Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    417
    Antall liker
    141
    Ikke verre enn å kjøpe kinesisk bil, da vet den kinesiske stat hvor man befinner seg til enhver tid og har live feed med kamera og lyd inne og ute.
    Kinesiske stat eier stort sett hele bedriften ved lov så lenge det er kinesisk. GPS i Kina er 2-veis satelitt, som rekker over hele kloden.
    Nå må du slutte. Du kan velge å ikke kjøpe kinabil, men om norge as sier at alle skal spores, så har du ikke noe valg. Det er fundamentalt forskjellig.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    7.369
    Antall liker
    5.573
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Nå må du slutte. Du kan velge å ikke kjøpe kinabil, men om norge as sier at alle skal spores, så har du ikke noe valg. Det er fundamentalt forskjellig.
    Flere NATO‑land har begynt å:
    • forby kinesiske biler i nærheten av militære baser
    • begrense bruk av kinesisk teknologi i kritisk infrastruktur
    • kreve strengere datasikkerhet for alle biler, uansett opprinnelse
    • analysere telematikk‑systemer for sårbarheter
    Dette er ikke offentlig detaljert, men lekkasjer og rapporter peker i samme retning.

    Hvorfor det mon tro?


    I Kina er produsentene forpliktet til å dele sine data med myndighetene og det er bevist at kinesiske biler sender data kontinuerlig.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.891
    Antall liker
    1.922
    Torget vurderinger
    1
    Bomringens far, strategisjef Arild Eggen - SVV, gulpet opp idéen om bompenger med argumentet "Folk i kø bruker langt mer penger på bensin i køen enn å betale for nye veier." De målte bensinforbruk på to biler i kø i Bergen, 4 liter for den ene og 3 liter for den andre fra A til Å, og 0,75 liter uten kø langs samme strekning.
    Motivet var å spre trafikken på flere veier, bilistene skulle unngå kø og spare mer penger på bensin enn bomkostnaden.
    Egentlig ganske glupt, og nyttig for kø-bilistene.
    Problemet er politikere som innfører bompengeløsninger til andre formål som slettes ikke løser køproblemene, slik at folk fremdeles bruker jæv**g mye drivstoff i kø OG betaler dyrere og dyrere for bompasseringer som skal finansiere ting som flertallet ikke har nytte av.
    Det brukes feks store summer i Stor-Oslo på nullvekstavtalen for veitrafikk, og pengene går i stor grad til gang- og sykkelveier, men de senere års tellinger viser en minimal økning av syklister i storbyene.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    8.161
    Antall liker
    5.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat det samme i BææææRRRRgen
    selv om politikerne bor i byen ser de ut til at de ikke får med seg at det regner, dvs plasker ned, a 300 dager i året. Og sykling i plaskevær er skikkelig gøy og motiverende.. eller hvordan det nå var,
    biltrafikken går i hvert fall ikke ned
    når man samtidig sponser biler slik at de nå er like billig som en god amerikaferie..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    6.010
    Antall liker
    5.642
    Torget vurderinger
    1
    Nå må du slutte. Du kan velge å ikke kjøpe kinabil, men om norge as sier at alle skal spores, så har du ikke noe valg. Det er fundamentalt forskjellig.
    Sett deg inn i saken litt mer før du diskuterer sikkerhet og deling av den infoen med utlandet. Du velger selv hvilken bil du vil ha og hvilket land den kommer fra, jeg kommer derimot IKKE til å handle kinesisk (selv om de har de beste bilene som nesten ikke koster noenting).

    Jeg har europeisk bil, og slik kommer det også til å forbli i fremtiden! Man bør bruke hodet litt mer enn å bare tenke på avgifter når det kommer til sporbarhet, avgifter til den norske stat betyr svært lite i det store og hele. Datatilsynet har vel også noen synspunkter der, så det lar seg vanskelig realisere i dette landet der personsikkerhet står sterkt!
    I kina så betyr personsikkerhet 0 og nix, de trenger ikke å forholde seg til det og utnytter data selv og ikke har de god sikkerhet på sine egne systemer heller så den informasjonen staten sitter på så den er nærmest åpen. Men det synes du vel er bedre enn å betale 1 øre ekstra pr. Kjørte mil til staten Norge.
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    417
    Antall liker
    141
    Sett deg inn i saken litt mer før du diskuterer sikkerhet og deling av den infoen med utlandet. Du velger selv hvilken bil du vil ha og hvilket land den kommer fra, jeg kommer derimot IKKE til å handle kinesisk (selv om de har de beste bilene som nesten ikke koster noenting).

    Jeg har europeisk bil, og slik kommer det også til å forbli i fremtiden! Man bør bruke hodet litt mer enn å bare tenke på avgifter når det kommer til sporbarhet, avgifter til den norske stat betyr svært lite i det store og hele. Datatilsynet har vel også noen synspunkter der, så det lar seg vanskelig realisere i dette landet der personsikkerhet står sterkt!
    I kina så betyr personsikkerhet 0 og nix, de trenger ikke å forholde seg til det og utnytter data selv og ikke har de god sikkerhet på sine egne systemer heller så den informasjonen staten sitter på så den er nærmest åpen. Men det synes du vel er bedre enn å betale 1 øre ekstra pr. Kjørte mil til staten Norge.
    Vi forstår hinanden ige. 😄

    Jeg er helt enig i det du skriver om kinabiler. Jeg tolket deg kanskje dit hen at du ikke var så opptatt av sporing i Norge. Det er altfor mange som sier «jeg har ikke noe å skjule, så bare spor meg», og det er den holdningen jeg reagerer på.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.891
    Antall liker
    1.922
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke før det er en grunn til å spore noen, at folk blir sporet. Å tro at en er så himla interessant for øvrigheta er ganske innbilsk.
    Det første Domstolen spør om er "Hva galt mistenkes Nex for?" eller hvor lenge han har vært savnet.
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    417
    Antall liker
    141
    Det er ikke før det er en grunn til å spore noen, at folk blir sporet. Å tro at en er så himla interessant for øvrigheta er ganske innbilsk.
    Det første Domstolen spør om er "Hva galt mistenkes Nex for?" eller hvor lenge han har vært savnet.
    Sånn er det kanskje nå ja. Men se over dammen hvor fort det kan gå galt avsted... Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    12.136
    Antall liker
    4.581
    Nå blir også Polestar forbudt solgt i USA fra 01.01.27 under Connected Vehicle Rule lovgivning. Nyhet fra i dag.

    Europa må jo nødvendigvis oppleve samme truslene som USA. Er det fordi BMW, Mercedes og Audi har et så stort marked i Kina at de negative konsekvensene for de europeiske bilprodusentene vil bli smertelig store ved utestengning fra Kina, derfor velger EU å se gjennom fingrene med truslene og håpe på det beste?
    Naivitet?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    12.136
    Antall liker
    4.581
    Norge har ikke engang høyere tollsatser på kinesiske biler, som EU har. Vi er vel livredd Kina og tap av lakseeksport og annen goodwill fra kinesiske myndigheter.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    21.052
    Antall liker
    12.359
    Norge har ikke engang høyere tollsatser på kinesiske biler, som EU har. Vi er vel livredd Kina og tap av lakseeksport og annen goodwill fra kinesiske myndigheter.
    Hvorfor skulle Norge innføre straffetoll på kinesiske biler? Vi har jo ingen bilproduksjon som de truer.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    7.978
    Antall liker
    3.279
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke før det er en grunn til å spore noen, at folk blir sporet. Å tro at en er så himla interessant for øvrigheta er ganske innbilsk.
    Det første Domstolen spør om er "Hva galt mistenkes Nex for?" eller hvor lenge han har vært savnet.
    Det handler om data. Se bare på pokemon go, alle bildene folk tok blir brukt til verdens mest detaljerte kart. Mon tro alt de fanget opp på bildene.
    Eller data på borgere, trender etc
    Poenget er at man skaø ha kontroll på egen data. Og hvis man ønsker å selge den så er det eget valg og egen fortjeneste. Ikke en slick silicon valley dude eller kinesisk tech bro...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.891
    Antall liker
    1.922
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke skatteetaten, som i tilfelle sannsynligvis samler inn kjørelengden for å beregne veibruksavgiften, selger våre personlige km-opplysninger videre. Ikke andre offentlige myndigheter heller.
    Har noen i skatteutvalget ymtet frempå hvordan avlesningen skal foregå? Det rapporteres inn km-stand til SVV hvert 2. år via PK-kontroll. Kanskje det kan brukes?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.891
    Antall liker
    1.922
    Torget vurderinger
    1
    For ikke så altfor lenge siden skulle jo Elvia og andre med sine smartmålere etter sigende overvåke når vi vasket klær, når vi så på teve (Telia, Altibox og andre samler inn detaljerte data om det, ikke Elvia), når vi dusjet og når vi lagde mat, i tillegg til at vi skulle få kreft og alle plantene våre skulle visne.
    Jeg venter fortsatt på tegn til at ubetydelige meg er overvåket... Det eneste overvåkningstegnet jeg merker, er at Elvia holder orden på strømforbruket mitt slik at Vibb kan sende korrekt faktura, så jeg selv slipper bryderiet.
    Er det så fælt at tilsvarende også gjelder feks Skatteetaten og/eller SVV, så vi slipper bryderiet med å rapportere inn noen km-tall med jevne mellomrom?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    12.136
    Antall liker
    4.581
    De første årene etter at km prising på vei blir innført, hvordan skal dem trekke fra at jeg i juli måned kjører 3000km gjennom Sverige? Og skal jeg da betale dobbelt opp, km prising som norske myndigheter bestemmer uansett hvor jeg kjører + veibruksavgift gjennom svenske bensinpumper fordi Sverige fortsatt krever inn avgift på den gamle måten?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    5.526
    Antall liker
    5.715
    Jeg ser en del videoer fra kinesiske influensere som poster om livet i Kina. Og ja, jeg undrer selvsagt på hvordan dem tillates slike videoer. Om dem da ikke er en del av det kinesiske propagandaapparatet ment for internasjonalt publikum.

    Men for å fortsette @AOC posetive betrakninger av "overvåkingssamfunnet" så viser mange av disse kinesiske videoene eksempler på hva man får til i et samfunn hvor kameraer ser alt du gjør. F.eks. pakkeautomater i større boligkomplekser er åpne hyller hvor alt av pakker ligger tilgjengelig for alle. Folk går trygt på gaten nattestid m.m.

    Men fra en som hater dra fram mobilen på butikken ville jeg gjort meg dårlig i det moderne Kina. Hvor stort sett alt styres fra smarttelefonen med ditto overvåking av alt man spiser og hvor man er til en hver tid.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    12.136
    Antall liker
    4.581
    En ting er sikkert; overalt i verden hvor det i dag er vanstyre og undertrykkelse av befolkningen gjennom autokrati og diktatur, så vil aldri mer diktaturer falle pga folkelig opprør. Fordi borgerne er totalt overvåket av sofistikert teknologi, et opprør vil bli slått ned før det har startet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Nex

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.045
    Antall liker
    9.109
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Jeg ser en del videoer fra kinesiske influensere som poster om livet i Kina. Og ja, jeg undrer selvsagt på hvordan dem tillates slike videoer. Om dem da ikke er en del av det kinesiske propagandaapparatet ment for internasjonalt publikum.
    Eg vil tru det er ganske kontrollert, men med ein viss slækk. Kina er ikkje hermetisk som Nord-Korea.

    Har vore innom ein del Kina/kinesisk-grupper på Reddit, og der er det veldig få frå «fastlands-Kina» (dvs Folkerepublikken Kina), men mange trådar om korleis ein kan bruka VPN og at det «går fint» dersom ein ikkje uttalar seg til skade for Kina.

    Eg trur eigentleg, dersom Europa set hardt mot hardt, at det vil vera mogleg å få denne datatrafikken inn i former vi kan leva med (akkurat som eg nett las at Israel, som dei einaste, har fått lov til å installera eigen software på F-35-flya dei har kjøpt, slik at dei er frikopla frå dei amerikanske systema). Hovudinteressa til Kina er sannsynligvis bilsal, og eg trur den trumfar sjansen til etterretning.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.891
    Antall liker
    1.922
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser en del videoer fra kinesiske influensere som poster om livet i Kina. Og ja, jeg undrer selvsagt på hvordan dem tillates slike videoer. Om dem da ikke er en del av det kinesiske propagandaapparatet ment for internasjonalt publikum.

    Men for å fortsette @AOC posetive betrakninger av "overvåkingssamfunnet" så viser mange av disse kinesiske videoene eksempler på hva man får til i et samfunn hvor kameraer ser alt du gjør. F.eks. pakkeautomater i større boligkomplekser er åpne hyller hvor alt av pakker ligger tilgjengelig for alle. Folk går trygt på gaten nattestid m.m.

    Men fra en som hater dra fram mobilen på butikken ville jeg gjort meg dårlig i det moderne Kina. Hvor stort sett alt styres fra smarttelefonen med ditto overvåking av alt man spiser og hvor man er til en hver tid.
    Hvor har jeg jeg skrevet at overvåkingssamfunn er posItivt?
    Om du ikke klarer å skille det at jeg mener at automatisk rapportering av kjørelengde i form av tørre, nøytrale tall fra det å være positiv til/mene at statlig, aktiv overvåking av folk som å holde orden og styr på dem er bra, for å TA folk slik de gjør i Kina med borgerpoeng og straffepoeng, så har du et problem.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.891
    Antall liker
    1.922
    Torget vurderinger
    1
    De første årene etter at km prising på vei blir innført, hvordan skal dem trekke fra at jeg i juli måned kjører 3000km gjennom Sverige? Og skal jeg da betale dobbelt opp, km prising som norske myndigheter bestemmer uansett hvor jeg kjører + veibruksavgift gjennom svenske bensinpumper fordi Sverige fortsatt krever inn avgift på den gamle måten?
    Det er et godt spørsmål.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.891
    Antall liker
    1.922
    Torget vurderinger
    1
    Oi oi oi. Faen. Har sjekket litt.
    Staten med vitnemalsportalen.no ved hva slags fagbrev jeg har, hvilke høyskoler og universitet jeg har avlagt eksamener. Den vet at jeg har førerrett på bil og tung sykkel, den vet hva slags biler jeg har, den vet hvor jeg bor, den vet hva jeg tjener, den vet hva jeg ga for huset mitt og størrelsen på det (kartverket), den vet hvor stor eiendom jeg har, hvor mange barn jeg har, at jeg er enkemann.
    Banken vet hvor mye jeg har på brukskonten, hvilke regninger jeg betaler og hvor mye, og den vet hvor mye sparepenger jeg har.
    Statens vegvesen (Staten igjen) vet når jeg har brukt tjenestebilen og hvor langt jeg har kjørt med egen bil/kjøregodtgjørelse.
    Ruter vet når jeg har kjørt buss og T-bane, Skyttelpass vet når/hvor jeg har passert bomstasjoner. Sør Korea vet at jeg har en 2025 Ioniq 5 og 2026 Kia ev3, Bertel O Steen visste i går når jeg ringt at jeg også har en Kia Picanto som hadde service sist høst uten at jeg fortalte det selv først.
    Vipps vet hvem jeg vippser penger til, og Stereofil vet hva jeg har kjøpt hos dem.

    Hvordan kommer jeg meg til Svalbard for å grave meg ned i permafrosten og dekke over meg med tinnfolie uten at Norwegian eller SAS kan vite det?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    5.526
    Antall liker
    5.715
    Hvor har jeg jeg skrevet at overvåkingssamfunn er posItivt?
    Om du ikke klarer å skille det at jeg mener at automatisk rapportering av kjørelengde i form av tørre, nøytrale tall fra det å være positiv til/mene at statlig, aktiv overvåking av folk som å holde orden og styr på dem er bra, for å TA folk slik de gjør i Kina med borgerpoeng og straffepoeng, så har du et problem.
    Nå var din tolkning å finne noe negativt i min post. Les den på nytt ser du jeg fokuserer på hva man kan få som posetivt, slik du selv gjorde 😉
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.045
    Antall liker
    9.109
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Det er et godt spørsmål.
    Ja, men alt med måte.

    @Espen R; om eg startar opp dieselbussen min i Halden (med full tank), svippar innom Sverige og køyrer tilbake, er det ikkje slik at eg kan få refusjon for vegbruksavgifta for tilbakelagde km i Sverige.

    Poenget, slik eg forstår oppslaga om skattekommisjonen, er først og fremst at elbilistar også skal betala for å bruka det norske vegnettet. På den positive sida (for Staten) vil det auka inntektene. Den negative sida er sjølvsagt at det reduserer den relative fordelen med elbil.

    Så er problemet at denne er avgifta tradisjonelt har vore indirekte, men likevel veldig proposjonal. Indirekte, fordi det er eit kronetillegg på drivstoff, der prisane svingar ganske heftig.[1] Proposjonal som du elegant viste litt lenger oppe i tråden.

    Dersom vegbruksavgifta skal vera heilt proposjonal, som for fossilbilar, er det vanskeleg å sjå korleis vi skal koma unna å telja kilometer på norsk veg.

    Dersom målet ikkje er presis, matematisk rettferdigheit, er det andre, kreative alternativ. Den observante lesaren vil sjå at alle desse alternativa er indirekte; vegbruksavgifta vil framstå som avgift på noko anna (nett slik han gjer for fossil-bilistar i dag).

    - Kopla avgifta til trafikkforsikringa, som har innebygd køyrelengd. Dei har allereie teke seg av årsavgifta (trafikkforsikringsavgift), så vegbruk for elbilar burde vera greitt, det også.

    - Bruka odometertala frå PKK og frå salsmeldingane. Ulempa er ei feit rekning frå Hr. Stat annakvart år, men det kan løysast ved å verkstaden krev inn km-avgift ved desse kontrollane.

    - Leggja vegbruksavgift i hurtigladarar og påby at heimeladarar (Zaptec og slikt) skal rapportera forbruk til netteigar, som kan leggja eit tillegg på nettleiga.

    Så spørst det kor mykje vi skal styra for å få presis rettferdigheit: Før det famøse vedtaket i vår, var avgifta 2.26 kr/l for diesel; for nemnde dieselbuss er dimed km-prisen 0.18 kr/km. For 20'000 km/året (over snittet, men ikkje overvettig mykje) er altså vegbruksavgifta 3620 kr/året; eller 300 kr månaden. Dersom vi gangar trafikkforsikringsavgifta for elbil (6.52 kr/døgn), flatt, med eit tal mellom 1.5 og 2, er vi eigentleg i mål.

    (Las ein SSB-tabell litt skeivt i førre redigering, sjå bort frå denne sjølv om snittlengda ved eit slumpetreff var nesten rett. Det skal vera eit snitt på 13453 km/år for elektriske personbilar, jf SSB 12577)

    Dersom målet med å ileggja elbilistar vegbruksavgift i all hovudsak er fiskalt, trur eg dette er den klart mest effektive, og minst byråkratiske, måten å gjera det på. Faktisk trur eg det greiaste er å sløyfa å gjeninnføra vegbruksavgifta for fossilbilar 1. september (det vert uansett mykje støy), og berre auka trafikkforsikringsavgifta frå 2027 (men gjeninnføra CO2-avgiftene).

    Summen er uansett for liten til å ha særleg regulerande funksjon åleine.

    [1] Litt kreativt kan vi faktisk seia at dei faste, statlege avgiftene har bidrege til å stabilisera prisen på fossilt drivstoff for forbrukarane.
     
    Sist redigert:

    Bonus

    Ikke fullt så ivrig entusiast!
    Ble medlem
    23.09.2024
    Innlegg
    326
    Antall liker
    881
    Sted
    Trondheim
    Kan man ikke bare opprette et departement (tellement), plassere ut personell langs veiene som noterer bilnummer som passerer.
    Deretter sette dem sammen til et kjøremønster for så å skattelegge deretter.

    Koalisjoner er ikke for folket, men for partiene/ politikerne. Istedet for å utarbeide endeløse kompromisser, burde noen voksne ta til orde for løsninger som gavner fellesskapet.

    Jeg stusser når jeg hører sentrale politikere si; nå må vi legge partipolitikk til side og stå sammen om de gode løsningene.
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    417
    Antall liker
    141
    Jeg ser en del videoer fra kinesiske influensere som poster om livet i Kina. Og ja, jeg undrer selvsagt på hvordan dem tillates slike videoer. Om dem da ikke er en del av det kinesiske propagandaapparatet ment for internasjonalt publikum.

    Men for å fortsette @AOC posetive betrakninger av "overvåkingssamfunnet" så viser mange av disse kinesiske videoene eksempler på hva man får til i et samfunn hvor kameraer ser alt du gjør. F.eks. pakkeautomater i større boligkomplekser er åpne hyller hvor alt av pakker ligger tilgjengelig for alle. Folk går trygt på gaten nattestid m.m.

    Men fra en som hater dra fram mobilen på butikken ville jeg gjort meg dårlig i det moderne Kina. Hvor stort sett alt styres fra smarttelefonen med ditto overvåking av alt man spiser og hvor man er til en hver tid.
    Hvis du vil se en litt annen side av Kina enn den influenserne viser, kan jeg anbefale SerpentZA. Han bodde og jobbet der i mange år før han flyttet ut, og har en rekke videoer om hvordan overvåkingssamfunnet faktisk fungerer i praksis. Ikke nødvendigvis fasiten, men absolutt et perspektiv det er verdt å få med seg.

    https://www.youtube.com/@serpentza
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    8.161
    Antall liker
    5.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Overvåkning, veldig veldig isolert sett, behøver ikke være farlig dersom alle mennesker, store og små, med og uten makt, er snille og grei og lever i Kardemomme by.

    men som verden viser oss, slik er det ikke.
    Og all sporet data kan misbrukes
    Alle kinesiske leverandører er pålagt den kinesiske statens sikkerhetsinstruksjoner så vær du sikker på at de samler inn
    Da kan du aldri vite om du er venn eller fiende av det til enhver tid sittende regimer som har tilgang til dine data, Kina, usa, israel, Norge, you name it you got it.

    data forsvinner ikke og kan alltid bli brukt mot deg eller dine nærmeste, venner etc etc

    og ingen av oss kan vite sikkert om det blir samlet inn, hva som blir samlet, hva det skal brukes til

    men verdens strongmen har som oftest noen grande tanker inne i huet sitt som de nå og da iverksetter…

    så bedre føre var, jeg velger strengt hva jeg deler av data, men det finnes nok ingen sikre soner så fort du har noe koblet opp mot weben
     
    • Liker
    Reaksjoner: Nex

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    8.183
    Antall liker
    17.624
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Teknologien er verken positiv eller negativ og den kan brukes til gode og onde formål. Hvem eier dataene? Selskapene, staten eller enkeltindividene? Det er her det skorter i dag og derfor blir det en del halvt paranoide svar. Jeg mener vi må finne en balanse mellom bruk av data til felles beste og beskyttelse av enkeltindividet.

    At Kina tar kontroll over teknologien, først nasjonalt og så internasjonalt, er vel helt som forventet? Hvorfor skal dem åpne markedet sitt for amerikanske og europeiske konkurrenter og produkter? Verden er kompetitiv. Vesten anført av USA har innsett at dem har blitt tatt med buksa nede og at Kina har fått et forsprang som er nærmest umulig å ta igjen. Hva gjør dem? Regulerer og sprer informasjon som fører til frykt og mistillit.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    5.526
    Antall liker
    5.715
    Hvis du vil se en litt annen side av Kina enn den influenserne viser, kan jeg anbefale SerpentZA. Han bodde og jobbet der i mange år før han flyttet ut, og har en rekke videoer om hvordan overvåkingssamfunnet faktisk fungerer i praksis. Ikke nødvendigvis fasiten, men absolutt et perspektiv det er verdt å få med seg.

    https://www.youtube.com/@serpentza
    Jeg har tidligere sett flere av hans videoer. Såpass at jeg undrer om han lider av forfølgesesvannvidd etter sitt opphold. 😉 Dessverre finner jeg at han gjør alle sine videoer med en agenda som får meg til å undre om han sponses av aktører som søker skape fremmedfrykt?

    Ikke missforstå, jeg ønsker meg langt fra lignende tilstander her hjemme. Og skandaler som med Flock kameraene i USA viser hvor raskt et land kan miste kontroll i den gode hensikt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.891
    Antall liker
    1.922
    Torget vurderinger
    1
    data forsvinner ikke og kan alltid bli brukt mot deg eller dine nærmeste, venner etc etc
    Folk med streamer fra Eversolo bør mao unngå å høre på Vikingarna og Ole Ivars.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    5.526
    Antall liker
    5.715
    Folk med streamer fra Eversolo bør mao unngå å høre på Vikingarna og Ole Ivars.
    Så vidt jeg husker kjører Eversolo på Google sitt Android OS. Kanskje får man linker til gutta opp i sitt neste googlesøk 🤪 og spillelisten fortsetter i bilen? Uansett, data legges til profilen, og når kona i fremtiden spør AI om egnet bursdagsgave til gubben...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn