Kollektivtransport tilfredsstiller ikke alle behov. Privatbilismen forsvinner, man vil ha en taxiservice hvor man tilkaller en robotbil som tar deg akkurat dit du vil fra A til B.
Privatbilen står stille 90% av tiden og koster folk flest 70-150.000,- i året.
hva skal dette koste, hvem har ansvaret og hvilke garantier har man for at denne robotbilen er tilgjengelig akkurat når jeg vil?
hor lenge skal man tolerere å vente før den dukker opp, og hvordan ordner man lengre turer? Skal den følge deg hele ferien, eller skal den gjøre andre småturer i nærområdet mens du feks er på stranda? Skal bilen tømmes og gjøres klar til tilbakelevering for hver gang du går ut av bilen?
Virker veldig lite gjennomførbart, og det finnes en grunn til at folk velger å betale mye for å ha en bil de eier og disponerer 100% av tiden selv.
At det blir den nye taxien, det har jeg troen på, og slik som mange taxisjåfører kjører så ville jeg følt meg tryggere med fsd enn en dårlig taxisjåfør
men at alle biler i Norge er robottaxier, det tviler jeg på. Vi vil ikke ha biler der det bor masse folk (sentrum), og utenfor så er det såpass spredt mange steder at det ikke er gjennomførbart.
At autopilot etc har sine bruksområder tror jeg også på, at du kan duppe deg gjennom køen til og fra jobb hadde vært fint, men samtidig vil du gjerne kjøre selv ellers. Ikke minst fordi det får tiden til å gå, for egen del så hater jeg lengre bilturer som passasjer da går tiden altfor sakte, kjører jeg selv så går tiden mye fortere og man gjør faktisk noe...