Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    416
    Antall liker
    139
    Ikke verre enn å kjøpe kinesisk bil, da vet den kinesiske stat hvor man befinner seg til enhver tid og har live feed med kamera og lyd inne og ute.
    Kinesiske stat eier stort sett hele bedriften ved lov så lenge det er kinesisk. GPS i Kina er 2-veis satelitt, som rekker over hele kloden.
    Nå må du slutte. Du kan velge å ikke kjøpe kinabil, men om norge as sier at alle skal spores, så har du ikke noe valg. Det er fundamentalt forskjellig.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    7.369
    Antall liker
    5.573
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Nå må du slutte. Du kan velge å ikke kjøpe kinabil, men om norge as sier at alle skal spores, så har du ikke noe valg. Det er fundamentalt forskjellig.
    Flere NATO‑land har begynt å:
    • forby kinesiske biler i nærheten av militære baser
    • begrense bruk av kinesisk teknologi i kritisk infrastruktur
    • kreve strengere datasikkerhet for alle biler, uansett opprinnelse
    • analysere telematikk‑systemer for sårbarheter
    Dette er ikke offentlig detaljert, men lekkasjer og rapporter peker i samme retning.

    Hvorfor det mon tro?


    I Kina er produsentene forpliktet til å dele sine data med myndighetene og det er bevist at kinesiske biler sender data kontinuerlig.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.890
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Bomringens far, strategisjef Arild Eggen - SVV, gulpet opp idéen om bompenger med argumentet "Folk i kø bruker langt mer penger på bensin i køen enn å betale for nye veier." De målte bensinforbruk på to biler i kø i Bergen, 4 liter for den ene og 3 liter for den andre fra A til Å, og 0,75 liter uten kø langs samme strekning.
    Motivet var å spre trafikken på flere veier, bilistene skulle unngå kø og spare mer penger på bensin enn bomkostnaden.
    Egentlig ganske glupt, og nyttig for kø-bilistene.
    Problemet er politikere som innfører bompengeløsninger til andre formål som slettes ikke løser køproblemene, slik at folk fremdeles bruker jæv**g mye drivstoff i kø OG betaler dyrere og dyrere for bompasseringer som skal finansiere ting som flertallet ikke har nytte av.
    Det brukes feks store summer i Stor-Oslo på nullvekstavtalen for veitrafikk, og pengene går i stor grad til gang- og sykkelveier, men de senere års tellinger viser en minimal økning av syklister i storbyene.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    8.156
    Antall liker
    5.208
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat det samme i BææææRRRRgen
    selv om politikerne bor i byen ser de ut til at de ikke får med seg at det regner, dvs plasker ned, a 300 dager i året. Og sykling i plaskevær er skikkelig gøy og motiverende.. eller hvordan det nå var,
    biltrafikken går i hvert fall ikke ned
    når man samtidig sponser biler slik at de nå er like billig som en god amerikaferie..
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    6.010
    Antall liker
    5.641
    Torget vurderinger
    1
    Nå må du slutte. Du kan velge å ikke kjøpe kinabil, men om norge as sier at alle skal spores, så har du ikke noe valg. Det er fundamentalt forskjellig.
    Sett deg inn i saken litt mer før du diskuterer sikkerhet og deling av den infoen med utlandet. Du velger selv hvilken bil du vil ha og hvilket land den kommer fra, jeg kommer derimot IKKE til å handle kinesisk (selv om de har de beste bilene som nesten ikke koster noenting).

    Jeg har europeisk bil, og slik kommer det også til å forbli i fremtiden! Man bør bruke hodet litt mer enn å bare tenke på avgifter når det kommer til sporbarhet, avgifter til den norske stat betyr svært lite i det store og hele. Datatilsynet har vel også noen synspunkter der, så det lar seg vanskelig realisere i dette landet der personsikkerhet står sterkt!
    I kina så betyr personsikkerhet 0 og nix, de trenger ikke å forholde seg til det og utnytter data selv og ikke har de god sikkerhet på sine egne systemer heller så den informasjonen staten sitter på så den er nærmest åpen. Men det synes du vel er bedre enn å betale 1 øre ekstra pr. Kjørte mil til staten Norge.
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    416
    Antall liker
    139
    Sett deg inn i saken litt mer før du diskuterer sikkerhet og deling av den infoen med utlandet. Du velger selv hvilken bil du vil ha og hvilket land den kommer fra, jeg kommer derimot IKKE til å handle kinesisk (selv om de har de beste bilene som nesten ikke koster noenting).

    Jeg har europeisk bil, og slik kommer det også til å forbli i fremtiden! Man bør bruke hodet litt mer enn å bare tenke på avgifter når det kommer til sporbarhet, avgifter til den norske stat betyr svært lite i det store og hele. Datatilsynet har vel også noen synspunkter der, så det lar seg vanskelig realisere i dette landet der personsikkerhet står sterkt!
    I kina så betyr personsikkerhet 0 og nix, de trenger ikke å forholde seg til det og utnytter data selv og ikke har de god sikkerhet på sine egne systemer heller så den informasjonen staten sitter på så den er nærmest åpen. Men det synes du vel er bedre enn å betale 1 øre ekstra pr. Kjørte mil til staten Norge.
    Vi forstår hinanden ige. 😄

    Jeg er helt enig i det du skriver om kinabiler. Jeg tolket deg kanskje dit hen at du ikke var så opptatt av sporing i Norge. Det er altfor mange som sier «jeg har ikke noe å skjule, så bare spor meg», og det er den holdningen jeg reagerer på.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.890
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke før det er en grunn til å spore noen, at folk blir sporet. Å tro at en er så himla interessant for øvrigheta er ganske innbilsk.
    Det første Domstolen spør om er "Hva galt mistenkes Nex for?" eller hvor lenge han har vært savnet.
     

    Nex

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Innlegg
    416
    Antall liker
    139
    Det er ikke før det er en grunn til å spore noen, at folk blir sporet. Å tro at en er så himla interessant for øvrigheta er ganske innbilsk.
    Det første Domstolen spør om er "Hva galt mistenkes Nex for?" eller hvor lenge han har vært savnet.
    Sånn er det kanskje nå ja. Men se over dammen hvor fort det kan gå galt avsted... Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    12.136
    Antall liker
    4.580
    Nå blir også Polestar forbudt solgt i USA fra 01.01.27 under Connected Vehicle Rule lovgivning. Nyhet fra i dag.

    Europa må jo nødvendigvis oppleve samme truslene som USA. Er det fordi BMW, Mercedes og Audi har et så stort marked i Kina at de negative konsekvensene for de europeiske bilprodusentene vil bli smertelig store ved utestengning fra Kina, derfor velger EU å se gjennom fingrene med truslene og håpe på det beste?
    Naivitet?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    12.136
    Antall liker
    4.580
    Norge har ikke engang høyere tollsatser på kinesiske biler, som EU har. Vi er vel livredd Kina og tap av lakseeksport og annen goodwill fra kinesiske myndigheter.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    21.051
    Antall liker
    12.359
    Norge har ikke engang høyere tollsatser på kinesiske biler, som EU har. Vi er vel livredd Kina og tap av lakseeksport og annen goodwill fra kinesiske myndigheter.
    Hvorfor skulle Norge innføre straffetoll på kinesiske biler? Vi har jo ingen bilproduksjon som de truer.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    7.978
    Antall liker
    3.279
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke før det er en grunn til å spore noen, at folk blir sporet. Å tro at en er så himla interessant for øvrigheta er ganske innbilsk.
    Det første Domstolen spør om er "Hva galt mistenkes Nex for?" eller hvor lenge han har vært savnet.
    Det handler om data. Se bare på pokemon go, alle bildene folk tok blir brukt til verdens mest detaljerte kart. Mon tro alt de fanget opp på bildene.
    Eller data på borgere, trender etc
    Poenget er at man skaø ha kontroll på egen data. Og hvis man ønsker å selge den så er det eget valg og egen fortjeneste. Ikke en slick silicon valley dude eller kinesisk tech bro...
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.890
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror ikke skatteetaten, som i tilfelle sannsynligvis samler inn kjørelengden for å beregne veibruksavgiften, selger våre personlige km-opplysninger videre. Ikke andre offentlige myndigheter heller.
    Har noen i skatteutvalget ymtet frempå hvordan avlesningen skal foregå? Det rapporteres inn km-stand til SVV hvert 2. år via PK-kontroll. Kanskje det kan brukes?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    12.136
    Antall liker
    4.580
    Hvorfor skulle Norge innføre straffetoll på kinesiske biler? Vi har jo ingen bilproduksjon som de truer.
    Fordi kinesisk bilproduksjon mest sannsynlig er subsidiert av staten og at den truer å undergrave industrien til våre partnerland, samt at norsk leverandørindustri er truet gjennom bildeler vi produserer.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.890
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    For ikke så altfor lenge siden skulle jo Elvia og andre med sine smartmålere etter sigende overvåke når vi vasket klær, når vi så på teve (Telia, Altibox og andre samler inn detaljerte data om det, ikke Elvia), når vi dusjet og når vi lagde mat, i tillegg til at vi skulle få kreft og alle plantene våre skulle visne.
    Jeg venter fortsatt på tegn til at ubetydelige meg er overvåket... Det eneste overvåkningstegnet jeg merker, er at Elvia holder orden på strømforbruket mitt slik at Vibb kan sende korrekt faktura, så jeg selv slipper bryderiet.
    Er det så fælt at tilsvarende også gjelder feks Skatteetaten og/eller SVV, så vi slipper bryderiet med å rapportere inn noen km-tall med jevne mellomrom?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    12.136
    Antall liker
    4.580
    De første årene etter at km prising på vei blir innført, hvordan skal dem trekke fra at jeg i juli måned kjører 3000km gjennom Sverige? Og skal jeg da betale dobbelt opp, km prising som norske myndigheter bestemmer uansett hvor jeg kjører + veibruksavgift gjennom svenske bensinpumper fordi Sverige fortsatt krever inn avgift på den gamle måten?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    5.524
    Antall liker
    5.714
    Jeg ser en del videoer fra kinesiske influensere som poster om livet i Kina. Og ja, jeg undrer selvsagt på hvordan dem tillates slike videoer. Om dem da ikke er en del av det kinesiske propagandaapparatet ment for internasjonalt publikum.

    Men for å fortsette @AOC posetive betrakninger av "overvåkingssamfunnet" så viser mange av disse kinesiske videoene eksempler på hva man får til i et samfunn hvor kameraer ser alt du gjør. F.eks. pakkeautomater i større boligkomplekser er åpne hyller hvor alt av pakker ligger tilgjengelig for alle. Folk går trygt på gaten nattestid m.m.

    Men fra en som hater dra fram mobilen på butikken ville jeg gjort meg dårlig i det moderne Kina. Hvor stort sett alt styres fra smarttelefonen med ditto overvåking av alt man spiser og hvor man er til en hver tid.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    12.136
    Antall liker
    4.580
    En ting er sikkert; overalt i verden hvor det i dag er vanstyre og undertrykkelse av befolkningen gjennom autokrati og diktatur, så vil aldri mer diktaturer falle pga folkelig opprør. Fordi borgerne er totalt overvåket av sofistikert teknologi, et opprør vil bli slått ned før det har startet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Nex

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    8.044
    Antall liker
    9.108
    Sted
    Au recherche du futur perdu
    Jeg ser en del videoer fra kinesiske influensere som poster om livet i Kina. Og ja, jeg undrer selvsagt på hvordan dem tillates slike videoer. Om dem da ikke er en del av det kinesiske propagandaapparatet ment for internasjonalt publikum.
    Eg vil tru det er ganske kontrollert, i det minste. Har vore innom ein del Kina/kinesisk-grupper på Reddit, og der er det veldig få frå «fastlands-Kina» (dvs Folkerepublikken Kina), men mange trådar om korleis ein kan bruka VPN og at det «går fint» dersom ein ikkje uttalar seg til skade for Kina.

    Samtidig er jo ikkje Kina hermetisk lukka, akkurat.

    Eg trur eigentleg, dersom Europa set hardt mot hardt, at det vil vera mogleg å få denne datatrafikken inn i former vi kan leva med (akkurat som eg nett las at Israel, som dei einaste, har fått lov til å installera eigen software på F-35-flya dei har kjøpt, slik at dei er frikopla frå dei amerikanske systema). Hovudinteressa til Kina er sannsynligvis bilsal, og eg trur den trumfar sjansen til etterretning.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.890
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ser en del videoer fra kinesiske influensere som poster om livet i Kina. Og ja, jeg undrer selvsagt på hvordan dem tillates slike videoer. Om dem da ikke er en del av det kinesiske propagandaapparatet ment for internasjonalt publikum.

    Men for å fortsette @AOC posetive betrakninger av "overvåkingssamfunnet" så viser mange av disse kinesiske videoene eksempler på hva man får til i et samfunn hvor kameraer ser alt du gjør. F.eks. pakkeautomater i større boligkomplekser er åpne hyller hvor alt av pakker ligger tilgjengelig for alle. Folk går trygt på gaten nattestid m.m.

    Men fra en som hater dra fram mobilen på butikken ville jeg gjort meg dårlig i det moderne Kina. Hvor stort sett alt styres fra smarttelefonen med ditto overvåking av alt man spiser og hvor man er til en hver tid.
    Hvor har jeg jeg skrevet at overvåkingssamfunn er posItivt?
    Om du ikke klarer å skille det at jeg mener at automatisk rapportering av kjørelengde i form av tørre, nøytrale tall fra det å være positiv til/mene at statlig, aktiv overvåking av folk som å holde orden og styr på dem er bra, for å TA folk slik de gjør i Kina med borgerpoeng og straffepoeng, så har du et problem.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.890
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    De første årene etter at km prising på vei blir innført, hvordan skal dem trekke fra at jeg i juli måned kjører 3000km gjennom Sverige? Og skal jeg da betale dobbelt opp, km prising som norske myndigheter bestemmer uansett hvor jeg kjører + veibruksavgift gjennom svenske bensinpumper fordi Sverige fortsatt krever inn avgift på den gamle måten?
    Det er et godt spørsmål.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.890
    Antall liker
    1.921
    Torget vurderinger
    1
    Oi oi oi. Faen. Har sjekket litt.
    Staten med vitnemalsportalen.no ved hva slags fagbrev jeg har, hvilke høyskoler og universitet jeg har avlagt eksamener. Den vet at jeg har førerrett på bil og tung sykkel, den vet hva slags biler jeg har, den vet hvor jeg bor, den vet hva jeg tjener, den vet hva jeg ga for huset mitt og størrelsen på det (kartverket), den vet hvor stor eiendom jeg har, hvor mange barn jeg har, at jeg er enkemann.
    Banken vet hvor mye jeg har på brukskonten, hvilke regninger jeg betaler og hvor mye, og den vet hvor mye sparepenger jeg har.
    Statens vegvesen (Staten igjen) vet når jeg har brukt tjenestebilen og hvor langt jeg har kjørt med egen bil/kjøregodtgjørelse.
    Ruter vet når jeg har kjørt buss og T-bane, Skyttelpass vet når/hvor jeg har passert bomstasjoner. Sør Korea vet at jeg har en 2025 Ioniq 5 og 2026 Kia ev3, Bertel O Steen visste i går når jeg ringt at jeg også har en Kia Picanto som hadde service sist høst uten at jeg fortalte det selv først.
    Vipps vet hvem jeg vippser penger til, og Stereofil vet hva jeg har kjøpt hos dem.

    Hvordan kommer jeg meg til Svalbard for å grave meg ned i permafrosten og dekke over meg med tinnfolie uten at Norwegian eller SAS kan vite det?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    5.524
    Antall liker
    5.714
    Hvor har jeg jeg skrevet at overvåkingssamfunn er posItivt?
    Om du ikke klarer å skille det at jeg mener at automatisk rapportering av kjørelengde i form av tørre, nøytrale tall fra det å være positiv til/mene at statlig, aktiv overvåking av folk som å holde orden og styr på dem er bra, for å TA folk slik de gjør i Kina med borgerpoeng og straffepoeng, så har du et problem.
    Nå var din tolkning å finne noe negativt i min post. Les den på nytt ser du jeg fokuserer på hva man kan få som posetivt, slik du selv gjorde 😉
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn