Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Du må nok fire litt på kravene hvis du skal ha bil til under 400.000.
    Vi har bestilt DS3 Crossback med alt utstyr og vinterdekk. 380.000 Levering i mars 2020. Muligens litt tidligere. Ikke hengerfeste, og rekkevidde på drøye 30 mil. 4 dører, god nok plass til 4 voksne og shoppingtur til Strømstad. Dette er greit for vårt bruk.
    Tja, det er ikke mye jeg trenger å fire med en Model 3. 406.000 kr. inkl. hengerfeste. Men jeg er litt usikker på om det er rette bilen for en familie.
    Men rekkevidden er vel den samme som de franske vi snakker om nå? Model 3 til 406.000 har vel 50kwt batteri?
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Tror Tesla i short range har 6 mil lengre rekkevidde etter WLTP.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei - men at det er nokså sannsynlig at en betydelig del av elbilsalget har gått og går til nr2 og gjerne nr3 bil... ikke minst for å slippe bompenger osv i byene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Med rekkevidde på 10 mil ble de tidlige elbilene nr.2 eller 3 bil. Men når rekkevidden har blitt 30 mil eller mer....
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Med rekkevidde på 10 mil ble de tidlige elbilene nr.2 eller 3 bil. Men når rekkevidden har blitt 30 mil eller mer....
    For meg, som ikke bor i Oslo, så har bilene med rekkevidde over 400 km gjort at min rekkeviddeangst har smuldret hen. 300 er litt for lite når man regner på hva jeg trenger på vinteren. Det er ikke så mange biler å velge mellom, men Kona, Ampera-e og Model 3 er blandt kandidatene.
    Kona faller desverre bort (likte den bilen) på grunn av lang ventetid.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror veldig mange av de som kjøper elbil som nummer 2 bil ender opp med elbilen som nummer 1.

    Synes det er litt artig at biler som Q7, XC60 osv blir parkert når det kommer en elbil til <halve prisen.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Jeg tror veldig mange av de som kjøper elbil som nummer 2 bil ender opp med elbilen som nummer 1.

    Synes det er litt artig at biler som Q7, XC60 osv blir parkert når det kommer en elbil til <halve prisen.
    Hva mener du med det siste her?
    "Parkert" i forhold til hva?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.236
    Antall liker
    2.417
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har hatt E-Niro og har Kona.
    Har kjørt 7000 km med Konaen de siste par månedene, og den funker greit til mitt formål. Det eneste er litt dårlig lydisolering (gjaldt Niroen også). Blir litt slittsom på motorvei hvis du ikke vil høre på radioen. Gjennomsnittforbruk er 1,43 på mila, det gir drøye 40 mil på en lading. ca. 50/50 miks av motorvei i 100/110 og blandet 50-80 sone.
    Vurderte Ampera, men mener å huske at den muligens ikke har varmepumpe eller forvarming/kjøling av batteriet. Sjekk de 2 tignene.
    En kollega har Ampera, og er forsåvidt fornøyd med den (han skulle gjerna hatt tilhengerfeste...)

    Ellers så skal det jo komme ganske mange nye modeller neste år, VW ID f.eks.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg tror veldig mange av de som kjøper elbil som nummer 2 bil ender opp med elbilen som nummer 1.

    Synes det er litt artig at biler som Q7, XC60 osv blir parkert når det kommer en elbil til <halve prisen.
    Det interessante spørsmålet er vel hvorfor de i så fall blir parkert? Du tror kanskje ikke at fravær av bompenger og bruk av kollektivfelt, sant drivstoff utgifter har noe med dette å gjøre? Jeg er rimelig sikker på at når hytta på Hafjell skal besøkes, så blir det XC'en som kommer ut av garasjen.....:cool:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Mine tidligere naboer hadde forrige generasjon XC60, D5 og høyeste utstyrsnivå. Så fikk de seg Kia Soul og selv turer som ikke gikk uten lading ble tatt med Kia’en. Så kan man begynne å regne på hva det koster å ha en XC som nr 2 bil samt til bruk 2 uker på sommeren med campingvogn.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.256
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Forklaringen er jo enkel. Elbil er ganske enkelt mye morsommere å kjøre - ferdig snakka ;)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Mine tidligere naboer hadde forrige generasjon XC60, D5 og høyeste utstyrsnivå. Så fikk de seg Kia Soul og selv turer som ikke gikk uten lading ble tatt med Kia’en. Så kan man begynne å regne på hva det koster å ha en XC som nr 2 bil samt til bruk 2 uker på sommeren med campingvogn.
    Jeg er også der for tiden, en grei elbil og en skambillig fossil med krok til de gangene det er behov for det. Må bare bli kvitt den dyre fossilen, det markedet virker rimelig trått.

    Kia Soul er faktisk helt kurant å kjøre og med litt høyt panser så føles den litt SUV-light til tider.
     

    ernie70

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Innlegg
    410
    Antall liker
    34
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan heller ikke børne med min forhjulsdrevne Alfa Romeo. Ble bare litt provosert. Hvorfor skal el-bil være morsommere å kjøre?
    Ja, har kjørt el-bil.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Du har mye morsomme anekdoter du Kjell... vel, min nabo solgte panameraen og kjøpte tesla. Han har aldri vært så fornøyd.

    Dette har forøvrig like lite relevans som dine forskjellige sidekicks med motsatt fortegn.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.336
    Antall liker
    3.247
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Du har mye morsomme anekdoter du Kjell... vel, min nabo solgte panameraen og kjøpte tesla. Han har aldri vært så fornøyd.

    Dette har forøvrig like lite relevans som dine forskjellige sidekicks med motsatt fortegn.
    Enda en - beklager... :eek:

    Kompisen solgte også Panamera Turbo kjærra og nedgraderte til Tesla - hvilken tabbe (som forventet)...
    Men AMG boksen slukket sorgen...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Bil er også noe det er veldig enkelt å kaste bort mye penger på. En god øvelse er å regne ut kostnaden pr kilometer.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.558
    Antall liker
    15.593
    Torget vurderinger
    2
    Bil er også noe det er veldig enkelt å kaste bort mye penger på. En god øvelse er å regne ut kostnaden pr kilometer.
    Jeg gjorde det for min kone, som trodde at det å kjøre bilen var gratis, siden den ikke var belånt, osv.

    La sammen variable kostnader, nedskriving i verdi, forsikring, bompenger og service/EU-kontroll og delte på antall kilometer.

    "Selg bilen!"
     
    6

    65finger

    Gjest
    jeg bruker 50.000.- i året på å kjøre Citroen C1, den blir ikke erstattet når leasingen går ut til våren. kjørelengde ca 7.500 km i året
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Utenom drivstoff og forsikringer koster bilholdet meg røffly NOK 1.500,- eller mindre pr bil pr år. Hva fn er det dere roter med?
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Hvis man har en nyere bil, så er jo verditapet og eventuelle renteutgifter de største utgiftspostene. Ikke alle ønsker å kjøre rundt i gamle vrak.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Utenom drivstoff og forsikringer koster bilholdet meg røffly NOK 1.500,- eller mindre pr bil pr år. Hva fn er det dere roter med?
    Da har du med andre ord en bil som holder seg eller stiger i verdi hvert år. Drivstoff og forsikringer bør absolutt med i regnestykket for kostnad pr kilometer.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tja, det er mye utenom drivstoff og forsikring.Verditap (hvis det ikke er en hobbybil), reparasjoner, dekk og service, tar du servicen sjøl sparer du arbeidet, men det er likevel bremsevæske, bremseklosser og ev. Skiver, olje på motor, gearkasse, diff, pollenfilter, kamreim, eller kjede, plugger, ev. dyser, osv.osv. Påstanden om kr.1500,- i et år er kanskje riktig, men ikke år etter år.......
     
    6

    65finger

    Gjest
    Forsikring, drivstoff, verditap m.m er selvsagt med i beregningen. Jeg kjører en bil med nypris 160000 og et forbruk på mindre enn 0.5 per 10km. 8000km kjørelengde. Tipper 50.000 kr i året. Kollektivt, sykkel og gå supplert med leiebil er min fremtid
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Drivstoff, forsikringer mv er helt individuelt og skal ikke med i dette regnestykket.

    Kjører kun bra og pålitelige bruktbiler som - har konstant verdi når de får normalt vedlikehold og ettersyn.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Skal man finne ut hva bilen har i kostnad pr kjørte kilometer så må jo alle variablene med. Forøvrig bruker man mer enn 1500 kroner i året kun på dekk med en litt anstendig bil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.562
    Antall liker
    13.027
    Dekk kjøpes på finn.no for generiske biler, men viktig å være på vakt mot opplagt tyvegods.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn