Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.200
    Torget vurderinger
    4
    På en elbil kan det være fornuftig, ettersom en ikke kan gjøre så himla mye for at den skal ha lang økonomisk levetid. ICCU'n i bilen din, som er Doomed To Fail Soon koster 100-120k å bytte, og har ikke utvidet garantilengde (ennå).
    En nøktern fossilbil uten alt mikk-makket som tyskere hiver på den, vil lett vare 20 år med normalt, godt vedlikehold, og en kan gjøre nesten alt selv for en billig penge.
    En fossilbil er det altså lurt å beskytte mot rust pga potensiell lang mekanisk levetid. Rustbeskyttelse på en elbil er ikke så farlig. Den steindyre elektronikken som feiler gjør at den heller går på dynga som delebil, eller resirkulering.
    Jo, den har faktisk fått 15 år eller 300 000 km garanti.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.926
    Torget vurderinger
    1
    Jo, den har faktisk fått 15 år eller 300 000 km garanti.
    Ja, ser det nå. Feil-leste at du har en 2025-modell, som jeg. Den utvidede garantien er vel tom 2024-utgaver,og av en eller annen grunn er 25-26-utgavene utelatt fra garantiforlengelsen selv om de også har samme problemet.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt økonomi
    Familien kjører 15 år gammel diesel, med piggdekk, men vår kjørelengde er så liten at merkostnaden langt overgår den økonomiske merutgiften en ny (el-)bil ville ha. Så derfor har ikke dette noe å si for oss rent økonomisk.

Men jeg må si at jeg er meget forundret at man fortsetter denne økonomiske galskapen, og økonomene som til stadighet hyler over statsstøttet strøm. Kan det være fordi det treffer hele befolkningen?
    Samfunnsmessig synes det for meg mye bedre å gi strømstøtte en å gi befolkningen støtte til kjøp av flere biler når man samtidig ikke bygger ut nødvendig infrastruktur til å håndtere den økende bilkjøringen.
    Hvilket får meg til å lure på om det kanskje hadde vært bedre med et styresett bestående av gode teknologer, utplukket av meg selvfølgelig.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.200
    Torget vurderinger
    4
    Elbil og strømstøtte har knapt noen sammenheng og elbil og nasjonalt strømforbruk har nær ingen sammenheng.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Åpenbart stor sammenheng siden kr/NOK har stor innvirkning på privatøkonomien for folk flest, hvilket er noe folk flest er meget opptatt av

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.200
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror det går litt på forståelsen av tall og evnen til å bruke kalkulator.

Sett at en regner 2 kWh på mila og 25 000 km årlig kjørelengde blir det ‘bare’ 5000 kWh fordelt på et år eller drøye 400 kWh i måneden. De fleste kjører halvparten.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, eller som det står i artikkelen…., penger er penger, statsstøtte er statsstøtte
    manglende innbetaling av veibruk betyr?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.736
    Vedrørende kameraovervåking av fører noterer jeg med at vortene svigersønn har teipet over kameralinsen. "Gikk lei alle alarmene" skal være årsak. Samme med blindsonevarsling er deaktivert.

Det kan virke som man gå noen runder med hvordan man varsler fører om praksis blir at folk deaktiverer sikkerhetssystemer. Som får meg til å tenke på den gang Volvo begynte med ulyder for manglende setebelte 😄

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.913
    Torget vurderinger
    1
    Rart at man tillater skjermer og elendig ergonomi i det meste av nye biler samtidig som det påbys alarmer for manglende oppmerksomhet fra føreren.
    Det er svært lite informasjon man faktisk trenger mens man kjører bil. Konseptet infotainment er helt absurd når man egentlig driver med noe som krever 100% oppmerksomhet, og hvis mangel på sådan kan være fatalt.
    EU burde heller forlange at alle primære funksjoner er tilgjengelig i form av fysiske knapper, brytere og hjul. Sekundære funskjoner kan plasseres på touch-skjermer, men kun tilgjengelige når bilen står stille....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn