Roysen skrev:
knutinh skrev:
Fush skrev:
Det du sier her er altså at det er høyst usannsynlig at du vil høre forskjell i en blindtest? Man må gjøre flere hundre forsøk med flere hundre deltakere, og selv da er det ikke sikkert at noen klarer å høre forskjell? Er det riktig forstått?
Han har da hele tiden argumentert på en måte som innebærer at han i egne øyne selv kanskje (eller kanskje ikke) hører noen gevinst ved sine dyre kabler 1 av 100 ggr. Altså at i de fleste lyttesesjonene så er pengene brukt på kabler rett ut av vinduet.
Diskusjonen er hvorvidt han en gang hvert skuddår hører noen som helst forskjell, hvis lufttrykket og vindretningen og alle andre faktorer er i en helt spesiell stilling.
-k
Hvor har du dette fra? Jeg har aldri referert til egne blindtester. Slike finnes ikke. Det jeg har referert til er de blindtestene andre har utført som benyttes som bevisførsel for at det ikke er forskjell på kabler. Er det i disse testene hensyntatt de faktorene jeg peker på og dersom det ikke er tiflelle kan du utelukke at det har fremprovosert nullresultatet? Dersom du ikke kan være sikker på det hvordan kan du da bruke denne testen som dokumentasjon for noe som helst?
Du hevder at blindtester som fram til nå er utført ikke har noen verdi fordi man ikke kan utelukke at luftfuktigheten akkurat den dagen (eller det året) maskerte forskjellene som "egentlig" er der.
Dersom ditt primære argument mot blindtester er at lytting består av en lang rekke ukontrollerbare variable som kan tenkes å måtte være i en spesiell konfigurasjon for at et marginalt fenomen skal være hørbart, så er det samtidig en innrømmelse av (i det minste muligheten for) at du har hørbar gevinst av kablene dine framfor biltema bare 1 av 100 ganger.
Du kan ikke få det begge veier. Enten så er lytting en noenlunde deterministisk prosess, hvor (ideelt sett) ørene våre setter grenser for hva vi kan høre både i seende og blind testing. Eller så er lytting en stokastisk prosess hvor en lang rekke tilfeldige momenter gjør at det er terningkast hva vi mener om lyden - både når vi ser med og uten bind for øya. Hvis det siste er tilfellet så kan vi alle straks gå over til Elkjøp-radio. Tanken din om at seende lyttere har feilfri informasjon om hva de hører fordi de kan se på, mens blinde lyttere er ofre for et auditivt system som på uhyre komplekst vis kan "skifte gir" er ganske naiv, uten dekning i litteraturen og viser tydelig at du argumenterer ut fra det verdenssynet du ønsker, ikke fornuften din.
Fraværet av blindtester som beviser at luriumkabler har noen betydning er først og fremst interessant og ikke et endelig bevis. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har gjentatt dette ovenfor deg, men det virker som om du aldri hører det ofte nok?
-k