Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Elbiler er enn så lenge vanvittig overpriset i alle paarametere. Batteridrillerbiler med 4-ish hjul og litt software.

    Når priskonkurransen blir "riktig" blir nok alle elbiler bli produsert i Kina,Mexico eller Korea de neste x-ten år....
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Norgesferie i år med mange mil og ferjer var ihvertfall null stress med vår elbil så rekkeviddeangst er ett forbigående fenomen.

    Lader normalt kum hjemme, har ikke hatt billigere bil i drift før.

    Selvsagt er det mer økonomisk å beholde en gammel nedbetalt dieselbil kontra å kjøpe en ny bil.

    Men hvordan ser regnestykke ut at en elbil koster 100 000 i året?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    BMW i4 er den eneste elbilen som gir meg noe som ligner på vil-ha følelse. Helt til jeg tok en titt på interiøret: Samme skjermhelvete som på de fleste andre nye elbiler.....
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    BMW i4 er den eneste elbilen som gir meg noe som ligner på vil-ha følelse. Helt til jeg tok en titt på interiøret: Samme skjermhelvete som på de fleste andre nye elbiler.....
    Tror du er nokså alene om å ha slik skjermnoia.... :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.171
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 743315


    Kult om dette stemmer da!
    "5 personer? Maks 78 kilo i snitt
    Tallet tilsvarer 97,5 kilo per person dersom det er fire mennesker i bilen – og 78 kilo per person dersom alle fem setene benyttes. En røslig venne- eller venninnegjeng vil dermed ikke kunne ha med seg noe særlig bagasje dersom de skal kjøre lovlig."

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    "5 personer? Maks 78 kilo i snitt
    Tallet tilsvarer 97,5 kilo per person dersom det er fire mennesker i bilen – og 78 kilo per person dersom alle fem setene benyttes. En røslig venne- eller venninnegjeng vil dermed ikke kunne ha med seg noe særlig bagasje dersom de skal kjøre lovlig."

    Bør vel gå an å la være å være feit. 78kg tilsier 5 normalvektige mennesker med en gjennomsnittlig høyde på inntil 177 cm.
     
    • Wow
    Reaksjoner: HoJ

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Kan ikke huske sist jeg kjørte med 5 voksne i min bil om jeg i det hele tatt noen gang har gjort det. Vi er 2 voksne og 2 barn i bilen når alle er med. Det der fremstår som en veldig oppkonstruert problemstilling. Men klart, hvis man ukentlig kjører 5 voksne røsslige karer med flyttelass til Praha uten å pisse så er nok ikke dette bilen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    VW ID Buzz kommer tidlig neste år. Her en prototype

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Tipper min første elbil blir kinesisk merke. Hvorfor ikke kjøpe fra der hvor teknologiutviklingen leder an? :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    De har huket inn en del ingeniører fra bla tyske produsenter.....
    ...og f eks Volvo og Polestar har kinesiske eiere. Geely kommer med et nytt elbil merke nå.
    Det er en kjent sak at GM og Ford frykter kineserne, nettopp fordi de har et så stort forsprang på elbil-teknologi.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    ...og f eks Volvo og Polestar har kinesiske eiere. Geely kommer med et nytt elbil merke nå.
    Det er en kjent sak at GM og Ford frykter kineserne, nettopp fordi de har et så stort forsprang på elbil-teknologi.
    Jeg tror du over-selger Kina så til de grader nå.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Jeg tror du over-selger Kina så til de grader nå.
    Oki. Vi får gjøre opp status 3 år frem i tid.

    Det vil være enormt kapitalsterke kinesiske selskaper som kommer inn på det europeiske markedet nå. De kan gjøre hva de vil. Det eneste som kan hindre dem i å fosse fremover er handelshindringer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Oki. Vi får gjøre opp status 3 år frem i tid.

    Det vil være enormt kapitalsterke kinesiske selskaper som kommer inn på det europeiske markedet nå. De kan gjøre hva de vil. Det eneste som kan hindre dem i å fosse fremover er handelshindringer.
    Jeg kjenner lastebilmarkedet i Kina og der har de hatt lang tid, men har enda ikke klart å konkurrere ut Europeiske merker, på grunn av kvalitet!
    Så jadda, etter at alle sakene kommer til å dukke opp, time will show.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan ikke huske sist jeg kjørte med 5 voksne i min bil om jeg i det hele tatt noen gang har gjort det. Vi er 2 voksne og 2 barn i bilen når alle er med. Det der fremstår som en veldig oppkonstruert problemstilling.
    Det er vel ikke noe mer "konstruert" problemstilling enn alle andre som poster her med: Passer fint for meg fordi jeg..... ditt-og-datt (og da burde det liksom være allmenngyldig for andre?)
    Vi har ulike behov for kjøretøy og bruk av disse. Det som fungerer fint for noen, fungerer slett ikke for andre. Så enkelt er det.
    Pr. dato kan ikke el-bil og eksisterende lademuligheter/begrensinger dekke alles ulike behov.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Det er vel ikke noe mer "konstruert" problemstilling enn alle andre som poster her med: Passer fint for meg fordi jeg..... ditt-og-datt (og da burde det liksom være allmenngyldig for andre?)
    Vi har ulike behov for kjøretøy og bruk av disse. Det som fungerer fint for noen, fungerer slett ikke for andre. Så enkelt er det.
    Pr. dato kan ikke el-bil og eksisterende lademuligheter/begrensinger dekke alles ulike behov.
    Definitivt! Jeg elsker kjøre elbil, men er usikker på om jeg klarer å finne en bil i min prisklasse som takler alt jeg trenger den til. De som ikke har et budsjett må gjerne mene noe annet...
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    VW har hatt det travelt med å renvaske selskapet etter dieseljukset 😀
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    275
    Sted
    Tranby
    Hvor er det mest begrenset lademulighet rundt i landet, tenker da både for fast boende og reisende?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.551
    Antall liker
    15.574
    Torget vurderinger
    2

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Hvor er det mest begrenset lademulighet rundt i landet, tenker da både for fast boende og reisende?
    Hvis man ikke lar seg begrense av 50kW eller preferanser for ladeoperatører så tror jeg det skal godt gjøres å finne noen problemområder utenom kanskje lengst nord.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.309
    Fullstendig meningsløst å ha en iPad med diverse apper for å styre klimaanlegg, vindusviskere, få nødvendig info om energinivå o.s.v.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Fullstendig meningsløst å ha en iPad med diverse apper for å styre klimaanlegg, vindusviskere, få nødvendig info om energinivå o.s.v.
    Jeg er helt enig. Dette blir meningsløst hvis en ikke kan bruke Android. Etter 15 år med samme hybridbil og JBL lydanlegg har jeg nå bestilt helelektrisk bil med Mark Levinson lydanlegg. Vi får se om det blir en betydelig forbedring. Etter det jeg leser i denne tråden er folk mer interessert i uvesentligheter rundt dette med elbil og ikke viktige ting som lyd og operativsystem.;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.309
    ^På min bil kan jeg dreie på et lite hjul for å regulere temperaturen i kupeen. Med Android eller whatever må man inn i en meny og knote. Samme sak med eksempelvis volumregulering av lydanlegget. Vindusvisker? Et lite trykk på hendelen på rattstammen.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er helt enig. Dette blir meningsløst hvis en ikke kan bruke Android. Etter 15 år med samme hybridbil og JBL lydanlegg har jeg nå bestilt helelektrisk bil med Mark Levinson lydanlegg. Vi får se om det blir en betydelig forbedring. Etter det jeg leser i denne tråden er folk mer interessert i uvesentligheter rundt dette med elbil og ikke viktige ting som lyd og operativsystem.;)
    Ikke jeg. Valgte det beste anlegget som var å få til bilen, og det ble bra !

    Ellers er jeg tilhenger av mest mulig normal betjening av bilen. Enkelte ting som navigasjon må jeg dog bruke skjermen til og merker det tar alt for mye oppmerksomhet. Forstår ikke helt at det er lov å legge det meste på en skjerm...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Da noen deler for å feste takstativet på min Model S er offer for logistikkproblemene i verden endte vi opp med å låne en bil av svingers for å få med oss alt pakket på fjellet i vinterferien. Da jeg etter vinterferien fyllte opp tanken dit den var da jeg hentet bilen ble jeg lettere sjokkskadd da taksameteret på pumpen viste 800 kroner. Jeg er vant med kanskje en femtilapp i strøm for en slik tur. Kjørte totalt ca 50 mil, hadde 0.7-0.8 l / mila som jeg synes var høyt for en ganske ordinær Skodamobil, men motorvei og skiboks gjør jo at det går en del hydrokarboner. Eller strøm forsåvidt.

    Har jo registrert at bensin og diesel har eleverte priser om dagen, men siden jeg ikke har tanket en bil på snart 7 år er det ikke akkurat noe jeg har forholdt meg til.

    Utover det var bilen fin når jeg etter hvert lærte meg at bremsepedalen må brukes litt mer aktivt og at forbikjøringer var noe mindre pek og klikk. En viss bonus for å slippe ladestopp og så var det også greit med vinduer som ikke fryser fast. Heldigvis hadde den automatgir.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da noen deler for å feste takstativet på min Model S er offer for logistikkproblemene i verden endte vi opp med å låne en bil av svingers for å få med oss alt pakket på fjellet i vinterferien. Da jeg etter vinterferien fyllte opp tanken dit den var da jeg hentet bilen ble jeg lettere sjokkskadd da taksameteret på pumpen viste 800 kroner. Jeg er vant med kanskje en femtilapp i strøm for en slik tur. Kjørte totalt ca 50 mil, hadde 0.7-0.8 l / mila som jeg synes var høyt for en ganske ordinær Skodamobil, men motorvei og skiboks gjør jo at det går en del hydrokarboner. Eller strøm forsåvidt.

    Har jo registrert at bensin og diesel har eleverte priser om dagen, men siden jeg ikke har tanket en bil på snart 7 år er det ikke akkurat noe jeg har forholdt meg til.

    Utover det var bilen fin når jeg etter hvert lærte meg at bremsepedalen må brukes litt mer aktivt og at forbikjøringer var noe mindre pek og klikk. En viss bonus for å slippe ladestopp og så var det også greit med vinduer som ikke fryser fast. Heldigvis hadde den automatgir.
    Men i helvete, bruker da ikke så mye en Skoda.
    Kjører til og fra hytta på 0,5 på mila. Det er med 185 hk utgaven. Da kjører du hardt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    2

    2xJ

    Gjest
    Men i helvete, bruker da ikke så mye en Skoda.
    Kjører til og fra hytta på 0,5 på mila. Det er med 185 hk utgaven. Da kjører du hardt.
    Enig... Jeg har en 2 tonns pickup - 12 model.. og bruker 0.75 på mila. Altså en murstein med grove dekk
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Enig... Jeg har en 2 tonns pickup - 12 model.. og bruker 0.75 på mila. Altså en murstein med grove dekk
    Flinke til å kjøre bil vi veit du:=)
    Lade E bil idag er ikke direkte billig.
    Må sies vi har en slik vi også. Men er heldig å lade gratis på jobben. Som nr2 bil er det helt greit med det når man har slike fordeler på jobb
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn