Diverse Electrocompaniet er konkurs men gjenoppstår som fugl Fønix

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.383
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mener å huske da jeg kjøpte min AW250R på HFK at samarbeidet opphørte litt senere for det HFK forlangte å være eneleverandør med full kontroll. Mulig jeg husker feil. Hadde kunnet leve godt med en AW250R i dag også, men preampene jeg har hatt fra EC (4.5 og 4.8) finnes det bedre av ute i den store stygge verden. Synes fremdeles Classic Line er lekre produkter. Hvis det er noe jeg er sikker på så er det at dette ikke er siste ordet dagt om EC. De viderføres helt sikkert. På hvilken måte gjenstår å se.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    ‘Problemet’ med hifi er jo at det ikke slites på samme måte som f.eks en bil som er en utslitt rusthaug etter tjue år. En forsterker kan stå i tjue år og være like fin og kanskje til og med være mer attraktiv enn da den var ny. Det vil naturlig nok føre til en viss opphopning av bra hifi i befolkningen etter som tiårene går. Nå er vi der at markedet ikke øker mer, men heller minker. Det er rett og slett ikke bruk for all Hifi-en som produseres, det er så mye der ute fra før.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det har alleerde kommet en erstatning for rør. Skal se om jeg kan finne en lenke til en side om det.
    Ja, det er vel en stund siden. Har hørt om det jeg også, de heter transistorer.
    Her kan du lese om den nye vacuum tube-erstatningen, som allerede er i bruk i enkelte forsterkere, kanskje mest bærbare forsterkere:
    Low-power modern vacuum tube
    Spennende, men en levetid på 30.000 timer på et produkt som sitter permanent på et prinkort er betenkelig. Blir mye bruk og kast, og søppel har vi da nok av.
    Det finnes sokler til slikt også.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hva skjedde med samarbeidet mellom EC og HFK? Synd for begge...

    Kanskje på tide gamle venner gjenopptar samarbeidet igjen? De trenger iaf hverandre.
    Det tror jeg faktisk er det beste som kunne skje for EC, hvis de reiser seg igjen, da. Klarer ikke se noen andre reelle, gode alternative forhandlere som kan ivareta dem på samme måte iallfall.

    På den annen siden syns jeg folka som jobbet i HFK var mer entusiaster enn selgere i gamle dager, det syns jeg har endret seg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her kan du lese om den nye vacuum tube-erstatningen, som allerede er i bruk i enkelte forsterkere, kanskje mest bærbare forsterkere:
    Low-power modern vacuum tube
    Spennende, men en levetid på 30.000 timer på et produkt som sitter permanent på et prinkort er betenkelig. Blir mye bruk og kast, og søppel har vi da nok av.
    Det finnes sokler til slikt også.
    I linken ser det virkelig ikke slik ut, men jeg bruker noe som er mye, mye bedre og er brukt hundretusenvis av timer og still going strong:cool:
     

    magnushagen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2014
    Innlegg
    169
    Antall liker
    58
    Sted
    Drammen
    Jeg har enda ikke klart å kvitte meg med mitt første "hifi" kjøp som fant sted i 2014. Enda så sulten jeg er på å prøve noe nytt, må jeg si det er noe med lyden i min EC AW 3X120-M. Den er virkelig strømsterk, og vellydende. Tross sine knappe 120 watt. EC gjenoppstår nok på sikt med nytt eierskap og mulig omstrukturering av personale som ofte medføler. EC-living serien er jo også en godt utviklet serie, men kom noe sent som følge av produksjonsproblemer. Som også medførte et økonomisk tap iform av tapte inntekter. Jeg skulle selv kjøpe meg tungt inn i EC-living serien. Men måtte trekke meg da jeg hadde ventet et år, uten å høre så mye som en oppdatering på hvorfor produktene enda ikke var kommet på markedet. Tross passert lanseringsdato.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Spørs om det er plass til forhandlere, fremtiden ser ut til å innebære mer direktesalg via egen nettbutikk. Prisene blir lavere og man kan derfor konkurrere bedre på pris. Med en skikkelig nettbutikk og seriøs logistikk så kan man muligens få det til.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Her kan du lese om den nye vacuum tube-erstatningen, som allerede er i bruk i enkelte forsterkere, kanskje mest bærbare forsterkere:
    Low-power modern vacuum tube
    Spennende, men en levetid på 30.000 timer på et produkt som sitter permanent på et prinkort er betenkelig. Blir mye bruk og kast, og søppel har vi da nok av.
    Det finnes sokler til slikt også.
    I linken ser det virkelig ikke slik ut, men jeg bruker noe som er mye, mye bedre og er brukt hundretusenvis av timer og still going strong:cool:
    Ser for meg ut som man kan bruke helt vanlige DIP-sokler?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det finnes sokler til slikt også.
    I linken ser det virkelig ikke slik ut, men jeg bruker noe som er mye, mye bedre og er brukt hundretusenvis av timer og still going strong:cool:
    Ser for meg ut som man kan bruke helt vanlige DIP-sokler?
    Dette sklir jo mer og mer over i OT, men jeg kan virkelig ikke se på det bildet at de passer i vanlige rørsokler i hvertfall, men det finnes sikkert noe som heter dip sokler også. Men teksten er slik;
    "The device’s small size and low thermal output also allows it to be easily mounted directly on a high-density circuit board without using a socket."
    Over og ut, og nå tilbake til Electrocompaniet, de var store i Norge men har mer eller mindre blitt borte etterhvert, det spørs om de greier å komme tilbake.....
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Har hatt MANGE produkter fra El-kompet gjennom tiden. Det er også mange år siden de kom på min svarteliste grunnet elendige potmetre, selv om jeg ga dem flere års sjanse.


    Edit: Men trist at de har gått konkurs. Hadde ofte stor glede av de helt fra "Otalaforsterkeren" og videre utover.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.524
    Antall liker
    7.606
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Hadde jo vært morsomt om Per Abrahamsen hadde kunnet tatt tilbake Electrocompaniet slik at det kom tilbake der det egentlig hører hjemme.
    Men har de ikke greid og få Abrahamsen ordentlig i gang....... så er vel det og få tilbake Electrocompaniet bare en drøm ute i det blå.

    Husker den gangen Mark Levinson fortalte om når han mistet sitt eget firma og hvor søt hevnen var senere når han fikk firmaet sitt tilbake.

    Det var jo Per & compani som fremhandlet avtalen med Hifiklubben i sin tid, det hadde ingenting med nåværende Electrocompaniet og gjøre.

    Dagens EC har jo i hovedsak rettet seg mot det utenlandske marked hvor hvistnok over 80% av produksjonen har tatt veien.
    Man kan jo selvfølgelig spørre seg selv om hvor mye det har "hjulpet" EC og sette opp prisen på 250R fra 24000 til langt over +/- 45000 for et produkt som fremstår som det samme.
    Det er vel slik at setter man prisene opp med nærmere 50% på et allerede etablert produkt så daler etterspørselen som et blysøkke....... når man gjør det samme med hele produktlinjen så gjør man det vanskelig for seg selv.
    Jeg har ikke noen problemer med og forstå at man må tjene penger, men det er en balansegang og trår man over grensen mister rett og slett kundene interessen.

    Nye Electrocompaniet hadde jo en gylden mulighet til og etablere seg i den aller øverste grenen som high-end produsent når de overtok alt fra Dynamic Precission, men der dummet de seg ut til de grader med og ikke utnytte DP overtagelsen maksimalt. Jeg vet om flere glimrende produkter Ernsten hadde på tegnebordet som aldri har sett dagens lys...... (jeg har en av protoypene selv og selv om den nå er mer enn 10 år gammel så overgåes den ikke av noe annet enda)....... noe har kommet ut i kommersielle nedscalerte ting, men det har vært litt sånn halvveis sattsing. Skal man være en liten produsent må man lage make a statement ting for og overleve, det og ha et ben i kino avd, et ben i vinyl, et ben her og et ben der og ikke sattse fullt ut på noen av de gjør at man ikke klarer og bygge opp renomme innenfor noen av kategoriene....... og image is everything innenfor denne bransjen.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Konkursen hadde nok ikke noe med Hifiklubben, bruktmarkedet eller noe som gjelder det Norske markedet egentlig å gjøre, det er så lite i verdensbilde.
    Problemet ligger nok på omprioriteringer og storsatsingen EC living, som gikk litt for sakte.

    for oss som jobbet her tidligere (og de som jobbet lengere forsåvidt) kom nok ikke dette som noen bombe dessverre.

    Når det gjelder innlegget ovenfor hvor ''hvistnok over 80% av produksjonen har tatt veien til utlandet.'' - vil jeg gjerne se en kilde på dette.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.269
    Antall liker
    9.503
    Torget vurderinger
    2
    Tristmed EC, bra produkter og god lyd hjelper ikke.
    Hifi går en langsom død i møte og erstattes av apper duppeditter og Geneva og Bose og lydplanker fra Elkjøp.
    Som vist i an annan tråd- mistet Youtube linken- er selve musikkkvaliteten beviselig gått ned for hver år også.. så da trengs bare en mobil + bluetooth høyttaler så er 99% av folket fornøyd.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Gullalderen (om det var noen) for dyre og tunge metallkasser glir sakte, men sikkert over til en smalere bransje og aldrende kundegruppe.
    Klasse D's lydkvalitet har steget omvendt proporsjonalt med pris, vekt (og subjektivt WAF).
    Litt Kodak-skygge over den historien kanskje?
    Får gjenta meg selv fra SWSG: Jeg kjenner ikke en eneste person som eier EC, og sannsynligvis svært få som hadde visst hva merkenavnet var for noe.

    Ingen "normale" folk kjøper slikt lengre. Jeg kunne heller ikke tenkt meg det. De jeg kjenner som vil ha grei lyd kjøper noe ala Sonos. Brukervennligheten veier langt på vei opp for det de mangler i lydkvalitet og nivå på volumet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.284
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tristmed EC, bra produkter og god lyd hjelper ikke.
    Hifi går en langsom død i møte og erstattes av apper duppeditter og Geneva og Bose og lydplanker fra Elkjøp.
    Som vist i an annan tråd- mistet Youtube linken- er selve musikkkvaliteten beviselig gått ned for hver år også.. så da trengs bare en mobil + bluetooth høyttaler så er 99% av folket fornøyd.
    Det vil alltid være et marked for hifi, men man må favne bredere. Hele verden må være nedslagsfeltet når det er færre potensielle kunder lokalt, og da er det en seriøs nettsatsing som må til.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Men som jeg har nevnt, så må det også være ting som er oppnåelig i "normale" prisklasser. Når ting begynner å forsvinne over 10K, 20K og 30K så begynner også kundegrunnlaget å skrumpe kraftig inn.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ser på Luksusfellen as we speak - pause i VM-kampen. Gjeldslaven har brent av 460k kr på luksus, deriblant en uhyrlig sum på 15k kr på stereoanlegg. Før han rekker å uttale ordet "stereoanl..." ferdig, så utbryter programlederen:-"HUFF!". :rolleyes:
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Gullalderen (om det var noen) for dyre og tunge metallkasser glir sakte, men sikkert over til en smalere bransje og aldrende kundegruppe.
    Klasse D's lydkvalitet har steget omvendt proporsjonalt med pris, vekt (og subjektivt WAF).
    Litt Kodak-skygge over den historien kanskje?
    Får gjenta meg selv fra SWSG: Jeg kjenner ikke en eneste person som eier EC, og sannsynligvis svært få som hadde visst hva merkenavnet var for noe.

    Ingen "normale" folk kjøper slikt lengre. Jeg kunne heller ikke tenkt meg det. De jeg kjenner som vil ha grei lyd kjøper noe ala Sonos. Brukervennligheten veier langt på vei opp for det de mangler i lydkvalitet og nivå på volumet.
    Med den innstillingen skjønner jeg ikke at du finner noen glede og utbytte av å oppholde deg her inne. Grei lyd i miniformat har vel lite med ekte hifi å gjøre?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kommentarfeltet på tek.no renner over av "aldri hørt om". Electrocompaniet har et navn i audiofilien, ikke utenfor. Da er det ganske risikabelt å prøve å vinne andeler i markedet til B&O.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kommentarfeltet på tek.no renner over av "aldri hørt om". Electrocompaniet har et navn i audiofilien, ikke utenfor. Da er det ganske risikabelt å prøve å vinne andeler i markedet til B&O.
    Sånn var det ikke for 20-30 år siden, da var liksom Electrocompaniet det "alle" hadde hørt om av tyngre hifi også blant normale folk, mens DP og Doxa var fullstendig obskurt utenfor hifimiljøet..
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Gullalderen (om det var noen) for dyre og tunge metallkasser glir sakte, men sikkert over til en smalere bransje og aldrende kundegruppe.
    Klasse D's lydkvalitet har steget omvendt proporsjonalt med pris, vekt (og subjektivt WAF).
    Litt Kodak-skygge over den historien kanskje?
    Får gjenta meg selv fra SWSG: Jeg kjenner ikke en eneste person som eier EC, og sannsynligvis svært få som hadde visst hva merkenavnet var for noe.

    Ingen "normale" folk kjøper slikt lengre. Jeg kunne heller ikke tenkt meg det. De jeg kjenner som vil ha grei lyd kjøper noe ala Sonos. Brukervennligheten veier langt på vei opp for det de mangler i lydkvalitet og nivå på volumet.
    Med den innstillingen skjønner jeg ikke at du finner noen glede og utbytte av å oppholde deg her inne. Grei lyd i miniformat har vel lite med ekte hifi å gjøre?
    Du misforstår, jeg betaler gjerne for kvalitet, men svært få mennesker i dag kjøper slike produkter som EC lager nå og Living-serien har ikke solgt noe særlig i konkurranse mot store merker som Sonos m.fl.

    Jeg er ganske lite på HFS for tiden, men er innom i ny og ne. ;)
     

    Okioki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    233
    Er det bare meg, eller er designet på de tradisjonelle produktene litt avleggs? Sorte bokser med gullskrift, tror det kan være vanskelig å få gehør i familien for hedersplassen i stua. Selv liker jeg veldig godt både navnet og logoen, så det burde være mulig å gjøre de mer elegant (som Hegel " Røst" i hvit feks)
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg regner med at når EC sætte produksjon til utlandet fordi de ikkje gidde å gjør en god jobb sjøl, så må det bare gå sånn. (80% av produksjonen legges til Kina vil jeg tro) Sånt går bare ikkje, hvis man skal bli tatt seriøs i fotball..unnskyld Hi-fi miljø... Når 13 år gamle jente setter i sammen tunge High-end-alt-i-et produkter, så kan det ikkje gå bra.
    Det hjelper ikkje med best i gruppetest i TV2 hjelper deg, eller om man heter Hegel, Adyton, Electrocompaniet eller Mark Levinson eller Ronaldo for den saks skyld...?? ;). Det går bare rætt i dass. Hilsen Kjetil Rekdal.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Glad jeg rakk å sikre meg en ECP2 riaa mens den enda var å få tak i. Opplever denne som et veldig godt kjøp.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Kommentarfeltet på tek.no renner over av "aldri hørt om". Electrocompaniet har et navn i audiofilien, ikke utenfor. Da er det ganske risikabelt å prøve å vinne andeler i markedet til B&O.
    Sånn var det ikke for 20-30 år siden, da var liksom Electrocompaniet det "alle" hadde hørt om av tyngre hifi også blant normale folk, mens DP og Doxa var fullstendig obskurt utenfor hifimiljøet..
    Det er nok sant. Men likevel er det rom for å tjene penger på hifi. Men å ta med seg navn og anseelse fra den bittelille nisjen hifi har blitt, over i et marked hvor man skal konkurrere om kundene med Geneva, B&O og andre?
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Jeg regner med at når EC sætte produksjon til utlandet fordi de ikkje gidde å gjør en god jobb sjøl, så må det bare gå sånn. (80% av produksjonen legges til Kina vil jeg tro) Sånt går bare ikkje, hvis man skal bli tatt seriøs i fotball..unnskyld Hi-fi miljø... Når 13 år gamle jente setter i sammen tunge High-end-alt-i-et produkter, så kan det ikkje gå bra.
    Det hjelper ikkje med best i gruppetest i TV2 hjelper deg, eller om man heter Hegel, Adyton, Electrocompaniet eller Mark Levinson eller Ronaldo for den saks skyld...?? ;). Det går bare rætt i dass. Hilsen Kjetil Rekdal.
    Nei nå er jeg lei av denne og det er på tide å fjerne den. Hvor har dere dette pisset fra? Det er rett og slett blank løgn. Hvor henter dere det?
    Ec har ALDRI vært produsert i kina. Ikke 10% ikke 50, 80 eller 100! I løpet av ALLE årene har to produkter vært produsert i Kina - den lille tida de ble solgt. Det var PSF-1 og PSB-1 høyttalerene i prelude serien. Men også disse ble finpusset i Norge. Si hva dere vil, kast så mye skit dere vil om EC. Men når dere kommer med løgn, blir det for dumt.
    Å bare for å ta det med; når produksjon ble flyttet til Vestlandet økte produksjons kvaliteten BETRAKTELIG. Kom heller med fakta enn å øse ut disse antagelsene deres.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Og mens det koker litt kan vi ta med den lattelige bagatellen alle henger seg opp i ''men hvor er det laga?'' Det spiller da ingen rolle om produktet er laga i Norge, Irak, Mexico eller Kina! Det som har noe å si er produksjons kvaliteten, og den er ikke bestemt av en lokasjon. Dette ett av problemet med hifibransjen, man skal henge seg opp i ALT. Ser du at en som kjøper seg en ny TV til 50000 på elkjøp eller power sitter å ser på typeskiltet hvor produktet er laga? Nei! Du ser på TVen!

    Jessufader altså.. Verste er at de som henger seg opp i dette hverken vet hva en bølgelodder eller en pick & place maskin er for noe.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Dette er veldig trist. Men hvis man på et tidligere tidspunkt
    Hadde valgt å flytte produksjonen til et rimeligere land feks. Polen eller annet lavkostland tror jeg EC Kunne holdt på i mange år fremover. Hegel produseres vel i Kina?
     

    Kondis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.02.2013
    Innlegg
    912
    Antall liker
    712
    Sted
    Okkaby
    Torget vurderinger
    13
    Made in Hong-Kong høres tøffere ut enn Made in China:rolleyes:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hvor det er laget spiller stor rolle.
    Hvorfor er verdens beste seismikkabel fabrikk nedlagt?
    Jo for Schlumberger kjøpte de opp. Og de innførte nasistyre av arbeidere med klokkeslett på produksjon av kabler osv. Jeg sluttet før de utenlandske sjefene kom da jeg skjønte hvor dette bar hen.
    Western Geco Fjordinstrument var navnet.
    Schlumberger prøvde kjøpe fabrikken, men da den ikke var til sals kjøpte de hele konsernet som var US eid.
    Da gikk det rett vest.
     

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Hvor det er laget spiller stor rolle.
    Hvorfor er verdens beste seismikkabel fabrikk nedlagt?
    Jo for Schlumberger kjøpte de opp. Og de innførte nasistyre av arbeidere med klokkeslett på produksjon av kabler osv. Jeg sluttet før de utenlandske sjefene kom da jeg skjønte hvor dette bar hen.
    Western Geco Fjordinstrument var navnet.
    Schlumberger prøvde kjøpe fabrikken, men da den ikke var til sals kjøpte de hele konsernet som var US eid.
    Da gikk det rett vest.
    Nå skulle ikke dette bli OT, og det var på ingen måte meningen å skyve tråden denne veien, men vil fortsatt si nei. Du beskriver mer ett dårlig arbeidsmiljø og ett potensielt oppkjøp, enn ett forsvar for at produktet MÅ lages på en spesiell plass. Hvordan produksjon styres, blir en helt annen sak enn å henge seg opp i en ''lokasjon''.
     

    MrMarbles

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.02.2013
    Innlegg
    85
    Antall liker
    19
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gullalderen (om det var noen) for dyre og tunge metallkasser glir sakte, men sikkert over til en smalere bransje og aldrende kundegruppe.
    Klasse D's lydkvalitet har steget omvendt proporsjonalt med pris, vekt (og subjektivt WAF).
    Litt Kodak-skygge over den historien kanskje?
    Får gjenta meg selv fra SWSG: Jeg kjenner ikke en eneste person som eier EC, og sannsynligvis svært få som hadde visst hva merkenavnet var for noe.

    Ingen "normale" folk kjøper slikt lengre. Jeg kunne heller ikke tenkt meg det. De jeg kjenner som vil ha grei lyd kjøper noe ala Sonos. Brukervennligheten veier langt på vei opp for det de mangler i lydkvalitet og nivå på volumet.
    Husker da HFK hadde tilbud på Mentor 6 til 15k i 2013. Var da på AVforum og alle anbefalte EC-forsterker til disse. Ente med å kjøpe en AW 2x120-M som jeg var strålende fornøyd med. Fikk plutselig sub med på kjøpet. Greitnok, den kunne ikke spille svinhøyt, men høyt kunne den spille og med masse bass, dypbass og detaljer. Jeg var nok ikke den eneste som kjøpte EC rundt den tida. Nå er gjerne ikke HFK-gutta de som henger her. Føles ut som folket som henger her gjerne kan være mange generasjoner eldre. Så kanskje ikke rart du føler det på den måten?

    Personlig har jeg hatt AW 2x120-M, ECI 6D og EC Living. Kun EC-Living jeg var misfornøyd med og byttet til en Beolit 17 istedet (høyttaler på kjøkkenet). AW 2x120-M hadde jeg i 1,5-2 år og ECI 6D hadde jeg i 3 år.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dette er veldig trist. Men hvis man på et tidligere tidspunkt
    Hadde valgt å flytte produksjonen til et rimeligere land feks. Polen eller annet lavkostland tror jeg EC Kunne holdt på i mange år fremover. Hegel produseres vel i Kina?
    EC laget utenfor Norge ville bli oppfattet som juks, og det ville raskt gått i dass.
    Hegel lages i Kina, ja, og er helt uinteressant.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Hvor det er laget spiller stor rolle.
    Hvorfor er verdens beste seismikkabel fabrikk nedlagt?
    Jo for Schlumberger kjøpte de opp. Og de innførte nasistyre av arbeidere med klokkeslett på produksjon av kabler osv. Jeg sluttet før de utenlandske sjefene kom da jeg skjønte hvor dette bar hen.
    Western Geco Fjordinstrument var navnet.
    Schlumberger prøvde kjøpe fabrikken, men da den ikke var til sals kjøpte de hele konsernet som var US eid.
    Da gikk det rett vest.
    Med fare for å gå WOT men dette er ofte modellen som brukes for å bli kvitt brysomme konkurrenter.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Dette er veldig trist. Men hvis man på et tidligere tidspunkt
    Hadde valgt å flytte produksjonen til et rimeligere land feks. Polen eller annet lavkostland tror jeg EC Kunne holdt på i mange år fremover. Hegel produseres vel i Kina?
    EC laget utenfor Norge ville bli oppfattet som juks, og det ville raskt gått i dass.
    Hegel lages i Kina, ja, og er helt uinteressant.
    Og EC gikk i dass likevel.Hegel lever i beste velgående.
    Vet ikke jeg om jeg er helt enig med deg ☺
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes sokler til slikt også.
    I linken ser det virkelig ikke slik ut, men jeg bruker noe som er mye, mye bedre og er brukt hundretusenvis av timer og still going strong:cool:
    Ser for meg ut som man kan bruke helt vanlige DIP-sokler?
    Dette sklir jo mer og mer over i OT, men jeg kan virkelig ikke se på det bildet at de passer i vanlige rørsokler i hvertfall, men det finnes sikkert noe som heter dip sokler også. Men teksten er slik;
    "The device’s small size and low thermal output also allows it to be easily mounted directly on a high-density circuit board without using a socket."
    Over og ut, og nå tilbake til Electrocompaniet, de var store i Norge men har mer eller mindre blitt borte etterhvert, det spørs om de greier å komme tilbake.....
    Overlever litt OT. Nei, selvsagt passer den ikke i en rørsokkel, men sannsynligvis passer den i en dip-sokkel (IC-sokkel). Noe annet ville være tilnærmet dustete. At det er mulig å (robot)lodde den rett på et kretskort betyr jo ikke at det er umulig å sette den i en sokkel.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vi er sannsynligvis mer enige enn det kan virke.
    Jeg tror EC solgte godt noen år i Kina, USA, og tildels i Norge, basert på at de faktisk var laget i Norge. Og det var de, jeg har selv vært inne i produksjonslokalene på Tau og var imponert.
    Vi skjønner alle at det var dyrt å drive på den måten, nesten naturstridig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn