Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Relativt ukjent med elbiler generelt, men tankene går jo sakte men sikkert i den retningen.
    Størrrelse, rekkevidde og generell "bilkvalitet" blir i såfall nøkkelord.
    Andre ting å legge inn i algoritmen?

    "Fra gammelt av" har jeg blitt rådet til å holde meg laaaangt unna franske biler, da franskmennene burde holde seg til vin, ost og undertøy.
    Er dette noe som også vil være et godt råd ifht elbiler?
    Kikker mer og mer på Citroen E-C4.
    Størrelsen er grei nok, rekkevidden er ok - selv om den KUNNE vært hakket bedre.
    Så blir spørsmålet om "bilkvaliteten" er ok nok, eller om der vil være mange varsellamper som tennes ifht modellen i fråga.

    mvh
    Proffen
    Jeg kjenner en (tidligere) elbilskeptiker som kjøpte seg en e-C4 for å prøve for 7 mnd siden, skeptiker som "elbiler-går-ikke-så-langt-som-dieselbil"-skepsismen.
    Han er strålende fornøyd med både kvaliteten på den og komforten, og skal forøvrig aldri tilbake til fossilbil, og etter at han fikk montert hjemmelader mener han at å vente på dagen med billigst diesel er langt mer tungvint enn å bare plugge i kabelen ca 2 ggr i uka, noe som tar 15 sek og bilen ordner seg selv.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det som generelt har vært et "problem" i "vanlig folk" klassen er støydemping. Eller mangel på slikt.
    Jeg ville tatt kandidatene ut på motorvei og sjekket støynivå.
    Bortsett fra det, så er det hele ganske "kjedelig". Trykke på startknappen, trykke på D(rive) knappen & gi gass.
    Har kjørt Kona'n snart 100', og har enda ikke ladet andre steder enn hjemme eller på kontoret.
    Ved siden av støy, så er det irriterende korte serviceintervaller på Kona'n. Og den såkalte servicen er ikke stort mer enn en runde rundt bilen & sparke i dekka. Som jeg fint klarer selv.
    Konaene skal få nye batterier, dette fordi noen av de ble til brannbiler.
    Skulle jeg kjørt mye langturer, så ville det nok blitt Tesla. Ikke pga av bilen, men ladenettverket. Nå har riktignok Tesla åpnet de fleste ladestasjonene for andre merker, men dog.
    Kunne jeg tenke meg å bytte tilbake til bensinbil for dagligkjøringa - nei.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.270
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Relativt ukjent med elbiler generelt, men tankene går jo sakte men sikkert i den retningen.
    Størrrelse, rekkevidde og generell "bilkvalitet" blir i såfall nøkkelord.
    Andre ting å legge inn i algoritmen?

    "Fra gammelt av" har jeg blitt rådet til å holde meg laaaangt unna franske biler, da franskmennene burde holde seg til vin, ost og undertøy.
    Er dette noe som også vil være et godt råd ifht elbiler?
    Kikker mer og mer på Citroen E-C4.
    Størrelsen er grei nok, rekkevidden er ok - selv om den KUNNE vært hakket bedre.
    Så blir spørsmålet om "bilkvaliteten" er ok nok, eller om der vil være mange varsellamper som tennes ifht modellen i fråga.

    mvh
    Proffen
    Vi har DS3 Crossback E tense, den er en av flere bl.a. Citroen E-C4, Peugeot 208, 2008, Opel Mokka som er basert på PSA EMP-1 platform, de har alle sammen batteri på 50kw, forhjulstrekk, 136 hk. Og en rimelig pris. Vi har kjørt vår litt over 20.000 km i løpet av 1,5 år og det har ikke vært noe tull. Null. Alt fungerer som det skal. Vi lader også et par ganger i uka. Lader vi langs veien lader vi stort sett på 50kw ladere, har prøvd ladere som gir mer, men bilen tar ikke i mot mer enn ca. 70-80 kw/t. Og da betyr det ikke så mye.
    Bilen er god å kjøre, støysvak og sprek nok. Og rekkevidden er ok. I praksis mellom 20-30 mil avhengig av sommer, vinter, og fart.
    En bil med større batteri blir også en god del dyrere, jeg synes det er greit å spare mye penger i innkjøp og heller lade noen få ganger ekstra når man er på langtur. For å si det enkelt; Vi hadde kjøpt samme bil en gang til :) (y)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Relativt ukjent med elbiler generelt, men tankene går jo sakte men sikkert i den retningen.
    Størrrelse, rekkevidde og generell "bilkvalitet" blir i såfall nøkkelord.
    Andre ting å legge inn i algoritmen?

    "Fra gammelt av" har jeg blitt rådet til å holde meg laaaangt unna franske biler, da franskmennene burde holde seg til vin, ost og undertøy.
    Er dette noe som også vil være et godt råd ifht elbiler?
    Kikker mer og mer på Citroen E-C4.
    Størrelsen er grei nok, rekkevidden er ok - selv om den KUNNE vært hakket bedre.
    Så blir spørsmålet om "bilkvaliteten" er ok nok, eller om der vil være mange varsellamper som tennes ifht modellen i fråga.

    mvh
    Proffen
    Jeg har en sånn. Knallbra til prisen i alle fall. Komfortabel og stillegående. Nesten på nivå med Audi eTron og MB EQC faktisk, men føles selvsagt ikke like premium. Jeg fikk en tidlig modell, som ble levert meg februar 2021. Mulig det er noe rusk på denne som er fiksa nå.

    Minuser:

    Irriterende ulelyd fra drivverket rundt 70-80 km/t. Verst når det er varmt. Verksted og importør totalt uforstående til dette…

    Bilen «spiser» bærekuler foran. Må skifte for andre gang nå, etter 25’ km

    Bruker mye mye mer strøm om vinteren, nesten det dobbelte av på sommerstid. Lader heldigvis kjapt.

    Litt romling på ujevnt underlag, som feks grus.

    Infotainment systemet er tregt og ustabilt. Har opplevd at det rebootet under kjøring.

    Litt trang i baksetet. Ikke egnet for voksne.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Vil legge til en ting til. Bilen er temmelig myk i fjæringa (noe jeg liker), men den er også stabil og krenger lite da batteriet ligger lavt og innenfor akslingene. Dog ingen sportsbil. Men man merker mykheten godt ved bremsing. Så lenge man bremser elektrisk vil den bare bremse foran, og da merkes det at fronten dupper ned.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Slike tall kommer når man inkluderer avskriving og renter. Jeg stiller også store spørsmål om over 50% avskriving stemmer.

    Ja det stemmer. Og det gjelder nybil nærmest uansett drivstoff som det fremkommer.

    Overfor Nettavisen påpeker Jan Petter Røssevold i OFV at de fleste tror de kommer til å få mer for bilen sin når de skal selge den, enn det de faktisk får. Det er først når man skal selge bilen man får kjenner verdifallet på kroppen.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Ja det stemmer. Og det gjelder nybil nærmest uansett drivstoff som det fremkommer.

    Overfor Nettavisen påpeker Jan Petter Røssevold i OFV at de fleste tror de kommer til å få mer for bilen sin når de skal selge den, enn det de faktisk får. Det er først når man skal selge bilen man får kjenner verdifallet på kroppen.
    Pga dagens leveringssituasjon så får man mer for sin bruktbil en tidligere. Det sier seg selv at man får mer en 300 000 for sin elbil til 600 000 etter 15000 kjørte kilometer.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Pga dagens leveringssituasjon så får man mer for sin bruktbil en tidligere. Det sier seg selv at man får mer en 300 000 for sin elbil til 600 000 etter 15000 kjørte kilometer.
    Men, du må ha en ny om du selger med mindre du skal begynne å ta bussen, og da blir ikke regnestykket så gunstig....
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Pga dagens leveringssituasjon så får man mer for sin bruktbil en tidligere. Det sier seg selv at man får mer en 300 000 for sin elbil til 600 000 etter 15000 kjørte kilometer.
    Tabellen viser de prosentvise andelene av den årlige kostnaden; ikke verditapet av nypris per år
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Var ute å prøvekjørte den helt nye Tesla Y Performance i går. Den imponerte på flere områder; bra støynivå, bra kjøreegenskaper, meget bra forbruk og god plass.

    52FBF68F-A358-4632-AC34-CDB6D7593D04.jpeg

    87F69F9E-0D78-494B-8011-C380F341EC35.jpeg

    B34501BA-690D-49CF-B2E9-2781ECDC8B2B.jpeg

    F510D48D-59DE-47EF-BCD0-77A0EFA734C3.jpeg

    Tesla Y er bilen man skal ha hvis man trenger god plass, 4WD, hengerfeste og samtidig kjører mye.

    -BB-
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja, den ser ut som et mislykket rundstykke. Da kjører jeg heller en teknisk sett mindre imponerende bil, men som ser mye bedre ut både innvendig og utvendig. Synes jeg.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    2.656
    Sted
    Liten by
    Stygg? Det går vel ann å mislike Tesla uten å bli blind?
    Fra et rent objektivt bil perspektiv, så er dette veldig langt fra stygt.
    Kia Soul derimot, det er mindre pent.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.668
    Torget vurderinger
    1
    Kia soul er jo rett og slett en lekkerbisken ved siden av Y... Det sier vel sitt om Y-en, den er stygg fra samtlige vinkler. Tesla har på ingen måte et utseende som vokser på en heller, slik mange andre produsenter ofte har. X får jeg bare mer og mer assosiasjoner med Mitsubishi spacewagon fra 80- tallet, som også er en gyselig bil.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    2.656
    Sted
    Liten by
    Kia soul er jo rett og slett en lekkerbisken ved siden av Y... Det sier vel sitt om Y-en, den er stygg fra samtlige vinkler. Tesla har på ingen måte et utseende som vokser på en heller, slik mange andre produsenter ofte har. X får jeg bare mer og mer assosiasjoner med Mitsubishi spacewagon fra 80- tallet, som også er en gyselig bil.
    Jeg tror vi er enige om å være uenige.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.735
    Antall liker
    13.222
    ^Hadde den bare ikke vært så inni hampen stygg.
    Jeg har egentlig aldri skjønt hvofor man ser så fryktelig opptatt av hvordan en temmelig ordinær bruksbil faktisk ser ut. For de langt fleste så skal bil dekke ett eller annet transportbehov man har eller mener og ha og det er ganske sentralt for hvilken kjøredonig man velger seg. Hvorfor det skal være så viktig hvordan den ser ut har jeg litt prroblemer med å forså. Er man redd for at folk skal se rart på en om bilen ikke oppfyller ens egne krav til hva som er pent eller tøft?

    Om man skal ha seg en hobbybil eller lignende skjønner jeg det forsåvidt, men hvordan doningen jeg kjører til og fra hytta eller til butikken med bryr jeg meg ikke særlig mye om i alle fall.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kia soul er jo rett og slett en lekkerbisken ved siden av Y... Det sier vel sitt om Y-en, den er stygg fra samtlige vinkler. Tesla har på ingen måte et utseende som vokser på en heller, slik mange andre produsenter ofte har. X får jeg bare mer og mer assosiasjoner med Mitsubishi spacewagon fra 80- tallet, som også er en gyselig bil.
    Kia Soul er en ganske funky utseende bil. Liker den i de rette fargekombinasjonene. Tesla Y er bare kjedelig, og altfor høy til en avrundet coupe-aktig profil. Men fullt så ille som Xpeng G3 er den heldigvis ikke.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.326
    Antall liker
    3.668
    Torget vurderinger
    1
    Kia Soul er en ganske funky utseende bil. Liker den i de rette fargekombinasjonene. Tesla Y er bare kjedelig, og altfor høy til en avrundet coupe-aktig profil. Men fullt så ille som Xpeng G3 er den heldigvis ikke.
    Xpeng G3 ser jo bare ut som en kina kinakopi av y (som nå egentlig også er kinesisk? for å få opp volum av produksjon). Mao utstrekt model 3 i høyden.
    Stygge biler kan jo være kule for det, y er ikke i den kategorien. Men Kia soul er faktisk i den kategorien, stygg men kul for det.
    Alle disse nevnte bilene passer jo perfekt inn i vårt bruk og kast samfunn.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Jeg har egentlig aldri skjønt hvofor man ser så fryktelig opptatt av hvordan en temmelig ordinær bruksbil faktisk ser ut. For de langt fleste så skal bil dekke ett eller annet transportbehov man har eller mener og ha og det er ganske sentralt for hvilken kjøredonig man velger seg. Hvorfor det skal være så viktig hvordan den ser ut har jeg litt prroblemer med å forså. Er man redd for at folk skal se rart på en om bilen ikke oppfyller ens egne krav til hva som er pent eller tøft?

    Om man skal ha seg en hobbybil eller lignende skjønner jeg det forsåvidt, men hvordan doningen jeg kjører til og fra hytta eller til butikken med bryr jeg meg ikke særlig mye om i alle fall.

    Forsåvidt enig, men samtidig - bruker man en halv million på noe er det greit at man syns det ser fint ut også.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Folk betaler jo mer for en Rav4 enn for en Y så kjip og stygg ser ikke ut til å være argumenter blant deler av befolkningen for å avstå fra å kjøpe de.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    20220525_131918.jpg 20220525_134741.jpg

    Dekk må få dekk en elbil med brukbar rekkevidde, itte en som bare er fysst ute ta lyskryssa.
    Her er bilder fra dagens turfra Lillestrøm tell Grelland langs E-sex.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ikke noe rart i at du får lang rekkevidde når du kjører i >20km/t under fartsgrensa.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe rart i at du får lang rekkevidde når du kjører i >20km/t under fartsgrensa.
    Med 1,5 mil 50 km/t-sone og litt 30 samt litt antydning til kø over drammensbrua synker snitthastigheten. Ellers kjørte bilen på fartsgrense på motorveien.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Med 1,5 mil 50 km/t-sone og litt 30 samt litt antydning til kø over drammensbrua synker snitthastigheten. Ellers kjørte bilen på fartsgrense på motorveien.
    For meg ser du ut som du kjører i 69km/t i 90 sone i øverste bildet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kul kjerre den Ioniq 5. Var på nippet til i bytte ut min Citroën eC4 med en sånn, men så ble det brått andre prioriteringer…..
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    For meg ser du ut som du kjører i 69km/t i 90 sone i øverste bildet.
    Ja, jeg vil helst ikke ligge i 90 når trafikken foran ligger i 70-ish på en liten strekke. 😉

    Det står også "NAV 99" øverst, midt på skjermen. Det er cruisekortrollen, og jeg kjørte altså i 99 km/t i 90-sone. (før noe sinker trafikken)
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Kul kjerre den Ioniq 5. Var på nippet til i bytte ut min Citroën eC4 med en sånn, men så ble det brått andre prioriteringer…..
    Har en kjenning med e-C4. Har prøvd den. Fin bil. 🙂
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.265
    Torget vurderinger
    1
    Det er forøvrig interessant å observere følgende, relatert til den offentlige elbil debatten med påtrykket for at bla hoteller bør installere destinasjonsladere slik at elbilfolk skal kunne lade om natten:
    På Farris Bad er det 32 lade-p-plasser i kjelleren, hvor alle plassene er opptatt, + ca 20 ikke-ladeplasser. På lade-p-plassene står det nå 23 elbiler, og kun én elbil står til lading. På ikke-ladeplassene er det også fullt, og der står det 7 elbiler.
    Kan det tenkes at det er mer attraktivt å risikere ladekø på hurtigladestasjoner i stedet?
     

    jifbaderom

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2022
    Innlegg
    1.326
    Antall liker
    1.244
    Sted
    Stavanger
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Lite er ikke lik med ingen ting. Tar man fram et dBA meter så vil man fort se 60 dB-ish støy selv i 60 km/t.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    En kunde jeg snekret for i februar hadde kjøpt seg Ioniq 5 i desember, i februar dukket det frem rust fra to steder på den nederste dørlista..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn