Steinar Berg fra Trondheim opplevde at bilen bare fortsatte bakover selv om han trykket inn bremsen. – Jeg frykter at fukt kan være årsak til elektronisk svikt i bilen, forteller den pensjonerte sivilingeniøren.
Eg er framleis litt i stuss om korleis dette har gått til:
1. At fukt i datamaskina skulle gje reknefeil, med så konsistent resultat, høyrest rart ut. Det burde gjeve tonnevis av sjekksum-feil og trigga ei kontrollert automatisk nedstenging.
2. Fukt/feil i sensor, kanskje. Men at det ikkje ligg sanity-check i rutinane som les sensorane (slik @PeriodeLytter og @RC30 skildrar) høyrest også rart ut. Det å ikkje ta input for god fisk burde vera 101 for ingeniørar (noko eg hugsar frå informatikk var at det var dritkjedeleg å skriva kode for å handtera alle moglege feil)
CAN Bus is a robust and reliable communication system that enables real-time data transmission between different components of a system.
actisense.com
Noen med mer kunnskap en meg får fylle inn, men can bus nettverksprotokollen brukes også på el biler og har ganske mye logikk muligheter.
Kan det være at software/driver avdelingen hos de enkelte bil produsentene har hatt hastverk og droppet endel koding..
Forsåvidt alltid vært såkalte gremlins i biler, og noen biler er bare hjemsøkt, men med en konvensjonell bil så har man jo alltid mulighet til å skru den av
Throtlepedalen avgir varierende spenning ettersom hvor langt ned den trykkes. Tok en diagnose på ioniqen, og jeg vil tro alle biler har samme løsning, og "Throtle Voltage" varierte sømløst mellom 0V og opp til 5V, tror jeg det var, ved helt nedrykket pedal. Selv ved spontan, fullstendig nedtrykking av pedalen så steg avlest spenning hurtig opp til max volt, men ikke direkte fra 0 til max.