Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Schuko så må du har god tid i allefall, da lader den kun på 2 kw. I tillegg trenger du overspenningsvern (dette gjør du uansett) i skapet og jordfeilbryter type b.

    Har polestar selv, den har vel batterikapasitet på 78kw?

    En ladeboks på 7,4kw er alfa omega på en ren elbil.

    Vi har en easy lader og en defa lader. Fungerer knall begge to.

    Folkeladeren er ikke så mye billigere att jeg hadde vurdert det.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Den bilen har vel både 3 fase / 400 V og 1 fase / 230 V lader innebygd. På 3 fase 400 V / 16 A, så lader den vel 11 KW eller så. På 230 V /32 A, så lader den 7,4 Kw.

    Men så er det bruksmønsteret, siden du mener schuko holder, så er vel ikke bruksmønsteret noe annet en jevnlig kjøring i nabolaget (?)
    Det gir liten fleksibilitet, men er det nok for langt det meste av behovet, så er det vel greit.
    Schuko (10A) gir omlag 2KW, hvilket gir omlag 20 KW "over natta", som med et forbruk på rundt 2KW gir en rekkevidde på omlag 8-10 mil. Eller 4-5 mil T/R.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ved siden av det som kommer av krav til jordfeilvern osv så har man en praktisk bit og det er: Ha alle kabler i bilen til enhver tid og baser hjemmelading på egen kabel, tar man ting ut av bilen kan men vedde på at man har glemt den når man trenger den.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.283
    Antall liker
    2.475
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Schuko så må du har god tid i allefall, da lader den kun på 2 kw. I tillegg trenger du overspenningsvern (dette gjør du uansett) i skapet og jordfeilbryter type b.

    Har polestar selv, den har vel batterikapasitet på 78kw?

    En ladeboks på 7,4kw er alfa omega på en ren elbil.

    Vi har en easy lader og en defa lader. Fungerer knall begge to.

    Folkeladeren er ikke så mye billigere att jeg hadde vurdert det.
    MIn Kona har 64 KW pakke, og bruker rundt 1,8 på vinter / 1,3 på sommer. Jeg kjører nok mye i forhold til andre, kjører fort 20-23 mil pr. dag (pendling Tønsberg Oslo osv)
    Har installert en egen 32 A 3 fase 230 V kurs, hvor jeg henter ut 1 (2) fase. Det er maks hva Konaen kan lade, 230 V, 1 fase, 32 A, 7,4 KW.

    Det interessante er at jeg normalt lader den på 20 A, og har kun brukt 32A en håndfull ganger. Som når jeg har kjørt veldig langt, kommer sent hjem og skal tidlig avgårde dagen etter. Men hadde jeg ikke hatt 32A / 7,4 KW mulighet, så måtte jeg ha stoppet for å lade dagen etter.
    Så for meg er det viktig å kunne ca. fullade i løpet av natten.

    Har nå hatt den i 1,5 år og 75' km. Har enda ikke hatt behov for å lade annet enn hjemme og på kontoret.
    Dette er nok ytterligheten i forhold til trådstarter sitt behov, men viser at en kan kjøre mye uten problemer med elbil.
    Bruksmønstret er vel antageligvis nøkkelen for å kunne vurdere hvilken løsning en har behov for hjemme.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja jeg prøver å fronte eksisterende Schuko og lav ladestrøm. Ser ikke helt poenget med ladeboks. Og ja, det må ikke bli for avansert for hverken elektrikeren eller mine foreldre.

    De lurer også på lading langs veien, må man ha en chip?
    Kjøp Easee - som nevnt over. Velger du Tibber som strømleverandør og har Pulse i sikringsskapet så kan laderen justere ladestrøm ut fra pris i løpet av døgnet og last på hovedsikringen. Genial boks!
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Den bilen har vel både 3 fase / 400 V og 1 fase / 230 V lader innebygd. På 3 fase 400 V / 16 A, så lader den vel 11 KW eller så. På 230 V /32 A, så lader den 7,4 Kw.

    Men så er det bruksmønsteret, siden du mener schuko holder, så er vel ikke bruksmønsteret noe annet en jevnlig kjøring i nabolaget (?)
    Det gir liten fleksibilitet, men er det nok for langt det meste av behovet, så er det vel greit.
    Schuko (10A) gir omlag 2KW, hvilket gir omlag 20 KW "over natta", som med et forbruk på rundt 2KW gir en rekkevidde på omlag 8-10 mil. Eller 4-5 mil T/R.

    Tror ikke den lader på 3fase 400V nei.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Okai, da tok jeg feil. Sjekket ikke dette så nøye da jeg har IT uansett. Men viste jo egentlig dette... :)



    Biler med støtte for opptil 11kW lading, 400V/3-fase (noen få kan lade på opptil 22kW):
    Alle disse bilene kan også lades med 1-fase laderne med opptil 7,4kW ladeeffekt.


    Audi E-tron
    BMW i3, med unntak av 1 modell av denne.
    Ford Mach E, 99kWt
    Jaguar I-pace 2021
    Mercedes EQV
    Polestar 2
    Porsche Taycan
    Renault ZOE, 22kW.
    Tesla (22kW)
    Volkswagen ID3 longrage
    Volkswagen ID3 midrange
    Volkswagen ID4
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tesla S og X kan man koble til 3 fase IT nett ved å koble ene fasen til N.
    Vil tro bilenes interne ladere som regel har en stjernekobling
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Et stort problem i f.eks Kautokeino er at de må kjøpe dobbelt så mange biler slik at de kommunalt ansatte har en bil å kjøre mens den andre står på lading!
    Men uansett vil politi, brannvesen og sykebiler få store problemer når de skal kjøre elektrisk!
    Kravet om elektriske biler i kommunen gjelder ikke utrykningskjøretøy (naturlig nok).
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Dobbel pris av Tesla...
    Synes det er sjarmerende at Jaguar skal ha 130 000 kroner for deres fugemasse.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Uansett utrolig dyrt, og slike priser fører til at elbiler skrotes alt for tidlig. Vi så den samme problemstillingen belyst i NRK for noen uker siden.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    For batteriene så trenger man et system hvor man setter inn et byttebatteri ved feil eller skade og reparerer det defekte batteriet for senere bruk. Sånn fungerer det hos Tesla men hva kundene må betale når garantien er ute vet jeg ikke men jeg vil tro det er betydelig lavere enn prisen på nytt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    I denne saken mener man jo at batteriet ikke er skadet, men batterikassen (rammen batteriene er montert i?) må byttes. Så prisen på batteriet er ikke med i den prisantydningen!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det gjør det helt hinsides, ser ikke noe som kan forsvare den kostnaden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.688
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er underlig. Jeg ville vært veldig forsiktig med å kjøre en slik bil på dårlige veier der man har muligheten for å slå ned i underlaget. I denne saken sies det at en mulig kilde for skaden er at skaden er oppstått ved et hjulskifte, ved at firma som skiftet hjul på bilen har vært litt uheldig med plassering av jekken...
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har tanker om hvorfor Norge er et attraktivt land å bygge store batterifabrikker i?
    De popper opp flere steder i de neste par år
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Som relativt fersk elbil-eier siden okt 2020 så har jeg hatt en del positive opplevelser. Spesielt må god lydopplevelse og stillhet + kjøreopplevelse nevnes ifm EQCen. De har lyktes med å lage en bil som både har SUV egenskaper, gode kjøreegenskaper, helt grei rekkevidde og støttesystemer som gjør kjøringen mye lettere og tryggere. Konkurrentene deler mye av de samme egenskapene, med pros and cons helt avhengig av dine preferanser.

    Det jeg vil advare sterkt imot er spesielt 2 ting:

    - Ikke la deg lure av at man sier at ladenettverket er en suksess. Det er for få, og mange av dem har ustabil drift. I tillegg har mange dårlige apper, og det er lite hyggelig å knote med dårlig brukergrensesnitt i minus 20 grader. Eller å kontinuerlig måtte gå ut av bilen og restarte ladningen.Elbilforeningens brilkke er kompatibel med overraskende få operatører rundt omkring.

    - Hvis du overhodet vurderer å trekke henger, campingvogn etc. så ligg LANGT unna elbiler de neste 10 årene. De er ubrukelige på å trekke noe annet enn seg selv, med opptil dobbelt forbruk av batteri. Testene som man kan lese om i media på sommeren gjelder ikke mesteparten av året i Norge. De er svært sensitivie på økt luftmostand, som er velkjent, men jeg mistenker at graden av påvirkning i praksis kan være ukjent for en del førstgangskjøpere (som meg selv).

    Jeg trekker kun henger 1-2 x ganger i året og kan leve med å planlegge med å lade kontinuerlig - men til et annet bruk så vil jeg anbefale å holde seg langt unna.

    Med dagens infrastruktur vil jeg også mene at uten lading hjemme og på hytta etc. så er ladeinfrastrukturen ikke på et nivå som er forsvarlig. Verre blir det med et økt elbilsalg og med flere brukere.
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    "Dobbel pris av Tesla...
    Synes det er sjarmerende at Jaguar skal ha 130 000 kroner for deres fugemasse."

    Et karosseriverksted kan sikkert fikse bulken ved å dra den litt ut og lappe det til slutt med et eller annet remedie. Det er ikke en bærende konstruksjon og er for å beskytte batteriet.
    Hvis man skal få dekket slike ting på forsikringen bør prisen være hemmelig for kunde så man slipper dårlig samvittighet for å pådra noen så store kostnader.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht batteriproduksjon i Norge.

    Storforbukere som smelteverk etc pleide å inngå spesialavtaler til noen få øre pr kWh. Regner med at disse virksomhetene vil kunne få lignende avtaler.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.694
    Antall liker
    5.874
    Ganske imponerende rekkevidde i minus 12 grader på 2021 modell Tesla mod. 3 med varmepumpe.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.647
    Sted
    Liten by
    Noen som har tanker om hvorfor Norge er et attraktivt land å bygge store batterifabrikker i?
    De popper opp flere steder i de neste par år
    Det må da være det mest usikre kortet som finnes i denne kabalen?
    Teknologien ser ut til å utvilke seg fort og må virkelig være på hugget i den bransjen der. En fabrikk blir fort spesialisert og det koster å endre.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Det må da være det mest usikre kortet som finnes i denne kabalen?
    Teknologien ser ut til å utvilke seg fort og må virkelig være på hugget i den bransjen der. En fabrikk blir fort spesialisert og det koster å endre.
    Samme ha jeg tenkt, men hvorfor legger de fabrikker med flere tusen ansatte i Norge og ikke i Kina?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Som relativt fersk elbil-eier siden okt 2020 så har jeg hatt en del positive opplevelser. Spesielt må god lydopplevelse og stillhet + kjøreopplevelse nevnes ifm EQCen. De har lyktes med å lage en bil som både har SUV egenskaper, gode kjøreegenskaper, helt grei rekkevidde og støttesystemer som gjør kjøringen mye lettere og tryggere. Konkurrentene deler mye av de samme egenskapene, med pros and cons helt avhengig av dine preferanser.
    Hvilke SUV egenskaper har du med en bakkeklaring på 10 centimeter?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Samme ha jeg tenkt, men hvorfor legger de fabrikker med flere tusen ansatte i Norge og ikke i Kina?
    Av den enkle grunn at disse fabrikkene vil være så automatisert at det ALDRI vil bli snakk om "flere tusen" ansatte!

    Her blir naive politikere rundlurt!
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvilke SUV egenskaper har du med en bakkeklaring på 10 centimeter?
    Jeg vet ikke hva tenker på her - men EQC har 14 cm, men i praksis 12,5 cm ved lasting. Det går helt greit selv på vanskelige veier, men nå er ikke EQC teknisk sett en fullverdig SUV.

    Andre egenskaper er lastekapasitet, volum - som er penere på en SUV enn stasjonsvogn (subjektivt, men dog). 4 hjulsstrekken merkes veldig godt på EQC - og den sitter svært godt på veien. Den fungerer også svært godt på hytteveien. som er utfordrende for de fleste biler på vinteren.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Auto Motor og Sport samt OFV sier 9,7 cm bakkeklaring, laveste punkt under bilen ved tyngste last.

    Det er latterlig lavt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Schuko så må du har god tid i allefall, da lader den kun på 2 kw. I tillegg trenger du overspenningsvern (dette gjør du uansett) i skapet og jordfeilbryter type b.
    ...
    En ladeboks på 7,4kw er alfa omega på en ren elbil.
    Det avhenger jo av en del faktorer. Selv har jeg klart meg med 7A ladestrøm, altså ca 1.6kW i snart 6 år nå (TMS 85Kwh, eneste bil vi har) og har veldig store problemer med å forestille meg en situasjon der jeg skulle trenge noe mer enn det for min del.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Auto Motor og Sport samt OFV sier 9,7 cm bakkeklaring, laveste punkt under bilen ved tyngste last.

    Det er latterlig lavt.
    OK, det kan sikkert tenkes. Jeg observerer at noen synes den er for lav, og det er helt sikkert et argument for enkelte mht bruk. Når bilen fungerer på utfordrende hytteveier så fungerer det for meg, spesielt med tanke på de andre fordelene ved bilen.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Dobbel pris av Tesla...
    Synes det er sjarmerende at Jaguar skal ha 130 000 kroner for deres fugemasse.
    Kvalitet koster veit du :) :)

    Nei dette er galimatias ! Ser ut de har lagt seg på en pris så tett oppunder en pris som i stedet vill gitt slakt av bilen og mulig man kan gjøre det da det ikke kryr av steder man får gjort dette (n)

    PS: Ikke stol på at journalisten har skjønt regnstykket....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ganske imponerende rekkevidde i minus 12 grader på 2021 modell Tesla mod. 3 med varmepumpe.
    Ikke så rart da den stort sett bare blåser kald luft om dager, mao ikke virker. Slår man av varme får man betydelig bedre rekkevidde....
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    1.262
    Torget vurderinger
    1
    Ikke så rart da den stort sett bare blåser kald luft om dager, mao ikke virker. Slår man av varme får man betydelig bedre rekkevidde....
    Det du her egentlig mener, er at fyren ville kommet betydelig lenger enn 50 mil med Tesla'n dersom han hadde slått av varmen? Så langt jeg kan se så frøs han jo ikke underveis.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.694
    Antall liker
    5.874
    Ikke så rart da den stort sett bare blåser kald luft om dager, mao ikke virker. Slår man av varme får man betydelig bedre rekkevidde....
    Han i videoen hadde ikke problemer med varmen eller?
    Problemet er knyttet til en sensor i varmepumpen, som i noen tilfeller må byttes ut. Men i mange tilfeller vil en programvareoppdatering løse problemet. For dem som fortsatt opplever kald bil, vil Tesla bytte ut en sensor. Regner med de fleste har fikset dette allerede.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Han i videoen hadde ikke problemer med varmen eller?
    Problemet er knyttet til en sensor i varmepumpen, som i noen tilfeller må byttes ut. Men i mange tilfeller vil en programvareoppdatering løse problemet. For dem som fortsatt opplever kald bil, vil Tesla bytte ut en sensor. Regner med de fleste har fikset dette allerede.
    Noen har byttet sensor 3 ganger uten at problemet er løst...og software fiksen ligger noe frem i tid tydelig. Tesla Bjørn et nok ikke helt objektiv selv om han er av de bedre. Ps. Kan ikke noen sponse ham med en ny fleece genser - har ikke sett ham i annet enn den røde Stromberg siste året minst.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn