Høyttalere Elac Debut B6 70% dyrere i Norge ?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hadde jeg vært i en situasjon der min kjøpspris ikke kan forsvare en realistisk pris ut til kunde.
Hadde jeg vurdert å ikke sette denne i mitt utvalg.
Ved hendvendelse fra kunde, hadde jeg fortalt at jeg ikke kunne selge til samme pris som eks, Sverige. Om kunde etter dette fremdeles ville handle hos meg, mener jeg å hatt ryggen fri.
Nå må det jo legges litt vekt på at de er realistisk priset ut fra ytelse, og vel så det. Så det er ikke det de fleste av oss maser om, noe testen i Stereo+ klart viser. De er verdt hver krone i praksis, selv om forskjellen i pris med söta bror er irriterende for meg. Føler meg som tidligere skrevet hensatt til åttitallet og innkjøp av hifi på ferietur til Tyskland.

Dette kunne vært en sak for Stereo+, se på marginer hos norske importører. Men jeg tviler på at så skjer. Forespurt vedr Stereo+ sitt ønske om å bedrive gravende journalistikk. En fane de flagget høyt i det første nummeret med avsløringen av Maxwell og deres MX produkter. Men så ble det stille, og EISA er det store. Ja, ja, det var det med bukken og havresekken..
Vi må huske på at det er lov å tjene penger, og jeg forstår godt at importører og butikker ikke vil offentliggjøre kalkylene på det de selger...
Vi var vel ikke så fysne på å fortelle det da jeg var selger på første halvdel av åttitallet. På den tiden var det mellom 1,6 til 1,8-kalkyle på brunevarer. Det var vel en ganske viden kjent sak. Tror ikke kalkylen er noe bedre i dag, tvert imot.
 

tokai

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.12.2012
Innlegg
261
Antall liker
187
Hadde jeg vært i en situasjon der min kjøpspris ikke kan forsvare en realistisk pris ut til kunde.
Hadde jeg vurdert å ikke sette denne i mitt utvalg.
Ved hendvendelse fra kunde, hadde jeg fortalt at jeg ikke kunne selge til samme pris som eks, Sverige. Om kunde etter dette fremdeles ville handle hos meg, mener jeg å hatt ryggen fri.
Nå må det jo legges litt vekt på at de er realistisk priset ut fra ytelse, og vel så det. Så det er ikke det de fleste av oss maser om, noe testen i Stereo+ klart viser. De er verdt hver krone i praksis, selv om forskjellen i pris med söta bror er irriterende for meg. Føler meg som tidligere skrevet hensatt til åttitallet og innkjøp av hifi på ferietur til Tyskland.

Du har ett poeng, har en vare fått gode anmeldelser, går prisen ofte opp.
Men det gjelder som oftes i alle land. Altså ut fra produsent.

Dette kunne vært en sak for Stereo+, se på marginer hos norske importører. Men jeg tviler på at så skjer. Forespurt vedr Stereo+ sitt ønske om å bedrive gravende journalistikk. En fane de flagget høyt i det første nummeret med avsløringen av Maxwell og deres MX produkter. Men så ble det stille, og EISA er det store. Ja, ja, det var det med bukken og havresekken..
Vi må huske på at det er lov å tjene penger, og jeg forstår godt at importører og butikker ikke vil offentliggjøre kalkylene på det de selger...
Vi var vel ikke så fysne på å fortelle det da jeg var selger på første halvdel av åttitallet. På den tiden var det mellom 1,6 til 1,8-kalkyle på brunevarer. Det var vel en ganske viden kjent sak. Tror ikke kalkylen er noe bedre i dag, tvert imot.
Njaa.. Det var litt lite vel. Om du da ikke snakker uten mva da ! Da var det heller litt mye.
Cd spilleren var det første lyd produktet jeg kjenner til som gikk under 1,8 kalkyle (ink mva ) + avtalt rabatt ved ett større uttak.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Uni Fi Ub5 6990,- på Oslo Hificente.
Veldig fornøyd med at prisen denne gang ble lagt på samme nivå som i Sverige.
Det var en god nyhet, faktisk. Med denne modellen kan de virkelig gå de større i næringen i samme prisklasse.
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Har lagt merke til at en høyttaler som ofte omtales som en oppgradering fra Elac B6 på amerikanske fora, er Dali Zensor 3. Neste steg opp på kvalitetsstigen.

Priser i USA: Elac B6: $279 / Dali Zensor 3: $595
Priser i Norge: Elac B6: 4990,- / Dali Zensor 3: 3990,-
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
B6 er et helt annet dyr enn UniFi UB5. Sistnevnte ville jeg valgt framfor begge de to du nevner her. Ut fra det jeg har lest overgår UB5 selv Kef L50 på mange av dens styrker. Den er rett og slett i en annen klasse enn både B6 og Zensor 3 for meg. Du kan heller ikke trekke fram USA-prisene på B6 vs de europeiske prisene, for euromodellen er mer forseggjort.
 

amoe

Medlem
Ble medlem
06.01.2016
Innlegg
7
Antall liker
1
B6 er et helt annet dyr enn UniFi UB5. Sistnevnte ville jeg valgt framfor begge de to du nevner her. Ut fra det jeg har lest overgår UB5 selv Kef L50 på mange av dens styrker. Den er rett og slett i en annen klasse enn både B6 og Zensor 3 for meg. Du kan heller ikke trekke fram USA-prisene på B6 vs de europeiske prisene, for euromodellen er mer forseggjort.
Det er ikke riktig. Har selv hatt B5 kjøpt i Norge og den har samme sorte vinyl som USA utgaven. Jeg har kun sett bilder av valnøtt-utgaven på internett, men jeg har ikke sett noe til denne i Norge. Går derfor utifra at det er samme modell som selges i Norge og USA, med god grunn. B5 i valnøtt hadde sikkert kostet et par tusen mer.

Ikke likte jeg lyden på B5, så de ble returnert etter 2 uker.

Som flere nevner, Debut serien har fått ekstra mye presse grunnet lav pris i USA. Zensor 1 som koster 120 dollar mer enn B6 i USA, er sammenlignbare når det gjelder ytelse. Her i Norge koster Zensor 1 halvparten av B6. I tillegg er Zensor langt mer lettdrevne, noe budsjetthøyttalere bør være etter min mening.

Gikk selv fra Zensor 1 til B5, men ble skuffet over detaljnivået og den mørke klangen. Bassen er riktignok bedre på B5. Endte opp med KEF Q300 på tilbud til 4200 kr, som etter min mening trekker det lengste strået av de 3. Kunne valgt Zensor 3, men den trenger mer pusterom og bassen går ikke like dypt og detaljnivået ikke fullt så engasjerende.
Elac_Debut_B6_Bookshelf_Speakers_Walnut_05_Angle_Right.jpg
 
Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Uni-Fi UB5 er en annen modell enn B5. Det er en treveis med Elacs eget UniQ-element i toppen. Når det kommer til finish på B5 og B6 siterer jeg bare den forklaringen på prisforskjell som Elac selv har gitt. Hvis du har bevis på at de lyver om det så er det ikke bra. Men som nevnt, Uni-Fi UB5 må ikke forveksles med den rimelige B5.

elac-uni-fi-ub5-07.jpg
 

amoe

Medlem
Ble medlem
06.01.2016
Innlegg
7
Antall liker
1
Jeg vet at debut serien som selges i Norge er lik som på bildet vedlagt. Det vil si, vinyl wrap. Hvis det har vært snakk om en påkostet Euro-modell så antar jeg finér utgaven lik bildet i mitt forrige innlegg, men at dette har endret seg underveis. Tror ikke Elac har løyet om dette på tidspunktet du fikk informasjonen :) Vurderte også UB5, men siden jeg fikk en god deal på Q300 var det ikke verdt 3000 kr ekstra. Hvis det kommer en UB6 vil jeg vurdere en oppgradering.
oh.jpg
 
Sist redigert:
Topp Bunn