Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• 1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.713
    Trodde de hadde sluttet å selge den dingsen der.
    Modell s og X har ikke vært mulig å bestille i flere måneder i påvente av ny oppgradert versjon

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.577
    Sted
    Market Snodsbury
    VW-gruppen mangler 11 milliarder euro for å holde det gående i 2026.
    „Wir müssen uns grundlegend mit der Aufstellung von Volkswagen befassen“, sagt ein Top-Manager. Der Konzern sei mit seinen vielen Marken (VW, Porsche, Audi, Seat, Škoda, Traton) zu komplex. Zudem würde etwa bei Entwicklungen an zu vielen Stellen parallel gearbeitet. „Wir müssen da schlanker werden“, heißt es im Umfeld des Vorstandes.
    … og den lista er vel berre delvis, også, sjølv om eg har inntrykk av at Bentley og Lamborgini er semi-autonome.

Når dei ikkje greier å dra ut store synergiar av den strukturen (forsøka som td Cariad har vel vore meir skadeleg), og den innarbeidde merkelojaliteten er i ferd med å forvitra, trur eg han har heilt rett: Den enorme produktkatalogen er meir ein hemsko enn ein styrke.

VM har eit lite, kanskje eit stort, snev av GM?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.234
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    det blir nok en krisepakke fra myndighetan
    de har ikke sosialt råd til å la de store gamle bilfabrikantene gå konkurs
    eller å suge ut skattepenger for å bygge ut ladestruktur

befriende i Italia/Milano, nesten ikke en elbil så kun gode gamle og små bensin og dieselbiler som fyker omkring. Teslaene fremstår som monstre som stjeler de to veibanene som finnes og står parkert langt ut på gata slik at andre biler og busser, trikk og varetrafikk ikke kommer frem

absolutt helt 100% i musks ånd

tenke å innføre elbiler der med tvang, da blir det koselig
    slik det også er i Spania
    ulovlig å selge bensin og diesel biler i EU fra 2035? Ja det er jammen meg en god drøm
    da må det nok bli enda større overføringer fra det glade nord som ikke kan finanisere hverken båttunneler, fradrag på studielån, helsebehandling og annet fjas til egne borgere
    det blir også festlig

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    35
    Apropos VAG, økonomien i Porsche også ørlite grann rufsete om dagen.
    Reuters
    WSJ (paywall\bet.mur)
    R&T

Sist redigert:

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.537
    Siden mva blir innført fra 300 knok så vurderer jeg sterkt å fremskynde kjøp av ny bil. En sliten i-Miev skal byttes ut etter 11 år.
    Bilsalget frem til nå i år har vel vært ganske begredelig, og kampanjene har vært mange. Så spratt det opp etter avgiftsnyheten kom. Hvordan tror man bilsalget blir til neste år, med 25% dyrere biler....?

- tipper bilprisene ikke øker med 25% over 300K
    - tipper det blir tett (om ikke enda tettere) mellom kampanjene når salgsmålene for 2026 skal innfris, og "alle" som satt litt på gjerdet kjøpte bil i 2025..

Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    586
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Tenker kineserne tilpasser seg 300k grensen og tilbyr mange modeller til 299k.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.472
    Torget vurderinger
    1
    Den nye Mercedes GLC ser flott ut og ser teknisk veldig bra ut. Hvordan blir egentlige modelhierakiet hos Mercedes etter dette? EQE SUV er en bil jeg har sett på og prøvekjørt, men denne blir jo plutselig noe gammeldags og jeg har lest rykter om at den skal fases ut. Jeg ville jo heller kjøpt MK2 av denne, men det er dessverre blitt umulig og orientere seg i dette markedet.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    1
    EQE skal fases ut ja. Tror dette er siste året den produseres hvis jeg husker rett. Den selger ikke....

Jeg har forøvrig ingen tro på rekkevidden som oppgis for nye GLC. Den har 94Kw batteri og tipper at reell rekkevidde er mellom 40 og 60 mil avhengig av omstendighetene. Det er en tung og stor SUV...

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.115
    «Det enkle er ofte det beste», gjelder i dag og vil gjelde i morgen.
    Hvorfor ikke en enkel mekanisk døråpner?

«Barn stengt inne i Tesla-biler etter batterisvikt
    Amerikanske myndigheter har mottatt en rekke nye klager på Tesla-biler der eiere sier de er blitt stengt ute eller inne i bilene etter batterisvikt. I flere tilfeller har barn blitt låst inne i bilene.

Det skriver Bloomberg News, som tidligere har avdekket en serie hendelser der mennesker ble skadet eller døde etter at de ikke klarte å åpne dørene på Tesla-biler etter batterisvikt eller ulykker.»

«Den amerikanske trafikksikkerhetsmyndigheten NHTSA siterer de nye klagene i et brev datert 27. oktober til Tesla om etterforskningen som startet i midten av september. Eiere av selskapets bestselgende Model Y hevder at ytterdørhåndtakene blir ubrukelige på grunn av problemer med bilens lavvoltsbatteri.»

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.127

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.532
    Sted
    Trondheim
    Mange av de kinesiske merkene kommer til å forsvinne. Jeg tror Polestar er en av dem. Hvor mange merker kan egentlig Geely fortsette å produsere/vedlikeholde? Jeg er jammen ikke så veldig sikker på Volvo heller.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Holmestrand
    Mange av de kinesiske merkene kommer til å forsvinne. Jeg tror Polestar er en av dem. Hvor mange merker kan egentlig Geely fortsette å produsere/vedlikeholde? Jeg er jammen ikke så veldig sikker på Volvo heller.
    Tull og tøv!
    Volvoen min forsvinner ikke!
    😂

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    1

Produserer ikke Polestar sånn ca 60 000 biler i året? Det er ikke bærekraftig for andre en smale, svinedyre luksusmerker. Saab produserte vel ca 100 000 biler pr år de siste årene, og det var ingen hemmelighet at det ikke var bærekraftig.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.532
    Sted
    Trondheim
    I 2023 produserte BMW 2,661,922 biler fordelt på BMW, Mini og Rolls Royce. Så 60 000 er rimelig lite ja.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn