Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Men i helvete, bruker da ikke så mye en Skoda.
    Kjører til og fra hytta på 0,5 på mila. Det er med 185 hk utgaven. Da kjører du hardt.
    Jeg har en liten dieselbil fra samme konsern og det skal godt gjøres å kjøre på 0,5 liter på mila med den selv uten takboks. Det er med 150hk utgaven.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Men i helvete, bruker da ikke så mye en Skoda.
    Kjører til og fra hytta på 0,5 på mila. Det er med 185 hk utgaven. Da kjører du hardt.
    På ingen måte, hjem var det vinterferietrafikk og inntil vi kom til litt nord for Gardermoen var det fartsgrensekjøring, deretter kø i varierende lav hastighet inn til Skedsmokorset. På vei til hytta 110-120 på motorveien og så stort sett fartsgrense resten. Jeg kjører ikke hardt. Og med automatgir er det også en viss grense for hvor mye føreren kan kløne det til.

    Men vi har takboks, det drar forbruket ganske mye opp i motorveihastighet, ellers har det ikke allverdens å si. Hele turen var på ~2x230km transport til og fra hytta + en tur på 2x27 km "lokalkjøring" ned til byga for å handle. Det forseres også en del høydemeter da hytta liggger på nesten 800 moh.

    Jeg stusset selv på at det var høyt. Da jeg svingte av E6 og over på RV3 så viste måleren i bilen 0.8 / mil. Jeg husker forbruket som klart lavere på min diselskodamobil jeg hadde tidligere, men det er riktig nok mange år siden. Uansett så fikk jeg bilen med rundt 80% full tank,, leverte den tilbake med noe mer enn jeg hentet den med og har fyllt ca 45 liter bensin og estimerer da forbruket på turen til ca 40 liter.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Sjekket kostnadene mine for elbilen i februar, kontra hva jeg vanligvis brukte på en bensinbil som brukte ca 0,7 - lå på nesten 1/3. Så selv om strømmen har vært dyr, er det langt billigere for meg hvertfall med elbil.

    Har ikke brukt hurtiglader.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det er nok avhengig av kvar du bur. Kona brukar bil på jobb, ca 17 km, over eit fjell. Eg går over ei fotballbane når eg skal på jobb, og treng ikkje bil. Det er lite av køar, og ingen bompengeordningar i det daglege. Ferje brukar vi toppen ein gong i månaden. I tillegg bur vi i ei bygd med generelt låge drivstoffprisar. Då er motivasjonen for elbil relativt liten. Køyrer ein 14 år gammal dieselbil som brukar ca 0,4 l/mila, og det står eg i.
    Men eg ser at dei som bur i by har andre vilkår.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok avhengig av kvar du bur. Kona brukar bil på jobb, ca 17 km, over eit fjell. Eg går over ei fotballbane når eg skal på jobb, og treng ikkje bil. Det er lite av køar, og ingen bompengeordningar i det daglege. Ferje brukar vi toppen ein gong i månaden. I tillegg bur vi i ei bygd med generelt låge drivstoffprisar. Då er motivasjonen for elbil relativt liten. Køyrer ein 14 år gammal dieselbil som brukar ca 0,4 l/mila, og det står eg i.
    Men eg ser at dei som bur i by har andre vilkår.
    Da slipper du ut ca 1 kilo CO2 pr mil du kjører (ingen biler har CO2-fangst), og bruker energi tilsvarende 4 KWh pr mil. En tilsvarende elbil, når kjøremønstret (topografi og kjørestil) gir et forbruk på 0,4 l/mil, ville kunne klart seg med 1/4-del.
    Maken til energisløsing, og 0,4 l/mil er vel også et best case scenario.

    Det å kjøre elbil er heller ikke synonymt med å "sitter å trykker på en skjerm når man kjører den", selv ikke i en Tesla. Vindusviskere og klima kan stå på auto, bilen fikser resten. At noen knoter i skjermmenyene mens det kjøres er trafikkfarlig, men at radio og blututh for podcast/spotify/osv kan styres via skjermmeny er ikke en option forbeholdt elbiler. Selv dieselpurker fra 2006 med navigasjons-skjerm har audiokontroller på den måten.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Motorvei, køkjøring og takboks forklarer vel mye av forbruket. Min BMW 330e bruker i underkant av 0,5 på langkjøring (mer hvis jeg skulle ha takboks, men det trenger jeg ikke da det er en stasjonsvogn. Og strøm i det daglige. Jeg fylte tanken sist den 12/12 og har så langt brukt ca 13 l bensin. Da er det jo mest bykjøring, men et par lengre turer der bensinmotoren blir brukt.
    Setter jeg bilen i sport-modus der den bruker begge motorene, bruker den selvfølgelig mer.

    Og telefon, radio og andre mediakilder styres fra knapper på rattet og vises i HUD.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.539
    Antall liker
    7.860
    Torget vurderinger
    0
    Da jeg tok førerkort for ganske lenge siden var det normalt at en familiebil som Volvo Amazon/142 gikk på rett i underkant av literen pr mil. Når bilen ikke bruker så mye mer enn det synes jeg det er greit! RangeRover med V8 bensin og permanent firehjulsdrift ligger på et helt annet nivå. 1,25 på veldig forsiktig og pen langkjøring om sommeren. Eller SAAB 99 med automat om vinteren som dro 3,5 liter til og fra jobb når det var kaldere enn 25 blå!

    Så alt under 0,6 er utrolig greit, og klager ikke før jeg passerer literen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er nok avhengig av kvar du bur. Kona brukar bil på jobb, ca 17 km, over eit fjell. Eg går over ei fotballbane når eg skal på jobb, og treng ikkje bil. Det er lite av køar, og ingen bompengeordningar i det daglege. Ferje brukar vi toppen ein gong i månaden. I tillegg bur vi i ei bygd med generelt låge drivstoffprisar. Då er motivasjonen for elbil relativt liten. Køyrer ein 14 år gammal dieselbil som brukar ca 0,4 l/mila, og det står eg i.
    Men eg ser at dei som bur i by har andre vilkår.
    Det høres ut som du har ordnet deg, Arve! :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.909
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Da jeg tok førerkort for ganske lenge siden var det normalt at en familiebil som Volvo Amazon/142 gikk på rett i underkant av literen pr mil. Når bilen ikke bruker så mye mer enn det synes jeg det er greit! RangeRover med V8 bensin og permanent firehjulsdrift ligger på et helt annet nivå. 1,25 på veldig forsiktig og pen langkjøring om sommeren. Eller SAAB 99 med automat om vinteren som dro 3,5 liter til og fra jobb når det var kaldere enn 25 blå!

    Så alt under 0,6 er utrolig greit, og klager ikke før jeg passerer literen.
    Min første bil var en '86 Mercedes 300GD Geländewagen. 2,4 tonn bil på 88Hk sugediesel.

    Du klarer å komme ned på literen på mila på langkjøring, men da må en kjøre forsiktig. Aberet med 240GD og 300GD er at de må tampes som f. på turtallet, bare for å følge vanlig trafikk i oppoverbakkene.

    Den utgaven av Geländewagen som er billigst i drift er nyere varianter av 270CDI - den klarer du å tyne ned på 0,75 eller så, hvis du er flink. Aerodynamikk som et gjenomsnittlig rekkehus hjelper ikke på ;D

    Johan-Kr
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en liten dieselbil fra samme konsern og det skal godt gjøres å kjøre på 0,5 liter på mila med den selv uten takboks. Det er med 150hk utgaven.

    Rart. Jeg har en A6 med enda større motor og den går på 0.5 på langkjøring. Og da ligger man gjerne litt over fartsgrensa.....
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.909
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Forbruket går som regel ned når du går fra en bil med litt for liten motor til en bil som har krefter til overs.

    Johan-Kr
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Forbruket går som regel ned når du går fra en bil med litt for liten motor til en bil som har krefter til overs.

    Johan-Kr

    Tja. 150hk er da mye i en liten bil. Mine store bil har svimlende 163hk......
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.909
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    De henter fint ut 163hk av en 1,2- liters bensinmotor, men det er ikke så sikkert at den blir så økonomisk med mye belastning som en 2,7-liter turbodiesel med akkurat samme hestekraftantall.

    Johan-Kr
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    De henter fint ut 163hk av en 1,2- liters bensinmotor, men det er ikke så sikkert at den blir så økonomisk med mye belastning som en 2,7-liter turbodiesel med akkurat samme hestekraftantall.

    Johan-Kr

    Ja, men her var det snakk om dieselmotor fra samme konsern VAG. Da snakker vi vel 2 liter TDI i begge tilfeller: 150hk og 163hk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Rart. Jeg har en A6 med enda større motor og den går på 0.5 på langkjøring. Og da ligger man gjerne litt over fartsgrensa.....
    Kommer ned på det forbruket jeg også med lange distanser over E6 men det blir litt som å hevde at en Tesla Model S bruker 1.6kWh på mila. Forstår ikke helt hvorfor det er alltid er best case forbruket man snakker om på fossilbiler.

    Forrige eier hevdet bilen gikk på 0.46 men jeg har aldri satt med som mål å gubbekjøre den.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Kommer ned på det forbruket jeg også med lange distanser over E6 men det blir litt som å hevde at en Tesla Model S bruker 1.6kWh på mila. Forstår ikke helt hvorfor det er alltid er best case forbruket man snakker om på fossilbiler.

    Forrige eier hevdet bilen gikk på 0.46 men jeg har aldri satt med som mål å gubbekjøre den.
    Sånn er det i nær sagt alle bilfora, fossilbiler får spec hentet fra best case scenario av sine eiere, og evt ulemper med elbil blir blåst opp.
    Den eneste fordelen, som forøvrig hauses godt opp, er vel "120 mil på tanken ila 5 min" og hengerfeste, også blant de som kjører småkjøring og 3 mil-ish om dagen, med høyt forbruk som derfor gir langt mindre enn 120 mil på tanken, og som aldri drar på en henger. :)
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Min første bil var en '86 Mercedes 300GD Geländewagen. 2,4 tonn bil på 88Hk sugediesel.

    Du klarer å komme ned på literen på mila på langkjøring, men da må en kjøre forsiktig. Aberet med 240GD og 300GD er at de må tampes som f. på turtallet, bare for å følge vanlig trafikk i oppoverbakkene.

    Den utgaven av Geländewagen som er billigst i drift er nyere varianter av 270CDI - den klarer du å tyne ned på 0,75 eller så, hvis du er flink. Aerodynamikk som et gjenomsnittlig rekkehus hjelper ikke på ;D

    Johan-Kr
    Den har jeg! 2006 G270 cdi. Går på 0.92 i snitt gjennom året, men går fint ned til 0,7 på langturer. Da snakker vi 2,3 tonn med ræva aerodynamikk og 260 000km på telleren... Cluet er vel å holde den i orden. Bytte olje, filtere og væsker jevnt og trutt slik at den trives på veien :) Jeg er jo så dum at jeg ser på denne som en økonmisk bil, men jammen stemmer det nesten også. Så og si null verditap. Nettopp kjøpt en Quattroporte 4,7 liter. Den koster meg nok dobbelt i drivstoffutgifter, men igjen, null verditap og drivstoff for 5-7000km i året skremmer meg ikke ;)
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Har en liten Suzuki sx 4 med 2l diesel. Fått denne tunet til 170hk og 400new. Den går på 043 på mila og med henger og en vekt på 1000kg så går den på 0.6. Fått renset dieselpartikelfilter. Kostet 178kr for en sprayboks. Det er et enormt bånndrag i denne lille bilen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Men den er ikke så veldig elektrisk…
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Nå er denne her og jeg synes de har hatt en heldig hånd med denne. Tror den blir populær. Kan snart bestilles.....


     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.909
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det begynner å bli brukbart ift plass.

    Litt for puslete på hengervekt - 1000 kg er ikke rare greiene.

    Johan-Kr
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Svigersønnen går med tanker om elbil, type litt større....
    Bør romme barnevogn samt bagasje til 3.
    Mine tips så langt er, i prioritert rekkefølge:
    Hyundai Ioniq 5
    VW ID 4
    Skoda Enyac
    Volvo C40
    KIA EV6


    Synspunkter på mine vurderinger?

    mvh
    Proffen
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    En kunde jeg snekrer for om dagen kjøpte en Ioniq 5 i desember. Den ruster allerede fra list nederst på døra, så ville kanskje ikke anbefalt den🤪
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.268
    Torget vurderinger
    1
    Som eier av en I5 er jeg (selvsagt) enig i prioriteringsrekkefølgen din. 😁 Men, jeg vil råde svigersønn' din til å be om å prøvekjøre den fra lørdag ettermiddag til mandag morgen. Den SER ikke så stor ut, men fra førersetet synes i alle fall jeg at den er litt stor og uoversiktlig. Men I5 er veldig komfortabel, svært støysvak innvendig, er strømeffektiv, har utrolig god plass og lader helt sjef i sommertemp. Nå kommer snart automatisk forvarming av kjørebatteriet også, slik at redusert ladehastighet i kulda vil forhåpentligvis avta. Dessuten følger strømavtale hos IONITY med strøm for 1,95 kr)/kwt.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Svigersønnen går med tanker om elbil, type litt større....
    Bør romme barnevogn samt bagasje til 3.
    Mine tips så langt er, i prioritert rekkefølge:
    Hyundai Ioniq 5
    VW ID 4
    Skoda Enyac
    Volvo C40
    KIA EV6


    Synspunkter på mine vurderinger?

    mvh
    Proffen
    Ioniq 5 har kronglete bagasjerom som ikke er så brukbart, bakruten blir skitten og har ikke visker. Setene er meget gode og den kjører bra. Skeptisk til mange plastpaneler som møter metall - fremtidig rust? Slitsomme dørhåndtak. Veldig praktiske bakseter for 2. Ikke kjedelig ihvertfall.

    ID4 og Enyaq er ikke cutting edge teknisk, men er den mest komplette bilen om man trenger plass til 4, krok, skiluke, taklast og decent rekkevidde. ID4 er litt mindre, men mer "moderne" foran og luftigere. Dog er touch-knappene slitsomme - bedre med fysiske knotter i Enyaq. Matrix-lysene er helt konge.

    C40 har dårlig plass i høyden baki og er klart mindre enn de over inni. Flott bil dog. Kardangtunnell. Meget gode lykter. Høy kvalitet.

    EV6 synes jeg er stygg bakfra, også denne med lite bruktbart bagasjerom.

    Etter en full runde på alt som finnes fremsto Enyaq som et meget solid valg. Model Y er også spennende, men da er man jo på Tesla-galeien.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Hadde gleden av å fly rundt i denne i helga. Vanvittig bil! Det føles ut som den ikke har noe øvre grense for hvor fort den kan ta en sving. Jeg er i hvert fall langt under den grensa:LOL: Løp å kjøp!



     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Tror jeg hadde valgt sedanen, den stasjonsvogn varianten er kriminelt stygg
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Mener "The Late Brake Show" viste en versjon med normal høyde uten all den sorte plasten på sidene.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Kriminelt stygg faktisk :p Den har vokst litt på meg. Sedanen er litt kjedelig igjen. Selv hadde jeg valgt Taycan Sport Turismo, som jo er den uten sort plast rundt hjulbuen osv.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.575
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Relativt ukjent med elbiler generelt, men tankene går jo sakte men sikkert i den retningen.
    Størrrelse, rekkevidde og generell "bilkvalitet" blir i såfall nøkkelord.
    Andre ting å legge inn i algoritmen?

    "Fra gammelt av" har jeg blitt rådet til å holde meg laaaangt unna franske biler, da franskmennene burde holde seg til vin, ost og undertøy.
    Er dette noe som også vil være et godt råd ifht elbiler?
    Kikker mer og mer på Citroen E-C4.
    Størrelsen er grei nok, rekkevidden er ok - selv om den KUNNE vært hakket bedre.
    Så blir spørsmålet om "bilkvaliteten" er ok nok, eller om der vil være mange varsellamper som tennes ifht modellen i fråga.

    mvh
    Proffen
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    5FE91C4C-52CA-48BD-988B-F0F3B289EE06.jpg Teslabjørn holder på å sjekke rekkevidden på eldre elbiler for tiden
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn