Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.707
    Antall liker
    5.893
    Noen har byttet sensor 3 ganger uten at problemet er løst...og software fiksen ligger noe frem i tid tydelig. Tesla Bjørn et nok ikke helt objektiv selv om han er av de bedre. Ps. Kan ikke noen sponse ham med en ny fleece genser - har ikke sett ham i annet enn den røde Stromberg siste året minst.....
    Så ikke noe til Tesla Bjørn i den videoen der, men jeg så Kris.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det du her egentlig mener, er at fyren ville kommet betydelig lenger enn 50 mil med Tesla'n dersom han hadde slått av varmen? Så langt jeg kan se så frøs han jo ikke underveis.
    Litt ironi i den uttalelsen....om du ikke så det😏
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Så ikke noe til Tesla Bjørn i den videoen der, men jeg så Kris.
    Ok min feil

    Edit: Ble lurt av at Bjørn har testet lading av samme bil ved -12 C så dette er nok et prosjekt Kris og Bjørn har kjørt sammen. En av fordelen til Tesla er at de kan forvarme batteriet før lading og mulig de kan sette flere ladesteder på turen for å få bilen til å holde batteriet varmt. Klart, er rekkevidde det eneste du tenker på er Tesla en du skal vurdere.
     
    Sist redigert:
    C

    Cyber

    Gjest
    Var innom forhandler i dag og prøvesatt Enyaq - fin bil, mer svulstig og lav enn jeg så for meg. Jeg hadde kjempeplass både foran og bak i den, virkelig flott bil, men føltes ikke så moderne som ID4 ser ut til på filmene. Interiøret virket ikke så luftig, noe selger også hadde observert.

    Virkelig fantastisk bil uansett - kom på rett under 550 med 4WD og lengste rekkevidde med "alt" man trenger uten å gå helt bananas på utstyrslisten.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo forretningsideen til Tesla at man må tilbake for å fikse ting. Kan ikke skjønne at de ønsker det da det må være billigere å ha en bedre gjennomgang av ferdig produkt fra fabrikk. Heldigvis er mitt inntrykk at de tar kunden og problemet på alvor når man er innom servicesenter, jeg har utelukkende god erfaring men jeg har registrert at det er de som er misfornøyde.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    1.264
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo forretningsideen til Tesla at man må tilbake for å fikse ting. Kan ikke skjønne at de ønsker det da det må være billigere å ha en bedre gjennomgang av ferdig produkt fra fabrikk. Heldigvis er mitt inntrykk at de tar kunden og problemet på alvor når man er innom servicesenter, jeg har utelukkende god erfaring men jeg har registrert at det er de som er misfornøyde.
    De har vel som filosofi at det er unødvendig å kontrollere biler de ikke finner feil på(?) Kanskje??. La heller kunder oppdage feilen, og bruk ressursene der feilen er, lizzm???
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Elbilforeningens brikke er kompatibel med overraskende få operatører rundt omkring.
    Elbilforeningens brikke, er det den samme som NAF tilbyr?
    NAF reklamerer med at brikken deres kan linkes mot de fleste leverandører (legge inn nummeret på brikken i appen fra leverandøren).
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Når gradestokken nærmer seg - 20 grader ville ikke jeg stolt på California technologi, i hvertfall ikke når det er tørke, uten norske subvensjoner.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.227
    Antall liker
    2.652
    Sted
    Liten by
    Noen har byttet sensor 3 ganger uten at problemet er løst...og software fiksen ligger noe frem i tid tydelig. Tesla Bjørn et nok ikke helt objektiv selv om han er av de bedre. Ps. Kan ikke noen sponse ham med en ny fleece genser - har ikke sett ham i annet enn den røde Stromberg siste året minst.....
    Ikke helt objektiv du heller, så det går vel opp dette?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Elbilforeningens brikke, er det den samme som NAF tilbyr?
    NAF reklamerer med at brikken deres kan linkes mot de fleste leverandører (legge inn nummeret på brikken i appen fra leverandøren).
    Det er ikke samme brikken. Alle brikker har en unik ID slik at jeg har registrert Elbilforeningen sin hos alle de leverandørene jeg bruker som bruker RFID brikke som en av sine måter å identifiserer bruker. Samme gjelder nok NAF sin. Du kan og be om en brikke fra en leverandør og da er den gjerne registrert på deg. Vet ikke om den kan registreres på andre, eller låst til leverandør - har aldri testet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Når gradestokken nærmer seg - 20 grader ville ikke jeg stolt på California technologi, i hvertfall ikke når det er tørke, uten norske subvensjoner.
    Jeg vil påstå at Tesla er en eksepsjonelt bra vinterbil med meget god fremkommelighet, coupevarmer som er meget bra og meget stabile kjøreegenskaper på vinterveier.

    Men som med alle andre elbiler bør man ha en del strøm på batteriet hvis man skal parkere den over natta eller lengre tid. Teslaen vil starte uten problemer etter en uke i -20, det er det ikke sikkert en dieselbil gjør.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Jeg vil påstå at Tesla er en eksepsjonelt bra vinterbil med meget god fremkommelighet, coupevarmer som er meget bra og meget stabile kjøreegenskaper på vinterveier.

    Men som med alle andre elbiler bør man ha en del strøm på batteriet hvis man skal parkere den over natta eller lengre tid. Teslaen vil starte uten problemer etter en uke i -20, det er det ikke sikkert en dieselbil gjør.
    Dropp i batteri slipper du med de europeiske merkene, som er et argument i Norge
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det slipper du med Tesla også, det har jeg aldri opplevd på 76k kilometer.

    Men du kan jo sette EQC’en din på hytta i -20 med 5% igjen på batteriet for å så se etter et par dager om du får ladet den fra en vanlig stikkontakt.
     
    Sist redigert:

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Jeg vil påstå at Tesla er en eksepsjonelt bra vinterbil med meget god fremkommelighet, coupevarmer som er meget bra og meget stabile kjøreegenskaper på vinterveier.

    Men som med alle andre elbiler bør man ha en del strøm på batteriet hvis man skal parkere den over natta eller lengre tid. Teslaen vil starte uten problemer etter en uke i -20, det er det ikke sikkert en dieselbil gjør.
    Og strømprisene?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Tenker du på markedets laveste priser på hurtiglading eller er det noe annet du har i tankene?
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Generelt. Bilene er foreløpig fritatt for strømprisene.
    Global oppvarming kan lede til lite nedbør og kalde vintre, og gratis strøm, neppe.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Med den storstillte elektrifiseringen i verden i dag så kan man anta utbygging av veldig mye ny fornybar energi og tilhørende store svingninger i strømpris. Men det passer sikkert bedre i hydrogentråden.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Det slipper du med Tesla også, det har jeg aldri opplevd på 76k kilometer.

    Men du kan jo sette EQC’en din på hytta i -20 med 5% igjen på batteriet for å så se etter et par dager om du får ladet den fra en vanlig stikkontakt.
    Bilen har stått med ca 10% på over 1000 m i minus 20, en uke på hytta, uten at jeg merket dropp. Nå er det relativt få EQCer der ute, ennå, så det dukker sikkert opp noen skavanker, men jeg tror ikke at man risikerer plutselig dropp som noen få Tesla-kunder rapporterer. Jeg mistenker også at størrelsen på batteriet kan ha noe med saken å gjøre. Altenrativet til akkurat EQC er uansett Tesla X, som har mer enn nok kapasitet ift konkurrentene, så kriteriet for å velge noe annet enn Tesla X går da mer på kjøreegenskaper og looks vs. bakkeklaring, lastekapasitet, rekkevidde etc.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Snakker ikke om dropp, snakker om at det blir vanskelig å lade bilen/tilnærmet umulig å lade den fra vanlig stikkontakt med tanke på hvor mye batteri som må varmes.

    Er det standby forbruket på et par prosent i døgnet du omtaler som dropp på Tesla? I beste mening så skjønner jeg ikke hva du mener.
     
    Sist redigert:

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vil påstå at Tesla er en eksepsjonelt bra vinterbil med meget god fremkommelighet, coupevarmer som er meget bra og meget stabile kjøreegenskaper på vinterveier.

    Men som med alle andre elbiler bør man ha en del strøm på batteriet hvis man skal parkere den over natta eller lengre tid. Teslaen vil starte uten problemer etter en uke i -20, det er det ikke sikkert en dieselbil gjør.
    DieselHiacen min starter som ei kula etter flere ukers stillstand rundt -20. 2x70Ah batteri og skikkelig dynamo gjør Suz1. Starter helt normalt.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Ta dere gjerne en tur i polarsirkelområdet med bilen på veien, og med hyggelig temp. i bilen. - 20 grader
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ta dere gjerne en tur i polarsirkelområdet med bilen på veien, og med hyggelig temp. i bilen. - 20 grader
    Alle elbiler klarer vel det like komfortabelt som en ice bil, er bare det at elbilen er såpass mye mer effektiv at merforbruket blir merkbart i større grad.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    Sorry, gutt. Jeg kjører HiAce av nyeste modell i jobben. Kan si det slik at den ikke er 1. valg som privatbil. Heller ikke 2. 3. ......
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Snakker ikke om dropp, snakker om at det blir vanskelig å lade bilen/tilnærmet umulig å lade den fra vanlig stikkontakt med tanke på hvor mye batteri som må varmes.

    Er det standby forbruket på et par prosent i døgnet du omtaler som dropp på Tesla? I beste mening så skjønner jeg ikke hva du mener.
    Ah, jeg bruker ladebokser hjemme og på hytte, og unngår stikkkontakter. Det kan godt tenkes.

    Vedrørende tesla var jeg ikke klar over at de har et standbyforbruk, men jeg tenkte på hendelser der hvor batteriet dropper for raskt ned fra 10-15% ned til null på svært kort varsel. Jeg er derimot usikker på om dette er et problem som gjelder enkelte bilmodeller, eller om det er få enkelthendelser som gjelder noen få biler. Tesla har jo hatt noen utfordringer med kvalitet i produksjonen sin i perioder, så det er ikke godt å si. Det er også grunn til å tro at dette blir bedre og bedre.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.115
    Antall liker
    9.427
    Ahhh du kjører Peugot ja. De er noe drit. Min er en ekte 4WD Hiace Japan varebil kjøpt for det formål.
    Følger du ikke med? HiAce etter 2012 blir ikke solgt i Europa. Spyr ut for mye gugge. Jeg sa jeg kjørte en HiAce av nyeste modell, ikke en ny ProAce.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Hvorfor gnåler man om gammal kassebil I elbil tråden?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ah, jeg bruker ladebokser hjemme og på hytte, og unngår stikkkontakter. Det kan godt tenkes.

    Vedrørende tesla var jeg ikke klar over at de har et standbyforbruk, men jeg tenkte på hendelser der hvor batteriet dropper for raskt ned fra 10-15% ned til null på svært kort varsel. Jeg er derimot usikker på om dette er et problem som gjelder enkelte bilmodeller, eller om det er få enkelthendelser som gjelder noen få biler. Tesla har jo hatt noen utfordringer med kvalitet i produksjonen sin i perioder, så det er ikke godt å si. Det er også grunn til å tro at dette blir bedre og bedre.
    Det er forskjell på Tesla og en del andre biler her. Tesla har flere ting i gang som ikke går i dvale slik at batteriet sakte men sikkert vil få redusert batteristand - såkalt vampire drain. Det være seg en moderat varming/kjøling av batteri og kupe (?), henge på nett slik at den kan ta i mot oppdateringer mm. Noe av dette kan slås av men ikke alt. Min I-pace går i dvale etter 4 dager. Da vil den i knapt bruke strøm og selv har jeg latt bilen i fred i 14 dager uten å ha registrert dropp i batteristand. Har hørt om tilsvarende stillstand i flere mnd uten dropp i batteristand.

    Dette kan variere fra merke til merke. Telsabjørn dro til Thailand i mars og valgte å bli der en stund. Måtte få noen til å ta vare på sin M3 mens han var borte.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.521
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Du Diesel ikke start i -20....

    Og ellers har vi det bra...?
    Har så langt ikke hatt store problemer med å starte min diesel i kaldere vær enn -20 de få gangene jeg har glemt å plugge i motorvarmer.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Det er forskjell på Tesla og en del andre biler her. Tesla har flere ting i gang som ikke går i dvale slik at batteriet sakte men sikkert vil få redusert batteristand - såkalt vampire drain. Det være seg en moderat varming/kjøling av batteri og kupe (?), henge på nett slik at den kan ta i mot oppdateringer mm. Noe av dette kan slås av men ikke alt. Min I-pace går i dvale etter 4 dager. Da vil den i knapt bruke strøm og selv har jeg latt bilen i fred i 14 dager uten å ha registrert dropp i batteristand. Har hørt om tilsvarende stillstand i flere mnd uten dropp i batteristand.

    Dette kan variere fra merke til merke. Telsabjørn dro til Thailand i mars og valgte å bli der en stund. Måtte få noen til å ta vare på sin M3 mens han var borte.
    Slo av alarmen på min X, da ga den seg med å supe strøm i tide og utide. Og selvfølgelig funksjonen "always connected" så slutter den å prate med moderskipet også. Sto ei uke og brukte kanskje et par km.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn