Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.058
    Sted
    Market Snodsbury
    Tar ikke noe av synsfeltet. Den fordelen er der helt klart.
    Ratt må ha kome nesten direkte frå skipsfart; dei alle første bilane hadde visstnok rorpinne.

Eg tenkjer på rattet som «tillært intuitivitet»; når ein har det i kroppen, verkar det som den naturlegaste ting i verda. Når ingen har forsøkt å endra på det fundamentalt, kjem det kanskje av at ingenting anna er openbert betre over heile spekteret.

Eg prøvde å tenkja over rattutslag sist gong eg køyrde, og det er berre ved parkering/utkøyring og eit par gonger på tilkomstvegar i låg fart at utslaget var særleg å snakka om.

Derimot har eg nok ein del rattgrep på lengre turar (type transport langt E39) som ville vore vanskeleg med yoke.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    15.077
    Det er helt sikkert sant for deg
    samtidig er det vel tvilsomt om det hadde skjedd dersom elbilistene ikke hadde fått sponset dette over skatteseddelen og latt regninga for veivedlikehold, bompenger etc gå til de som ikke har elbil… mens elbilen din står på døgnet rundt og koser seg

også lurer man på hvorfor folk flest, ikke du kanskje, men mange andre, stemmer 31,9% og gjør som de gjør
    Det er soleklart at de norske incentiver er årsaken til elbilsuksessen her i landet. Men når det først skjedde, så har det også åpnet folks øyne til hva bil faktisk kan være.
    Elbilen var faktisk samtidig med fossilbilen for mer enn 100 år siden, men batteriteknologien kom dessverre til kort, og fossilbilen vant fram. Nå er det på tide å la en nyere og klart bedre teknologi overta. Jeg ser ingen ulemper, og batteriteknologien er fortsatt i rivende utvikling. Uten Tesla og Nissan hadde denne revolusjonen aldri skjedd, samtidig som vi ser at den norske modellen er veien å gå for å få fortgang i utviklingen. Nå er vi over knieka i Norge, og det er like greit å benytte samme avgiftssystem, bompenger og denslags på alle nye biler. Elbilene kommer uansett til å fjerne behovet for fossile personbiler.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.204
    Ratt må ha kome nesten direkte frå skipsfart; dei alle første bilane hadde visstnok rorpinne.

Eg tenkjer på rattet som «tillært intuitivitet»; når ein har det i kroppen, verkar det som den naturlegaste ting i verda. Når ingen har forsøkt å endra på det fundamentalt, kjem det kanskje av at ingenting anna er openbert betre over heile spekteret.

Eg prøvde å tenkja over rattutslag sist gong eg køyrde, og det er berre ved parkering/utkøyring og eit par gonger på tilkomstvegar i låg fart at utslaget var særleg å snakka om.

Derimot har eg nok ein del rattgrep på lengre turar (type transport langt E39) som ville vore vanskeleg med yoke.
    Kanskje du overså denne filmen:

Yoke og steer by wire er overlegent et rundt ratt. Ingenting som blokkerer utsikt, beinene ved inn-/utstigning, samt legger til rette for korrekt rattgrep.

Men snart forsvinner rattet og dermed også årsaken til ulykker flest, sjåføren. Heldigvis.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.830
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det som er synd med elbil er at motoren ikke har noe sjel og variasjon
    På fossilbiler har du masse å velge i, ulike effekter, ulike motorer, ulike drivstoff typer og ulike girkasser
    Alt dette er masse variasjoner og gjør biler mer unike
    Motornerder som meg kan velge mellom et hav av motorer.
    Dette vil aldri el biler klare å levere på
    Men jeg tror det er et marked for en form for mod du kan laste inn på el bilen
    Der du kan feks velge v10 fra audi r8, da får du lyden og mometkurven til den aktuelle motoren
    Hvordan man skal løse virituelle girskift og hvordan det vil føles er jeg usikker på

Bortsett fra det er elbil sikkert veldig bra til daglig bruk, men noe entustiastbiler blir de nok aldri
    De andre svakhetene er jo felles for alle moderne biler, masse skjermer, stygt interiør
    Alt for å spare penger
    Feks instrumenter har jo vært noe som har skillt biler veldig tydlig fra hverandre. Man har hatt masse vakre instrumenter opp igjennom tiden, når alle har skjermer er alt likt.
    Synd

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.058
    Sted
    Market Snodsbury
    samt legger til rette for korrekt rattgrep
    Han ser ut til å kryssa armene i begge tilfella?

Ikkje tvil om at dynamisk utslag har potensiale for å vera betre enn lineært/mekanisk. Litt meir usikker på yoke-forma, særleg til daff transport.

Men begge delar vil ha læringskurve for alle dei som er vane med ratt. Litt som å byta tastaurutlegg frå QWERTY til Dvorak eller Colemak. Teoretisk raskare og meir ergonomisk, i praksis tek det gjerne lang tid å byta ut internalisert respons, den meir korrekte arbeidsstillinga vert fort meir statisk og effekten er ikkje nødvendigvis enorm i alle tilfelle.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.830
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje du overså denne filmen:

Yoke og steer by wire er overlegent et rundt ratt. Ingenting som blokkerer utsikt, beinene ved inn-/utstigning, samt legger til rette for korrekt rattgrep.

Men snart forsvinner rattet og dermed også årsaken til ulykker flest, sjåføren. Heldigvis.
    ser jeg riktig i filmen så ser det ut som det er lagging mellom utslaget på ratt og faktisk utslag på fjørbeina ?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn