Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.202
    ^ Jeg mener det er en klønete rattløsning - helt uavhengig av hvor du måtte finne de - rent bortsett fra i enkelte varianter av motorsport.
    Skjønner ikke hvorfor du (på repeat) må komme med Cybertruck og Toyota.
    Det endrer da på ingen måte saken - eller?
    Du sier yoke har en misjon hvor man har lite rattutslag. Det har Cybertruck og Toyota med steer by wire (Cybertruck har i tillegg rear steering axle) så 180 grader på rattet er fullt svingradius.

Jeg har nå kjørt med yoke i ett år og å bytte til et gammeldags rundt ratt er helt utenkelig. Men jeg kan forestå det krever en liten tilvenning, noe en bilanmelder ikke oppnår ila 2 dager med testing.

Som Misha Charoudin sier ved 13:30:

Se Cybertruck versus F150:

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.383
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Igjen - fasinerende at noen har et så lidenskapelig forhold til et fremkomstmiddel som faller inn under kategorien bruksgjenstand.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.383
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    ^ Nope - jeg mener det jeg skriver, og det er på helt generelt grunnlag. At noen klarer å ha et stort lidenskapelig forhold til et helt ordinært, masseprodusert kjøretøy, eller en helt ordinær masseprodusert gjenstand, finner jeg fasinerende.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.033
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er også det at ryggmargsrefleksen er å forsvare verdens mest vellykka startupbedrift med verdens rikeste sjef. Det fascinerer meg.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.690
    Torget vurderinger
    1
    ^ Nope - jeg mener det jeg skriver, og det er på helt generelt grunnlag. At noen klarer å ha et stort lidenskapelig forhold til et helt ordinært, masseprodusert kjøretøy, eller en helt ordinær masseprodusert gjenstand, finner jeg fasinerende.

Jeg skjønner en slik lidenskap men ikke til et produkt hvor alle løsninger er valgt for å være billigst mulig.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.383
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Har du sett hvor mange vennetråder vi har her inne?
    Jeg er imidlertid enig med deg.
    Det er en stor forskjell på å like, synes meget godt om, være særdeles fornøyd med osv, slik det som regel er i vennetråder - og til å fremvise et stort, lidenskapelig forhold til noe.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.131
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er noen produkter som har merkevarer som har en slik effekt. Tesla er en av de, apple en annen. Litt sånn "sekt" aktig.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.824
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    må gi en helt ræva styrefølelse med drive by wire. Inputen du får i henda er en av de viktigste inputene i forhold til både å kjøre sikkert og effektivt
    men er vel lagt opp til at dette skal bli personlige taxier, for de som ønsker det..
    Men da ville jeg sitti et annet sted enn førersete for å slippe å se ut som two-face i trynet etter en kollisjon i 15kmt.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.202
    Det er en stor forskjell på å like, synes meget godt om, være særdeles fornøyd med osv, slik det som regel er i vennetråder - og til å fremvise et stort, lidenskapelig forhold til noe.
    Hehe.. ser ikke den store forskjellen sånn du fremlegger det.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.202
    Jeg skjønner en slik lidenskap men ikke til et produkt hvor alle løsninger er valgt for å være billigst mulig.
    Du kan du spørre deg om det billigst å utvikle noe helt nytt som Tesla har gjort. Tesla har snudd opp ned på bransjen og selv etter 15 år har tyskerne fremdeles ikke forstått hvilket tog de krasjet med. Fasinasjonen min for Tesla er uavhengig fabulering fra én person på en tvitreplattform på vedkommendes egen private tid.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.824
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    kredit skal gis der det er fortjent
    feks teslas åpenhet og muliggjør av reparasjoner
    at hva musk gjør når han ikke er på jobb i tesla har noe som helst å si for produktet tesla eller at man innbiller seg at noen egentlig bryr seg om annet enn lommeboka
    de var tidlig ute med noenlunde normal bil på en tid der du enten måtte være betalt av bellona eller høy på lsd for å kjøre de andre el bilene som var tilgjengelig

Men der stopper det, de er ikke noe bedre enn de andre
    med unntak av noen få merker, er alt som lages i dag drittbiler
    de spionerer på deg, dataene selges uten at du har kontroll
    de er laget for å faile tidlig
    de lar deg ikke reparere selv, eller ikke en gang uavhengige verksteder får jobbe med bilene
    de fjerner knapper og gjør bilene farligere

De jobber aktivt for at bil ikke skal være bil lenger, bilen som er selve symbolet for personlig frihet
    Derfor håper jeg bil industrien failer så hardt at de må gå tilbake til oppskriften med å lage biler folk vil, biler som varer, biler som kan fikses, biler som ikke har lykter som koster 100tusenvis av kroner

Som forresten alle er med å betale for gjennom forsikringen, selv de som har 30år gamle biler der lyktene koster 500kroner er med på å betale for drittbilene som har overprisa deler og timepriser på verksted

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    kredit skal gis der det er fortjent
    feks teslas åpenhet og muliggjør av reparasjoner
    at hva musk gjør når han ikke er på jobb i tesla har noe som helst å si for produktet tesla eller at man innbiller seg at noen egentlig bryr seg om annet enn lommeboka
    de var tidlig ute med noenlunde normal bil på en tid der du enten måtte være betalt av bellona eller høy på lsd for å kjøre de andre el bilene som var tilgjengelig

Men der stopper det, de er ikke noe bedre enn de andre
    med unntak av noen få merker, er alt som lages i dag drittbiler
    de spionerer på deg, dataene selges uten at du har kontroll
    de er laget for å faile tidlig
    de lar deg ikke reparere selv, eller ikke en gang uavhengige verksteder får jobbe med bilene
    de fjerner knapper og gjør bilene farligere

De jobber aktivt for at bil ikke skal være bil lenger, bilen som er selve symbolet for personlig frihet
    Derfor håper jeg bil industrien failer så hardt at de må gå tilbake til oppskriften med å lage biler folk vil, biler som varer, biler som kan fikses, biler som ikke har lykter som koster 100tusenvis av kroner

Som forresten alle er med å betale for gjennom forsikringen, selv de som har 30år gamle biler der lyktene koster 500kroner er med på å betale for drittbilene som har overprisa deler og timepriser på verksted
    Men men men ,…
    Du overser jo det aller viktigste
    Elbiler er jo så miljøvennlig, derfor kan sjåførene av elbiler gjøre hva som helst i bilen uten skjemsel overfor andre

ALLE vet jo det

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.664
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har skrevet det før
    Lidenskapen til @Ole_Martin er, for meg ihvertfall, en høydare mht at hans kunnskapsnivå løfter, antagelig, alles kunnskapsnivå om Tesla og elbiler generelt. Skulle jeg kjøpt elbil hadde jeg nok sjekket denne tråden grundig, og tatt med meg noen punkter for å sjekke kunnskapsnivået til selgeren (som jeg hører slett ikke er imponerende).
    Og som for alle «fagfelt», kunnskap kommer ikke gratis; det ligger noen timer bakom.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.730
    Torget vurderinger
    1
    'Kunnskapsnivået' til en god del Tesla-eiere kan ikke være mye å skryte av. De hyller jo gjerne fraværet av krav om vedlikehold av bilen sin. Ingen årlig sjekk av tilstanden på bremser selv her i det nordiske rustbeltet, ingen årlige kontroller av understell, ingen årlig kontroll av kjente svakheter i hjuloppheng eller andre ting.
    -og de skjønner ikke bæret når Teslaen deres stryker på PK-kontroll pga dette, og er grunnen til at Tesla har flest feil av alle på slike kontroller.
    De er som gamle damer: "starter bilen er alt ok!". Jf skadestatistikker er de heller ikke spesielt gode på å håndtere hestekreftene i dem, annet enn å skryte av alle disse hestekreftene, som de faktisk ikke trenger for å kjøre sympatisk, trygt og forutsigbart ovenfor andre trafikkanter.
    Ole Martin er stolt av alle de 1020 hestekreftene bilen hans har, (litt av en bedrift å ha bil med 1020 HK) og ikke minst joke-rattet, som både bilpressen og TeslaBjørn unisont 'hater'. Selv de idiotiske, kognitivt knotete knappe-blinklysene som selv Tesla har gått bort fra, hylles av'n Ole Martin.
    La nå fyren bare holde på.

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    36
    For meg virker det som om de som er negative til tesla i denne tråden ikke har en tesla, og at de som har en tesla (i hvert fall i tråden) er greit fornøyd.

Forøvrig minner dette om dette meg fortsatt om ett facebook kommetarfelt.
    Personkarakteristikker, ukritiske generaliseringer og stråmenn etc burde alle holde seg for gode til, inkludert å lage grupper ala "de" og "oss"

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.824
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jo men musk gjorde nazi hilsen for ett år siden og han snakket på landsmøte til et tysk politisk parti....

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.730
    Torget vurderinger
    1
    For meg virker det som om de som er negative til tesla i denne tråden ikke har en tesla, og at de som har en tesla (i hvert fall i tråden) er greit fornøyd.
    Ja, tror du folk som har en eller flere grunner til å være negative til en Tesla, skynder seg å bestille en Tesla dersom de ikke har en Tesla?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.057
    Sted
    Liten by på Østlandet

Forøvrig minner dette om dette meg fortsatt om ett facebook kommetarfelt.
    Personkarakteristikker, ukritiske generaliseringer og stråmenn etc burde alle holde seg for gode til, inkludert å lage grupper ala "de" og "oss"
    Ukritiske?
    Hvilke er ukritiske her, de som overser holdningene, eller de som påpeker de?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.202
    'Kunnskapsnivået' til en god del Tesla-eiere kan ikke være mye å skryte av. De hyller jo gjerne fraværet av krav om vedlikehold av bilen sin. Ingen årlig sjekk av tilstanden på bremser selv her i det nordiske rustbeltet, ingen årlige kontroller av understell, ingen årlig kontroll av kjente svakheter i hjuloppheng eller andre ting.
    -og de skjønner ikke bæret når Teslaen deres stryker på PK-kontroll pga dette, og er grunnen til at Tesla har flest feil av alle på slike kontroller.
    De er som gamle damer: "starter bilen er alt ok!". Jf skadestatistikker er de heller ikke spesielt gode på å håndtere hestekreftene i dem, annet enn å skryte av alle disse hestekreftene, som de faktisk ikke trenger for å kjøre sympatisk, trygt og forutsigbart ovenfor andre trafikkanter.
    Ole Martin er stolt av alle de 1020 hestekreftene bilen hans har, (litt av en bedrift å ha bil med 1020 HK) og ikke minst joke-rattet, som både bilpressen og TeslaBjørn unisont 'hater'. Selv de idiotiske, kognitivt knotete knappe-blinklysene som selv Tesla har gått bort fra, hylles av'n Ole Martin.
    La nå fyren bare holde på.
    Her var det mye rart.

Hvem sjekker bremser og understell årlig? Mann 27 år og kvinne 39 år gjør ikke dette, ei kjenner til «kjente svakheter i hjuloppheng». Biler har typisk 2 års serviceintervall. Samme intervall for EU kontroll.

Jeg hyller fraværet av krav til service for å opprettholde garanti. På stort sett alle andre merker enn Tesla må man dokumentere service for å opprettholde garantien, noen krever sågar man oppsøker merkeverkstedet for dette. Her ligger det en skjult extraregning på ~50.000,- de nærmeste årene. Du vet like godt som meg at VW intervallservice stort sett handler om å skifte pollenfilter samt sjekke mønsterdybde på dekkene som del av en visuell kontroll. Du har heller ikke betalingsvilje 8000,- for slikt.

På PK feiler Tesla i hovedsak på lys. Noenganger rust på bremser og dårlig foringer. Ikke akkurat alvorlig.

I motsetningen til de fleste her, så har jeg faktisk et grunnlag for å mene noe om 1020 hester og yokeratt. Jeg blinker forøvrig mer i Teslaen enn gjennomsnittet så dette er nogenlunde problemfritt. Men jeg kan gi deg noe, og det er hvis jeg designet rattet så ville jeg hatt knappene for blinklyset på hhv hver side av rattet. Det ville vært mer intuitivt.

Forøvrig er tyskerne ute og lover at alle biler skal ha fysiske knapper i all fremtid. Dette hylles unisont ser jeg. Men problemet er at det sier alt om nivået til tyskerne. Mens Tesla snart fjerner rattet reklamerer tyskerne om retroknapper på rattet… det er jo helt tragikomisk hvor langt i bakevja tyskerne er.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.824
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    euro ncap vil trekke poeng i sikkerhetsscoren dersom det ikke finnes fysiske knapper for elementære ting
    det er ikke en mobil vi snakker om, det er veldig greit med knapper når man kjører fordi man skal kun følge med på veien.
    Og hva skjer hvis skjermen blir ødelagt? Da får du ikke gjort en dritt før den er fikset
    og en annen ting, det blender
    Jeg pleier alltid å skru av navi skjermen på de bilene mine som har det når jeg er ute å kjører i mørket. Det øker sikkerheten og er mye mer behagelig
    hva gjør man når alt er på skjermer? Skrur du det av da så ser du ikke hvor fort du kjører en gang

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.202
    Ja, tror du folk som har en eller flere grunner til å være negative til en Tesla, skynder seg å bestille en Tesla dersom de ikke har en Tesla?
    Tror du dem som kommenterer diesel er best, er flere idag enn for 1 år siden? Eller tror du det går opp et lys også hos dem over tid?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn