En nybegynners første bygg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.959
    Antall liker
    22.083
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da vi gjorde mine greier ble størrelsen satt først. Fotavtrykket vokste med 3 cm hver vei gjennom designprosessen, men det var like mye av formårsaker som tekniske.

    Subene ble gitt formen de har for å dytte dipolene godt ut på gulvet. Vi har våre metoder.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Sånn her -ish ser det ut i hodet mitt nå.
    333066008_565283388682749_1991760154537723094_n.png

    333089167_234578888912639_8588905347213528751_n.png


    Tror hornene for mellomtone blir litt mindre, må jobbe litt med eksporten fra hornresp for å se på spredningsvinkler og slikt før det kan landes helt. Mellombassene er bortimot ferdig, men kommer til å gjøre bakkammeret litt bredere og grunnere, slik at det blir 1/3 åpning, 1/3 bakkammer, 1/3 åpning.

    Bildene er egenhendig stjålet fra Daniel Eatock: www.eatock.com
     
    Sist redigert:

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Veldig åpen for justeringer, men tanken har vært som følger:

    Bass: ca 18 Hz til Schrøder, dvs 167 Hz i min stue.

    Mellombass: Schrøder til 1000-1200 Hz, potensielt fra ca 80 uten eq opp, kun justert ned og beregnet følsomhet på ca 105 dB.

    Mellomtonehorn: 1-1200 Hz til ca 7000 Hz

    Diskant: 7 - 25000 Hz.

    Edit: Begrunnelse for å vurdere deling opp mot Schrøder. Gitt relativt slak deling mot mellombass kan det i praksis bli 6 separate kilder i frekvensområdet der romnoder er mest problematiske. Kan øke avstand mellom kildene ved å speilvende høyre sub på høyre side.

    46B6D5C2-DFD9-4601-9C56-9F2484193574.jpeg


    1571C2D7-8AFE-4E89-96AA-804EA6470564.jpeg


    Hentet fra Pi speakers whitepaper
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.959
    Antall liker
    22.083
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det der er interessante greier. (U)heldig for deg at front- og bakveggene dine gjør det uhensiktsmessig (trur eg) å gå DBA-bananas.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Det der er interessante greier. (U)heldig for deg at front- og bakveggene dine gjør det uhensiktsmessig (trur eg) å gå DBA-bananas.
    Det var dette med en viss stuevennlighet da... DBA er nok totalt uaktuelt både fra min og madammens side.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.959
    Antall liker
    22.083
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Idéen i #166 kan forfines med individuell eq på hver sub. Utjevnet respons for hver enkelt kilde før summering. Det er bare penger...
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Idéen i #166 kan forfines med individuell eq på hver sub. Utjevnet respons for hver enkelt kilde før summering. Det er bare penger...
    Får bli når det kommer flex 10 på markedet...

    Vil kunne teste ulik vekting høyre/venstre og mellom sub og mellombass der de overlapper. Tenker det holder sånn til å begynne med.

    Litt fristende å tenke slak deling mellom disse, tilsvarer jo samlet et membranareal på 6x12".
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    415
    Antall liker
    504
    Sted
    Brøttum
    Jeg er "all-in" for bass jeg altså (og store løsninger), men visse føringer er jo ikke så uvanlig i ei stue da. DBA/SBA er gøy det, men det blir litt mer aktuelt i et dedikert rom for kino/stereo grunnet størrelsen og kompleksiteten til noe slikt. Glad i både mine basstårn og bassveggen min, men jeg ville ikke hatt de i stua likevel. ;)

    Tror du er inne på noe SiSt, hold det passe low key slik at du kan ha dette i en vanlig stue. :)
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Jeg er "all-in" for bass jeg altså (og store løsninger), men visse føringer er jo ikke så uvanlig i ei stue da. DBA/SBA er gøy det, men det blir litt mer aktuelt i et dedikert rom for kino/stereo grunnet størrelsen og kompleksiteten til noe slikt. Glad i både mine basstårn og bassveggen min, men jeg ville ikke hatt de i stua likevel. ;)

    Tror du er inne på noe SiSt, hold det passe low key slik at du kan ha dette i en vanlig stue. :)
    4 x 12" i 600 liter er low key. Kun på HFS. :cool:
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Kona er ikke spesielt begeistret for vinger på høyttalere viser det seg.

    Vurderer litt amputasjon som kan ivareta husfreden... I prinsippet bør dette bli mer eller mindre det samme, men noe mer fleksibelt og betydelig lettere og nettere. Svart høyttalerstoff foran hornåpningen.

    Mistenker jeg nærmer meg en materialøkonomi der alt unntatt suber kan skjæres ut av 1 fullformatplate med eik kryssfinér. Samlet høyde på midbasshorn rundt 70 cm + evt sokkel.

    1678357477362.png


    Det er ca 50 cm frem til dit jeg tenker høyttalerstoff. Det alene gir følgende resultat i hornresp, så "no worries":

    1678357960367.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.959
    Antall liker
    22.083
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hva? Vil hun ikke ha den ultrakule kilen? Det sagt blir det jo roligere og færre hjørner å knerte borti med støvsugeren. Det finnes høyttalerstoff i mer interiørvennlige farger enn sort, gjør det ikke det?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.578
    Antall liker
    3.713
    Sted
    Sunnmøre
    Hm. Eg hadde sjølvsagt meir sans for hjørneskapsmodellen. Kanskje du kan laga mockups i papp for å overtyda om at det vert betre?

    Korleis vert akustikken med denne konstruksjonen, der du sender midtbass ut ei retning på 13° frå kvar av veggane? Vi det gje tilsikta hjørneoppførsel (rommet som horn), eller vil det tvert imot gje deg veldig offaxis respons (for midbass) akkurat i lytteposisjon?
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Hm. Eg hadde sjølvsagt meir sans for hjørneskapsmodellen. Kanskje du kan laga mockups i papp for å overtyda om at det vert betre?

    Korleis vert akustikken med denne konstruksjonen, der du sender midtbass ut ei retning på 13° frå kvar av veggane? Vi det gje tilsikta hjørneoppførsel (rommet som horn), eller vil det tvert imot gje deg veldig offaxis respons (for midbass) akkurat i lytteposisjon?
    Tror ikke det skal bli noe problem overhodet i normal lytteposisjon.

    En kjapp jallasimulering i hornresp ser slik ut, og selv noe så skeivt som dette summerer brukbart i hele dekningsvinkelen til hornet, avstand fra kilde til kant av grønt område er bare 50 cm:
    1678362362774.png


    Edit: (simulert ved 6000 Hz for å kunne se summering)
     
    Sist redigert:

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Hjørner er DEILIGE!

    Har du mulighet til å plassere høyttalerene i hvert hjørne og grei symmetri mot lytteposisjon så er det gull har jeg kommet frem til for egen del. Så fremt du har riktig spredning på høyttalerene eller en konstruksjon som tar refleksjon/speiling fra sidevegger med i regnestykket. Gøy!

    Med begrenset spredning får side- og bakvegg lite energi og det lille som er reflekteres vekk fra lytteposisjonen. Med førsterefleksjonene godt nede i nivå og sene så hører du hva som er på opptaket uten å fcke det opp med romlyd mens du allikevel får endel ambienceeffekt fra refleksjoner. I forhold til et rent nærfeltoppsett så er det å beholde kaka mens du spiser den! (det uttrykket gjør seg bare sånn passe på norsk) (men tenk om du spiser kake til lunch @Sluket, da blir det et slags Free lunch).

    Kommer fra en slags religion hvor man stilte opp høyttalere godt ut fra bakvegg, jobbet i timevis med lyden (klangbalansen..) ved å justere centimeter for centimeter frem og tilbake samtidig som man vinklet høyttalerene mer eller mindre inn mot sweetspot. Jo da, alle mine 7-8 forskjellige Proac Response låt best slik. Og jeg endte opp med tilnærmet nærfelt lytting som det jeg foretrakk. Savnet allikevel en type storslåtthet som jeg personlig kun opplever ved å ha høyttalere med minst 3,5-4 meter fra hverandre og tilsvarende avstand. Med høyttalere i hjørnene og symmetrisk oppsett får man i pose og sekk er min personlige erfaring.

    Morsom tråd 😁
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Hjørner er DEILIGE!

    Har du mulighet til å plassere høyttalerene i hvert hjørne og grei symmetri mot lytteposisjon så er det gull har jeg kommet frem til for egen del. Så fremt du har riktig spredning på høyttalerene eller en konstruksjon som tar refleksjon/speiling fra sidevegger med i regnestykket. Gøy!

    Med begrenset spredning får side- og bakvegg lite energi og det lille som er reflekteres vekk fra lytteposisjonen. Med førsterefleksjonene godt nede i nivå og sene så hører du hva som er på opptaket uten å fcke det opp med romlyd mens du allikevel får endel ambienceeffekt fra refleksjoner. I forhold til et rent nærfeltoppsett så er det å beholde kaka mens du spiser den! (det uttrykket gjør seg bare sånn passe på norsk) (men tenk om du spiser kake til lunch @Sluket, da blir det et slags Free lunch).

    Kommer fra en slags religion hvor man stilte opp høyttalere godt ut fra bakvegg, jobbet i timevis med lyden (klangbalansen..) ved å justere centimeter for centimeter frem og tilbake samtidig som man vinklet høyttalerene mer eller mindre inn mot sweetspot. Jo da, alle mine 7-8 forskjellige Proac Response låt best slik. Og jeg endte opp med tilnærmet nærfelt lytting som det jeg foretrakk. Savnet allikevel en type storslåtthet som jeg personlig kun opplever ved å ha høyttalere med minst 3,5-4 meter fra hverandre og tilsvarende avstand. Med høyttalere i hjørnene og symmetrisk oppsett får man i pose og sekk er min personlige erfaring.

    Morsom tråd 😁
    Høres bra ut, mer eller mindre det jeg er ute etter. Tanken er spredning tett opp mot 90 grader horisontalt, slik at veggene i praksis blir forlengelser av en konisk hornprofil. Dette blir moro, og foreløpig siste utgave er riktig liten og nett, men gir følsomhet over 105dB fra 94 til 1060 Hz, -3 på 79 og 1674.
    🙂


    1678456287457.png


    1678456312929.png
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.578
    Antall liker
    3.713
    Sted
    Sunnmøre
    Tror ikke det skal bli noe problem overhodet i normal lytteposisjon.

    En kjapp jallasimulering i hornresp ser slik ut, og selv noe så skeivt som dette summerer brukbart i hele dekningsvinkelen til hornet, avstand fra kilde til kant av grønt område er bare 50 cm:
    Vis vedlegget 899936

    Edit: (simulert ved 6000 Hz for å kunne se summering)
    Det går opp for meg at eg tenkte feil. Det tyder ikkje at dette er planke rett fram, men at du ikkje skal høyra på meg.

    Korleis eg tenkte feil, er neppe særleg interessant. Eg vil berre nemna at det er ikkje berre er mogleg, men overveiande sannsynleg at eg har misforstått litt om korleis horn oppfører seg.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Det går opp for meg at eg tenkte feil. Det tyder ikkje at dette er planke rett fram, men at du ikkje skal høyra på meg.

    Korleis eg tenkte feil, er neppe særleg interessant. Eg vil berre nemna at det er ikkje berre er mogleg, men overveiande sannsynleg at eg har misforstått litt om korleis horn oppfører seg.
    Kommer an på frekvens og ekspansjon. Hornresp is your friend. 😄
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Kom over denne diskusjonen om passiv deling i toppen. Veldig interessant da det gjør at jeg ikke trenger flere forsterkere...


    Jeg har en firekanals hypex (2x ucd 400, 2x ucd 180) kjøpt av Arne M, og en sansui au 9500. Tanken er 400 på sub, 180 på mellombass og sansui på toppen. Det frigjør også muligheten for å kjøre alle fire subber med separat dsp... @Valentino

    Må beregne litt på evt passivt filter, men lurer på om det er noe poeng å koble mellomtone (jbl 2425h) og diskant (coral h70) på hver sin utgang fra sansuien, eller om det ikke har noen betydning for kompleksiteten til filteret?

    Tanken er da f.eks utgang A til jbl -> beskyttelseskondis i bunn og en spole for å styre avrulling oppover.

    Utgang B til coral -> beskyttelseskondis i bunn, seriekondis for å styre avrulling nedover.

    Tenkt deling mellom de to er rundt 6-7000 Hz.

    Finner ikke noen responskurver for h70.
    18EFFDCA-62ED-4C09-AC4D-ACB4FE6D9DCF.jpeg


    Edit: Anbefalinger fra JBL.
    1678870427818.png
     
    Sist redigert:

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Veldig åpen for justeringer, men tanken har vært som følger:

    Bass: ca 18 Hz til Schrøder, dvs 167 Hz i min stue.

    Mellombass: Schrøder til 1000-1200 Hz, potensielt fra ca 80 uten eq opp, kun justert ned og beregnet følsomhet på ca 105 dB.

    Mellomtonehorn: 1-1200 Hz til ca 7000 Hz

    Diskant: 7 - 25000 Hz.

    Edit: Begrunnelse for å vurdere deling opp mot Schrøder. Gitt relativt slak deling mot mellombass kan det i praksis bli 6 separate kilder i frekvensområdet der romnoder er mest problematiske. Kan øke avstand mellom kildene ved å speilvende høyre sub på høyre side.

    Vis vedlegget 898937

    Vis vedlegget 898938

    Hentet fra Pi speakers whitepaper
    Beholder tanken om delefrekvenser, men nå går alt av vintage ut.

    Har handlet 4 x UCD-34MP til kompresjonsdriver og diskant, så da blir det hypex hele veien. Shopper separat riaa med usb ut.

    Sonos - coax digitalt
    CCA - toslink
    riaa - usb

    Inn i flex eight. Der kan man stille individuell gain på alle innganger, og så vidt jeg skjønner også ha hver sin eq-profil etc pr inngang.

    Ut til:

    Bass på UCD 400 (4 Ohm)
    Mellombass på UCD 180 (8 Ohm)
    Mellomtone på UCD-34MP (8 Ohm)
    Diskant på UCD-34MP (8 Ohm)

    Kabling fra Kjell og Clas, 2,5 mm² til bass og mellombass, 1,5 mm² til resten.

    Må få orden på eksport fra hornresp til autocad, så kan jeg gjøre ferdig mellomtonehornet, mellombassene må detaljeres ferdig til fresebaner.

    Dette må jo bli bra.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.578
    Antall liker
    3.713
    Sted
    Sunnmøre
    Fantastisk framdrift og plan.

    Stør planen om heilmoderne pre/dsp. Mest estetisk. Kabling; skal denne i vegg, eller liggja laust? Om det siste, kunne «multikabel» med Neutrik vore estetisk til hjørnene (kanal i vegg er sjølvsagt best på veldig mange måtar).

    Gler meg til å sjå dei kunstdekorerte subbane. Vert det trykk eller “olje på MDF”? Kom til å tenkja på denne; arvegods som står i kjellaren, nesten umogleg å plassera.

    92A94943-7615-4723-966B-D594A20E88DB.jpeg
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Fantastisk framdrift og plan.

    Stør planen om heilmoderne pre/dsp. Mest estetisk. Kabling; skal denne i vegg, eller liggja laust? Om det siste, kunne «multikabel» med Neutrik vore estetisk til hjørnene (kanal i vegg er sjølvsagt best på veldig mange måtar).

    Gler meg til å sjå dei kunstdekorerte subbane. Vert det trykk eller “olje på MDF”? Kom til å tenkja på denne; arvegods som står i kjellaren, nesten umogleg å plassera.

    Vis vedlegget 904023
    Takker.

    Kablingen blir nok bare liggende fritt på gulv, tenker det kan flettes sammen og kles med en pen hylse, så går det hvit 2,5 mm² til bassene videre uten. Den blir nok å feste i overkant av gulvlister eller i hjørne slik at det blir ryddig frem til subber.

    Dekorasjon blir trolig bare maling. Skal testes som kun dekorasjon først tenker jeg.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    1679435984110.png
    1679435963688.png


    Fikk til eksport, og har laget et eksponensial til konisk horn som bør funke OK, 71 grader horisontalt, 39 grader vertikalt. Laget en kjapp sirkel-til-rektangel halsadapter med 3 cm tykkelse. Vanskelig å få til noe som simulerer bra oppover i frekvens, men det kan jo boostes.

    1679435629730.png


    Bør være en enkel sak å frese ut av 3 cm tykke planker i indre del, ytre del er bare 2 cm plank.

    1679435672163.png


    Takk for i dag.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Tester ucd 34mp.

    726A7CCA-83F2-4B6F-8871-0B78882CF894.jpeg


    Litt prøving i går. Nå er jo ikke mine stativhøyttalere særlig lettdrevne, så kanskje ikke så rart at 30 W blir litt smått. De er helt stille, og låter bra. Virker som de henter opp bra med detaljer, var noe plekterlyd på noen låter som jeg ikke tror jeg har hørt før f.eks. Men de låter litt tynt sammenliknet med sansuien, litt lite mellomtone kanskje. Akkurat som om man må skru opp lyden ekstra for at sangere skal få "kropp" eller tyngde i lydbildet. Tenker det skal bli bra på følsomme drivere og med EQ.

    Skal prøve 180/400 og, speakonplugger er på vei i posten.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Leker litt med REW og minidsp som fulgte med på kjøpet av 4xUCD.

    Enn så lenge kjøres ren stereo og kun EQ, ingen deling mot sub.

    Rød er uten EQ, blå er med. Foreløpig kjørt likt på høyre og venstre side.

    1680415995704.png


    EQ:
    1680416240280.png
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.389
    Antall liker
    8.516
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ta en måling bare fra 20 til 500 Hz
    Er jo det som er problemområdene.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Ta en måling bare fra 20 til 500 Hz
    Er jo det som er problemområdene.
    Takk for tips. Har målt fra 40-20k. dB-skalaen her er forøvrig helt på tur. Alle målinger i lytteposisjon.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Så langt ned som ht går skal du måle.
    Gjorde ved en feil en måling fra 0. Subben ga ganske god respons fra 10 Hz på målingene, men lagde en del ulyd og. 😬

    20 bør gå greit da. Blir en ny runde i løpet av dagen.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Gjort litt fra 20 til 500.

    Venstre kanal:
    Justert venstre 20 - 500.jpg


    Høyre får jeg ikke jobbet med, da minidsp nekter å oppdatere seg... Alt virker å være som det skal, men alle målinger blir helt like... Slik ser det ut nå, hrmpf.
    Høyre nekter oppdatering.jpg


    Har forsøkt å plugge ut, omstarte både minidsp og pc... Hm.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    415
    Antall liker
    504
    Sted
    Brøttum
    Enkel løsning på problemet, kast ut minidsp og kjøp noe som faktisk fungerer .... Minidsp tar jeg ikke i av prinsipp lenger, de kunne ikke fått lavere score av meg, søppel.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.959
    Antall liker
    22.083
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg driver ikke med autokorreksjon. Vanskelig å si om den har null sus uansett. Suser ikke hos meg. Har sanntidsinnstilling.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.389
    Antall liker
    8.516
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Gjort litt fra 20 til 500.

    Venstre kanal:
    Vis vedlegget 908039

    Høyre får jeg ikke jobbet med, da minidsp nekter å oppdatere seg... Alt virker å være som det skal, men alle målinger blir helt like... Slik ser det ut nå, hrmpf.
    Vis vedlegget 908040

    Har forsøkt å plugge ut, omstarte både minidsp og pc... Hm.
    Men du får målt med begge kanaler inne?
    Så må du sette målebåndet der du måler.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    984
    Antall liker
    1.582
    Sted
    Hamar
    Fikk liv i den igjen.

    Nå ser det slik ut:

    H og V fra 20 til 500
    Begge 20 til 500.jpg


    H og V fra 20 til 20000
    Begge 20 til 20000.jpg


    Begge 20 til 20000
    L+R 20 til 20000.jpg


    Det som skulle til var en oppdatering av 2x4 adv softwaren. Men føler jeg har gått meg litt vill i en masse punkter... Så teste en runde fra scratch igjen i morgen tenker jeg. Tips til rekkefølge er ønskelig... :-D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn