Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Straks elbilfordelene er avviklet kommer Teslaeierene og de andre til å styrte inn i nærmeste bilforretning for å bestille ny bil med liten dieselmotor og når de får den vil de tenke; Åh for en befrielse .....
    Det blir som å gå tilbake fra bil til hest og kjerre.
    Hvordan det? Bortsett fra oljebiten/fornybar-energi biten så gjør jo bilene stort sett det samme. En rimelig fossilbil er billigere totalt sett enn å skaffe seg elbil for de fleste utenfor storbyer. Syntes selv det var deilig i sommer å fylle dieseltanken full og kjøre "halve Norge" rundt og komme hjem med fortsatt halv tank. Det slo meg at turen hadde vært ganske mye mer styrete med elbil.
    Man får en følelse av treg respons ved å gå fra el til diesel, grisete å tanke (bensin er klart å foretrekke) og fremtidige utgifter er mest sannsynlig høyere med diesel.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Nå finnes det vel 100 bestemødre for hver Petter Solberg bak rattet på Tesla..? Det finnes plasthanske de få gangene man fyller.

    15 år gammel diesel eller elbil; hva hadde du valgt?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde aldri kjøpt en 15 år gammel bil.

    Ut av dagens biler 15 år frem i tid ville jeg uten tvil kjøpt elektrisk.
    Skulle jeg kjøpt en 2004 modell i dag er det lite elektrisk å velge i så da ville det nok blitt bensin eller diesel samt manuelt gir.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Angående kjøp av elbil, (dette postet jeg i klimatråden men det kan se ut til at det er greit å poste det her også:))

    Reinhard Fischer, en av sjefene for Volkswagen i Nord-Amerika;

    – Når prisen for batterielektrisk blir likt med forbrenningsmotoren, vil det være vendepunktet som bringer bred markedsaksept for den fremvoksende teknologien. Det vendepunktet er nærmere enn det virker, sier Reinhard Fischer, en av sjefene for Volkswagen i Nord-Amerika, til Automotive News.

    Han mener Volkswagens investeringer på omkring 450 milliarder kroner i å pushe elbiler over hele verden vil redusere kostnadene så mye at de tangerer kostnadene for biler med forbrenningsmotor.
    – Vi tror at vendepunktet er nær, og da vil prisene sørge for helt nye kunder til elbiler, ikke bare entusiastene. Så fort du kommer over skepsisen til noe nytt, vil elbil være et bedre valg for deg, sier Fischer.
    Innen 2028 har Volkswagen Gruppen lovet 70 helelektriske biler. Allerede nå har Audi E-tron stor suksess på det norske markedet, og senere i høst kommer flere elbiler fra Volkswagen Gruppen. Den viktigste av dem, det som produsenten tror blir den nye folkebilen, er Volkswagen ID.3. Fischer tror ikke det krever så mye overtalelse til for å få folk med.

    Når du regner på det, så koster en elbil omtrent det halve av hva en bensinbil koster å drifte, sier Fischer.

    https://www.dn.no/motor/elbiler/volk...nar/2-1-651055
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Driftskostnader er peanuts.. Og hva er driftskostnader; feks sjekk forsikringspremie på Tesla versus Dacia Duster.

    4B06B627-092C-45A1-97DB-5841D6A36BAE.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Driftskostnader er peanuts.. Og hva er driftskostnader; feks sjekk forsikringspremie på Tesla versus Dacia Duster.

    Vis vedlegget 549881
    Nå er det ikke akkurat like biler. Sammenligning av TMX og X5 er nok mer relevant. Det er dyrt å ha en dyr bil. Forøvrig har Tesla til en stor grad gått bort fra service og de vanvittige kostnadene er vel ganske lik en VW hybrid av enkleste sort.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.018
    Jeg har brukt 7k på service på snart 5 år og 64k km kjørt. Uansett er det dyrt å ha en dyr bil men totalregnskapet er ca i området som en ny Passat eller noe slikt hive or take litt. Min neste bil blir nok betydelig rimeligere.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.167
    Sted
    Trondheim
    Service på min Passat GTE koster 2500 første gang, ca 5000 andre gang og så 2500 igjen. Den fjerde servicen er dyr - ca 12000 kr.
    Du får en del 2-3 år gamle Passat GTE nå (leasingbiler) til betalbare priser, men om det er en løsning for deg aner jeg ikke. Stasjonsvogn med hengerfeste som kan dra 1500 kg. Du får jo ikke gratis parkering eller bompasseringer, og den daglige kjørelengden din er muligens for lang for å kjøre på el. Det er nå 2 mnd siden jeg fylte bensin på min. Den har gått 1460 km siden da, og har fremdeles ¼ tank igjen. Jeg bor slik at all lokal kjøring går på strøm, og bensinmotoren går kun på langkjøring.

    Men det er jo ingen elbil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Når den 12-13k kr servicen kommer hver 60k så blir det dyrt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.167
    Sted
    Trondheim
    Joda, det er jo så. Men ikke så forskjellig fra den Tesla-prisen som ble vist. 10300 for 4. års service mot 12000 for 4. årsservice på Passaten.
    Jeg skjønner ikke hvorfor service på en Tesla skal være så dyr - det er da ikke mange ting som må sjekkes/utbedres?

    Hvis man følger den serviceplanen som vises der blir det jo 6600 + 8700 + 5800 + 10300 = 31400 på 4 år. For Passaten er beløpene 2500 + 5400 + 2500 + 12000 = 22400.

    Nå behøver man jo ikke følge serviceintervallene, verken på Passat eller Tesla. 1 og 3 service på Passaten er jo stort sett bare et oljeskift, og det kan man jo gjøre selv hvis man har en bukk. 60000 km servicen er vel verre da de skifter oljen på girboksen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Det viktige er vel uansett totale kostnader ift hva man vil ha. Uten å lage noe stort poeng av det så greide jeg å krysse av 200k i ekstrautstyr, men var veldig opptatt av at 3 år service kostet 5700,- .... ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.612
    Antall liker
    9.167
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg bare påpekte at servicekostnadene på en Passat GTE faktisk er lavere enn på en Tesla X hvis man følger de serviceintervallene som er oppgitt og bruker merkeverksted, siden noen mente at 60000 km service på Passat GTE var så høy.

    Og jeg aner ikke om en Passat GTE vil passe noruegos bruk, men siden han nevnte hybrid i sin post tenkte jeg det passet å nevne den.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Nå har Tesla gått bort fra serviceintervallene som står beskrevet over og så har de garanti som ikke krever service for å være gyldig.

    Alle andre elbiler bør ligge under Tesla X i servicekostnader.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Straks elbilfordelene er avviklet kommer Teslaeierene og de andre til å styrte inn i nærmeste bilforretning for å bestille ny bil med liten dieselmotor og når de får den vil de tenke; Åh for en befrielse .....
    Det blir som å gå tilbake fra bil til hest og kjerre.
    Hvordan det? Bortsett fra oljebiten/fornybar-energi biten så gjør jo bilene stort sett det samme. En rimelig fossilbil er billigere totalt sett enn å skaffe seg elbil for de fleste utenfor storbyer. Syntes selv det var deilig i sommer å fylle dieseltanken full og kjøre "halve Norge" rundt og komme hjem med fortsatt halv tank. Det slo meg at turen hadde vært ganske mye mer styrete med elbil.
    Man får en følelse av treg respons ved å gå fra el til diesel, grisete å tanke (bensin er klart å foretrekke) og fremtidige utgifter er mest sannsynlig høyere med diesel.
    Det du sier stemmer med respons osv..., men jeg kjører lite og med unger i bilen er ikke fokuset helt der. ;)

    Akkurat å tanke er da ikke grisete, hverken bensin eller diesel om man har litt rutiner og vente før man tar munnstykket ut av hullet igjen.

    Skulle jeg handlet nytt i dag hadde jeg kjøpt elbil, uten tvil. Det koster bare ikke allverden å drifte parken jeg har i dag så jeg ser ikke helt fornuften i å betale flere hundretusen for å spare 15 tusen i bensin årlig mens jeg får mindre plass i bilen og mister hengerfestet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    ^ noen gang tatt på en dieselpistol uten plasthanske?
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    7.022
    Ja, jeg bare påpekte at servicekostnadene på en Passat GTE faktisk er lavere enn på en Tesla X hvis man følger de serviceintervallene som er oppgitt og bruker merkeverksted, siden noen mente at 60000 km service på Passat GTE var så høy.

    Og jeg aner ikke om en Passat GTE vil passe noruegos bruk, men siden han nevnte hybrid i sin post tenkte jeg det passet å nevne den.
    Passat er absolutt med i vurderingen, har bare ikke somlet meg til å besøke forhandler for en prøvetur ennå.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    ^ noen gang tatt på en dieselpistol uten plasthanske?
    Ja, man må jo holde i «pistolgrepet» for å fylle. Svært sjelden søl på det der jeg fyller, men ser jo at det kan være en case for noen hvis det er andre forhold på din lokale stasjon.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Med stigende grad av inkontinens, så må det vel innrømmes at selv om man holder i slangen så drypper det noen ganger på hånden. Før i gamle dager var jeg langt mer nøye på hygienen når jeg tok i ting som andre skulle ha i munnen.....
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Fortsatt i tenkebåsen om ny bil etter at vi har klart oss rimelig greit uten å eie en de siste tre, så har jeg bestilt prøvekjøring til uken med MB EQC.

    Noen som allerede har erfaring med denne?
    Nei, men om du har klart deg helt uten bil greit i 2-3 år ville jeg ikke brukt 6-700k på en bil. Da hadde jeg heller kjøpt en liten, billig elbil til lokalt bruk og leid de veldig få gangene det var aktuelt å kjøre langt. Jeg hadde gått for den varianten hadde det ikke vært for at vi drar en del på hytter et stykke unna - jeg orker ikke å styre med bilkollektiv eller leiebil 10-15 ganger i året - det koster også fort like mye som å eie en bil. Tar jeg bort hyttekjøringen kjører vi langt basically 1 gang / år (sommerferie).

    Om du har råd til det og lyst på en kul bil så for all del, men har du egentlig noe behov for en slik doning? Jeg ville i det minste startet der.
    Nå skal det sies at i de to-tre årene det var snakk om bodde vi midt i sentrum, med alt vi trengte av barnehage og butikker innen to hundre meter. Med trikkestopp på hjørnet og tre stopp til kontoret men liten eller noen mulighet til parkering så var det ingen grunn til å ha bil. Det var heller ingen sak å finne ledige bildelingstjenester i området fordi det var så mange andre som heller ikke eide bil.

    Med hus og hage i forstad, min kone tilbake i full jobb, en unge i skole og den andre i barnehage så stiller saken seg litt annerledes.
    Her har, typisk nok, alle familier minst en bil og de fleste to. Av samme åpenbare grunner er det derfor sjelden finner noen bildelingstjenester i området. Vi har også leid en hytte, med tanke på mulig kjøp, to timer unna flott turområde vinter som sommer.

    Det er klart vi kan fortsatt overleve uten bil også i vår nye situasjon. Men siden det er jeg som nå bringer og henter ungene, til og fra egen jobb, så er forskjellen fra da vi hadde leilighet i sentrum, og det uansett tok kortere tid til fots, at med bil tar det meg en halvtime å kjøre hjemmefra, levere to unger på veien og parkere på reservert plass med lading utenfor kontoret, så tar det minst halvannen med gange og buss og trikk. Altså minst ti timer hver uke jeg og vi gjerne skulle benyttet til andre ting.

    Cyber så er det bare å si at bil aldri har vært noen status-greie for min del. Har kjørt og hatt bil det meste av de siste 30, men aldri kjøpt ny eller hatt nevneverdig interesse for bil utover den nytteverdi den har hatt for meg og familien.

    Vil ha helelektrisk eller hybrid som har batterikapasitet nok til all bykjøring til skole og jobb i ukedagene. Stasjonsvogn eller SUV, og ja, hengerfeste med kapasitet nok til å trekke halvannet tonn.
    Må dere slutte å syte.
    Vi som bor på Vestlandet har ikke en gang en buss vi kan ta utenom skoleruten.
    Det er her vi treng bil når det er milevis til alt, men det skjønner ikke politikere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.018
    Ja at bil er noe nær en livsnødvendighet i mer landlige strøk har jeg full forståelse for (jeg kommer fra bygde-Norge selv - tok selvsagt lappen omtrent samtidig med at jeg fyllte 18 år). Men om man bor i eller rundt Oslo så er det å gjøre seg avhengig av bil, og spesielt av to biler, i det daglige noe nær en privatøkonomisk katastrofe. Forsåvidt ikke så nøye om pengepungen bugner tilstrekkelig, men for en privatøkonomi der man må tenke på kostnadene ved ting & tag er å ordne seg slik at man må ha to biler i husholdningen noe nær det dummeste det er mulig å gjøre. Gitt at man uansett har en bil i husholdningen er det ikke fullt så ille om den også brukes til og fra jobben, men om man skaffer seg to av sorten for å få hverdagen til å gå opp bør man ha bra inntekt. Gjennom et yrkesliv snakker vi fort ~3 millioner kroner pr. bil i alternativkostnad. Altså at forskjellen med å forlate arbeidslivet med 0 eller ~3 millioner kroner (i dagens pengeverdi) er en bil ekstra give or take en del avhegig av hvillen kjøredoning man velger.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    7.022
    Fortsatt i tenkebåsen om ny bil etter at vi har klart oss rimelig greit uten å eie en de siste tre, så har jeg bestilt prøvekjøring til uken med MB EQC.

    Noen som allerede har erfaring med denne?
    Nei, men om du har klart deg helt uten bil greit i 2-3 år ville jeg ikke brukt 6-700k på en bil. Da hadde jeg heller kjøpt en liten, billig elbil til lokalt bruk og leid de veldig få gangene det var aktuelt å kjøre langt. Jeg hadde gått for den varianten hadde det ikke vært for at vi drar en del på hytter et stykke unna - jeg orker ikke å styre med bilkollektiv eller leiebil 10-15 ganger i året - det koster også fort like mye som å eie en bil. Tar jeg bort hyttekjøringen kjører vi langt basically 1 gang / år (sommerferie).

    Om du har råd til det og lyst på en kul bil så for all del, men har du egentlig noe behov for en slik doning? Jeg ville i det minste startet der.
    Nå skal det sies at i de to-tre årene det var snakk om bodde vi midt i sentrum, med alt vi trengte av barnehage og butikker innen to hundre meter. Med trikkestopp på hjørnet og tre stopp til kontoret men liten eller noen mulighet til parkering så var det ingen grunn til å ha bil. Det var heller ingen sak å finne ledige bildelingstjenester i området fordi det var så mange andre som heller ikke eide bil.

    Med hus og hage i forstad, min kone tilbake i full jobb, en unge i skole og den andre i barnehage så stiller saken seg litt annerledes.
    Her har, typisk nok, alle familier minst en bil og de fleste to. Av samme åpenbare grunner er det derfor sjelden finner noen bildelingstjenester i området. Vi har også leid en hytte, med tanke på mulig kjøp, to timer unna flott turområde vinter som sommer.

    Det er klart vi kan fortsatt overleve uten bil også i vår nye situasjon. Men siden det er jeg som nå bringer og henter ungene, til og fra egen jobb, så er forskjellen fra da vi hadde leilighet i sentrum, og det uansett tok kortere tid til fots, at med bil tar det meg en halvtime å kjøre hjemmefra, levere to unger på veien og parkere på reservert plass med lading utenfor kontoret, så tar det minst halvannen med gange og buss og trikk. Altså minst ti timer hver uke jeg og vi gjerne skulle benyttet til andre ting.

    Cyber så er det bare å si at bil aldri har vært noen status-greie for min del. Har kjørt og hatt bil det meste av de siste 30, men aldri kjøpt ny eller hatt nevneverdig interesse for bil utover den nytteverdi den har hatt for meg og familien.

    Vil ha helelektrisk eller hybrid som har batterikapasitet nok til all bykjøring til skole og jobb i ukedagene. Stasjonsvogn eller SUV, og ja, hengerfeste med kapasitet nok til å trekke halvannet tonn.
    Må dere slutte å syte.
    Vi som bor på Vestlandet har ikke en gang en buss vi kan ta utenom skoleruten.
    Det er her vi treng bil når det er milevis til alt, men det skjønner ikke politikere.
    Men der det er «milevis til alt» er man vel også milevis unna boutgiftene i de større byene vil jeg tro.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Enig med siste her - ny pensjonistbil i kombinasjon med småbarn høres usmart ut. Vurder Dacia (Renault) Duster; lite feil og lav forsikring. 4*4, hengerfeste, høy bakkeklaring osv til småpenger ny eller brukt.

    Selv kjører jeg gamle A2er; de koster det samme som 2mnd verdifall for EQC, Tesla whatever.
    Ja at bil er noe nær en livsnødvendighet i mer landlige strøk har jeg full forståelse for (jeg kommer fra bygde-Norge selv - tok selvsagt lappen omtrent samtidig med at jeg fyllte 18 år). Men om man bor i eller rundt Oslo så er det å gjøre seg avhengig av bil, og spesielt av to biler, i det daglige noe nær en privatøkonomisk katastrofe. Forsåvidt ikke så nøye om pengepungen bugner tilstrekkelig, men for en privatøkonomi der man må tenke på kostnadene ved ting & tag er å ordne seg slik at man må ha to biler i husholdningen noe nær det dummeste det er mulig å gjøre. Gitt at man uansett har en bil i husholdningen er det ikke fullt så ille om den også brukes til og fra jobben, men om man skaffer seg to av sorten for å få hverdagen til å gå opp bør man ha bra inntekt. Gjennom et yrkesliv snakker vi fort ~3 millioner kroner pr. bil i alternativkostnad. Altså at forskjellen med å forlate arbeidslivet med 0 eller ~3 millioner kroner (i dagens pengeverdi) er en bil ekstra give or take en del avhegig av hvillen kjøredoning man velger.
    Her vest må en ha 2 biler enten man har råd eller ikke.
    Barnehage koster over 3600 for 1 unge osv, og overlesses med nye dyre bompenger. Nå blir det bompenger på vedlikehold av veiene også.. hva skal vi si? Hva skal vi til slutt leve av?

    Jeg var i Oslo i vår. Ble da påminnet meg selv om hvor hærlig det hadde vert å bodd der pga det offentlige kollektiv tilbud. Det er en velsignelse for dere som bor der.

    Men nå gjør ikke alle det.

    Hvor blir det av bompengene i Oslo? Var det ikke 274 mill i juli de tok inn?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hvor blir det av bompengene i Oslo? Var det ikke 274 mill i juli de tok inn?
    De går til å gjøre venner av politikereliten til millionærer. De tjener mer enn statsministeren. Bompenger er atter et verktøy for eliten til plyndre felleskapet for personlig berikelse.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.535
    Antall liker
    7.022
    Enig med siste her - ny pensjonistbil i kombinasjon med småbarn høres usmart ut. Vurder Dacia (Renault) Duster; lite feil og lav forsikring. 4*4, hengerfeste, høy bakkeklaring osv til småpenger ny eller brukt.

    Selv kjører jeg gamle A2er; de koster det samme som 2mnd verdifall for EQC, Tesla whatever.
    Ja at bil er noe nær en livsnødvendighet i mer landlige strøk har jeg full forståelse for (jeg kommer fra bygde-Norge selv - tok selvsagt lappen omtrent samtidig med at jeg fyllte 18 år). Men om man bor i eller rundt Oslo så er det å gjøre seg avhengig av bil, og spesielt av to biler, i det daglige noe nær en privatøkonomisk katastrofe. Forsåvidt ikke så nøye om pengepungen bugner tilstrekkelig, men for en privatøkonomi der man må tenke på kostnadene ved ting & tag er å ordne seg slik at man må ha to biler i husholdningen noe nær det dummeste det er mulig å gjøre. Gitt at man uansett har en bil i husholdningen er det ikke fullt så ille om den også brukes til og fra jobben, men om man skaffer seg to av sorten for å få hverdagen til å gå opp bør man ha bra inntekt. Gjennom et yrkesliv snakker vi fort ~3 millioner kroner pr. bil i alternativkostnad. Altså at forskjellen med å forlate arbeidslivet med 0 eller ~3 millioner kroner (i dagens pengeverdi) er en bil ekstra give or take en del avhegig av hvillen kjøredoning man velger.
    Her vest må en ha 2 biler enten man har råd eller ikke.
    Barnehage koster over 3600 for 1 unge osv, og overlesses med nye dyre bompenger. Nå blir det bompenger på vedlikehold av veiene også.. hva skal vi si? Hva skal vi til slutt leve av?

    Jeg var i Oslo i vår. Ble da påminnet meg selv om hvor hærlig det hadde vert å bodd der pga det offentlige kollektiv tilbud. Det er en velsignelse for dere som bor der.

    Men nå gjør ikke alle det.

    Hvor blir det av bompengene i Oslo? Var det ikke 274 mill i juli de tok inn?
    Skurrer litt her om du bor milevis unna alt og allikevel må gjennom bomring for barnehage.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Enig med siste her - ny pensjonistbil i kombinasjon med småbarn høres usmart ut. Vurder Dacia (Renault) Duster; lite feil og lav forsikring. 4*4, hengerfeste, høy bakkeklaring osv til småpenger ny eller brukt.

    Selv kjører jeg gamle A2er; de koster det samme som 2mnd verdifall for EQC, Tesla whatever.
    Ja at bil er noe nær en livsnødvendighet i mer landlige strøk har jeg full forståelse for (jeg kommer fra bygde-Norge selv - tok selvsagt lappen omtrent samtidig med at jeg fyllte 18 år). Men om man bor i eller rundt Oslo så er det å gjøre seg avhengig av bil, og spesielt av to biler, i det daglige noe nær en privatøkonomisk katastrofe. Forsåvidt ikke så nøye om pengepungen bugner tilstrekkelig, men for en privatøkonomi der man må tenke på kostnadene ved ting & tag er å ordne seg slik at man må ha to biler i husholdningen noe nær det dummeste det er mulig å gjøre. Gitt at man uansett har en bil i husholdningen er det ikke fullt så ille om den også brukes til og fra jobben, men om man skaffer seg to av sorten for å få hverdagen til å gå opp bør man ha bra inntekt. Gjennom et yrkesliv snakker vi fort ~3 millioner kroner pr. bil i alternativkostnad. Altså at forskjellen med å forlate arbeidslivet med 0 eller ~3 millioner kroner (i dagens pengeverdi) er en bil ekstra give or take en del avhegig av hvillen kjøredoning man velger.
    Her vest må en ha 2 biler enten man har råd eller ikke.
    Barnehage koster over 3600 for 1 unge osv, og overlesses med nye dyre bompenger. Nå blir det bompenger på vedlikehold av veiene også.. hva skal vi si? Hva skal vi til slutt leve av?

    Jeg var i Oslo i vår. Ble da påminnet meg selv om hvor hærlig det hadde vert å bodd der pga det offentlige kollektiv tilbud. Det er en velsignelse for dere som bor der.

    Men nå gjør ikke alle det.

    Hvor blir det av bompengene i Oslo? Var det ikke 274 mill i juli de tok inn?
    Skurrer litt her om du bor milevis unna alt og allikevel må gjennom bomring for barnehage.
    Jeg personlig bor ikke milevis fra alt. 1 mil fra bompenger og 3.5 mil fra jobb ca.
    Men mange gjør det. Og så skal de ha bompenger nå for å legge ny asfalt. Vedlikehold betyr jo det. Galskap er det blitt.
    Har de sluppe opp før nye ideer å skattlegge?

    Hva f.. skal vi leve for snart?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.254
    Antall liker
    1.157
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Fortsatt i tenkebåsen om ny bil etter at vi har klart oss rimelig greit uten å eie en de siste tre, så har jeg bestilt prøvekjøring til uken med MB EQC.

    Noen som allerede har erfaring med denne?
    Nei, men om du har klart deg helt uten bil greit i 2-3 år ville jeg ikke brukt 6-700k på en bil. Da hadde jeg heller kjøpt en liten, billig elbil til lokalt bruk og leid de veldig få gangene det var aktuelt å kjøre langt. Jeg hadde gått for den varianten hadde det ikke vært for at vi drar en del på hytter et stykke unna - jeg orker ikke å styre med bilkollektiv eller leiebil 10-15 ganger i året - det koster også fort like mye som å eie en bil. Tar jeg bort hyttekjøringen kjører vi langt basically 1 gang / år (sommerferie).

    Om du har råd til det og lyst på en kul bil så for all del, men har du egentlig noe behov for en slik doning? Jeg ville i det minste startet der.
    Nå skal det sies at i de to-tre årene det var snakk om bodde vi midt i sentrum, med alt vi trengte av barnehage og butikker innen to hundre meter. Med trikkestopp på hjørnet og tre stopp til kontoret men liten eller noen mulighet til parkering så var det ingen grunn til å ha bil. Det var heller ingen sak å finne ledige bildelingstjenester i området fordi det var så mange andre som heller ikke eide bil.

    Med hus og hage i forstad, min kone tilbake i full jobb, en unge i skole og den andre i barnehage så stiller saken seg litt annerledes.
    Her har, typisk nok, alle familier minst en bil og de fleste to. Av samme åpenbare grunner er det derfor sjelden finner noen bildelingstjenester i området. Vi har også leid en hytte, med tanke på mulig kjøp, to timer unna flott turområde vinter som sommer.

    Det er klart vi kan fortsatt overleve uten bil også i vår nye situasjon. Men siden det er jeg som nå bringer og henter ungene, til og fra egen jobb, så er forskjellen fra da vi hadde leilighet i sentrum, og det uansett tok kortere tid til fots, at med bil tar det meg en halvtime å kjøre hjemmefra, levere to unger på veien og parkere på reservert plass med lading utenfor kontoret, så tar det minst halvannen med gange og buss og trikk. Altså minst ti timer hver uke jeg og vi gjerne skulle benyttet til andre ting.

    Cyber så er det bare å si at bil aldri har vært noen status-greie for min del. Har kjørt og hatt bil det meste av de siste 30, men aldri kjøpt ny eller hatt nevneverdig interesse for bil utover den nytteverdi den har hatt for meg og familien.

    Vil ha helelektrisk eller hybrid som har batterikapasitet nok til all bykjøring til skole og jobb i ukedagene. Stasjonsvogn eller SUV, og ja, hengerfeste med kapasitet nok til å trekke halvannet tonn.
    Må dere slutte å syte.
    Vi som bor på Vestlandet har ikke en gang en buss vi kan ta utenom skoleruten.
    Det er her vi treng bil når det er milevis til alt, men det skjønner ikke politikere.
    Har du ikke sykkel. Det er det Oslo folk skal bruke året rundt i følge MDG.....;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Med 360 dager i året med regn på vestlandet så er det forståelig at folk vil kjøre bil.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nå skal det sies at i de to-tre årene det var snakk om bodde vi midt i sentrum, med alt vi trengte av barnehage og butikker innen to hundre meter. Med trikkestopp på hjørnet og tre stopp til kontoret men liten eller noen mulighet til parkering så var det ingen grunn til å ha bil. Det var heller ingen sak å finne ledige bildelingstjenester i området fordi det var så mange andre som heller ikke eide bil.

    Med hus og hage i forstad, min kone tilbake i full jobb, en unge i skole og den andre i barnehage så stiller saken seg litt annerledes.
    Her har, typisk nok, alle familier minst en bil og de fleste to. Av samme åpenbare grunner er det derfor sjelden finner noen bildelingstjenester i området. Vi har også leid en hytte, med tanke på mulig kjøp, to timer unna flott turområde vinter som sommer.

    Det er klart vi kan fortsatt overleve uten bil også i vår nye situasjon. Men siden det er jeg som nå bringer og henter ungene, til og fra egen jobb, så er forskjellen fra da vi hadde leilighet i sentrum, og det uansett tok kortere tid til fots, at med bil tar det meg en halvtime å kjøre hjemmefra, levere to unger på veien og parkere på reservert plass med lading utenfor kontoret, så tar det minst halvannen med gange og buss og trikk. Altså minst ti timer hver uke jeg og vi gjerne skulle benyttet til andre ting.

    Cyber så er det bare å si at bil aldri har vært noen status-greie for min del. Har kjørt og hatt bil det meste av de siste 30, men aldri kjøpt ny eller hatt nevneverdig interesse for bil utover den nytteverdi den har hatt for meg og familien.

    Vil ha helelektrisk eller hybrid som har batterikapasitet nok til all bykjøring til skole og jobb i ukedagene. Stasjonsvogn eller SUV, og ja, hengerfeste med kapasitet nok til å trekke halvannet tonn.
    Må dere slutte å syte.
    Vi som bor på Vestlandet har ikke en gang en buss vi kan ta utenom skoleruten.
    Det er her vi treng bil når det er milevis til alt, men det skjønner ikke politikere.
    Har du ikke sykkel. Det er det Oslo folk skal bruke året rundt i følge MDG.....;)
    Las du ikke hva jeg skrev. Flere mil og ingen alternativ kollektivtransport
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Med 360 dager i året med regn på vestlandet så er det forståelig at folk vil kjøre bil.
    Kan nevne flere årsaker..
    For dårlig vei til sykkel.
    For lange avstander.
    For mange vogntog og semi på veiene.
    Kjører i 6-9 mnd i en forferdelig saltlake.
    Ingen kollektiv transport utenom skoleruta (buss som går til nærmeste skole)
    Den siste er vesentlig.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Med 360 dager i året med regn på vestlandet så er det forståelig at folk vil kjøre bil.
    Kan nevne flere årsaker..
    For dårlig vei til sykkel.
    For lange avstander.
    For mange vogntog og semi på veiene.
    Kjører i 6-9 mnd i en forferdelig saltlake.
    Ingen kollektiv transport utenom skoleruta (buss som går til nærmeste skole)
    Den siste er vesentlig.
    Flere av punktene kan jeg kjenner meg igjen i.

    Jeg begynte en periode å sykle til jobb. (ca 3,5 mil tur/retur) Det føltes som om det var med livet som innsats. Litt smalere veier enn optimalt, autovern begge sider, svært lite sykkelsti underveis og store tunge trailere og lastebiler som durte forbi over fartsgrensen "3 cm fra pedalene" fikk meg bort fra den tanken.

    Kunne tatt buss, men da måtte jeg ventet i 1 t 15 m etter arbeidstid før den kom hjem og jeg måtte dratt hjemmefra 40 minutter tidligere enn i dag. Ganske dyrt er det også.

    Apropos dyrt; Vi skal til Oslo i høst, sjekke priser med NSB aka VY. En familie fra Sørlandet til Oslo tur/retur 3800,-. Jeg synes det er meget stivt. Bilen kjører dit lett for 700 i diesel.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Med 360 dager i året med regn på vestlandet så er det forståelig at folk vil kjøre bil.
    Kan nevne flere årsaker..
    For dårlig vei til sykkel.
    For lange avstander.
    For mange vogntog og semi på veiene.
    Kjører i 6-9 mnd i en forferdelig saltlake.
    Ingen kollektiv transport utenom skoleruta (buss som går til nærmeste skole)
    Den siste er vesentlig.
    Flere av punktene kan jeg kjenner meg igjen i.

    Jeg begynte en periode å sykle til jobb. (ca 3,5 mil tur/retur) Det føltes som om det var med livet som innsats. Litt smalere veier enn optimalt, autovern begge sider, svært lite sykkelsti underveis og store tunge trailere og lastebiler som durte forbi over fartsgrensen "3 cm fra pedalene" fikk meg bort fra den tanken.

    Kunne tatt buss, men da måtte jeg ventet i 1 t 15 m etter arbeidstid før den kom hjem og jeg måtte dratt hjemmefra 40 minutter tidligere enn i dag. Ganske dyrt er det også.

    Apropos dyrt; Vi skal til Oslo i høst, sjekke priser med NSB aka VY. En familie fra Sørlandet til Oslo tur/retur 3800,-. Jeg synes det er meget stivt. Bilen kjører dit lett for 700 i diesel.
    Skal man sykle så forutsetter det egentlig egne sykkeltraseer, (veiene i Norge er smalere enn veiene f.eks. i Sverige) og ventetider på over en time holder ikke hvis man skal velge kollektivt. Månedskort på tog, buss, trikk er på grensa til å være for dyrt, men enkeltbilletter er tullete dyrt. En liten bytur for meg og madammen koster 600,- med toget, alternativet er bil, 6 mil på 4 felts motorvei....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Problemet med sykkelstier er at de er frivillige å bruke pga dårlig vedlikehold. Eller synes ikke jeg månedskort er dyre. Lønner seg på sjette dagen for min del kontra enkeltreiser. Bilen er mye dyrere enn det. Avdrag, forsikring, drivstoff, årsavgift, service er 3 ganger så dyrt som ett månedskort.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Problemet med sykkelstier er at de er frivillige å bruke pga dårlig vedlikehold. Eller synes ikke jeg månedskort er dyre. Lønner seg på sjette dagen for min del kontra enkeltreiser. Bilen er mye dyrere enn det. Avdrag, forsikring, drivstoff, årsavgift, service er 3 ganger så dyrt som ett månedskort.
    Men du har bil likevel? Og i såfall er ikke regnestykket fullt så jævlig for bilen. Men jeg er selvfølgelig enig i at et månedskort er smart hvis man pendler 5 dager i uken.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Problemet med sykkelstier er at de er frivillige å bruke pga dårlig vedlikehold. Eller synes ikke jeg månedskort er dyre. Lønner seg på sjette dagen for min del kontra enkeltreiser. Bilen er mye dyrere enn det. Avdrag, forsikring, drivstoff, årsavgift, service er 3 ganger så dyrt som ett månedskort.
    Men du har bil likevel? Og i såfall er ikke regnestykket fullt så jævlig for bilen. Men jeg er selvfølgelig enig i at et månedskort er smart hvis man pendler 5 dager i uken.
    Jepp, har bil enda, men den brukes mindre og mindre og legges nok for salg snart. Har scooter også.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Scooter er ikke dumt, har vurdert det samme faktisk, men vi må ha bil og da greier jeg meg med det. Elbil er bestilt:D

    Edit. Må ha bil høres dumt ut, og det er kanskje det. Men kona bruker bil i jobben, jobber på 2 forskjellige steder og det blir lange og vanskelige dager hvis hun må ta buss og bruke beina. Jeg trenger ikke bil.....
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Bil eller ikke bil, en eller to går gjerne litt på hva man er villig til å betale for å få et enklere liv/større opplevd frihet.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Man får en følelse av treg respons ved å gå fra el til diesel, grisete å tanke (bensin er klart å foretrekke) og fremtidige utgifter er mest sannsynlig høyere med diesel.
    Hjelp meg med å forstå dette?

    For jeg har kjørt dieselbil de 8 siste årene og har dieselmotor i båten (17år) - hva er problemet med "grisete å tanke"?
    Brukerfeil?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn