Forsterkere En brannfakkel!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Desillusjonert

    Gjest
    Noen her som synes Dynamic Precision låter shait? Det er PA-forsterkere.
    Rettelse; DET VAR! Det ER ikke lenger og selv om de går for å være gode, så er det nå forskjell på de gamle og de som lages nå!
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Et lite spørsmål: Hvor mange av dere som er negative til trådstarters påstand har hørt en god pa effekt i kombinasjon med en god pre, en god kilde og et par gode høyttalere i et godt rom?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Noen her som synes Dynamic Precision låter shait? Det er PA-forsterkere.
    Rettelse; DET VAR! Det ER ikke lenger og selv om de går for å være gode, så er det nå forskjell på de gamle og de som lages nå!
    De lages vel ikke lenger tror jeg? Noe som er synd i såfall.

    Grunnkonstruksjonen er så vidt jeg vet den samme nå som før. Forskjellen er vel i hovedsak mangel på rack-ører og kjølevifter.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Et lite spørsmål: Hvor mange av dere som er negative til trådstarters påstand har hørt en god pa effekt i kombinasjon med en god pre, en god kilde og et par gode høyttalere i et godt rom?
    Jeg har. Ampen var Crown Studio Reference. Låt sykt bra.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Et lite spørsmål: Hvor mange av dere som er negative til trådstarters påstand har hørt en god pa effekt i kombinasjon med en god pre, en god kilde og et par gode høyttalere i et godt rom?
    Jeg synes det er en tanke som må forfølges, selv om jeg tviler litt.
    Hadde vært genialt om et PA-trinn til 4000 kroner kunne ha noe audiofilt over seg...

    Så om noen har en til utlån eller skal teste på østlandet, si i fra.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    652
    Antall liker
    554
    Dynamic precision var PA og mye annet hifi/pre/dac/delefilter osv har selv testet en av deres PA I min stue.Det spilte overraskende bra.Sa dette til konstruktøren og fikk til svar at en PA skulle da ikke spille dårlig.Nå er jeg ikke overbevist om at alle andre PA er i samme divisjon og de som ønsket å bruke PA i stua kunne få dem ombygd for det bruket.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    De lages vel ikke lenger tror jeg? Noe som er synd i såfall.
    Grunnkonstruksjonen er så vidt jeg vet den samme nå som før. Forskjellen er vel i hovedsak mangel på rack-ører og kjølevifter.
    Tja, da vet du noe jeg ikke vet. Jeg har sett inni et par av de og uten å være elektronikk utdannet, jeg så ihvertfall forskjell. Om det er hørbart, det vet jeg ikke. Det kan sikkert andre svare bedre på.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Den fysiske layouten har nok endret seg, men selve grunnkretsløpet har så vidt jeg vet vært det samme i lang lang tid. Det er kretsløpsdesignet som i hovedsak avgjør hvordan forsterkeren måler og låter.
     

    Lydnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2010
    Innlegg
    158
    Antall liker
    71
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror de som kan nyte et PA- anlegg hjemme, har et såpass grovt sanseapparat at de ikke hører noe særlig forskjell på ting uansett.
    Og da er det jo seff ikke noe vits i å kaste bort penger på noe annet.
    Nå er det jo faktisk ikke snakk om å bruke et komplett pa anlegg, men en pa effekt. Kan lønne seg å følge med i timen. :rolleyes:

    Mottatt
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Den fysiske layouten har nok endret seg, men selve grunnkretsløpet har så vidt jeg vet vært det samme i lang lang tid. Det er kretsløpsdesignet som i hovedsak avgjør hvordan forsterkeren måler og låter.
    Det kan umulig stemme. Se på NAD 3020. Den kom i 3 versjoner, der den første låter klart best. Forskjellen der er i hovedsak typen transistor. Så verden er ikke så enkel som du skal ha det til...
    Det samme gjelder også Doxa 70 effekttrinnene. Det sitter mange forskjellige transistorer og også forskjellig antall, om jeg ikke husker helt feil. Derfor kan disse låte noe forskjellig. Men jeg kan ta feil, er som sagt ingen elektro ingeniør...
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Det kan umulig stemme. Se på NAD 3020. Den kom i 3 versjoner, der den første låter klart best. Forskjellen der er i hovedsak typen transistor.
    Da har man jo endret kretsløpsdesignet.
    Ehh...nei? Man endrer ikke kretsløpet om man benytter en annen fabrikant eller modell med samme funksjon? Eller gjør man det? Ble usikker jeg...
    Poenget er vel at det kanskje ikke er så lett som noen vil ha det til å at forskjellene kan være store, selv med noenlunde samme design.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Har en Behringer a-500 som kostet med under to tusen. Litt oppskrytte krefter og ikke særlig glad i tunge laster,
    men i blindtest mot "godkjent" forsterkeri gikk det slik: Matrix HiFi --> Blind testing high end full equipments
    Gammal test for mange av dere, men absolutt relevant i denne sammenheng.
    Interessant test, men jeg har mere troen på å ha og teste noe over lengre tid, for så å bytte tilbake.
    Har opplevd litt for mye rart med AB og ABX testing.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ehh...nei? Man endrer ikke kretsløpet om man benytter en annen fabrikant eller modell med samme funksjon? Eller gjør man det? Ble usikker jeg... Poenget er vel at det kanskje ikke er så lett som noen vil ha det til å at forskjellene kan være store, selv med noenlunde samme design.
    Jo. Å endre en transistortype kan ha mye å si.

    I bunn og grunn har alle klasse-AB transistorforsterkere vært like siden 70-tallet. Det er ikke så mange måter å konstruere en slik på, så myriaden av produkter på markedet er i bunn og grunn tuftet på det samme. Det blir litt som med biler: man har de samme grunnprinsippene - chassis, 4 hjul motor, girkasse, motor, bremser osv - men utførelse og resultat et vidt forskjellig.
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Krav om personlig erfaring? Check.

    Blindest-skepsis? Check.

    Bil-analogier? Check.

    Hold koken oppe nå gutter, så er vi på kabeltråd-nivå før middagstider! ;)
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Krav om personlig erfaring? Check.
    Blindest-skepsis? Check.
    Bil-analogier? Check.
    Hold koken oppe nå gutter, så er vi på kabeltråd-nivå før middagstider! ;)
    Ta det rolig, vi synker ikke til ditt nivå :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Fabelaktig! Vi er snart der at vi har en diskusjon med deltagerne 180 grader ute av fase. :D
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Fabelaktig! Vi er snart der at vi har en diskusjon med deltagerne 180 grader ute av fase. :D
    Tja, er vi så ute av fase?
    Vi har vel kommet frem til at det er forskjeller, bare ikke hvor mye og om det er verdt å bruke penger på det. Noe som vi nok aldri kan bli enige om heller. Vi er vel også enige om at det kunne vært morsomt å testet ut et PA-effektrinn. Ingenting hadde vært bedre om mine tvil ble satt på plass... :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Flere en meg som har lagt merke til hvor mye bedre PA-lyd i konsertlokaler har blitt over de siste drøye 20 åra? Kanskje spesielt de siste 10?
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Personlig ville jeg aldri i verden ha dratt et PA-trinn inn i huset selv om de kan låte aldri så bra. De er som regel stygge, har viftestøy og ofte en skog med blinklamper av ymse slag. Og nyere PA-trinn er som regel utstyrt med DSP, noe man kanskje ikke ønsker å ha siden det betyr en AD-DA konvertering.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Hvis du vil teste noe så kan jeg anbefale Mackie FRS-1700. Den låter bra, og koster ca 5 lapper ny.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Flere en meg som har lagt merke til hvor mye bedre PA i konsertlokaler har blitt over de siste drøye 20 åra? Kanskje spesielt de siste 10?
    Det har vel aldri blitt brukt så mye penger på PA lyden heller...
    Jeg tror at spesielt høyttalere og kanskje miksebordet har blitt billigere og bedre.
    De lagde ganske gode PA forsterkere før også, som eks. DP.
    Men du får jo MYE mere for pengene i dag. Spesielt i aktive høyttalere. Der er det mye bra!
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    Jeg bruker PA forsterker til bassen, og PA horndriver. Funker som bare pokker.

    Zomby. Må innrømme at jeg synes det blir mer og mer skralt. Ikke pga utstyret, men den nye generasjonen lydteknikkere virker å være fullstendig døve for forvrenging. Det spilles så høyt at både forsterkere og diskanter vræler og vrenger seg i smerte.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Jeg bruker PA forsterker til bassen, og PA horndriver. Funker som bare pokker.
    Zomby. Må innrømme at jeg synes det blir mer og mer skralt. Ikke pga utstyret, men den nye generasjonen lydteknikkere virker å være fullstendig døve for forvrenging. Det spilles så høyt at både forsterkere og diskanter vræler og vrenger seg i smerte.
    Det er jeg enig i. Det spilles generelt altfor høyt!
    Istedet for å prøve å få god lyd, så spilles det høyt for å dekke over manglende kunnskaper og ferdigheter, både hos band og tekniker...
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For ikke å snakke om all komprimeringen som dessverre man driver med på mange av de mer kommersielt anlagde konsertene.... ala typisk Telenor Arena og Spektrum. Men det verste er dog akustikken i disse fullkomment uhensiktsmessige areane.
     

    Hi-Fi akustikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2011
    Innlegg
    1.642
    Antall liker
    464
    Sted
    Trondheim
    For ikke å snakke om all komprimeringen som dessverre man driver med på mange av de mer kommersielt anlagde konsertene.... ala typisk Telenor Arena og Spektrum. Men det verste er dog akustikken i disse fullkomment uhensiktsmessige areane.
    Nå har ikke jeg vært på noen store arenaer (unntatt Royal Albert hall), men de jeg har pratet med sier at lydmessig så var Pink Floyd sin Pulse konsert på Valle Hovin en høydare.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det var utendørs, og da slipper man den volsomme etterklangen som er blant annet i Spektrum.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.246
    Antall liker
    298
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    MERK: Det som nevnes her av negativiteter gjelder iallfall ikke denne:Apart Champ Two - Thomann Sverige

    Jeg kan selv skrive under på at den er av audiophil kvalitet all over! Believe it or not.
    Har du denne eller vet du om noen som har den? Kan den lyttes til noe sted?
    Et PA effektrinn til 4000 kroner med audiofile tendenser, er det mulig???
    Har den selv jeg. Å få lytta til den i butikk er nok ikke så enkelt. Jeg kjøpte den uprøvd - selvsagt en sjangs å ta. Men var heldig denne gangen - så da blir den i anlegget i uoverskuelig framtid! Jeg vil samtidig nevne at jeg bruker Densen B-200, Creek Classic/Lavry DA10, Wilson Witt. Kjempematch for mine ører da.
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Mesa bygde vel noen forsterkere for hjemmebruk basert på pro-utstyret om jeg ikke husker feil. Noen her med erfaring med de? Som gitarforsterker spilte i alle fall Mesa i ringer rundt andre produsenter jeg testet den gangen, om enn subjektivt.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Mesa bygde vel noen forsterkere for hjemmebruk basert på pro-utstyret om jeg ikke husker feil. Noen her med erfaring med de? Som gitarforsterker spilte i alle fall Mesa i ringer rundt andre produsenter jeg testet den gangen, om enn subjektivt.
    Som bass forsterker også!
    Men å bruke en dedikert gitar eller bass forsterker i hifi oppsett? Hmmmmm, da skurrer det i mine ører....
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Har den selv jeg. Å få lytta til den i butikk er nok ikke så enkelt. Jeg kjøpte den uprøvd - selvsagt en sjangs å ta. Men var heldig denne gangen - så da blir den i anlegget i uoverskuelig framtid! Jeg vil samtidig nevne at jeg bruker Densen B-200, Creek Classic/Lavry DA10, Wilson Witt. Kjempematch for mine ører da.
    Kan jeg spørre hvor i landet du holder til?
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Det var trolig ikke en std gitaramp presset inn i stuevennlige bokser, men jeg har altså aldri hørt disse stuevariantene. Bare nysgjerrig om noen har, basert på temaet på tråden og tidligere opplevelse av pro-produktene.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ehh... Da tror jeg muligens vi går på forskjellige konserter, altså.

    Bare for å nevne noen eksempler..

    Jeg kjenner selvsagt igjen trangen til å spille for høyt. Det skjer stadig vekk. Zappa plays Zappa i fjor var ekstremt i fjor, mye bedre i år (Sentrum scene). Jeg husker noen opplevelser derfra med øreblødende, graut/lapskaus og smerte-/angstskrikende diskanter fra tidlig 90-tall. Jeg hørte Marius Müller på Rockefeller første halvparten av 90-tallet, med tinnitus en uke etterpå. Og det var ikke bare ørene som fikk kjørt seg, anlegget hadde det minst like vondt.

    Spinal Tap-syndromet, å skru litt høyere enn det går, er ikke noen nyhet så langt jeg kan se. Heller ikke alle andre dårlige valg bak miksepulten. Dårlige musikere som må gjemmes bak grautmiks hører jeg sjelden på. Jeg er også sjelden på de helt store arenaene, Spektrum en håndfull ganger, aldri vært på Telenor arena. Her hjelper nesten ingen ting på lyden på grunn av håpløs akustikk, og nærheten til bandet er omtrent som på TV.

    Evolusjonens arbeid med mennesket går vesentlig saktere enn ingeniørenes arbeid med elektronikken.....

    Men nå var det altså utstyret jeg mente å kommentere. Og da gjelder det å holde dårlig/mislykket lydkjøring utenfor. Hør heller på de lydmessig spesielt vellykkede konsertopplevelsene, og sammenlign dem med tilsvarende for 20 år siden. Jeg mener definitivt at det har blitt bedre, men alt kan naturligvis ødelegges.
     
    Sist redigert av en moderator:
    N

    nb

    Gjest
    Flere en meg som har lagt merke til hvor mye bedre PA-lyd i konsertlokaler har blitt over de siste drøye 20 åra? Kanskje spesielt de siste 10?
    Det er nok fordi det har kommet kraftig software som beregner akustikk og antall/plassering av høyttalere for en gitt arena. Det er ganske avansert DSP involvert i live-lyd nå om dagen så vidt jeg har skjønt. Kompis av meg som er lydtekniker sa at det endret seg mye når de gikk over til linearrays og programvare for å sette opp slikt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Flere en meg som har lagt merke til hvor mye bedre PA-lyd i konsertlokaler har blitt over de siste drøye 20 åra? Kanskje spesielt de siste 10?
    Det er nok fordi det har kommet kraftig software som beregner akustikk og antall/plassering av høyttalere for en gitt arena. Det er ganske avansert DSP involvert i live-lyd nå om dagen så vidt jeg har skjønt. Kompis av meg som er lydtekniker sa at det endret seg mye når de gikk over til linearrays og programvare for å sette opp slikt.
    Det tror nok jeg også er den viktigste årsaken. Men samtidig har det nok også blitt et mer overkommelig økonomisk løft å investere i godt utstyr på forsterker- og høyttalersida.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn