- Ble medlem
- 11.02.2002
- Antall liker
- 1.064
Det er når man prøver å tilby 5000,- i avslag på ny Tesla og så blir det galt det også.
8 virkedager inn i september og Tesla har solgt 200 biler om dagen. VW har nå startet reklamekampanje på at mange savner stasjonsvogn, men det ser heller ikke ut til å hjelpe.Hjelper lite hva VW sier når Tesla vil ha solgt like mange Y halvannen uke inn september som ID7 solgte i hele Q2.
Ja, det er en god bil til en god pris. Så enkelt kan det være.Ryggløse Norge er på ferde igjen. Eneste landet i vesten der salget går opp...
Er vi virkelig så horete eller er det andre grunner?
Såvidt jeg har skjønt, så kan alt untatt en god pris debatteres. Frynsete rykte på både kundeservice og feil, og med en enda mere frynsete eier.Ja, det er en god bil til en god pris. Så enkelt kan det være.
Alt kan debateres. Objektivt så er Tesla Y og Tesla 3 biler som er vanskelig å komme utenom hvis man er ute etter ett nytt elektrisk kjøretøy. Jeg har selv hatt Tesla Y som firmabil og kjørte 40k problemfrie km med den.Såvidt jeg har skjønt, så kan alt untatt en god pris debatteres.
Har fått test kjørt noen 2025 modeller de siste uken, bla Kia EV 3 GT Line kun forhjulsdrift (med ca 40 knapper å betjene + 3 skjermer !), nye Peugeot 3008 4X4 GT 325 hk, Skoda Elroq RS 4X4 340 hk
Vi har hatt 3 el biler siden 2018, BMW i3 , Polestar 2 og Volvo EX30 Ultra.
Jeg hadde bestemt meg for at Tesla aldri var aktuelt å kjøre rundt i...men etter å ha fått testet den nye oppgraderte 2025 model Y Juniper long range 4 wheel drive med 514 hk , og en rekkevidde med et 78 kW (75 netto) batteri konkurrenter bare kan se langt etter, kan jeg godt forstå at dette er Norges mest solgte bil. Prismessig havner disse 4 nye bilen temmelig likt rundt ca 550- 565 000 med vinterhjul og hengerfeste. Tesla er også en bil med større innvendig plass en de 3 andre. Så nå må jeg sannsyligvis revudere min avgjørelse om å kjøre Tesla.
Jeg er stort sett enig i dette.Alt kan debateres. Objektivt så er Tesla Y og Tesla 3 biler som er vanskelig å komme utenom hvis man er ute etter ett nytt elektrisk kjøretøy. Jeg har selv hatt Tesla Y som firmabil og kjørte 40k problemfrie km med den.
Dette skrev atletico nylig i denne tråden, så enkelt kan det skrives:
Hva konkret gikk problemene ut på?Jeg er stort sett enig i dette.
Vi droppet Tesla fra vurderingen etter å ha snakket med flere Tesla-eiere som hadde både dårlige og svært dårlge erfaringer med ymse problemer og dårlig service. (Ett par var også ganske så sure pga prisstuntet Tesla gjorde med 3- eren.)
Når vi så tok mUsk med i ligninga så ble det helt uaktuelt.
Jeg har Yoke rattet samt ingen hendler og helt ærlig kunne jeg ikke være mer fornøyd. Det passer bilen. Og 2-3 mnd har man lært teknikken med retningslys (jeg blinker mer enn de fleste). Har du kjørt med Yoke over en periode?PS! Jeg tror ikke Tesla er dårlige biler.
De er særdeles gode på noen ting, men feks «firkanta» ratt og fjerne hendelen for retningslys er «forbedringer» ingen har bedt om eller vil ha. Jeg liker designet, men ikke betjeningen.
Når det er sagt så er den Google Bil-greia i Volvo-en vi har heller ingen drøm.
Hvordan er det mulig å lage et system for bilen hvor grensesnittet knapt har muligheter for tilpasning.
Å sette opp sin egen «home»-screen burde være minimum for å holde det hele oversiktlig og derved trykking av «knapper» på minimum.
Jeg kommer fra HTC hero og Android 1.6. Tilpasse etter eget ønske med widgets og apper i en bil hadde vært en drøm.PS! Jeg tror ikke Tesla er dårlige biler.
De er særdeles gode på noen ting, men feks «firkanta» ratt og fjerne hendelen for retningslys er «forbedringer» ingen har bedt om eller vil ha. Jeg liker designet, men ikke betjeningen.
Når det er sagt så er den Google Bil-greia i Volvo-en vi har heller ingen drøm.
Hvordan er det mulig å lage et system for bilen hvor grensesnittet knapt har muligheter for tilpasning.
Å sette opp sin egen «home»-screen burde være minimum for å holde det hele oversiktlig og derved trykking av «knapper» på minimum.
Fully charged virker ekstremt interessant!Ser veldig lovende ut. Kan bli første beaver på meg
![]()
Mange av dataene har også blitt hintet om tidligere, men i dag bekrefter BMW at bilen får en svært god rekkevidde, med hele 805 kilometer etter WLTP-standarden. Lynrask lading og et digitalt løft uten sidestykke er også med på å gjøre bilen til noe helt annet enn det både BMW og de fleste andre har i garasjen fra før.
Nei, har ikke det, og jeg ser poenget ditt.Jeg har Yoke rattet samt ingen hendler og helt ærlig kunne jeg ikke være mer fornøyd. Det passer bilen. Og 2-3 mnd har man lært teknikken med retningslys (jeg blinker mer enn de fleste). Har du kjørt med Yoke over en periode?
Homescreenen er vel adaptiv; altså ikonene nederst er dem 5-8(?) du brukte sist.
Utfordrende, men…Lykke til!
![]()
Europa skal konkurrere ut kinesiske elbiler
- Bilene skal utvikles og produseres i Europa - også batteriene.www.elbil24.no
En arbeidsdag, la oss si 8 timer x 2000 kr. Kulelagrene koster bare hundrelapper, la oss si 1000 kr. tilsammen 17000 kr. burde virkelig ikke koste mer enn det.Noen som har erfaring med Elbilmek i Lier?
For 5 år siden tipset jeg en e-Golf-eier om dem, og de sparte 25k kroner på utskiftning av 5 følere i AC-kanalene.
Forrige høst ba jeg om pris på service på Ioniqen, og de ville ha dobbelt så mye betalt som Mobile, og insisterte på å gjøre arbeid som ikke skal utføres før i 2027.
Nå ba jeg om pris på utskifting av to kulelagre og to tynne 'smørelag' med pakningssilikon på originalpakningene mot kjølevæskelekkasje i motoren på e-Soulen med 78k kilometer til datteren min, kun som preventivt tiltak.
Elbilmek sa det tok én mann en hel arbeidsdag å utføre denne jobben...... - og ville ha 60 tusen blanke norske kroner for det. (Hva koster to standard 6007 kulelagre, 2 stk 1mm shims og litt pakningspasta?)
Er Elbilmek nå så godt etablert, at de kan ta 3x timeprisen til BOS?