Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.222
    Det er jo alltid sjåføren som får skylden
    Så spørsmålet man må ta stilling til er
    Stoler du mer på musk og gjeng med programmerere, eller stoler du mest på deg selv?
    Hvis du stoler mest på deg selv så tar du styringa selv. Stoler du mest på musk og datanerder så velger du selvkjøring

Jeg vet hva jeg ville valgt...
    Du kan være så god sjåfør du vil, men problemet er de andre som ser på mobilen, sovner eller ruser seg. Slike tar likefullt livet av deg og familien din uansett om du bruker blinklys korrekt i rundkjøringer.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.745
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med slike priser er kanskje el-bilene allerede ankommet «bruk og kast» klassen
    236 000 for en liten lokal by kjørebil
    selv jeg kunne bli fristet…

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    "Resultatet er direkte nedslående for Tesla. 2394 eksemplarer av Model Y var inne til kontroll i Danmark i 2025. Hele 1069 av disse strøk, skriver FDM. Det tilsvarer 45 prosent."

"Til sammenlikning var strykprosenten på kun 7 prosent for alle elbiler. Model Ys fremste konkurrent VW ID.4 strøk i kun 2 prosent av tilfellene."

"- Tesla Model Y er på flere områder en svært velfungerende bil som eierne er fornøyde med, men strykeprosenten vitner også om at kvaliteten og holdbarheten ikke er på nivå med andre bilmerker, sier områdeleder i FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto."

Dette vet vel de fleste... ;)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.114
    Sted
    Market Snodsbury
    Så du gir opp fordi det ligger i universets natur at en 18 åringen bare skal ha med din 15 åringe datter for å teste toppfarten natt til søndag
    Vi kan halda døtrene mine utanfor, men herrejemini.

Her gav eg deg rett i at det finst ein grupper trafikantar det FSD absolutt kan vera fornuftig, men at det mest patosfylte dømet ditt ikkje trefte: Dei som gler seg pubertalt over sinnsvake motorkrefter og trur offentleg veg er staden for motorsport. Det er mogleg å vedgå at det var eit dårleg døme.

Elbil-produsentane, særleg Tesla, har heilt tydeleg (av naturlege grunnar) forsøkt å laga bilar som er attraktive for det segmentet, så at motivet for FSD skal vera trafikksikkerheita tek eg med ein kilo vegsalt. Sjølv om det er eit nobelt motiv.

Så kan vi diskutera om pensjonistar som av sterke menneskelege omsyn får behalda sertifikatet, og folk med så lite dømekraft at dei køyrer trass promille, er dei som kjem til å stå fremst i køen for FSD. Der ligg eit problem.

Så kan vi vidare sjå føre oss ei framtid med sjølvkøyrande bilar som norm på offentleg veg. For meg høyrest det ut som eit forsøk på å finna opp kollektivtrafikk på nytt.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.745
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ..
    Så du gir opp fordi det ligger i universets natur at en 18 åringen bare skal ha med din 15 åringe datter for å teste toppfarten natt til søndag? Det går ann å legge noen sperrer for totalt unødvendige dødsfall hver eneste år.
    ..
    er det dette som er ditt livs prosjekt, hvilke flere unødige dødsfall ser du for deg at robotene skal fikse?

er vi der at mennesket skal fødes, rett inn i en kuvøse og ligge der til vi dør slik at vi unngår alle unødige dødsfall?
    er det muskern som skal sitte utenfor å betjene kill knappen?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.222
    Vi kan halda døtrene mine utanfor, men herrejemini.

Her gav eg deg rett i at det finst ein grupper trafikantar det FSD absolutt kan vera fornuftig, men at det mest patosfylte dømet ditt ikkje trefte: Dei som gler seg pubertalt over sinnsvake motorkrefter og trur offentleg veg er staden for motorsport. Det er mogleg å vedgå at det var eit dårleg døme.

Elbil-produsentane, særleg Tesla, har heilt tydeleg (av naturlege grunnar) forsøkt å laga bilar som er attraktive for det segmentet, så at motivet for FSD skal vera trafikksikkerheita tek eg med ein kilo vegsalt. Sjølv om det er eit nobelt motiv.

Så kan vi diskutera om pensjonistar som av sterke menneskelege omsyn får behalda sertifikatet, og folk med så lite dømekraft at dei køyrer trass promille, er dei som kjem til å stå fremst i køen for FSD. Der ligg eit problem.

Så kan vi vidare sjå føre oss ei framtid med sjølvkøyrande bilar som norm på offentleg veg. For meg høyrest det ut som eit forsøk på å finna opp kollektivtrafikk på nytt.
    Poenget mitt er at FSD kommer til å bli påbudt på lik som linje som å ha setebelte på. Videre kommer mangel på FSD til å gi stryk hos NCAP, og forsikringspremiene for dem uten FSD kommer til å gå i taket.

Hver dag er det 140.000 (!) kjøreturer i ruspåvirket tilstand i Norge. Biler hvor førers «råderett» ikke begrenses og hvor man i praksis har en bil med fri fart vil forsvinne. Våre barnebarn vil snakke om oss som vi rister på hodet av våre foreldres ljøring uten setebelte eller babyer løse på hattehylla

Tiden hvor man aksepterer at titalls ungdom kjører seg ihjel hvert år vil falle godt hjulpet av Nullvisjonen som vil heie frem FSD.

Mine 50 cent.

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.719
    Skulle ønske denne tråden omhandlet litt mer om hvorfor vi kjøpte de bilene vi har og den kjøregleden vår elbil gir.

Har 3 andre fossilbiler fra en gammel dieselsliter av en Outlander, en fantastisk morobil i GR Yaris og en brutal all-analog -87 modell Ruf Porsche. Rangert i smil pr mil😃. Min Polestar 4 Performance valgte jeg uten å prøvekjøre den, da jeg rett og slett elsket designet. Når jeg kjører den så verdsetter jeg cruseengenskapene og den bunnløse akselerasjonen svært høyt og når den står parkert så er det ofte at jeg snur meg og ser tilbake😁. Det er for meg den største gleden i å ha elbil. Selvsagt 1,5 kr pr mil i drivkostnad betyr noe men er ikke livet for kjedelig til å kun diskutere rekkevidde og grader av selvkjøring?

Hvis man er litt bilentusiast så er det ingen problem å ha det gøy bak rattet i en elbil heller. Uansett, god helg og kos dere med de elbilene dere har😃

IMG_5096.jpeg

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.222
    Jeg har en 22 år gammel Audi A2 1.4TDI. Bilen gir en astma men likevel bare så kul. Aluminium og plastikk hele bilen så ruster aldri.

Kjøpte denne uka en Tesla S75D fordi jeg vil finne ut av hvor billig (eller dyrt) en gammel Tesla kan være. En 2017 modell uten noen form for garantier med 170’ km. Kjøres på ren ansvarsforsikring. Sammenlignet med 2023 X Plaid har det skjedd mye over årene med Tesla.

Alle bilene gir smil per mil på hver sin måte. At alle er i aluminium er nok det beste.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.743
    Torget vurderinger
    1
    "Poenget mitt er at FSD kommer til å bli påbudt på lik som linje som å ha setebelte på"
    Et PÅBUD, med betydningen forbud mot å kjøre selv, kommer neppe. Men kanskje en kombinasjon med bedre hjelpemidler mot feks 'spøkelser' som kler seg i matt-svart jakke og bukse om morgenen/kvelden en våt høst, som plutselig finner ut at de skal gå ut i veien uten å se seg for og være selvbeskyttende mot å bli kjørt ihjel, kunne vært fint.
    -og at en må trykke inn en nødknapp for å kunne kjøre vesentlig fortere enn tillatt fartsgrense, en form for limiter, hvor seansen logges hos myndigheter med risiko for å måtte svare for seg mener jeg kunne vært smart. Noen mener selvsagt at det å gi bånn spiker er en løsning på en tåpelig situasjon en har kommet opp i, men det triumfer aldri å kjøre varsomt, oppmerksomt og heller bremse om det det oppstår en potensielt farlig situasjon.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.222
    Kan enkelt reduseres betraktelig med et produkt som har vært på markedet i en årrekke.
    Hvilket produkt avdekker enkelt medisin, narkotika og alkoholmisbruk?

Hva gjør produktet med 18-åringen som vil kjøre i 225, eller helst vil surfe på mobilen eller 75 åringen som sovner?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.745
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    L

Hva gjør produktet med 18-åringen som vil kjøre i 225, eller helst vil surfe på mobilen eller 75 åringen som sovner?
    hvit strek
    hammer

problem solved
    whos next

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15

Ikke bland inn flere elementer enn det jeg gav tilsvar på.
    Produktet er alkolås.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.884
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    altså det man snakker om her er at i fremtiden så kommer alle biler til å bli solgt uten ratt og pedaler?
    Da er det vel egentlig ikke en bil lenger og hvordan skal vi ha plass til alle?
    Tanken er at man skal erstatte kollektivtransport med kjøretøy som kan frakte 5 men typisk frakter bare 1, men tar opp plassen til 10stk dersom de hadde sitti i en buss?
    Virker på meg som om man går tilbake i tid heller en fremover
    kan vel like så godt bare forby biler

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.745
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er meningen bak det grønne skiftet og AI
    - hold massene i ro til full utnyttelse av makthaverne og technogarkene
    - spis gress og gå i heimaspunne komager så du ikke forurenser kloden

de gamle får alltid rett; alt bare bedre før, men begrenset tilbake til 1. januar 1960

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.222
    altså det man snakker om her er at i fremtiden så kommer alle biler til å bli solgt uten ratt og pedaler?
    Da er det vel egentlig ikke en bil lenger og hvordan skal vi ha plass til alle?
    Tanken er at man skal erstatte kollektivtransport med kjøretøy som kan frakte 5 men typisk frakter bare 1, men tar opp plassen til 10stk dersom de hadde sitti i en buss?
    Virker på meg som om man går tilbake i tid heller en fremover
    kan vel like så godt bare forby biler
    Kollektivtransport tilfredsstiller ikke alle behov. Privatbilismen forsvinner, man vil ha en taxiservice hvor man tilkaller en robotbil som tar deg akkurat dit du vil fra A til B.

Privatbilen står stille 90% av tiden og koster folk flest 70-150.000,- i året.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.884
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kollektivtransport tilfredsstiller ikke alle behov. Privatbilismen forsvinner, man vil ha en taxiservice hvor man tilkaller en robotbil som tar deg akkurat dit du vil fra A til B.

Privatbilen står stille 90% av tiden og koster folk flest 70-150.000,- i året.
    hva skal dette koste, hvem har ansvaret og hvilke garantier har man for at denne robotbilen er tilgjengelig akkurat når jeg vil?
    hor lenge skal man tolerere å vente før den dukker opp, og hvordan ordner man lengre turer? Skal den følge deg hele ferien, eller skal den gjøre andre småturer i nærområdet mens du feks er på stranda? Skal bilen tømmes og gjøres klar til tilbakelevering for hver gang du går ut av bilen?
    Virker veldig lite gjennomførbart, og det finnes en grunn til at folk velger å betale mye for å ha en bil de eier og disponerer 100% av tiden selv.
    At det blir den nye taxien, det har jeg troen på, og slik som mange taxisjåfører kjører så ville jeg følt meg tryggere med fsd enn en dårlig taxisjåfør
    men at alle biler i Norge er robottaxier, det tviler jeg på. Vi vil ikke ha biler der det bor masse folk (sentrum), og utenfor så er det såpass spredt mange steder at det ikke er gjennomførbart.
    At autopilot etc har sine bruksområder tror jeg også på, at du kan duppe deg gjennom køen til og fra jobb hadde vært fint, men samtidig vil du gjerne kjøre selv ellers. Ikke minst fordi det får tiden til å gå, for egen del så hater jeg lengre bilturer som passasjer da går tiden altfor sakte, kjører jeg selv så går tiden mye fortere og man gjør faktisk noe...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.114
    Sted
    Market Snodsbury
    Privatbilismen forsvinner, man vil ha en taxiservice hvor man tilkaller en robotbil som tar deg akkurat dit du vil fra A til B.
    Scenariet ditt for x år inn i framtida er definitivt mogleg. Men i eit slikt regime vil også vegar og andre auto-automobilar kunne kommunisera posisjon, vektor og ikkje minst intensjon, og det vil vera protokoll for korleis desse kan koordinera seg imellom.

Altså: alt det menneske-sjåførar gjer i dag, med blinklys, posisjon og blikk-kontakt (evt langfinger og horn). TLA-en ser ut til å vera CAV.

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Gjorde jeg ikke heller ift kjøring i rus.
    Du får lese selv hva du skrev. Hva hadde elementene med hastighet, mobilbruk og 75-åringer å gjøre med mitt tilsvar?
    Du stilte spm om hva produktet gjør med det

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.222
    Du får lese selv hva du skrev. Hva hadde elementene med hastighet, mobilbruk og 75-åringer å gjøre med mitt tilsvar?
    Du stilte spm om hva produktet gjør med det
    Jeg nevnte 140.000 kjøreturer i rus. Du sa det var ett produkt på markedet for dette. Det er det ikke som du innser, så da kan du stoppe med å referere til avsnitt 2 i mitt tilsvar for det er irrelevant for kjøring i ruspåvirket tilstand.

Poenget med avsnitt 2 var bare for understreke hvor håpløst alkolås er for å senke dødsfall på veiene.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.413
    Da døde hovebatteriet på Teslamobilen for noen dager siden. Holdt nesten 11 år. Heldigvis finnes en kjederøykende serber på Jevnaker som kunne fikse. Meldte det som sak til Tesla og bilen var allerede på Jevnaker før de gadd å svare. Noen andre sa at batteriet måtte byttes, fyren på Jevnaker sa han mer eller mindre kunne garantere at han kunne reparere, noe han kunne.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.413
    Nevnte fyr, som driver firmaet El-Fenix kan for øvrig anbefales. Vært bilmerkaniker i 30 år hvorav de siste 7 hos Tesla. Fokuserer på høyspenningskomponenter som batterier, motorer og denslags - ikke et generisk bilverksted. Ekstremt ryddig, god oppfølging og kommunikasjon underveis og fremstår som bunnsolid. Fikk med en USB-stick med bilder som dokumenterte hva han hadde gjort. Billig var det på ingen måte men ca 1/3 av hva Tesla ville tatt for tilsvarende.

Han kan også, når man gir tillatelse, logge på bilen og sjekke feilmeldinger og fjerndiagnostisere. Min bil var helt fullstendig død, kunne ikke åpne den eller gjøre noesomelst. Heldigvis døde den hjemme i garasjen og ikke langs veien eller langt oppe på fjellet. Problemet var, som han sa det stort sett alltid var, fukt som hadde kommet inn i batteriet. Selve batteriet var i fin stand men det var et kjent problem.

• Liker
    Reaksjoner: ePi

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.413
    Veldig bra at slike finnes
    Har vært borti en annen tilsvarende - airconditionen døde - kun varme virket, ikke kjøling. I Asker er det et firma som driver kun med reparasjon av A/C på Tesla S og X. "Verkstedet" er en garasje i kjelleren på en enebolig. De gjør ingen ting annet, men akkurat det er de veldig gode på og kostet litt over halvparten av hva Tesla skulle ha. De sa at det gjerne skjer etter +/- 8 år i norsk saltsørpe. Fikk også masse dokumentasjon på jobben. Nå bryr jeg meg forsåvdit ikke veldig mye om detaljene så lenge ting blir fikset men det er noe helt annet med noen som bruker tid på å forklare hva som var galt og hva de har gjort fremfor å taste med appen til Tesla.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn