Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.503
    Sted
    Au recherche du temps perdu
    Da Tesla introduserte sitt «yoke»-ratt i 2021, mottok de omfattende kritikk fra både brukere og bilanmeldere. Årsaken var i hovedsak at Tesla beholdt en tradisjonell, fast mekanisk utveksling.
    Det same har Asbjørn her inne påpeikt i årevis

Selv yoke-styringen i facelift Model S er en halvveis løsning som ikke fungerer spesielt bra uten drive-by-wire, som Tesla ennå ikke har.
    Det forutsetter drive-by-wire, så man kan like gjerne bruke et yoke i stedet for ratt, max en halv tørn lock-to-lock, og gjøre rattresponsen kraftfølsom heller enn bare vinkelfølsom.
    Ja, men de lanserte yoke først i facelift Model S uten drive by wire, og det var meningsløst.
    Mange har responsen til eit mekanisk ratt i ryggmergen, så det vil nok vera ein overgang for dei fleste av oss å gå over til dynamisk utslag, uansett.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.316
    Jeg sier at yoke fungerer i S/X Plaid. Jeg har trossalt levd med det over ett år nå. Hva har dere for å uttale dere? Men i eksemplet over var referansen til Cybertruck som Mercedes igjen kopierer.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.503
    Sted
    Au recherche du temps perdu
    ^ Hendel/yoke kan sikkert erstatta ratt ved mekanisk styring også. Men eg registrerer at grepet mitt flytter seg ganske mykje rundt, særleg i låg fart (og eg køyrer lite på motorveg).

Difor lite tru på mekanisk yoke. Misliker små ratt, også.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.169
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er da ikke en vannjet, jetpack eller fly man styrer.
    Blir som å komme med noe annet enn runde hjul. Men disse tech selskapene kommer vel sikkert med noe der også
    Foreslår de tester shark wheels

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.422
    Torget vurderinger
    1
    SAAB hadde drive-by-wire og joystick allerede i 1992, med kjøring uten ratt.
    Tesla er ganske mange år bak allerede i teknologien...

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.190
    Torget vurderinger
    4
    Ja, av en eller annen grunn er Tesla populære i Norge, for vi har jo så dårlig råd her til lands.

RE. carwow: Klarer ikke fyren. Han markedsfører sitt bruktbilfirma og er mer interessert i å teste hvor fort bilen gjør unna kvartmila. Og så skal han være så fryktelig morsom hele tiden.

Det er klart at iX3 er en dyr bil, men det merkes når du kjører den. Har du ikke råd til den så vil jo enhver annen bil være bedre for deg. "Du har råd til 400 000. Den ene koster 650 000 og den andre koster 350 000. Hvilken er den beste for deg tro?"
    Har bare sett iX3 og det er i grunnen nok til at jeg aldri ville vurdert den. En skal være bra BMW interessert for å betale >800k for de greiene der.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    2.232
    Har bare sett iX3 og det er i grunnen nok til at jeg aldri ville vurdert den. En skal være bra BMW interessert for å betale >800k for de greiene der.
    Det designspråket deres begynte nå på en kraftig nedadgående spiral allerede med Chris Bangle, men nå har de klart å ta det til et nytt nivå og ikke med positivt fortegn. Hva er det de røyker nede i Bayern for tiden?

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.373
    Mange har responsen til eit mekanisk ratt i ryggmergen, så det vil nok vera ein overgang for dei fleste av oss å gå over til dynamisk utslag, uansett.
    Jeg har hatt ett par BMW fra 2005 med aktiv styring (hydrualisk). Det var 2 runder lock to lock i lav hastighet og nesten 4 runder i høy hastighet.
    Dette krevde i praksis ingen tilvenning, endringen i utveksling skjedde så sømløst at jeg ikke en gang vet hvilken hastighet som måtte til for å få tregere utveksling.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.321
    Sted
    Trondheim
    Det designspråket deres begynte nå på en kraftig nedadgående spiral allerede med Chris Bangle, men nå har de klart å ta det til et nytt nivå og ikke med positivt fortegn. Hva er det de røyker nede i Bayern for tiden?
    Jeg er ikke spesielt imponert over utseende til iX3 (selv om den ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Jeg synes forøvrig ikke den blåfargen de har valgt kler bilen). i3 ser veldig lekker ut.
    Jeg liker forøvrig ikke utseende til noen SUVer.

Men iX3 var utrolig god å kjøre.

Men utseende er jo en smakssak. Jeg ser at mange ikke synes i5 ser bra ut. Der er jeg helt uenig. Jeg synes det er godt gjort å få en så stor bil til å se så fin ut.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn