En 15" bassdriver blir til

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    138
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    1
    En liten digresjon på temaet.
    Hvis du skal ha bass, så må man aktivt delefilter. Magico har vel rekorden når det gjelder ekslusivitet. Et analogt delefilter 2-veis med fast deling på 120hz, variabel gain og fase kommer på bare 60kg for delefilter enheten og 40kg for strømforsyningen.
    Denne brukes mellom 11" midbass og 15" bass. Høyttaleren er ekslusive Magico M9
    Nå har de kommet med en ny utgave med fast deling på 55hz for de som trenger ennå litt mer dypbass :p


    Suggested US Retail Price: $48,000 (2-Way @55Hz version) :ROFLMAO:
    Det er offisielt det dummeste produktet jeg har hørt om. Hva er det fyllt med? Enhjørninghorn?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.187
    Antall liker
    22.828
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    En liten digresjon på temaet.
    Hvis du skal ha bass, så må man aktivt delefilter. Magico har vel rekorden når det gjelder ekslusivitet. Et analogt delefilter 2-veis med fast deling på 120hz, variabel gain og fase kommer på bare 60kg for delefilter enheten og 40kg for strømforsyningen.
    Denne brukes mellom 11" midbass og 15" bass. Høyttaleren er ekslusive Magico M9
    Nå har de kommet med en ny utgave med fast deling på 55hz for de som trenger ennå litt mer dypbass :p


    Suggested US Retail Price: $48,000 (2-Way @55Hz version) :ROFLMAO:
    Du har vel bommet litt på vekten?

    1ABB59F6-A50E-41D2-88C5-4BCAFB1F2133.png
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.454
    Antall liker
    102.618
    Torget vurderinger
    23
    Denne tråden handler om noe positivt - et norskt initiativ til et etterlengtet produkt. Slutt å svine til tråden oppblåste egoer oc fullstendig OT!
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg oppfordrer alle til å slette sine innlegg fra og med 565 og ut da disse ikke er relevant for 15" elementet fra @Snickers-is
    Untaket er @Sluket sitt innlegg !
    Denne tråden handler om noe positivt - et norskt initiativ til et etterlengtet produkt. Slutt å svine til tråden oppblåste egoer oc fullstendig OT!
    Tråden er også meld til moderatorene.

    Høyttalerproduksjon faller vel mer under Mesterbrevet til en inne Møbel- og trefag dvs møbelsnekker.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Her gikk det for seg ja, jeg oppfatter alle de som deltok i den diskusjonen som meget positive bidragsytere på forumet. Dere kan nok være enige om å være uenige om en del ting, men det skulle ikke forundre meg om dere er mer enige enn uenige om det meste. @larsmartin har en helt annen tilnærming enn oss tallknusende diy-elskende galninger, og det har jeg ingen problemer med. I blant finner jeg en og annen diskusjon utfordrende når avstandene blir store, og svaret kan ofte være at diskusjonen er i ferd med å krype seg bort fra sak og over på person fordi det som tilsynelatende har med sak å gjøre er litt personlig ladet.

    Jeg er glad jeg rakk å lese det meste før det ble slettet, da lærte jeg litt mer om flere av dere.

    Tilbake til sak. Hva som gjør en slik driver annerledes er ikke enkelt verken å forklare eller å forstå. Jeg skal om ikke så lenge lage en artikkel som tar sikte på å hjelpe folk å forstå ELMA-databladene. Den kan bli en skikkelig brobygger, spesielt mot de en del ofte kan oppfatte å ha en viss kunnskapsforakt eller kunnskapsfrykt. Brobyggeraspektet ser jeg for meg ligger i det at man forsøker å beskrive den subjektive siden av en objektiv størrelse. Her vil det blant annet komme en del om hvordan ting som tilsynelatende er omtrent likt, men låter svært ulikt også rent faktisk er veldig ulikt.

    Jeg har alltid vært av den oppfatning at vi har tekniske størrelser som er mindre godt forstått enn andre, og at de svært ofte skjuler forklaringene på overraskende opplevde forskjeller.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg undrer meg på....hva med en "highend lydplanke" i form av en stue vennlig tv-benk som inneholder
    2x150 liter kamre med 15" Snickers basser, med litt plass for eks. xbox series S, tv dekoder...eller annet etter behov, og "inngjemte" Kl. D moduler for watt effekt.

    Og små søte Snickers-is coax satellitter på sidene av TV på 50-70".
    Om man kunne delt coaxene med en enkel passiv filter løsning og brukt miniDSP 2x4hd med deling mot 15" på 3-500 Hz kanskje?
    ... tror jeg hadde blitt en fet, men likevel diskre lydplanke.

    ....bare tenker litt høyt her for fremtidige moro prosjekter.

    Edit: type 150 refleks, ...blafrefleks, som de "negative" liker å kalle det.
    Refleksporter gjort på riktig måte, i samspill med rommet er faktisk å foretrekke i min verden i dag.
    Det var ikke det, før i ræva, da folk hadde hår i tida....min oppfatning av hva som skal til for god lyd....er stadig i endring. Godt er det, ellers ville det blitt kjedelig.
    Eller?

    Hva tror du, Snickers? Haglund? Shy? Roald? Emokid? Sluket? ...andre?
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Oj, denne tråden har jeg oversett.
    Men mitt lydplanke forslag ligger jo her i den øvre prisklasse.
    Med denne overnevnte lydplanke setupen tipper jeg et prisoverslag 40-50k klar til bruk.
    ..men det er vel nødvendig om man vil ha den ultimate "lydplanke" ...?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen preliminary målinger du kan dele? :D

    Hvordan ble utseendet til slutt?

    (sletter spørsmålet fra feil tråd)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Kommer 15-tommeren til markedet før koaksen?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Noen preliminary målinger du kan dele? :D

    Hvordan ble utseendet til slutt?

    (sletter spørsmålet fra feil tråd)
    Frekvensresponsen på siste proto er uendret, med unntak av en anelse høyere nivå et stykke over det tiltenkte arbeidsområdet.

    Forvrengningen er også i prinsippet uendret.

    Induktansen er senket. Mer om dette kommer. Poenget med dette er å redusere interferensen mellom delefilter og membranens bevegelse.

    Utseendet er uendret. Her er noen bedre bilder:

    Bak-hvit-web.jpg


    side-hvit-web.jpg


    Foran-hvit-web.jpg


    Pakningen blir erstattet med en som bare er 2mm tykk. Så kommer det en ganske kraftig maskinert aluminium trim-ring som tilvalg for den som ønsker det.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takker for oppdatering! Med siste proto på plass regner jeg med du ser deg mer eller mindre ferdig og har noenlunde oversikt over priser og leveringstider?
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Etter å ha fått nye basser i hus har jeg fått stor tro på servostyring/negativ feedback i bassen. Hva mener @Snickers-is om det? Er det relevant å prøve ut slike løsninger med din nye 15"?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Servo er interessant og komplisert. En servokrets har litt av de samme egenskapene som en motkoblet forsterker. Den laveste båndbredden hele loopen har må ligge et godt stykke over arbeidsområdet til systemet slik at man har gain nok til å kunne korrigere. Det gjør at korreksjonen må gjøres i et begrenset frekvensområde og driveren kan ikke effektivt brukes utenfor dette området uten at det medfører store ulemper. Det finnes flere prinsipper for servokorreksjon. Den vanligste er nok piezo akselerasjonsmåler. Akselerasjon er ekvivalent med trykket og således kan den korrigere i fase med amplituden til signalet. Det er imidlertid ikke det samme som amplituden av driverens posisjon. Dette kan være litt skummelt fordi det over tid kan akkumulere offset. Vi kan selvsagt fikse dette ved å bruke en posisjonssensor. Den er imidlertid ikke i fase med signalet og man får noen utfordringer med å gjøre dette analogt. Da er vi over på digitalt, og da synker båndbredden vi kan korrigere i, med mindre vi benytter noen helt spesielle AD og DA-konvertere som ikke egentlig er beregnet for audiobruk.

    Det man søker å gjøre med servo er det samme som jeg har gjort med denne driveren, men med den hendige forskjellen at driveren gjør det ikke som en forsinket korreksjon. Det fjerner også problemet med begrensning i arbeidsområdet. Selve lineariseringen fungerer i hele arbeidsområdet uavhengig av graden av linearisering.

    Det begge metodene søker er å linjærisere driveren, ikke nødvendigvis for å fjerne all THD, men for å forbedre driverens ytelse på alt som har med intermodulasjonsforvrengning å gjøre. Det er her slaget står på drivere, og det er her man har mye å hente på å gjøre driveren mer linjær, enten aktivt eller passivt.

    Jeg har jobbet en del med IPAL. Prinsippet er iofs interessant nok. Men de beregningene jeg har gjort tilsier at en subwoofer med 21IPAL og IPALMOD forsterker krever omkring 8,5kW. Dersom driveren er mer linjær fra før, og i tillegg har high BL-prinsippet, kan en like stor subwoofer spille enda høyere med omkring 2kW faktisk effekt. Dette er selvsagt ikke et kjempeproblem i de fleste hjemme-audio-sammenhenger. Allikevel er det en del som har laget subwoofere som krever en kilowatt og mer for riktig å slå seg løs. For å øke output mister man fort 50% av Bl, noe som betyr en reduksjon på mer enn 6dB i virkningsgrad. En økning i output på 3dB som samtidig innebærer en reduksjon i virkningsgrad på 6dB betyr at man trenger 8 ganger så mye effekt.

    Da gir det etter min oppfatning langt mer mening å lage en driver som opprettholder virkningsgraden ved høyere slaglengder.

    Man kan imidlertid gjøre noen typer korreksjon som er ganske problemfrie. En av dem er der man flytter en betydelig del av driverens Re over i forsterkerens utgangsimpedans slik at forsterkeren blir mixed mode (voltage + current drive). Man kan også feed forward-korrigere for fasedreining.

    En ikke ukjent produsent hadde store servoplaner, helt til de fant ut at trikset var å lage bedre drivere.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det begge metodene søker er å linjærisere driveren, ikke nødvendigvis for å fjerne all THD, men for å forbedre driverens ytelse på alt som har med intermodulasjonsforvrengning å gjøre.
    Balsam for ørene med andre ord? :D
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Må være lov å snike inn en gratulasjon! 👏 Så får vi håpe de mange hungrige diy nerdene vet å forsyne av kommende lass og at andre aktører legger inn store bestillinger. La de tusen hjem fylles med lyden av Snickers! 🥳
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Må være lov å snike inn en gratulasjon! 👏 Så får vi håpe de mange hungrige diy nerdene vet å forsyne av kommende lass og at andre aktører legger inn store bestillinger. La de tusen hjem fylles med lyden av Snickers! 🥳
    Blir stadig overrasket over at jeg fortsatt blir overrasket hva den "sjoko-mannen" står for innenfor øvelsen; utstyr for musikk-gjengivelse :cool:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.400
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er hue på denne mannen/gutten.
    Treffes vel sikkert i Horten @Snickers-is.
    Var jo hyggelig sist vi spiste. Ingen som prøvde å drepe hverandre.
    Det hadde jo hvert utrolig trist.
    Du sitter på kunskap om drivere som de fleste her inne bare kan drømme om.
    Blir spennende å høre noe av dette.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Det man søker å gjøre med servo er det samme som jeg har gjort med denne driveren
    Meiner du gløymer ein viktig ting; Ved servo blir det svært enkelt. Snekre saman ei kasse, om den er 50 eller 100 liter har lite å sei, du kan lage den ut frå kva som feks passer estetisk, så tvinges elementet til å gjøre noenlude det loopen er stilt inn til.

    Ved å løyse det riktig, slik du etterstreber, så må du måle(som er eit krevjande fag i seg sjølv), og så må du sette opp filter osv. Det krever langt meir kunnskap og utstyr.

    Så eg meiner det bør være eit marked for element som ikkje spiller så bra for seg sjølv, men der ein har ein form for tilbakemelding og mulighet for tvang:)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Nja, men misset du det jeg skrev om DC-offset, utfordringer med analog signalbehandling, latency, loop gain osv? For det er fortsatt høyst uløste problemer, og det gjør tematikken skrekkelig kompleks. Også kan du jo egentlig bare glemme bassrefleks. EQ-ing av frekvensrespons med dertil måling må du påregne uansett.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Servo er interessant og komplisert.
    Takk for meget utfyllende og interessant svar!

    Bare som en liten digresjon: På mine servosubber klarte jeg i farta å koble konsekvent motsatt polaritet fra forsterkerne og til de fire spolene til de to 18-tommerne i basskassa. Hver spole drives av en brokoblet Pascal L-PRO2S (så med andre ord 1500W pr spole og 3kW per element - servo krever god dimensjonering av effekt har jeg forstått). En slik feilkobling ville jo vanligvis ikke vært noe stort problem (annet enn snudd polaritet), men med linjeinput og feedback i nøyaktig 180 grader motfase fikk jeg i hvert fall testet at servokretsen var aktiv selv med bare bittelitt støy på input! Det svingte bra stua må jeg si! Og noen ganske sjokkerte unger som lurte fælt på hva gubben dreiv med der jeg sto og ristet foran subben :) Sånn sett er nok din løsning en smule tryggere og potensielt billigere ;-)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Meiner du gløymer ein viktig ting; Ved servo blir det svært enkelt. Snekre saman ei kasse, om den er 50 eller 100 liter har lite å sei, du kan lage den ut frå kva som feks passer estetisk, så tvinges elementet til å gjøre noenlude det loopen er stilt inn til.

    Ved å løyse det riktig, slik du etterstreber, så må du måle(som er eit krevjande fag i seg sjølv), og så må du sette opp filter osv. Det krever langt meir kunnskap og utstyr.

    Så eg meiner det bør være eit marked for element som ikkje spiller så bra for seg sjølv, men der ein har ein form for tilbakemelding og mulighet for tvang:)
    Etter å ha forsøkt å klekke ut en effektforsterker med >100 dB NFB ved 10 kHz har jeg tenkt litt på sånt, og har kommet til at noen servo-sub vil jeg ikke engang forsøke på. Det blir helt grunnleggende motsatt av en DC-servo i en forsterker. DC-servoen er en treg krets som integrerer et feilsignal fra en raskere krets over tid og jekker det tilbake på plass. I en servo-sub er det en raskere krets som skal kontrollere en langsommere. Det er en litt annen utfordring mht stabilitet. Jeg tror ikke jeg ville brukt ordene «svært enkelt» i akkurat den sammenhengen. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Den metoden du beskriver her @Asbjørn er vel mer lik det som kalles PID-systemer? Der vil jo P-verdien i all vesentlighet tilsvare akselerasjonsmåleren. Offset vil da i prinsippet være en del av I-verdien, mens D-verdien nok også kan hentes fra akselerasjonsmåleren. Men, som du sier, dette er virkelig en komplisert tilnærming om man skal komme i nærheten av å flytte et moderat utgangspunkt opp i høy-ende-klassen.

    IPAL er forresten PID-basert men uten offset-sensor, og de har rett og slett ikke fått derivative-verdien til å fungere til audio.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, det er PID. Tre signaler, proporsjonal med feilsignalet, integralet av feilsignalet, og derivatet av feilsignalet. I artikkelen posisjon, hastighet og strøm (~akselerasjon), så det man forsøker å kontrollere er formodentlig en hastighet vs en målsatt verdi.

    Jeg kan godt forstå at IPAL ikke får noe særlig utav derivatet. Det vil være destabiliserende. Bifrôst inneholder også noe som er proporsjonalt her og nå, og noe som er integrerende over noe tid, men forsøker ikke å prediktere hvor signalet er på vei ved å ta derivat og ekstrapolere.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Ja, og en PID-kontroller må være fryktelig vanskelig å få effektiv over et stort område. Det burde egentlig holde med proporsjonal korreksjon helt til man er tett på grensen for korreksjonsgain, altså den øvre enden på virkeområdet i frekvens.

    Nå er IPAL basert på en trykksensor. Det skal ikke stor fantasi til for å forstå at avstanden mellom membran og trykksensor er en forsinkelse som gjør den derivative helt usannsynlig å få til, ikke nødvendigvis fordi kretsen er for treg, men fordi den er for treg til at man kan kjøre hardt på integralverdien uten at det blir ekstremt nervøst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.469
    Antall liker
    35.311
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Indeed. Jeg forsøker å ikke snakke for mye om jobb her inne, men en gang for lenge siden forsøkte jeg å stabilisere en PID-kontroller som ga en del rippel i overflaten på produktet. Det var så definitivt lettere sagt enn gjort.
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    Nja, men misset du det jeg skrev om DC-offset, utfordringer med analog signalbehandling, latency, loop gain osv? For det er fortsatt høyst uløste problemer, og det gjør tematikken skrekkelig kompleks. Også kan du jo egentlig bare glemme bassrefleks. EQ-ing av frekvensrespons med dertil måling må du påregne uansett.
    Absolutt ikkje, skal det perfeksjoneres ala @Asbjørn og @Armand , så er det nok ein veg bortimot utan ende.

    Men no har jo eg desse frå Rythmik Audio, teknisk sett er nok desse frå tidleg Kritt tid om ein skal ha i bakhodet problemene du nemner, det er garantert kraftige kompromiss, men like fullt oppnår dei store forbedringer. Det eg la først merke til var at dei spiller temmelig likt når du aukar lydtrykket, på eit konvensjonelt system så er gjerne lydkvaliteten omvendt proporsjonal med utsving - som du ser ut til å ha adressert til gangs. So far so good. Men fleksibilitet rundt kassedesign ser eg ikkje korleis kan løysast, og då krever det ganske mykje kunnskap for å sette opp eit filter som oppfører seg like bra som ein loop "out of the box".
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.302
    Antall liker
    16.374
    Sted
    Østfold
    Ja, de har vel en variant med en spole som feedback de? Jeg har aldri prøvd dem, men prinsippet er jo velkjent. Det krever at denne sekundære motoren er veldig linjær, hvis ikke har man egentlig bare en Q-justering. Den ulinjæriteten man har i sekundærmotoren for sensorspolen vil nødvendigvis også gi samme ulinjæritet i overføringsfunksjonen som om selve motoren har samme ulinjæritet.

    Kort sagt, det er litt vanskelig å se hvorfor man skulle lage en ulinjær motor for så å lage en veldig linjær sekundær motor for sensorspolen. Kan man ikke da like gjerne lage selve motoren linjær og droppe sensorspolen? Med mindre man vil ha en Q-kontroll da så klart.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn