Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Måtte skifte registerreim, noko som fekk service til å komme på ca 15000 kr på min 260 000 km-køyrde Peugeot frå 2008. I mellomtida lånte eg ein Kia med bensinmotor. Kostar 360 000 kr, på lag det same som eg betalte attende i 2008, så det var vel ein nøktern bil.
    Det synte seg at denne brukte ca 1 liter på mila, der min tilårskomne 407 greidde seg med 0,45 liter. Altså slepp eg ut like lite CO2 som ein hybridbil.. Bra eg ikkje bur i Oslo....(det skulle vel tatt seg ut...)
    Eg skal iallfall bruke opp den gamle bilen før eg skiftar til ny.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Måtte skifte registerreim, noko som fekk service til å komme på ca 15000 kr på min 260 000 km-køyrde Peugeot frå 2008. I mellomtida lånte eg ein Kia med bensinmotor. Kostar 360 000 kr, på lag det same som eg betalte attende i 2008, så det var vel ein nøktern bil.
    Det synte seg at denne brukte ca 1 liter på mila, der min tilårskomne 407 greidde seg med 0,45 liter. Altså slepp eg ut like lite CO2 som ein hybridbil.. Bra eg ikkje bur i Oslo....(det skulle vel tatt seg ut...)
    Eg skal iallfall bruke opp den gamle bilen før eg skiftar til ny.
    15.000 for service m/regreim ja... Kunne fått mye fint på brukten for det. :) Feks min Pro-Ject Xtension 9 S-Shape med ubrukt 2M Black. ;-)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Bortsett fra luftkvalitet i byene er det ikke stort å hente på bensinbil istedenfor dieselbil men som vanlig mangler man helhetlig tankegang eller så har man en plan om at det skal bli så dyrt at alt utenom el snart er umulig.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    nå går porsche etter tesla med sin taycan

    aber:
    In gut fünf Minuten sei Strom für bis zu 100 Kilometer Reichweite nachgeladen, auf 80 Prozent Batterieladung kommt man in 22,5 Minuten, verspricht Porsche – Idealbedingungen und entsprechende Schnellladesäulen vorausgesetzt natürlich. Gerade an diesen Schnellladesäulen mangelt es bislang jedoch.

    men det er bil for rike voksne som …

    https://www.faz.net/aktuell/wirtsch...mit-761-ps-ins-elektrozeitalter-16368232.html

    https://www.faz.net/aktuell/technik...rsten-rein-elektrischen-porsche-16368078.html
    https://www.faz.net/aktuell/technik...che-16368078/das-heck-ziert-ein-16368261.html

    der-taycan-hat-einen.jpg

    die-batterie-wiegt-inklusive.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.240
    Det er jo en helt annen bil enn Tesla Model S. Den har garantert bedre reelle ytelser siden den har gir og følgelig nok har punch et godt stykke lengre opp i fart enn hva Tesla har, den er helt sikkert mye mer sportslig å kjøre (skal ikke veldig mye til) og så er bagasjeplassen veldig mye mindre. Den virker også betydelig mer lukseriøs innvending - noe som heller ikke skal særlig mye til.

    Tesla Model S er en fullverdig familiebil, det kan man neppe si om denne, og det var neppe hensikten heller...

    I god norsk stil er det sikkert noen som er sure fordi den ikke kommer med hengerfeste.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg så en tegnefilm en gang om en snegle som het Turbo. Og selv den slapp unna slik kritikk. Da bør vel Porsche også klare det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Blir nok som Panamera med at hvis man krysser av for «alt på utstyrslista» så koster utstyret like mye som en TMS/TMX.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Dritstygge felger på det øverste bildet. Ser ut som de er påført hjullås som parkeringsvakter bruker.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Det står "kan" og om en kjører den i Mumbai eller de verste byene i Kina kan det hende, da lokalt. Det forutsetter vel at motorene er fullt driftsvarme osv,,, Dieselene har jo en lite gunstig og lang "oppvarmingsafase". EURO 6 busser skal være veldig rene i følge de som er inne i dette. Det har tilsynelatende vært litt vanskeligere å nå dette med personbiler men de kom etter. Euro 6 biler er freder til 202x i de regulerte områdene i Stockholm.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.363
    Antall liker
    3.277
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    P.bilen er grom - men "litt ekstra" på en Turbo(?) S så blir det fort oppunder 2 mill. Men billigere enn en råtass på bensin.
    Så var det verdifallet da...

    Men Moss - Tr.heim uten lading - næh...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    P.bilen er grom - men "litt ekstra" på en Turbo(?) S så blir det fort oppunder 2 mill. Men billigere enn en råtass på bensin.
    Så var det verdifallet da...

    Men Moss - Tr.heim uten lading - næh...
    Heldigvis finnes det ingen god grunn for å kjøre til Moss.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    P.bilen er grom - men "litt ekstra" på en Turbo(?) S så blir det fort oppunder 2 mill. Men billigere enn en råtass på bensin.
    Så var det verdifallet da...

    Men Moss - Tr.heim uten lading - næh...
    Heldigvis finnes det ingen god grunn for å kjøre til Moss.
    Jeg har en venn der og det står på agendaen med et besøk. Men se på ladetidene da (når denne typen ladere blir tilgjengelig). Da blir rekkeviddeangst et høyst teoretisk konsept.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Måtte skifte registerreim, noko som fekk service til å komme på ca 15000 kr på min 260 000 km-køyrde Peugeot frå 2008. I mellomtida lånte eg ein Kia med bensinmotor. Kostar 360 000 kr, på lag det same som eg betalte attende i 2008, så det var vel ein nøktern bil.
    Det synte seg at denne brukte ca 1 liter på mila, der min tilårskomne 407 greidde seg med 0,45 liter. Altså slepp eg ut like lite CO2 som ein hybridbil.. Bra eg ikkje bur i Oslo....(det skulle vel tatt seg ut...)
    Eg skal iallfall bruke opp den gamle bilen før eg skiftar til ny.
    Word man, Word..... :)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    P.bilen er grom - men "litt ekstra" på en Turbo(?) S så blir det fort oppunder 2 mill. Men billigere enn en råtass på bensin.
    Så var det verdifallet da...

    Men Moss - Tr.heim uten lading - næh...
    Heldigvis finnes det ingen god grunn for å kjøre til Moss.
    Jeg har en venn der og det står på agendaen med et besøk. Men se på ladetidene da (når denne typen ladere blir tilgjengelig). Da blir rekkeviddeangst et høyst teoretisk konsept.
    Men til hvilken pris? Til E-Tron vil det koste 189 kroner måneden for Audi ladeabonnement og en relativt stiv kWh prising kommer på toppen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Dame synest togpendling er så dyrt og tror eneste kostnad ved å pendle ~200km med elbilen hun allerede har er kostnadene til strøm og skriver kronikk om det:

    https://www.aftenposten.no/meninger...roner-for-a-komme-deg-pa-jobb--Eline-Furuseth
    Jeg er enig i at tog er dyrt, spesielt om man uansett må ha bilen til annet, men det er jo tøft gjort å gå høyt ut i avis når man er såpass på viddene. De fleste jeg kjenner hadde hatt rimelig høy terskel for å gå ut med et slikt innlegg.



    Quotation-Bertrand-Russell-The-whole-problem-with-the-world-is-that-fools-and-25-49-01.jpg
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Dame synest togpendling er så dyrt og tror eneste kostnad ved å pendle ~200km med elbilen hun allerede har er kostnadene til strøm og skriver kronikk om det:

    https://www.aftenposten.no/meninger...roner-for-a-komme-deg-pa-jobb--Eline-Furuseth
    En erketypisk "fiende" av Mdg - de vil ikke ha biler i storbyene, punktum!
    Hjelper lite med stålsugerør(??) og resirkulerbar kopp da.

    Økonomien hun sikter til må hun nesten svare for selv - den er litt...........naiv?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.240
    Økonomien hun sikter til må hun nesten svare for selv - den er litt...........naiv?
    Ja, regnestykket er galt på flere måter.

    Men jeg stusser også på at hun synest det er så dyrt å togpendle. Om vi ser bort fra skattefradraget hun får så koster det henne ca 4000 kroner i måneden for månedskort på toget + overgang inne i Oslo. Om hun reiser tur-retur 20 arbeidsdager pr måned så koster det henne 200 kroner dagen å bli forflyttet en distanse på ca 250 kilometer, eller ca 80 øre/ km. Det tilsvarer et sted mellom 10% og 20% av hva som er normalt å regne som km-kostnad ved å kjøre egen bil - elektrisk eller ikke.

    Er problemet at 4000 kroner er et tall med tre nuller og et fire-tall foran og det, ideelt sett for den som skal betale for det skulle vært kanskje et ettall foran nullene eller aller helst færre nuller, eller er det fordi prisen fremstår som uforholdsmessig høy for den tjenesten som leveres? Som altså er transport over 125km hver vei + tilgang til Oslos kollektivtransportnettverk. Hva synest hun det skulle koste? Mindre enn strøm til elbilen + bompenger slik at det var billigere?

    Jeg slutter aldri å fascinere meg over hvor eksepsjonelt dårlige folk generelt er til å realistisk estimere transportkostnader. Både i form av direkte og indirekte kostnader ved å kjøre bil til og fra jobben og ikke minst hva det å bådra seg en lang reisevei med dertil hørende kostnader gjør for hva man reelt har betalt for å ha jobben man har.

    Om man nå har ordnet seg slik at man skal pendle en slik distanse så er det, i det minste i utgangspunktet, mulig å få betalt for pendlertiden fortusatt at man har mulighet til å jobbe på toget eller bussen. Dersom en arbeidsgiver betaler noen ekstra for å pendle så er det i alle fall ikke for at vedkommende jobber i reisetiden, da er det lønn for å kompensere for ubehag og kostnader.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.652
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Godt å se at hun er kommunikasjonsrådgiver hos Atea og ikke ansvarlig for økonomi.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det står vel også i kommentaren hennes at hun har mulighet for togkontor og jobbe på toget. Således blir jo regnestykket enda mer skivebom.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Endelig begynner det å komme ordentlige elbiler, Noruu~ē Desu formoder jeg. Venstreratt :) Toyo Kogyo desu...






     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Noen bilkyndige som har tanker om dette ang. nye VW ID.3:
    https://www.dinside.no/motor/6-ting...3.2010821572.1568101864-1966751107.1568101864

    3. Ikke firehjulsdrift
    ID.3 kommer ikke med firehjulsdrift, men vil skyve på bakhjulene. Foran er det rett og slett ikke plass til motor og øvrige detaljer for hjuldrift.

    Men når akselavstanden er på 2.765 millimeter på en såpass liten bil, gir det et hav av muligheter på innsiden.

    Bagasjerommet oppgis å være rett i underkant av 400 liter
    , som er noe større enn i Golf.


    Blir det litt deja-vu for noen og enhver med denne bilen på glatta?
    M.a.o. at man må oppi med ballast i bagasjerommet for å sikre godt nok grep på vinteren dersom man kjører uten bagasje?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Bilen har 50/50 vektfordeling. Jeg har kjørt BMW med 50/50 fordeling og bakhjulsdrift i mange år. Ingen problemer på glatt føre. Så dette passer meg fint. Morro med bakhjulsdrift.

    For å være litt seriøs:
    Dagens hjelpesystemer er såpass avanserte at jeg tror ikke det bør være noe problem, men jeg har jo sett at mange virker å være avhengig av 4x4 for å komme seg fram. Det er mange på GTE-forumene som klager på at Golf og Passat GTE ikke har 4x4 og er "håpløse på vinterføre". Det er ikke min erfaring. Har aldri hatt problemer med å ta meg fram verken med Golf GTE eller Passat GTE. Det dreier seg vel stort sett bare om å kjøre ut fra forutsetningene. Står du i en bakke på glatt føre og gir full gass (som jeg har sett enkelte gjør) med en bil uten 4x4 så kommer du ikke opp. Sånn e're bare.

    Så mange vil nok oppleve det som et problem.

    Jeg kommer nok til å prøvekjøre en sånn.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Har Golf og Passat GTE bakhjulsdrift på 2-hjulstrekk versjonene?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Fremhjulsdrift på Passat og Golf GTE.

    Men hvis man ser på Tesla med bakhjulsdrift så fungerer set bra takket være bedre (hurtigere) antispinn enn på typiske fossilbiler.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Som Anonym sier er det forhjulsdrift på GTE-ene. 48/52 vektfordeling på Passaten, så den er litt lettere foran enn bak. I en bakke vil jo også vektfordelingen bli litt anderledes med mindre vekt på drivhjulene, så en GTE bør jo ta seg dårligere fram enn ID 3-en. Jeg har som sagt aldri hatt problem med framkommeligheten med min Passat. Og som det sies er nok antispinn og hjelpesystemer vesentlig bedre på en ny helelektrisk bil.

    Jeg tror ikke det skal være noe problem med bakhjulsdrift på ID 3, men det vil jo være individuelt og hva du er vant til/hva slags sjåfør du er.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    For å henvise mer til Anonym: Responsen på de elektroniske antistpinn-løsningene på elektromotorer er en helt annen verden enn hva man kan få til på klassiske fossilbaserte drivlinjer, med mindre man velger å konstruere drivverket på samme måte som på en fossilbil. Noe som ikke er særlig normalt.

    BMW i3 med bakhjulstrekk har imponert meg enormt på bortimot holkeføre.

    For å presisere; Jeg ville ikke hatt en tradisjonell bakhjulsdrevet bil, men jeg ville ikke hatt noe problem med å ha bakhjulstrekk på en elbil, forutsatt at ting er satt opp riktig. Som jeg mener er gjort på i3.
    Firhjulstrekk er selvsagt enda bedre, men det er ikke like kritisk på en elbil føler jeg. Selv om det selvsagt ikke skader, med tanke på at vekta normalt sett er ganske høy og da kan det være greit med drift på flere hjul. Men det er en annen sak.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    En annen ting er jo det at alt ligger til rette for at VW og Honda også får det til, all den tid Tesla og BMW allerede har vist at de får det til å fungere særdeles godt.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Bmw I3 har bakhjulstrekk.
    Gamlingene har kjørt I3 i noen år nå. Bedre fremkommelighet på vinterføre enn aurisen (forhjulsdrift) de hadde før.
    Antispinn systemene på elbil er milevis foran de i bensin/diesel biler.
    Uten drift på forhjula er det også mulig å få skikkelig styreutslag.
    De færreste trenger egentlig firehjulsdrift!

    --
    Martin
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Takk for mange og sikkert riktige svar ang nye VW el-bil med bakhjulstrekk. Case closed :)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.235
    Parkerte ved siden av en Tesla Roadster (tror jeg) i dag. Den var ovarraskende liten. Lurer på om jeg hadde kommet meg inn i en slik. Lurer enda mer om jeg hadde kommet meg ut igjen.

    Den var ekstremt lav...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn