Blindtester som metode er det mest seriøse som finnes og perfekt til å teste feks Pepsi mot Coca. Da kan man sette opp en bod på gaten og stopp tilfeldig forbipasserende. De kan velge mellom 2 nøytrale pappkrus som inneholder tilsynelatende den samme svarte cola'en. Etter å ha prøvesmakt hvert krus kan de så krysse av for hvilken de liker best. Da kan man feks komme fram til at 67% synes Pepsi "smaker best".
Jeg ser også for meg at et testpanel bestående av lydteknikere gjennom en blindtest kan ta standpunkt til om de foretrekker mikrofonoppstilling A framfor mikrofonoppstilling B. Dette vil være relevant info for andre innspillingsledere/lydmiksere.
Blindtester er ikke like anvennelig innenfor Hi-Fi, fordi vi her er ute etter et mer nyansert svar. Jeg er sikker på at leserne ville føle seg snytt hvis testen av en Sonus Faber høyttaler hadde et lydbeskrivende avsnitt bestående av følgene ene setning: "Et statistisk flertall i testpanelet foretrakk Sonus Faber's modell framfor redaksjonens referansehøyttalere"...
Hvis man skal anvende blindtester innenfor Hi-Fi, så må det være på avgrensede områder. La oss si at man har en forsterkermodell som har vært på markedet i flere år, og som testpanelet kjenner inngående. Så kommer produsenten med en ny versjon som er helt lik, untatt at den nå er utstyrt med feks. Black Gate kondensatorer. Da ville de 2 forsterkerversjonene låte hovedsaklig likt, men den ene (sansynligvis,da) være litt bedre "all over". Da kunne deltakerne krysse av hvor hvilken de foretrakk. Et slikt testresultat ville vært nyttig for produsenten som får grunnlag for å gå videre med den mer kostbare versjonen. Eventuelt droppe dette, hvis det er dødt løp.
Jeg kan ikke se at det er hensiktsmessig med blindtester på alminnelig hi-fi utstyr. Tenk dere et par Magnepan 3.6 høyttalere. Å beskrive lyden fra disse er veldig omfattende. De har jo sine styrker/svakheter i hhv. øvre diskant, midtre diskant, nedre diskant, øvere mellomtone, midtre mellomtone, nedre mellomtone, øvre bass, mellom bass og dypbass. Videre så varierer dynamikk, forvrengig og andre lydkarakteristikker med volum og plassering i rommet. Hvis alle disse parametrene og variabler av disse skulle overføres til en JA/NEI tabell, så blir det jo en flere sider lang liste som testpanelet skal svare på. Og som skal repeteres osv. Nei, det vil ikke bli praktisk mulig. Her vil en rutinert skribent kunne beskrive lyden mye bedre med vanlige ord. Eventuelt med tillegg av en second opinion. Så for det være så sin sak at ikke alle skribenter er like rutinerte, eller er i topp slag hver eneste gang...
Altså: Ingenting galt med blindtester, men innenfor Hi-Fi så mener jeg at nytten er meget avgrenset, og primært da anvendt på apparater hvor innbyrdes forskjeller er antatt små.