Diverse Electrocompaniet er konkurs men gjenoppstår som fugl Fønix

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Og mens det koker litt kan vi ta med den lattelige bagatellen alle henger seg opp i ''men hvor er det laga?'' Det spiller da ingen rolle om produktet er laga i Norge, Irak, Mexico eller Kina! Det som har noe å si er produksjons kvaliteten, og den er ikke bestemt av en lokasjon. Dette ett av problemet med hifibransjen, man skal henge seg opp i ALT. Ser du at en som kjøper seg en ny TV til 50000 på elkjøp eller power sitter å ser på typeskiltet hvor produktet er laga? Nei! Du ser på TVen!

    Jessufader altså.. Verste er at de som henger seg opp i dette hverken vet hva en bølgelodder eller en pick & place maskin er for noe.
    Det har noe å si hvor det blir produsert! Lokale bedrifter skaper liv, stolthet og arbeidsplasser. Jeg var/er stolt av å ha ec en liten ferjetur fra Stavanger. Verdiskaping lokalt er bra for samfunnet. Å flagge ut all produksjon er ikke bra for lokalsamfunn. Er det vanskelig å forstå? USA har begynnt å forstå hva made in USA egentlig stod for bortsett fra dyrere arbeidskraft. Hifiprodusenter der er stolte av å produsere sine egne ting, med lokal arbeidskraft. Det er endelig «in» å produsere hjemme. Den trenden skulle vi også hatt i Norge hvor omtrent alt flagges ut eller selges. Vi vet vel knapt hva slike maskiner er fordi vi knapt har slike arbeidsplasser lenger.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.282
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kvaliteten på produktet kan selvfølgelig være identisk uansett hvor det er produsert, å hevde noe annet er bare sprøyt. Men opprinnelsesland har noe med eierglede og image å gjøre og bør ikke undervurderes. Jeg er f.eks. veldig glad i hifi som er produsert i Japan. Hvorfor? Fordi de har en beinhard kultur for å gjøre ting skikkelig. Men om det er en rasjonell tanke? Tror ikke det akkurat. En japansk produsent med en fabrikk i Malaysia eller Thailand har akkurat samme filosofi og krav til kvalitet.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Trist at de er konkurs. Hadde mye glede av produktene deres tross alt, helt fra "Otalaforsterkeren" og videre utover.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.816
    Antall liker
    2.808
    Torget vurderinger
    1
    Pris og tilgjengelighet er viktig. Husk at for folk utenfor vår hfiboble så fremstår dyr hifi (og EC er der) som sært, lukket og uforståelig, med apparater som nesten ikke gjør noe annet enn å stå der og med en prislapp med minst en null for mye i forhold til det som synes å være riktig pris for dem. Det kreves mange års innsats/hjernevask for å bli audiofil og med det synes at en forsterker til 50 000 kan være et kupp. Bare prøv å forklar noen utenfor denne hobbyen at du synes forsterkeren er verdt de 45 000 ekstra i forhold til deres instinktivt rette pris (5 000) på grunn av ‘pinpointing’ og ‘utklingning av triangler’. Håpløst, eller hva?

    Terskelen inn i tung hifi er ikke blitt mindre med årene, kanskje heller andre veien. Folk og særlig ungdommer er ikke vant til å måtte anstrenge seg, lese og bruke tid på å knekke koden på hva noe dreier seg om. Nå er det kjapt, trygt og billig som gjelder. Ingen får noe ut av å hive seg kjapt ned i en stol foran et demoanlegg og sjekke telefonen mens noe ihjelkomprimert syntetisk dunkdunk dundrer av gårde. Tidsånden jobber imot noe så kontemplativt som å sitte stille og høre på musikk. Uten å se på noe, uten å pille med telefonen. Bare høre. Denne roen er det få hifibutikker som klarer å lage rom for, vil jeg påstå. De ekte hiendbutikkene ja, men der går ofte bare gjengangerne, dvs de som allerede er hififolk.

    Så hvordan rekruttere nye til denne hobbyen? Vi vil jo gjerne at flere skal få samme opplevelser som vi selv har og at produsenter og salgssteder for kvalitetsmusikk og kvalitetshifi skal overleve. Jeg tror at det beste vi kan gjøre for å hjelpe til er å være mer offensive og aktivt invitere folk med inn for å høre og se på hva vi har. For meg er hifi (dessverre) en litt guilty pleasure som jeg ikke snakker med andre enn likesinnede om. Det er noe med å slippe nørdestempelet og det å måtte stå til rette på et vis for at man har brukt mange penger og timer på dette. Antar mange vet hva jeg snakker om. Men her må vi ut av skapet og faktisk tørre å vise frem det vi har og stå for det samtidig som vi forsøker å få folk til å fatte hvor givende et godt anlegg og en god musikksamling kan være. Få solgt inn forståelsen for at dette ikke er snobberi, men at man ved et godt sammensatt anlegg kan få musikkgleder man ikke ante fantes.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Å virkelig sette seg ned å lytte til musikk kan en jo gjøre med en mobiltelefon og et par gode hodetelefoner også.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.816
    Antall liker
    2.808
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt, og hodetelefon/mobil/streaming eter selvfølgelig av markedet for tung hifi. Mange er veldig fornøyd med det de får til med plugger i øret. Forskjellen på veldig god lyd inni hodet og et like godt lydpanorama foran deg har sin pris, det kan fort bli mange hundre tusen.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Pris og tilgjengelighet er viktig. Husk at for folk utenfor vår hfiboble så fremstår dyr hifi (og EC er der) som sært, lukket og uforståelig, med apparater som nesten ikke gjør noe annet enn å stå der og med en prislapp med minst en null for mye i forhold til det som synes å være riktig pris for dem. Det kreves mange års innsats/hjernevask for å bli audiofil og med det synes at en forsterker til 50 000 kan være et kupp. Bare prøv å forklar noen utenfor denne hobbyen at du synes forsterkeren er verdt de 45 000 ekstra i forhold til deres instinktivt rette pris (5 000) på grunn av ‘pinpointing’ og ‘utklingning av triangler’. Håpløst, eller hva?

    Terskelen inn i tung hifi er ikke blitt mindre med årene, kanskje heller andre veien. Folk og særlig ungdommer er ikke vant til å måtte anstrenge seg, lese og bruke tid på å knekke koden på hva noe dreier seg om. Nå er det kjapt, trygt og billig som gjelder. Ingen får noe ut av å hive seg kjapt ned i en stol foran et demoanlegg og sjekke telefonen mens noe ihjelkomprimert syntetisk dunkdunk dundrer av gårde. Tidsånden jobber imot noe så kontemplativt som å sitte stille og høre på musikk. Uten å se på noe, uten å pille med telefonen. Bare høre. Denne roen er det få hifibutikker som klarer å lage rom for, vil jeg påstå. De ekte hiendbutikkene ja, men der går ofte bare gjengangerne, dvs de som allerede er hififolk.

    Så hvordan rekruttere nye til denne hobbyen? Vi vil jo gjerne at flere skal få samme opplevelser som vi selv har og at produsenter og salgssteder for kvalitetsmusikk og kvalitetshifi skal overleve. Jeg tror at det beste vi kan gjøre for å hjelpe til er å være mer offensive og aktivt invitere folk med inn for å høre og se på hva vi har. For meg er hifi (dessverre) en litt guilty pleasure som jeg ikke snakker med andre enn likesinnede om. Det er noe med å slippe nørdestempelet og det å måtte stå til rette på et vis for at man har brukt mange penger og timer på dette. Antar mange vet hva jeg snakker om. Men her må vi ut av skapet og faktisk tørre å vise frem det vi har og stå for det samtidig som vi forsøker å få folk til å fatte hvor givende et godt anlegg og en god musikksamling kan være. Få solgt inn forståelsen for at dette ikke er snobberi, men at man ved et godt sammensatt anlegg kan få musikkgleder man ikke ante fantes.
    Glemmer aldri aha opplevelsen til dama, da hun oppdaget hva det var vi holdt på med. Inviter folk inn, gi dem en opplevelse, slik at de forstår hva vi holder på med. Og jeg tror det er lettere å få aksept fra vanlige folk for at et kino oppsett koster mer enn 15000.

    Det handler mye om opplevelser tror jeg. Jeg feks glemmer aldri det store hifiskapet bestefar hadde i kjellerstua. Ingen tv, ingen datamaskin, spillkonsoller, telefoner ol. Nei, et stort Tandberg skap, såg ut som en kommode med radio, to høyttalere og en platespiller. Den fikk vi ikke lov til å bruke. Men radioen, den fikk vi holde på med. Så var det å skru / søke etter musikk og sport. Husker spes på natta så fikk inn flere kanaler enn på dagen. Mye gode minner.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Absolutt, og hodetelefon/mobil/streaming eter selvfølgelig av markedet for tung hifi. Mange er veldig fornøyd med det de får til med plugger i øret. Forskjellen på veldig god lyd inni hodet og et like godt lydpanorama foran deg har sin pris, det kan fort bli mange hundre tusen.
    Ja ikke sant. Med en telefon (som alle jo har) og et par hodetelefoner til 2-3-4000 kr så kan man faktisk få high-end lyd. Utvalget og salget av hodetelefoner har vel aldri vært større enn nå. Sånn sett lever high-end i beste velgående.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Absolutt, og hodetelefon/mobil/streaming eter selvfølgelig av markedet for tung hifi. Mange er veldig fornøyd med det de får til med plugger i øret. Forskjellen på veldig god lyd inni hodet og et like godt lydpanorama foran deg har sin pris, det kan fort bli mange hundre tusen.
    Ja ikke sant. Med en telefon (som alle jo har) og et par hodetelefoner til 2-3-4000 kr så kan man faktisk få high-end lyd. Utvalget og salget av hodetelefoner har vel aldri vært større enn nå. Sånn sett lever high-end i beste velgående.
    beo.PNG


    Det er jo det som er saken. Et par slike til 3 lapper i ørene låter faktisk ganske bra og gir muligheter og frihet. Nei, man får ikke "lydpanoramaet" foran seg, men man får en kontroll over lydbildet som få stereoanlegg i parkettstuer matcher til en pris lavere enn en dårlig dac koster. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok til en viss grad, innen visse produkttyper, sånn at teknologiutviklingen gjør at dyr hifi blir rasjonalisert bort etter hvert. Billigere og billigere komponenter og løsninger gir bedre og bedre resultater. ...Og på en måte er jo det bra i seg selv.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Electrocompaniet har jeg alltid hatt et godt forhold til. Hørte første gangen om dette merket i begynnelsen på 80-tallet. Da var jeg i jobb fra 1983 og hifiinteressen var på topp. Bil og hifi var hovedprioriteringen av pengene.

    Ca 1987 kjøpte jeg to stk Anniversary 2 x 75 Watt forsterkere av en bekjent og de spilte veldig bra. Tror jeg senere kjøpte en AW 250 DMB og Van den Hul Grasshopper pick-up og av ham. Gunnar var den som tøyet grensene mine for hvor mye jeg kunne betale for hifi. Hadde aldri trodd at jeg skulle betale 8.000 kr for en pick-up f.eks. Men Grasshopperen var bare ubetydelig brukt, og jeg fikk den for ca 1/3 del av nypris.

    Jeg har nok ikke vært den beste kunden til Hi-fi Klubben siden jeg har nesten alltid kjøpt utstyret brukt. Men som andre har nevnt, så kunne jo de jeg kjøpte brukt av kjøpe nyere modeller.

    Jeg hadde et stort selvbyggsystem som etterhver ble delt aktivt. Så en stund hadde jeg en AW- 250 DMB til dypbass til å drive 16 stk 8-tommere og en annen til å drive 8 x 8" midbasser per side, og to AW-60 til mellomtoner og diskanter. Og EC-4 forforsterker og den lille balanserte tokanaleren(var det 4.5?). Dette var en stor dipolhøyttaler på 203 x 90 cm og mange forsterkere som jeg hadde med meg til Østerrike da jeg giftet meg. Dette anlegget stod i stuen, så kona har alltid vært tolerant.

    En kompis som har alltid hatt EC 250 påpekte at den var for puslete laget i strømbanene i forhold til andre tunge merker, bl.a DP. Han fikk betydelig mer tyngde i bassen med å koble direkte forbi softstartkretsløpet og bruke solid kobberledning fra strømstikket. I tillegg ble det loddet 2.5m2 kabel langs printbanene der mye strøm gikk. Og et ekstra strømstikk ble laget, slik at hver kanal hadde sitt eget strømstikk.( Det var nok ikke lovlig dette) Denne forsterkeren ble testet hos en annen hifikompis. Han hadde Martin Logan Quest høyttalere med 12" bass og en Gryphon 100 Watt kl A forsterker på lån. Gryphonen hadde den gang utsalgspris på 75.000 kr mener jeg å huske. Et svært beist av en forsterker. EC 250 kostet kanskje opp mot 20.000 hos Klubben da. En annen hifikompis og nabo var med under denne testen. Vi ble forbløffet over hvor godt 250en spilte. Den hadde ganske lik klang som Gryphonen. Åpen og avslappet i lyden. Gryphonen hadde et mektigere fundament i lyden, mens 250en virket litt mer dynamisk.

    Electrocompaniet hadde jo ry på seg til å være rimelig i forhold til kvaliteten på den tiden. Tror at en 250 kostet nesten det doble i Tyskland og USA på den tiden. Jeg kjøpte alle mine EC produkter brukt og solgte dem senere etter noen år nesten uten tap. Men jeg er kanskje et eksempel på hvorfor mange store navn sliter økonomisk. Jeg kjøper nesten aldri nytt, men brukt til nesten halv pris. Har kjøpt ting nye og, men da har det vært demoprodukter med bra avslag.

    EC kom jo etterhvert ut med både 400 og 600 Watt monoblokker, og de ble omtalt som gode kjøp og mye for pengene. Krell og Mark Levinson var jo blant det mest eksklusive den gang. Men de har vel og et meget begrenset salg i Norge for tiden. Og er blitt svindyrt. Er det 175.000 for ML sin integrerte forsterker? Da er jeg ikke med på ferden lenger. Jeg er bilinteressert og mekker mye. Når jeg ser hvor mye hifiprodukter koster i forhold til avanserte biler skjønner jeg at mange utenforstående rynker på nesen. Og hifi har ikke dyre hk eller vektavgifter heller. Med mye mer begrensete midler til hifi blir det ikke dyre forsterkerkjøp på meg lenger. Jeg har minst to effektforsterkere i mitt system, og da kan man velge litt annerledes. Hadde jeg hatt en høyttaler som bare skulle drives av en forsterker måtte jeg gått opp i kvalitet. Og brukt EC ville vært høyt oppe på listen, sammen med DP.

    I begynnelsen på 90-tallet tror jeg AW 250 kostet 16.000 kr. EC 4 og senere 4.5 ca 6.000 kr. Og f.eks JBL 250ti tror jeg kostet 20.000 kr og 25.000 for B&W 801. Personlig tjente jeg mer i 1990 i forhold til pengeverdien i dag. Men for 50.000 kr fikk man mye seriøs hifi for pengene. Nå er det noen voldsomme prisbyks hver gang en ny modell kommer blant mange merker. Høyttalere som kostet 100.000 kr for 10 år siden koster gjerne 250.000 kr nå. For sånne som meg et det bare bruktkjøp som blir aktuelt da. Og der er det stadig mange kjempekjøp å gjøre på Torget.

    Jeg tror seriøs hifi går vanskeligere tider i møte. Det er ikke noe særlig interesse av seriøs hifi blant folk under 40 år. Og flesteparten av enda voksnere folk bruker ikke mye penger på hifi, som jo er synd. Som andre har nevnt er det ikke mange som slapper av og bare lytter til musikk. TVen eller kikking på serier m.m på nettbrett eller PC er vel det som gjelder nå.

    Jeg har Classé DVD drivverk og Crown K2 forsterker til bassene(foreløpig). Begge disse firmaene er vel lagt ned, og har en lang historie innen hifi og PA. Hvis det stemmer at Classé forsterkere ikke lenger selges hos Hi-Fi Klubben vil det jo passe veldig godt at de får EC inn i sitt sortiment. Tror ikke NAD eller Denon kan yte de større modellene fra B&W og Dali nok rettferdighet. Lyngdorf kan duge med separat effektforsterker. Men store EC blokker på 801 og 800 modellene hadde sikkert passet bra.

    Da ble det en lang hifi historie fra meg. Håpere at EC lever videre.

    Hilsen Eirik.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.816
    Antall liker
    2.808
    Torget vurderinger
    1
    Samtidig er det jo slik at et godt stereoanlegg har egenskaper som ikke fåes med headfi. Og det er jo disse produsentene av tradisjonell hiend som sliter. Mange tror kanskje at esoterisk, dyr hifi er det eneste som gjelder, men vi vet jo at det hverken er en forutsetning eller garanti for vellykket resultat. Mange trenger litt hjelp med å finne ut av dette med hifi og litt fornuftig veiledning kan jo mange av oss bidra med. Starte enkelt, gjerne med pent brukt i fornuftig prisklasse for å smake på hobbyen og finne ut om det fenger. Så vil de fleste etterhvert kunne gå videre etterhvert som man har lyst og er nyfiken. Veien fram er definitivt en viktig del av dette.

    Så må også produsentene huske at det går en grense for hva slags prisnivå man kan legge seg på, basert på hvor en ønsker å være i markedet. Ved å gå betydelig opp i pris kan man rekruttere nye hiendere, men må regne med å miste kjøpere også. Så det å treffe riktig her er viktig.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tror ikke manglende rekruttering til hifi kommer av kostnader ved hobbyen, bare at andre har andre interesser. "Alle" liker jo musikk i en eller annen form, men mange har rett og slett et bevisstløst forhold til det og konsumerer listepop der det er tilgjengelig. For dem er det like interessant å kjøpe fysiske formater av et spesifikt band og skaffe avspillingsutstyr til å ha hjemme som det er for meg å sitte ved siden av et høl i isen om vinteren og pilke.

    Men det hender jo jeg lurer på hvordan så mange kan ikke være audiofile.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.816
    Antall liker
    2.808
    Torget vurderinger
    1
    Vi har et ganske stort hifimiljø i Norge (tror jeg) og det er jevnt over god økonomi blant folk så markedet er absolutt ganske stort her. Men vi har et dårlig fungerende ettermarked og det tror jeg hemmer nysalget noe alvorlig. Nesten ingen butikker tar innbytte, noen kan til nød ta inn noe de har solgt selv i sin tid. Men jevnt over står man der og må selge det man har før man kan kjøpe noe nytt. Mange er ukomfortable med det å skulle selge selv, ergo hoper det seg opp eller så får man vente med nyinnkjøp.

    Jeg leser en del engelske hifimagasiner og der virker det som om innbytte på butikk er helt vanlig og nesten ønskelig. Svært mange reklamerer med ukomplisert innbytte og annonserer ‘preloved’ utstyr til helt greie priser. Så der er det tydeligvis et ettermarked som fungerer mye bedre enn her hjemme. Hadde bransjen fått skikk på dette hadde garantert nysalget tatt seg opp. Ingen går inn og kjøper en stabel EC eller Mcintosh som førstegangskjøper, man har som regel betydelige verdier bundet i et anlegg allerede og dette må helt eller delvis selges før man kan handle.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg regner med at når EC sætte produksjon til utlandet fordi de ikkje gidde å gjør en god jobb sjøl, så må det bare gå sånn. (80% av produksjonen legges til Kina vil jeg tro) Sånt går bare ikkje, hvis man skal bli tatt seriøs i fotball..unnskyld Hi-fi miljø... Når 13 år gamle jente setter i sammen tunge High-end-alt-i-et produkter, så kan det ikkje gå bra.
    Det hjelper ikkje med best i gruppetest i TV2 hjelper deg, eller om man heter Hegel, Adyton, Electrocompaniet eller Mark Levinson eller Ronaldo for den saks skyld...?? ;). Det går bare rætt i dass. Hilsen Kjetil Rekdal.
    Nei nå er jeg lei av denne og det er på tide å fjerne den. Hvor har dere dette pisset fra? Det er rett og slett blank løgn. Hvor henter dere det?
    Ec har ALDRI vært produsert i kina. Ikke 10% ikke 50, 80 eller 100! I løpet av ALLE årene har to produkter vært produsert i Kina - den lille tida de ble solgt. Det var PSF-1 og PSB-1 høyttalerene i prelude serien. Men også disse ble finpusset i Norge. Si hva dere vil, kast så mye skit dere vil om EC. Men når dere kommer med løgn, blir det for dumt.
    Å bare for å ta det med; når produksjon ble flyttet til Vestlandet økte produksjons kvaliteten BETRAKTELIG. Kom heller med fakta enn å øse ut disse antagelsene deres.
    E mæme å ha lest det en plass. Beklage hvist e har pissa i salaten. Men ditta visst ikkje e. Men nå tror jeg at det er ikke bare Electrocompaniet som slite.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Vi har et ganske stort hifimiljø i Norge (tror jeg) og det er jevnt over god økonomi blant folk så markedet er absolutt ganske stort her. Men vi har et dårlig fungerende ettermarked og det tror jeg hemmer nysalget noe alvorlig. Nesten ingen butikker tar innbytte, noen kan til nød ta inn noe de har solgt selv i sin tid. Men jevnt over står man der og må selge det man har før man kan kjøpe noe nytt. Mange er ukomfortable med det å skulle selge selv, ergo hoper det seg opp eller så får man vente med nyinnkjøp.

    Jeg leser en del engelske hifimagasiner og der virker det som om innbytte på butikk er helt vanlig og nesten ønskelig. Svært mange reklamerer med ukomplisert innbytte og annonserer ‘preloved’ utstyr til helt greie priser. Så der er det tydeligvis et ettermarked som fungerer mye bedre enn her hjemme. Hadde bransjen fått skikk på dette hadde garantert nysalget tatt seg opp. Ingen går inn og kjøper en stabel EC eller Mcintosh som førstegangskjøper, man har som regel betydelige verdier bundet i et anlegg allerede og dette må helt eller delvis selges før man kan handle.
    En gang var det faktisk litt status å ha Electrocompaniet i stua sammen med anlegget. Gjerne i larvikitt, som er en magmatisk eruptiv dypbergart. Det kostet litt ekstra, men kledde f.eks. monoblikkene AW180 veldig godt. Her er et bilde jeg har lånt fra Hagto her på Hifisentralen:

    olsen018.jpg


    Her er et bilde av et annet oppsett i larvikitt, i form av EC3 og AW100 DMB:

    larvikitt.jpg
     
    Sist redigert:

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    EC har ikke klart å holde med tiden desverre og framstår som en overpriset dinosaur i forhold til konkurrentene.

    Boksene ser helt like ut som de har gjort alle år, fortsatt noe bredere enn standard også. Stilig for entusiasten, men svært lite plasserings og konevennlig.
    Faktum i dag er at det bygges mindre og mindre og folk bor tettere og tettere.
    Dette gjør at ikke alle har mulighet for kjellerstue eller dedikert lytterom, altså må stua taes i bruk som gjerne deles med resten av familien da er det vesentlig lettere å selge inn en nett Hegel H90 med all included eller en Røst for den som vil betale mer.

    EC Living produktene faller litt mellom to stoler, navnet nyter respekt hos lydentusiasten, men lydentusiasten kjøper ikke EC Living, kansje kun til hytta.
    De som skal ha musikk-enkelt-og-greit kjøper Sonos eller lignende fra de store fabrikantene som holder tritt med software oppdateringer til nye mobiler osv.

    EC skulle ha hatt en rimelig budsjettserie, altså rundt 5-10.000kr sjiktet, med et mer nøytralt design og med funksjonaliteten til konkurrentene slik som digitale innganger, Spotify connect og/eller Tidal, men som fortsatt har hatt lydmessig slektskap til Classic linjen. Dette hadde nådd hvermannsen med sansen for god lyd men ikke nødvendigvis vet hva han er på utikk etter, samtidig som det har skapt god reklame for merkenavnet neste gang han er innom for å oppgradere. Det er vesentlig flere som tar seg råd til en god integrert med masse funkjonalitet til under 10.000kr enn som sparer opp til en Classic integrert eller pre-power sett til 30-40.000kr++ Det er stort sett 2. 3. og 4. gangs kjøpere som tar seg råd til forsterkere til flere titusener.

    Hegel har skjønt dette, derfor ser jeg H80 og H90 er hjemme hos folk som ikke har peiling på hifi men som er glad i musikk og tok seg råd til å kjøpe det selgeren anbefalte, det ble kansje 2-3000kr dyrere enn tenkt, men selgern sa det var bra greier, også kan man jo streame trådløst!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Nå ble det jo et prishopp fra Hegel H80 til H90, som nok lar seg rettferdiggjøre. Forsterkerne passer veldig godt inn, men mitt ankepunkt vil vil være at det ikke er forsterkeren men DAC'en som først utdateres i disse produktene. Men jeg vil ikke akkurat påstå at Elctrocompaniet har forandret seg lite.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.103
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    4
    Jeg liker EC lyden, og har godt kunne tenkt meg EC hjemme, men de har priset seg ut av markedet desverre. Det er synd fordi EC gir masse eierglede spesielt for oss nordmenn.

    Med min helt gjennomsnittlige inntekt kan jeg forsvare et forsterkerkjøp til 10-12.000kr som den lydintresserte jeg er, men når man må opp på 34.000kr for den rimeligste integrerte og den i tillegg ikke passer i stereobenken hjemme i stua, vel.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Jeg ser for meg at man starter en ny hifiprodusent fra scratch i dag. Man ønsker å utstråle kvalitet, men samtidig være et selskap som leder an i utviklingen, representerer noe moderne, skaper nye ideer, gir kundene innsyn i hva som er mulig om man tar tak i gjeldende trender blant forbrukere, og kombinerer dem med kvalitet.

    Hvorfor utviklet ikke EC seg til å bli et slikt selskap? Hvorfor begynte de å produsere de samme produktene om igjen, lanserte noen billigversjoner som egentlig var mer "dyre versjoner av enda billigere produkter", ikke bragte noe som helst nytt verken av teknologi eller produksjonsmetoder til bordet, og til slutt bare endte med å øke prisen på modeller som ble utviklet i forrige århundre?

    Greit nok at det er et marked for nostalgi, men skal man utvikle en næringsvirksomhet på en sunn måte tror jeg rett og slett ikke det er veien å gå. For ca 10-12 år siden hadde vi nærmest en kø av liknende produsenter utenfor døren som gjerne ville ha distribusjon i Norge, dette til tross for at vi ikke en gang drev med slikt. I dag er de like ukjente, ingen har vokst nevneverdig, og de fleste er for lengst borte og avsluttet. Dette handler ikke om meg selv, det handler om at så lenge man ikke gjør solide grep for å styre utviklingen i positiv retning er man nærmest garantert at den går i negativ retning. Dette er spesielt viktig for produsenter som skal bygge og vedlikeholde sin egen merkevare.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvor det er laget spiller stor rolle.
    Hvorfor er verdens beste seismikkabel fabrikk nedlagt?
    Jo for Schlumberger kjøpte de opp. Og de innførte nasistyre av arbeidere med klokkeslett på produksjon av kabler osv. Jeg sluttet før de utenlandske sjefene kom da jeg skjønte hvor dette bar hen.
    Western Geco Fjordinstrument var navnet.
    Schlumberger prøvde kjøpe fabrikken, men da den ikke var til sals kjøpte de hele konsernet som var US eid.
    Da gikk det rett vest.
    Nå skulle ikke dette bli OT, og det var på ingen måte meningen å skyve tråden denne veien, men vil fortsatt si nei. Du beskriver mer ett dårlig arbeidsmiljø og ett potensielt oppkjøp, enn ett forsvar for at produktet MÅ lages på en spesiell plass. Hvordan produksjon styres, blir en helt annen sak enn å henge seg opp i en ''lokasjon''.
    Du tar feil.
    Poenget er da at nordmenn slutter og andre tar over jobbene.
    Det igjen pluss ledelsen, gjorde til at kvaliteten sank.
    Utvikling og kompetanse, forsvant med personell.
    Det er ikke bare å dure i vei.
    Du er kanskje en sjef høyt oppe, siden du ikke skjønner slikt? :p

    Det er et alvorlig ting dette. Flere hundre arbeidsplasser pluss verdens beste fabrikk og teknologi..puff borte.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Og når det gjelder EC tror jeg de bør holde til her.
    Det er viktig at dette merket som er kjent, holder til i Norge.
    Norge = kvalitet.
    Dette har mange bedrifter lært.

    Starte oppigjen i det små. Minst mulig ansatte.
    Glem mange sjefer og småsjefer, for å spare peng.
    Spare der en kan. Billige men gode lokaler osv.

    Redigert innlegg..
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Og når det gjelder EC tror jeg de bør holde til her.
    Det er viktig at dette merket som er kjent, holder til i Norge.
    Markedsføringsmessig kan det nok ha litt å si, om man ikke har så gode produkter at det er de som får fokuset i stedet.

    Norge = kvalitet.
    Det finnes utallige eksempler på det motsatte. Vi har mye dårlig industri i Norge, og vi eksponeres for utrolig mange løgner når det kommer til hvilke egenskaper "alt annet" angivelig skal ha.

    Dette har mange bedrifter lært.
    Bedrifter som lykkes fordi de produserer i Norge gjør ikke det fordi Norge er et spesielt bra land å produsere i, men fordi ledelsen, strategene i selskapet, utviklingsavdelingen osv sitter her, og ingen av dem har særlig kunnskap om internasjonalisering. Det er mange bedrifter som har lært hvor dårlige de er på internasjonalisering.

    Starte oppigjen i det små. Minst mulig ansatte.
    Det spørs jo om ambisjonene er å kunne holde navnet ved liv, eller om man har planer om å starte en sunn forretningsvirksomhet.

    Glem mange sjefer og småsjefer, for å spare peng.
    Det var neppe EC sitt problem.

    Spare der en kan. Billige men gode lokaler osv.
    Jeg foretrekker betegnelsen "forvalte" snarere enn "spare". EC kan ikke bli en suksess uten penger, og den vanligste årsaken til konkurs er sparing. Den nest vanligste er sløsing. Felles for dem begge er at ingen av dem handler om smart forvaltning.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Og når det gjelder EC tror jeg de bør holde til her.
    Det er viktig at dette merket som er kjent, holder til i Norge.
    Norge = kvalitet.
    Dette har mange bedrifter lært.

    Starte oppigjen i det små. Minst mulig ansatte.
    Glem mange sjefer og småsjefer, for å spare peng.
    Spare der en kan. Billige men gode lokaler osv.

    Redigert innlegg..
    Tror ikke det er lett å gjøre dem mindre enn det de var.
    Jeg har vært på besøk hos dem og det er liten skala og veldig enkle lokaler de har holdt til i.

    Det største problemet deres har vært tid brukt på å utvikle nye produkter.
    Særlig softwareutvikling har tatt mye tid med debugging (mye er utviklet av 1 person).
    ECM2 ble 2 år forsinket
    EC Living ble 2 år forsinket

    Jeg ønsker dem lykke til videre og håper EC kommer tilbake med samme hovedeier mindre gjeld.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Og når det gjelder EC tror jeg de bør holde til her.
    Det er viktig at dette merket som er kjent, holder til i Norge.
    Norge = kvalitet.
    Dette har mange bedrifter lært.

    Starte oppigjen i det små. Minst mulig ansatte.
    Glem mange sjefer og småsjefer, for å spare peng.
    Spare der en kan. Billige men gode lokaler osv.

    Redigert innlegg..
    Tror ikke det er lett å gjøre dem mindre enn det de var.
    Jeg har vært på besøk hos dem og det er liten skala og veldig enkle lokaler de har holdt til i.

    Det største problemet deres har vært tid brukt på å utvikle nye produkter.
    Særlig softwareutvikling har tatt mye tid med debugging (mye er utviklet av 1 person).
    ECM2 ble 2 år forsinket
    EC Living ble 2 år forsinket

    Jeg ønsker dem lykke til videre og håper EC kommer tilbake med samme hovedeier mindre gjeld.
    Ok. Så for meg en større fabrikk hehehe
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Lokalene på Skårer var heller ikke så store.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg var innom DP sin "fabrikk" en gang. Ikke store greiene (mindre enn garasjen min), men det trenger man ikke når man produserer i veldig liten skala.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.394
    Antall liker
    725
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Er vel mye ett spørsmål om målrettet sortemang,produksjon og markedsføring

    Konsentrere seg om færre produkter, spesialiser seg på disse,la andre lage høyttalere og platespillere for ex, og bruk utvikling og markedsførings krefter målrettet mot de produkter man har tro på er liv laga framover
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Kjøpte ec for og effekt for mange år siden.Lyden var skuffende dårlig. Har aldrig fristet med ec siden.
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    EC gjenoppstår med samme eiere.

    Sakset fra lokalavisen Strandbuen i dag (bak betalingsvegg):
    "Rundt klokken 15.00 torsdag får vi bekreftet at gründer Mikal Dreggevik og de andre eierne står bak oppkjøpet og blir med videre.

    – Eletrocompaniet vil fortsette, sterkere enn noen gang, sier han og legger til at alle ansatte har fått beskjed om å stille på jobb i morgen, fredag."
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    EC gjenoppstår med samme eiere.

    Sakset fra lokalavisen Strandbuen i dag (bak betalingsvegg):
    "Rundt klokken 15.00 torsdag får vi bekreftet at gründer Mikal Dreggevik og de andre eierne står bak oppkjøpet og blir med videre.

    – Eletrocompaniet vil fortsette, sterkere enn noen gang, sier han og legger til at alle ansatte har fått beskjed om å stille på jobb i morgen, fredag."
    Kan ikke noe for det...
    ...Etter "sjokket" i sin tid da AW 600 Nemo ble vist frem første gang...
    ...Det faktum at jeg er norsk og derfor heier sterkt på Mikael Dreggevik & folket som er inspirert og orker å kjøre videre!

    Grattis - og lykke til hele gjengen!

    Og husk, alle sammen, at den gangen Dreggevik kjøpte opp EC, så var det av entusiasme - ikke for å bli rikere enn det han allerede var.

    Lanserte ikke EC forresten en helt ny integrert forsterker, av samme (topp-) lest som "super-alt-i-ett-maskinen" ECI 6DX, men med mindre forsterker og dermed til lavere pris - under High-End messa i Tyskland nå i år? Mener jeg da å ha lest et sted.

    I tilfelle kaster EC seg (med evt. flere toppspesifiserte integrerte forsterkere på programmet) på en trend flere og flere kaster seg på om dagen, etter at Hegel og Bladelius nærmest fant den opp i fornuftige prisklasser, men med "separat hi-fi" ytelser som gjør at flere av oss har råd. Større markeder, sagt på en annen måte.
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg ser for meg at man starter en ny hifiprodusent fra scratch i dag. Man ønsker å utstråle kvalitet, men samtidig være et selskap som leder an i utviklingen, representerer noe moderne, skaper nye ideer, gir kundene innsyn i hva som er mulig om man tar tak i gjeldende trender blant forbrukere, og kombinerer dem med kvalitet.

    Hvorfor utviklet ikke EC seg til å bli et slikt selskap? Hvorfor begynte de å produsere de samme produktene om igjen, lanserte noen billigversjoner som egentlig var mer "dyre versjoner av enda billigere produkter", ikke bragte noe som helst nytt verken av teknologi eller produksjonsmetoder til bordet, og til slutt bare endte med å øke prisen på modeller som ble utviklet i forrige århundre?

    Greit nok at det er et marked for nostalgi, men skal man utvikle en næringsvirksomhet på en sunn måte tror jeg rett og slett ikke det er veien å gå. For ca 10-12 år siden hadde vi nærmest en kø av liknende produsenter utenfor døren som gjerne ville ha distribusjon i Norge, dette til tross for at vi ikke en gang drev med slikt. I dag er de like ukjente, ingen har vokst nevneverdig, og de fleste er for lengst borte og avsluttet. Dette handler ikke om meg selv, det handler om at så lenge man ikke gjør solide grep for å styre utviklingen i positiv retning er man nærmest garantert at den går i negativ retning. Dette er spesielt viktig for produsenter som skal bygge og vedlikeholde sin egen merkevare.
    Kloke ord. Vanskelig å si seg uenig med deg i dette.

    Men, i EC sitt "forsvar" nevner jeg at de fortsatt er verdensledende på CD-snurrere...
    Samtidig som deres siste satsningfelt "alt-i-ett-maskiner" som ECI 6DX nok befinner seg på øverste hylle av den slags produkter = bør kunne selges.

    Subjektivt mener jeg de også har verdens peneste høyttaler på programmet, selv om den koster litt.
    ...Som med en pote fra deg selv på innmaten, Snickers-Is, trolig kunne spilt enda bedre :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det jobbes med finansielle løsninger, og EC uttaler idag at de kommer til å fortsette. Med samme eiere.
    Vi får se, men det tyder på at det er et visst håp.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Og når det gjelder EC tror jeg de bør holde til her.
    Det er viktig at dette merket som er kjent, holder til i Norge.
    Norge = kvalitet.
    Dette har mange bedrifter lært.

    Starte oppigjen i det små. Minst mulig ansatte.
    Glem mange sjefer og småsjefer, for å spare peng.
    Spare der en kan. Billige men gode lokaler osv.

    Redigert innlegg..
    Ja jøss, hadde jeg bare vært en sjef høyt oppe så.. Begynner vi med antagelser igjen nå? :p
    Norge=kvalitet - er akkurat slikt vås jeg prater om.
    ''Det spiller ingen rolle hvilken teknologi eller avansert produksjon du sitter på, det eneste som betyr noe er hvor det er laget'' -Kom igjen da..

    Snakka aldri om eierglede, arbeidsplasser, men KVALITET på produksjon.

    Men ja, Norge = kvalitet..
    Dette blir rett å slett for dumt, men vi har ytringsfrihet her i landet og du må gjerne benytte den. Jeg blir i iallefall ikke å benytte den mer i denne saken.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Og når det gjelder EC tror jeg de bør holde til her.
    Det er viktig at dette merket som er kjent, holder til i Norge.
    Norge = kvalitet.
    Dette har mange bedrifter lært.

    Starte oppigjen i det små. Minst mulig ansatte.
    Glem mange sjefer og småsjefer, for å spare peng.
    Spare der en kan. Billige men gode lokaler osv.

    Redigert innlegg..
    Ja jøss, hadde jeg bare vært en sjef høyt oppe så.. Begynner vi med antagelser igjen nå? :p
    Norge=kvalitet - er akkurat slikt vås jeg prater om.
    ''Det spiller ingen rolle hvilken teknologi eller avansert produksjon du sitter på, det eneste som betyr noe er hvor det er laget'' -Kom igjen da..

    Snakka aldri om eierglede, arbeidsplasser, men KVALITET på produksjon.

    Men ja, Norge = kvalitet..
    Dette blir rett å slett for dumt, men vi har ytringsfrihet her i landet og du må gjerne benytte den. Jeg blir i iallefall ikke å benytte den mer i denne saken.
    Ok
    Ta Statoil f.eks
    De har drete gang på gang å bygget i utlandet.
    Så blir alt til slutt mye dyrere da kvalitet osv ikke holder mål. Heller ikke blir det bygd i henhold selv med Statoil personell til stede.
    Nå bygger de i Norge og da holdes tid og kvalitet og prisene blir totalt lavere.

    Ja jeg synset med størrelse på fabrikken.
    Når det gjelder større firmaer er det slik jeg sier.
    Eller er du uenig?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg trodde Electrocompaniet var opprinnelig et merke som lagde gode forsterkere. Men av en eller annen grunn har de mistet kundene i jakten på ny moderne teknologi som ikke er så ny allikevel. Alle disse alt i et produktene er ikke nødvendigvis så bra som man skal ha det til. Ser man nærmere på ECI6DX, så ser det ikke så imponerende ut. For min del, så hadde jeg vært fornøyd med en skikkelig integrert forsterker med høy ytelse og skikkelig platespillerinngang.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Dyre norske hifiprodukter som ikke blir kjøpt gjør at EC går konkurs. Hva er problemet og hva består savnet i?

    Dette er liksom ikke Tandberg II
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg trodde Electrocompaniet var opprinnelig et merke som lagde gode forsterkere. Men av en eller annen grunn har de mistet kundene i jakten på ny moderne teknologi som ikke er så ny allikevel. Alle disse alt i et produktene er ikke nødvendigvis så bra som man skal ha det til. Ser man nærmere på ECI6DX, så ser det ikke så imponerende ut. For min del, så hadde jeg vært fornøyd med en skikkelig integrert forsterker med høy ytelse og skikkelig platespillerinngang.
    Har du hørt på ECI 6DX? Tror du de stopper med denne, hva effekt angår? Tenkt over DAC'en i den, og streameren?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn