Forsterkere En brannfakkel!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Er jo klart at det er du som har fasiten på hva som er magisk? Hvorfor ikke gi f i slikt oppgulp som at man ikke har hørt god lyd og/eller ikke har dyrt nok anlegg.. patetisk!
    Nei, det er svaret ditt som er patetisk i denne sammenhengen.
    Man må hvertfall ikke komme med en anbefaling som er utenfor normen innpå her, da har man selvsagt ikke hørt god lyd.. Skjønner ikke den iveren deres om å gjøre forumet smalest mulig
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Er jo klart at det er du som har fasiten på hva som er magisk? Hvorfor ikke gi f i slikt oppgulp som at man ikke har hørt god lyd og/eller ikke har dyrt nok anlegg.. patetisk!
    Nei, det er svaret ditt som er patetisk i denne sammenhengen.
    Man må hvertfall ikke komme med en anbefaling som er utenfor normen innpå her, da har man selvsagt ikke hørt god lyd.. Skjønner ikke den iveren deres om å gjøre forumet smalest mulig
    Jeg forstår det rett slett ikke dit hen.
    Dette handler om å ha testet og hørt nok FØR man debatterer noe og jeg har en mistanke om at mange ikke har hørt et skikkelig godt sammensatt og plassert anlegg. Jeg har ikke et slikt anlegg selv, men jeg har venner som har det og det er noe magisk med mellomtonen i de anleggene. Noe jeg hverken har hørt hos noen surrounf receiver eller hos et "billig" anlegg. Og jeg tror også at PA effekttrinn bygges etter helt andre kriterier enn gode og dyre hifi effekttrinn. Dette er bare noe jeg tror, for jeg har faktisk ikke testet det ut godt nok.
    Så jeg tenker å teste det ut ved anledning.
    Men jeg har hørt denne "magiske" mellomtonen han snakker om og den må man ha hørt for skjønne....
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Først og fremst vil jeg anbefale deg selv oppleve hva som menes med en magisk mellomtone.
    Helt enig i dette!

    Les gjerne tråden om Hypex Ncore, som i mine øyne er bedre enn mange Pa-forsterkere.
    For oss som ikke kjenner Hypex overhodet, kan du fortelle i grove trekk om denne?
    Dette er en klasse D forsterker for DIY-markedet. Bestående av NC400 og SMPS600. Kan bestilles hos https://www.hypexshop.com
    Da gjenstår enkel lodding og putte den i et kabinett. Alternativt selges denne ferdig skrudd sammen i et flott kabinett hos Ehed her på forumet. Han låner også de ut til testing hjemme, har jeg forstått. Fortepiano med Ncore teknologi -
    Disse har tekniske data som er svært imponerende. Høy dempefaktor og lav forvrenging.
    http://www.hypex.nl/docs/NC400_datasheet.pdf
    Som andre klasse D forsterkere har disse høy effektivitet og gjengir lite varme.
    Prismessig er vil jeg si at Hypex Ncore er et veldig godt kjøp i prisklassen.
    Tangen (Mr.T) bruker disse til å drive 16 stykk 21" basser og Bohlender Graebener RD75. Orso er også fornøyd med Hypex.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er jo klart at det er du som har fasiten på hva som er magisk? Hvorfor ikke gi f i slikt oppgulp som at man ikke har hørt god lyd og/eller ikke har dyrt nok anlegg.. patetisk!
    Nei, det er svaret ditt som er patetisk i denne sammenhengen.
    Man må hvertfall ikke komme med en anbefaling som er utenfor normen innpå her, da har man selvsagt ikke hørt god lyd.. Skjønner ikke den iveren deres om å gjøre forumet smalest mulig
    Jeg forstår det rett slett ikke dit hen.
    Dette handler om å ha testet og hørt nok FØR man debatterer noe og jeg har en mistanke om at mange ikke har hørt et skikkelig godt sammensatt og plassert anlegg. Jeg har ikke et slikt anlegg selv, men jeg har venner som har det og det er noe magisk med mellomtonen i de anleggene. Noe jeg hverken har hørt hos noen surrounf receiver eller hos et "billig" anlegg. Og jeg tror også at PA effekttrinn bygges etter helt andre kriterier enn gode og dyre hifi effekttrinn. Dette er bare noe jeg tror, for jeg har faktisk ikke testet det ut godt nok.
    Så jeg tenker å teste det ut ved anledning.
    Men jeg har hørt denne "magiske" mellomtonen han snakker om og den må man ha hørt for skjønne....
    Dine mistanker om at man umulig kan ha hørt ett skikkelig anlegg så fort man er uenig er det som problemet her, det kan jo hende vi er ulikt skrudd sammen og har ulik preferanser?
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hørt Rogue Zeus i 2-3 oppsett. Synes ikken den er så veldig god. Pløsete, overfyldig og med begrenset oppløsning. Er den da dårlig?

    Er min opplevelse likeverdig med John_harald sin? Hvem skal dere tro?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Men må det være magisk for å være bra? Trodde ekte var bedre enn magi? Skal ikke hifi være så ekte som mulig?
    Du har rett i at det er andre prioriteringer i PA, kan nevne mindre prioritet på utseende, markedsføring og fine brosjyrer. PA-greier skal funke. De fleste spiller bra, og setter man prisen opp mot "hifi"-merker så er det rått parti i de aller fleste tilfeller.
    Bare det faktum at det er debatt rundt temaet heller sterkt mot at forskjellen er veldig liten.
    Først og fremst vil jeg anbefale deg selv oppleve hva som menes med en magisk mellomtone. Dette både på grunn av den fantastiske opplevelsen dette gir og at det er en fordel at vi diskuterer de samme begrepeme. Hi-Fi, engelsk for High Fidelity, kan oversettes med høy troverdighet, særlig god og naturtro kvalitet ved lydgjengivelse. Hi-Fi er kun er kun en gjengivelse av virkeligheten, aldri ekte. Det finnes mange triks for å lure hjernen til å tro at artistene står i rommet ditt å spiller live. En magisk mellomtone kan være med på å øke troverdigheten. Lyden fra et godt anlegg kan også være bedre hjemme, enn på livekonsert med middels PA-anlegg.
    Selv bryr jeg meg ikke om utseende, markedsføring og fine brosjyrer. Det eneste som betyr noe er at lyden er troverdig tilpasset mine preferanser. Syns at du skal gjøre det selv den tjenesten å teste forskjellige forsterkere i hundretusenkronersklassen. Ikke fordi de koster masse penger, men fordi når man treffer matchingen med høyttalere, rommet og engene preferanser kan resultatet overraske deg. Så er det opp til deg om denne lille forskjellen i bedre lyd er verdt å betale mye mer for..
    Forsterkere blir ofte rost opp i skyene her på Hifisentralen, og viser seg å være keiserens nye klær. Les gjerne tråden om Hypex Ncore, som i mine øyne er bedre enn mange Pa-forsterkere. Selv foretrekker jeg rør- og transistorforsterkere.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...5270-hypex-ny-toppmodell-forsterkermodul.html
    Er jo klart at det er du som har fasiten på hva som er magisk? Hvorfor ikke gi f i slikt oppgulp som at man ikke har hørt god lyd og/eller ikke har dyrt nok anlegg.. patetisk!
    Tror du misforstår meg. Magisk mellomtone er et begrep. Jeg sitter selvfølgelig ikke på fasiten på hva som er magisk, men jeg har en viss anelse på hva jeg liker og hva jeg ikke liker. Ut i fra dette har jeg gjort mine prioriteringer. Hvilke egenskaper som er viktigst for deg, kan godt være helt forskjellig med mine. Begge kan ha god lyd. Begrepet har ingen ting med prisen på anlegget å gjøre. Dette kan fikses enkelt og veldig billig med en rørforsterker. Vi uansett anbefale deg å oppleve hva som menes med begrepet magisk mellomtone. Kan oppleves på messer, butikker og hjemme hos folk. Går også an å lese om det, selv om min mening er at det ikke blir helt det samme.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men må det være magisk for å være bra? Trodde ekte var bedre enn magi? Skal ikke hifi være så ekte som mulig?
    Du har rett i at det er andre prioriteringer i PA, kan nevne mindre prioritet på utseende, markedsføring og fine brosjyrer. PA-greier skal funke. De fleste spiller bra, og setter man prisen opp mot "hifi"-merker så er det rått parti i de aller fleste tilfeller.
    Bare det faktum at det er debatt rundt temaet heller sterkt mot at forskjellen er veldig liten.
    Først og fremst vil jeg anbefale deg selv oppleve hva som menes med en magisk mellomtone. Dette både på grunn av den fantastiske opplevelsen dette gir og at det er en fordel at vi diskuterer de samme begrepeme. Hi-Fi, engelsk for High Fidelity, kan oversettes med høy troverdighet, særlig god og naturtro kvalitet ved lydgjengivelse. Hi-Fi er kun er kun en gjengivelse av virkeligheten, aldri ekte. Det finnes mange triks for å lure hjernen til å tro at artistene står i rommet ditt å spiller live. En magisk mellomtone kan være med på å øke troverdigheten. Lyden fra et godt anlegg kan også være bedre hjemme, enn på livekonsert med middels PA-anlegg.
    Selv bryr jeg meg ikke om utseende, markedsføring og fine brosjyrer. Det eneste som betyr noe er at lyden er troverdig tilpasset mine preferanser. Syns at du skal gjøre det selv den tjenesten å teste forskjellige forsterkere i hundretusenkronersklassen. Ikke fordi de koster masse penger, men fordi når man treffer matchingen med høyttalere, rommet og engene preferanser kan resultatet overraske deg. Så er det opp til deg om denne lille forskjellen i bedre lyd er verdt å betale mye mer for..
    Forsterkere blir ofte rost opp i skyene her på Hifisentralen, og viser seg å være keiserens nye klær. Les gjerne tråden om Hypex Ncore, som i mine øyne er bedre enn mange Pa-forsterkere. Selv foretrekker jeg rør- og transistorforsterkere.

    http://www.hifisentralen.no/forumet...5270-hypex-ny-toppmodell-forsterkermodul.html
    Er jo klart at det er du som har fasiten på hva som er magisk? Hvorfor ikke gi f i slikt oppgulp som at man ikke har hørt god lyd og/eller ikke har dyrt nok anlegg.. patetisk!
    Tror du misforstår meg. Magisk mellomtone er et begrep. Jeg sitter selvfølgelig ikke på fasiten på hva som er magisk, men jeg har en viss anelse på hva jeg liker og hva jeg ikke liker. Ut i fra dette har jeg gjort mine prioriteringer. Hvilke egenskaper som er viktigst for deg, kan godt være helt forskjellig med mine. Begge kan ha god lyd. Begrepet har ingen ting med prisen på anlegget å gjøre. Dette kan fikses enkelt og veldig billig med en rørforsterker. Vi uansett anbefale deg å oppleve hva som menes med begrepet magisk mellomtone. Kan oppleves på messer, butikker og hjemme hos folk. Går også an å lese om det, selv om min mening er at det ikke blir helt det samme.
    Vel, den magiske mellomtonen som du hevder er ett begrep gir meg ingen fantastisk opplevelse som du hevder i ditt innlegg.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hørt Rogue Zeus i 2-3 oppsett. Synes ikken den er så veldig god. Pløsete, overfyldig og med begrenset oppløsning. Er den da dårlig?

    Er min opplevelse likeverdig med John_harald sin? Hvem skal dere tro?
    Selv har jeg ikke hørt Rogue Zeus, så den kan jeg ikke uttale meg om. Rogue M-180 har jeg derimot hørt i flere oppsett. Hvis du mener denne er pløsete, overfyldig og med begrenset oppløsning, må du få lov til å mene det og en samlet hifipresse må få lov til å være uenig med deg.
    Hvem skal dere tro på? Ingen, vi mennesker er forskjellige og liker forskjellig type lyd. Noen liker morra, noen liker dattera og noen liker begge. Hva man liker må man finne ut av selv :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Er jo klart at det er du som har fasiten på hva som er magisk? Hvorfor ikke gi f i slikt oppgulp som at man ikke har hørt god lyd og/eller ikke har dyrt nok anlegg.. patetisk!
    Tror du misforstår meg. Magisk mellomtone er et begrep. Jeg sitter selvfølgelig ikke på fasiten på hva som er magisk, men jeg har en viss anelse på hva jeg liker og hva jeg ikke liker. Ut i fra dette har jeg gjort mine prioriteringer. Hvilke egenskaper som er viktigst for deg, kan godt være helt forskjellig med mine. Begge kan ha god lyd. Begrepet har ingen ting med prisen på anlegget å gjøre. Dette kan fikses enkelt og veldig billig med en rørforsterker. Vi uansett anbefale deg å oppleve hva som menes med begrepet magisk mellomtone. Kan oppleves på messer, butikker og hjemme hos folk. Går også an å lese om det, selv om min mening er at det ikke blir helt det samme.
    Vel, den magiske mellomtonen som du hevder er ett begrep gir meg ingen fantastisk opplevelse som du hevder i ditt innlegg.
    Les hva jeg skriver en gang til:
    "Hvilke egenskaper som er viktigst for deg, kan godt være helt forskjellig med mine."
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    John_Harald; jeg liker ofte begge (mora og dattera), men aldri faren:)

    Disse du kaller for "NC400 og SMPS600" - hva koster greiene og ikke minst hva vil du (eller andre) sammenligne det med av "normale produkter" hva lydkvalitet angår?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er jo klart at det er du som har fasiten på hva som er magisk? Hvorfor ikke gi f i slikt oppgulp som at man ikke har hørt god lyd og/eller ikke har dyrt nok anlegg.. patetisk!
    Tror du misforstår meg. Magisk mellomtone er et begrep. Jeg sitter selvfølgelig ikke på fasiten på hva som er magisk, men jeg har en viss anelse på hva jeg liker og hva jeg ikke liker. Ut i fra dette har jeg gjort mine prioriteringer. Hvilke egenskaper som er viktigst for deg, kan godt være helt forskjellig med mine. Begge kan ha god lyd. Begrepet har ingen ting med prisen på anlegget å gjøre. Dette kan fikses enkelt og veldig billig med en rørforsterker. Vi uansett anbefale deg å oppleve hva som menes med begrepet magisk mellomtone. Kan oppleves på messer, butikker og hjemme hos folk. Går også an å lese om det, selv om min mening er at det ikke blir helt det samme.
    Vel, den magiske mellomtonen som du hevder er ett begrep gir meg ingen fantastisk opplevelse som du hevder i ditt innlegg.
    Les hva jeg skriver en gang til:
    "Hvilke egenskaper som er viktigst for deg, kan godt være helt forskjellig med mine."
    Hva med å lese hva du selv skriver, du hevdet i det innlegget at denne ga fantastiske opplevelser som om det skulle være almenngyldig..
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Jeg har hørt Rogue Zeus i 2-3 oppsett. Synes ikken den er så veldig god. Pløsete, overfyldig og med begrenset oppløsning. Er den da dårlig?

    Er min opplevelse likeverdig med John_harald sin? Hvem skal dere tro?
    Selv har jeg ikke hørt Rogue Zeus, så den kan jeg ikke uttale meg om. Rogue M-180 har jeg derimot hørt i flere oppsett. Hvis du mener denne er pløsete, overfyldig og med begrenset oppløsning, må du få lov til å mene det og en samlet hifipresse må få lov til å være uenig med deg.
    Hvem skal dere tro på? Ingen, vi mennesker er forskjellige og liker forskjellig type lyd. Noen liker morra, noen liker dattera og noen liker begge. Hva man liker må man finne ut av selv :)
    Hva en samlet hi-fi presse sier, bryr jeg meg ikke om rent personlig. De skriver så mye rart. Poenget var bare at når det er motstående opplevelser av samme produkt så får leseren problemer. Nå var det ikke akkurat samme produkt i dette tilfelle, men tviler litt på om M180 er særlig bedre enn Zeus.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Jeg tviler på jeg ville blitt fornøyd med en PA forsterker i stua, kanskje med unntak av når jeg var full og ville dra på litt .
    Kanskje andre klarer og oppnå den samme tilfredstillelsen med PA forsterkere uten og være fulle, da skal selvfølgelig ikke jeg ta fra dem den gleden :)
     
    K

    kveita

    Gjest
    Vel, den magiske mellomtonen som du hevder er ett begrep gir meg ingen fantastisk opplevelse som du hevder i ditt innlegg.
    Les hva jeg skriver en gang til:
    "Hvilke egenskaper som er viktigst for deg, kan godt være helt forskjellig med mine."

    Magisk betyr vel at en som lytter blir tryllet inn i en illusjon av lydkakafoni som frembringer gåsehud over hele kroppen, på godt norsk, en deilig og god opplevelse. Hvorvidt anlegget koster mye eller lite er ikke så vesentlig i denne sammenhengen, men dess høyere pris på produktet, dess lettere jobb blir det nok for hypnotisøren.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel, den magiske mellomtonen som du hevder er ett begrep gir meg ingen fantastisk opplevelse som du hevder i ditt innlegg.
    Les hva jeg skriver en gang til:
    "Hvilke egenskaper som er viktigst for deg, kan godt være helt forskjellig med mine."
    Hva med å lese hva du selv skriver, du hevdet i det innlegget at denne ga fantastiske opplevelser som om det skulle være almenngyldig..[/QUOTE
    Magisk betyr vel at en som lytter blir tryllet inn i en illusjon av lydkakafoni som frembringer gåsehud over hele kroppen, på godt norsk, en deilig og god opplevelse. Hvorvidt anlegget koster mye eller lite er ikke så vesentlig i denne sammenhengen, men dess høyere pris på produktet, dess lettere jobb blir det nok for hypnotiserende.
    Nei, magisk mellomtone som "begrep" er forvrengning som for noen gir gåsehud mens for andre sure oppstøt.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    John_Harald; jeg liker ofte begge (mora og dattera), men aldri faren:)

    Disse du kaller for "NC400 og SMPS600" - hva koster greiene og ikke minst hva vil du (eller andre) sammenligne det med av "normale produkter" hva lydkvalitet angår?
    Hehe :)

    To monoblokker koster ca kr 10000,- (1010 Euro + 25% moms og frakt) i deler for og ca kr 20000,- ferdig satt sammen. Har også sett disse annonsert til kr 8000-9000 brukt flere ganger. Angående lydkvalitet, har mange mer erfaring med disse enn meg.
     

    Novus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2011
    Innlegg
    723
    Antall liker
    187
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    John_Harald; jeg liker ofte begge (mora og dattera), men aldri faren:)

    Disse du kaller for "NC400 og SMPS600" - hva koster greiene og ikke minst hva vil du (eller andre) sammenligne det med av "normale produkter" hva lydkvalitet angår?
    Hehe :)

    To monoblokker koster ca kr 10000,- (1010 Euro + 25% moms og frakt) i deler for og ca kr 20000,- ferdig satt sammen. Har også sett disse annonsert til kr 8000-9000 brukt flere ganger. Angående lydkvalitet, har mange mer erfaring med disse enn meg.
    Spørsmålet hans var vel mer hva man kan sammenligne med av "normale produkter", ikke bare prisen. Lyden altså, mens prisen nok ikke skal være av betydning her.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Å vite hva man liker og hvor mye man er villig til å betale for det, er bra.
    Å fortelle andre hva de bør like og hvor mye de bør betale for det , er ikke fullt så bra imho :D
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    986
    Antall liker
    746
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tviler på jeg ville blitt fornøyd med en PA forsterker i stua, kanskje med unntak av når jeg var full og ville dra på litt .
    Kanskje andre klarer og oppnå den samme tilfredstillelsen med PA forsterkere uten og være fulle, da skal selvfølgelig ikke jeg ta fra dem den gleden :)
    Om pa forstekeren er istand til å levere ett støyfritt, transparent lydbilde i hele det hørbare området vil det etter min erfaring avhenge av resten av komponentene i kjeden om det gir en god opplevelse eller ikke. Ett godt mål på om det er tilfelle kan være forsterkerens evne til å "avsløre" endringer ellers i kjeden.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Denne diskusjonen rullet langt og lenge på AV-forum uten at man kom frem til noen form for unison enighet. Kan jo gjenta meg selv her også for hva det måtte være verdt.

    Jeg har og bruker selv en LabGruppen IP-450 proeffekttrinn. Den har ikke vifte, men vanlig kjøling samt vanlig trafo-psu. Den er relativt liten effektmessig (100wpc/8 ohm). Den er ikke av de aller dyreste heller, men bør uansett regnes for å være noe av det bedrelydende innen pro-amp (vil jeg tro). LabGruppen eies av samme gruppe (TC-electronics) som Dynaudio og Tannoy. De største Dynaudiomonitorene leveres med LabGruppen effekttrinn (og DSP). Jeg vil tro at denne lille proampen er ment brukt i faste lydinstallasjoner og kanskje også Dynaudios passive monitorer i studiosammenheng? Uansett: Flere ting som i mitt hode peker mot at denne pro-ampen er representativ for hvilken lydkvalitet man får innenfor pro-ampsegmentet.

    Kort fortalt i mine ører og mitt sammenligningsgrunnlag: Den er veldig bra på bass. Derfor solgte jeg min Bryston effektttrinn da jeg følte at denne fungerte omtrent like godt som bassamp i aktiv deling (som er veldig lett belastning for effekttrinnet). Mulig ting hadde forandret seg med mer tungdrevent bassystem, men det ble aldri testet. Men: Oppover i mellomtone og diskant låt Bryston-ampen lett hørbart bedre. Begge effekttrinn er nøytrale (liten tonal forskjell), men Bryston-ampen var klart mer oppløst og gjengav alt med flere nyanser og detaljer.

    Bryston-ampen var jo mye dyrere, men også merkbart bedre i fullrange operasjon. Sånn: Da fikk jeg sagt hva jeg mener og opplever, og tenker ikke diskutere dette videre. ;)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har hørt Rogue Zeus i 2-3 oppsett. Synes ikken den er så veldig god. Pløsete, overfyldig og med begrenset oppløsning. Er den da dårlig?

    Er min opplevelse likeverdig med John_harald sin? Hvem skal dere tro?
    Selv har jeg ikke hørt Rogue Zeus, så den kan jeg ikke uttale meg om. Rogue M-180 har jeg derimot hørt i flere oppsett. Hvis du mener denne er pløsete, overfyldig og med begrenset oppløsning, må du få lov til å mene det og en samlet hifipresse må få lov til å være uenig med deg.
    Hvem skal dere tro på? Ingen, vi mennesker er forskjellige og liker forskjellig type lyd. Noen liker morra, noen liker dattera og noen liker begge. Hva man liker må man finne ut av selv :)
    Hva en samlet hi-fi presse sier, bryr jeg meg ikke om rent personlig. De skriver så mye rart. Poenget var bare at når det er motstående opplevelser av samme produkt så får leseren problemer. Nå var det ikke akkurat samme produkt i dette tilfelle, men tviler litt på om M180 er særlig bedre enn Zeus.
    Du skal få lov til å tvile så mye du vil på at M180 er særlig bedre enn Zeus, men det hadde vært interessant å vite om du baserer tvilen din på fakta :) M180 er en nyere konstruksjon, med andre rør og som har en helt annen tilhengerskare enn Zeus. Apollo er en bedre sammenligning med M180.

    Geir Tømmervik i Oslo Hi-Fi Center, har også blitt meget imponert over lyden av en oppgradert utgave av Rogue M-180 med Kef Blade. En kamerat tok de til butikken hans i Vika og Geir Tømmervik uttalte at hans syns at mellomtonen var i verdensklasse! Det første han hadde testet av rør som låt virkelig bra! Og han syntes modifiseringen løftet disse opp i øverste klasse. God referanse for Rogue M-180 fra en i bransjen som ikke selger merket.

    Om dette er egenskaper noen av dere ikke finner tiltrekkende, er helt greit. Godt vi er forskjellig, det er derfor vi får motstående opplevelser av samme produkt.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hva med å lese hva du selv skriver, du hevdet i det innlegget at denne ga fantastiske opplevelser som om det skulle være almenngyldig..[/QUOTE
    Magisk betyr vel at en som lytter blir tryllet inn i en illusjon av lydkakafoni som frembringer gåsehud over hele kroppen, på godt norsk, en deilig og god opplevelse. Hvorvidt anlegget koster mye eller lite er ikke så vesentlig i denne sammenhengen, men dess høyere pris på produktet, dess lettere jobb blir det nok for hypnotiserende.
    Nei, magisk mellomtone som "begrep" er forvrengning som for noen gir gåsehud mens for andre sure oppstøt.
    Nei, en magisk mellomtone kan også oppnås med lav forvrengning med f. eks transistor klasse A. Må selvfølgelig også stemme med samspillet mellom rom, akustikk, høyttaler, forsterker og kilde osv.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    John_Harald; jeg liker ofte begge (mora og dattera), men aldri faren:)

    Disse du kaller for "NC400 og SMPS600" - hva koster greiene og ikke minst hva vil du (eller andre) sammenligne det med av "normale produkter" hva lydkvalitet angår?
    Hehe :)

    To monoblokker koster ca kr 10000,- (1010 Euro + 25% moms og frakt) i deler for og ca kr 20000,- ferdig satt sammen. Har også sett disse annonsert til kr 8000-9000 brukt flere ganger. Angående lydkvalitet, har mange mer erfaring med disse enn meg.
    Spørsmålet hans var vel mer hva man kan sammenligne med av "normale produkter", ikke bare prisen. Lyden altså, mens prisen nok ikke skal være av betydning her.
    Denne populære forsterkeren har en egen tråd med 1425 innlegg, god lesning:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...5270-hypex-ny-toppmodell-forsterkermodul.html
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Du skal få lov til å tvile så mye du vil på at M180 er særlig bedre enn Zeus, men det hadde vært interessant å vite om du baserer tvilen din på fakta :) M180 er en nyere konstruksjon, med andre rør og som har en helt annen tilhengerskare enn Zeus. Apollo er en bedre sammenligning med M180.
    Du velger å forsvare dine egne forsterkere i stedet for å ta tak i problemstillingen jeg legger frem. Fair nok det, men ikke veldig relevant.

    La meg konkretisere. Hva om jeg nå kom hjem til deg for en demo. Jeg klarer ikke å høre denne "magiske" mellomtonen og oppløsningen som du finner så fasinerende. Jeg synes rett og slett hele lydopplevelsen er ganske kjip. Jeg sier ikke at ett besøk vil fortone seg slik, men bare tar det som eksempel. Hva skjer etterpå når folk lurer på erfaringer om f.eks Rogue forsterkerne? Du kommer med din versjon, og jeg kommer med min versjon fra samme oppsett. Det er her den subjektive anekdoten feiler.

    Grunnen til at jeg tar det opp er at de aller fleste jeg har vært å lyttet hos har det jeg vil kalle dårlig til middelmådig lyd. Den vanligste grunnen er feil høyttaler til feil rom. Grunn nr.2 er feil forsterker til høyttalerne. Eierne er veldig fornøyde med lyden og det er bra. Det er jo det subjektive egoet som til syvende og sist skal tilfredstilles. Men å annbefale det samme til andre? Her mener jeg vi står ovenfor ett stort dilemma. Jeg har ikke noe godt svar på problemet. Nok teknisk dokumentasjon vil være en god løsning strengt tatt. Baksiden er at de færreste vil kunne tolke denne dokumentasjonen, og den er heller ikke tilgjengelig for de fleste produkter.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Du skal få lov til å tvile så mye du vil på at M180 er særlig bedre enn Zeus, men det hadde vært interessant å vite om du baserer tvilen din på fakta :) M180 er en nyere konstruksjon, med andre rør og som har en helt annen tilhengerskare enn Zeus. Apollo er en bedre sammenligning med M180.
    Du velger å forsvare dine egne forsterkere i stedet for å ta tak i problemstillingen jeg legger frem. Fair nok det, men ikke veldig relevant.

    La meg konkretisere. Hva om jeg nå kom hjem til deg for en demo. Jeg klarer ikke å høre denne "magiske" mellomtonen og oppløsningen som du finner så fasinerende. Jeg synes rett og slett hele lydopplevelsen er ganske kjip. Jeg sier ikke at ett besøk vil fortone seg slik, men bare tar det som eksempel. Hva skjer etterpå når folk lurer på erfaringer om f.eks Rogue forsterkerne? Du kommer med din versjon, og jeg kommer med min versjon fra samme oppsett. Det er her den subjektive anekdoten feiler.

    Grunnen til at jeg tar det opp er at de aller fleste jeg har vært å lyttet hos har det jeg vil kalle dårlig til middelmådig lyd. Den vanligste grunnen er feil høyttaler til feil rom. Grunn nr.2 er feil forsterker til høyttalerne. Eierne er veldig fornøyde med lyden og det er bra. Det er jo det subjektive egoet som til syvende og sist skal tilfredstilles. Men å annbefale det samme til andre? Her mener jeg vi står ovenfor ett stort dilemma. Jeg har ikke noe godt svar på problemet. Nok teknisk dokumentasjon vil være en god løsning strengt tatt. Baksiden er at de færreste vil kunne tolke denne dokumentasjonen, og den er heller ikke tilgjengelig for de fleste produkter.
    Hva er det som gjør din oppfattelse av lyd mindre subjektiv enn andres ?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Du skal få lov til å tvile så mye du vil på at M180 er særlig bedre enn Zeus, men det hadde vært interessant å vite om du baserer tvilen din på fakta :) M180 er en nyere konstruksjon, med andre rør og som har en helt annen tilhengerskare enn Zeus. Apollo er en bedre sammenligning med M180.
    Du velger å forsvare dine egne forsterkere i stedet for å ta tak i problemstillingen jeg legger frem. Fair nok det, men ikke veldig relevant.

    La meg konkretisere. Hva om jeg nå kom hjem til deg for en demo. Jeg klarer ikke å høre denne "magiske" mellomtonen og oppløsningen som du finner så fasinerende. Jeg synes rett og slett hele lydopplevelsen er ganske kjip. Jeg sier ikke at ett besøk vil fortone seg slik, men bare tar det som eksempel. Hva skjer etterpå når folk lurer på erfaringer om f.eks Rogue forsterkerne? Du kommer med din versjon, og jeg kommer med min versjon fra samme oppsett. Det er her den subjektive anekdoten feiler.

    Grunnen til at jeg tar det opp er at de aller fleste jeg har vært å lyttet hos har det jeg vil kalle dårlig til middelmådig lyd. Den vanligste grunnen er feil høyttaler til feil rom. Grunn nr.2 er feil forsterker til høyttalerne. Eierne er veldig fornøyde med lyden og det er bra. Det er jo det subjektive egoet som til syvende og sist skal tilfredstilles. Men å annbefale det samme til andre? Her mener jeg vi står ovenfor ett stort dilemma. Jeg har ikke noe godt svar på problemet. Nok teknisk dokumentasjon vil være en god løsning strengt tatt. Baksiden er at de færreste vil kunne tolke denne dokumentasjonen, og den er heller ikke tilgjengelig for de fleste produkter.
    For meg som ikke kjenner deg..
    Hva som gjør at du har fasiten på hva som er riktig?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Du skal få lov til å tvile så mye du vil på at M180 er særlig bedre enn Zeus, men det hadde vært interessant å vite om du baserer tvilen din på fakta :) M180 er en nyere konstruksjon, med andre rør og som har en helt annen tilhengerskare enn Zeus. Apollo er en bedre sammenligning med M180.
    Du velger å forsvare dine egne forsterkere i stedet for å ta tak i problemstillingen jeg legger frem. Fair nok det, men ikke veldig relevant.

    La meg konkretisere. Hva om jeg nå kom hjem til deg for en demo. Jeg klarer ikke å høre denne "magiske" mellomtonen og oppløsningen som du finner så fasinerende. Jeg synes rett og slett hele lydopplevelsen er ganske kjip. Jeg sier ikke at ett besøk vil fortone seg slik, men bare tar det som eksempel. Hva skjer etterpå når folk lurer på erfaringer om f.eks Rogue forsterkerne? Du kommer med din versjon, og jeg kommer med min versjon fra samme oppsett. Det er her den subjektive anekdoten feiler.

    Grunnen til at jeg tar det opp er at de aller fleste jeg har vært å lyttet hos har det jeg vil kalle dårlig til middelmådig lyd. Den vanligste grunnen er feil høyttaler til feil rom. Grunn nr.2 er feil forsterker til høyttalerne. Eierne er veldig fornøyde med lyden og det er bra. Det er jo det subjektive egoet som til syvende og sist skal tilfredstilles. Men å annbefale det samme til andre? Her mener jeg vi står ovenfor ett stort dilemma. Jeg har ikke noe godt svar på problemet. Nok teknisk dokumentasjon vil være en god løsning strengt tatt. Baksiden er at de færreste vil kunne tolke denne dokumentasjonen, og den er heller ikke tilgjengelig for de fleste produkter.
    Vi kan legge diskusjonen om Rogue død. Så vit jeg kan se så var det du som bragte den opp først, men det gjør ingen ting.
    Du er hjertelig velkommen hjem til meg på demo. Det er alltid bra med nye innspill. De fleste som har vært her har ikke hørt mye og mener det er det beste de har hørt.. Tror nok du kunne hørt denne magiske mellomtonen jeg snakker om, selv om lyden ikke hadde passet dine preferanser og du ikke ville oppfattet den som viktig. Det er selfølgelig vi står over et dilemma fordi vi liker og prioriterer forskjellige egenskaper. Jeg også mener at de at de de fleste jeg lytter hos ikke prioriterer den egenskapen som jeg mener er viktigst, holografi. Selv opplever jeg at mange bommer på plassering og akustikktiltak. Har ingen problem med å anbefale gode anlegg kombinasjoner for andre. Si at mange liker lyden av en magisk mellomtone, hvorfor skal ikke jeg anbefale å høre selv med egne ører. Så kan man selv bestemme selv og gjøre opp sin egen mening om dette er noe man har lyst til å prioritere. Med et godt gehør, mange timer og prøving/feiling trenger man ikke teknisk dokumentasjon. Det er noen som tror at man kan lese hvor bra en hifikomponent er utifra målinger, det er ikke min erfaring. Legger ved frekvensresponsen min fra februar, har subjektivt bedre lyd nå med dårligere kurve..
    frekvens respons.jpg
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    En PA-forsterker har ingen ting å gjøre, hverken mellomtone eller diskant i et High-End anlegg. Disse er bygget med helt annen prioritering enn f.eks magisk mellomtone, oppløsning og holografi. I bassen derimot, er det mange som benytter PA-forsterker med stort hell.
    MERK: Det som nevnes her av negativiteter gjelder iallfall ikke denne:Apart Champ Two - Thomann Sverige

    Jeg kan selv skrive under på at den er av audiophil kvalitet all over! Believe it or not.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Hva er det som gjør din oppfattelse av lyd mindre subjektiv enn andres ?
    Nå må du og Lovemusikk lese en gang til. Er jo akkurat det jeg setter spørsmålstegn ved. Siden begge anekdoter vil være like subjektive er det ett mareritt for leseren hvem han/hun bør forholde seg til.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KW

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Det er noen som tror at man kan lese hvor bra en hifikomponent er utifra målinger, det er ikke min erfaring
    Jeg er en av dem. Min erfaring er at det stemmer veldig bra. Men som sagt så finnes gode nok målesett nesten aldri tilgjengelig. Må stort sett måle selv.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Legger ved frekvensresponsen min fra februar, har subjektivt bedre lyd nå med dårligere kurve.
    Hvordan så den forrige ut, og hva er forresten dårlig med frekvensresponsen din? Jeg synes den ser bra ut jeg, selv om det mangler en del under 50 Hz.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    og hvorfor er ikke det mulig? prinsipielt blekner forsterkere i sammenligning med høyttaleren uansett hvordan man vrir på det. husker jeg ble lurt av hifiblekker og forumer som dette i årevis, kastet bort mye tid og penger på neglisjerbare forskjeller, men tok omsider til vettet. gaslight! kompromisset ligger alltid i høyttaleren.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    og hvorfor er ikke det mulig? prinsipielt blekner forsterkere i sammenligning med høyttaleren uansett hvordan man vrir på det. husker jeg ble lurt av hifiblekker og forumer som dette i årevis, kastet bort mye tid og penger på neglisjerbare forskjeller, men tok omsider til vettet. gaslight! kompromisset ligger alltid i høyttaleren.
    Alltid? :)
    Godt du ikke er bastant da...
    Jeg tror du vil finne at flere her inne er uenig med deg og det må være lov.
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    høyttalere generelt er ineffektive og problematiske. de er ikke særlig gode fra et teknisk standpunkt, bare mindre dårlig. en forsterker derimot er veldig enkel og rimelig.
     

    Lydnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2010
    Innlegg
    158
    Antall liker
    71
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror de som kan nyte et PA- anlegg hjemme, har et såpass grovt sanseapparat at de ikke hører noe særlig forskjell på ting uansett.
    Og da er det jo seff ikke noe vits i å kaste bort penger på noe annet.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    høyttalere generelt er ineffektive og problematiske. de er ikke særlig gode fra et teknisk standpunkt, bare mindre dårlig. en forsterker derimot er veldig enkel og rimelig.
    Igjen, veldig bra at du ikke er så bastant og at dette er et svar med to streker under.

    Men i min verden er det ikke fullt så enkelt. Høyttalere er potensielt vanskelige, men det kommer ann på rommet. Forsterkere trenger ikke være enkle og selv om fortrinnet er den enheten som gir mest egenlyd, så er det også (noenganger stor) forskjell på effektrinn også. Pris betyr noe, men man kan finne skatter i budsjettklassen også. Og ingenting blir noengang bedre enn utgangspunktet! Men det er i min verden, som ikke er den riktige verden...
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Jeg tror de som kan nyte et PA- anlegg hjemme, har et såpass grovt sanseapparat at de ikke hører noe særlig forskjell på ting uansett.
    Og da er det jo seff ikke noe vits i å kaste bort penger på noe annet.
    Nå er det jo faktisk ikke snakk om å bruke et komplett pa anlegg, men en pa effekt. Kan lønne seg å følge med i timen. :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn