    Ptk 1: Jo, et par dråper Zalo i +/- 4ltr væske har en misjon.
    Pkt 2: Det er vasket tusenvis med plater der Zalo ha vært benyttet som wetting agent. Enkelte «test-plater» har vært vasket over 100 ganger uten påviselig/hørbar de-generering, så moderat mengde Zalo kan man nok ta med knusende ro, men ja - det finnes bedre alternativer.
    Pkt 3: Der er salter og øvrige mineraler i vannet som ikke er ønskelig. Det får man i springen, uansett hvilket vannverk som er leverandør - ikke minst fra vannrørene i seg selv.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    475
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Hvordan blir platene så skitne at de må vaskes? Mine er aldri berørt av hender eller noe annet på rillene og oppbevares i innercoveret og cover og platetallerkenen holdes ren. Hva er det da platevaskeren må vaske bort?
    Har heller ikke problem med hakk eller knitring selv om platene er 40-50år gamle..

    skjønner at loppemarkeds plater med fettfingre og mugg bør vaskes , men hva er effekten på velholdte plater gamle og nye?
    Hei.
    Selv ny vinyl bør vaskes. Vet at det er mange på Sentralen som bare kjøper svindyr vinyl. For min del. Jeg liker å kjøpe brukt. Gode kjøp. Så lenge de ikke har riper og sår, pleier de å spille greit etter de har vaska seg.
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Ptk 1: Jo, et par dråper Zalo i +/- 4ltr væske har en misjon.
    Pkt 2: Det er vasket tusenvis med plater der Zalo ha vært benyttet som wetting agent. Enkelte «test-plater» har vært vasket over 100 ganger uten påviselig/hørbar de-generering, så moderat mengde Zalo kan man nok ta med knusende ro, men ja - det finnes bedre alternativer.
    Pkt 3: Der er salter og øvrige mineraler i vannet som ikke er ønskelig. Det får man i springen, uansett hvilket vannverk som er leverandør - ikke minst fra vannrørene i seg selv.
    Får du skylt vekk Zaloen godt nok da? Zalo evner å legge igjen et godt belegg. Ville heller brukt en mer penetrerende løsning somf.eks sitronsyre
    Pkt 3. Jeg har jobbet med vannbehandling i en haug med år og vann er mitt masterfag, Så nei. Det du sier er bare tull&tøys. Men som en placebo må du gjerne tro det. Tro kan som kjent flytte fjell.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En dråpe Zalo per liter vann skulle tilsi at løsningen inneholder ca. 0.02 promille Zalo. Om du tror det skaper et belegg etter at løsningen er fjernet av børste med vakumsug så ville jeg seriøst vurdert en resept på middels sterke beroligende tabletter. "Masterfag" i oppvaskvann eller ei.

    Det er/var folk på forumet her som har brukt denne blandingen på tusenvis av plater over minst 30 år, så din evt. "ekspertise" veier særdeles lett i forhold til mengden tilgjengelig praktisk erfaring.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    penetrerende løsning
    Ja det høres bra ut :D

    Fra spøk til alvor, og videre til skam... jeg bruker Audiodesk sin ultralydvasker, destillert vann, Triton X-100 og isopropanol (har egen destillator, så bytter ut vann ofte). Også kjøper jeg plater jeg finner i konteinere, eller liggende ute etter 30 år hos en eller annen skraphandler....

    Jeg sier ikke det er smart. Men jeg har i hvert fall en grunn til å gi platene mine en ordentlig vask :ROFLMAO:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Triton X-100
    @mvno_subscriber
    Dette har jeg været på udkig efter lenge, men hver gang jeg finder en side, bli´r jeg mødt med denne: " Compliance/Screening Notes: Compliance license requirements for this product must be met prior to shipping. "
    Har du et tip til, hvordan man slipper udenom dette??
    Thanks in advance :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt pop-corn framme lenge jeg...🤣
    Her kan man altså lese om "platevasking, i all sin enkelhet"(?) .
    Tråden heter "Enkel platevasker", og så vidt jeg forstår er det det trådstarter spør om. 🤔

    Det virker nesten som en må ha adskillige studiepoeng i kjemi og fysikk for å vaske platene sine, og dertil fullt utstyrt laboratorium.
    Satt på spissen, og bare sagt for moro😆, - - - så ingen må bli fornærmet-vær så snill.
    Altså - ENKEL platevasker.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Typisk trolleadfærd :LOL:
    Det kommer vel neppe noe svar, men det er relativt enkelt å lese seg opp på hvordan drikkevannet behandles og renses på f.eks (det forholdsvis nye) Oset renseanlegg som forsyner mesteparten av Oslo (og som i disse dager utvides betraktelig). Jeg viste til det i en "platevasketråd" for en god tid tilbake. For de med "den lille kjemiker" genet er det litt å lese her:
    https://vannforeningen.no/wp-content/uploads/2015/06/2006_30391.pdf

    Men, så skal jo vannet i etterkant transporteres igjennom kilometervis med rør av ymse kvaliteter.
     

    Facebook

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Innlegg
    167
    Antall liker
    277
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    0
    Typisk trolleadfærd :LOL:
    Ny bruger for 10 dage siden, der ved alt og fa-ne-me nok skal lære de gamle med deres hjemmestrikkede erfaringer alt det de ikke ved.
    Tror jeg henter IPA og popcorn :ROFLMAO::ROFLMAO:
    Om man er ny medlem for ti dager sien betyr ikke at man ble født for ti dager siden. Dette til din orientering. Det har ingen ting med trolleadferd, men tyder heller på at det kan være vrient for noen hvis utsagn bli stilt i tvil. Til videre orientering kjøpte jeg min første platespiller i 1976 og har vasket plater siden den gang.
    Jeg vil foreslå at man legger akkurat denne ballen død, for fred og fordragelighetens skyld. God onsdag 👍
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Vurderer å teste en slik vasker fra Audiorevita i Polen. Har det noen hensikt å kjøpe den litt dyrere modellen (ARC-04) med variabel styrke, degass og sweep, hva nå enn dette er? Eller er det uansett slikt man ikke bruker dette og dermed like gjerne kan kjøpe den rimeligere modellen (ARC-02)?

    Om man skal ha disse ekstra funksjonene, så virker det nesten greiere å kjøpe på Biltema (hvor jeg ser de også har de ekstra funksjonene) for ca samme pris, og så kjøpe roteringsmekanismen separat. Jeg antar at selve vaskere er av tilsvarende kvalitet, og da er det jo forlokkende å kjøpe lokalt med tanke på eventuelle problemer.

    Er det noen som har tanker/erfaring rundt dette?
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.041
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer å teste en slik vasker fra Audiorevita i Polen. Har det noen hensikt å kjøpe den litt dyrere modellen (ARC-04) med variabel styrke, degass og sweep, hva nå enn dette er? Eller er det uansett slikt man ikke bruker dette og dermed like gjerne kan kjøpe den rimeligere modellen (ARC-02)?

    Om man skal ha disse ekstra funksjonene, så virker det nesten greiere å kjøpe på Biltema (hvor jeg ser de også har de ekstra funksjonene) for ca samme pris, og så kjøpe roteringsmekanismen separat. Jeg antar at selve vaskere er av tilsvarende kvalitet, og da er det jo forlokkende å kjøpe lokalt med tanke på eventuelle problemer.

    Er det noen som har tanker/erfaring rundt dette?
    Eg syns dei polske spinner alt for fort og det kan vel ikke reguleres.
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Eg syns dei polske spinner alt for fort og det kan vel ikke reguleres.
    Har du konkret forslag til spinner som i så fall kan brukes på Biltema vaskeren? (https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/ultralydvasker/ultralydvasker-10-l-2000042407)

    Jeg har sett bilder et eller annet sted her av et slags stativ som står på siden av vaskeren, men har mer sansen for det prinsippet som de polske gutta bruker med at spinneren ligger oppå kantene på selve vaskeren...
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.041
    Torget vurderinger
    2
    Har du konkret forslag til spinner som i så fall kan brukes på Biltema vaskeren? (https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/ultralydvasker/ultralydvasker-10-l-2000042407)

    Jeg har sett bilder et eller annet sted her av et slags stativ som står på siden av vaskeren, men har mer sansen for det prinsippet som de polske gutta bruker med at spinneren ligger oppå kantene på selve vaskeren...
    Eg har denne fra Vinylstack, ser den koster 275 dollar pluss frakt og moms
    vinylstack_0004-3.jpg
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte en Knosti Disco i fjor, og er kjempefornøyd med den. Det eneste du må passe på er at du ikke heller brukt væske gjennom trakten m/filter som følger med. Der ser ut som om væsken løser opp filteret slik at det følger med fine papirpartikler. Hvis du bruker denne væsken på nytt, vil det legge seg i platerillene neste gang. La merke til at da jeg spilte plater som ble vasket med gjenbrukt væske, la det seg som fint, snøhvit støv på stiften. Kast væsken etter bruk, kjøp renset vann på Jula og lag din egen etter hvert.
    Klipp opp kaffefilter, det fungerer fint.
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Den er det jeg har sett, ja.

    Jeg ser for øvrig nå at den Biltemavaskeren jeg linket til i sted tydeligvis er for liten for LP'er. Tror jeg satser på Audiorevita ARC-04.
    Eller... Dette er kanskje stort nok?

    TEKNISKE DATA
    Mål, tank: . . . . . . . 300 x 240 x 150 mm
    Utvendig mål: . . . . 380 x 290 x 280 mm
    Spenning: . . . . . . . 220–240 V ~ 50 Hz
    Temperatur: . . . . . . 20–80 °C
    Effekt, varme: . . . . 200 W
    Effekt, ultralyd: . . . 240 W
    Frekvens: . . . . . . . . 40 KHz
    Tidsur: . . . . . . . . . . 30 min
    Driftstid: . . . . . . . . 30 min
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.538
    Antall liker
    3.041
    Torget vurderinger
    2
    Eller... Dette er kanskje stort nok?

    TEKNISKE DATA
    Mål, tank: . . . . . . . 300 x 240 x 150 mm
    Utvendig mål: . . . . 380 x 290 x 280 mm
    Spenning: . . . . . . . 220–240 V ~ 50 Hz
    Temperatur: . . . . . . 20–80 °C
    Effekt, varme: . . . . 200 W
    Effekt, ultralyd: . . . 240 W
    Frekvens: . . . . . . . . 40 KHz
    Tidsur: . . . . . . . . . . 30 min
    Driftstid: . . . . . . . . 30 min
    Det skal holde, min tank er 300 lang og 150 mm bred
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @mvno_subscriber
    Dette har jeg været på udkig efter lenge, men hver gang jeg finder en side, bli´r jeg mødt med denne: " Compliance/Screening Notes: Compliance license requirements for this product must be met prior to shipping. "
    Har du et tip til, hvordan man slipper udenom dette??
    Thanks in advance :)
    Kjøpte fra UK på eBay jeg.. ser ut som det er der fortsatt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om man er ny medlem for ti dager sien betyr ikke at man ble født for ti dager siden.
    Men som nytt medlem på et forum ville nå jeg ha valgt en litt annen tilnærming til mine medforumister i starten enn de innlegg du begynte med i denne tråden. Men deg om det :)
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.018
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @mvno_subscriber
    Da gik 50mL i kurv :)
    Med 1-2 dråber pr. liter burde det vel holde i noen år.
    1000 tak for tips.
    Et tips: Det er et helvete å blande ut. Kan være greit å bruke litt isopropanol eller lignende til hjelp. Du må røre noe vanvittig, og tilsette litt og litt vann/alkohol (du trenger ikke mye alkohol, men middelet er hydrofobisk så du må jobbe en del med det, og litt isoprop kan hjelpe i begynnelsen). Men når du først får det til, så er det jo en god stund til neste gang..
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    475
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Ser du den svarte X'en på oransje bakgrunn? Den gir ett poeng. Tilsvarende symboler gir ett poeng hver. Et bra vaskemiddel bør minimum ha tre poeng.
    Hei
    Jeg kjøpte først Audio Desk sin lille flaske. Så kikket jeg på denne videoen. Han mener Ilfotol er bedre. Tritin X ett snepp bedre. Og Tergikleen er på topp. Denne karen stryker på ublanda middel direkte på plata med malerpensel. Deretter vask uten wetting agent med høy alkohol prosent. Det blir litt for nerdete. Og ikke minst tidkrevende :ROFLMAO:
     
    U

    utgatt304361

    Gjest
    Jeg røyk på en Biltema vasker i kveld.

    Nå skal jeg i første omgang sette på motor kit'et som Audiorevita selger. Maila litt med ham i ettermiddag, og han var veldig hjelpsom med raske svar på mine dumme spørsmål. Jeg måtte sende ham nøyaktige mål på karet, så skulle han sørge for at jeg får en aksel med riktig lengde og også sende med nok spacere av gummi. Da skal jeg visst nok kunne vaske 10 plater om gangen. Verdt et forsøk i hvert fall.

    Jeg spurte også om hastigheten, og han sa at den ikke kunne justeres, men at man eventuelt kunne sette inn en ny motor som er gira til ca 1 RPM. Han kunne visst ikke selge dette selv, for det var ikke CE merket, men han gav meg en link til en ebay selger i Kina som selger dette for under 10 USD. Tror ikke det er det første jeg begynner å mekke på, men det er altså tydeligvis muligheter til å gjøre noe med hastigheten om det blir helt galt. Uansett er hele settet relativt billig, så helt krise blir det neppe.

    I verste fall får jeg komplettere med en sånn Vinylstack sak, men tenkte å forsøke å unngå det ettersom det er dyrere og har lavere kapasitet.

    Så får vi se hvordan det går når jeg mottar pakken fra Polen!

    IMG_0902.JPG
     

    Perrin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    267
    Antall liker
    286
    Torget vurderinger
    1
    Kan være greit å kjøpe 2 tørkestativ også?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Kan ikke platene bare være på spindelen når de tørker? Med en hårføner eller vifte med kaldluft til å skape litt sirkulasjon mens platene fortsatt snurrer noen minutter. Vaskeren må jo likevel ha seg pause.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn