Elektrocompaniet har aldri gjort inntrykk på meg...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
larkrla skrev:
VilhelmW skrev:
ECI 5 Mk II har kraft nok for mitt bruk, men den er ikke klar, luftig, detaljert / nyansert på samme måte som B-150+, i alle fall ikke her hos meg. Men det er mulig at sammen med EMC 1 UP i balansert oppsett, kan gi rette løftet?

Og til deg, X3: EMC 1 UP er en veldig god cd-spiller. Den er i samme klasse som B400XS, men igjen; her hos meg var den ikke bedre. Et større perspektiv, bedre plassering av musikere ( særlig på klassisk ) og meir mikrodetaljer hos B400XS. Så er det designlinja til EC, som jeg ikke synes noe om. Det blir for mye bling-bling for meg..Men smaken er som baken osv..

Baard; utsikten fra Kjeldbæraksla eller Kongstinden, med Store og Lille molla samt Skrova på andre sia av Hølla, er ikke til å ta feil av!! Man er da født og oppvokst i Vågan..

mvh. VilhelmW
Hvem er det du har inngått veddemål med som gjør at du, uansett hva tråden handler om, alltid må innom disse Densen-greiene? ;D
Ingen. Det er rein folkeopplysning! ;D Denne gangen var det X3 ( kan det være at han/hun kjører BMW??) som mente at EMC 1 Up er vesntlig bedre enn f. eks. B400XS, Jeg deler ikke den oppfatningen, men er enig i at det er en rasende god cd-spiller.

mvh. VilhelmW
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Loevhagen skrev:
Densen har aldri gjort inntrykk på meg... ;D

Just kidding. 8)
;D Jeg har tatt poenget, men jeg kommer nok fortsatt til å fremholde både DM-10 og B-150+ som lydmessig veldig gode forsterkere. Ekstremt godt bygget er de ogå..

mvh. VilhelmW
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
larkrla skrev:
VilhelmW skrev:
ECI 5 Mk II har kraft nok for mitt bruk, men den er ikke klar, luftig, detaljert / nyansert på samme måte som B-150+, i alle fall ikke her hos meg. Men det er mulig at sammen med EMC 1 UP i balansert oppsett, kan gi rette løftet?

Og til deg, X3: EMC 1 UP er en veldig god cd-spiller. Den er i samme klasse som B400XS, men igjen; her hos meg var den ikke bedre. Et større perspektiv, bedre plassering av musikere ( særlig på klassisk ) og meir mikrodetaljer hos B400XS. Så er det designlinja til EC, som jeg ikke synes noe om. Det blir for mye bling-bling for meg..Men smaken er som baken osv..

Baard; utsikten fra Kjeldbæraksla eller Kongstinden, med Store og Lille molla samt Skrova på andre sia av Hølla, er ikke til å ta feil av!! Man er da født og oppvokst i Vågan..

mvh. VilhelmW
Hvem er det du har inngått veddemål med som gjør at du, uansett hva tråden handler om, alltid må innom disse Densen-greiene? ;D
Ingen. Det er rein folkeopplysning! ;D Denne gangen var det X3 ( kan det være at han/hun kjører BMW??) som mente at EMC 1 Up er vesntlig bedre enn f. eks. B400XS, Jeg deler ikke den oppfatningen, men er enig i at det er en rasende god cd-spiller.

mvh. VilhelmW


Det er mye snakk om matching da 400XS VS EMC1.....
Men den gangen jeg testet spillerene hadde jeg ett anlegg til over 300000 som var forholdsvis avslørende,jeg foretrakk EMC1....
Forsåvidt kjent med densen,hadde det i ca 4 år.Men klart xs har helt klart en del sterke sider den også.....men uansett matching matching.....og en dæsj smak&behag :)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.510
Antall liker
15.394
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
VilhelmW skrev:
Loevhagen skrev:
Densen har aldri gjort inntrykk på meg... ;D

Just kidding. 8)
;D Jeg har tatt poenget, men jeg kommer nok fortsatt til å fremholde både DM-10 og B-150+ som lydmessig veldig gode forsterkere. Ekstremt godt bygget er de ogå..

mvh. VilhelmW
Vilhelm er nok det man kaller en god ambasadør for sitt merke. Innen digital branding og sosiale medier er han hva gull verdt for sitt brand! Det er vel det vi alle er her som skriver positivt om sine merker og opplevelser. Har vi noengang fått noen omvendt eller blitt omvedt :)

OU812
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Stor spredning, trådstarters smak og smak generelt, trådstarters produktliste

CDWMcInSpots skrev:
Stor spredning
Her var det stor spredning:
  • Forforsterkerne er bra, men effekforsterkerne er svake
  • Effektforsterkerne er bra, men forforsterkerne er svake
  • De små integrerte forsterkerne er bra, men de store effekforsterkerne er svake
  • Kildene (CD-spiller, DAC, RIAA) er bra, men forsterkerne er svake
  • Forsterkerne er ikke egnet for tungdrevne høyttalere vs. fungerer bra med nettopp tungdrevne høyttalere
  • For mye gain vs. passe?
  • Utstyr fra Tau produsert i 2010 vs. før Tau vs. for lenge siden, f.eks. 1970-tallet
for å nevne noe.

Trådstarters smak og smak generelt
Trådstarter har, så langt jeg har sett og i motsetning til enkelte andre bidragsytere, ikke gjort rede for sin smak eller sitt lydideal. Hans utsagn er dermed vanskelige å forholde seg til fordi de egentlig henger i løse luften uten referanse(r).

Trådstarter har vel heller ikke fortalt hva han ikke liker med Electrocompaniet, hvilke produkter han har hørt, i kombinasjon med hva, hvor (demo (i butikk er for tynt)), med hvilken musikk og hvor lenge.

Noen liker Cambridge Audio, andre McIntosh, Naim, Hegel eller noe helt annet. Vi har selvfølgelig forskjellig smak. Av dette følger at vi selvfølgelig faller for forskjellige produkter. Dette er er kommentert i bl.a. innlegg #44, #47, #49 og #63, men vektlegges ikke av trådstarter.

Trådstarters produktliste
made4u skrev:
Har lenge gått med tanker om å presentere en liste over produkter som har gjort inntrykk på meg, og produkter som ikke har gjort det - en liste over produkter jeg mener fortjener all verdens ros og andre som jeg mener fortjener ris. Men ville vært en stor jobb det, og ikke alle produkter ville vært nye og for salg akkurat nå. Har jo hatt HiFi interesse i 20 år jeg, og til enhver blitt imponert (og ikke) av diverse produkter. Har alltid besøkt HiFi-butikker og hørt på noe av det dem har, og kunne i alle fall laget en liste som fortalte at noen produkter gjorde inntrykk på meg samlet sett, mens andre ikke gjorde det. Hadde vært et spenn fra Vintage-utstyr til helt nye komponenter og oppsett i så fall.

Kanskje jeg lager en slik liste en gang...
Trådstarters foreslåtte liste over produkter er vel et brudd på regel 3?

Fra "Regelverk for bruk av Hifisentralen" http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17889.0.html
3) [...]vi tillater ikke dedikerte tråder som har til hensikt å oppsummere de beste og verste produktene du har hørt, av hensyn til at bransjen da lett kan stigmatiseres og uthenges.
Det beste innlegget i denne tråden. Stiller meg støttende bak dette,

Geir Arne
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Til dem som lurer på hva jeg har hørt av EC, ja så husker jeg ikke betegnelsene på komponentene. Som jeg sa så har jeg opplevd EC ved flere anledninger og har hørt alt fra monoblokker til integrerte forsterkere fra dem. Den berømmelige CD-spilleren har jeg dog aldri hørt.

Å definere hvorfor merket aldri har gjort intrykk på meg er også vanskelig, det ville sågar vært vanskelig å definere det som har gjort inntrykk på meg og som jeg kjenner godt.

Husker f.eks. da jeg hørte Quad ELS-63 hos en som eier (eller eide, vet ikke hva han har nå), dem gjorde definitivt inntrykk på meg og skulle ikke være de vanskeligste å beskrive, dog er det ei heller enkelt og det blir enklere å si at jeg likte det jeg hørte og dem gjorde inntrykk.

Er totalen, dersom jeg skal si det slik, som ikke falt i smak. Mulig jeg er blitt "lurt" og at det er tilfeldig at jeg ikke har fått den store følelsen av anlegg der EC komponenter har vært tilkoblet, at det altså er øvrige komponenter og/eller kombinasjonen av disse som ikke har falt i smak. I alle fall er det raskt å dømme EC i et slikt lys, så jeg har altså til gode å få den store følelsen fra et anlegg med EC-komponenter.

Til sist vil jeg si at det kanskje (jeg husker ikke i farten) var EC CD-spiller som var kilde da jeg hørte toppmodellen til Dali på demo i sin tid, i så fall har jeg hørt denne også. I alle fall brukte de den gangen EC-forsterkersett (monoblokker om jeg ikke husker feil). Øvrige ganger jeg har hørt EC har det vært med andre kilder og høyttalere.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Har hørt Electrocompaniet EMC1up på ditto 4.7 og ditto 120W.

Både balansert og ubalansert med en mengde forskjellige høytalerkabler, signalkabler og strømkabler, dette kombinert med JmLab Electra 926.

Dette anlegget hadde en meget godt oppløst lyd, neste for oppløst i mine ører.

Ellers synes jeg EMC1up var meget bra, den eneste CD-spiller som har lurt meg til å tro at det var en platespiller.

Derimot Har jeg hørt dyr og stor Onkyo Integra på samme Infinity høytalere som de jeg har nå, og det låt helt elendig - tynt og pistrende.
( Husker ikke modell, cd-spiller og kabeltype).

På samme høytalere ( Infinity ) har jeg også hørt copland cda 288? ( eventuelt cda 266 ) + Copland preamp / amp og det låt litt bedre.

Men dette Electrocompaniet oppsettet låt adskillig bedre enn disse to overnevnte oppsett, dog med det meste av komponenter byttet om ikke alt.

Men jeg ville ikke byttet mitt Tandbergoppsett 3018A/3006A mot Electrocompaniets 4.7/120W

Tandberg 4025 kunne jeg sikkert byttet mot Electrocompaniet,s EMC1up tror jeg.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Hva betyr "har gjort intrykk på meg"?

made4u skrev:
Å definere hvorfor merket aldri har gjort intrykk på meg er også vanskelig, det ville sågar vært vanskelig å definere det som har gjort inntrykk på meg og som jeg kjenner godt.

Husker f.eks. da jeg hørte Quad ELS-63 hos en som eier (eller eide, vet ikke hva han har nå), dem gjorde definitivt inntrykk på meg og skulle ikke være de vanskeligste å beskrive, dog er det ei heller enkelt og det blir enklere å si at jeg likte det jeg hørte og dem gjorde inntrykk.

Er totalen, dersom jeg skal si det slik, som ikke falt i smak. Mulig jeg er blitt "lurt" og at det er tilfeldig at jeg ikke har fått den store følelsen av anlegg der EC komponenter har vært tilkoblet, at det altså er øvrige komponenter og/eller kombinasjonen av disse som ikke har falt i smak. I alle fall er det raskt å dømme EC i et slikt lys, så jeg har altså til gode å få den store følelsen fra et anlegg med EC-komponenter.
Du skriver stadig om at ulike komponenter og hele anlegg "har gjort intrykk på meg". Dette er i beste fall meget upresist. Det sier faktisk (nesten) ingenting.



Barbara Cartlands utseende og hang til rosa gjør inntrykk på meg, men det er kun (kraftige) negative inntrykk.

Hva mener du med "har gjort intrykk på meg"? Det er som regel ikke så vanskelig å i hvert fall oppgi noen momenter og stikkord om hva, hvordan eller hvorfor.

Anlegg kan f.eks. gjøre positivt inntrykk på meg p.g.a.:

Du skiller ikke mellom komponenter og hele anlegg. Det kan selvsagt være vanskelig, men da bør man i det minste være tydelig om hva man snakker om og ta de nødvendige forbehold. Allikevel var du rimelig bastant og gikk høyt ut på banen. Det tok lang tid/mange innlegg før du begynte å komme med utdypninger og forbehold.

Denne måten å operere på, gjør det i beste fall vanskelig for oss andre. Den er faktisk ikke spesielt fruktbar.

Tillegg:
Vær så snill å lær av de av trådens andre bidragsytere som har skrevet gode, konstruktive innlegg som det går an å forstå og forholde seg til bl.a. fordi de inneholder kontekst, nok informasjon, begrunnelser og eksempler.
 

Vedlegg

T

TELLUS

Gjest
Det er helt tydelig at folk har forskjellig lydsmak, og det er jo bra. Men noe som skinner i gjennom i denne tråden er at enkelte har gjort seg opp sin mening om et merke, og at de ikke har gode nok lytteerfaringer med merket til at konklusjonen blir troverdig.

Jeg har pr. i dag følgende EC-utstyr:
EMC1-UP (en av de siste Abrahamsen produserte)
EC 4.8
AW120-DMB (Tau-produsert)

Uten å nevne merker så har jeg det man kaller nøytrale lydgjengivere innen høyttalere og kabler, så disse har liten innvirkning på lydgjengivelsen fra EC komponentene.

Jeg er svært godt fornøyd med alle 3 komponentene, og min beskrivelse av lydgjengivelsen er følgende:
Diskant: Luftig og detaljert
Mellomtone: Varm og detaljert
Mellombass: Fyldig og detaljert
Dypbass: Dyptgående og fast
Dynamikk: I høyeste grad til stede

Til trådstarter: Jeg har også opplevd dårlig EC-lyd på messer og demo'er i forretninger. Men jeg har aldri avskrevet EC på grunnlag av dette. Jeg har i stedet prøvd ut EC-utstyr i mine egne oppsett, og har nå satt sammen et anlegg som jeg er veldig godt fornøyd med. Og jeg vil også nevne at EC-lyden har stadig gått mot en lysere og mer detaljert gjengivelse, samtidig med at bassen har blitt strammet opp. Jeg har tidligere eid EC 3, EC 4.7, AW250-DMB, AW100-DMB og AW180 innen forsterkere.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
VilhelmW skrev:
rock skrev:
Tandberg 4025 kunne jeg sikkert byttet mot Electrocompaniet,s EMC1up tror jeg.
Ville utvilsomt gjort det, ja!

mvh. VilhelmW

Hørt begge?

EMC1up - i hvertfall de første utgaver ( før oppgradering DVS EMC1 ) hadde noen barnesykdommer, bla. treg skuffe.

Eier av dette anlegget fikk beskjed av Electrocompaniet om å bruke ordinær Vaselin for smøring av transport av skuffe.

Ellers lånte jeg hjem en Sony DVP-S9000ES av en venn en hel Jul for noen år siden.
Som ren CD er Tandberg 4025 like bra om ikke bedre enn Sony,s multispiller.

http://www.audaud.com/audaud/MAR01/EQUIP/equip1MAR01.html

Sony DVP-S9000ES kostet 18.000,- da den kom ut.

Nevnte EMC1 kostet ca 20 - 22.000,- da den ble kjøpt, senere oppgradert, noe som kostet 3 - 5.000,- vil jeg tro.

Sony DVP-S9000ES hadde en meget treg automatikk også, gikk 1 minutt før den begynte å spille etter å ha valgt avspillingsmedie via fjernkontroll.

Men EC måtte kunne avspilt brente CD,er, hvis det skulle ha vært ett alternativ, og det kan den kanskje.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Har hørt begge, men må innrømme at det er noen år siden jeg hørte Tandberg'en sist. Det er en skikkelig god spiller, ingen tvil om det - men EMC-1 er bedre, IMO. Det ER mulig at det har sammenheng med oppsett, synergi - you name it.

EMC-1 imponerte meg voldsomt da den kom. Teknikken, mekanikken, kvalitetsfølelsen, lyden den skapte, detaljrikdommen den produserte - måten lokket glei bak på... det formelig osa kvalitet av den, og dne skapte et "må-ha"begjær ingen annen spiller har klart hos meg. Jeg har aldri fumla meg til å anskaffe en, men jeg har vært jævla nært på, et par ganger.

B400XS, i likhet med samtlige cd-spillere fra Densen, virker mekanisk som et rakkelverk i forhold, men den spiller livsbejaende, engasjerende og drivende godt. Jeg har ikke hørt noen cd-spiller som er så tett opp til vinyl, som nettopp B400XS. Derfor er denne cd-spilleren fortsatt her hos meg.

Av EC-produkter, er EMC-1 Up og AW250R de to jeg vil trekke frem som mine favoritter, og komponenter jeg godt kan tenke meg å prøve nærmere her heime.

Til trådstarter; for meg blir det feil å si at EC aldri har gjort inntrykk på meg. Jeg ble skikkelig imponert første gang jeg hørte en EC-forsterker. Tror det var en 60-watter med larvikitt-front. Vi snakker tiiidlig 80-tall, og på den tida, hadde jeg en eller anna NAD integrert, Rauna Njord høyttalere og sikkert Monster- eller Supra Ply kabler. EC'en var
reine åpenbaringen i forhold. Så inntrykk, ja.... ;D

mvh. VilhelmW
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Jeg har hatt flere EC komponenter og synes de låter meget bra.
Helt til jeg traff på Doxa, og det låter ennå bedre :)
I tillegg, så ble det masse penger spart :)
Historien kan nesten ikke bli bedre, takk...
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
made4u skrev:
Derfor må jeg spørre, er Elektrocompaniet mer media-oppskrytt enn hva merket fortjener? Tenker sa på omtalene i diverse hifi-blader. Jeg mistenker at dem får mer ros enn hva godt er bare fordi dem er norsk.

Fått med meg at merket har mange tilhengere, men jeg må jo spørre meg om det er grunnet at dem i mine øyne er medie-oppskrytt eller om det er grunnet designen (designmessig synes jeg personlig de lager vakre komponenter), eller om det er av lydmessige årsaker...

Selv har jeg aldri latt meg engasjere av EC komponenter, snarere tvert imot så har jeg gang på gang opplevd skuffelse i møte med EC komponenter jeg har vært nysgjerrig på etter å ha lest tester. I den grad at skuffelsen har vært tilstedeværende. Har på den andre side mange veldig positive og gledelig overraskende lytteopplevelser i møte med komponenter og merker også, så jeg er ikke bare kritisk da jeg kan skamrose mange produkter også...

Vet ikke hvorfor det er slik, at EC aldri har klart å engasjere meg tross jeg har hatt et ønske om at det skulle nettopp det. For som sagt, de lager i mine øyne noen vakre komponenter og jeg skulle med glede hatt noen EC-komponenter i mitt anlegg, dersom de bare hadde maktet å gjøre et lyttemessig inntrykk og ikke bare fremstod som en skuffelse i lys av forventningene hva jeg leser om merket bidrar til.

Nå skal det sies at jeg ikke har hørt alle deres produkter, har også bare hørt dem på demoer m.m.. Beklager til alle dere som har et forhold til EC, men jeg klarer bare ikke å fatte at EC skal fortjene så mye ros da det er så mye som spiller så mye bedre...

Men for all del, mulig jeg en dag blir engasjert av EC og deler deres oppfatning. Enn så lenge kan jeg ikke annet enn å se dem som overpriset og media-opphauset i den grad at produktene ikke forsvarer sin pris.

Sier med dette IKKE at dem lager dårlige produkter, bare at de er noe jeg ikke har fått noen spesielt forhold til og som har engasjert meg. Jeg tror det finnes flere med meg der ute, og også dem som er sterkt uenig.
Presse, da i hifiblader..der ligger nok Hegel på topp med full pott hele tiden..EC får ikke så gode karakterer hele tiden, gjer dei vel?

For mange år siden hørte eg eit dyrt oppsett av EC på B&W høyttalere, det sitter som spikret den dag i dag.
Eg og en kompis måtte jages ut av hifi-klubben da dei sku stenge, og da hadde vi sittet der sikkert i et par timer.
Det er for meg eit godt merke. Kanskje ikke alle produkta deira er det, men dei dyrere eg har hørt på har vert meget bra.. Men samtidig må det vel nemnest at eg ikke er så begeistret for "steril" lyd som mange andre liker.
F.eks Dynaudio høyttalere på Hegel er ikke noe for meg, det blir for kjedelig og for lite naturlig varme.
Trur og som andre merker at en må finne noe som passer sammen.
Eg kan nevne eit merke som eg syns er oppskrytt, Classe, det er for meg tamt og oppskrytt. Ikke fått hørt noe bra derfra enda. Men eg trur og det er fordi dei som setter opp anlegga ikkje har så mye peiling..hifi-klubben som har classe..I Bergen er det tamt ivertfall, men skal vere bra da.. ja..så du har sikkert hatt noe lignende opplevelser og??
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Dynaudio på Hegel: Nå drar vi alle over en kam. Det er en god del variasjon i lydsignatur på f. eks. Focusserien og Confidence. Focus 140 på Hegel H200 er et velfungerende eksempel.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
menkromsen skrev:
Det kan jo også nevnes at produsenten til Michael Jackson en gang fikk høre noen EC. komponenter og med det bestemte at alt av forsterker utstyr i studioet hans skulle byttes ut med nettopp EC.
Selvfølgelig trenger ikke dette å bety at de lager fantastiske produkter, kan jo være at mannen liker fyldig, "slapp" bass,- MEN det er jo rart med det at mange av platene til Michael faktisk lyder meeget bra, ingen slapp bass å spore heller!

Så spør du meg så tror jeg ryktet deres er velfortjent. Husker godt jeg ble skikkelig imponert av noen patos høyttalere på EC. elektronikk på en messe for flere år tilbake.
Problemet slik jeg ser det er bare at EC. klangen/lyden rett og slett ikke passer dine preferanser og smak. Greit nok det, foretrekker selv hegel sin slankere lyd foran EC.
Michael har vel brukt EC på den dobbelt cd'en hans, heter History trur eg,den er knall bra innspilt med dynamikk som alle burde hatt på cd'ene sine. Han skriver og inni mappa i Cd'en at dei takker blant annet EC og navnene på dei to som nå har skildt lag, Abrahamsen og han i EC..hugser ikke navnet nett nå hehe..
Men plata der trøkker til dei grader.. så slapp? Nope!
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg har alltid hatt hjemme noe av Electrocompaniet, og har stor respekt for dem og demmes utstyr. For noen dager siden hørte jeg på Soundgarden i Trondheim, den nye integrert forsterker ECI-5mkII og må si at jeg var imponert.
Men på andre siden mener jeg også, at de prisene som Electrocompaniet har i dag er helt ut av proporsjoner. Kreve nesten 30000 kr for en liten integrert forsterker i dagens market er helt pyton.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Jeg er ofte innom en fyr med samme klassiske interesser i musikk som meg. Han har en del EC komponenter i anlegget, bla.a en 120 watter og en DAC så vidt jeg husker. Over Vienna Haydn ht (pluss noen velintegrerte subwoofere) lyder det faktisk besnærende godt. Det jeg har hatt selv opp gjennom årene har vært blanda drops: Noe bra, samt noe jeg ikke har fått til å lyde like godt (kan ha vært mætsjingen). No
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
lovemusikk skrev:
Presse, da i hifiblader..der ligger nok Hegel på topp med full pott hele tiden..EC får ikke så gode karakterer hele tiden, gjer dei vel?
Jeg veit om iallefall en integrert forsterker som presenterer musikken betydelig bedre enn både Hegel, EC integrerte, Bladelius integrerte og noen til - men siden noen begynner å bli kraftig lei av min stadige opphausing av D...enne danske produsenten, skal jeg ikke nevne navn... ;D

PS: Disse produktene er desverre svært skjelden omtalt / "testet" i norske hifi-magasiner.

mvh. VilhelmW
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
@ lovemusikk: EC er mer omtalt enn Hegel i Fidelity. Se indeksen på hjemmesiden. ;) Krever ikke mer enn det å få frem fakta. Omtalt betyr da positiv omtale. Svært få omtaler i norsk hifipresse som ender med slakt. Og, det er helt OK. Det finnes svært få objektive produkter i omtalt hififlora.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
VilhelmW skrev:
Har hørt begge, men må innrømme at det er noen år siden jeg hørte Tandberg'en sist. Det er en skikkelig god spiller, ingen tvil om det - men EMC-1 er bedre, IMO. Det ER mulig at det har sammenheng med oppsett, synergi - you name it.

EMC-1 imponerte meg voldsomt da den kom. Teknikken, mekanikken, kvalitetsfølelsen, lyden den skapte, detaljrikdommen den produserte - måten lokket glei bak på... det formelig osa kvalitet av den, og dne skapte et "må-ha"begjær ingen annen spiller har klart hos meg. Jeg har aldri fumla meg til å anskaffe en, men jeg har vært jævla nært på, et par ganger.

B400XS, i likhet med samtlige cd-spillere fra Densen, virker mekanisk som et rakkelverk i forhold, men den spiller livsbejaende, engasjerende og drivende godt. Jeg har ikke hørt noen cd-spiller som er så tett opp til vinyl, som nettopp B400XS. Derfor er denne cd-spilleren fortsatt her hos meg.

Av EC-produkter, er EMC-1 Up og AW250R de to jeg vil trekke frem som mine favoritter, og komponenter jeg godt kan tenke meg å prøve nærmere her heime.

Til trådstarter; for meg blir det feil å si at EC aldri har gjort inntrykk på meg. Jeg ble skikkelig imponert første gang jeg hørte en EC-forsterker. Tror det var en 60-watter med larvikitt-front. Vi snakker tiiidlig 80-tall, og på den tida, hadde jeg en eller anna NAD integrert, Rauna Njord høyttalere og sikkert Monster- eller Supra Ply kabler. EC'en var
reine åpenbaringen i forhold. Så inntrykk, ja.... ;D

mvh. VilhelmW
På tidlig åttitall hadde ikke EC larvikitt-fronter. Ikke akryl heller for den saks skyld.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
RJEL skrev:
VilhelmW skrev:
Har hørt begge, men må innrømme at det er noen år siden jeg hørte Tandberg'en sist. Det er en skikkelig god spiller, ingen tvil om det - men EMC-1 er bedre, IMO. Det ER mulig at det har sammenheng med oppsett, synergi - you name it.

EMC-1 imponerte meg voldsomt da den kom. Teknikken, mekanikken, kvalitetsfølelsen, lyden den skapte, detaljrikdommen den produserte - måten lokket glei bak på... det formelig osa kvalitet av den, og dne skapte et "må-ha"begjær ingen annen spiller har klart hos meg. Jeg har aldri fumla meg til å anskaffe en, men jeg har vært jævla nært på, et par ganger.

B400XS, i likhet med samtlige cd-spillere fra Densen, virker mekanisk som et rakkelverk i forhold, men den spiller livsbejaende, engasjerende og drivende godt. Jeg har ikke hørt noen cd-spiller som er så tett opp til vinyl, som nettopp B400XS. Derfor er denne cd-spilleren fortsatt her hos meg.

Av EC-produkter, er EMC-1 Up og AW250R de to jeg vil trekke frem som mine favoritter, og komponenter jeg godt kan tenke meg å prøve nærmere her heime.

Til trådstarter; for meg blir det feil å si at EC aldri har gjort inntrykk på meg. Jeg ble skikkelig imponert første gang jeg hørte en EC-forsterker. Tror det var en 60-watter med larvikitt-front. Vi snakker tiiidlig 80-tall, og på den tida, hadde jeg en eller anna NAD integrert, Rauna Njord høyttalere og sikkert Monster- eller Supra Ply kabler. EC'en var
reine åpenbaringen i forhold. Så inntrykk, ja.... ;D

mvh. VilhelmW
På tidlig åttitall hadde ikke EC larvikitt-fronter. Ikke akryl heller for den saks skyld.
Det var tidlig åttitall da jeg hørte på den. Hvor gammel forsterkeren var, aner jeg ikke. Men jeg mener det var en 60 - eller 70 watter. Kan det stemme?

mvh. VilhelmW
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Man kan ikke bedømme dagens EC utelukkende via 30 år gamle komponenter!

Blir som å si at man ikke skal kjøpe Ford, fordi T var stiv i fjæringen. :D
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Det tok lang tid/mange innlegg før du begynte å komme med utdypninger og forbehold.

Denne måten å operere på, gjør det i beste fall vanskelig for oss andre. Den er faktisk ikke spesielt fruktbar.
Jeg har like opplevd brann med røykskader i min leilighet, derfor har jeg måttet reise bort og bo annet sted enn hjemme for en periode. Har derfor ikke hatt nett på fulltid, slik jeg pleier å ha til vanlig. Dessuten har jeg vært uvanlig opptatt i det siste, nettopp grunnet brannen- Så nei, jeg har ikke fulgt opp ordentlig.

Når det gjelder å beskrive komponenter og ikke en helhet, så er det vanskelig når man bare har hørt komponentene i helhet med andre komponenter og ei heller har testet dem opp mot andre. Derfor beskrev jeg det som det er, at hver gang jeg har hørt EC komponenter i en helhet, så har aldri dette imponert meg. Selv ikke med toppmodellen til Dali i sin tid, det burde være bra med tanke på at jeg hørte mindre Dali høyttalere med annen elektronikk og satt igjen med et bedre inntrykk og da mistenker i alle fall jeg EC for ikke å være all verden. Som sagt har en helhet med EC-komponenter i kilden aldri gjort inntrykk, snarere har jeg blitt skuffet.

Men nå må jeg tillegge at det slettes ikke er alltid jeg synes modellen over en annen er den som kommer lydmessig best ut, i så måte kan jeg vise til nettopp Dali som presterte det kunststykket det er å en gang i tiden lage 2B (etterfølger 102) og 4B (etterfølger 104)... Det som var med dem var at 2B/102 var bedre enn sine storebrødre 4B/104 lydmessig, likevell solgte de gulvstående storebrødrene utrolig nok best... Men ikke bare det, 2B som var forgjengeren til 102 var vesentlig bedre enn etterfølgeren... Så er slettes ikke alltid at størrelse og pris er det som avgjør det hele, jeg har nemlig mange eksempler på at Mk.1 modeller er bedre enn Mk.2, tidvis blir ting dyrere mens kvaliteten synker på det nye som kommer. Eller en mindre modell er en større modell overlegen - så kanskje låt rett og slett de billigere Dali'ene bedre enn dem som ikke akkurat imponerte meg med EC-forsterkning.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Mao. Som nyere og nyere surroundreceivere? Billigere, lettere og flere funksjoner og mindre lydkvalitet?
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Jeg kjenner ikke utviklingen for surroundreceivere, hva gjelder kringlyd generelt så er jeg så lite oppdatert som jeg kan få blitt. For min del har kringlyd aldri vært aktuelt eller noe tema, i alle fall ikke for musikk. Men for all del, jeg kan jo kanskje en gang i fremtiden komme til å investere i dette til film/TV, men det ville i så fall blitt noe jeg ikke forbandt med min musikk og audio-interesse.

Mulig utviklingen har gått mot billig, lettere og flere funksjoner med mindre lydkvalitet - jeg har jo i flere tilfeller opplevd nettopp det hva gjelder komponenter for musikkgjenngivelse. Og det overasker meg at det kan skje, for hva er vitsen med en Mk.II versjon dersom forgjengeren faktisk er bedre? Men så har jeg altså selv sett levert mer enn en gang. Og hvorfor skal en produsent skifte ut et godt produkt med en etterfølger med nytt navn i samme prisnivå, som er dårligere enn forgjengeren? Det rimer rett og slett ikke...

Men nå skal dem komme med noe nytt hele tiden, for min del kunne dem i mange tilfeller spart seg nettopp det - hadde det vært opp til meg så kunne dem beholdt produkter på markedet inntil den dagen de virkelig kunne komme opp med noe bedre.

Tviler i grunn ikke på at det samme kan være tilfelle hva gjelder surroundreceivere, men det skjer kanskje flere endringer på den fronten enn hva det gjør hva gjelder to-kanals lyd...

-----

Reflekterte litt over akkurat det der med kringlyd nå, jeg vet jo hvordan det låter i en god kinosal eller fra mange av de demoene jeg har hørt (på alt fra rimelig utstyr til ekstremt dyrt utstyr). Ingen tvil om at det er en opplevelse til film - det kan i alle fall være det (dog ikke nødvendigvis).

Erkjente for meg selv nettopp, at jeg nok aldri vil satse på kringlyd. Grunnen er enkel, det vil bli for dyrt og ta for mye plass. Om jeg kjøper en enkel løsning, ja så får jeg vell så bra resultat i stereo. Kjenner jo flere som har små og snedige surround-løsninger med en sub og noen satelitthøyttalere, det låter ikke all verden tross man jo er omringet av lyd, ville da i alle tilfeller foretrukket å bruke anlegget i stedet for da jeg kan leve godt med bare de to kanalene det er. Slik tror jeg det er for mange som har ok stereoanlegg, at to kanaler i god kvalitet er å foretrekke fremfor flere kanaler i ikke all verdens kvalitet. Skal man derfor satse surround så blir det for mange et helt nytt prosjekt som lett kan bli kostbart. Er slik jeg ser det i alle fall...

Mulig jeg hadde sett det annerledes dersom jeg eide høyttalere som var enklere å finne senterkanal og bakhøyttalere til. Jeg gidder ikke en gang å prøve med mine...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
Jeg veit om iallefall en integrert forsterker som presenterer musikken betydelig bedre enn både Hegel, EC integrerte, Bladelius integrerte og noen til
Kan vi ikke være enige om at du liker lyden fra Densen bedre enn disse, men at det ikke er ensbetydende med at Densen er bedre på generell basis?
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Densen har aldri gjort inntrykk på meg...

;)


(sleivete, men sant)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ikke på meg heller. (Helt sant, da jeg aldri har hørt eller sett et Densen-produkt, annet enn på bilde.)
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Electrocompaniet, derimot, har faktisk stått for ein av dei største hifi-opplevelsane.
To stk 250w blokker på kvar sin Dynaudio M3P monitor i eit godt behandla rom. Gjorde jobben sin dei :D

Og har eigd ein EC Pre ein gang i tida som eg brukte på Doxa.

Det med at dei får mykje presse er nok like naturleg som hifipressa i england har brei dekning av engelske produkt.
Reklamekroner og pr.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Før jeg begynte med rør i forsterkeriet hadde jeg EC i 10 år.

Syns det var bra jeg.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Brasse skrev:
Det med at dei får mykje presse er nok like naturleg som hifipressa i england har brei dekning av engelske produkt.
Reklamekroner og pr.
Nei, jeg synes heller ikke det er rart at norsk fagpresse viser interesse for norske produkter.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Dazed skrev:
VilhelmW skrev:
Jeg veit om iallefall en integrert forsterker som presenterer musikken betydelig bedre enn både Hegel, EC integrerte, Bladelius integrerte og noen til
Kan vi ikke være enige om at du liker lyden fra Densen bedre enn disse, men at det ikke er ensbetydende med at Densen er bedre på generell basis?
... og jeg som halvt håpet at VilhelmW skulle skrive Naim, McIntosh eller noe annet ;)

Begge disse (og mange andre) lager forøvrig integrerte forsterkere som har fått mye ros.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
made4u skrev:
Mulig utviklingen har gått mot billig, lettere og flere funksjoner med mindre lydkvalitet - jeg har jo i flere tilfeller opplevd nettopp det hva gjelder komponenter for musikkgjenngivelse. Og det overasker meg at det kan skje, for hva er vitsen med en Mk.II versjon dersom forgjengeren faktisk er bedre? Men så har jeg altså selv sett levert mer enn en gang. Og hvorfor skal en produsent skifte ut et godt produkt med en etterfølger med nytt navn i samme prisnivå, som er dårligere enn forgjengeren? Det rimer rett og slett ikke...

Men nå skal dem komme med noe nytt hele tiden, for min del kunne dem i mange tilfeller spart seg nettopp det - hadde det vært opp til meg så kunne dem beholdt produkter på markedet inntil den dagen de virkelig kunne komme opp med noe bedre.
Ofte må produsenter utvikle en ny eller revidert modell (mk. 2+) fordi komponentleverandørene slutter å produsere en eller flere komponenter i produktet, f.eks. CD-drivverk, DAC-brikke eller høyttalerelement. En komponentleverandør kan gå konkurs eller slutte helt med en type produkter. Jeg tror Fidelity også skrev noe om dette i nyeste utgave.

Myndighetene kan komme med nye krav, f.eks. RoHS (http://no.wikipedia.org/wiki/RoHS). Det var vel RoHS som medvirket til to danske elektronikkprodusenters (Holfi og en til) opphør?

Tviler i grunn ikke på at det samme kan være tilfelle hva gjelder surroundreceivere, men det skjer kanskje flere endringer på den fronten enn hva det gjør hva gjelder to-kanals lyd...
I hvert fall stadig nye lydstandarder og bedre bildeprossesering. DAC-brikker utvikles vel også(?)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
VilhelmW skrev:
RJEL skrev:
VilhelmW skrev:
Har hørt begge, men må innrømme at det er noen år siden jeg hørte Tandberg'en sist. Det er en skikkelig god spiller, ingen tvil om det - men EMC-1 er bedre, IMO. Det ER mulig at det har sammenheng med oppsett, synergi - you name it.

EMC-1 imponerte meg voldsomt da den kom. Teknikken, mekanikken, kvalitetsfølelsen, lyden den skapte, detaljrikdommen den produserte - måten lokket glei bak på... det formelig osa kvalitet av den, og dne skapte et "må-ha"begjær ingen annen spiller har klart hos meg. Jeg har aldri fumla meg til å anskaffe en, men jeg har vært jævla nært på, et par ganger.

B400XS, i likhet med samtlige cd-spillere fra Densen, virker mekanisk som et rakkelverk i forhold, men den spiller livsbejaende, engasjerende og drivende godt. Jeg har ikke hørt noen cd-spiller som er så tett opp til vinyl, som nettopp B400XS. Derfor er denne cd-spilleren fortsatt her hos meg.

Av EC-produkter, er EMC-1 Up og AW250R de to jeg vil trekke frem som mine favoritter, og komponenter jeg godt kan tenke meg å prøve nærmere her heime.

Til trådstarter; for meg blir det feil å si at EC aldri har gjort inntrykk på meg. Jeg ble skikkelig imponert første gang jeg hørte en EC-forsterker. Tror det var en 60-watter med larvikitt-front. Vi snakker tiiidlig 80-tall, og på den tida, hadde jeg en eller anna NAD integrert, Rauna Njord høyttalere og sikkert Monster- eller Supra Ply kabler. EC'en var
reine åpenbaringen i forhold. Så inntrykk, ja.... ;D

mvh. VilhelmW
På tidlig åttitall hadde ikke EC larvikitt-fronter. Ikke akryl heller for den saks skyld.
Det var tidlig åttitall da jeg hørte på den. Hvor gammel forsterkeren var, aner jeg ikke. Men jeg mener det var en 60 - eller 70 watter. Kan det stemme?

mvh. VilhelmW
Jeg har sett Electrocompaniet-komponenter med steinfronter (formodentlig larvikitt) hos Hi-Fi Klubben i Bergen etter 1992 mens de hadde butikk i gaten nedenfor Vestre murallmenning.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Mener bestemt det var metall fronter hos EC på åttitallet.
De tre ampene jeg kjøpte i 89 hadde nu metallfront og det var AW75 og AW100.
Acryl og Larvikitt kom tidlig nittitall.

Men bevares, jeg har tatt feil før.
Kanskje EC har laga noe med begrensa antall med larvikittfront på åttitallet.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte min EC på midten av 90tallet. Acrylfront. Larvikitt var et alternativ for de som måtte ønske det.

Jeg mener at Larvikitt var ganske nytt da.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
CDWMcInSpots skrev:
Dazed skrev:
VilhelmW skrev:
Jeg veit om iallefall en integrert forsterker som presenterer musikken betydelig bedre enn både Hegel, EC integrerte, Bladelius integrerte og noen til
Kan vi ikke være enige om at du liker lyden fra Densen bedre enn disse, men at det ikke er ensbetydende med at Densen er bedre på generell basis?
... og jeg som halvt håpet at VilhelmW skulle skrive Naim, McIntosh eller noe annet ;)

Begge disse (og mange andre) lager forøvrig integrerte forsterkere som har fått mye ros.
Jeg har ikke nemt namn...denne gangen!

mvh. VilhelmW
 
Topp Bunn