Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    31.113
    Sted
    Kjelleren i kroken
    Torget vurderinger
    2
    Vurderer en elbil, det blir hivedbilen vår så god plass til bagasje og personer (vi har nå en V70). Helst under 600.000,- inkludert vinterhjul og hengerfeste. bør kunne trekke minst 1500kg
    Hva hadde dere valgt, og hvorfor?

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    15.451
    Vurderer en elbil, det blir hivedbilen vår så god plass til bagasje og personer (vi har nå en V70). Helst under 600.000,- inkludert vinterhjul og hengerfeste. bør kunne trekke minst 1500kg

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.790
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det er jo ikke rart de er fan av Teslaboksen - den er jo «selvkjørende»! Og amerikanerne er jo komfortmennesker (og naive). Kræsj / kjøre seg ihjel? Pytt…😂

Her i Norge lider mange av naivitet og sauementalitet…

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.797
    Torget vurderinger
    1
    Synes ID7 virket meget positivt, hadde egentlig ikke tenkt på det merket i hele tatt. Jeg er såpass "gamle" av meg så jeg ønsker fysiske knapper og pendler. Er ikke så fan av "alt på skjerm".
    Har De lyst til å bli populær i selskapslivet, og liker lange, kåte, lengselsfulle blikk fra 97,3 % av de søteste damene med hjerteformet hofteparti, store pupper, uten Restylane i leppene, og samtidig trenger en bil som går langt, lader fort, har tradisjonelle hendler og fysiske knapper for det meste, drar 1,6 tonn, god plass, bruker lite strøm, ja, da er det vanskelig å komme utenom en lekker, rød Hyundai Ioniq 5 N-Line.
    Få Dem en Ioniq 5 N-Line De også, Musikkmannen. :) Få Dem en Ioniq 5 N-Line, bilen som gir Deres kone sterk konkurranse fra vesentlig yngre damer som omtalt og beskrevet over.

Screenshot_20251120_120135_Gallery[1].jpg

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.058
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Musikkmannen plasserte et seriøst spørsmål - som fortjener et seriøst svar. Å nevne brukt Tesla er svært useriøst!
    Tesla virker jo fortsatt ut å være den elbilen som gir mest for pengene så det er jo en fornuftig anbefaling.
    All idelogi osv satt til side...

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.058
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er det egentlig det? En no go for meg er mangelen på fysiske knapper og kundeservice. Da hjelper det nesten ikke med pris og batteri kunnskap.
    Har ikke de fleste gått vekk ifra knapper (men nå skal begynne å fase de inn igjen)?
    Kundeservicen er vel kanskje ikke så bra, men min (begrensede) erfaring tilsier at møller, bilia mfl er skikkelig møkk å forholde seg til de også.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.194
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Har ikke de fleste gått vekk ifra knapper (men nå skal begynne å fase de inn igjen)?
    Kundeservicen er vel kanskje ikke så bra, men min (begrensede) erfaring tilsier at møller, bilia mfl er skikkelig møkk å forholde seg til de også.
    Noen har mindre knapper, men ingen er det svært få som har. Som Otare sier, det finnes flere enn Møller og det er forskjell fra by til by. BMW (Bilia) Drammen er knallgode!

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.359
    Torget vurderinger
    1
    Smart 5 brabus virker til å være mye for pengene. Men det er kinesisk.
    Personlig holder jeg meg til europeisk, som ikke har hatt skandaler med sikkerhet eller andre ting.
    Tesla har noen skandaler de også når det kommer til kamera og sikkerhet, som neppe er fikset opp i.
    Blinklys hendel er vel ihvertfall blitt et "påbud" nå i år, om man ikke har det så vil det trekkes en stjerne fra Euro ncap visstnok.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.752
    Torget vurderinger
    1
    Synes ID7 virket meget positivt, hadde egentlig ikke tenkt på det merket i hele tatt. Jeg er såpass "gamle" av meg så jeg ønsker fysiske knapper og pendler. Er ikke så fan av "alt på skjerm".

Desverre er "alt" (for mye) på skjerm på ID7. Ikke før ansiktsløftingen om ett år eller to kommer fysiske knapper tilbake...

Det finnes andre VW forhandlere enn Møller. Som importør har jeg aldri hatt problemer med dem. Lite reklamasjoner. Jeg har hatt 10-12 VAG produkter...

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.055
    Sted
    Trondheim
    Ja, Sulland har jo VW i gamle Nord-Trøndelag. Det er Møller Trondheim jeg har hatt problemer med.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.058
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke møller monopol på vag i norge?
    Feks bmw har flere (bilia , stenshagen) men trodde møller var enerådende på vag?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.338
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er importør som betaler reklamsjoner, så om Møller er importøren for VW, så forholder man seg til Møller

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.752
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke møller monopol på vag i norge?
    Feks bmw har flere (bilia , stenshagen) men trodde møller var enerådende på vag?

Neida. I kjøreavstand fra der jeg bor er det tre (snart fire) VW forhandlere. Alle forskjellige. En av dem Sulland.

Jeg synes at det er et problem at det blir stadig færre forhandlerkonsern som selger biler. Før var det flere små uavhengige forhandlere. Var man ikke fornøyd med en forhandler kunne man gå til den neste uten at denne var i samme konsern. Da jeg byttet forrige bil var det 82 000kr i forskjell på innbyttepris på gammel bilen ved kjøp av samme ID7. Ikke overraskene var det største konsernet som ga den laveste innbytteprisen. Jeg kjøpte bilen fra en lokal, selvstendig fohandler i en nabokommune.
    Her jeg bor hadde vi før en rekke bilforhandlere; Audi, VW, Toyota, Mazda, Volvo og Renault. Nå har vi bare bil i Nord igjen som spesialiserer seg på kinabiler de ikke vil ta i innbytte igjen, og som det går år og dag å skaffe deler til.

E. Largo

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    21.378
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Om det er stasjonsvogn du ønsker, så ville jeg tatt en kikk på Zeekr 7GT.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.797
    Torget vurderinger
    1
    Ja, fint å handle ting fra Kina. Veldig fint.

"Kina støtter Russland økonomisk og teknologisk i krigen mot Ukraina, noe som bidrar til å holde den russiske krigsmaskinen i gang. Selv om Kina offisielt erklærer seg nøytrale og benekter direkte våpenleveranser, har de økt handelen dramatisk, levert komponenter med militær nytteverdi og hjulpet Russland med å omgå vestlige sanksjoner.
    Regjeringen.no +3
    Hovedpunkter om Kinas støtte:
    • Økonomisk livline: Kina har økt importen av russisk olje og gass, og eksporterer store mengder biler og teknologi, noe som holder russisk økonomi flytende.
    • Teknologi til militæret: Kina forsyner Russland med «dual-use»-utstyr (kritiske komponenter, droner, maskineri) som brukes i våpenproduksjon, spesielt mikroprosessorer.
    • Strategisk partnerskap: Kina og Russland har styrket det forsvarsindustrielle samarbeidet, men forsøker ofte å holde dette skjult for å unngå direkte vestlige sanksjoner."

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.058
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    tror ingen egentlig bryr seg om dette når de skal ha bil.
    det er vel egentlig hele greia med bil, det beste for miljøet og for deg selv er egentlig å gå, men mennesker er late og vil effektivisere, men vi vil også få valuta for pengene.
    Dessverre er kina crap et godt tilbud, har en kompis som kjøpte zeekr, mye å like med den men også mye å ikke like. (da tenker jeg på selve bilen)
    Men pris vs hva du får og hvordan den føles så er det et bra kjøp. (interiøret kjennes ekslusivt ut, selv om skinnet ikke kommer fra kuer og alt er plastikk)

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.058
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    skal man kjøpe en bil uten noe bismak i munnen bør man kanskje vurdere førkrigsbiler, men det kommer jo med sin egen bøtte bekymringer

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.797
    Torget vurderinger
    1
    Det er stor forskjell på å tjene inn på hele bilen i Kina, fremfor å tjene på kun noen enkeltkomponenter fra Kina i en feks tysk bil.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.055
    Sted
    Trondheim
    Det er stor forskjell på å tjene inn på hele bilen i Kina, fremfor å tjene på kun noen enkeltkomponenter fra Kina i en feks tysk bil.
    Nettopp. Det er vel helt umulig i dag å finne en bil som ikke har noe som er produsert i Kina i seg, men man kan jo søke å minimere det.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.058
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    det som hadde vært fint hadde vært åpenhet. Man skulle fått med et sertifikat for hver bil som fortalte hvor hver minste del kommer fra og hva det besto av. Et build sheet og alle tegninger og spec skulle fulgt med.
    Det hadde vært veldig simpelt å mekke noe sånt i dag, slik jeg har forstått er tesla halvveis der.
    Dette gjelder jo egentlig alt vi kjøper og som er ment å vare, da bør vi få full innsikt i hva vi kjøper i forkant, og vi bør vite at vi har mulighet til å holde det innenfor spesifikasjoner fremover.
    Er egentlig ikke så mye å be om

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn