Diverse Electrocompaniet er konkurs men gjenoppstår som fugl Fønix

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Hmm. dersom EC på Elkjøp er et problem for HiFI-folket, er det kanskje de som er problemet, og ikke EC eller Elkjøp.... men da må de nok ned i pris. Problemet med dagens HiFi er at folk flest, og den yngre generasjon i særdeleshet, helst ikke vil ha vår utgave av HiFi...
    Jeg er helt enig. Og vil bare legge til: Jeg vil ha "high-end" lyd, men ikke betale "high-end"pris :)
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Med referanse til innlegg 124, så var det ikke "kvaliteten" til volumkontrollen som forårsaket skraping, det var (er) det det faktum at at den ble benyttet i en posisjon der den var utsatt for DC spenninger. En titusenkroners volum av hvilken som helst fabrikat vil over tid oppføre seg likt. Volumkontroller står vanligvis som passive spenningsdelere før første trinn i en forsterker. I 4,5 går signalet direkte til inngangstrinn mens volumkontrollen kobles mellom kollektorene til difftrinnet, og på denne måten "kortsluttes" mer eller mindre av signalet. Tanken er veldig god, men utførelsen er det ikke. En attenuator med faste motstander ville sannsynligvis løst hele problemet, men nye ville oppstått. Dårlig oppløsning, vanskelig/dyr fjernstyring etc.

    R
    Nettopp Roar. Dette blåe potet til ALPS er brukt i hundrevis av forsterkere modeller og det er omentrent bare i EC amper det har fått tyn.
    Naturligvis p.g.a det litt uvanlige designet og potet får skylden.
    Men egentlig er dette et ganske bra pot.....
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Hmm. dersom EC på Elkjøp er et problem for HiFI-folket, er det kanskje de som er problemet, og ikke EC eller Elkjøp.... men da må de nok ned i pris. Problemet med dagens HiFi er at folk flest, og den yngre generasjon i særdeleshet, helst ikke vil ha vår utgave av HiFi...
    Problemet er nok større for EC. Dersom de skal selge de tradisjonelle produktene sine er neppe Elkjøp en kandidat. Selv tradisjonelle høyttalere og hjemmekinoforsterkere til under 10 lapper blir stående å samle så mye støv at om de ikke tørkes av regelmessig ender de opp med centimetertykke lag før de til slutt selges som B-varer. Det er simpelthen fascinerende hvor dårlig mer eller mindre tradisjonell haifai selger i kjedebutikkene. De har bare utgifter med det, og ingen gidder å løfte en finger for å gjøre noe med det så lenge de selger så mange andre lydprodukter vi normalt ikke assosierer med haifai.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Med referanse til innlegg 124, så var det ikke "kvaliteten" til volumkontrollen som forårsaket skraping, det var (er) det det faktum at at den ble benyttet i en posisjon der den var utsatt for DC spenninger. En titusenkroners volum av hvilken som helst fabrikat vil over tid oppføre seg likt. Volumkontroller står vanligvis som passive spenningsdelere før første trinn i en forsterker. I 4,5 går signalet direkte til inngangstrinn mens volumkontrollen kobles mellom kollektorene til difftrinnet, og på denne måten "kortsluttes" mer eller mindre av signalet. Tanken er veldig god, men utførelsen er det ikke. En attenuator med faste motstander ville sannsynligvis løst hele problemet, men nye ville oppstått. Dårlig oppløsning, vanskelig/dyr fjernstyring etc.

    R
    Naturligvis p.g.a det litt uvanlige designet og potet får skylden.
    Dårlig gjort å skylde på en potet.

    Men var problemet at de fikk DC, eller skyldes det mer strømstyrken Roar? I og med at dette ligger nær null volt uansett, enten det er signal eller DC, burde jo ikke spenningen alene være opphav til noen elektrokjemisk reaksjon eller noe?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er et velkjent problem at DC over kullbanepot.metre som gjerne blir stående i samme posisjon over lengre tid er opphav til "pitting" som igjen gir knitter og sprak.. BLue Alps er vel karbon, om jeg ikke husker helt feil....Cermet og ledende plast har ikke de problemene i samme grad...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.935
    Antall liker
    11.342
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    "Rettelse - ny feil følger" var et utrykk.... er Blue Alps ledende plast? I så fall er det noe rundt konstruksjonen som gir ekstra belastning??
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Karbonmotstander er vel generelt mer sårbare for effekter enn de fleste andre teknologier. Så kan det jo selvsagt hende det er et problem at slepeskoen har et lite kontaktpunkt mot karbonbanen, og at dette skaper ekstra problemer, men alt dette burde jo gjelde for AC i like stor grad.

    EDIT: Nå er vi ganske langt off topic her.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kunne godt tenkt meg en av de første integrerte, eci-1 og eci-2, tror de er fine vintageforsterkere. Men har fått med meg at potmetrene (volum) ofte skraper. Kan de skiftes/renses/repareres på en fullgod måte?

    Siden vi nå er litt off-topic.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man greier å plukke de sund er isopropanol isped med en dråpe Jif skurekrem en utmerket cocktail å rense banene med. Bruke en q-tips.
    Rens etterpå med høytrykk og mye isopropanol. Stram opp "sleiden" litt. Får man det det korrekt sammen igjen er det så godt som nytt.

    Hvis man ikke tør å plukke de sund kan man legge de i isopropanol noen døgn mens man stadig er innom og vrir på akslingen.

    Å bruke rensespray der det står på kortet funker dårlig. Det holder noen dager så er det på han igjen.
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Skjønner at de fleste må produsere flere lag av serier for å kapre hver del av markedet.. fra billig til dyrt.

    Men, hvorfor ikke lage:
    1 CD spiller med innstikk DAC kort.
    1 Integrert
    1 Pre
    1 Power amp

    De fleste trenger en CD / Integrert kombo.. Og for entusiaster, så kjøper de Pre og Power Amp.


    Lag kvalitet, så "oppgraderer" fabrikken produktet hvert 3 eller 5 år.

    Må tære på ressursene å lage flere serier av hvert produkt.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hva med ultralydbad?
    Ikke akkurat på Elkjøp, men jeg fikk tilgang til et hos Helikopterservice når jeg renset en slepering.
    Verdt å sjekke muligheten hos de som selger LP vaskere.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Skjønner at de fleste må produsere flere lag av serier for å kapre hver del av markedet.. fra billig til dyrt.

    Men, hvorfor ikke lage:
    1 CD spiller med innstikk DAC kort.
    1 Integrert
    1 Pre
    1 Power amp

    De fleste trenger en CD / Integrert kombo.. Og for entusiaster, så kjøper de Pre og Power Amp.


    Lag kvalitet, så "oppgraderer" fabrikken produktet hvert 3 eller 5 år.

    Må tære på ressursene å lage flere serier av hvert produkt.

    Nyt hverdagen & fremtiden, Northman, mange produsenter er for lengst inne i dette tenkesett. Flere og flere tilbyr integrerte proukter og gjør de samtidig bedre og bedre ved å benytte teknologi som tidligere kun var myntet på deres separate komponenter.

    Sist ut var Parasound HINT 6, som med bedre forforsterker i praksis kun betyr er at produsenten har villet benytte bedre komponenter i denne viktige delen fra deres dyrere konstruksjoner.

    En åpenbar konkurranse er i gang, som tidligere bød på flest mulig komponenter mens den nå mer består av færrest mulige komponenter med best mulig lyd - vinn vinn for så vel de selv som oss forbrukere - ei heller trenger vi alle disse boksene som igjen må kables sammen til flere tusen kroner...

    Fordi mange har droppet SD-silleren har mange begynt å lage små og rene CD-drivverk (som databransjen gjorde da laptopene ble for tynne), smart tenkende så lenge man uansett har en iboende DAC i tidens siste innenfor integrert.

    I tillegg har noen klart å trylle med lyden og laget produktene så små at selv mor ikke irriterer seg over de, stående i stereobenken, se bare hva Mytek Brooklyn byr på på av små, vellydende, rimelige, good looking produter på nyhetssidene her på sentralen.

    Et tiår frem i tid; enda flere aktive høyttalere - tror jeg. Stereobenken er i ferd med å bli overflødig, noe jeg tror vi skal få se Electrocompaniet Living serien bidrar til, de er nok bare i startskuddet og har nå ved Elkjøp avtalen skaffet seg et stort distribusjonsledd.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.231
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser for meg at man starter en ny hifiprodusent fra scratch i dag. Man ønsker å utstråle kvalitet, men samtidig være et selskap som leder an i utviklingen, representerer noe moderne, skaper nye ideer, gir kundene innsyn i hva som er mulig om man tar tak i gjeldende trender blant forbrukere, og kombinerer dem med kvalitet.

    Hvorfor utviklet ikke EC seg til å bli et slikt selskap? Hvorfor begynte de å produsere de samme produktene om igjen, lanserte noen billigversjoner som egentlig var mer "dyre versjoner av enda billigere produkter", ikke bragte noe som helst nytt verken av teknologi eller produksjonsmetoder til bordet, og til slutt bare endte med å øke prisen på modeller som ble utviklet i forrige århundre?

    ...

    Dette innlegget skjønner jeg ikke. Det ser ut som om det var skrevet for 5 år siden, før EC Living satsningen og oppkjøpet av Kopera. Og når det gjelder produksjonsmetoder, har, etter hva jeg har forstått, Electrocompaniet og Linn de mest avanserte produksjonslinjene for hi-fi som finnes i Europa.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jeg ser for meg at man starter en ny hifiprodusent fra scratch i dag. Man ønsker å utstråle kvalitet, men samtidig være et selskap som leder an i utviklingen, representerer noe moderne, skaper nye ideer, gir kundene innsyn i hva som er mulig om man tar tak i gjeldende trender blant forbrukere, og kombinerer dem med kvalitet.

    Hvorfor utviklet ikke EC seg til å bli et slikt selskap? Hvorfor begynte de å produsere de samme produktene om igjen, lanserte noen billigversjoner som egentlig var mer "dyre versjoner av enda billigere produkter", ikke bragte noe som helst nytt verken av teknologi eller produksjonsmetoder til bordet, og til slutt bare endte med å øke prisen på modeller som ble utviklet i forrige århundre?

    ...

    Dette innlegget skjønner jeg ikke. Det ser ut som om det var skrevet for 5 år siden, før EC Living satsningen og oppkjøpet av Kopera. Og når det gjelder produksjonsmetoder, har, etter hva jeg har forstått, Electrocompaniet og Linn de mest avanserte produksjonslinjene for hi-fi som finnes i Europa.
    Ja, jeg kunne selvsagt ha nevnt EC living, men hva nytt bringer de egentlig på markedet som ikke allerede er gjort minst like bra av flere andre produsenter?

    At Mikal har kjøpt Kopera har vel strengt tatt ikke medført noen stor endring i produktene fra EC. Det er jo bare ham selv som er ansatt, og EC hadde vel strengt tatt uansett tilgang på hans kompetanse som det var.

    Husker du da Devialet lanserte Phantom? Husker du hvor tatt på senga alle ble? Hvilken hype de klarte å skape, og hvordan de langt på vei klarte å følge opp hypen også? Man kan si mye om Phantom selvsagt, det er mye de kunne gjort annerledes, mye de kunne gjort bedre, mye teknologi som burde ha vært der osv, men det har antakelig solgt langt mer enn EC-living, og dette til tross for at prisen er 3-5 ganger så høy. På flere utsalgssteder har de sågar hevdet at det er de dyreste utgavene som har solgt best.

    Husker du da ICE-power kom på banen på slutten av 2000-tallet? Husker du Beolab 5-lanseringen? Husker du Squeezebox? Husker du Infinity IRS? Husker du Event Opal? Husker du B&W Nautilus ble lansert?

    Ja, jeg er klar over at mye av dette er dyrt, men dette er ting som gjorde en forskjell. Det trenger ikke alltid være gode produkter heller, men de markerer et veiskille, og de har hver for seg vært kjempesuksesser. Kanskje aller viktigst er det at de, selv om de ikke nødvendigvis fant opp noe nytt, representerte en ny brukeropplevelse på en eller annen måte.

    Jeg vet ikke, ble det noe tydeligere hva jeg mener? EC gjør ikke "bare feil", men jeg tror personlig at de, i stedet for å oppleve en ny vår, vil måtte kjempe videre for å holde hodet over vannet, og jeg er oppriktig redd for at "det neste store" kan være noe som blir glemt ca en uke senere.

    Du nevner også produksjonsteknologi, men du sammenlikner det med hifibransjen forøvrig. For det første tror jeg ikke en gang det du sier stemmer. For det andre handler det om helt andre ting enn PCB-assembly. I forbindelse med produksjonsteknologi nevner du Linn. Vel, de har avanserte forsterkere, høyttalere med aktiv deling, romkorreksjon og servostyrte drivere. Selskapet Linn omsetter for uendelig mye mer enn EC og har produktutvikling på et helt annet nivå. Deres mekanikk er også langt over hva EC har å tilby. Jeg synes ikke Linn gjør alt riktig, men jeg er redd jeg også synes at sammenlikningen slo relativt uheldig ut på vegne av EC.

    Tror du helt oppriktig ikke at EC kunne laget noe som fikk det meste av det de og alle andre har fra før til å virke litt gammeldags, kjedelig, utdatert...? For meg er det ikke et spørsmål om de kan fortsette som de gjør eller ikke, men et spørsmål om de faktisk har mulighet til å gjøre noe nytt som løfter dem dramatisk opp og frem i forhold til både egen historie og i forhold til langt større internasjonale konkurrenter.

    Det er vel omtrent 5 år siden jeg skrev at den som tar i bruk alle tenkelige hjelpemidler for å lage den beste aktive masseproduserte høyttaleren til 20k/par som lages kan, og setter marginene på et spiselig nivå, kommer til å vinne så brutalt over alle konkurrenter at de ikke forstår hva som skjedde før det er for sent. Det krever betydelige midler, helt andre produksjonslinjer enn hva man i dag bruker til hifi osv, og slikt krever selvsagt betydelige investeringer. Ingen later til å ha noen særlig kultur for å satse tungt på tradisjonell hifi, så det må handle om å vanne ut skillet mellom multimedia/forbrukerelektronikk, og tradisjonell hifi.

    Jeg tenker eksakt det samme gjelder i dag, og ingen har egentlig grepet sjansen så langt. Hvorfor kan det ikke være EC som griper den sjansen?
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Jeg ser for meg at man starter en ny hifiprodusent fra scratch i dag. Man ønsker å utstråle kvalitet, men samtidig være et selskap som leder an i utviklingen, representerer noe moderne, skaper nye ideer, gir kundene innsyn i hva som er mulig om man tar tak i gjeldende trender blant forbrukere, og kombinerer dem med kvalitet.

    Hvorfor utviklet ikke EC seg til å bli et slikt selskap? Hvorfor begynte de å produsere de samme produktene om igjen, lanserte noen billigversjoner som egentlig var mer "dyre versjoner av enda billigere produkter", ikke bragte noe som helst nytt verken av teknologi eller produksjonsmetoder til bordet, og til slutt bare endte med å øke prisen på modeller som ble utviklet i forrige århundre?

    ...

    Dette innlegget skjønner jeg ikke. Det ser ut som om det var skrevet for 5 år siden, før EC Living satsningen og oppkjøpet av Kopera. Og når det gjelder produksjonsmetoder, har, etter hva jeg har forstått, Electrocompaniet og Linn de mest avanserte produksjonslinjene for hi-fi som finnes i Europa.
    Ja, jeg kunne selvsagt ha nevnt EC living, men hva nytt bringer de egentlig på markedet som ikke allerede er gjort minst like bra av flere andre produsenter?

    At Mikal har kjøpt Kopera har vel strengt tatt ikke medført noen stor endring i produktene fra EC. Det er jo bare ham selv som er ansatt, og EC hadde vel strengt tatt uansett tilgang på hans kompetanse som det var.

    Husker du da Devialet lanserte Phantom? Husker du hvor tatt på senga alle ble? Hvilken hype de klarte å skape, og hvordan de langt på vei klarte å følge opp hypen også? Man kan si mye om Phantom selvsagt, det er mye de kunne gjort annerledes, mye de kunne gjort bedre, mye teknologi som burde ha vært der osv, men det har antakelig solgt langt mer enn EC-living, og dette til tross for at prisen er 3-5 ganger så høy. På flere utsalgssteder har de sågar hevdet at det er de dyreste utgavene som har solgt best.

    Husker du da ICE-power kom på banen på slutten av 2000-tallet? Husker du Beolab 5-lanseringen? Husker du Squeezebox? Husker du Infinity IRS? Husker du Event Opal? Husker du B&W Nautilus ble lansert?

    Ja, jeg er klar over at mye av dette er dyrt, men dette er ting som gjorde en forskjell. Det trenger ikke alltid være gode produkter heller, men de markerer et veiskille, og de har hver for seg vært kjempesuksesser. Kanskje aller viktigst er det at de, selv om de ikke nødvendigvis fant opp noe nytt, representerte en ny brukeropplevelse på en eller annen måte.

    Jeg vet ikke, ble det noe tydeligere hva jeg mener? EC gjør ikke "bare feil", men jeg tror personlig at de, i stedet for å oppleve en ny vår, vil måtte kjempe videre for å holde hodet over vannet, og jeg er oppriktig redd for at "det neste store" kan være noe som blir glemt ca en uke senere.

    Du nevner også produksjonsteknologi, men du sammenlikner det med hifibransjen forøvrig. For det første tror jeg ikke en gang det du sier stemmer. For det andre handler det om helt andre ting enn PCB-assembly. I forbindelse med produksjonsteknologi nevner du Linn. Vel, de har avanserte forsterkere, høyttalere med aktiv deling, romkorreksjon og servostyrte drivere. Selskapet Linn omsetter for uendelig mye mer enn EC og har produktutvikling på et helt annet nivå. Deres mekanikk er også langt over hva EC har å tilby. Jeg synes ikke Linn gjør alt riktig, men jeg er redd jeg også synes at sammenlikningen slo relativt uheldig ut på vegne av EC.

    Tror du helt oppriktig ikke at EC kunne laget noe som fikk det meste av det de og alle andre har fra før til å virke litt gammeldags, kjedelig, utdatert...? For meg er det ikke et spørsmål om de kan fortsette som de gjør eller ikke, men et spørsmål om de faktisk har mulighet til å gjøre noe nytt som løfter dem dramatisk opp og frem i forhold til både egen historie og i forhold til langt større internasjonale konkurrenter.

    Det er vel omtrent 5 år siden jeg skrev at den som tar i bruk alle tenkelige hjelpemidler for å lage den beste aktive masseproduserte høyttaleren til 20k/par som lages kan, og setter marginene på et spiselig nivå, kommer til å vinne så brutalt over alle konkurrenter at de ikke forstår hva som skjedde før det er for sent. Det krever betydelige midler, helt andre produksjonslinjer enn hva man i dag bruker til hifi osv, og slikt krever selvsagt betydelige investeringer. Ingen later til å ha noen særlig kultur for å satse tungt på tradisjonell hifi, så det må handle om å vanne ut skillet mellom multimedia/forbrukerelektronikk, og tradisjonell hifi.

    Jeg tenker eksakt det samme gjelder i dag, og ingen har egentlig grepet sjansen så langt. Hvorfor kan det ikke være EC som griper den sjansen?
    Jeg tro i alle fall at du har rett. Prismessig burde kanskje ikke produkter som Devialet phantom gold og Kef LS50W vært "bestselgere" (de er dyre), men lydmessig, designmessig og funksjonsmessig har de truffet mange brukere i den vestlige verden, og har solgt i "bøtter og spann". Jeg er redd at EC kan gå på en ny økonomisk smell om noen år, om de ikke kommer opp med noe nytt og spennende som også dagens unge forbrukere vil ha.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    ...slik som den lille retrobølgen med LP-spillere..? Det er det jo mange unge som vil ha. Noe handler også om markedsføring. Hvorfor ble singelspeed sykler plutselig så populært i deler av den vestlige verden?
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Skjønner at de fleste må produsere flere lag av serier for å kapre hver del av markedet.. fra billig til dyrt.

    Men, hvorfor ikke lage:
    1 CD spiller med innstikk DAC kort.
    1 Integrert
    1 Pre
    1 Power amp

    De fleste trenger en CD / Integrert kombo.. Og for entusiaster, så kjøper de Pre og Power Amp.


    Lag kvalitet, så "oppgraderer" fabrikken produktet hvert 3 eller 5 år.

    Må tære på ressursene å lage flere serier av hvert produkt.
    +1

    Burde også være mulighet til å kunne velge noe annet enn svart på produktene i den beste serien demmes!
    Kan jo ikke kjøpe svart når man er en "bling" mann vetdu:)



    Mvh: Espen L
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Synes for min del designet bør gjøres mer tidløst. Nå er designet litt «porno» uten at innholdet samsvarer.
     

    thomas1403

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    70
    Personlig liker jeg designet. Det er mer «inn» med gull enn på lenge, men det er relativt lite på effektforsterkerne.
    Selv kjøpte jeg nye Nemo nylig, forsterkere som er blitt oppgradert jevnlig (men uten å bytte navn som andre produsenter gjerne gjør; mc 601–>611 etc)

    Etter noen år med Parasound halo, mcintosh, Primare etc, så er faktisk nemoene på høyden eller bedre enn mye.

    For mitt vedkommende ble det Nemo fremfor Mc1,2kw..
    Deilig at driften fortsetter, slik det i det minste blir mulig å få andre ting derfra - tar gjerne en integrert sak på stua.

    Det er faktisk merkbare forskjeller i lyden på en Nemo fra 2017/2018 og noen fra 2010/2012, så noe har definitivt skjedd på videreutvikling av produktene selv om de tilsynelatende er uforandret..
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Håper de får gjennoppreist et handlingskraftig EC med sterkere gjennomføringskraft.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det som mangler hos mange produsenter i dag er brukervennlighet og enkelhet.

    Klør meg stadig i hodet over produsenter som kommer med fysisk på/av-knapp som man må bort og trykke på for å vekke produktet til liv. I disse dager når det meste kopler seg trådløst/sømløst så er slikt lite attraktivt for min del.

    Man er vant med å kunne ha lyst til å høre en sang i huset, ta opp telefonen - velge kilde i spotify og trykke play - så våkner Sonosen av seg selv og spiller. Man får ikke mye lyst til å ha en halvmeters forsterker med trykknapp på etter den utviklingen. Skulle jeg hatt et stereosystem i TV-stuen hadde minstekravet vært at det "våknet" av seg selv når det kom lyd på. Jeg er sikkert sær, men dette er jo hva de egentlig konkurrerer med i dag og tydeligvis skal konkurrere enda tydeligere mot.

    Jeg tror Dynaudio har mye lurt på gang, Xeo/XD-seriene deres gir veldig mye av overnevnte og de har også lansert Sonos-liknende produkter uten at jeg vet hvor gode de er, eller hvor bra det selger. Naim er og på sporet av noe.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Min 50 watter så slik ut. Diskré liten diode med rødt lys i av/på knappen nederst til høyre. Laget uten sikringer av Abrahamsen på 90-tallet. Låt veloppløst og betydelig bedre enn de første 250 watterne. Et tidløst design som står seg på en helt annen måte enn blanke gullknapper med sort blankt chassis. Et gjenoppstått EC trenger et design som passer inn i de fleste hjem.
    En forsterker jeg angrer at jeg solgte.
    C9E1A1B2-2B72-4709-8C4D-E35AD9E2FEB7.jpeg
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det som mangler hos mange produsenter i dag er brukervennlighet og enkelhet.

    Klør meg stadig i hodet over produsenter som kommer med fysisk på/av-knapp som man må bort og trykke på for å vekke produktet til liv. I disse dager når det meste kopler seg trådløst/sømløst så er slikt lite attraktivt for min del.

    Man er vant med å kunne ha lyst til å høre en sang i huset, ta opp telefonen - velge kilde i spotify og trykke play - så våkner Sonosen av seg selv og spiller. Man får ikke mye lyst til å ha en halvmeters forsterker med trykknapp på etter den utviklingen. Skulle jeg hatt et stereosystem i TV-stuen hadde minstekravet vært at det "våknet" av seg selv når det kom lyd på. Jeg er sikkert sær, men dette er jo hva de egentlig konkurrerer med i dag og tydeligvis skal konkurrere enda tydeligere mot.

    Jeg tror Dynaudio har mye lurt på gang, Xeo/XD-seriene deres gir veldig mye av overnevnte og de har også lansert Sonos-liknende produkter uten at jeg vet hvor gode de er, eller hvor bra det selger. Naim er og på sporet av noe.
    Det som virkelig irritere er power knapp bak
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Power knapp bak er bra, så blir man ikke fullt så fristet til å sette inn ampen i et rack uten lufting.:rolleyes:
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Power knapp bak er bra, så blir man ikke fullt så fristet til å sette inn ampen i et rack uten lufting.:rolleyes:
    I eller utenfor et rack, det er likevel enklest med knapp foran, eller aller helst at den styres av forforsterker
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Power knapp bak er bra, så blir man ikke fullt så fristet til å sette inn ampen i et rack uten lufting.:rolleyes:
    I eller utenfor et rack, det er likevel enklest med knapp foran, eller aller helst at den styres av forforsterker
    Ja det er enklere med knapp i front eller styring fra pre. Noen ganger er det enkleste det beste, andre ganger er det motsatt. Her snakker vi virkelig om preferanser.8)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Power knapp bak er bra, så blir man ikke fullt så fristet til å sette inn ampen i et rack uten lufting.:rolleyes:
    Akkurat det er noe som skremmer meg litt bort fra å kjøpe brukt, når man ser bilder av store forsterkere som står stappet inn i trange hyller med bare et par centimeters lufting over. Kan hende det egentlig er uproblematisk, men jeg tenker at det iallfall ikke forlenger elektronikkens levetid å operere under slike forhold.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Du gjør nok klokt i å være skeptisk. Alle komponenter har en viss varighet. Varme reduserer levetiden for hver grad temperaturen stiger. Kjøper man en klasse A forsterker som har stått trangt av hensyn til husfreden og kontinuerlig påslått av hensyn til lyden så kan levetiden gå mot slutten selvom produktet ikke er eldre enn et par år. Jeg spør alltid om bruksmønster hvis jeg skal kjøpe brukt.;D
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Selv har jeg kun opplevd problemer med kun en forsterker etter å ha hatt ganske så mange i langt over 20 år og det var en frittstående koloss som til og med sto oppå tre stk steiner for å få luft rund baut ;)
     

    S. Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    850
    Power knapp bak er bra, så blir man ikke fullt så fristet til å sette inn ampen i et rack uten lufting.:rolleyes:
    I eller utenfor et rack, det er likevel enklest med knapp foran, eller aller helst at den styres av forforsterker
    Ja det er enklere med knapp i front eller styring fra pre. Noen ganger er det enkleste det beste, andre ganger er det motsatt. Her snakker vi virkelig om preferanser.8)
    Kall det mest brukervennlig da ;) Ellers så er det jo bare snu forsterkern slik at brytern kommer frem så er problemet løst, tenker den spiller like bra begge veier
     

    FlacMan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    358
    Antall liker
    83
    Mener å huske Elkjøp hadde Abrahamsen en lang stund, ble det slutt på det? Om de fortsatt har varer fra Abrahamsen, er det stor sjanse for at de blir fjernet fra hyllene om Electrocompaniet kommer inn.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Synes for min del designet bør gjøres mer tidløst. Nå er designet litt «porno» uten at innholdet samsvarer.
    Det som mangler hos mange produsenter i dag er brukervennlighet og enkelhet.

    Klør meg stadig i hodet over produsenter som kommer med fysisk på/av-knapp som man må bort og trykke på for å vekke produktet til liv. I disse dager når det meste kopler seg trådløst/sømløst så er slikt lite attraktivt for min del.

    Man er vant med å kunne ha lyst til å høre en sang i huset, ta opp telefonen - velge kilde i spotify og trykke play - så våkner Sonosen av seg selv og spiller. Man får ikke mye lyst til å ha en halvmeters forsterker med trykknapp på etter den utviklingen. Skulle jeg hatt et stereosystem i TV-stuen hadde minstekravet vært at det "våknet" av seg selv når det kom lyd på. Jeg er sikkert sær, men dette er jo hva de egentlig konkurrerer med i dag og tydeligvis skal konkurrere enda tydeligere mot.

    Jeg tror Dynaudio har mye lurt på gang, Xeo/XD-seriene deres gir veldig mye av overnevnte og de har også lansert Sonos-liknende produkter uten at jeg vet hvor gode de er, eller hvor bra det selger. Naim er og på sporet av noe.
    Det som virkelig irritere er power knapp bak
    Da er det meningen at den ikke skal slås av.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Mener å huske Elkjøp hadde Abrahamsen en lang stund, ble det slutt på det? Om de fortsatt har varer fra Abrahamsen, er det stor sjanse for at de blir fjernet fra hyllene om Electrocompaniet kommer inn.
    Abrahamsen selges kun fra Skårer.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Navnet Electrocompaniet er utgått på dato.Det forbindes med gamlinger og gull/ messing og bling.Bytt navn og endre design er mitt tips.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn