Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Over 1500 kroner i dekkslitasje i løpet av et år må man nesten regne med uansett hvor man kjøper dem.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.733
    Antall liker
    13.221
    Over 1500 kroner i dekkslitasje i løpet av et år må man nesten regne med uansett hvor man kjøper dem.
    Da jeg hadde Skoda betalte jeg 2000 kroner for 4 nesten ubrukte sommerdekk på felg. De holdt ganske lenge for min del (rundt 10k km kjøring år).
    Til Teslaen betalte jeg 5000 for nye sommerdekk som var gått 50km og så kom det 1000 for omlegging. Da hadde jeg hatt bilen 4 år så med vinterdekk til samme pris om jeg får tak i det skulle det bli 3000 / år kjøpt brukt. På Skodan var slitasjen betydelig mindre fritt etter hukommelsen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.268
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bil koster mye penger punktum. Debatten minner meg om en som klagde på at bilen hans aldri gikk under 1.4 på mila. (For de innvidde: V8 351M) Da han hadde hørt med andre med tilsvarende motor/bil som påstod at de kjørte på rundt literen. Og han lurte på hva han skulle gjøre for å få ned forbruket....Kompisen min med identisk bil og motor sa tørt; Du får begynne å juge du også.:)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Men sammenlignet med SAAB 9-5 som jeg hadde tidligere så er dekkbudsjettet betydelig redusert med Tesla.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    dekkonline.com et eller annet, siste kjøpet der var komplett dekk/felgpakke NOK 6,5. Uniroyal Rainmaster 2.

    Piggdekk fra DS, underbruk av Bridgestone. Mekonomen gikk skoa av seg på de samme så jeg handlet der.


    Skylder å legge til at de reelle årlige kostnadene for fullt vedlikehold av bilene ligger på ca NOK 500 så det er rundt NOK 1000 pr år til dekk mm.

    Siste kjøpet til en firmabil var flunkende nye NOKIAN SUVS originaler med merkelappene på - på Finn til NOK 2700. Go figure.

    Handlet forresten komplette ALU pigghjul til bilen til berta i Juli for NOK 2K. Finn. Brukt knapt en sesong. Samme dag handlet jeg en "Helvetesmaskin" av en snøfreser - billig. Det er ofte lurt å handle litt "off season"...
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Men sammenlignet med SAAB 9-5 som jeg hadde tidligere så er dekkbudsjettet betydelig redusert med Tesla.
    Litt pussig det da, for Tesla er vel en tyngre bil med mere friksjon mot underlaget?
    Må være kjørestilen din som er endret?
     
    6

    65finger

    Gjest
    Drivstoff, forsikringer mv er helt individuelt og skal ikke med i dette regnestykket.

    Kjører kun bra og pålitelige bruktbiler som - har konstant verdi når de får normalt vedlikehold og ettersyn.
    konstant verdi. Sikkert
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Men sammenlignet med SAAB 9-5 som jeg hadde tidligere så er dekkbudsjettet betydelig redusert med Tesla.
    Litt pussig det da, for Tesla er vel en tyngre bil med mere friksjon mot underlaget?
    Må være kjørestilen din som er endret?
    Kjørestilen er nok relativt uendret men jeg tror kombinasjonen relativt tung bil, sterk motor og fremhjulsdrift er uheldig sammenlignet med tilsvarende og firehjulsdrift.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    dekkonline.com et eller annet, siste kjøpet der var komplett dekk/felgpakke NOK 6,5. Uniroyal Rainmaster 2.

    Piggdekk fra DS, underbruk av Bridgestone. Mekonomen gikk skoa av seg på de samme så jeg handlet der.


    Skylder å legge til at de reelle årlige kostnadene for fullt vedlikehold av bilene ligger på ca NOK 500 så det er rundt NOK 1000 pr år til dekk mm.

    Siste kjøpet til en firmabil var flunkende nye NOKIAN SUVS originaler med merkelappene på - på Finn til NOK 2700. Go figure.

    Handlet forresten komplette ALU pigghjul til bilen til berta i Juli for NOK 2K. Finn. Brukt knapt en sesong. Samme dag handlet jeg en "Helvetesmaskin" av en snøfreser - billig. Det er ofte lurt å handle litt "off season"...
    Blir aldri nye bremseklosser, skiver, oljeskift, foringer, dempere ellernoesomhelst på bilene da, håper ikke jeg møter deg i trafikken med det første.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    dekkonline.com et eller annet, siste kjøpet der var komplett dekk/felgpakke NOK 6,5. Uniroyal Rainmaster 2.

    Piggdekk fra DS, underbruk av Bridgestone. Mekonomen gikk skoa av seg på de samme så jeg handlet der.


    Skylder å legge til at de reelle årlige kostnadene for fullt vedlikehold av bilene ligger på ca NOK 500 så det er rundt NOK 1000 pr år til dekk mm.

    Siste kjøpet til en firmabil var flunkende nye NOKIAN SUVS originaler med merkelappene på - på Finn til NOK 2700. Go figure.

    Handlet forresten komplette ALU pigghjul til bilen til berta i Juli for NOK 2K. Finn. Brukt knapt en sesong. Samme dag handlet jeg en "Helvetesmaskin" av en snøfreser - billig. Det er ofte lurt å handle litt "off season"...
    Blir aldri nye bremseklosser, skiver, oljeskift, foringer, dempere ellernoesomhelst på bilene da, håper ikke jeg møter deg i trafikken med det første.

    Går du med samme sure bleia fortsatt?


    Fullt profesjonelt vedlikehold+ og fortsatt vokser bankkontoen for bilavsetninger. Greit å ha både god kunnskap om og intresse for bil, blant mye annet.

    Kjøpte meg en litt eldre bil som en mellomløsning i påvente av annen bil for noen år siden.
    På EU kontroll viste det seg at noen av ABS sensorene på denne bilen var kaputt. 4 stk nye kostet NOK 1500 + litt kveldsarbeid så var alt i orden.

    Det + et oljeskift og et endeledd til NOK 150 var vel alt det den kostet meg de 2-3 årene jeg hadde den + at verdien gikk vesentlig OPP.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Blir ikke noe abs sensorer og oljeskift for 500 kroner i årlige vedlikeholdskostnader +1000 kroner til dekk
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er ofte lurt å handle litt "off season"...
    Jeg handler alltid off season. Helt genialt. Men slik er det jo i livet, hvis man planlegger så sparer man også mye.

    Det går jo fra enkle saker som å følge litt med på brukte sykler i lokalområdet som ungene trenger neste sommer. Mange som kvitter seg med det på høsten.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    En kollega av meg fikk den "hyggelige" beskjeden i dag at hennes kjære 2012-Leaf nå hadde feil på varmeapparatet og siden dette var en "gammel" modell, så vil reparasjon koste kr 60.000 - seksti-tusen- !

    Kan dette virkelig stemme?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    En kollega av meg fikk den "hyggelige" beskjeden i dag at kjære hennes 2012-Leaf nå hadde feil på varmeapparatet og siden dette var en "gammel" modell, så vil reparasjon av dette koste kr 60.000 - seksti-tusen- !

    Kan dette virkelig stemme?
    Da blir det innkjøp av ullundertøy skjønner jeg. (Brukt del?)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    En kollega av meg fikk den "hyggelige" beskjeden i dag at hennes kjære 2012-Leaf nå hadde feil på varmeapparatet og siden dette var en "gammel" modell, så vil reparasjon koste kr 60.000 - seksti-tusen- !

    Kan dette virkelig stemme?

    Jøss, kan jo nesten få en anstendig kabel til den prisen.... :cool:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Et Google søk viser at det faktisk stemmer, 20k for DC/DC konverter og 38k for varmekolbe, det er ennbetydelig reparasjon på en bil til 50k.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Takk for svar. Litt håpløs situasjon for den (tidligere) lykkelige el-bil eieren, men det er nå min personlige observasjon.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Mitt råd vil være å få gjort det med brukte deler eller gå til en 3. part som har spesialisert seg på den slags arbeid
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    En kollega av meg fikk den "hyggelige" beskjeden i dag at hennes kjære 2012-Leaf nå hadde feil på varmeapparatet og siden dette var en "gammel" modell, så vil reparasjon koste kr 60.000 - seksti-tusen- !

    Kan dette virkelig stemme?

    Jøss, kan jo nesten få en anstendig kabel til den prisen.... :cool:
    Nesten.
    Merk at jeg sa ‘anstendig’ - ikke ‘god’.
    Det var ikke tilfeldig! >:D
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.264
    Torget vurderinger
    1
    Hei gutta, trenger litt hjelp til å sortere tankene og veie opp fordeler og ulemper.
    Jeg ser etter ny bil og vurderer elbil sterkt. Har den siste tiden testet disse bilene:
    Hyundai Ionic - god å kjøre, litt lav, grei baggasjeplass, kort rekkevidde
    Hyundai Kona - meget god å kjøre, sprek, fin å gå inn å ut av, litt lite baggasjerom, litt mindre bakseteplass (men ok), lang rekkevidde
    KIA e-Niro - et eller annet med bilen vi lånte falt ikke i smak, ellers veldig lik Kona.
    VW Golf - meget god å kjøre, fantastiske seter, altfor liten bakseteplass, liten bagasje, kort rekkevidde
    Nissan Leaf - god å kjøre, noe med kjørestillingen som ikke falt i smak, medium høyde (OK å komme inn og ut av), medim baksete og bagasjeplass.
    Opel Ampera - god å kjøre (må kjøre lenger for å være sikker), meget god bakseteplass, god bagasjeplass, åpen løsning innvendig, litt "billig" løsning på dashbordpaneler, lang rekkevidde

    Sålangt er det Kona og Ampera som peker seg ut som mulige kandidater, mest på grunn av rekkevidde.

    Har eller planer om å prøve flere biler.

    Spørmålene er som følger:
    Hvilke andre bør vurderes?
    Har du en av bilene og kan du komme med din vurdering av den opp mot mine kommentarer (som ikke nødvendigvis er riktige utifra en kort prøvetur)?
    Med tanke på gjensalg, hvilken er best?
    Bør man vente? Er det noen nye biler på gang denne høsten?
    Før eller siden vil det skje noe med både moms og andre fordeler, noen tanker på når det kan skje?

    På forhand takk :)

    "Hyundai Ionic - god å kjøre, litt lav, grei baggasjeplass, kort rekkevidde"
    Jeg har Ioniq og opplever svært sjelden at den har for kort rekkevidde. Den bruker utrolig lite strøm pr mil, typisk 10-11 kwt/10 mil nå om sommeren, og 13-14 om vinteren på korte turer, 12-13 på lengre turer ved å resirkulere kupelufta. Jf forbruket til andre biler så må de ha større batterier for å yte tilsvarende kjørelengde, og koster vesentlig mer pga større batteri. Det er såppas tett med hurtigladere uansett hvilken retning en skal på langtur, at dette er ikke noe problem i dag. Den går fint 25 mil om sommeren og 20 mil om vinteren.
    Det er en større ulempe med bilen at det ikke finnes muligheter for last på taket eller sykkelholder på bakluka, eller sykkel på hengerfeste, selv om det er borret ferdig hull under til montering av h-feste.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Ionic er både en pen og forholdsvis romslig el-bil til en v fornuftig pris.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Lurer på om de som var kjøpt Leaf60, Kona, Soul60 og tilsvarende i 400k segmentet føler de har gjort et godt kjøp når E-tron kommer på 499k?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.511
    Antall liker
    9.268
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Prisforskjellen blir vel 150.000-200.000 med litt utstyr på Audien. Og det er unektelig en god slump penger.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    3 utstyrsnivåer og 499, 560 og 600k.

    Personlig hadde jeg lett levd med en noe spartansk utstyrt Audi enn en godt utstyrt bil i et lavere segment.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    dekkonline.com et eller annet, siste kjøpet der var komplett dekk/felgpakke NOK 6,5. Uniroyal Rainmaster 2.

    Piggdekk fra DS, underbruk av Bridgestone. Mekonomen gikk skoa av seg på de samme så jeg handlet der.


    Skylder å legge til at de reelle årlige kostnadene for fullt vedlikehold av bilene ligger på ca NOK 500 så det er rundt NOK 1000 pr år til dekk mm.

    Siste kjøpet til en firmabil var flunkende nye NOKIAN SUVS originaler med merkelappene på - på Finn til NOK 2700. Go figure.

    Handlet forresten komplette ALU pigghjul til bilen til berta i Juli for NOK 2K. Finn. Brukt knapt en sesong. Samme dag handlet jeg en "Helvetesmaskin" av en snøfreser - billig. Det er ofte lurt å handle litt "off season"...
    Blir aldri nye bremseklosser, skiver, oljeskift, foringer, dempere ellernoesomhelst på bilene da, håper ikke jeg møter deg i trafikken med det første.
    Bilen/e mine er i bedre teknisk stand enn din/e. Garantert.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    C

    Cyber

    Gjest
    3 utstyrsnivåer og 499, 560 og 600k.

    Personlig hadde jeg lett levd med en noe spartansk utstyrt Audi enn en godt utstyrt bil i et lavere segment.
    Joda, men en halv mill for bil er jo mer enn nok da. Og du må jo opp 100K for å få airbags baki og krok.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    3 utstyrsnivåer og 499, 560 og 600k.

    Personlig hadde jeg lett levd med en noe spartansk utstyrt Audi enn en godt utstyrt bil i et lavere segment.
    Du må ikke kjøpe utstyrsnivåer heller. Du kan spesifisere bilen individuelt. Knapt noen biler kan individualiseres mer enn en Audi......
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er faktisk gnien nok til å kjøpe bilen i basisutgave. Var råfornøyd da jeg kunne få 24k i rabatt for stålfjærer på min Tesla som er nær ribbet. Strengt tatt er det kjedelig å bruke penger på bil men det er også kjedelig å sette seg inn i noe man ikke er fornøyd med.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg tror dekkslitasje handler mye om hvordan man kjører. Det mest ekstreme eksempelet er jo burning. Her er det mangel på grep som spinner vekk dekkene. En fordel med mange elbiler er at det er svært nøyaktig korreksjon for dette slik at man unngår at bilen spinner. Deri er jo også litt av "hemmeligheten" bak akselerasjonen fra null.

    Ren bruksslitasje mener jeg handler mest om kvaliteten på dekkene.

    Jeg har hatt Teslaen i 5 år men har ikke kjørt spesielt langt. 50K eller deromkring så der er i det lave området men jeg kan ennå ikke se vesentlige tegn på slitasjen hverken på sommer eller vinter. Det må nevnes at jeg sikkert kjører litt kjedelig og bruker cruisecontroll så mye som mulig. (ellers er det litt for lett å glemme seg og havne i en bot). Bank i bordet, ingen fartsbøter med denne bilen så langt.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Etter 5 år er det vel på tide å bytte uansett mønsterdybde og synlig slitasje. Skjer litt med gymmikvaliteten og egenskapene på den tiden.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi plukket opp en brukt Leaf 2013 som hadde har gått rett i underkant av 100kkkm nå på tirsdag.

    75 000,- hos bilforhandler, fikk den EU godkjent med nye bremser rund baug før overlevering.
    Skinn og Bose anlegg.

    Utrolig mye bil for pengene, og utrolig god/behagelig bil å kjøre.

    Tror det blir en veldig rimelig bil nummer 2. Erstatter en Kia Cerato diesel.

    Mvh
    OMF
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Etter 5 år er det vel på tide å bytte uansett mønsterdybde og synlig slitasje. Skjer litt med gymmikvaliteten og egenskapene på den tiden.
    Helt sikkert men siden jeg ikke ser slitasje så virker det som unødvendig luksus å skifte dem ut. Nye dekk er dyre. Ønsker ikke å ofte sikkerhet om det kommer til det, men vil ikke bruke penger unødvendig heller.

    Har Michelin Pilot Sport på sommer og Nokian Hakka piggfrie på vinter om det sier noe for noen. Dekk jeg er godt fornøyd men, uten at jeg har så mye å sammenligne med.

    Jeg har ikke noen formening egentlig om når jeg bør skifte dem ut. De som har skiftet dekk hver sesong for meg har ikke klaget over noe så langt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn