Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.413
    Her er noen tall Kina som tilsier krisene i VW langtifra har nådd bunnen.

Første tabell viser hvordan fossilbilene blir utradert av elbiler. Markedsandelen idag er 63% i favør elbil. Denne tendensen er ikke ukjent ellers i verden hvor fossilbilene forsvinner kjapt i konkurranse med elbiler.

IMG_6091.png

Neste tabell viser at VW (samt Toyota og Honda) i all hovedsak kun selger fossilbiler i Kina. Ingen vil ha elbilene fra VW så omsetningen i verdens største marked genereres ved utgående dinosaurteknologi. VW har ingen andre ben å stå på.

IMG_6090.png

Så det som kommer til å skje er at VW blir fullstendig utradert i Kina når kinerserne setter stopp for fossilbiler. Unntakvis vil VW «begå selvmord» (VW egne ord) ved å gjøre badge-engineering i samarbeid med kinesiske merker, for å i hele tatt ha et fotavtrykk i Kina. Dette vil medføre enda større press på tysk profitt og dermed tyske arbeidsplasser så den onde spiralen vil fortsette å øke.

Ikke hjelper det at fagforeningen IG Metal handlingslammer VW-ledelsen ved å boikotte allerede kjente nedskjæringer og nedstengninger. Ikke ulikt SAS noen år tilbake som i praksis ble presset til konkurs av fagforeningene.

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.952
    Torget vurderinger
    1
    Javel. Volkswagen selger altså omtrent like mange biler som Geely og Byd i Kina. 12% 11% og 11% markedsandel. Mulig det er en katastrofe - må da være ille for Byd også. Elbiler utgjør forøvrig kun 14% av globalt bilsalg, noe som forklarer hvorfor f.eks Honda er lite interessert for tiden.
    Ellers er det slik at knapt noen tjener penger på elbiler i Kina pga ekstrem prisdumping slik at å ha høy markedsandel der betyr å blø penger. Tesla har f.eks dumpet biler i Norge og tjener knapt penger på det....

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.413
    Det er selvsagt ingen krise for BYD som kommer fra intet. Bemerk grønn og rød pil til høyre for grafen. Legg også merke til VW kommer fra 4,1 millioner biler til idag under 1 million på åtte år!

Hva skal VW gjøre når fossilbilen er sluttsolgt om få år i verdens største marked tenker du?

IMG_6094.jpeg

Legg ut en link som dokumenterer at Tesla har dumpet biler i feks Norge?

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    32.850
    Sted
    Kjelleren i kroken
    Torget vurderinger
    3
    Sarpsborg - Stavanger via Haukeligrend/Suleskard. 80% ved Sarpsborg, 23 - 93% ved matpause på Vinje (18 minutter)
    49% når vi kom hjem. Helt nydelig.
    1000015823.jpg

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Aarhus
    Det er spesielt å nærmest gitte seg over at store euro
    peiske industribedrifter går dårlig. Det er vårt hjem verdensdel og bedriftene er store kunder til norske bedrifter.
    Tesla er også et selskap som vil legge ned eller selge (om noen vil kjøpe) bilproduksjonen

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.303
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det har lenge vært kjent at Volvo EX90 og søstermodellen ES90 ikke klarer å levere all den teknologien som ble lovet ved lansering, og som kundene har ventet lenge på. Nå er det altså klart at selve lidarteknologien er skrinlagt for godt.

Norske kunder av ES90 og EX90 kan nå vente seg en erstatning fra Volvo.

– Berørte kunder vil kompenseres med kr 18.000. Summen gjenspeiler utstyrsprisen og er samme beløp som prisavslaget for manglende lidar-funksjonalitet på modellår 26. Kunder som har spørsmål knyttet til refusjonen kan kontakte sin Volvo-forhandler, skriver Juel Teige til Motor

Har tesla utbetalt noe til norske kunder for selvkjøring som aldri har fungert og som man betalte ekstra for?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.413
    Har tesla utbetalt noe til norske kunder for selvkjøring som aldri har fungert og som man betalte ekstra for?
    Tesla vil gjerne tilby selvkjøring dem, men det er ikke dem det står på… Nå babler diverse myndigheter om at FSDs er farlig siden du kan stille inn en positiv offset på hastigheten.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.303
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jo men man har betalt for noe man ikke får brukt. Rederlig av volvo og råttent av tesla.
    At man ikke skal få sette en eneste km over grensen som selvkjøring regnet jeg nesten med ville komme. Og fy faen så kjipt det blir langs veien da, kommer til å bli mye stygge forbikjøringer

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.680
    Torget vurderinger
    1
    Tesla vil gjerne tilby selvkjøring dem, men det er ikke dem det står på.
    Jo, det er produsenten det går på! Andre merker har allerede fått godkjenning i Norge. Men der henger også tesla etter, de tror at de bare kan skyve alt av ansvar over på forbruker… Da er det ikke pr. def. Selvkjøring.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.413
    Jo men man har betalt for noe man ikke får brukt. Rederlig av volvo og råttent av tesla.
    At man ikke skal få sette en eneste km over grensen som selvkjøring regnet jeg nesten med ville komme. Og fy faen så kjipt det blir langs veien da, kommer til å bli mye stygge forbikjøringer
    Nå var det lidar som Tesla ble stemplet som svindlere og whatnot for å fjerne som var tema.

Tesla nekter å la seg diktere av myndighetene på hva brukeren kan sette av hastighetsavvik ennsålenge. Vi får se hva konklusjonen blir. Logikken henger ihvertfall ikke på greip; med sikkerhetssystemene deaktivert kan du kjøre så fort du vil, med sikkerhetssystemene aktivert kan ikke bilen kjøre mer enn fartsgrensen uansett om omgivelsene (les andre bilister) tilsier man burde ligge noe over. Dette er trenering fra aktørene som ikke har noe selvkjøringssystem å tilby, les tyskerne, italierne og franskmennene.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.151
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    I flg våre trafikkregler så er det ikke noen omstendigheter som tilsier at man burde (eller kan) ligge noe over fartsgrensen. Så der har myndighetene sitt på det knusktørre.

• Liker
    Reaksjoner: MML

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.630
    Sted
    Trondheim
    I flg våre trafikkregler så er det ikke noen omstendigheter som tilsier at man burde (eller kan) ligge noe over fartsgrensen. Så der har myndighetene sitt på det knusktørre.
    Problemet er jo at det er speedometeret som gir farten, så 80 km/t betyr 80 km/t i følge speedometeret, og da kan fort den faktiske farten være 75 km/t. Så hvis du ikke kan sette farten over det speedometeret viser kjører du under fartsgrensen (det er vel ingen biler der speedometeret viser mindre enn den reelle farten?)
    Når speedometeret i min bil viser 80, kjører jeg i 78. Ikke noe stored problem, men hva med en bil der speedometeret viser 10% feil, slik at når du tror du kjører i 80 kjører du egentlig i 72. Slikt blir det fort farlige forbikjøringer av.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.407
    Når jeg kjører bil så er speedometeret det eneste som viser meg hvilken fart jeg har og dermed også det jeg må rette meg etter. Jeg har ingen mulighet til å etterprøve det.

(Jada, jeg kan få tak i en GPS og jeg kan ta tiden på en oppmålt distanse og regne meg frem til hastighetene)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.630
    Sted
    Trondheim
    Når jeg kjører bil så er speedometeret det eneste som viser meg hvilken fart jeg har og dermed også det jeg må rette meg etter. Jeg har ingen mulighet til å etterprøve det.

(Jada, jeg kan få tak i en GPS og jeg kan ta tiden på en oppmålt distanse og regne meg frem til hastighetene)
    Jeg har sjekket mot en app på telefonen. Funker flott. Har satt fartsholder til 82 km/t og da viser det 80 hver gang jeg passerer en automatisk fartssjekker. Det eneste som er irriterende er at bilen da piper fordi jeg kjører for fort i henhold til speedometret. Heldigvis er det lett å slå av dette varselet.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    548
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2

Det er utrolig og uforståelig at faktisk hastighet med dagens teknologier ikke er å finne på et lettlest instrument i bil. Er det uvilje eller noe annet ??

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.326
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er utrolig og uforståelig at faktisk hastighet med dagens teknologier ikke er å finne på et lettlest instrument i bil. Er det uvilje eller noe annet ??
    Manglende kunnskap, rett og slett
    eller mafiavirksomhet
    sammen med staten
    på samme måte som at staten sikkert eier mesteparten av aksjene til Norges bilverksteder og dermed har insentiver til ikke å utbedre veinettet
    (og staten her er å anse som staten, fylker, kommuner mm)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    22.151
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Problemet er jo at det er speedometeret som gir farten, så 80 km/t betyr 80 km/t i følge speedometeret, og da kan fort den faktiske farten være 75 km/t.
    Nei, det er gps-signal som brukes

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.303
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Gps funker bra i alle tunneller har jeg hørt, og de har vi få av her i landet. Blir herlig på veien i fremtiden

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn