Endelig: Blindtester kan sies å ha mistet all troverdighet

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
Det er kverluering på høyt nivå. Ingen kaptiler innen forskningen er lukket. Mener du virkelig at dersom det skulle dukke opp ny viten om et slik kapittel så vil forskningen avvise dette fordi her har vi stoppet opp all forskning, skapet er låst og nøkkelen er kastet på sjøen?

Mvh
Roysen
Nei, det er ikke kverulering på høyt nivå. Jeg kan garantere deg at de nevnte herrer ville vært meget interesserte dersom det hadde vært på noensomhelst måte vært sannsynliggjort at det er hold i en del gjengse påstander fra HiFi-folk. Sannsynligheten ser dog ut til å være temmelig fraværende gitt implikasjonene det ville ha. Og viljen til å undersøke fenomenene ser heller ikke ut til å være veldig stor, mens viljen til å bruke penger på slike remedier ser aldri ut til å ta slutt.
Altså snakker vi ikke om et lukket kapittel.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Fush skrev:
Roysen skrev:
Det er kverluering på høyt nivå. Ingen kaptiler innen forskningen er lukket. Mener du virkelig at dersom det skulle dukke opp ny viten om et slik kapittel så vil forskningen avvise dette fordi her har vi stoppet opp all forskning, skapet er låst og nøkkelen er kastet på sjøen?
Ang. hvorfor det ikke forskes på kablers betydning, så har Ivar Løkken svart meget godt på det for flere år siden:

"Det finnes ikke forskningsartikler som tar for seg forskjeller på audiokabler eksplisitt, det har jeg poengert tidligere.

Årsaken er enkel; utgangspunktet for forskning bør være en realistisk problemstilling.

Kabler er, som alle andre elektroniske komponenter, modellert opp og ned og i mente av fysikken, det er derfor de virker, kan karakteriseres og kan brukes i kretser o.l. Forskning og utvikling av uhørt avanserte modeller for signaloverføring i ulike media, alt fra luft til kobber og andre metaller, er hva som har gjort det mulig å realisere ting som Cat-5, Cat-6 og Cat-7, som overfører flere gigabit i sekundet over lange kabler. Det faktum at signaler på flere GHz kan overføres i din PC, er et direkte resultat av at man kan modellere, forutsi og beregne signaloverføring med ekstrem presisjon. For å designe en Pentium-4 må du vite akkurat hva som skjer med signalet, nanosekund for nanosekund, elektron for elektron. Du må vite hvor hver enkel elementærpartikkel er til enhver tid. Dette er ting selv de kraftigste arbeidsstasjoner kan bruke flere år på å simulere og beregne.

Alt dette bygger på grunnleggende fysikk, og detaljeringsnivået det fungerer på, legemgjort mer enn noe av moderne datateknologi, er for å si det på godt norsk "mind-boggling". På et par kvadratmillimeter pakker du inn 100 millioner transistorer som skrus av og på opp til 3-4 milliarder ganger i sekundet. Et vitnesbyrd om hva fysikken kan gjøre. I forhold til audiokabler er problemet at denne elementære fysikken forteller enhver forsker at her finnes intet å forske på. At for småsignal-overføring fra 0-20kHz så har en vanlig, god coax 180dB dynamisk område, som er det samme dynamiske spennet som fra svak hvisking til lydtrykket av en atombombeeksplosjon. Det blir ikke forsket enkelt og greit fordi elementær fysikk forteller en at det ikke finnes noen problemstilling som danner utgangspunkt for eventuell forskning.

Så kan man jo hevde at denne elementære fysikken er feil, at det må (og vil) komme et komplett paradigmeskifte. Men igjen, da blir den enorme kompleksiteten til feks en Pentium-4, som til syvende og sist er bygget på elementær fysikk, og det faktum at en slik uhørt avansert krets faktisk fungerer, ganske usannsynlig. Hvis den elementære elektrolæren er feil, hvordan kan man på grunnlag av dette fundamentet bygge opp fungerende systemer med en kompleksitet som nevnte Pentium-prosessor? Og når fysikken er presis nok til å kunne forutsi oppførselen til en krets med 100 millioner transistorer som opererer på 4GHz, er det da sannsynlig at den er for lite presis til å kunne forutsi oppførselen til én enkelt kabel som opererer opp til 20kHz? Jeg synes det virker litt for utrolig til å være sant, og det gjør tilsynelatende også de fleste andre forskere. Derfor ingen papers."
...og det er verdens svar på hvorfor det ikke forskes på kabler? En ung nordmann som ingen har hørt om i forskningskretsene rundt om i verden har fasiten og definisjonen på hvorfor det ikke forskes på kabler.

Tror ikke det nei......

Mvh
Roysen

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.667
Torget vurderinger
10
knutinh skrev:
SAL skrev:
Knutinh du pleier kunne argumentere bedre en det her! Kom heller med noen vitser før hjul? ;)
Jeg synes faktisk at dette er et av de bedre argumentene i hele debatten.

Dersom argumentet er at fenomenet kanskje lar seg høre i bare 1 av 100 tilfeller ved blindtesting, så er det rimelig å anta at det bare lar seg høre i 1 av 100 tilfeller ved seende lytting. Dersom lyttebetingelsene er tilstrebet å være like.

Hvor mye er du villig til å betale for noe som du selv tror betyr noe bare for 1 av 100 ganger du setter deg ned i godstolen?

-k
1 av 100? ??? Slutt å forklare hvor utrolig dumme folk er her, tipper at ca. 75% av alle på sentralen bruker en god del penger på kabler og det gjør de fordi at de hører forskjell! (Noe dere også hørte for ett par mnd. siden) ::)
Dere argumenter med hvor utrolig dyre kablene som om dere er typisk norske, du skal ikke tro du er noe, misunnelse osv.. Drit i hvor mye kablene koster, spiller ingen rolle, ingen sender regningen til dere kverulatorer! ;)
En kompis av meg fikk ett stort lass med ved, naboen er der selvfølgelig med en gang spør hva i all verden han skal med all den veden? "Vet da faen jeg" sier kompisen min, det ender vel med at jeg brenn`rn opp.....
Eller typisk når jeg ferdig ett nytt bilprosjekt, "den må jo bruke utrolig mye bensin"? Etterhvert har jeg begynnt å svare: Gjør ingen ting, den har den store bensintanken! :)OLADUNK har lite postivt å komme med...

God jul til dere også! ;D

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
...og det er verdens svar på hvorfor det ikke forskes på kabler? En ung nordmann som ingen har hørt om i forskningskretsene rundt om i verden har fasiten og definisjonen på hvorfor det ikke forskes på kabler.

Tror ikke det nei......

Mvh
Roysen
Hva med å se på argumentene hans og angripe dem, i stedet for å ta mannen?

R

Roysen

Gjest
Ivaols skrev:
Roysen skrev:
Litt av poenget er vel også at det er hver for seg disse testene må sees i og med at de utføres på ulikt testpanel med ulike testobjekter i ulike testsystemer og rom samt i ulike settinger.

Mvh
Roysen
Her er jeg grunnleggende uenig. Det er nettopp det at det i forskjellige settinger gir likt resultat som underbygger gyldigheten av resultatet.
Ulike settinger gir usikkerhetsmomentet om det er settingen som er utslagsgivende for resultatet.

Mvh
Roysen

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Roysen skrev:
Ivaols skrev:
Hvordan kan du være så sikker når du kun har testet seende?
Hvordan kan man være sikker på noe som helst når man oppfatter gjennom sansesystemet? Er du sikker på at vekkerklokken ringte i dag morges?

Mvh
Roysen
Var det et seriøst spørsmål??? Jeg står ikke frivillig opp klokken 0710 så den må ha ringt ;)

Jeg synes dette gjøres unødvendig vanskelig. I bunn og grunn skal en bare detektere en forskjell uten å vite hva man spiller på. Når dette for kabler sin del slår motsatt ut i forhold til resultatet når en ser hva man spiller på, så er svaret veldig enkelt for meg.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
Hvordan kan man være sikker på noe som helst når man oppfatter gjennom sansesystemet? Er du sikker på at vekkerklokken ringte i dag morges?
Dette har du spurt om før, og det har også blitt svart på: Jeg stiller gjerne opp når som helst og tar en blindtest på den hørbare forskjellen mellom stillhet og lyden av en vekkerklokke. Jeg vedder på at jeg klarer 50 av 50 treff. Vedder du i mot? Så kan vi etterpå ta samme veddemål på om du hører forskjell på de kablene som Mike Lavigne prøvde seg på.

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Roysen skrev:
Ivaols skrev:
Roysen skrev:
Litt av poenget er vel også at det er hver for seg disse testene må sees i og med at de utføres på ulikt testpanel med ulike testobjekter i ulike testsystemer og rom samt i ulike settinger.

Mvh
Roysen
Her er jeg grunnleggende uenig. Det er nettopp det at det i forskjellige settinger gir likt resultat som underbygger gyldigheten av resultatet.
Ulike settinger gir usikkerhetsmomentet om det er settingen som er utslagsgivende for resultatet.

Mvh
Roysen
Hadde alle disse blindtestene vært gjort av samme person, i samme anlegg, og alt likt ellers ville de sagt mye mindre enn de gjør når en får samme resultat med forskjellige settinger. Det utelukker i stor grad settingen fra likningen.

R

Roysen

Gjest
Fush skrev:
Roysen skrev:
Dette har du spurt om før, og det har også blitt svart på: Jeg stiller gjerne opp når som helst og tar en blindtest på den hørbare forskjellen mellom stillhet og lyden av en vekkerklokke. Jeg vedder på at jeg klarer 50 av 50 treff. Vedder du i mot? Så kan vi etterpå ta samme veddemål på om du hører forskjell på de kablene som Mike Lavigne prøvde seg på.
Det blir vel en vesentlig forskjell på det. Dersom resutlatet av blindtesten er positiv trenger man vel ikke å beregne inn forstyrrende faktorer. Problemet oppstår når resultatet er null. Kan resultatet ha blitt null som en følge av noe utenfor faktorer kontrollert i testen?

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Ivaols skrev:
Roysen skrev:
Ivaols skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen

Mvh
Roysen
Hadde alle disse blindtestene vært gjort av samme person, i samme anlegg, og alt likt ellers ville de sagt mye mindre enn de gjør når en får samme resultat med forskjellige settinger. Det utelukker i stor grad settingen fra likningen.
Det avhenger av størrelsen på datafangsten.

Mvh
Roysen

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Nei, det forteller at det i de ulike settingene som det er blindtestet i til nå var det ikke mulig å detektere en forskjell.

R

Roysen

Gjest
Ivaols skrev:
Nei, det forteller at det i de ulike settingene som det er blindtestet i til nå var det ikke mulig å detektere en forskjell.
Det er nok mye mer nyansert enn som så.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Av og til lurer jeg faktisk på om du mener det du skriver. Det Løkken skriver har ingen ting med hans personlige status som forsker å gjøre, det følger av basal teknisk innsikt og sunn fornuft, noe som ser ut til å være en betydelig mangelvare for folk som dirver med HiFi. Du kan kanksje vise til toneangivende autoriteter som Knut Vadseth og likesinnende som forteller verden at dette med HiFi-kabler er veldig mystisk

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Til det kan jeg selvsagt svare "nei, det er ikke mer avansert enn som så", men slik en setnings debatt fører ingen sted.

Forklar meg da hvorfor det med forskjellige folk, med forskjellige anlegg, forskjellig musikk, forskjellig utgangspunkt, forskjellig dagsform, stort sett alt forskjellig, kan komme fram til samme resultat.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Av og til lurer jeg faktisk på om du mener det du skriver. Det Løkken skriver har ingen ting med hans personlige status som forsker å gjøre, det følger av basal teknisk innsikt og sunn fornuft, noe som ser ut til å være en betydelig mangelvare for folk som dirver med HiFi. Du kan kanksje vise til toneangivende autoriteter som Knut Vadseth og likesinnende som forteller verden at dette med HiFi-kabler er veldig mystisk
Jeg hevder ikke å ha bevis for noe som helst. Jeg stiller kun spørsmålstegn ved det jeg ikke tror på.

Mvh
Roysen

K

kbwh

Gjest
Jeg tror ikke du finner et svar du kan leve med før du har prøvd selv, Roysen.

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
Jeg hevder ikke å ha bevis for noe som helst. Jeg stiller kun spørsmålstegn ved det jeg ikke tror på.

Mvh
Roysen
Ref sitatet fra Løkken, om du stiller deg tvilende til at noensomhelst som går på strøm, inkludert stereoen din, kan fungere etter hensikten, så hadde det vært mulig ta skepsisen din seriøst. Jeg regner med du tror at CPUen og stereoen din funker, hvordan kan du da tro at HiFi-kabler er vanskelig?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Hvorfor spør du når du ikke godtar andre svar enn de som er 100% i samsvar med ditt syn?

Du vet jo svaret allerede!

Ivaols

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
551
Sted
Flekkerøy
Enig med Valentino, du må prøve selv Roysen!

Uten å overhodet kjenne deg vil jeg tippe at det hadde gjort litt godt å satt alle til veggs med en positiv blindtest på kabler ;D

R

Roysen

Gjest
Ivaols skrev:
Til det kan jeg selvsagt svare "nei, det er ikke mer avansert enn som så", men slik en setnings debatt fører ingen sted.

Forklar meg da hvorfor det med forskjellige folk, med forskjellige anlegg, forskjellig musikk, forskjellig utgangspunkt, forskjellig dagsform, stort sett alt forskjellig, kan komme fram til samme resultat.
OK beklager - det ble litt kort.

Dersom du har et stort datagrunnlag og alle testene er utført i ulike settinger, med ulike testpanel, ulike testanlegg etc. kan du kanskje beregne sannsynligheten for at utenforliggende faktorer har forstyrret en og en deltaker (selv om jeg tror det nesten er umulig). Dersom datagrunnlaget er mindre vil slike beregninger bli mindre presise og mindre sannsynlige.

Dersom du benytter samme testpanelet, samme testanlegget etc. har du utelukket at dette kan være en påvirkende faktor. Det må imidlertid likvel forefinnes et stort datagrunnlag for at andre påvirkende faktorer som dagsform etc (som nevnt i et annet innlegg i denne tråden) skal kunne kalkuleres bort med stor presisjon (har egentlig ikke så stor tro på et er er mulig heller).

For ha det ideelle datagrunnlaget må forefinnes mange tester fra mange ulike oppsett med mange ulike testpanel og kabler men testdataene fra hver enkelt test må være av en slik størrelse at andre påvirkende faktorer som dagsform etc (som nevnt i et annet innlegg i denne tråden) skal kunne kalkuleres bort med stor presisjon (har egentlig ikke så stor tro på et er er mulig heller). Da har man eliminert bort kablene, anlegget, testpanelet og alle utenforstyrrende faktoer. Dette krever imidlertid ressurser og tid og er nok en helt usannsynlig oppgave.

Mvh
Roysen

Ste-Reo.

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.07.2006
Antall liker
0
SAL skrev:
knutinh skrev:
SAL skrev:
Knutinh du pleier kunne argumentere bedre en det her! Kom heller med noen vitser før hjul? ;)
Jeg synes faktisk at dette er et av de bedre argumentene i hele debatten.

Dersom argumentet er at fenomenet kanskje lar seg høre i bare 1 av 100 tilfeller ved blindtesting, så er det rimelig å anta at det bare lar seg høre i 1 av 100 tilfeller ved seende lytting. Dersom lyttebetingelsene er tilstrebet å være like.

Hvor mye er du villig til å betale for noe som du selv tror betyr noe bare for 1 av 100 ganger du setter deg ned i godstolen?

-k

1 av 100? ??? Slutt å forklare hvor utrolig dumme folk er her, tipper at ca. 75% av alle på sentralen bruker en god del penger på kabler og det gjør de fordi at de hører forskjell! (Noe dere også hørte for ett par mnd. siden) ::)
Dere argumenter med hvor utrolig dyre kablene som om dere er typisk norske, du skal ikke tro du er noe, misunnelse osv.. Drit i hvor mye kablene koster, spiller ingen rolle, ingen sender regningen til dere kverulatorer! ;)
En kompis av meg fikk ett stort lass med ved, naboen er der selvfølgelig med en gang spør hva i all verden han skal med all den veden? "Vet da faen jeg" sier kompisen min, det ender vel med at jeg brenn`rn opp.....
Eller typisk når jeg ferdig ett nytt bilprosjekt, "den må jo bruke utrolig mye bensin"? Etterhvert har jeg begynnt å svare: Gjør ingen ting, den har den store bensintanken! :)OLADUNK har lite postivt å komme med...

God jul til dere også! ;D
Jeg er enig i at janteloven ærjerer Norge. Folk kan bruke så mye penger på kabler som de bare vill uten at det bryr meg. Det som irriterer er at de antageligvis ikke vet hvorfor de bruker så mye penger. Og da tenker jeg nødvendighet. +Jeg er helt sikker på at avvansen ikke er noe dårligere på kabler en på annet lydutstyr, Nei tvert om og når selgere står og nesten kaller deg idiot fordi du ikke har de dyreste kablene som jo er en selvfølge i forhold til resten av anlegget som du forøvrig kun får ut en brøkdel av potensialet med nåverendes kabler. Skal vi begi oss inpå hvorfor hver selger kaller sine kabler absolutt de beste også?? ...

R

Roysen

Gjest
oddgeir skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Hvorfor spør du når du ikke godtar andre svar enn de som er 100% i samsvar med ditt syn?

Du vet jo svaret allerede!
Jeg har vel egentlig aldri spurt?

Mvh
Roysen

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
Det blir vel en vesentlig forskjell på det. Dersom resutlatet av blindtesten er positiv trenger man vel ikke å beregne inn forstyrrende faktorer. Problemet oppstår når resultatet er null. Kan resultatet ha blitt null som en følge av noe utenfor faktorer kontrollert i testen?
Hvorfor skulle resultatet bli null, dersom du faktisk kan høre forskjell på kabler? Er det så usikkert med tanke på dagsform etc? Hva vil du anslå sannsynligheten til å være for å høre forskjell? Hvor mange tester må man gjennomføre for å være rimelig sikker på å faktisk treffe et tidspunkt der alle faktorer er gode nok til å kunne høre forskjell? Hvor ofte hender det hjemme oss deg selv at du ikke hører forskjell, når du forsøker å sammenlikne kabler?

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Hva er det du vet som ikke jeg vet om hva jeg har prøvd?

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Fush skrev:
Roysen skrev:
Hvorfor skulle resultatet bli null, dersom du faktisk kan høre forskjell på kabler? Er det så usikkert med tanke på dagsform etc? Hva vil du anslå sannsynligheten til å være for å høre forskjell? Hvor mange tester må man gjennomføre for å være rimelig sikker på å faktisk treffe et tidspunkt der alle faktorer er gode nok til å kunne høre forskjell? Hvor ofte hender det hjemme oss deg selv at du ikke hører forskjell, når du forsøker å sammenlikne kabler?
Nok en gang så vil jeg presisere at mine tanker og kritikk omkring dette går på det jeg har lest om blindtester allerede utført og som benyttes som grunnlag for konklusjonen at det ikke er lydmessige uliheter på kabler.

Mvh
Roysen

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
Nok en gang så vil jeg presisere at mine tanker og kritikk omkring dette går på det jeg har lest om blindtester allerede utført og som benyttes som grunnlag for konklusjonen at det ikke er lydmessige uliheter på kabler.
Så du har selv ingen egne tanker rundt hva som faktisk er mulig eller ikke mulig?

N

nb

Gjest
Fush skrev:
Roysen skrev:
Så du har selv ingen egne tanker rundt hva som faktisk er mulig eller ikke mulig?
Alt er mulig i HiFi.

K

kbwh

Gjest
Roysen skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen
Antok at du ikke har prøvd utover den treveistesten du og Topline gjorde. Det kan selvfølgelig være feil.

R

Roysen

Gjest
Fush skrev:
Roysen skrev:
Er ikke svaret på det spørsmålet gitt?

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Roysen skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen
Antok at du ikke har prøvd utover den treveistesten du og Topline gjorde. Det kan selvfølgelig være feil.
Jeg har ikke vært deltaker i noen blindtest selv men ut over det tar du feil. Det gjaldt imidlertid ikke kabler.

Mvh
Roysen

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
Nei, synes ikke det. Kan du si hvor sannsynlig du mener det er at det kan være mulig å høre forskjeller på kabler i en test (både blind og seende)?

K

kbwh

Gjest
Roysen skrev:
Valentino skrev:
Roysen skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen
Jeg har ikke vært deltaker i noen blindtest selv men ut over det tar du feil. Det gjaldt imidlertid ikke kabler.

Mvh
Roysen
Ok. Da viser jeg til første sitat.

R

Roysen

Gjest
Fush skrev:
Roysen skrev:
Nei, synes ikke det. Kan du si hvor sannsynlig du mener det er at det kan være mulig å høre forskjeller på kabler i en test (både blind og seende)?
Jeg har vel forfektet et syn som tilsier at jeg mener at det er hørbare forskjeller på kabler. Da må vel mitt syn være at det er mulig å høre disse ulikhetene. Men hvor stor sannsynligheten er kommer vel an på personen, oppsettet, rommet og alle de andre påvirkende faktorene vi snakker om. Dersom det er en prosentvis sannsynlighet du er ute etter mener jeg.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Valentino skrev:
Roysen skrev:
Valentino skrev:
Roysen skrev:
Valentino skrev:

Mvh
Roysen

Mvh
Roysen
Ok. Da viser jeg til første sitat.
Er mine kommentarer om blindtestene som er utført på kabler mindre relevant fordi jeg ikke har utført en slik blindtest selv?

Mvh
Roysen

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
Jeg har vel forfektet et syn som tilsier at jeg mener at det er hørbare forskjeller på kabler. Da må vel mitt syn være at det er mulig å høre disse ulikhetene. Men hvor stor sannsynligheten er kommer vel an på personen, oppsettet, rommet og alle de andre påvirkende faktorene vi snakker om. Dersom det er en prosentvis sannsynlighet du er ute etter mener jeg.
Ja, har du et estimat på hva den kan ligge på? Snakker vi f.eks. 90%, 50%, 1% eller 0.001% ?

R

Roysen

Gjest
Fush skrev:
Roysen skrev:
Ja, har du et estimat på hva den kan ligge på? Snakker vi f.eks. 90%, 50%, 1% eller 0.001% ?
Nei et slikt tall har jeg ikke.

Mvh
Roysen

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Så du tror det er mulig å høre forskjell på kabler, men det er helt i det blå hvor sannsynlig det er?

K

kbwh

Gjest
Jeg ser ikke relevansen i det siste spørsmålet ditt til meg, Roysen.

For å dra en parallell til hva vi diskuterer:
Jeg mener å ha hørt forskjell på 96/24 og 44/16 i heimen, seende. JAES har i høst levert en studie som sier at en stor populasjon ikke klarer det samme blindt. Jeg stoler på ørene, og på JAES.

P

Parelius

Gjest
Fush skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Så du tror det er mulig å høre forskjell på kabler, men det er helt i det blå hvor sannsynlig det er?
De færreste av de fleste sannsynligheter vi bruker i våre dagligdagse liv tallfestes. Ingen grunn til å dra dette ut i objektivistkarikaturen, selv om jeg er veldig uenig med Roysen.

O

OldBoy

Gjest
Fush skrev:
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Hvis Roysen mener å ha hørt forskjell så lite som bare én eneste gang, var sannsynligheten for å høre forskjell i det tilfellet han faktisk hørte forskjell 100%. Dessverre kan ikke hans erfaring brukes til å anslå noen som helst sannsynlighet for at du eller jeg eller hvem som helst andre skal høre forskjeller. Det kan ikke engang brukes til å anslå sannsynligheten for at Roysen skal høre forskjell neste gang han tester. Så Roysen gjør klokt i avstå fra å komme med slike anslag. Ethvert svar på spørsmålet blir ikke noe annet enn vill gjetning, som ikke har noe med sannsynlighetsbetraktninger å gjøre

Topp Bunn