Elektrocompaniet har aldri gjort inntrykk på meg...

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Innlegg
2.778
Antall liker
718
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg er vel enig i trådstarter her at ElComp ikke har gjort inntrykk på meg heller. Men hva mener vi med intrykk???????
I tidligere tid har jeg sett og hørt et typisk Patos høyttalere og Elcomp oppsett som ble rost opp i skyene av norske hi-fi blader. Jeg klarte aldri å forstå denne entusiasmen. Jeg likte heller ikke patos da og jeg liker det ikke i dag heller.

Men etter at soundgarden har begynt å selge Elcomp har jeg fått noen flere demonstrasjoner med elcomps største intregrerte og et sett med for og effekt del. Det låt veldig fint med JBL og Dynaudio låter heller ikke så verst på electrokompaniet. Da mener jeg først og fremst musikalsk engasjement, Dynnamikk og flott lydbilde....Med NORDOST kabler.
Men i forhold til andre Norske merker som Aditon, så faller vel Elcomp igjennom når det gjelder holografi, oppløsning musikalitet. Jeg sier bare til trådstarter ta en tur på Soundgarden hvis du har mulighet!
 
L

lasse5214

Gjest
Jeg har likt EC siden jeg kjøpte min første 100 watts effekt forsterker.
Ikke umulig at jeg kjøper mere fra den kanten.
At det ikke alltid like "riktig" lyd i følge high end folket
bryr jeg med veldig lite om.
Fint at folk ikke liker det samme. Hadde vært utrolig kjedelig.

Yohooo og god jul

Lasse :)
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Ro, varme , sterk nokk til mitt lydnivå,
er ord som kommer inn til meg når jeg tenker på det av ec produkter jeg har testet.

Skal inrømme at det er mest av det gamle,
(The 2 channel audio power amplifier, aw65,aw100, aw75)
Jeg har vel aldri hatt et "høy oppløselig anlegg, men disse forsterkeren har gitt meg mye lytterglede, har brukt disse på tungdrevne høytalere med etter min oppfattning gode resultater.


Når det kommer til electrocompaniets rykte er det vel ikke bare at de er norske...
http://lydogbilde.custompublish.com...annel-audio-power-amplifier.366741-45969.html

Dette er kanskje like fornuftig eller ufornuftig som at Hamargutten vil ha hamar julebrus til jul... selv om det kanskje er akuratt samme oppskrift som Arendal bruker i sin brus.. Feelingen er viktig, og for meg er det mye feelings rundt en ec amp.

Lydmessig får en jo bare teste, om en liker det eller ei, også får vi huske på det vi lærte da vi var små, hvis en ikke har noe snilt å si så behøver en ikke si det.

Men når jeg nå i 2010 sitter her å hører på julemusikk på mitt eksemplar av The 2 Channel Audio Power Amplifier, og Celestion dl4.
Kan jeg ikke si annet en at jeg koser meg.


God Jul
 

Vedlegg

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.177
Antall liker
702
Torget vurderinger
1


Neste gang får de bære forsterkeren helt opp - der er nok av fjelltopper å velge i. Må kanskje vurdere å gå fra Bryston til EC nå som hjembyen er blitt til EC-byen. ;D

Så kan jo dere andre få gjette på hvilken by jeg sikter til.
 

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
Kjendis skrev:
I tidligere tid har jeg sett og hørt et typisk Patos høyttalere og Elcomp oppsett som ble rost opp i skyene av norske hi-fi blader. Jeg klarte aldri å forstå denne entusiasmen. Jeg likte heller ikke patos da og jeg liker det ikke i dag heller.
Likte ikke den kombien jeg heller. Altfor smørvarmt. Men har hørt lite på EC, men på Hortenmessa med Usher så tenkte jeg - aha- er dette EC klangen? Usher mener jeg er såpass ufarget at det kommer ganske rent igjennom. Glatt, rund og utpreget varm klangkarakter som ikke er nøytral. Men siden de enegasjerer så kan jeg godt forstå at mange liker dem. Ikke helt for meg som vil ha det mer nøytralt.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Baard skrev:


Neste gang får de bære forsterkeren helt opp - der er nok av fjelltopper å velge i. Må kanskje vurdere å gå fra Bryston til EC nå som hjembyen er blitt til EC-byen. ;D

Så kan jo dere andre få gjette på hvilken by jeg sikter til.
Dette er i alle fall utsikt over Svolvær! Og jo meir ECI 5 Mk II roses opp i skyene, dess sikrere blir jeg på at B-150+ er en knallforsterker. Den er nemlig bedre på flere vesentlige punkt. ;D Men samtidig en av de bedre EC-forsterkere jeg har hørt - har ikke hørt Nemo'ene. "Ull-lyden" er borte, og den fremstår som luftig, kjapp og med god autoritet. I mitt oppsett.

mvh. VilhelmW
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
EMC1 UP
er da en av de beste cd spillerene rundt 30 000 synes jeg,
banket både Mcintosh og Densen 400xs i samme klasse.
400 blokkene ble jeg skuffet over.
 

2kk

Medlem
Ble medlem
17.01.2009
Innlegg
42
Antall liker
4
Mye blir sagt om mange produkter. Når så mange liker produktet (også blandt profesjonelle lydstudioer) så har jeg vanskelig for si at det ikke er et bra produkt. Selv har jeg brukt companiet både som hoved forsterker og som biamp forsterker i bassen med stort hell. Når det er sagt så må jeg si at dette for meg er litt som med biler. Jeg har ingen vanskeligheter med å si at SAAB, Audi og BMW er supre biler. De bare pirrer meg ikke... Akkurat som enkelte kjempe pene damer heller ikke faller i min smak (uten at det er noe feil med dem av den grunn). Så da er vi tilbake til smak og behag, pluss summen av enkeltkomponenter og dagsform, er det som gir lytteopplevelsen.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Som eier av en EC 4.5 sier jeg meg enig i at det er oppskrytt.
Det er ingen tvil om at forforsterkeren gav meg fin lyd for kr 3500, men det faktum at den har kostet 20-30k (?) skremmer meg.
Jeg la 500kr i tinnfoliekondensatorer til den og opplevde forbedring i lyden. Det burde ikke vært spart penger på komponenter i denne prisklassen.

Min konklusjon er at jeg aldri kommer til å kjøpe et nytt EC-produkt, men etter noen år på nakken og en null mindre i prislappen er det verdt pengene.
 

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
102
Antall liker
0
Det kan jo også nevnes at produsenten til Michael Jackson en gang fikk høre noen EC. komponenter og med det bestemte at alt av forsterker utstyr i studioet hans skulle byttes ut med nettopp EC.
Selvfølgelig trenger ikke dette å bety at de lager fantastiske produkter, kan jo være at mannen liker fyldig, "slapp" bass,- MEN det er jo rart med det at mange av platene til Michael faktisk lyder meeget bra, ingen slapp bass å spore heller!

Så spør du meg så tror jeg ryktet deres er velfortjent. Husker godt jeg ble skikkelig imponert av noen patos høyttalere på EC. elektronikk på en messe for flere år tilbake.
Problemet slik jeg ser det er bare at EC. klangen/lyden rett og slett ikke passer dine preferanser og smak. Greit nok det, foretrekker selv hegel sin slankere lyd foran EC.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.177
Antall liker
702
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Dette er i alle fall utsikt over Svolvær!
mvh. VilhelmW
Bra jobba VilhelmW :) – må si jeg kvakk litt da jeg så hjemstedet i annonsene fra EC.

Elles så har jeg ingen ting ”faglig” å komme med i denne tråden. Har dessverre ingen eier erfaringer med EC. Da jeg var som ivrigst med denne hobbyen på 80-tallet så hadde jeg drømmer om 250 watter’n i kombinasjon med ESL-63, men det ble aldri til at jeg tok meg råd til å prioriterte dette. Men har ved flere anledninger fått slått av en prat med Mr. Abrahamsen på diverse tilstelninger og mannen inngir soliditet, fagkompetanse og har alltid lært noe fra den kanten.
 

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Innlegg
2.065
Antall liker
2.015
yngvejos skrev:
Som eier av en EC 4.5 sier jeg meg enig i at det er oppskrytt.
Det er ingen tvil om at forforsterkeren gav meg fin lyd for kr 3500, men det faktum at den har kostet 20-30k (?) skremmer meg.
Hvor i all verden har du dette fra? EC 4.5 til 20-30k ???
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Jeg synes det er flott at vi kan ha konstruktører og produsenter her til lands som det skrytes av i utlandet, all ære til EC!

Om ikke alle liker det; hvilke produkter er i så fall det og det er vel heller ikke bra, det er jo mangfoldet som bringer utviklingen fremover!
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.177
Antall liker
702
Torget vurderinger
1
Super skrev:
yngvejos skrev:
Som eier av en EC 4.5 sier jeg meg enig i at det er oppskrytt.
Det er ingen tvil om at forforsterkeren gav meg fin lyd for kr 3500, men det faktum at den har kostet 20-30k (?) skremmer meg.
Hvor i all verden har du dette fra? EC 4.5 til 20-30k ???
Jepp - tenker nok at 10k er nærmere virkeligheten. Med tanke på at butikken gjør et påslag på 50% eller mer så skjønner jeg ikke hvorfor man suttrer over at man ikke kan operere med delepriser på komponenter i 500kr klassen når produkter som dette ut fra fabrikk ligger på ca. 4k, der halvparten av dette går til: chassis og strømforsyning.


Gode tweke forslag her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=6348.0
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Super skrev:
yngvejos skrev:
Som eier av en EC 4.5 sier jeg meg enig i at det er oppskrytt.
Det er ingen tvil om at forforsterkeren gav meg fin lyd for kr 3500, men det faktum at den har kostet 20-30k (?) skremmer meg.
Hvor i all verden har du dette fra? EC 4.5 til 20-30k ???
Det var derfor jeg satt et spørsmålstegn bak. Jeg gikk utifra at den lå i samme prisklassen som dagens pre-amper.
Fikk opplyst nypris på 7995 på en pm. Jeg vil fremdeles si at det er overprising for en volumknapp.
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
[attach#]




Jeg kjenner ikke til så mye av tidligere EC, men ECI-5 MKII hørte jeg på et par forskjellige høyttalere for ikke så lenge siden og synes det var en fornøyelig opplevelse. Nå fikk jeg ikke hørt så veldig lenge, men fikk inntrykk av at den sammen med anlegget gjenga musikken på en behagelig og naturlig måte uten å være for myk eller for hard. Det hadde en helning mot det varme, men var likevel detaljert, luftig og klart. Balansert er kanskje det rette ordet? Litt av alt uten å overdrive.


Det låt videre ganske spenstig og hurtig og med god teft for rytmer. Bassen likte jeg godt der den hverken var for stram/stump eller fet/overdreven, med fin klang. Toppen var aldri slitsom, men oppløst og luftig og mellomtonen hadde jeg heller ikke noe å utsette på som var både frodig,detaljert og åpen. I det hele tatt synes jeg ECI-5 MKII var med på å presentere musikken med en veldig fin helhet. Jeg skulle kanskje fått hørt litt mer på den for å kunne uttale meg noe bedre enn dette og det akter jeg også gjøre nå den tid kommer, da det virker som denne forsterkeren er en fin "in for the long run"-type , som man ikke blir sliten i ørene av, men som samtidig heller ikke bli kjedelig i lengden. Tror EC har fått til noe bra der.


Virker som en fin allrounder? :)
 

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
ECI 5 Mk II har kraft nok for mitt bruk, men den er ikke klar, luftig, detaljert / nyansert på samme måte som B-150+, i alle fall ikke her hos meg. Men det er mulig at sammen med EMC 1 UP i balansert oppsett, kan gi rette løftet?

Og til deg, X3: EMC 1 UP er en veldig god cd-spiller. Den er i samme klasse som B400XS, men igjen; her hos meg var den ikke bedre. Et større perspektiv, bedre plassering av musikere ( særlig på klassisk ) og meir mikrodetaljer hos B400XS. Så er det designlinja til EC, som jeg ikke synes noe om. Det blir for mye bling-bling for meg..Men smaken er som baken osv..

Baard; utsikten fra Kjeldbæraksla eller Kongstinden, med Store og Lille molla samt Skrova på andre sia av Hølla, er ikke til å ta feil av!! Man er da født og oppvokst i Vågan..

mvh. VilhelmW
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Baard skrev:
Super skrev:
yngvejos skrev:
Som eier av en EC 4.5 sier jeg meg enig i at det er oppskrytt.
Det er ingen tvil om at forforsterkeren gav meg fin lyd for kr 3500, men det faktum at den har kostet 20-30k (?) skremmer meg.
Hvor i all verden har du dette fra? EC 4.5 til 20-30k ???
Jepp - tenker nok at 10k er nærmere virkeligheten. Med tanke på at butikken gjør et påslag på 50% eller mer så skjønner jeg ikke hvorfor man suttrer over at man ikke kan operere med delepriser på komponenter i 500kr klassen når produkter som dette ut fra fabrikk ligger på ca. 4k, der halvparten av dette går til: chassis og strømforsyning.


Gode tweke forslag her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=6348.0
Kalkylen til butikken er uten relevans, mener jeg. Poenget er at 500 kroner er ganske mye i den prisklassen, og med litt volum i produksjon og salg så utgjør det til slutt et anstendig beløp. Overskuddet til denne typen bedrifter er nok ikke skyhøyt, og det er ikke utenkelig at å bruke dyrere komponenter til slutt kan få alvorlige følger. Så lukrativ er ikke hifi-bransjen på dette nivået. Besparelser på noen få tikroninger kan faktisk ha betydning når årsregnskapet skal gjøres opp. For de virkelig store merkene har dette enorm betydning, for en enkelt komponent kan føre til en forskjell på flere millioner dollar. Slike summer er det ingen som har råd til å gi bort. De som kan koste på seg noe slik er vellykkede kjøkkenbenkprodusenter. De har så lavt volum at det totale beløpet ikke blir så stort.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
baluba skrev:
Baard skrev:
Super skrev:
yngvejos skrev:
Som eier av en EC 4.5 sier jeg meg enig i at det er oppskrytt.
Det er ingen tvil om at forforsterkeren gav meg fin lyd for kr 3500, men det faktum at den har kostet 20-30k (?) skremmer meg.
Hvor i all verden har du dette fra? EC 4.5 til 20-30k ???
Jepp - tenker nok at 10k er nærmere virkeligheten. Med tanke på at butikken gjør et påslag på 50% eller mer så skjønner jeg ikke hvorfor man suttrer over at man ikke kan operere med delepriser på komponenter i 500kr klassen når produkter som dette ut fra fabrikk ligger på ca. 4k, der halvparten av dette går til: chassis og strømforsyning.


Gode tweke forslag her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=6348.0
Kalkylen til butikken er uten relevans, mener jeg. Poenget er at 500 kroner er ganske mye i den prisklassen, og med litt volum i produksjon og salg så utgjør det til slutt et anstendig beløp. Overskuddet til denne typen bedrifter er nok ikke skyhøyt, og det er ikke utenkelig at å bruke dyrere komponenter til slutt kan få alvorlige følger. Så lukrativ er ikke hifi-bransjen på dette nivået. Besparelser på noen få tikroninger kan faktisk ha betydning når årsregnskapet skal gjøres opp. For de virkelig store merkene har dette enorm betydning, for en enkelt komponent kan føre til en forskjell på flere millioner dollar. Slike summer er det ingen som har råd til å gi bort. De som kan koste på seg noe slik er vellykkede kjøkkenbenkprodusenter. De har så lavt volum at det totale beløpet ikke blir så stort.
Kjipt komponentvalg kan forsvares i en surroundreceiver til 5000kr, men i en pre-amp som kun har inngang, volumjustering og utgang bør man forvente det ypperste av komponenter for kr 10 000.
Jeg kan ikke forstå annet enn at det bør være et greit overskudd når man ser på antall og type komponenter i en ec 4.5.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Jeg har hatt noen EC komponenter gjennom aarene og har vert veldig glad i lyden. MEN preampene har ikke vert mye aa skryte av! Har hatt 4R, 4,5 og 4,7 og ingen av dei presterte noenlunde hva prislappen tilsa. Men effektene er gode, men med en varm og litt serpreget lyd som ikke passer for alle. Problemet tror jeg at mange gjor det kunststykket aa parre en rimelig simpel 4,7 preamp med Nemo, det er rett og slett trist aa se. Ikke rart at en blir skuffa over lyden da.......
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
yngvejos skrev:
Kjipt komponentvalg kan forsvares i en surroundreceiver til 5000kr, men i en pre-amp som kun har inngang, volumjustering og utgang bør man forvente det ypperste av komponenter for kr 10 000.
Jeg kan ikke forstå annet enn at det bør være et greit overskudd når man ser på antall og type komponenter i en ec 4.5.
Og? Gjør det noe? For at et firma skal overleve, må de ha et visst overskudd. Disse produktene var jo laget for hånd i Norge. Noe som ikke er så billig. Det skulle jo forøvrig vise seg at overskuddet i gamle EC ikke var så "greit" likevel. Tror ikke de akkurat de kan beskyldes for å ha uforholdsmessig store avanser. I alle fall ikke i forhold til mange andre high end-produsenter.

Når det er sagt, selger jo Abrahamsen produktene til mye lavere priser enn EC i dag. Får håpe det ikke betyr at det går som med EC, bare. (Men Abrahamsen-produktene produseres kanskje ikke i Norge lenger heller.)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
VilhelmW skrev:
ECI 5 Mk II har kraft nok for mitt bruk, men den er ikke klar, luftig, detaljert / nyansert på samme måte som B-150+, i alle fall ikke her hos meg. Men det er mulig at sammen med EMC 1 UP i balansert oppsett, kan gi rette løftet?

Og til deg, X3: EMC 1 UP er en veldig god cd-spiller. Den er i samme klasse som B400XS, men igjen; her hos meg var den ikke bedre. Et større perspektiv, bedre plassering av musikere ( særlig på klassisk ) og meir mikrodetaljer hos B400XS. Så er det designlinja til EC, som jeg ikke synes noe om. Det blir for mye bling-bling for meg..Men smaken er som baken osv..

Baard; utsikten fra Kjeldbæraksla eller Kongstinden, med Store og Lille molla samt Skrova på andre sia av Hølla, er ikke til å ta feil av!! Man er da født og oppvokst i Vågan..

mvh. VilhelmW
Hvem er det du har inngått veddemål med som gjør at du, uansett hva tråden handler om, alltid må innom disse Densen-greiene? ;D
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.100
Antall liker
2.291
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Tilbake til utgangspunktet for tråden.

EC har aldri gjort særlig inntrykk på meg heller, men når jeg tenker meg om har det mer med romproblemer og tungdrevne høyttalere å gjøre, enn at EC er dårlig. Min erfaring med EC er basert på 4.7 og 2 x AW120 balansert brokoblede.

Jeg kjøpte dem som erstatning for det glimrende forsterkersettet DM20/DM30 fra Densen. Jeg byttet dette ut fordi jeg erfarte, etter å ha anskaffet B&W 803 i første versjon, at forsterkersettet manglet kraft til å ta kontroll over B&W ene. I ettertid har jeg angret både på å ha kvittet meg med Densen-settet og å ha kjøpt B&W 803 uten å ha hørt dem i eget anlegg og rom først.

Dermed kjøpte jeg EC-settet. Dette løste til min store overraskelse og frustrasjon ingenting, lyden ble ikke på langt nær slik jeg ønsket. Men det var ikke EC sin feil. Det var og er fortsatt et problem med rommet, og B&W ene viste seg å være vanskelige å få kontroll på. Etterhvert kjøpte jeg en Krell KAV500i, den løste mye av probelemet, i alle fall så lenge volumet var normalt, ved høyt volum er rommet ubrukelig stadig. Nå er også 803ene solgt.

Denne erfaringen gjør at jeg sitter igjen med skepsis til EC på feil grunnlag. Settet passet ikke til oppgaven. Mitt inntrykk av Densen-settet derimot, er langt mer positivt. Men det skyldes at dette fungerte svært godt i det anlegget jeg hadde der jeg bodde før. I dagens leilighet med B&W 803 var ikke Densen settet noe bedre enn EC, dog heller ikke dårligere slik jeg husker det.

Jeg kjøpte AW120 x2 og 4.7 utelukkende med bakgrunn i svært gode omtaler, og med tanke på hvor svakt jeg opplever dette settet ved litt trøblete både rom og høyttalerlast synes jeg noe av denne omtalen er lite nyansert. Beviset fikk jeg med Krellen som tok en helt annen kontroll over høyttalerne selv om denne er litt for rå helt i toppen.

Selv om min erfaring med EC er dårlig på feil grunnlag skal det likevel mye til at jeg går for EC igjen. Man må jo opp i veldige fysiske størrelser for å finne skikkelige saker med mye strøm. For meg finnes det da flere alternativer jeg ønsker å sjekke ut først.

Poenget med innlegget er selvsagt at man bør erfare litt før man slenger ut at EC er dårlig osv. Alle som følger litt med både nasjonalt og internasjonalt skjønner at EC har mange veldig gode produkter. Det er selvsagt ikke det samme som at alle må like dem, eller får dem til å passe i eget rom.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
menkromsen skrev:
Det kan jo også nevnes at produsenten til Michael Jackson en gang fikk høre noen EC. komponenter og med det bestemte at alt av forsterker utstyr i studioet hans skulle byttes ut med nettopp EC.
Det var vel AW250 (DMB?) som ble kjøpt inn til studioet og ikke "alt av forsterker utstyr".


menkromsen skrev:
Selvfølgelig trenger ikke dette å bety at de lager fantastiske produkter, kan jo være at mannen liker fyldig, "slapp" bass,- MEN det er jo rart med det at mange av platene til Michael faktisk lyder meeget bra, ingen slapp bass å spore heller!
Ikke vet jeg hvordan platene til MJ låter men pappa og jeg testet 25 watteren jeg hadde da mot AW250 (første modellen kanskje) og det var klart for oss begge at den lille låt bedre på alle områder, kanskje bortsett fra trøkk i bassen.
Høyttalere var B&W DM70, EC pre og Oracle Delphi III/Alphason HR100-MCS.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Baard skrev:
Super skrev:
yngvejos skrev:
Som eier av en EC 4.5 sier jeg meg enig i at det er oppskrytt.
Det er ingen tvil om at forforsterkeren gav meg fin lyd for kr 3500, men det faktum at den har kostet 20-30k (?) skremmer meg.
Hvor i all verden har du dette fra? EC 4.5 til 20-30k ???
Jepp - tenker nok at 10k er nærmere virkeligheten. Med tanke på at butikken gjør et påslag på 50% eller mer så skjønner jeg ikke hvorfor man suttrer over at man ikke kan operere med delepriser på komponenter i 500kr klassen når produkter som dette ut fra fabrikk ligger på ca. 4k, der halvparten av dette går til: chassis og strømforsyning.


Gode tweke forslag her:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=6348.0
Min EC 4.6 ga jeg 6000,- for borte på Eltek (nå Dynabel).
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.794
Antall liker
21.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mye klatt med gammel Skårer-'companiet. Det var f.eks mye bedre byggekvalitet på Akers Mic-Tandberg.

Tau-'companiet vil nok vare mye lenger uten tull. Men HVORFOR MÅ DET VÆRE SÅ MYE GAIN?!
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Pris på innmaten i et produkt er vanskelig, for tro det eller ei så har så og si alle produkter i dag svært sterk konkuranse på pris, og dermed firer produsentene på vært øre for å konkurere.
Dette resulterer i at vær enkelt produsent bruker pengene der de selv måtte mene de er mest verdt. Være seg i transistorene , trafoen , dioder eller signal kondensatorer.

hvis en ser på fortjenesten på produkter generelt sett, så er det ofte slik at innholdet i produktet ikke vil ha høyere verdi en 1/4 av utsalgspris.
I denn priskalkylen innberegnes da produksjonskostnader og utvilking.

Hvis Et firma har et produkt til veiledende pris 10k, ut fra butikk til kunde. Så vil det være sansynelig at Produktets innmat har en verdi på ca1/5 av utprisen 2000,- kr eller noe rundt der.
Dermed flyttes ofte verdien over fra produktets verdi i form av komponenter til produktets design og teknologiene som er valgt.

Om resultatet merkes som dårlig eller ei kan en jo alltid diskutere.

Hvis en over tid selger store mengder av et produkt, si foreksempel slik som med koss portapro, så vil selføglelig pris betalt av vær enkelt kunde i utviklingskostader synke, derme vil også kundene betale mindre eller firmaet tjene mer.

Og det er jo dette som er utfordringen til spesial produsenter. Hvor mange enheter forventer de å selge.
Si at de selger 5000 enheter, med en fortjeneste på 3000kr pr enhet etter eventuelle retur og garantifeil, så vil en sitte igjen med en fortjeneste på 15 000 000, dette høres mye ut frem til en begyner å trekke vekk arbeidsgiver avgifter leie av lokaler, betale skatt på fortjeneste før en til slutt skal gi lønn til sine annsatte.
Så 5000 enheter solgt over 3, hvor 2 av årene er utvilking og et er salgs år, = gir 5mill i året / på 10 ansatte gir en ca lønn på 250 000 pr annsatt, etter at arbeidgiveravgifter og skatt for ikke å snakke om lånet de har måtte ta opp for å ha råd til utviklingen . (en må jo ha lønn i utvilkingsperioden også)

Jeg er dypt imponert over at noen firma får dette regnskapet til og gå opp, og jeg er helt sikker på at det legges mye arbeid i utvilking uten at ingeniørene tar ut penger for sine timer brukt. Så takk gud for entusiasmen! :D
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
timc skrev:
Forholdet innmat/utpris er nok mer 1:10 enn 1:5.
Ok =) fint med tilbakemelding fra en Aktør på dette =)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Eller 1:19 som det sies at et annet norsk forsterkermerke har...
 
T

timc

Gjest
kise skrev:
timc skrev:
Forholdet innmat/utpris er nok mer 1:10 enn 1:5.
Ok =) fint med tilbakemelding fra en Aktør på dette =)
Jeg rekner omtrent slik:

Utpris/1.8 = innpris for butikk
Innpris for butikk/1.8 = innpris for leverandør/importør/grossist
Importørpris/1.8 = kostpris for produsent (inkludert utvikling og arbeidskraft)

Da har man en faktor på rett under 6. Trekker man så fra hva det koster å utvikle og sette sammen (fysisk arbeid) så koster nok innmaten mellom 1/8 --> 1/10 av veil utsalg.

Unntaket er firma som selger såkalt "factory direct" Da er nok en kalkyle på 3-5 fornuftig.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.435
Antall liker
17.155
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Dazed skrev:
(Men Abrahamsen-produktene produseres kanskje ikke i Norge lenger heller.)
Produseres vel i Sverige så vidt jeg vet
 
T

timc

Gjest
HCS skrev:
Eller 1:19 som det sies at et annet norsk forsterkermerke har...
Ja det finnes en del av dem også, men tror det er mer unntak enn regel.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
timc skrev:
HCS skrev:
Eller 1:19 som det sies at et annet norsk forsterkermerke har...
Ja det finnes en del av dem også, men tror det er mer unntak enn regel.

19 ganger kalkyle er ikke så vanlig nei :) ...Ei heller norske forsterkermerker..
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Vi skal passe oss for å blande Electrocompaniet, som i dag ikke har noe med Abrahamsen og gjøre.

Og nye Abrahamsen, som eies av Abrahamsen og familie.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
kise skrev:
Vi skal passe oss for å blande Electrocompaniet, som i dag ikke har noe med Abrahamsen og gjøre.

Og nye Abrahamsen, som eies av Abrahamsen og familie.
Vet jo det. Jeg blandet ikke, men sammenliknet.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Stor spredning, trådstarters smak og smak generelt, trådstarters produktliste

Stor spredning
Her var det stor spredning:
  • Forforsterkerne er bra, men effekforsterkerne er svake
  • Effektforsterkerne er bra, men forforsterkerne er svake
  • De små integrerte forsterkerne er bra, men de store effekforsterkerne er svake
  • Kildene (CD-spiller, DAC, RIAA) er bra, men forsterkerne er svake
  • Forsterkerne er ikke egnet for tungdrevne høyttalere vs. fungerer bra med nettopp tungdrevne høyttalere
  • For mye gain vs. passe?
  • Utstyr fra Tau produsert i 2010 vs. før Tau vs. for lenge siden, f.eks. 1970-tallet
for å nevne noe.

Trådstarters smak og smak generelt
Trådstarter har, så langt jeg har sett og i motsetning til enkelte andre bidragsytere, ikke gjort rede for sin smak eller sitt lydideal. Hans utsagn er dermed vanskelige å forholde seg til fordi de egentlig henger i løse luften uten referanse(r).

Trådstarter har vel heller ikke fortalt hva han ikke liker med Electrocompaniet, hvilke produkter han har hørt, i kombinasjon med hva, hvor (demo (i butikk er for tynt)), med hvilken musikk og hvor lenge.

Noen liker Cambridge Audio, andre McIntosh, Naim, Hegel eller noe helt annet. Vi har selvfølgelig forskjellig smak. Av dette følger at vi selvfølgelig faller for forskjellige produkter. Dette er er kommentert i bl.a. innlegg #44, #47, #49 og #63, men vektlegges ikke av trådstarter.

Trådstarters produktliste
made4u skrev:
Har lenge gått med tanker om å presentere en liste over produkter som har gjort inntrykk på meg, og produkter som ikke har gjort det - en liste over produkter jeg mener fortjener all verdens ros og andre som jeg mener fortjener ris. Men ville vært en stor jobb det, og ikke alle produkter ville vært nye og for salg akkurat nå. Har jo hatt HiFi interesse i 20 år jeg, og til enhver blitt imponert (og ikke) av diverse produkter. Har alltid besøkt HiFi-butikker og hørt på noe av det dem har, og kunne i alle fall laget en liste som fortalte at noen produkter gjorde inntrykk på meg samlet sett, mens andre ikke gjorde det. Hadde vært et spenn fra Vintage-utstyr til helt nye komponenter og oppsett i så fall.

Kanskje jeg lager en slik liste en gang...
Trådstarters foreslåtte liste over produkter er vel et brudd på regel 3?

Fra "Regelverk for bruk av Hifisentralen" http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,17889.0.html
3) [...]vi tillater ikke dedikerte tråder som har til hensikt å oppsummere de beste og verste produktene du har hørt, av hensyn til at bransjen da lett kan stigmatiseres og uthenges.
 
Topp Bunn