Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.571
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Min NIO også. Dårlig svingradius. Det nest største ankepunktet for den bilen. Største er ising på viskerene under endel vinterforhold.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.249
    Sted
    Trondheim
    Det er styring på bakhjul på min i5. Svingradiusen er helt OK for en såpass stor bil (5.06 m).
    Jeg sliter også med ising på vindusviskere under enkelte vinterforhold. Underlig at de ikke har gjort noe med det. Litt varme i frontruten der viskerne er når de er i hvilestilling ville gjort seg.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    9.080
    Torget vurderinger
    0
    Grunnen til kommentaren var at en eller annen hadde tatt bilde av Elon da raketten steg til værs og kommenterte smilet hans slik: "Slik gliser en mann som har kvittet seg med liket av en prostituert vel vitende om at det aldri vil bli funnet!"

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    5.009
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vel. Skoda er vel ikke hele VW. Men det blir kanskje samma der, store ord store selskap…

Men dette er egentlig mye verre for petrolheads

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.411
    Torget vurderinger
    1
    Vel. Skoda er vel ikke hele VW. Men det blir kanskje samma der, store ord store selskap…

Men dette er egentlig mye verre for petrolheads
    Standard biler ser gjerne bedre ut enn AC Schitzer uansett.. De har vel solgt mer plast enn trim, og usikker på hvor god den trimmen dems er uansett.
    Mange vil heller ha en originalbil istedet, jeg er der selv ihvertfall.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    31.546
    Sted
    Kjelleren i kroken
    Torget vurderinger
    2
    Har vært ute å sett på ny bedriftsbil, min nå 10 år gamle Peugot Partner fungere bra, men ønsker å gå over til elbil. Har sett på en del i dag, men den som jeg synes skiller seg ut, både utseende og pris er Kia PV5. Skikkelig god bil faktisk til prisen.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.249
    Sted
    Trondheim
    At Škoda forsvinner fra Kina er vel ikke så rart? Kan merket konkurrere i et marked som overflømmes av billige lokale merker? Škoda er på mange måter VWs billigmerke. Billigmerker produserer Kina i massevis på egen hånd.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.784
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Seat er- og har i mange år vært VW’s billigmerke.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.331
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Siterer meg selv:

Med i3 er BMW tilbake til 90-talls 3-serie med dårlig plass, nærmest ubrukelig baksete.

Se tyskerne på Youtube som omtaler iX3 og i3. Førstnevnte støyer, og sistnevnte anbefales ikke om man er høyere enn 185cm. Kjøling av setene er ikke ekstrautstyr.
    Og igjen, du fikk tidligere et svar fra en som har prøvd den og likte den, og han var over 185. Jeg skjønner at du har litt vanskelig for det, men....

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.297
    Ikke bare Skoda som forsvinner som merke. Porsche stenger ned butikkene sine og VW BEV salget er helt marginalt (og fossilbilene vil forbys) så bare et tidsspørsmål før VW som vestlig selskap er helt borte i Kina. VW kommer til å ende som Mazda, badgeengineering.

Volkswagen BEV-salg i Kina (antall biler)
    250k ┤ ● 2023 (~191k)
    200k ┤ ● 2024 (~200k est.)
    150k ┤ ● 2022 (~150k est.)
    100k ┤ ● 2021 (~93k)
    50k ┤ ● 2020 (~41k)
    0 ┼────────────────────────────────────
    2025: ~180k (est. svak nedgang)
    2026* (YTD): lav start, fortsatt bak lokale aktører

Tesla salg i Kina (antall biler)
    800k ┤
    700k ┤ ● 2022 (~711k)
    600k ┤ ● 2024 (~657k)
    500k ┤ ● 2023 (~505k) ● 2025 (~626k)
    400k ┤
    300k ┤
    200k ┤ ● 2020 (~146k) ● 2021 (~146k)
    100k ┤
    0 ┼───────────────────────────────────
    2026* (YTD):
    Jan ~18k
    Feb ~38k

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.153
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kommer over noe skremmende
    Det finnes folk som prøver å kopiere teslas løsslupne forhold til sikkerhet ved autopilot og har laget et open source prosjekt (open pilot) som lar deg ettermontere autopilot på biler som ikke har det kun ved software oppdateringer (og noen billige hardware deler), krever at du allerede har lane assist, automatkasse og adaptiv cruise control
    funker visstnok bedre enn tesla sin løsning også

openpilot er et åpen kildekode basert, semi-autonomen kjøresystem utviklet av comma.ai som fungerer som en ettermontert oppgradering for 325+ bilmodeller. Systemet erstatter bilens innebygde førerstøttesystemer med avanserte funksjoner som tilpasset fartsholdning (ACC), automatisk kjørefeltsentring (ALC), forward collision warning (FCW) og kjørefeltadvarsel (LDW), mens det også overvåker førerens oppmerksomhet via kamera.

openpilot kjører på comma.ai-maskinvare (som comma 3X og den nyeste comma four) og bruker en neural nettverk trent på millioner av mil med reelle kjøredata for å forutsi kjørebane og navigere i komplekse situasjoner som utblekte kjørefeltmerker. Det er klassifisert som et nivå 2-system, noe som betyr at føreren alltid må holde øye med veien og være klar til å gripe inn, og systemet kan ikke erstatte fullstendig selvstyring.

• Opprinnelse: Åpnet som åpen kildekode 30. november 2016 av George Hotz etter at den opprinnelige enheten "comma one" ble trukket på grunn av regulatoriske problemer.
    • Ytelse: I 2023 rangerte Consumer Reports openpilot over alle andre førerstøttesystemer på markedet, inkludert Tesla Autopilot, for brukervennlighet og føreropplevelse.
    • Rekorder: I april 2024 satte openpilot ny rekord for korteste tid i en semi-autonom, kyst-til-kyst-ferd over USA med 98,4% autonomi.
    • Lisens: Programvaren er lisensiert under MIT License, noe som tillater bred bruk og tilpasning av en global utviklerkommunitet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn