Elektrocompaniet har aldri gjort inntrykk på meg...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
CDWMcInSpots skrev:
Dazed skrev:
VilhelmW skrev:
Jeg veit om iallefall en integrert forsterker som presenterer musikken betydelig bedre enn både Hegel, EC integrerte, Bladelius integrerte og noen til
Kan vi ikke være enige om at du liker lyden fra Densen bedre enn disse, men at det ikke er ensbetydende med at Densen er bedre på generell basis?
... og jeg som halvt håpet at VilhelmW skulle skrive Naim, McIntosh eller noe annet ;)

Begge disse (og mange andre) lager forøvrig integrerte forsterkere som har fått mye ros.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Det skulle også stå følgende: Jeg har ikke nemnt navn - denne gangen! ;D

Og til den 60-watteren; mulig det ikke var steinfront, men svart metallfront - men jeg tror det var sånn svart-grønnsjattert stein. Spilte bra gjorde den ialle fall. Jeg bestemte meg umiddelbart for å eie en eller anna EC-forsterker, og det er nok en av grunnene til at jeg har prøvd ECI-5 og ECI 5 MkII. Veldig gode integrerte, begge to - og særlig den siste.

mvh. VilhelmW
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det var MJs tekniker, ikke produsent, Bruce Swedien som valgte EC i sitt studio. Det har nok blitt brukt i det studioet siden Bad, eller noe slik.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mitt inntrykk av EC etter lytting i først og fremst butikk hvor jeg også har gjort sammenligning med annen elektronikk er at signaturen heller mot det varme og litt mørke. Det blir behagelig å lytte til, men legger samtidig et slør over musikken. Jeg foretrekker mer transparent elektronikk, men da må også oppsettet tåle det.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Jeg eide i sin tid en ECI-2. Det var min første seriøse hifi-amp, og jeg kjøpte den da den kom i 1996. Mye fordi det var den første EC-forsterkeren jeg noensinne så til skarve 6500,-.

Men jeg ble raskt skuffet. Det viste seg å være en feil på den, som utløste periodisk skurring (overlagring) i høyre kanal. Jeg leverte den inn, og det tok flere måneder før jeg fikk tilbake en forsterker som fortsatt ikke var reparert. Da fikk jeg bytte den inn i en ny hos Hifi-klubben; en ECI-2mkII. Betydelig bedre lyd enn i førsteversjonen, men her var det slark i volumknotten. Jeg gadd aldri gjøre noe med det, det er kanskje min egen feil.

Etter noen år var jeg virkelig lei av å ha en forsterker med kun 4 linjeinnganger, ingen fjernkontroll, intet hodetelefonuttak og høyttalerterminaler som ikke engang godtok banansticks. Jeg var med andre ord drittlei av typisk "high end-minimalisme", og byttet gjerne bort litt av lydkvaliteten med bedre funksjonalitet.

Så jeg kjøpte en Denon PMA 1500. Førsteinntrykket var at gjengivelsen nok var en tanke mindre transparent. Men den var likevel mer enn bra nok. Til gjengjeld fikk jeg et produkt som oste mye mer "byggekvalitet", og med "normal" brukervennlighet, så alt i alt var det en oppgradering.

Så mitt inntrykk av 90-tallets EC var nok at produktene låt svært godt, men at den faktiske kvaliteten på de enkelte eksemplarene var høyst variabel og tidvis tvilsom. Min læresetning har blitt å kjøpe fra produsenter som har en viss andel av proffmarkedet - det sier mye om kvalitet og stabilitet. Denon-forsterkeren har i høyeste grad innfridd i så måte, jeg hadde også en veldig god erfaring med en NAD-forsterker jeg hadde et par år.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
-HP- skrev:
Min læresetning har blitt å kjøpe fra produsenter som har en viss andel av proffmarkedet - det sier mye om kvalitet og stabilitet. Denon-forsterkeren har i høyeste grad innfridd i så måte, jeg hadde også en veldig god erfaring med en NAD-forsterker jeg hadde et par år.
Av interesse: Hvilke deler av proffmarkedet er det Denon og NAD opererer i? Eller: Hvilket "proffmarked" er det du sikter til?
 
T

TELLUS

Gjest
Etter noen år var jeg virkelig lei av å ha en forsterker med kun 4 linjeinnganger, ingen fjernkontroll, intet hodetelefonuttak og høyttalerterminaler som ikke engang godtok banansticks. Jeg var med andre ord drittlei av typisk "high end-minimalisme", og byttet gjerne bort litt av lydkvaliteten med bedre funksjonalitet.
For å få best mulig lyd via hodetelefoner har jeg de siste årene kjøpt separate hodetelefonforsterkere. Jeg har tidligere brukt de innebygde hodetelefonforsterkerene på NAD og Sansui integrerte forsterkere/forforsterkere, og disse får ikke mer enn karakteren godkjent fra meg. Den beste lyden fra en innnebygd hodetelefonforsterker fikk jeg faktisk fra en Revox kassettspiller. Lyden fra den var både detaljert og hadde mye dynamikk og romfølelse.
Betydelig bedre lyd enn i førsteversjonen, men her var det slark i volumknotten. Jeg gadd aldri gjøre noe med det, det er kanskje min egen feil.
Problemet med slark i volumknotten vil du jo ikke få i dag da de integrerte forsterkerene/forforsterkerene til EC har elektronisk volumjustering. Jeg for min del avskriver aldri et merke på grunnlag av at produsenten har hatt problemer med en modell eller en produksjonsserie. Man kan jo ikke forlange at alle modeller eller produksjonsserier opp gjennom årene skal fungere 100% problemfritt. Og min oppfatning er at verken "nye" eller "gamle" EC har vært vanskelige når det gjelder garantisaker. Da tror jeg det har stått mer på kapasiteten/leveringsfristene.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Dazed skrev:
-HP- skrev:
Min læresetning har blitt å kjøpe fra produsenter som har en viss andel av proffmarkedet - det sier mye om kvalitet og stabilitet. Denon-forsterkeren har i høyeste grad innfridd i så måte, jeg hadde også en veldig god erfaring med en NAD-forsterker jeg hadde et par år.
Av interesse: Hvilke deler av proffmarkedet er det Denon og NAD opererer i? Eller: Hvilket "proffmarked" er det du sikter til?
Denon leverer blant annet DJ-spillere og spillere til radiobruk, samt opptaksutstyr.
http://www.dm-pro.eu/en/denon/
http://www.dm-pro.eu/en/denondj/

For NAD sin del er jeg mer usikker, men så har jeg ikke kjøpt et NAD-produkt på mange år.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
@ TELLUS:

Jeg ønsker ikke å gjøre ting unødvendig komplisert; hodetelefonutgangen på PMA-1500 holder mål i massevis. Jeg skiller meg kanskje fra enkelte hifientusiaster ved at jeg ikke ønsker flere "bokser" enn høyst nødvendig. Jeg bruker ikke hodetelefoner så fryktelig ofte, men ønsker likevel å ha muligheten. Da jeg hadde min ECI-2 måtte jeg kjøre hodetelefoner enten rett ut av CD-spilleren eller via opptaksfunksjonen på min bærbare minidiskspiller. Og denslags er RØR. Hvor mye hadde det kostet EC å montere inn en hodetelefonutgang?

Slark i volumknotten vitner like fullt om mindre bra håndtverk, iallfall på en helt ny forsterker. Dessuten var det irriterende å være uten forsterker i nesten et halvt år pga reparasjon, og at jeg fikk tilbake en forsterker som fortsatt var defekt. Jeg var temmelig nær å heve hele kjøpet. Da jeg da til gjengjeld fikk en ny amp med slarkete volumkontroll, var mitt inntrykk av merket blitt såpass dårlig at det er lite aktuelt for meg å kjøpe EC igjen. Og det til tross for at AW-180 er blant de best lydende forsterkere jeg har hørt.

Men slik som jeg husker nittitallets "high end-fenomen", skulle ting være minimalistisk; jo mer tungvindt å operere det var, dess bedre var liksom lyden. Eller rettere sagt: dess mer "ekslusivt" var produktet, og dess mer legitim var en stiv pris. Er det fortsatt slik? Jeg synes kun det lukter "gimmick". Og da jeg kjøpte min Denon-amp, som låt tilnærmet like bra som ECI-2, hadde flere linjeinnganger inkl. platespillerinngang, hodetelefonutgang, fjernkontroll og høyttalerterminaler som tillot alle slags tilkoblinger, og langt kraftigere strømforsyning til samme pris som jeg i sin tid betalte for ECI-2, var dette en langt bedre "deal".
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
McIntosh MA7000 og lignende er kanskje mer i din gate?

-HP- skrev:
Men slik som jeg husker nittitallets "high end-fenomen", skulle ting være minimalistisk; jo mer tungvindt å operere det var, dess bedre var liksom lyden. Eller rettere sagt: dess mer "ekslusivt" var produktet, og dess mer legitim var en stiv pris. Er det fortsatt slik? Jeg synes kun det lukter "gimmick". Og da jeg kjøpte min Denon-amp, som låt tilnærmet like bra som ECI-2, hadde flere linjeinnganger inkl. platespillerinngang, hodetelefonutgang, fjernkontroll og høyttalerterminaler som tillot alle slags tilkoblinger, og langt kraftigere strømforsyning til samme pris som jeg i sin tid betalte for ECI-2, var dette en langt bedre "deal".
McIntosh MA7000 og lignende er kanskje mer i din gate? Der får man det meste man trenger (for sikkerhets skyld). McIntosh er et firma som vet å ta seg betalt, men de lager til gjengjeld, så langt jeg kan forstå, solide og gode produkter.
 

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
-HP- skrev:
Hvor mye hadde det kostet EC å montere inn en hodetelefonutgang?
Hvis de skulle bygget inn en med lydkvalitet som matchet den på høyttalerutgangene, hadde det i alle fall økt kostnaden merkbart, og utsalgsprisen ville steget.

At de lar brukeren velge selv om han vil kjøpe en hodetelefonforsterker, og lar være å implementere en billig og dårlig lydende hodetelefonutgang, ser ikke jeg som noen ulempe.

Kanskje de kunne gjort som f.eks. NAD gjør med RIAA-trinn, og tilbudt det som et tilleggskort? Det synes jeg var en god idé.
 

Drake-Audio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2006
Innlegg
201
Antall liker
5
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
1
Har hatt AW 60 og 100,ble bare en kort periode,mulig det var pre som ikke holdt mål. (gammel EC,husker ikke hva den het).

Låt egentlig ganske lukket og tamt på Klipsch RF 3II.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Den nye ECI-5 mkII vil nok gjøre inntrykk på de som mener gamle EC ikke gjorde inntrykk. :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Loevhagen skrev:
@ lovemusikk: EC er mer omtalt enn Hegel i Fidelity. Se indeksen på hjemmesiden. ;) Krever ikke mer enn det å få frem fakta. Omtalt betyr da positiv omtale. Svært få omtaler i norsk hifipresse som ender med slakt. Og, det er helt OK. Det finnes svært få objektive produkter i omtalt hififlora.
Ja,ok, sorry, har ikke følgt så nøye med. ;)

Så ECI-5 mkII gjorde en god test i siste hjemmekino :)
 

Troya

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2008
Innlegg
115
Antall liker
8
Har 1Up, 4,7 og Nemo med Kimber Select og JMLab store høytslere. Det finnes bedre Enheter enn de to første men etter flere forsøk har jeg ikke funnet de jeg leter etter. Har hatt rigg til 150 høvdinger inne men denne nøytrale , kliniske lyden engsjerer ikkemeg. Har altså hørt Cd med klarere oppløsning ogpre som rydder lydbilde i forhold til 4,7 men har samtidig mistet holografi i lydbilde, jeg savnet rommet og 4,7 har overlevd. Må si at jeg har fått gamle EC til å oppgradere 4,7 så langt som råd og i rene kr koster den nå 20k. Den har overlevd rørpre AV Eclipse ogEmmLabs. Et poeng hos meg er at jeg sliter med Tinitus og den liker ikke nøytral klinisk lyd som gjerne kan oppleves litt mer påtrengende spesielt med litt trøkk. Og dere, å oppleve musikken en gang i blant kroppslig er stas, Metalica i skikkelig drive krever litt, fantastisk med mitt anlegg.

Jeg har gitt opp innen fornuftige rammer å erstatte disse 2 enhetene og ser nå på kvalitetsdac'er rett i Nemoene fra asynkron USB, feks DcS Debussy eller noe annet og varmere (gjerne mere EC lyd) så er det sagt. Da sier det seg selv fra min side at litt rørlyd ala EC er min greie men gjerne da med litt bedre oppløsning.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
McIntosh MA7000 og lignende er kanskje mer i din gate?

CDWMcInSpots skrev:
-HP- skrev:
Men slik som jeg husker nittitallets "high end-fenomen", skulle ting være minimalistisk; jo mer tungvindt å operere det var, dess bedre var liksom lyden. Eller rettere sagt: dess mer "ekslusivt" var produktet, og dess mer legitim var en stiv pris. Er det fortsatt slik? Jeg synes kun det lukter "gimmick". Og da jeg kjøpte min Denon-amp, som låt tilnærmet like bra som ECI-2, hadde flere linjeinnganger inkl. platespillerinngang, hodetelefonutgang, fjernkontroll og høyttalerterminaler som tillot alle slags tilkoblinger, og langt kraftigere strømforsyning til samme pris som jeg i sin tid betalte for ECI-2, var dette en langt bedre "deal".
McIntosh MA7000 og lignende er kanskje mer i din gate? Der får man det meste man trenger (for sikkerhets skyld). McIntosh er et firma som vet å ta seg betalt, men de lager til gjengjeld, så langt jeg kan forstå, solide og gode produkter.
Hadde jeg hatt råd, så hadde jeg absolutt vurdert McIntosh, ja!
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
McIntosh MA7000 og lignende er kanskje mer i din gate?

-HP- skrev:
CDWMcInSpots skrev:
-HP- skrev:
Men slik som jeg husker nittitallets "high end-fenomen", skulle ting være minimalistisk; jo mer tungvindt å operere det var, dess bedre var liksom lyden. Eller rettere sagt: dess mer "ekslusivt" var produktet, og dess mer legitim var en stiv pris. Er det fortsatt slik? Jeg synes kun det lukter "gimmick". Og da jeg kjøpte min Denon-amp, som låt tilnærmet like bra som ECI-2, hadde flere linjeinnganger inkl. platespillerinngang, hodetelefonutgang, fjernkontroll og høyttalerterminaler som tillot alle slags tilkoblinger, og langt kraftigere strømforsyning til samme pris som jeg i sin tid betalte for ECI-2, var dette en langt bedre "deal".
McIntosh MA7000 og lignende er kanskje mer i din gate? Der får man det meste man trenger (for sikkerhets skyld). McIntosh er et firma som vet å ta seg betalt, men de lager til gjengjeld, så langt jeg kan forstå, solide og gode produkter.
Hadde jeg hatt råd, så hadde jeg absolutt vurdert McIntosh, ja!
Jeg ser at du er 32 år. Jeg ventet og sparte til jeg var godt og vel 10 år eldre før jeg kjøpte min McIntosh MA7000 og MCD500. Siden jeg (kun) har en høyst normal lønn, må jeg ta tiden til hjelp og prioritere.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Selv har jeg også en høyst ordinær inntekt, så det vil nok dreie seg om rimelig hard prioritering, ja.

Jeg har til dags dato aldri hørt noen McIntosh-amp, så jeg har på en måte ikke etablert drivkraften til en såpass hard prioritering, for å si det sånn. Når man i tillegg er musiker, blir det gjerne en annen type musikkutstyr som fort stjeler litt prioritering også. Hadde ikke gjort meg noe å spare til en Moog Little Phatty, selv om det selvsagt ikke er noe stort behov i disse softsynth-tider.

Når vi er inne på forsterkere som befinner seg i min gate, er også denne svært aktuell:
http://www.hifiklubben.no/produkter...gdorf_audio_integrert_forsterker_sort_ad.htm#

Stua mi låter ikke optimalt, og ettersom flere behov enn musikklytting skal dekkes, er romkorreksjon en fornuftig vei å gå. Denne forsterkeren har jeg hørt, og er overbevist, for å si det sånn 8)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Har hatt både ECI-5 mkII og Lyngdorf TDAI220 RP / AD. Disse er svært ulike i lydsignatur. Har eide begge over tid og dannet inntrykkene i samme rom og på samme høyttaler.

For de som har "håpløse" rom så kan RP (spilt via Focus-innstillingen) bidra godt. For de som har lagt litt arbeid ned i plassering og akustiske tiltak; ikke noe poeng i RP. Tvert i mot. Den låter da best i Bypass.

Skulle jeg velge mellom disse to i dag, til samme rom og høyttaler, så ville jeg valgt ECI-5 mkII. Men, det er en ting RP gjør eksepsjonelt flott - integrering av subwoofer i stereo. Man setter LF og HF i TDAI2200 og setter en passende cross-over. Kjører RP. Og, vips, så er subwooferen så godt integrert man egentlig kun kan drømme om. :)
 
Topp Bunn